|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
FRIZER
UVOD
Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od
općeobrazovnoga dijela i strukovnoga dijela (program naukovanja).
Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i
kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma
zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA:
602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom
ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog
dijela nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA:
602-03/96-01/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).
Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem
školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i Zakona o obrtu (NN
77/93, 90/96 i 64/01). Strukovni sadržaji su stručno-teorijski dio (obvezni
i izborni) i praktični dio.
Sastavnice strukovnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u
obrtništvu (programa naukovanja) su:
Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
1. Osnovna obilježja
Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:
- naziv obrazovnoga programa/zanimanja
- cilj i zadatci programa
- trajanje obrazovanja
- uvjeti za upis.
2. Nastavni plan
Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnoga dijela
programa s naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.
3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća
Tablično se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini
provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća.
4. Potrebna stručna sprema nastavnika
Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna
sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).
5. Uvjeti izvođenja programa
- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki
stručno-teorijski predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati
vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)
- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih
predmeta (tablični prikaz prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i
oprema namijenjena).
6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
- naziv predmeta
- razred
- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati
praktičnih/laboratorijskih vježbi
- cilj nastavnoga predmeta
- zadatci nastavnoga predmeta
- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim
očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta
znanja i umijeća stječu
- metodičke napomene za provedbu nastave
- osnovne obveze učenika.
7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se
obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i
radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja
provjeravaju.
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOG PROGRAMA
Naziv obrazovnog programa:
- frizer
Cilj obrazovanja:
Uz opće ciljeve treba učenike osposobiti za djelotvorno, stručno i kreativno
obavljanje poslova u sklopu frizerskog zanimanja i pripremiti ih za
cjeloživotno obrazovanje i usavršavanje u struci.
Zadaće obrazovanja:
- poznavati sigurnu i pravilnu uporabu sredstava za rad te ovladati
pravilima zaštite na radu, poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku
svijest
- naučiti obavljati poslove uređenja i oblikovanja kose, lica i ruku u žena
i muškaraca
- naučiti uspješno komunicirati s korisnicima usluga, osobljem i poslovnim
partnerima
- poznavati sastav preparata zbog razlikovanja njihove kvalitete i primjene
- steći primjereno znanje nabave kvalitetnih frizerskih preparata i opreme
za obavljanje poslova
- osposobiti se za matematičko i tehničko rješavanje problema iz strukovnog
područja
- svladavati osnove računalstva za osposobljavanje i samostalno korištenje
stručnih programa
- razvijati estetske kriterije i profesionalnu etiku
- naučiti upotrebljavati raznu stručnu literaturu
- razvijati samostalnost, ustrajnost, korektnost, inovativnost i odgovornost
u radu.
Trajanje obrazovanja:
- 3 godine.
Uvjeti za upis:
- završena osnovna škola i ugovor o naukovanju s licenciranim obrtnikom,
liječnička svjedodžba o nepostojanju kontraindikacija za zanimanje frizer.
Ograničenje upisa:
- opća i posebna zdravstvena sposobnost.
2. NASTAVNI PLAN
A) Obvezni općeobrazovni dio programa
Hrvatski jezik
Strani jezik
Povijest
Vjeronauk/Etika
Tjelesna i zdravstvena kultura
Politika i gospodarstvo
B) Stručno – teorijski dio programa
B 1) obvezni:
Tehnologija frizerstva
Poznavanje materijala
Dermatologija
Matematika u struci
Računalstvo
Zdravstveni odgoj
Psihologija komunikacije
Estetika i umjetnost
B2) Izborni:
Nauka o čovjeku
Ekologija
Tjelesna i zdravstvena kultura
Matematika u struci
Manikiranje
Ljekovito bilje
Vlasuljarstvo
Dekorativna kozmetika
Tradicijske frizure
Opće obrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u
35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti
biraju se prema kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te interesima
učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem
razredu po tri od predloženih izbornih predmeta.
C) Praktični dio programa
C l – Tehnološke vježbe
C 2 - Praktična nastava u školi
C 3 - Praktična nastava u radnom procesu
Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih
tjedana, a u 3. razredu na 32 nastavna tjedna. U okvirnom programu naveden
je maksimalan broj sati praktične nastave u školi i minimalni broj sati
praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika).
Ako škole prema svojim izvedbenim programima ostvaruju manje sati praktične
nastave u školi, razliku trebaju nadoknaditi u praktičnoj nastavi u radnom
procesu tj. ukupno treba imati 900 sati u prvom, 900 sati u drugom i 800
sati u trećem razredu.
Praktična nastava u radnom procesu (kod obrtnika) raspoređuje se na 40
tjedana.
Učenici 1. razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod
obrtnika) trebaju obaviti min. 35-70 sati praktične nastave u školi da
upoznaju osnove struke i polože ispit iz zaštite na radu.
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa Obvezni načini provjere i ocjenjivanja
znanja i umijeća
Tehnologija frizerstva usmeno, pismeno, praktičan rad u praktikumu
Poznavanje materijala usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe
Dermatologija usmeno i pismeno
Matematika u struci usmeno i pismeno
Računalstvo praktičan rad na računalu, usmeno
Zdravstveni odgoj usmeno i pismeno
Psihologija komunikacije usmeno i pismeno, praktično-radionice
Estetika i umjetnost usmeno, pismeno i crtanje
Izborni predmet (stručni) usmeno, pismeno i praktičan rad u školskom
praktikumu
Praktična nastava u školi praktičan rad u školskom praktikumu, usmeno
Praktična nastava u radnom procesu praktičan rad u frizerskom salonu
Tehnološke vježbe usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe i praktičan rad u
školskom praktikumu
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Poznavanje materijala
profesor ili dipl. ing.
profesor kemije, dipl. ing. kemije, dipl. ing. kemijske tehnologije i
profesor kemije i biologije
Tehnologija frizerstva
profesor ili dipl. ing.
*stručni učitelj
visokoškolsko obrazovanje iz područja kemije i biologije s položenim ispitom
za frizera, frizer s položenim majstorskim ispitom i položenim
pedagoško-psihološkim obrazovanjem
Matematika u struci
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz područja matematike
Računalstvo
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz informatike, elektrotehnike, politehnike i
PTO-a
(informatika, elektrotehnika)
Psihologija komunikacije
profesor ili dipl. psiholog,
komunikolog
visokoškolsko obrazovanje iz područja psihologije ili komunikologije
Dermatologija
dr. medicine ili prof. biologije
visokoškolsko obrazovanje iz područja medicine ili biologije
Zdravstveni odgoj
profesor ili dipl. ing. biologije ili dr. medicine, profesor tjelesne i
zdravstvene kulture
visokoškolsko obrazovanje iz područja biologije ili medicine,
visokoškolsko obrazovanje iz područja tjelesne i zdrastvene kulture
Estetika i umjetnost
profesor
profesor povijesti umjetnosti ili likovne kulture
Izborna nastava (stručni predmeti)
profesor, stručni učitelj,
suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje, majstor kozmetičar ili majstor frizer s položenim
ispitom za vizažista i pedagoško-psihološkim obrazovanjem, frizer,
kozmetičar
Tehnološke vježbe
profesor ili dipl. ing. i
stručni učitelj, suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje iz područja kemije i majstor frizer ili frizer s
majstorskim statusom i položenim pedagoško psihološkim obrazovanjem, frizer,
kozmetičar
Praktična nastava u školi
profesor, stručni učitelj, suradnik u nastavi
visoka stručna sprema, majstor frizer ili frizer s priznatim majstorskim
statusom i s položenim pedagoško-psihološkom obrazovanjem, frizer,
kozmetičar
Praktična nastava u radnom procesu
stručni učitelj
majstor frizer ili frizer s priznatim majstorskim statusom
* stručni učitelj zatečen na radnom mjestu nastavnika tehnologije frizerstva
do donošenja ovog nastavnog plana i programa
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Specijalizirana učionica - praktikum
Kemijski laboratorij s osnovnim priborom i kemikalijama za izvođenje vježbi
(min. 8 radnih mjesta).
Laboratorijska vaga, komplet utega, 8 plamenika, 8 stalaka i 15 kompleta
pribora i staklenog posuđa (epruvete sa stalkom, čaše od 50, 100 i 250 ml,
menzure od 100 0 250 ml, pipete od 10 i 25 ml, tronožac, glineni trokut,
azbestnu mrežicu, žlicu, stakleni štapić, kapaljku, okruglu tikvicu,
lijevak, satno staklo, porculansku zdjelicu, odmjerne tikvice od 100 i 250
ml, drvenu hvataljku, čepove, pH-papir, filtar-papir, škare i sl.
Osnovne kemikalije: kiseline, lužine, kemikalije za set pokusa, dest. vodu,
etanol, metanal, propanon, masne kiseline, octena kiselina, tioglikolna
kiselina, voćne kiseline i sl.
Poznavanje materijala
Računalska učionica
16 računala povezana u mrežu s mogućnošću pristupa Internetu, LCD projektor,
crnobijeli i kolor-pisač, skener, digitalni foto-aparat, programska oprema
za obradu teksta, stručni programi za frizere Računalstvo
Kombinirani frizersko-vlasuljarski praktikum
Opremljena osnovnim frizerskim i vlasuljarskim priborom, alatom i napravama
(min. 15 radnih mjesta).
Osnovne naprave i pribor za vlasuljarstvo: 8 naprava za prepletanje kose, 8
kartača, 8 grebena, igle za šivanje i uvezivanje, konac za prepletanje i
šivanje, kadice za pranje vlas. proizvoda, stalci i kalupi, pribadače,
tekstilni materijali (vrpce i til), kosa i vlakna za uvezivanje. Preparati
za pranje i njegu vlas. proizvoda. Tehnologija frizerstva i praktična
nastava u školi
Frizerski praktikum
Opremljen s 15 radnih mjesta, 5-6 aparata za pranje kose, 15 fenova, 6
haubi, 5 pokretnih kolica, sterilizatorom, infrazonom i osnovnim priborom i
alatom (škarama za šišanje i efiliranje, aparatima za šišanje, aparatima za
kovrčanje i glačanje kose, britvama, trimerima, češljevima, četkama,
uvijačima za vodenu ondulaciju i HTO, kapama za HTO i pramenove,
aplikatorima, iglama za izvlačenje pramenova, ogrtačima, ručnicima,
zdjelicama, kistovima, bocama štrcaljkama, folijama za pramenove i sl.).
Osnovni preparati: preparati za pranje i njegu kose i vlasišta, preparati za
HTO, boje, izbjeljivači, oksidansi različitih koncentracija i sl.
Kompjutor s programima za frizere, TV, video i kasete sa stručnim
demonstracijama.
Modeli lutke za polaganje završnih ispita (min. 15 kom) Tehnologija
frizerstva i praktična nastava u školi
Dekorativna kozmetika i tradicijske frizure
Preporuka: Praktičan rad u školi maksimalno provoditi na modelima lutkama.
6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA)
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev
predmeta etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku
ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997.
Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku
Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: tjelesna i zdravstvena kultura
Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke
sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.
Zadaci:
· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku
bavljenja športom radi kvalitetne športske rekreacije,
· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,
· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje
mjera za čuvanje i promicanje zdravlja,
· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja
i rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,
· razvijanje radnih sposobnosti,
· izgrađivanje humanih međuljudskih,
· njegovanje higijenskih navika
· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg
tjelesnog vježbanja kao dijela kulture življenja i to:
- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i
pojedine organske sustave,
- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,
- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,
- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se
pojačano bavili,
· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem
ekoloških aktivnosti, športskih igara i zabave.
Posebne zadaće za učenike:
Razred : PRVI
utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog
sustava, što uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima
kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
Razred : DRUGI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na
razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže,
preciznosti, brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima
kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući
želju za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s
njihovim potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i
koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima
između pojedinca i društva
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika,
posebice na povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura
gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje
su u funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg
korištenja slobodnog vremena.
Posebne zadaće za učenice:
Razred : PRVI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na
proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost,
koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog
ciklusa, posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne
muskulature, što je uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava
Razred : DRUGI
utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa
učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost,
koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim
prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za
očuvanje zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i
korištenje zdrave prirodne sredine.
SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH
PROGRAMSKIH SADRŽAJA
Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i
sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine
dijelove organizma i organizam u cjelini.
U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma
i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.
Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će
neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje
organizma nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je
uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su
uzroci u njemu samom.
Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je
specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije
rečeno radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na
nekim od funkcionalnih sustava.
Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu
izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima
kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako
su uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju
opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na
pretežito energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni).
Točnije, podjela prema stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma
uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći
rad.
I. Fizički rad se može podjeliti na:
1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o
aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.
2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka
blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog
na druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:
a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini
b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile
gravitacije i još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).
Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:
1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja,
načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica
uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.
2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa
vježbanja.
3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.
II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja
pojedinih dijelova živčanog sustava na:
1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna
mjesta vezana uz opasnost i sl.
2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika i sl.).
3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).
Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi,
podijeliti na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad
i intenzitet opterećenja.
Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine
sposobnosti, ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje
na sva zanimanja:
I. skupina
Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni
rad).
II. skupina
Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.
III. skupina
Rad na neautomatskim strojevima.
IV. skupina
Rad na automatskim strojevima.
Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama
svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu,
a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.
Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i
dišnog sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja
javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa
valja primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju
(plivanje, vježbe labavljenja, opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i
ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).
Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i
dišnog sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati
koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i
dr.).
U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći
preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi
rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića -
držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih
oštećenja donjih ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim
aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje,
veslanje, biciklizam i dr.).
U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja
najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg
dijela tijela pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom
mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se kineziološke
aktivnosti koje će preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i
koje će poboljšati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (vježbanje na
spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje,
ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).
OSNOVNI PROGRAM
Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih
kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji
omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja
na pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti,
kognitivnih i konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga
učenika.
Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za
pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja
određena su:
- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima
vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika
- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje
- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća
- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu
- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u
kojoj škola djeluje.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne
i zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških
aktivnosti:
- atletika - košarka
- športska gimnastika - odbojka
- ples - nogomet
- ritmičko-športska gimnastika - rukomet.
- borilački športovi.
Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje
sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.
IZBORNI PROGRAM
Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike
industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za
obrtnička zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije
određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova
(košarka, odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u
izbornoj nastavi, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti,
stečena u osnovnom programu, te usvojiti nove spoznaje.
Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja
samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću
kroz duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom
treba obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti,
utjecati na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine
učenika i pripremiti učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i
zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:
1) - veslanje - stolni tenis
- klizanje - plivanje
- skijanje - badminton
- biciklizam - planinarenje
- tenis - orijentacijsko trčanje i dr.
2) - aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge
aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom
pojaviti i biti omiljene.
Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti
znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i
aktivnosti te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga
programa
PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU
ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA
Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije
reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je
prijeko potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i
primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa
tjelesne i zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu,
za svakoga učenika u razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban
program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.
METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE
Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost
i kao sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u
kojima prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i
zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve
rašireniji "sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za
kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj dobi za stalnim tjelesnim
vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog odgojno-obrazovnog područja.
Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za
vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za
svaku školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u
izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na
ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane
programe za učenike svih škola nije moguće.
U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati
ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju
osobina i sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća
postignuća mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih
znanja, ali znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje
su potrebni posebni prostori i oprema.
Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim
pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i
razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je
razdobljima razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju
uzeti u obzir.
Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu
izvedbenih, ali ne i operativnih programa.
Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz
jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom
vremenskom mogućnošću ponavljanja.
U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće, želje polaznika.
Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba
biti u omjeru 1:1:1.
Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i
zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.
Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese,
osobito na funkcionalne sposobnosti.
Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika
energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina
svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti,
koje će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.
Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim
opterećenjem treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka
organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i
razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost športskim igrama i
drugim sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s
ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje športskim aktivnostima
(badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i drugo).
Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama,
mogu ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u
tjednu praktične nastave.
Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima
smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u
osnovnom programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još
jednim satom tjedno.
Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim
sadržajima u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je
temeljni čimbenik u planiranju, programiranju i realizaciji programa u
funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:
· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji
je svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se
objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj
pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.
· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima
različitih interesa i mogućnosti.
· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese,
osobito na funkcionalne sposobnosti.
· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke
organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.
· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju,
distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.
· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i
pomagala.
· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku»
Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli
nesporazumi pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba
uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni
mogući napredak.
· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog
bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.
· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane
udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi
način organizirati.
· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te
između samih učenika.
B1) 6.2. Nastavni predmet (obvezni): Tehnologija frizerstva
Cilj programa:
Stjecanje osnovnih teorijskih znanja o frizerskoj struci i razvijanje
sposobnosti za njihovu primjenu u praksi.
Zadaci programa:
Upoznavanje s osnovnim znanjima iz područja struke - s građom i vrstama kože
i kose, kao objektima rada, pranjem i njegom kose i vlasišta, frizurom,
šišanjem, trajnim kovrčanjem, bojenjem i izbjeljivanjem kose te upoznavanje
s bitnim znanjima iz područja vlasuljarstva i dekorativne kozmetike.
Razvijanje osjećaja odgovornosti, discipline i spretnosti u radu.
Povezivanje stručnih znanja iz tehnologije frizerstva s poznavanjem
materijala, tehnološkim vježbama i praktičnom nastavom. Stjecanje
profesionalnog odnosa prema radu, budućem zvanju i korisnicima.
1. RAZRED
Sadržaj programa:
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i vještine)
Nastavni sadržaji
1. Frizerstvo
Naučiti definiciju frizerstva. Poznavati predispozicije za obavljanje
frizerskog obrta. Znati područja kozmetike u kojima je zastupljeno
frizerstvo.
Frizerstvo kao pojam i struka. Frizerstvo kao dio kozmetike.
2. Koža
Poznavati osnove građe, funkciju, obnovu i fiziologiju kože. Naučiti zadaću
žlijezda lojnica i znojnica. Usvojiti osnove o vrstama kože.
Građa i funkcija kože. Obnova, boja i fiziologija kože. Žlijezde lojnice i
znojnice. Otpornost i propusnost kože. Vrste ili tipovi kože te osnove
njihove njege.
3. Kosa i vlasište
Poznavati građu, rast i ispadanje kose. Znati razlikovati otpornost vlasi na
razne vanjske utjecaje. Naučiti svojstva i vrste kose. Znati odrediti
kvalitetu kose i stanje vlasišta. Usvojiti osnove o patologiji vlasišta (o
alopeciji i peruti). Poznavati pojmove depilacije i epilacije. Znati uočiti
ušljivost i načine uklanjanja ušiju. Poznavati uzroke oštećenosti kose i
razlikovati stupnjeve poroznosti.
Građa kose (dijelovi i slojevi vlasi). Rast i ispadanje kose. Otpornost
vlasi na vanjske utjecaje. Mikroskopiranje kose. Svojstva kose. Boja kose.
Analiza kose i vlasišta (određivanje kvalitete kose i stanja vlasišta).
Izgled i vrste kose. Osnovne značajke bolesti vlasišta (perut i alopecije).
Suvišna dlakavost; depilacija i epilacija. Ušljivost kose. Oštećenost kose i
stupnjevi poroznosti vlasi.
4. Pranje i njega kose i vlasišta
Usvojiti zadaću pranja i njege kose te poznavati faze pranja i vrste
šampona. Znati pravilno masirati vlasište. Naučiti vrste oštećenja kože i
kose. Naučiti primijeniti osnovna sredstva za njegu.
Zadaća pranja; faze i sredstva. Masaža vlasišta; faze i vrste (osvježavajuća
i umirujuća masaža). Oštećenja kože i kose te zadaća njege. Sredstva za
njegu; vrste, osnovne značajke i primjena.
5. Nokti
Naučiti građu i oblike noktiju. Uočiti promjene na noktima i razlikovati
zdravi nokat od oštećenog ili bolesnog.
Građa i oblik noktiju. Oštećenost i promjene na noktima. Najčešće bolesti
noktiju.
2. RAZRED
Sadržaj programa:
1. Frizura
Poznavati značajke frizura kroz povijesna razdoblja. Znati načine izrade
punđe i upleta. Naučiti elemente frizura; linije i obrise. Poznavati
pojmove: modu, stil, estetiku, ukus, simetriju, asimetriju i kontrast.
Razlikovati kreativnost od imitacije u oblikovanju frizura. Znati pravila
estetskog oblikovanja kose. Naučiti razlikovati vrste frizura.
Frizure kroz povijesna razdoblja; antičke frizure, frizure srednjeg vijeka i
novog doba. Punđe i upleti. Elementi frizura; linije i obrisi. Moda u
frizerstvu; pojam stila. Estetika i ukus; neukus i kič. Simetrija,
asimetrija i kontrast u struci. Kreativnost u oblikovanju frizura. Estetsko
oblikov. frizura prema obliku glave te općim kriterijima.Vrste frizura prema
obliku, stilu, namjeni i izradi.
2. Šišanje kose
Upoznati pribor, alat i aparate za šišanje. Usvojiti pojmove: rez i
parametre šišanja. Naučiti kako se pravilno primjenjuje efiliranje kose pri
šišanju.Svladati redoslijed šišanja; pripremu i faze rada. Usvojiti pojam
gradacije u šišanju. Poznavati osnove geometrijskog šišanja.
Pribor i alat za šišanje. Aparati za šišanje. Rezanje kose; različite vrste
rezova. Prorjeđivanje ili efiliranje kose. Parametri šišanja kose.Tehnika
šišanja kose; priprema i faze rada. Gradacija u šišanju. Rezanje ravnih
linija; položeno i slojevito šišanje (geometrijsko šišanje kose).
3. Preparati za njegu kose i vlasišta
Razlikovati osnovnu i kurativnu njegu kose i vlasišta. Naučiti pravilno
primijeniti razne vrste regeneratora, krema za kosu, briljantina i
učvršćivača. Razlikovati vodice za liječenje peruti i stimulaciju vlasišta.
Osnovna i kurativna njega kose. Primjena regeneratora i reg. krema
(pakunga). Primjena strukturanata. Provođenje kure s tonicima. Primjena
briljantina i krema za kosu. Primjena raznih vrsta učvršćivača prema
namjeni.
4. Vlasuljarstvo
Razlikovati vrste i dijelove vlasuljarskih proizvoda te pribor, alat i
naprave u vlasuljarstvu. Upoznati materijale za izradu vlas. proizvoda i
načine uvezivanja kose. Naučiti razliku između prirodnih i umjetnih vlakana.
Usvojiti pravila u pranju, njezi, šišanju i friziranju vlas. proizv.
Vrste i dijelovi vlasuljarskih proizvoda. Pribor, alat i naprave u
vlasuljarstvu. Materijali za izradu vlasuljarskih proizvoda. Priprema kose
za uvezivanje. Načini uvezivanja kose. Razlike između prirodnih i umjetnih
vlakana. Pranje i njega vlasuljarskih proizvoda. Friziranje i šišanje
vlasuljarskih proizvoda.
3. RAZRED
Sadržaj programa:
1. Trajno kovrčanje kose
Poznavati povijesni razvoj i načine kovrčanja kose. Znati svrhu, definiciju
i vrste HTO. Usvojiti opremu i faze izrade HTO. Naučiti osnovne sheme
uvijanja kose za klasičnu HTO. Znati različite tehnike močenja kose.
Usvojiti pravila pri izradi moderne HTO. Znati načine izrade parcijalne HTO.
Poznavati pogreške u izradi HTO i njihove uzroke.
Povijesni razvoj kovrčanja kose. Različiti načini kovrčanja kose. Hladna
trajna ondulacija; definicija i svrha. Vrste hladne trajne ondulacije.
Oprema kod izrade HTO. Faze izrade HTO. Izrada klasične HTO. Različite
tehnike močenja kose. Izrada moderne HTO na zdravoj i oštećenoj kosi. Izrada
parcijalne HTO. Pogreške u izradi HTO i njihovi uzroci.
2. Katalozi ili nijanseri boja
Poznavati dubine i nijanse boja. Znati važnost miks-boja u matiranju i
akcentiranju boje kose. Naučiti koristiti boje iz kataloga.
Dubine i nijanse boja u katalozima i njihove oznake. Miks-boje u katalozima
i važnost kod matiranja i akcentiranja boje kose. Primjena boja iz kataloga.
3. Oprema i zaštita pri bojenju i izbjeljivanju
Poznavati frizersku opremu i zaštitu korisnika i frizera pri bojenju i
izbjeljivanju kose. Znati važnost alergološkog testa prije bojenja kose.
Frizerska oprema i zaštita korisnika i frizera pri bojenju i izbjeljivanju
kose. Važnost alergološkog testa prije bojenja kose.
4. Trajno bojenje kose
Poznavati svrhu i faze bojenja kose. Naučiti pravilno mjeriti količinu boje
i oksidansa. Znati važnost i način provedbe pramen-testa. Usvojiti točni
redoslijed i tehnike nanošenja boje na kosu. Znati završne postupke bojenja
kose. Poznavati pogreške pri bojenju kose i njihove korekcije. Usvojiti
tehniku bojenja brade i brkova.
Svrha bojenja kose. Pravilno mjerenje količina boje i oksidansa. Priprema i
miješanje boje. Važnost i način provedbe pramen- testa pri bojenju
kose.Točni redoslijed i tehnike aplikacije boje na kosu. Završni postupci
bojenja kose. Bojenje kose kanom. Pogreške pri bojenju kose i njihove
korekcije. Postupak bojenja brade i brkova.
5. Izbjeljivanje kose
Razlikovati izbjeljivanje i svijetlo bojenje kose. Poznavati načine
svijetljenja prirodne boje kose i posljedice pretjeranog izbjeljivanja.
Znati važnost provedbe pramen-testa pri izbjeljivanju. Svladati faze
izbjeljivanja kose. Poznavati pogreške pri izbjeljivanju i njihove
korekcije.
Svijetlo bojenje i izbjeljivanje kose. Promjena boje kose pri izbjeljivanju
te svijetljenje prir. pigmenata. Posljedice pretjeranog izbjeljivanja kose.
Pripremni postupci izbjeljivanja kose.Važnost i način provedbe pramen-testa
pri izbj. Redoslijed i tehnike nanošenja izbj. Završni postupci
izbjeljivanja kose. Pogreške pri izbjeljivanju i korekcije.
6. Parcijalno bojenje ili izbjeljivanje kose
Poznavati svrhu i načine parcijalnog bojenja ili izbjeljivanja kose.
Upoznati tehnike parc. bojenja ili izbjeljivanja pomoću kape, folija,
češljem i sl.
Svrha i načini parcijalnog bojenja ili izbjeljivanja kose. Tehnike rada;
pomoću kape, folija i češljem te drugi načini parcijalnog bojenja i
izbjeljivanja kose.
7. Korekcija boje kose
Poznavati korekcije boje kose preljevima, učvršćivačima u boji i kolor-šamp.
Znati katalog kolor-šamp.
Naknadne korekcije boje kose uporabom učvršćivača u boji, preljeva i
kolor-šampona. Katalog kolor-šampona.
Naučiti važnost pretpigmentacije i vrste dekoloracije boje kose. Naučiti
uskladiti izradu HTO i bojenje kose.
Lužnata i kisela dekoloracija boje kose. Važnost i svrha pretpigmentacije.
Usklađivanje izrade HTO i bojenja kose.
8. Vlasuljarstvo
Znati razliku pri bojenju i izbjeljivanju vlas. proizvoda od prave kose i
umjetnih vlakana. Naučiti reparirati vlasuljarske proizvode. Poznavati razne
vlasne umetke i njihovu primjenu pri oblikovanju složenijih frizura. Znati
razliku pri trajnom kovrčanju vlasuljarskih proizvoda od prave kose i
umjetnih vlakana (preparaciju sintetičkih vl.).
Bojenje i izbjeljivanje vlasuljarskih proizvoda od prave kose te postupci s
umjetnom kosom. Reparatura ili poravak vlasuljarskih proizvoda. Primjena
vlasnih umetaka pri oblikovanju složenijih frizura (revijskih, povijesnih,
svečanih i sl.).Trajno kovrčanje vlasuljarskih proizvoda od prave kose.
Kovrčanje vlasuljarskih proizvoda od umjetnih vlakana (preparacija
sintetičkih vlakana).
9. Šminka (make-up)
Razlikovati šminku i make-up. Znati pravila u primjeni šminke. Poznavati
pribor i tehnike šminkanja. Svladati oblikovanje, bojenje i korekciju obrva
i trepavica. Naučiti usklađivati šminku i frizuru s oblikom lica.
Šminka ili make-up. Pravila u primjeni šminke. Šminka prema obliku lica.
Pribor za šminkanje. Tehnika šminkanja lica. Oblikovanje, bojenje i
korekcija obrva i trepavica. Usklađivanje šminke i frizure s oblikom lica.
Literatura: Udžbenik za frizere 1, 2, 3 i 4; stručna literatura: domaći i
strani časopisi, stručne knjige i priručnici.
Metodičke napomene:
Oblici i način rada: individualni, grupni i zajednički rad učenika i
nastavnika. Analiza videoprimjera. Pismena provjera znanja, pismenosti i
logičkog zaključivanja. Pisana zapažanja učenika.
Predavanja, razgovori, analiza primjera iz prakse, pisani rad učenika,
usmena provjera znanja.
Nastavna pomagala i uvjeti za nastavu: grafofolije. katalozi ili nijanseri
boja. videokasete i kompjutorski stručni programi. Propagandni materijali.
Literatura, sheme, frizerski preparati i frizerska oprema.
Nastava u razredu i frizerskom praktikumu; ploča/kreda; demonstracije.
B1) 6.3. Nastavni predmet (obvezni): Poznavanje materijala
Cilj programa:
Stjecanje osnovnih teorijskih znanja o sirovinama za frizerske preparate i
kemijskoj građi kose.
Zadaci programa:
Upoznavanje s vrstama i građom tvari, osnovama kemijskog računa, bitnim
znanjima iz područja organske kemije i biološki važnih spojeva s posebnim
naglaskom na njihovoj primjeni u frizerskim preparatima. Upoznavanjem sa
sirovinama za proizvodnju kozmetičkih preparata te preparatima za trajno
kovrčanje kose. Proučavanje djelovanja svjetlosti na boju kose i receptura
bojila i izbjeljivača. Upoznavanje s bojilima i izbjeljivačima te sredstvima
dekorativne kozmetike.
Povezivanje znanja iz poznavanja materijala s tehnološkim vježbama i
tehnologijom frizerstva. Razvijanje osjećaja za sustavni rad i disciplinu.
1. RAZRED
Sadržaj programa:
1. Vrste i građa tvari
Razlikovati analizu i sintezu te znati osn. razlike između elementa, spoja i
smjese. Poznavati građu periodičkog sustava elemenata. Naučiti razlikovati
kovalentnu i ionsku vezu. Znati polarnost molekula i vodikovu vezu.
Kemijska analiza i sinteza. Pojam elementa, spoja i smjese. Veza između
strukture atoma elemenata i njihova položaja u periodičkom sustavu.
Kovalentna i ionska veza. Polarnost molekula i vodikova veza.
2. Osnove kemijskog računa
Naučiti pojmove molarna masa, mol i maseni udio te ih znati primijeniti u
izračunavanju sastava otopine. Znati razlikovati masenu i množinsku
koncentraciju te maseni i volumni udio.
Molarna masa, mol i maseni udio. Izračunavanje sastava otopine. Masena i
množinska koncentracija. Maseni i volumni udjeli na primjeru vodikova
peroksida.
3. Organska kemija
Znati klasificirati organske spojeve i usvojiti pojam izomerije. Razlikovati
reakcije supstitucije, polimerizacije i adicije. Znati vrste ugljikovodika i
njihova svojstva. Poznavati problem zagađivanja prirode freonima.
Klasifikacija organskih spojeva. Izomerija organskih spojeva. Reakcije
supstitucije, adicije i polimerizacije. Svojstva i vrste ugljikovodika te
njihova primjena u kozmetici. Problemi zagađivanja prirode freonima.
2. RAZRED
Sadržaj programa:
1. Organska kemija
Usvojiti svojstva i vrste alkohola važnih za frizersku struku. Poznavati
osnovne aldehide i ketone te njihovu primjenu u struci. Spoznati važnost
organskih kiselina u frizerskim preparatima i naučiti razlikovati tipične
predstavnike. Razlikovati reakcije esterifikacije i saponifikacije.
Alkoholi; svojstva, vrste i njihova primjena u frizerskoj struci. Aldehidi i
ketoni s posebnim osvrtom na metanal i propanon. Glavne vrste organskih
kiselina. Svojstva i primjena etanske i tioglikolne kiseline. Važnost masnih
i hidroksi-kiselina u friz. preparatima. Reakcije esterifikacije i
saponifikacije.
2. Biološki važni spojevi
Znati osnovne biološke spojeve i njihovu primjenu u struci. Poznavati
svojstva masti i ulja, voskova, lecitina i lanolina. Usvojiti svojstva i
strukturu bjelančevine keratina i aminokiselina koje ga izgrađuju.
Razlikovati reakcije saponifikacije i kondenzacije. Znati primjenu
aminokiselina i bjelančevina u frizerskim preparatima.
Karakteristična svojstva masti i ulja, voskova te njihova uloga u kozmetici.
Alkalna hidroliza masti i ulja. Važnost lecitina i lanolina u frizerstvu.
Svojstva i vrste aminokiselina, osobito cistina i cisteina. Reakcija
kondenzacije i vrste proteina s posebnim osvrtom na keratin. Struktura i
primjena proteina u kozm. Primjena amino-kiselina u friz. prep.
3. Sirovine za proizvodnju kozmetičkih preparata
Usvojiti navike za zaštitu radne sredine i znati zagađivače vode. Spoznati
važnost vode kao otapala u frizerstvu. Poznavati osn. svojstva i metabolizam
vode. Razlikovati pojmove hidratacije i dehidracije. Naučiti svojstva i
primjenu vodikova peroksida u frizerstvu. Znati zadaću sumpornih spojeva u
frizerskim preparatima. Znati razlikovati djelovanje keratolitika i
keratoplastika.
Usvajanje navika koje pridonose zaštiti radne sredine; glavni zagađivači
vode te njihovo štetno djelovanje na kožu i kosu. Svojstva vode kao osnovnog
otapala u frizerskoj struci. Hidratacija i dehidracija s posebnim osvrtom na
metabolizam vode. Svojstva vodikova peroksida, dobivanje i primjena u
frizerstvu. Zadaća sumpornih spojeva u frizerskim preparatima. Razlika
između keratolitika i keratoplastika.
3. RAZRED
Sadržaj programa:
1. Aktivne tvari u frizerskim preparatima
Poznavati vrste vitamina i hormona u frizerskim preparatima. Spoznati
važnost enzima kao biokatalizatora. Poznavati svojstva i osnovne vrste
biljnih ekstrakata i znati njihovu važnost u frizerskim preparatima.
Djelovanje vitamina i hormona. Važnije vrste vitamina i njihova svojstva u
kozm. preparatima. Enzimi kao biokatalizatori i njihova važnost u
biokemijskim reakcijama. Važnost biljnih ekstrakata te njihova svojstva i
vrste u preparatima.
2. Kemijski sastav kože i kose
Usvojiti osnovna svojstva bjelančevina kože i kose. Znati kem. veze između
lanaca keratina za bolje razumijevanje kemijskih procesa na kosi.
Osnovna svojstva bjelančevina kose i kože. Kemijske veze između lanaca
keratina (vodikove, disulfidne, ionske i peptidne).
3. Preparati za trajno kovrčanje kose
Usvojiti reakcije redukcije, oksidacije i neutralizacije pri trajnom
kovrčanju kose. Naučiti razlikovati sastav i kvalitetu preparata razvijača i
fiksira zbog promjena koje uzrokuju na kosi te upoznati njihove vrste na
tržištu.
Reakcija redukcije i oksidacije pri trajnom kovrčanju kose. Važnost
neutralizacije za trajno kovrčanje kose. Sastav, kvaliteta i vrste razvijača
i fiksira; kemijske promjene na kosi uzrokovane njihovim djelovanjem.
4. Boja i svjetlost
Znati definirati boju i naučiti boje spektra. Spoznati važnost utjecaja
svjetla na sjaj i boju kose. Poznavati kromatske i akromatske boje te
njihovo miješanje. Dobro svladati intenzitet boja i komplementarne boje zbog
matiranja i akcentiranja boje kose. Naučiti razlikovati dubinu, nijansu i
ton prirodne boje kose.
Definicija boje i rastavljanje svjetlosti. Svjetlost i boje spektra. Utjecaj
svjetla na sjaj i boju kose. Kromatske i akromatske boje. Aditivno i
suptraktivno miješanje boja. Važnost komplementarnih boja u frizerstvu.
Intenzitet boja (matiranje i akcentiranje boje kose). Dubina, nijansa i ton
prirodne boje kose (prirodni pigmenti).
5. Bojila i izbjeljivači
Poznavati razvoj bojila i izbjeljivača kroz prošlost. Znati definirati
bojila te naučiti njihovu građu, svojstva i vrste prema trajnosti obojenja.
Naučiti razlikovati bojila kraćeg djelovanja od trajnih boja te njihovu
primjenu. Dobro poznavati sastav oksidacijskih boja i izbjeljivača te
važnost njihova miješanja oksidansima tijekom primjene.Upoznati kemijski
proces bojenja i izbjeljivanja kose. Znati dekoloraciju i depigmentaciju.
Razvoj bojila i izbjeljivača kroz prošlost. Bojila; njihova građa i
svojstva. Vrste bojila prema trajnosti obojenja. Bojila kraćeg djelovanja;
sastav, svojstva i primjena u praksi. Trajne boje; svojstva i primjena u
praksi. Sastav oksidacijskih boja (baza boje i razvijač). Kemijski proces
bojenja kose. Dekoloracija i depigmentacija. Sastav izbjeljivača (bjelilo i
oksidacijsko sredstvo). Kemijski proces izbjeljivanja kose.
6. Recepture bojila i izbjeljivača
Poznavati vrste i sastav receptura bojila i izbjeljivača. Naučiti
razlikovati razne koncentracije razvijača boje na tržištu i znati ih
primijeniti u praksi. Znati preračunavati, razrjeđivati i miješati vodikov
peroksid.
Recepture bojila i izbjeljivača; vrste i sastav. Razvijač boje na tržištu.
Maseni i volumni udjeli; preračunavanje volumnih u masene i obratno.
Razrjeđivanje i miješanje vodikova peroksida prema potrebi.
7. Sredstva dekorativne kozmetike
Poznavati vrste preparata dekorativne kozmetike i njihovu primjenu u praksi.
Znati razlikovati boje za obrve i trepavice prema trajnosti obojenja.
Upoznati osnovne mirisne preparate i njihovu primjenu. Spoznati važnost
kontrole kozm. dekorativnih pripravaka.
Sastav i primjena preparata dekorativne kozmetike (pudera, ruža za usne,
sjenila i sl.). Boje za obrve i trepavice. Mirisi u kozm. preparatima;
parfemi, kolonjske i toaletne vodice. Kontrola kozmetičkih preparata.
Literatura: Udžbenik za frizere 1, 2 i 3; stručne knjige iz kemije, zbirke
zadataka i priručnici.
Metodičke napomene:
Oblici i način rada: individualni i zajednički rad učenika i nastavnika, rad
u paru, pismena provjera znanja i logičkog zaključivanja, pismena zapažanja
učenika.
Predavanja, razgovori, pismeni rad učenika, usmena provjera znanja.
Nastavna pomagala i uvjeti nastave: grafofolije, katalozi ili nijanseri
boja, stručna literatura, tablica periodičnog sustava elemenata. Sheme i
propagandni materijali.
Nastava u razredu i specijaliziranoj kemijskoj učionici; ploča/kreda;
demonstracije.
B1) 6. 4. Nastavni predmet (obvezni): DERMATOLOGIJA
Cilj programa: Stjecanje osnovnih znanja o morfologiji, biologiji,
fiziologiji i patologiji kože i
kožnih privjesaka.
Zadaci programa:
- steći znanja o općoj patologiji oboljenja kože i dermatološkoj terapiji
- razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja u praksi
Sadržaj:
1. Koža kao organ
Spoznati važnost kože kao jednog od najvećeg organa ljudskog tijela.
Definirati pojam kože i kožnih adneksa i shvatiti njihov veliki značaj u
funkcioniranju cijelog organizma.
Uloga i razvitak kože (ektoderm,mezoderm)
Pregled građe kože (epidermis,dermis,subcutis)
Funkcija kože i kožnih adneksa (zaštita od mehaničkih podražaja, od
dehidracije, UV – zraka, patogenih mikroorganizama, termoregulacijska uloga,
sekrecijska, osjetilna i imunološka funkcija)
2. Opća patologija kože
Prepoznati promjene i reakcije na koži koje nastaju kao posljedica
patoloških događanja.
Bolesna koža, stvaranje upale, sustav eflorescencija na koži
3. Oštećenja kože egzogenog podrijetla
Spoznati kakve se patološke promjene mogu dogoditi na koži i kosi u
frizerskom salonu.
Osposobiti na pravilno reagiranje u slučaju takvih oštećenja u frizerskom
salonu
Mehanička, kemijska, toplinska oštećenja i fotodermatoze
4. Bakterijske infekcije kože
Usvojiti osnovna znanja o uzroku nastanka kožnih i spolnih bolesti.
Usvojiti osnovna znanja o putevima širenja kožnih i spolnih bolesti.
Prepoznati na osnovi patoloških promjena o kojoj je kožnoj bolesti riječ.
Utvrditi osnovne značajke pojedinih bolesti i donijeti pravu odluku,
uslužiti korisnika ili ne.
Razlikovati zarazne bolesti od nezaraznih bolesti.
Usvojiti osnovna znanja o liječenju kožnih i spolnih bolesti.
Usvojiti osnovna znanja o preventivnim mjerama zaštite.
Savjetovati korisnika usluga, ako je potrebno, da se obrati liječniku.
Piodermije (impetigo, folliculitis, furunculus, carbunculus)
Erysipelas
5. Bolesti kože uzrokovan gljivama i kvascima
Trihofitija, favus, microsporia, candidiasis
6. Virusne infekcije kože
Verrucae, herpes, AIDS
7. Parazitarne bolesti
Ušljivost, svrab
8. Granulomatozne bolesti kože
Tuberkulosis cutis,
Lepra
9. Spolne bolesti
Sifilis, gonoreja, genitalne infekcije uzrokovane HPV
10. Reakcije kože
Kontaktni alergijski dermatitis, kontaktni nealergijski dermatitis,
urticaria, neurodermitis,
Psoriasis
11. Bolesti kose i vlasišta
Poremećaji stabljike dlake
Poremećaji rasta dlake
Neožiljne i ožiljne alopecije
12. Bolesti kožnih žlijezda seboreja, sebostaza, seborejički dermatitis,
acne vulgaris
13. Bolesti noktiju
Promjene svojstava noktiju
Promjene boje nokta
Upalne promjene noktiju
14. Dermatološka onkologija
Ciste, madeži, leukoplakija, maligni melanom
Metodičke napomene:
- nastava se treba održavati u učionici koja sadrži uz standardnu opremu i
didaktička pomagala
- (TV, video, grafoskop, kompjutor, jedan mikroskop na 5 učenika)
Obveze učenika:
- redovito pohađanje nastave.
Literatura:
- udžbenik za frizere 3; Jasenka Raos, dipl. ing. kemije
- dermatovenerologija; prof. dr. Jasna Lipozenčić i suradnici
B1) 6.5. Nastavni predmet (obvezni): Matematika u struci
Cilj programa:
Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje
potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih
osposobljava za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci.
Zadaci programa:
- da učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i
zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu
- da učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i
praćenje tehnološkog razvoja struke
- da učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno
rasuđivanje i zaključivanje te sposobnost preciznog formuliranja pojmova
- da se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te
urednost, upornost i sistematičnost u radu
- da učenici stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih
rezultata
- da učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema danim uputama
1. RAZRED
1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje
najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika
Skup N, svojstva
Računske operacije i svojstva
Pojam djeljivosti
Najveći zajednički djelitelj
Najmanji zajednički višekratnik
2. Cijeli brojevi
Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama,
Skup Z, svojstva
Računske operacije i svojstva
Računanje sa zagradama
3. Racionalni brojevi
Usvojiti pojam skupa Q, računanje sa razlomcima.
Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz
uporabu kalkulatora
Skup Q, svojstva
Računske operacije i svojstva
Decimalni zapis rac. broja
Računanje s decimalnim brojevima
Smještanje rac. brojeva na pravac
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe
Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe
Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom
Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom
Problem s jednom nepoznanicom
Linearni sustavi s dvije nepoznanice
5. Planimetrija
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika
koristeći formule za opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i
pravokutnika
Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu
Trokut, vrste trokuta
Površina i opseg trokuta
Krug i kružnica
Četverokut
Opseg i površina četverokuta
6. Potencije i polinomi
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent
Naučiti računske operacije s potencijama
Usvojiti pojam polinoma
Naučiti računske operacije s polinomima
Naučiti kvadrirati zbroj i razliku
Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata
Usvojiti pojam algebarskog razlomka
Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima
Pojam potencije s cijelim eksponentom
Operacije s potencijama
Pojam polinoma
Računske operacije s polinomima
Kvadrat binoma
Razlika kvadrata
Rastavljanje na faktore
Algebarski razlomci
7. Realni brojevi
Shvatiti pojam irac. broja i ukupnost realnih brojeva
Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac
Svladati računske operacije s drugim korijenom
Znati zaokružiti dec. broj na željeni broj decimala
Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini
Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine
Drugi korijen
Pojam iracionalnih brojeva
Skup R
Koordinatni sustav na pravcu
Računske operacije s drugim korijenom
Racionalizacija nazivnika
Koordinatni sustav u ravnini
Udaljenost točaka u ravnini
Polovište dužine
8. Graf linearne funkcije
Znati nacrtati graf linearne funkcije
Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije
Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti
Graf linearne funkcije
Rastuće i padajuće linearne funkcije
Nul točke
Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi
2. RAZRED
1. Skup kompleksnih brojeva
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R
Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja
Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima
Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja
Kvadratna jednadžba
Skup C, svojstva
Računske operacije
Apsolutna vrijednost kompleksnog broja
2. Kvadratna jednadžba
Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe
Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti
Nepotpuna kvadratna jednadžba
Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o
Diskriminanta kvadratne jednadžbe
3. Mjerne jedinice
Znati računati pomoću kalkulatora i razumijeti eksponencijalan zapis broja
Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i pomoću tablica pretvarati,
razumjeti i koristiti mjerne jedinice koje nisu često u upotrebi
Potencije baze 10
Eksponencijalni zapis realnog broja
Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)
Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)
Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu
Mjere za vrijeme
4. Poliedri i rotacijska tijela
Razlikovati geometrijska tijela
Razumjeti pojam oplošja i volumena
Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama
Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke
(računanje potrebnog materijala, zapremnine itd.)
Kocka
Kvadar
Prizme
Piramide
Valjak
Stožac
Kugla
1. Proporcionalnost i primjene
Znati izračunati nepoznati član razmjera
znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna lista , potreban broj sati
ili radnika za određeni posao itd.)
pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti ( npr.
očekivani promet na temelju proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na
temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.)
Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podijelu određenih sredstava
ili vremena prema unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova
pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno
svojstvo smjese
Omjeri i razmjeri
Upravo i obrnuto razmjerne veličine
Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina
Aritmetička sredina
Pravilo trojno - jednostavno i složeno
Račun diobe – jednostavan i složeni
Račun smjese - jednostavan i složeni
2. Postotni, promilni i kamatni račun
Razumijeti pojam postotka
Znati izračunati postotak pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu
vrijednost
Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100
Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV -a
Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun
Pojam postotka
Osnovni postotni račun
Postotni račun više 100
Postotni račun niže 100
Primjena na obračun
PDV-a
Promilni račun
Jednostavni kamatni račun
3. Izračunavanje plaće
Znati razliku između bruto i netto plaće, pomoću tablica znati izračunavati
neoporezivi dio plaće, pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu
listu
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez,
prirez)
Doprinosi iz plaće i na plaću
Neoporezivi dio plaće
Porezna osnovica
Porezne stope
Tablica prireza po gradovima
Neto plaća
4. Kalkulacija cijene
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije
Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama
kalkulacije
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV,
prodajna cijena)
Porez, povrat poreza
Izrada kalkulacije
Literatura:
Za prvi razred:
Boško Jagodić, Milivoj Miliša, Udžbenik za prvi razred industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Sanja Varošanec , Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih
strukovnih škola, Element, Zagreb
Za drugi razred:
Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred
industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i
8.1)
Za treći razred:
Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:
Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa,vježbenica za srednje škole,
Element, Zagreb
Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće
je koristiti dijelove i nekih drugih udžbenika matematike te članke i
tablice računovodstvenih časopisa npr, RRIF ili RIF.
Obveze učenika:
U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi
trebali samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu
napraviti troškovnik uređenja poslovnog prostora ako su dane dimenzije
prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po
jedinici vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički itd.
U trećem razradu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s
različitim bruto plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim
poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno vremensko razdoblje uzimajući
u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena i
zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne
cijene i zadane nabavne cijene itd.
|