Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE ALATNIČAR


UVOD

Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od općeobrazovnoga dijela i stručnog dijela
(program naukovanja).

Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA: 602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA: 602-03/96-01/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).

Sadržaji stručnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01). Stručni sadržaji su stručno-teorijski dio (obvezni i izborni) i praktični dio.

Sastavnice stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u obrtništvu
(programa naukovanja) su:

Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit


1. Osnovna obilježja

Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:

- naziv obrazovnoga programa / zanimanja

- cilj i zadatci programa

- trajanje obrazovanja

- uvjeti za upis.


2. Nastavni plan

Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i stručnog dijela programa s naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.


3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća

Tablično se navode za svaki predmet iz stručnog dijela obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća.


4. Potrebna stručna sprema nastavnika

Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).


5. Uvjeti izvođenja programa

- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki stručno-teorijski predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)

- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih predmeta (tablični prikaz prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).


6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima

- naziv predmeta

- razred

- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati praktičnih/laboratorijskih vježbi

- cilj nastavnoga predmeta

- zadatci nastavnoga predmeta

- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća stječu

- metodičke napomene za provedbu nastave

- osnovne obveze učenika.


7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit

Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.






1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA


Cilj:

Stjecanje znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: Alatničar.


Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove okoline.

Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti učenike da mogu izabrati materijal prema zahtjevu tehničkog crteža.

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteže.

Upoznati glavne dijelove mjernih alata, principe i pravila rada.

Moći primijeniti mjerenja u praksi.

Upoznati najvažnije postupke ručne i strojne obrade s odvajanjem čestica i bez odvajanja.

Usvojiti pojmove: geometrija alata, strugotina, toplina pri rezanju i hlađenje, režimi rada, postojanost alata.

Upoznati alate, princip rada i postupke ručne i strojne obrade s odvajanjem čestica i bez odvajanja.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke ručne i strojne obrade s odvajanjem čestica u izradi određenog zadatka i bez odvajanja.

Usvojiti pojmove o obradi plastičnom deformacijom.

Upoznati alate, princip rada i postupke pojedinih obrada plastičnom deformacijom.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke pojedinih plastičnih obrada u izradi određenog zadatka.

Upoznati postupke spajanja.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke u spajanju i montaži određenog zadatka.

Usvojiti pojmove o primjeni lijevanja i metalurgiji lijevanja.

Upoznati postupke lijevanja.

Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.

Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.

Moći izabrati i primijeniti najvažnije postupke toplinske obrade.

Usvojiti osnovne pojmove o koroziji.

Upoznati ponašanje materijala prema koroziji.

Moći izabrati i primijeniti najvažnije postupke površinske zaštite.

Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.

Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.

Upoznati elemente pneumatskih i hidrauličkih sustava.

Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske i hidrauličke sustave.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Moći programirati izradu jednostavnih dijelova numerički upravljanih alatnih strojeva.

Upoznati osnove automatizacije u montaži.

Upoznati montažu i demontažu pojedinih strojeva, sustava ili ugradbenih jedinica.

Znati i moći staviti strojeve u pogon, kao i utvrditi i otkloniti pogrešku i smetnju u radu strojeva, sustava ili ugradbenih jedinica.

Znati i moći izraditi dijelove, sklopove i sustave u zanimanju za koje se školuje.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Trajanje obrazovanja: 3 godine



Uvjeti za upis: završena osnovna škola, liječnička svjedodžba, provjera sposobnosti i Ugovor







2. NASTAVNI PLAN


A) Općeobrazovni dio (35 tjedana)

Naziv predmeta:

Hrvatski jezik

Strani jezik

Povijest

Vjeronauk / etika

Tjelesna i zdravstvena kultura

Politika i gospodarstvo


B) Stručno - teorijski dio s izbornom nastavom (35 tjedana)


Naziv predmeta;

Osnove računalstva

Matematika u struci

Tehničko crtanje

Osnove tehničke mehanike

Tehnologija obrade i montaže

Tehnologija obrade i održavanja

Elementi strojeva

Tehnologija alatničarstva

Praktikum:

Osnove automatizacije

Nove tehnologije (CAD – CNC - CAM)

Izborni dio

Tjelesna i zdravstvena kultura

Strukovni predmeti

Matematika u struci ili prirodoslovlje

(Okvirni sadržaji su zajednički za sva zanimanja u strojarstvu)


2. B) IZBORNI DIO

U izbornom dijelu programa učenici mogu birati između nastave tjelesne i zdravstvene kulture, matematike u struci ili prirodoslovlja i stručnih predmeta.

Sadržaji izbornog dijela programa u stručnom području mogu biti već programirani sadržaji nastavnih programa s povećanim fondom sati. Škole mogu odabrati dio iz ponuđenih sadržaja ili predložiti Zavodu za unapređivanje školstva sadržaje po vlastitom izboru koji su u funkciji zanimanja za koje se učenik obrazuje. Zbog značaja i složenosti sadržaja nastavnog predmeta Osnove tehničke mehanike preporučljivo je ponuđeni nastavni program ponuditi i kao izborni predmet u 1. razredu. Isto tako u 2. razredu izborni program od 35 sati može biti predmet Tehnički materijali sa sadržajima ispitivanja i mjerenja.

Za izborne sadržaje iz matematike u struci u 2. i 3. razredu mogu se ponuditi sadržaji uže vezani uz stručne predmete, zastupljeni s 1 satom po tjednu.

Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).


C) Praktični dio

C 1 - Nastava u školi (tehnološke vježbe)

- Tehnologija obrade i montaže

- Tehnologija obrade i održavanja

- Tehnologija alatničarstva

- Praktična nastava


C2 - Praktična nastava u radnom procesu



3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA

Predmeti strukovnoga dijela programa
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća


Osnove računalstva
pismeno, usmeno, praktični rad

Matematika u struci
usmeno, pismeno

Tehničko crtanje
pismeno, praktičan rad

Osnove tehničke mehanike
usmeno, pismeno

Tehnologija obrade i montaže
usmeno, pismeno, praktični rad

Elementi strojeva
usmeno, pismeno, praktični rad

Osnove automatizacije
usmeno, pismeno, praktični rad

Tehnologija obrade i održavanja
usmeno, pismeno, praktični rad

Tehnologija alatničarstva
usmeno, pismeno, praktični rad

Praktikum NT
usmeno, pismeno, praktični rad

Praktična nastava
usmeno, pismeno, praktični rad

Izborna nastava stručnih predmeta
usmeno, pismeno, praktični rad




4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA

Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa
Nastavnik Izobrazba


Osnove računalstva
Profesor računalstva
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Dipl. ing. elektrotehnike
Profesor strojarskih predmeta
Profesor PTO-a
VSS

Matematika u struci
Profesor matematike
Prof. matematike i fizike
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor strojarskih predmeta
Profesor PTO-a

Tehničko crtanje
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS

Osnove tehničke mehanike
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS

Tehnologija obrade i montaže
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS

Elementi strojeva
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS

Osnove automatizacije
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor strojarskih predmeta
Profesor PTO-a
VSS

Tehnologija alatničarstva
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS

Praktikum NT
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a

Izborni dio, stručni predmeti
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS

Praktična nastava
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Profesor PTO-a
Nastavnik praktične nastave - stručni učitelj
/suradnik u nastavi/ majstor


Napomena: Profesor PTO-a, pod uvjetom da ima završenu srednju stručnu spremu strojarske ili brodograditeljske struke.




5. IZVOĐENJE PROGRAMA



5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard) određuje se paravilnikom.




6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA), OPĆEOBRAZOVNI DIO


Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.


6.1. Nastavni predmet: Tjelesna i zdravstvena kultura (TZK)


Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.


Zadaci:

· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja športom radi kvalitetne športske rekreacije,

· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,

· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za čuvanje i promicanje zdravlja,

· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,

· razvijanje radnih sposobnosti,

· izgrađivanje humanih međuljudskih,

· njegovanje higijenskih navika

· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog vježbanja kao dijela kulture življenja i to:

- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i pojedine organske sustave,

- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,

- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,

- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se pojačano bavili,

· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških aktivnosti, športskih igara i zabave.


Posebne zadaće za učenike:


Razred : PRVI

utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog sustava, što uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : DRUGI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže, preciznosti, brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući želju za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima između pojedinca i društva


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika, posebice na povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje su u funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja slobodnog vremena.



Posebne zadaće za učenice:


Razred : PRVI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog ciklusa, posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne muskulature, što je uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava


Razred : DRUGI

utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za očuvanje zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave prirodne sredine.


SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH PROGRAMSKIH SADRŽAJA


Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove organizma i organizam u cjelini.

U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.

Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu samom.

Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.

Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.


I. Fizički rad se može podjeliti na:

1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:

a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.

2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:

a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini

b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).


Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:

1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.

2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja.

3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se pojačano bavili.



II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja pojedinih dijelova živčanog sustava na:

1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta vezana uz opasnost i sl.

2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).

3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).


Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi, podijeliti na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet opterećenja.

Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti, ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:

I. skupina

Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).

II. skupina

Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.

III. skupina

Rad na neautomatskim strojevima.

IV. skupina

Rad na automatskim strojevima.

Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.

Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja, opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).

Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).

U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).

U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje, ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).





OSNOVNI PROGRAM

Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja na pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.

Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:

- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika

- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje

- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća

- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu

- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u kojoj škola djeluje.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti: atletika, nogomet, košarka, rukomet i sl.


Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.



IZBORNI PROGRAM

Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te usvojiti nove spoznaje.

Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom treba obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.

Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su: veslanje, plivanje, biciklizam, planinarenje i sl.
- aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti omiljene.

Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga programa



PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA

Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.



METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE

Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji "sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj dobi za stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog odgojno-obrazovnog područja.

Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih škola nije moguće.

U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća postignuća mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni prostori i oprema.

Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je razdobljima razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u obzir.

Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu izvedbenih, ali ne i operativnih programa.

Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom vremenskom mogućnošću ponavljanja.

U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i koliko god je to moguće, želje polaznika.

Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba biti u omjeru 1:1:1.

Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.

Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti, koje će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.


Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i drugo).

Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama, mogu ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.

Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još jednim satom tjedno.

Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju, programiranju i realizaciji programa u funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:

· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.

· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa i mogućnosti.

· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.

· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju, distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.

· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i pomagala.

· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku» Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući napredak.

· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.

· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način organizirati.

· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te između samih učenika.



6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA


1 - Praktični dio obrazovanja – naukovanja:

Okvirni programi praktičnog dijela osnova su za izradu izvedbenog i operativnog programa.

Praktični dio izvodi se kod obrtnika i u školskim radionicama obrtničke škole.

Nastavni proces treba organizacijski i programski postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke.

Svaka škola izrađuje u suradnji s obrtnicima i poduzećima model prema zadanom cilju, a u izvedbenim i operativnim programima definira konkretne radne i proizvodne zadatke, te vježbe u kojima će se ostvariti sadržaj programa.

Mora se definirati praćenje ostvarivanja sadržaja programa, kao i ocjenjivanje rada učenika prema propisanim uputama nadležnih ministarstava.

Praktična nastava – 1. godina; sva zanimanja u strojarstvu

1.
Obrazovanje za zanimanje

Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.

2.
Ustroj i organizacija obrazovnih pogona

Upoznati ustroj, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje:

- školske radionice

- obrtničke radionice

- pogona poduzeća.

3.
Radno pravo

Zaštita na radu

Navesti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju.

Objasniti zadaće zaštite na radu.

Navesti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni pogon.

4.
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije

Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu.

Opisati načine ponašanja pri nesreći na radu i uvoditi mjere prve pomoći.

Navesti bitne propise za sprečavanje požara, te upoznati protupožarne aparate i sredstva.

Upozoriti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja.

Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom.

Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i načine racionalne uporabe energije u strukovnom području rada.

5.
Planiranje i priprema rada

Osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i pripremu.

Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:

- materijal predmeta obrade

- alate, pribor, uređaje i strojeve

- sredstva osobne zaštite na radu.

Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.

Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.

6.
Tehničko crtanje;

- čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije

Čitati i primijeniti jednostavne oznake s tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica, dijagrama.

Znati i umjeti skicirati jednostavni radionički crtež.

Upoznati osnove norme i standardizacije.

Razumjeti oznake s jednostavnih tehničkih crteža:

- projekcije i kote, tolerancije, oznake kvalitete obrade.

7.
Mjerenje i kontrola

Znati i umjeti izmjeriti dužine: metrom, pomičnim mjerilom, mikrometrom, komparatorom.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima: etalonima, kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove: kutnicima i univerzalnim kutomjerima.

8.
Ručna obrada

Znati i umjeti ocrtati i obilježiti predmet obrade prije sljedećih operacija.

Znati i umjeti izvesti sječenje materijala sjekačima.

Znati i umjeti piliti limove, cijevi i profile ručnim pilama.

Znati i umjeti turpijati ravne površine i oblike.

Znati i umjeti polirati površine i oblike.

Znati i umjeti izraditi vanjski i unutarnji navoj.

Znati i umjeti rezati limove ručnim i stolnim škarama.

Znati i umjeti ručno ravnati limove.

Znati i umjeti ručno i strojno savijati limove pod kutom i kružno.

Znati i umjeti previti lim.

Znati i umjeti probiti lim probijačem.

Znati ručno iskovati jednostavni oblik.

9.
Obrada spajanjem

Znati i umjeti ispitati stanje površina i dijelova koje treba spajati.

Znati i umjeti spojiti i osigurati spoj s pomoću vijaka, matica i elemenata za osiguranje protiv odvijanja prema redoslijedu spajanja.

Znati i umjeti spojiti elemente s pomoću klinova i zatika.

Znati i umjeti spojiti limove ručnim zakivanjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova mekim lemljenjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova tvrdim lemljenjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova elektrolučnim zavarivanjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova plinskim zavarivanjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova lijepljenjem.

10.
Lijevanje

Upoznati i usvojiti osnovne pojmove lijevanja:

- lijevanje u pješčane kalupe

- lijevanje u metalne kalupe.

11.
Korozija i površinska zaštita

Upoznati i usvojiti osnovne pojmove o koroziji i površinskoj zaštiti:

- znati i umjeti pripremiti metalne dijelove za zaštitu od korozije

- znati i umjeti izvršiti zaštitu predmeta od korozije.

12.
Strojna obrada

Rezanje materijala;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti strojnu pilu za rezanje, materijal predmeta obrade

- umjeti pravilno stegnuti materijal

- znati i umjeti pravilno podesiti i uključiti stroj

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

Bušenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal predmeta obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti bušiti prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

Brušenje i oštrenje alata; Znati pravilno oštriti alate: sjekač, crtaća igla, točkalo, svrdlo, tokarski nož.

Znati i umjeti pravilno izabrati brusne ploče.

Znati i umjeti brusiti ravne i okrugle površine.

Znati i umjeti profilno brusiti ravne i okrugle površine.

Znati i umjeti profilno oblikovati brusne ploče.

Tokarenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal predmeta obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti tokariti jednostavne dijelove prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

Glodanje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti glodalicu, materijal predmeta obrade, alate za glodanje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata.

- umjeti glodati jednostavne dijelove prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade na traženu točnosti i kvalitetu obrade pridržavati se propisa zaštite na radu.

Elektroerozijska obrada

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elektroerozijski stroj, materijal predmeta obrade, pomoćna sredstva

- znati napraviti program za erodiranje sa žicom

- znati i umjeti izraditi elektrode za erodiranje

- umjeti erodirati dijelove za alate.




Praktična nastava – 2. godina; zanimanje: alatničar


1.
Obrazovanje za zanimanje

Ponoviti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.

2.
Ustroj i organizacija obrazovnih pogona

Ponoviti ustroj, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje:

- školske radionice

- obrtničke radionice

- pogone poduzeća.

3.
Radno pravo

Zaštita na radu

Ponoviti i proširiti znanja

Ponoviti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju.

Ponoviti zadaće zaštite na radu.

Ponoviti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni pogon.

4.
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije

Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu.

Opisati načine ponašanja pri nesreći na radu i uvoditi mjere prve pomoći.

Navesti bitne propise za sprečavanje požara te upoznati protupožarne aparate i sredstva.

Upozoriti na opasnosti koje prouzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja.

Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom.

Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i načine racionalne uporabe energije u strukovnom području rada.

5.
Planiranje i priprema rada

Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i pripremu.

Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:

- materijal predmeta obrade

- alate, pribor, uređaje i strojeve

- sredstva osobne zaštite na radu.

Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.

Utvrditi i osigurati organizacijski tijek rada.

Procijeniti opseg rada.

Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.

6.
Tehničko crtanje; čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije

Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Čitati i primijeniti oznake s tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica, dijagrama.

Znati i umjeti skicirati.

Upoznati norme i standardizaciju.

Razumjeti oznake s tehničkih crteža:

- projekcije i kote

- tolerancije

- oznake kvalitete obrade.

Primijeniti pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i uređaja.

Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja.

7.
Mjerenje i kontrola

Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Znati i umjeti izmjeriti dužine: metrom, pomičnim mjerilom, mikrometrom, komparatorom i dr. mjerilima.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima: etalonima, kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima i dr. mjerilima.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove: kutnicima i univerzalnim kutomjerima.

Znati i umjeti mjeriti mehaničkim i električnim mjerilima.

Znati i umjeti ispitati točnost oblika i dimenzija digitalnim mjernim alatima i uređajima.

Znati i umjeti ispitati hrapavost površina ovisno o funkciji.

Znati i umjeti ispitati površine na trošenje i oštećenje.

8.
Ručna obrada

Znati i umjeti ocrtati i obilježiti predmet obrade prije sljedećih operacija.

Znati i umjeti izvesti sječenje materijala sjekačima.

Znati i umjeti piliti limove, cijevi i profile ručnim pilama.

Znati i umjeti turpijati ravne površine i oblike.

Znati i umjeti izraditi vanjski i unutarnji navoj.

9.
Obrada spajanjem

Znati i umjeti ispitati hrapavost površina i dijelova koje treba spajati.

Znati i umjeti spojiti i osigurati spoj s pomoću vijaka, matica i elemenata za osiguranje protiv odvijanja prema redoslijedu spajanja.

Znati i umjeti spojiti elemente s pomoću klinova i zatika.

Znati i umjeti izvršiti spajanje utiskivanjem.

10.
Strojna obrada

Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Rezanje materijala;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti strojnu pilu za rezanje, materijal predmeta obrade

- umjeti pravilno stegnuti materijal

- znati i umjeti pravilno podesiti i uključiti stroj

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

Bušenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal predmeta obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata.

- umjeti bušiti prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

Tokarenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal predmeta obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata.

- umjeti tokariti prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

Glodanje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti glodalicu, materijal predmeta obrade, alate za glodanje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti glodati prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.


Brušenje i oštrenje alata;

Znati pravilno oštriti alate: sjekač, crtaća igla, točkalo, svrdlo, tokarski nož i slično.

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti brusilicu, materijal predmeta obrade, pravilno izabrati brusne ploče i pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i brusne ploče

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak brusnog alata.

- umjeti brusiti prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade

- znati i umjeti profilno brusiti ravne i okrugle površine

- znati i umjeti profilno oblikovati brusne ploče.

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

11.
Elektroerozijska obrada

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elektroerozijski stroj, materijal predmeta obrade, pomoćna sredstva

Znati i umjeti napraviti program za erodiranje sa žicom

Znati i umjeti izraditi elektrode za erodiranje

Znati i umjeti podesiti parametre za erodiranje

Umjeti erodirati dijelove za alate na traženi oblik i točnost prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji.

12.
Toplinska obrada

Znati izabrati određeni postupak toplinske obrade i režim rada prema zahtjevima crteža.

Znati i umjeti izvršiti kaljenje jednostavnijih alata.

Znati i umjeti ispitati tvrdoću materijala.

Znati se služiti podacima iz literature.

13.
Montaža elemenata u mehaničke sklopove

Znati prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za montažu.

Znati i umjeti ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju.

Znati i umjeti prema tehničkim uputama sastaviti elemente u mehaničke sklopove.

Znati i umjeti sastaviti mehaničke sklopove u sustav montaže.

Znati i umjeti provjeriti mehaničke sklopove i cjelokupni sustav nakon ugradnje.

Znati ispitati za vrijeme procesa montaže međusobno zavisne funkcije kako bi se izbjegle pogreške u montaži.

14.
Montaža elemenata u pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave
Znati prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za montažu pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Znati i umjeti prepoznati, izabrati i ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Znati i umjeti prema tehničkim uputama sastaviti i pustiti u rad pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave.

15.
CNC programiranje alatnih strojeva

Upoznati i usvojiti ustroj CNC alatnog stroja

Upoznati i usvojiti mjerne sustave pri CNC upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti koordinatni sustav pri CNC upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti nultu i referentnu točku pri CNC upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti vrste CNC upravljanja.

16.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja

Upoznati službu održavanja alata, naprava i strojeva, uređaja i postrojenja.

Upoznati radionice održavanja.

Upoznati dokumentaciju održavanja.

Upoznati i usvojiti zadaće snimanja kvarova – defektaciju.

Znati i umjeti podmazivati stroj prema uputama proizvođača.

Znati i umjeti izvršiti preventivni pregled, alata, naprave i alatnog stroja.

Znati i umjeti izvršiti mali i srednji popravak na alatnom stroju ili sklopu.




Praktična nastava – 3. godina; zanimanje: alatničar

1.
Obrazovanje za zanimanje

Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.

2.
Planiranje i priprema rada

Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Znati samostalno osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i pripremu.

Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:

- materijal predmeta obrade

- alate, pribor, uređaje i strojeve

- sredstva osobne zaštite na radu.

Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.

Utvrditi i osigurati organizacijski tijek rada.

Procijeniti opseg rada.

Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.

3.
Tehničko crtanje; čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije

Znati i umjeti samostalno čitati i primijeniti oznake s tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica, dijagrama.

Znati i umjeti skicirati.

Znati i umjeti samostalno odrediti standardne dijelove.

Znati i umjeti samostalno razumjeti oznake s tehničkih crteža:

- projekcije i kote

- tolerancije

- oznake kvalitete obrade.

Znati i umjeti samostalno čitati pogonske upute i upute za posluživanje alata, strojeva i uređaja.

Znati i umjeti samostalno napisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja.

4.
Montaža elemenata u mehaničke sklopove

Znati prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za montažu.

Znati i umjeti ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju.

Znati i umjeti prema tehničkim uputama sastaviti elemente u mehaničke sklopove.

Znati i umjeti sastaviti mehaničke sklopove u sustav montaže.

Znati i umjeti provjeriti mehaničke sklopove i cjelokupni sustav nakon ugradnje.

Znati ispitati za vrijeme procesa montaže međusobno zavisne funkcije kako bi se izbjegle pogreške u montaži.

5.
Montaža elemenata u pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave

Znati prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za montažu pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Znati i umjeti prepoznati, izabrati i ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Znati i umjeti prema tehničkim uputama sastaviti pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave.

Znati i umjeti provjeriti pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave i utvrditi pogreške.

Znati i umjeti popraviti pogreške i ponovno pustiti pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave u ispravan i siguran rad.



6.
CNC programiranje alatnih strojeva

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Upoznati i usvojiti ustroj CNC alatnog stroja.

Upoznati i usvojiti mjerne sustave pri CNC upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti koordinatni sustav kod CNC upravljanja.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti nultu i referentnu točku pri CNC upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti vrste CNC upravljanja.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti alatne sustave i korekcije alata pri CNC upravljanju

Znati i umjeti programirati izradu jednostavnih dijelova na CNC alatnim strojevima.

Znati i umjeti izraditi predmet na numerički upravljanoj alatnoj glodalici ili obradnom centru.

7.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Upoznati službu održavanja strojeva, uređaja i postrojenja.

Upoznati radionice održavanja.

Upoznati dokumentaciju održavanja.

Upoznati i usvojiti zadaće snimanja kvarova – defektaciju.

Znati i umjeti podmazivati stroj prema uputama proizvođača.

Znati i umjeti izvršiti preventivni pregled alata, naprave i alatnog stroja.

Znati i umjeti izvršiti popravak alata i naprave kao i srednji popravak na alatnom stroju.

8.
Tehnološki postupci i izrada dijelova alata i naprava

Znati razraditi tehnološki postupak izrade alata za rezanje i umjeti izraditi jednostavne dijelove alate za rezanje.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade alata za probijanje i umjeti izraditi jednostavne dijelove alata za probijanje.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade alata za savijanje i umjeti izraditi jednostavne dijelove alata za savijanje.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade alata za duboko izvlačenje i umjeti izraditi jednostavne dijelove alata za duboko izvlačenje.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade alata za štancanje i umjeti izraditi jednostavne dijelove alata za štancanje.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade alata za kovanje i umjeti izraditi jednostavne dijelove alata za kovanje.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade alata za lijevanje i umjeti izraditi jednostavne dijelove alata za lijevanje.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade naprava na mehaničkom principu rada.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade naprava na pneumatskom načelu rada.

Znati razraditi tehnološki postupak izrade naprava na hidrauličkom načelu rada.

9.
Montaža i demontaža alata i naprava

Upoznati redoslijed sastavljanja i montaže alata i naprava.

Upoznati proces sastavljanja i montaže elemenata.

Raditi na poslovima:

- rastavljanja alata i naprava

- odlaganja dijelova

- čišćenja i pranja dijelova

- kontroli i klasifikaciji dijelova

- sastavljanja i montaže.

Izrada jednostavnijih dijelova u cilju:

- popravaka manjih sklopova alata i naprava

- sastavljanja i montaže sklopova.

Raditi na poslovima:

- održavanja i popravaka alata i naprava.

10.
Stavljanje alata i naprava u pogon i njihovo održavanje

Stavljanje alata i naprava u pogon.

Održavanje alata i naprava.




2 - Stručno-teorijski dio obrazovanja

1. Tehnologija obrade i montaže (1. r.)

2. Tehnologija obrade i održavanja (2. r.)

3. Tehnologija alatničarstva (3. r.)





6.2. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i montaže

Razred: Prvi / sva zanimanja u strojarstvu

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata (70 sati); 1 + 1


Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanjima; alatničar.


Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove okoline.

Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Naučiti pojedine postupke obrade i montaže.

Upoznati principe rada, alata i strojeva s tehničko- tehnološkog stajališta.

Znati i umjeti po potrebi sami odabrati određeni postupak obrade materijala i montaže dijelova.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.


Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.


Literatura za učenike i nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji

Hiti I., Nikolić G.: Ručne obrade metala, (udžbenik praktične nastave) Zrinski, Čakovec 1997.

Nikolić G., Hiti I.: Tehnike spajanja, (udžbenik praktične nastave) Tipex, Zagreb 1998.

Mapa za praktičnu nastavu








6.3. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i održavanja


Razred: Drugi /strojobravar, alatničar, tokar

Tjedni (ukupni) fond sati: 3 sata (105 sati) 1 + 2


Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: alatničar.


Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove okoline.

Upoznati glavne dijelove mjernih alata, principe i pravila rada.

Moći primijeniti mjerenja u praksi.

Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.

Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.

Moći izabrati i primijeniti najvažnije postupke toplinske obrade.

Upoznati najvažnije postupke ručne i strojne obrade s odvajanjem čestica i bez odvajanja.

Usvojiti pojmove: geometrija alata, strugotina, toplina pri rezanju i hlađenje, režimi rada,

postojanost alata.

Upoznati alate, načelo rada i postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke ručne i strojne obrade s odvajanjem čestica i bez odvajanja u izradi određenog zadatka.

Naučiti pojedine postupke obrade i montaže.

Znati i umjeti po potrebi sami odabrati određeni postupak obrade materijala i montaže dijelova.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke u spajanju i montaži određenog zadatka.

Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.

Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.

Upoznati elemente pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.


Literatura za učenike i nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji

Nikolić G.: Pneumatika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.

Nikolić G.: Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Pneumatika i lektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika, Školske novine, Zagreb 1998.

Mapa za praktičnu nastavu


Područje rada: Proizvodna tehnika; Zanimanja: strojobravar, alatničar, tokar


Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Mjerenje i kontrola

Mjerenje duljina

Mjerenje pomičnim mjerilom

Mjerenje mikrometrom

Mjerenje komparatorom i jednostrukim mjerilima

Mjerenje kutova univerzalnim kutomjerom

Tolerancije i dosjedi


2.
Toplinska obrada

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi

Osnove toplinske obrade

Žarenje

Kaljenje

Popuštanje i poboljšanje

Cementiranje i nitriranje

Peći za toplinsku obradu


3.
Strojna obrada odvajanjem čestica

Usvojiti i primijeniti znanja i vještina u praksi:

Osnove teorije rezanja

Geometrija oštrice alata

Strugotina

Pojava topline i hlađenje

Režimi rada

Sile rezanja i snaga

Bušenje, proširivanje, razvrtanje, upuštanje

- vrste i geometrija alata: svrdla, proširivala, razvrtala, upuštala

- naprave za stezanje

- bušilice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Tokarenje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- tokarilice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Glodanje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- glodalice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Brušenje

- vrste i geometrija brusnih ploča

- naprave za stezanje

- brusilice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

- profiliranje brusnih ploča

Blanjanje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- blanjalice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Piljenje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- pile; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Provlačenje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- strojevi; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Elektroerozijska obrada

- erodiranje sa žicom

- erodiranje elektrodama

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Završne fine obrade; princip rada, alati i strojevi

- honanje

- lepanje

- superfiniš

- obrada ultrazvukom

- obrada laserom


4.
Osnove upravljanja i regulacije

Upoznati vrste i funkcije upravljanja i regulacije

Osnove upravljanja

- vrste upravljanja

- logički sklopovi (I, ILI, NE)

Pneumatski sustavi

Karakteristika i primjena pneumatike

Elementi pneumatskih i elektropneumatskih sustava

Simboli i norme u pneumatici i elektropneumatici

Hidraulički sustavi

Karakteristika i primjena hidraulike

Elementi hidrauličkih sustava

Simboli i norme u hidraulici i elektrohidraulici


5.
Osnove CNC upravljanja

Upoznati osnove CNC upravljanja

Sastavni dijelovi i ustroj

CNC glodalice

Mjerni sustavi

Koordinatni sustav

Nulte i referentne točke

Vrste CNC upravljanja

Alatni sustavi i korekcija alata

Program i programiranje


6.
Održavanje strojeva uređaja i postrojenja

Upoznati osnove održavanja strojeva, uređaja i postrojenja.

Služba održavanja alata, strojeva, uređaja i postrojenja

Zadaci pripreme rada održavanja

Snimanje kvarova

Podmazivanje strojeva

Preventivni pregledi

Plansko i preventivno održavanje

Dokumentacija održavanja

Radionice održavanja


    [ Nastavak... ]





 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum