Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE ELEKTROMEHANIČAR



UVOD


Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od općeobrazovnog
te stručno-teorijskog i praktičnoga dijela (program naukovanja).       [ 2 ]   [ 3 |

Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i
kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma
zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA:
602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom
ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela
nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA:
602-03/96-01/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).

Sadržaji stručno-teorijskoga i praktičnoga dijela programa temelje se na
odredbama Zakona o srednjem školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i
Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01).

Sastavnice programa za zanimanja u obrtništvu (programa naukovanja) jesu:

Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni / pomoćnički ispit


1. Osnovna obilježja

Osnovna obilježja odgojno-obrazovnoga programa su:

- naziv obrazovnoga programa/zanimanja

- cilj i zadaci programa

- trajanje obrazovanja

- uvjeti za upis.


2. Nastavni plan

Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnoga dijela
programa s naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.


3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća

Tablično se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini
provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća.


4. Potrebna stručna sprema nastavnika

Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna
sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).


5. Uvjeti izvođenja programa

- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki stručno-teorijski
predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći
broj učenika u skupini)

- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih predmeta
(tablični prikaz prostora , opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).


6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima

- naziv predmeta

- razred

- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati
praktičnih/laboratorijskih vježbi

- cilj nastavnoga predmeta

- zadatci nastavnoga predmeta

- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim
očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća stječu

- metodičke napomene za provedbu nastave

- osnovne obveze učenika.


7. Ispitni katalog za završni / pomoćnički ispit

Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja
provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava
kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.




1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA



Cilj

Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka
obrazovanja, uz minimalno vrijeme uvođenja u rad, samostalno obavlja poslove i
radne zadatke u zanimanju elektromehaničar.


Zadaci

Za ostvarenje toga cilja potrebno je ostvariti:

a) opće zadatke obrazovanja:

- steći osnove profesionalnoga obrazovanja na temelju kojega je moguć daljnji
osobni razvoj u struci

- steći uvide u odnose u svojoj profesiji i sposobnost uspostave komunikacija
sa suradnicima kao i društvom u cjelini

- spoznati vlastite mogućnosti i dosege

- spoznati radne, zakonske, ekonomske, političke i socijalne odnose

- biti sposoban uskladiti vlastite zahtjeve sa zahtjevima okoline

b) zadatke koji proizlaze iz opisa poslova i radnih zadataka zanimanja:

- upoznati opasnosti na radu, propise o radu na siguran način, mjere i
postupke za rad na siguran način i znati ih primijeniti

- upoznati moguće izvore zagađenja i usvojiti postupke za zaštitu čovjekove okoline

- racionalno upotrebljavati materijale i energiju

- znati čitati i primijeniti tehničke podatke o materijalima, komponentama,
alatima, strojevima i uređajima,

- znati čitati i primijeniti projektnu dokumentaciju i izraditi osnovne tehničke i
radne dokumente

- planirati postupke i tijek rada, uporabu alata, materijala i komponenata

- primijeniti postupke obrade materijala ručnim i mehaniziranim alatima

- izmjeriti električne veličine

- usvojiti osnovna znanja o električnim instalacijama i priključivanju strojeva i
uređaja na električnu mrežu

- izraditi dijelove električnih strojeva i elektrouređaja

- objasniti načela električnog mjerenja neelektričnih veličina i automatske
regulacije upravljanja i znati ih primijeniti u upravljanju radom električnih strojeva i
uređaja

- ispitati i staviti u pogon niskonaponsku instalaciju i postrojenja za raspodjelu
električne energije

- postaviti, spojiti i pustiti u pogon električne strojeve i uređaje

- rastaviti, ispitati ispravnost, sastaviti i staviti u pogon električne strojeve i uređaje

- popraviti i održavati i električne strojeve i uređaje

- poznavati načela električnoga mjerenja neelektričnih veličina i automatske
regulacije i upravljanja

- znati instalirati, programirati i održavati upravljačke uređaje i elektromotorne pogone

- osposobiti se za samostalnu uporabu literature i usavršavanje u struci i zanimanju

- kulturno i uljudno komunicirati sa strankama.



Trajanje obrazovanja

Za postizanje cilja obrazovanja za zanimanje elektroinstalater predviđeno je
obrazovanje u trajanju od tri godine. Uvažavajući sposobnosti, mogućnosti i
zalaganje učenika obrazovanje je moguće skratiti ili produžiti.



Uvjeti za upis

- završena osnovna škola

- posebni uvjeti: raspoznavanje boja.

Poslovi elektromehaničara obavljaju se pretežno u zatvorenim prostorima i zahtijeva
dobro opće zdravstveno stanje.




2. NASTAVNI PLAN


A) Općeobrazovni dio

Hrvatski jezik

Strani jezik

Povijest

Vjeronauk / Etika

Tjelesna i zdravstvena kultura

Politika i gospodarstvo


B) Stručno-teorijski dio

Osnove računalstva*

Tehničko crtanje i dokumentiranje*

Matematika u struci

Elektrotehnika*

Električne instalacije*

Električni strojevi*

Elektronika i upravljanje*

Električni uređaji*

Izborni dio**


* Predmeti s obveznim praktičnim/laboratorijskim vježbama (najmanji obvezni broj
sati vježbi pokazan je u praktičnom dijelu programa).

** Predmeti izbornog dijela programa mogu biti tjelesna i zdravstvena kultura,
matematika i predmeti struke. U 3. razredu obvezan je najmanje 1 sat izborne
nastave iz stručno-teorijskog dijela uz 1 sat pripadnih praktičnih/laboratorijskih
vježbi.


C) Praktični dio

C 1 - Nastava u školi

- Osnove računalstva

- Tehničko crtanje i dokumentiranje

- Elektrotehnika

- Električne instalacije

- Električni strojevi

- Elektronika i upravljanje

- Električni uređaji

- Izborni dio

- Praktična nastava


C2 - Nastava u radnom procesu

- Praktična nastava


Nastava stručno-teorijskih predmeta s praktičnim/laboratorijskim vježbama izvodi se
kao jedinstvena cjelina i samo tako može dati očekivani rezultat u usvajanju
potrebnih znanja, vještina i umijeća. To zahtijeva da nastavu u
laboratoriju/praktikumu izvodi isti nastavnik koji izvodi ostale oblike nastave ovog
predmeta. Nastavu je moguće organizirati i tako da s jednom skupinom učenika u
praktikumu/laboratoriju radi profesor, a s drugom stručni učitelj, odnosno suradnik
u nastavi s odgovarajućom stručnom spremom.



3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA


Predmeti stručno-teorijskoga i praktičnoga dijela programa
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća

Osnove računalstva
praktičan rad na računalu

Tehničko crtanje i dokumentiranje
pisani

Matematika u struci
usmeni, pisani

Elektrotehnika
usmeni, pisani, praktičan rad u laboratoriju/praktikumu

Električne instalacije
usmeni, pisani

Električni strojevi
usmeni, pisani, praktičan rad u laboratoriju/praktikumu

Elektronika i upravljanje
usmeni, pisani, praktičan rad u laboratoriju/praktikumu

Električni uređaji
usmeni, pisani, praktičan rad u laboratoriju/praktikumu

Izborni dio
usmeni, pisani, praktičan rad u laboratoriju/praktikumu

Praktična nastava
praktičan rad u radionici, pisani (tehničko-tehnološka dokumentacija)




4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA

Predmeti stručno-teorijskoga i praktičnoga dijela programa
Nastavnik
Izobrazba

Osnove računalstva
profesor
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (računarstvo, elektrotehnika, strojarstvo,
politehnika) odnosno informatike

Tehničko crtanje i dokumentiranje
profesor
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (elektrotehnika, strojarstvo, politehnika)

Matematika u struci
profesor
visokoškolsko obrazovanje iz matematike
visokoškolsko obrazovanje iz elektrotehnike

Elektrotehnika
profesor
stručni učitelj / suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje iz elektrotehnike
više školsko obrazovanje iz elektrotehnike / srednje obrazovanje iz elektrotehnike

Električne instalacije
profesor
stručni učitelj / suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i
elektroenergetika
više školsko obrazovanje iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i
elektroenergetika / srednje obrazovanje iz elektrotehnike - područje:
elektrostrojarstvo i elektroenergetika

Električni strojevi
profesor
stručni učitelj / suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i
elektroenergetika
više školsko obrazovanje iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i
elektroenergetika / srednje obrazovanje iz elektrotehnike - područje:
elektrostrojarstvo i elektroenergetika

Elektronika i upravljanje
profesor
stručni učitelj / suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje iz elektrotehnike
više školsko obrazovanje iz elektrotehnike / srednje obrazovanje iz elektrotehnike

Električni uređaji
profesor
stručni učitelj / suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i
elektroenergetika
više školsko obrazovanje iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i
elektroenergetika / srednje obrazovanje iz elektrotehnike - područje:
elektrostrojarstvo i elektroenergetika

Izborni dio
profesor
visokoškolsko obrazovanje iz elektrotehnike – područje: elektrostrojarstvo,
elektroenergetika i automatika

Praktična nastava u školi
stručni učitelj
suradnik u nastavi
više školsko obrazovanje:

za 1. razred iz strojarstva, odnosno elektrotehnike

za 2. i 3. razred iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i elektroenergetika

srednje obrazovanje:

za 1. razred iz strojarstva, odnosno elektrotehnike

za 2. i 3. razred iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i elektroenergetika

Praktična nastava u radnom procesu
stručni učitelj
majstor elektromehaničar,
više školsko obrazovanje iz elektrotehnike - područje: elektrostrojarstvo i
elektroenergetika




5. IZVOĐENJE PROGRAMA

5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i
sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)


5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa

Prostor
Oprema
Nastavni predmeti

Učionica za računalstvo
17 računala povezanih u mrežu s mogućnošću pristupa Internetu (računalo
nastavnika s CD pisačem), LCD projektor, pisač, programska oprema za obradu
teksta, tablični proračun i baze podataka

Osnove računalstva

Učionica za elektrotehniku

30 učeničkih mjesta

- grafoskop

- demonstracijski stol s okvirima za panele, instrumente i energetskom jedinicom (1.
trofazni peterovodni izvor električne energije iz električne mreže 3x380/220V, 2.
trofazni četverovodni izvor električne energije s kontinuiranom regulacijom
3x450V/3x0-260V 10A po fazi, 3. jednofazni izvor električne enegije s
kontinuiranom regulacijom 0-300V 10A, 4. jednofazni izvor električne energije iz
električne mreže 220V, 5. izvori stabiliziranih istosmjernih napona +5V,1A
0-(+15)V,1A 0-(–15)V, 1A.

- demonstracijski paneli za demonstriranje pojava i zakonitosti u elektrotehnici,
elektronici i elektrostrojarstvu

- demonstracijski instrumenti: ampermetri, voltmetri, vatmetri i osciloskop

- laboratorijski izvor sinusnog napona promjenjive frekvencije

- računalo s LCD projektorom

- računalski aplikacijski programi iz područja elektrotehnike, elektronike i
elektrostrojarstva
Teorijska nastava iz elektrotehnike, elektronike i upravljanja, električnih strojeva i
uređaja, električnih instalacija i izborne nastave

Laboratorij/ praktikum za elektrotehniku i elektroniku

- 8 radnih stolova učenika (2 učenika za jednim stolom) opremljeni s priključcima:
mrežni napon za priključak mjernih instrumenata, izvori stabiliziranih istosmjernih
napona +5V,1A 0-(+15)V,1A 0-(–15)V, 1A i slobodan par priključnica za signal po
izboru s upravljačkog mjesta

- za svako radno mjesto: voltmetar i ampermetar s više mjernih područja,
univerzalni instrument, funkcijski generator, osciloskop, podesivi otpornik, paneli s
otpornim, kapacitivnim, induktivnim i poluvodičkim komponentama te elektroničkim
sklopovima

- centralno upravljačko mjesto nastavnika kojim se upravlja svim priključcima na
radnim mjestima učenika

- računalo nastavnika s LCD projektorom, pisač

- 4 računala za učenike

- aplikacijski računalni program iz područja elektrotehnike i elektronike

- testne pločice, programator za mikroupravljač, mikroupravljači
Laboratorijske vježbe iz elektrotehnike i elektronike

Laboratorij/ praktikum za električne strojeve, uređaje i instalacije
- 8 radnih stolova učenika (2 učenika za jednim stolom) opremljeni s priključcima:
1. trofazni peterovodni izvor električne energije iz električne mreže 3x380/220V, 2.
trofazni četverovodni izvor električne energije s kontinuiranom regulacijom
3x450V/3x0-260V 10A po fazi, 3. jednofazni izvor električne enegije s
kontinuiranom regulacijom 0-300V 10A, 4. jednofazni izvor električne energije iz
električne mreže 220V, 5. istosmjerni izvor električne energije iz ispravljačkog
uređaja s kontinuiranom regulacijom, 6. izvori stabiliziranih istosmjernih napona
0-(+15)V,1A

Uporaba napona i struja svih izvora mora biti nadzirana na upravljačkom stolu s
pomoću instrumenata, a na radnim stolovima učenika indicirani signalnim svjetlima.

- za svako radno mjesto: voltmetar i ampermetar s više mjernih područja

- vatmetri, brojila električne energije

- računalo nastavnika s LCD projektorom, pisač

- 4 računala za učenike

- aplikacijski računalni program


Demonstracijski paneli s funkcionalnim modelima instalacija za demonstriranje
različitih ispitivanja električnih instalacija (mogućnost izbora tipa razdjelnog sustava:
TT, TN ili IT) i različitih zaštitnih uređaja (izbor veličine otpora uzemljenja i
mogućnost simulacije različitih pogrešaka na instalacijama).


Specijalizirani instrumenti za ispitivanje električnih instalacija: neprekinutost i otpor
zaštitnih vodiča, otpor izolacije, mjerenje otpora uzemljenja (4-polna metoda i
metode sa strujnim kliještima), ispitivanje ZUDS-a (struja isklapanja, isklopni napon
zaštitnog vodiča, otpor petlje kvara, vrijeme isklapanja), otpor/impedancija petlje
kvara, struja kratkog spoja. Poželjno je da instrumenti imaju mogućnost priključka
na kompjutor (npr. RS 232) i softver za obradu rezultata mjerenja te izradu izvješća.


Ispitni stol za ispitivanje električnih strojeva s opteretnim strojem i mogućnošću
mjerenja brzine vrtnje i momenta. Poželjna je oprema stola koja uključuje mogućnost
snimanja mehaničkih i momentnih karakteristika te priključak na računalo i softver
za obradu rezultata mjerenja te izradu izvješća. Napajanje ispitnog stola i snaga
ispitnog stola treba odgovarati snagama ispitivanih strojeva (dovoljno 2-3 kW).


Električni strojevi za ispitivanje: jednofazni i trofazni transformatori, jednofazni i
trofazni asinkroni kavezni motori, trofazni asinkroni kolutni motor s otpornicima za
upuštanje i podešavanje, istosmjerni motori različitih uzbuda ili jedan istosmjerni
motor s mogućnošću izbora vrste uzbude.


Elementi električnih instalacija i električne rasvjete prilagođeni za laboratorijski rad i
spajanje laboratorijskim vodovima (instalacijske sklopke, impulsne sklopke, tipkala,
stubišni automati, transformatori za zvonca, električne brave, brojila, uklopni satovi,
MTK prijemnici, grla i podnošci za različite električne izvore svjetla).
Laboratorijske vježbe iz električnih strojeva i uređaja

Školska radionica
16 radnih mjesta – radioničkih stolova s priključnicama za: 1. jednofazni izvor
električne energije iz električne mreže 220V, 5. istosmjerni izvor električne
energije iz ispravljačkog uređaja s kontinuiranom regulacijom, 3. jednofazni izvor
električne energije 24V25A (zaštitni transformator za napajanje lemila).

Uporaba napona i struja svih izvora mora biti nadzirana na upravljačkom stolu s
pomoću instrumenata, a na radnim stolovima učenika indicirana signalnim
svjetlima.


Radionička oprema za obradu materijala (škripac 80mm sa zaštitnim ulošcima za
čeljusti, stalak za tehničke crteže, pomično mjerilo, turpije točkalo, čelično ravnalo,
okrugli i kvadratni probijač, bravarski čekić, šiljasti šestar, kutnik, sjekač, luk za
pilu, polužne škare za lim, ručne stege, garnitura čeličnih brojeva i slova, garnitura
viljuškastih, okastih i imbus ključeva, francuski ključ, garnitura spiralnih svrdala,
narezna svrdla, nareznice, okretaljka za nareznice, mikrometar za provrte, plastični
čekić, zaštitne naočale, grecalo za ležaje, dubinomjer, mikrometar za vanjsko
mjerenje, pomično mjerilo, šablone za mjerenje kutova oštrica alata, kutnik s
naslonom i bez naslona, stolna brusilica, stolna bušilica, ručna električna bušilica,
strojna pila, ručne škare za ravno i kružno sječenje lima).


Radionička oprema za obradu elektromaterijala

(pribor za lemljenje, okviri za rad na električnim instalacijama, digitalni multimetar,
osciloskop, izvor stalnog stabiliziranog istosmjernog napona, električna stolna
bušilica, uređaji za namatanje, pribor za lakiranje i izoliranje namota, pribor za
izradu tiskanih ploča).

Ispitni stol za električne strojeve i instalacije opremljeni s priključcima: 1. trofazni
peterovodni izvor električne energije iz električne mreže 3x380/220V, 2. trofazni
četverovodni izvor električne energije s kontinuiranom regulacijom
3x450V/3x0-260V 10A po fazi, 3. jednofazni izvor električne enegije s
kontinuiranom regulacijom 0-300V 10A, 4. jednofazni izvor električne energije iz
električne mreže 220V, 5. istosmjerni izvor električne energije iz ispravljačkog
uređaja s kontinuiranom regulacijom, 6. izvori stabiliziranih istosmjernih napona
0-(+15)V, 1A.


Specijalizirani instrumenti za ispitivanje električnih instalacija: neprekinutost i otpor
zaštitnih vodiča, otpor izolacije, mjerenje otpora uzemljenja (4-polna metoda i
metode sa strujnim kliještima), ispitivanje ZUDS-a (struja isklapanja, isklopni napon
zaštitnog vodiča, otpor petlje kvara, vrijeme isklapanja), otpor/impedancija petlje
kvara, struja kratkog spoja. Poželjno je da instrumenti imaju mogućnost priključka
na kompjutor (npr. RS 232) i softver za obradu rezultata mjerenja te izradu izvješća.


Elementi električnih instalacija i električne rasvjete (instalacijske sklopke, impulsne
sklopke, tipkala, stubišni automati, transformatori za zvonca, električne brave,
brojila, uklopni satovi, MTK prijemnici, grla i podnošci za različite električne izvore
svjetla).

Računalo (CD pisač) s LCD projektorom, pisač.






6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA)


Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta
etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i
športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997.

Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva
prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.



6.1. NASTAVNI PREDMET: tjelesna i zdravstvena kultura



ŠKOLE
strukovne-trogodišnje

Cilj:

Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u
suvremenim uvjetima života i rada.



Zadaci:

· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja
športom radi kvalitetne športske rekreacije,

· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,

· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za
čuvanje i promicanje zdravlja,

· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i
rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,

· razvijanje radnih sposobnosti,

· izgrađivanje humanih međuljudskih,

· njegovanje higijenskih navika

· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog
vježbanja kao dijela kulture življenja i to:

- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i
pojedine organske sustave,

- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,

- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,

- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se pojačano
bavili,

· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških
aktivnosti, športskih igara i zabave.


Posebne zadaće za učenike:

Razred : PRVI

utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog
tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog sustava, što
uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na
ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : DRUGI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na razvoj
mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog
tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže, preciznosti,
brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na
ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući želju
za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim
potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima između
pojedinca i društva


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika, posebice na
povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja
koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje su u
funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja
slobodnog vremena.


Posebne zadaće za učenice:


Razred : PRVI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na
proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije dostižu granicu
razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog ciklusa,
posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne muskulature, što je
uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava


Razred : DRUGI

utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u
funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa
učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije dostižu granicu
razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim
prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u
funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za očuvanje
zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave
prirodne sredine.


SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM
OSNOVNIH PROGRAMSKIH SADRŽAJA


Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i
sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove
organizma i organizam u cjelini.

U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva
organizma i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.

Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će
neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma
nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih
činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu samom.

Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je
specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno
radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na nekim od
funkcionalnih sustava.

Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu
izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima
kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako su
uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju
opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito
energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema
stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma uvjetovana je stupnjem
svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.



I. Fizički rad se može podjeliti na:

1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno
o aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.



2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka
blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na
druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:

a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini

b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i
još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).



Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:

1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina
prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica uzrokovanih
obavljanjem određenoga zanimanja.

2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora
procesa vježbanja.

3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.



II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja pojedinih dijelova
živčanog sustava na:

1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta
vezana uz opasnost i sl.

2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).

3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).



Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi, podijeliti
na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet
opterećenja.

Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti,
ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva
zanimanja:



I. skupina

Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).

II. skupina

Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.

III. skupina

Rad na neautomatskim strojevima.

IV. skupina

Rad na automatskim strojevima.

Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama
svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a
nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.



Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog
sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja javlja hipertrofija
pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja,
opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za
učenice).



Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog
sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati koordinaciju i brzinu
(vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).



U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći
preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi
rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića - držaća svoda
stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih
ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima povećati
funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).



U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja
najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela
pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti. U
program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će preventivno i
korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i
dišnog sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples,
koturaljkanje, ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).



OSNOVNI PROGRAM

Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima
pojedinih kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji
omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja na
pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.

Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru
polaznika za pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja
određena su:

- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim
sposobnostima vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika

- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje

- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća

- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu

- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine
u kojoj škola djeluje.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i
zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:



1) - atletika - košarka

- športska gimnastika - odbojka

- ples - nogomet

- ritmičko-športska gimnastika - rukomet.

- borilački športovi.



Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje
sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.




IZBORNI PROGRAM

Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike
industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička
zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije određen te se
preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka,
rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici
imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te
usvojiti nove spoznaje.

Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja
samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz
duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom treba
obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati na
smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti
učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i
zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:


1) - veslanje - stolni tenis

- klizanje - plivanje

- skijanje - badminton

- biciklizam - planinarenje

- tenis - orijentacijsko
trčanje i dr.



2) - aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge
aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti
omiljene.


Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti
znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti
te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga programa





PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE
NALAZE U RAZDOBLJU ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA

Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije
reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko
potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i primjenjuje po
načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i zdravstvene
kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u
razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću
što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.



METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE

Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao
sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima
prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i zdravstvene
kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji "sedentalni stil
života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj
dobi za stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog
odgojno-obrazovnog područja.

Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu
za vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku
školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u izvannastavnim i
izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na ostvarenje poželjnih
ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih škola
nije moguće.

U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati
ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i
sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća postignuća
mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali znatno manji
u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni prostori i
oprema.

Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim
pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i
razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je razdobljima
razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u obzir.

Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu
izvedbenih, ali ne i operativnih programa.

Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost
iz jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom
vremenskom mogućnošću ponavljanja.

U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće, želje polaznika.

Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa
treba biti u omjeru 1:1:1.

Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i
zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.

Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na
funkcionalne sposobnosti.

Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika
energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina
svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti, koje
će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.


Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem
treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i
statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru
aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim sadržajima koje će učenici moći
usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje
športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i
drugo).


Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama, mogu
ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične
nastave.


Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima
smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom
programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još jednim satom
tjedno.


Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima
u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u
planiranju, programiranju i realizaciji programa u funkciji rasterećenja učenika te
preporučujemo sljedeće:

· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je
svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu
ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj pojedinoj školi vezane za vrstu
zanimanja.

· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa
i mogućnosti.

· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na
funkcionalne sposobnosti.

· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke
organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.

· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju,
distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.

· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i
pomagala.

· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku»
Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi
pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba uvažavati osobne
mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući napredak.

· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu,
zbog bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.

· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane
udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način
organizirati.

· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te između
samih učenika.





6.2. Nastavni predmet: osnove računalstva



Razred: 1.

Cilj

Cilj nastave predmeta računalstvo je stjecanje osnovnih znanja i vještina za uporabu
računala do razine rješavanja jednostavnih problema u raznim problemskim
situacijama uz uporabu aplikacijskih računalnih programa.


Zadaci

- prepoznati dijelove osnovne konfiguracije računala i opisati njihovu funkciju

- samostalno spojiti osnovne dijelove računala i pravilno ga uključiti i isključiti

- znati samostalno koristiti računalo pri pisanju različitih tekstova i obradi tekstova

- znati spremiti podatke i ponovno ih pronaći i uporabiti

- razviti sposobnost služenja računalom pri uporabi raznih baza podataka

- služiti se gotovim tabličnim proračunima

- koristiti izvore informacija dostupne uz pomoć računala

- upoznati mogućnosti računala u rješavanju numeričkih i grafičkih zadataka u
sklopu predmeta struke

- samostalno upotrijebiti računalo pri rješavanju jednostavnijih zadataka u sklopu
struke s pomoću aplikacijskih računalnih programa

- komunicirati s drugim osobama s pomoću računala

- primijeniti stečena znanja, dopunjavati ih i razvijati u svakodnevnoj praksi.



Sadržaj

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaj

1. Osnovne rada s računalom

Pravilno spojiti i pustiti u rad osnovnu konfiguraciju računala, pravilno uključiti i
isključiti računalo.

Opisati ulogu operacijskog sustava i organizaciju strukture datoteka u operacijskom
sustavu.

Služiti se ispravnim nazivljem za pojedine elemente koji se nalaze u prozoru
operativnoga sustava.

Koristiti računalo u Windows okruženju.

Upravljati radnom površinom s pomoću miša i tipkovnice.

Osnove arhitekture računala.

Dijelovi računala i njihovo povezivanje.

Uključivanje i isključivanje računala.

Rad s tipkovnicom i mišem.

Organizacija strukture datoteka u operacijskom sustavu.

Sučelje Windowsa.

Rad s datotekama i mapama.

Pregledati, spremiti, otvoriti, brisati i promijeniti naziv datoteka i mapa.

Ugoditi parametre pisača, tipkovnice, vremena.

Snimiti odgovarajuće sadržaje na disketu, odnosno CD.

Provjeriti disk odgovarajućim programom.

Instalirati i koristiti različite aplikacijske programe.

Pretraživati internetske stranice.

Slati i čitati e-mail poruke.

Podesiti parametre za uporabu modemskih ulaza.

Prilagodbe hardver-softver-korisnik.

Disketa, CD, USB Memory Key.

Snimanje na disketu i CD.

Uporaba Interneta, E-mail.

Programi za rad s multimedijom.


2. Pisanje i obrada teksta

Izraditi, urediti, preoblikovati, spremiti i otvoriti dokument u programu za obradu
teksta (promijeniti fontova, boju slova, postaviti margine, dodati zaglavlje).

Dodavati, zamijeniti, brisati, kopirati i premjestiti tekst.

Pronaći dokument među drugim dokumentima, preimenovati ga i premjestiti.

Izraditi i oblikovati tablicu.

Napraviti ispis dokumenata.

Prikaz odabranog programa za obradu tekstova.

Uporaba raspoloživog programa za obradu tekstova.

Priprema, obrada i umnožavanje tekstova.


3. Baze podataka

Znati koristiti gotovu bazu podataka, u pripremljenu bazu podataka unijeti nove
podatke.

Napraviti ispis podataka iz baze.


Pojam i uporaba baze podataka. Osnovna struktura baze podataka.

Prikaz odabranog programa za rad s bazama podataka.


4. Tablični proračuni i numeričke mogućnosti računala

Objasniti svojstva i mogućnosti uporabe programa za tablične proračune.

Upoznati i koristiti program za obradu tablica, unijeti i promijeniti podatke u tablicu.

Znati rezultate tabličnih proračuna prikazati s pomoću dijagrama.

Ispisati dokument.

Koristiti program za numeričke primjene u rješavanju zadataka iz područja struke.

Tablični proračuni i prikaz programa za obradu tablica. Uporaba programa za
pripremu i obradu tablica.

Unos i promjena oblika podataka.

Prikaz odabranog programa za numeričke primjene računala. Uporaba
aplikacijskih programa za rješavanje numeričkih zadataka iz područja struke.


5. Grafičke mogućnosti računala

Upoznati i koristiti program za rad s grafikom.

Dodati grafički prikaz u tekst.

Napraviti ispis dokumenata.

Instalirati i koristiti različite aplikacijske programe za rad s grafikom.

Prikaz odabranog programa za rad grafikom.

Uporaba grafičke prezentacije podataka u raznim područjima. Dodavanje grafike u
tekst.



Metodičke napomene

Cjelokupnu nastavu ovog predmeta uključujući individualni praktični rad učenika
(vježbe) optimalno je izvoditi u specijaliziranoj učionici za računalstvo. Učionica
mora biti tako opremljena da omogućava samostalan rad jednog učenika na
računalu. Ako prostor i oprema ne dopuštaju takav način rada, moguće je dio
nastave izvoditi u učionici u kojoj je potrebnom opremom opremljeno radno mjesto
nastavnika, a dio nastave u specijaliziranoj učionici/praktikumu u kojoj su
opremljena sva radna mjesta učenika. U tom slučaju izvedbenim programom za
realizaciju nastave računalstva treba predvidjeti najmanje 35 sati za samostalan rad
učenika na računalu predviđenih za praktične vježbe. Vježbe treba izvoditi
optimalno u 3, najmanje 2 skupine (pola odjeljenja s najviše 15 učenika), tako da na
računalu radi učenik pojedinačno. Vrijeme izvođenja vježbi treba biti predviđeno
rasporedom sati od početka školske godine.

Pri izradi izvedbenog programa treba planirati vrijeme za ponavljanje i uvježbavanje
i provjeru usvojenosti znanja iza svake cjeline. Osnovni način provjere usvojenosti
znanja i umijeća je praktičan rad na računalu. Provjera znanja učenika obavlja se
na računalu rješavanjem jednostavnijih konkretnih problema koji zahtijevaju uporabu
standardnih programskih paketa.

Uspjeh učenika u izvođenju vježbi ocjenjuje se na temelju primjene učenikova
znanja u izvođenju vježbe, pokazanih vještina, samostalnosti i izrade pripadne
dokumentacije. Pozitivna ocjena iz praktičnog rada na računalu uvjet je za pozitivnu
ocjenu iz predmeta.



Obveze učenika

Pribor i oprema

Svaki učenik dužan je za nastavu imati sljedeći pribor i opremu: propisani udžbenik
i bilježnicu (format po izboru) za vođenje bilješki na nastavi.


Priprema za nastavu

Učenici na rad u informatičku učionicu trebaju doći pripremljeni. O svakoj vježbi
učenik treba podnijeti pisano izvješće (dokument) na kraju sata. Izvješće o radu
treba redovito pregledavati i do idućega dolaska učenika u učionicu dati učeniku
povratnu informaciju o rezultatima rada.


Provjeravanje i ocjenjivanje postignuća

Uz redovit dolazak na nastavu, provjere usvojenosti znanja:

- kraći zadaci i pitanja nakon svake nastavne cjeline (praktičan rad na računalu -
rješavanje konkretnih problema koji zahtijevaju uporabu standardnih programskih
paketa)





6.3. Nastavni predmet: tehničko crtanje i dokumentiranje



Razred: 1.


Cilj

Cilj nastave predmeta tehničko crtanje i dokumentiranje je osposobiti učenike za
grafičko prikazivanje komponenata, sklopova, instalacija, strojeva i ostalih dijelova
uređaja i postrojenja kao nužne podloge za rad na izradi i montaži uređaja i
postrojenja, odnosno sudjelovanja u radu na razradi tehničko-tehnološke
dokumentacije.


Zadaci

- upoznati vrste tehničkih crteža i standarde za tehničko crtanje

- usvojiti postupke za konstrukciju i crtanje krivulja

- razviti sposobnost grafičkog prikazivanja predmeta (pravokutno projiciranje na
ravninama)

- razviti sposobnost grafičkog prikazivanja predmeta (prostorno prikazivanje)

- usvojiti primjenu pravila i znakova u tehničkim crtežima

- upoznati vrstu i namjenu simbola, te faze postupka čitanja simbola i tehničkih
crteža

- upoznati značenje, mogućnosti i načine grafičkog komuniciranja u tehnici i
proizvodnji s pomoću tehničko - tehnološke dokumentacije

- upoznati vrste i namjenu tehničko – tehnološke dokumentacije

- usvojiti sposobnosti čitanja i crtanja jednostavnijih tehničkih crteža, detalja i
sklopova u elektrotehnici

- razviti sposobnost samostalnog rada na proširivanju stečenih znanja iz ovog
područja.



Sadržaj

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaj

1. Uvod u tehničko crtanje
Navesti, opisati i usporediti vrste tehničkih crteža prema sadržaju i načinu
prikazivanja.

Usvojiti standarde i propise za tehničko crtanje.

Nabrojiti tehnike i pravne podatke koje sadrži zaglavlje i sastavnica i pravilno
ispuniti zaglavlje i sastavnicu.

Primijeniti formate i mjerila u tehničkom crtanju.

Upoznati tehničko pismo.

Pravilno nacrtati kružnicu i sinusoidu.

Usvojiti postupke za crtanje krivulja.

Zadatak tehničkog crtanja, pribor za tehničko crtanje.

Standardi i propisi za tehničko crtanje.

Vrste tehničkih crteža.

Vrste i primjena crta.

Formati papira.

Vrste mjerila i crtanje u različitim mjerilima.

Tehničko pismo.

Zaglavlje i sastavnica.

Označivanje tehničkih crteža.

Kružnica, sinusoida, parabola.

2. Pravokutno projiciranje i prostorno prikazivanje


Pravilno nacrtati jednostavne predmete u ortogonalnoj projekciji.

Znati pravilno nacrtati jednostavnije predmete u izometrijskoj i kosoj projekciji.

Primijeniti crtanje slobodnom rukom (skiciranje).

Znati pravila i znakove za kotiranje i pravilno kotirati jednostavnije izratke.
Temeljni pojmovi iz nacrtne geometrije (kvadranti, koordinate, ravnine).

Vidljivost bridova i projiciranje na tri ravnine.

Crtanje ortogonalnih projekcija prema modelu.

Crtanje ortogonalnih projekcija na osnovi prostornog prikaza.

Načini i svojstva prostornog prikazivanja.

Kosa projekcija.

Izometrija.

Skiciranje, kotiranje, presjeci.

3. Simboli

Usvojiti značenje standardnih simbola kao načina komuniciranja u tehnici.

Znati osnovne simbole u elektrotehnici i pravilan način korištenja simbola u crtežima
i shemama.

Pravilno prikazati i čitati nacrte u elektrotehnici.

Svrha primjene standardnih simbola u tehničkoj dokumentaciji.

Vrste simbola, simboli u elektrotehnici.

Tehnički crteži i sheme u elektrotehnici (montažna i funkcionalna shema).

4. Tehničko-tehnološka dokumentacija

Znati značenje i namjenu dokumentacije u svakodnevnom radu u sklopu struke.

Poznavati postupke arhiviranja i čuvanja dokumentacije.

Značenje, vrste i namjena dokumentacije.

Dokumentacija za preuzimanje, otpremu i popravak.

Tehnološka dokumentacija (radni nalog, operacijski list). Arhiviranje i čuvanje
dokumentacije.


Metodičke napomene

Nastava ovog predmeta izvodi se u specijaliziranoj učionici ili učionici opće
namjene gdje postoji mogućnost korištenja AV pomagala, modela geometrijskih
tijela, zbirke didaktičkih demonstracijskih crteža i školskog pribora za crtanje.
Svako teorijsko objašnjenje treba potkrijepiti, gdje je to moguće, odgovarajućim
primjerima iz struke. Dio nastave se izvodi s cijelim razredom, a dio (najmanje 18
sati predviđenih za praktične vježbe) sa skupinama ne većim od 15 učenika.

Nastava ovoga predmeta neposredno je povezana s praktičnom nastavom, posebno
onim dijelom koji se provodi u školi. Teorijske spoznaje na nastavi ovoga predmeta
uvježbavaju se i primjenjuju na praktičnoj nastavi u školskoj i obrtničkoj radionici.

U sklopu ukupnog broja sati treba predvidjeti vrijeme za provjeru znanja
samostalnim radom. Prilikom provjere znanja predvidjeti različite metode s
naglaskom na pisanoj provjeri odgovarajućim programskim zadatkom. Nakon
obrade nekoliko cjelina učenicima treba zadati zadatak u obliku “programa”, za
svako polugodište po jedan. Sadržaj programskih zadataka treba biti izrada
radioničkih i sklopnih crteža i ortogonalne projekcije.

Pri ispitivanju znanja učenika prednost treba imati praktičan rad kojim učenik treba
pokazati ostvarenost postavljenih zadaća nastave tehničkog crtanja i
dokumentiranja. Konačnu ocjenu čine ocjene dobivene ispitivanjem i iz
programskih zadataka.


Obveze učenika

Pribor i oprema

Svaki učenik dužan je za nastavu imati sljedeći pribor i opremu: propisani
udžbenik, bilježnicu (format po izboru) za vođenje bilješki na nastavi, pribor za
crtanje.



Provjeravanje i ocjenjivanje postignuća

Uz redovit dolazak na nastavu, provjere usvojenosti znanja:

- kraći zadaci i pitanja iza svake nastavne cjeline (pisani rad)

- školska zadaća (cjelosatnu provjeru znanja)

- programski zadatak (u svakom polugodištu po jedan).





6.4. Nastavni predmet: matematika u struci



Razred: 1.


Cilj

Cilj nastave predmeta matematika u struci je da učenici usvoje osnovna
matematička znanja potrebna za razumijevanje pojava i zakonitosti u sklopu
elektrotehničke struke i da se osposobe za primjenu usvojenog znanja u praktičnom
životu.


Zadaci

- steći znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i zakonitosti pri
raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu

- steći matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad u sklopu struke i
praćenje suvremenog tehnološkog razvoja

- razviti sposobnost izražavanja matematičkim jezikom

- usvojiti metode matematičkog mišljenja koje se očituje u preciznom formuliranju
pojmova, logičkom zaključivanju i algoritamskom rješavanju problema

- razvijati preciznosti, urednosti, ustrajnosti i sistematičnosti u radu



Sadržaj

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaj

1. Brojevi

Primijeniti računske operacije s prirodnim i cijelim brojevima i razlomcima na
izračunavanje u električnim strujnim krugovima.

Prikazati iznose električnih veličina s pomoću potencija, pretvarati jedinice.

Primijeniti postotni račun za izračunavanje i prikaz točnosti izračunatih i izmjerenih
veličina.

Računske operacije s prirodnim i cijelim brojevima, operacije s razlomcima,
najmanji zajednički nazivnik.

Postotni račun.

Računanje s potencijama.

Računske operacije s općim brojevima.

Operacije s korijenima.

2. Linearne jednadžbe

Primijeniti postupke rješavanja linearnih jednadžbi za izračunavanje u električnim
strujnim krugovima.

Grafički prikazati međusobnu ovisnost električnih veličina.

Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom.

Grafička interpretacija jednadžbi.

3. Trokut, četverokut i kružnica

Primijeniti Pitagorin poučak za izračunavanje otpora, struja, napona i snaga u
strujnim krugovima izmjenične struje.

Znati izračunati presjek vodiča na osnovi promjera ili polumjera vodiča.

Izračunati poprečni presjek željezne jezgre.

Vrste i značajka trokuta.

Opseg i površina trokuta. Pitagorin poučak.

Vrste i svojstva četverokuta.

Opseg i površina kvadrata i pravokutnika.

Opseg i površina kružnice.

Poučak o obodnom i središnjem kutu.

Talesov poučak.

Opseg i površina kružnog vijenca, kružnog isječka i kružnog odsječka.

4. Geometrijska tijela

Znati izračunati oplošje i volumen određenog predmeta ili prostora u sklopu struke
Oplošje i volumen kvadra i kocke.

Oplošje i volumen valjka.

Oplošje i volumen prizme.

5. Trigonometrijske funkcije

Usvojiti osnovna znanja iz trigonometrije kao sredstva za predočavanje prilika u
krugovima izmjenične struje i izračunavanje električnih veličina.

Trigonometrijske funkcije na pravokutnom trokutu.

Trigonometrijske funkcije na kružnici.

Graf funkcija sinx, cosx, asinbx.

6. Vektori

Usvojiti osnovna znanja u operacijama s vektorima kao sredstvu za predočavanje
veličina u krugovima izmjenične struje.

Pojam vektora, zbrajanje vektora u ravnini.

Vektori u koordinatnom sustavu u ravnini.

7. Logaritamske funkcije i eksponencijalne funkcije

Usvojiti pojmove logaritama i primjene u elektrotehnici.

Prikazati električne veličine u logaritamskom mjerilu.

Razumjeti određene električne pojave kao eksponencijalne funkcije.

Logaritamske i eksponencijalne funkcije.

Dekadski i prirodni logaritmi.



Metodičke napomene


Sadržaji ovog predmeta su u korelaciji sa sadržajima predmeta struke. Nastavni
sadržaj iz matematike u struci uvježbavaju se na primjerima koji su matematičke
interpretacije odnosa i zakona iz struke (odnos mjernih jedinica, pretvorba mjernih
jedinica, rješavanje električnih strujnih krugova, grafički prikaz strujno-naponske
ovisnosti, sinusni izmjenični naponi, fazni odnosi napona i struja u krugu
izmjenične struje, vektorski dijagrami napona i struja u krugu izmjenične struje,
faktor snaga, postotna točnost mjerenja, pad napona na vodovima i slično). Pri
izvođenju nastave treba povezivati znanja iz prakse i teorijska znanja.

Pri izradi izvedbenog programa treba planirati vrijeme za ponavljanje i kraće
provjere usvojenosti znanja iza svake cjeline. Tijekom svakog polugodišta treba
planirati do dvije cjelosatne provjere znanja (školska zadaća). Zadaci i pitanja
trebaju obuhvatiti područje od jednostavnijih zadataka do zadataka koji trebaju
pokazati sposobnost primjene znanja u složenijim i novim situacijama.


Obveze učenika

Pribor i oprema

Svaki učenik dužan je za nastavu imati sljedeći pribor i opremu: propisani
udžbenik, bilježnicu (format po izboru) za vođenje bilješki na nastavi i kalkulator
(osnovne računske operacije i trigonometrijske funkcije).


Provjeravanje i ocjenjivanje postignuća

Uz redovit dolazak na nastavu, provjere usvojenosti znanja:

- kraći zadaci i pitanja iza svake nastavne cjeline (pisani rad)

- školska zadaća (cjelosatna provjera znanja).




        [ Nastavak... ]






 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum















POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga