Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
FRIZER




UVOD

Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od općeobrazovnoga dijela i strukovnoga dijela (program naukovanja).  [ 2 ]   [ 3 |

Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA: 602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA: 602-03/96-01/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).

Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01). Strukovni sadržaji su stručno-teorijski dio (obvezni i izborni) i praktični dio.

Sastavnice strukovnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u obrtništvu (programa naukovanja) su:

Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit


1. Osnovna obilježja

Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:

- naziv obrazovnoga programa/zanimanja

- cilj i zadatci programa

- trajanje obrazovanja

- uvjeti za upis.

2. Nastavni plan

Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnoga dijela programa s naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.

3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća

Tablično se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća.

4. Potrebna stručna sprema nastavnika

Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).

5. Uvjeti izvođenja programa

- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki stručno-teorijski predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)

- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih predmeta (tablični prikaz prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).

6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima

- naziv predmeta

- razred

- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati praktičnih/laboratorijskih vježbi

- cilj nastavnoga predmeta

- zadatci nastavnoga predmeta

- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća stječu

- metodičke napomene za provedbu nastave

- osnovne obveze učenika.

7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit

Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.


1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOG PROGRAMA


Naziv obrazovnog programa:

- frizer



Cilj obrazovanja:

Uz opće ciljeve treba učenike osposobiti za djelotvorno, stručno i kreativno obavljanje poslova u sklopu frizerskog zanimanja i pripremiti ih za cjeloživotno obrazovanje i usavršavanje u struci.



Zadaće obrazovanja:

- poznavati sigurnu i pravilnu uporabu sredstava za rad te ovladati pravilima zaštite na radu, poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku svijest

- naučiti obavljati poslove uređenja i oblikovanja kose, lica i ruku u žena i muškaraca

- naučiti uspješno komunicirati s korisnicima usluga, osobljem i poslovnim partnerima

- poznavati sastav preparata zbog razlikovanja njihove kvalitete i primjene

- steći primjereno znanje nabave kvalitetnih frizerskih preparata i opreme za obavljanje poslova

- osposobiti se za matematičko i tehničko rješavanje problema iz strukovnog područja

- svladavati osnove računalstva za osposobljavanje i samostalno korištenje stručnih programa

- razvijati estetske kriterije i profesionalnu etiku

- naučiti upotrebljavati raznu stručnu literaturu

- razvijati samostalnost, ustrajnost, korektnost, inovativnost i odgovornost u radu.



Trajanje obrazovanja:

- 3 godine.



Uvjeti za upis:

- završena osnovna škola i ugovor o naukovanju s licenciranim obrtnikom, liječnička svjedodžba o nepostojanju kontraindikacija za zanimanje frizer.



Ograničenje upisa:

- opća i posebna zdravstvena sposobnost.





2. NASTAVNI PLAN



A) Obvezni općeobrazovni dio programa



Hrvatski jezik


Strani jezik


Povijest


Vjeronauk/Etika


Tjelesna i zdravstvena kultura


Politika i gospodarstvo




B) Stručno – teorijski dio programa

B 1) obvezni:



Tehnologija frizerstva


Poznavanje materijala


Dermatologija


Matematika u struci


Računalstvo


Zdravstveni odgoj


Psihologija komunikacije


Estetika i umjetnost






B2) Izborni:



Nauka o čovjeku


Ekologija


Tjelesna i zdravstvena kultura


Matematika u struci


Manikiranje


Ljekovito bilje


Vlasuljarstvo


Dekorativna kozmetika


Tradicijske frizure



Opće obrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti biraju se prema kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te interesima učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem razredu po tri od predloženih izbornih predmeta.

 


C) Praktični dio programa



C l – Tehnološke vježbe


C 2 - Praktična nastava u školi


C 3 - Praktična nastava u radnom procesu




Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu na 32 nastavna tjedna. U okvirnom programu naveden je maksimalan broj sati praktične nastave u školi i minimalni broj sati praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika).

Ako škole prema svojim izvedbenim programima ostvaruju manje sati praktične nastave u školi, razliku trebaju nadoknaditi u praktičnoj nastavi u radnom procesu tj. ukupno treba imati 900 sati u prvom, 900 sati u drugom i 800 sati u trećem razredu.

Praktična nastava u radnom procesu (kod obrtnika) raspoređuje se na 40 tjedana.

Učenici 1. razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika) trebaju obaviti min. 35-70 sati praktične nastave u školi da upoznaju osnove struke i polože ispit iz zaštite na radu.





3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA



Predmeti strukovnog dijela programa Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća

Tehnologija frizerstva usmeno, pismeno, praktičan rad u praktikumu
Poznavanje materijala usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe
Dermatologija usmeno i pismeno
Matematika u struci usmeno i pismeno
Računalstvo praktičan rad na računalu, usmeno
Zdravstveni odgoj usmeno i pismeno
Psihologija komunikacije usmeno i pismeno, praktično-radionice
Estetika i umjetnost usmeno, pismeno i crtanje
Izborni predmet (stručni) usmeno, pismeno i praktičan rad u školskom praktikumu
Praktična nastava u školi praktičan rad u školskom praktikumu, usmeno
Praktična nastava u radnom procesu praktičan rad u frizerskom salonu
Tehnološke vježbe usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe i praktičan rad u školskom praktikumu





4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA


Poznavanje materijala
profesor ili dipl. ing.
profesor kemije, dipl. ing. kemije, dipl. ing. kemijske tehnologije i profesor kemije i biologije

Tehnologija frizerstva
profesor ili dipl. ing.

*stručni učitelj
visokoškolsko obrazovanje iz područja kemije i biologije s položenim ispitom za frizera, frizer s položenim majstorskim ispitom i položenim pedagoško-psihološkim obrazovanjem

Matematika u struci
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz područja matematike

Računalstvo
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz informatike, elektrotehnike, politehnike i PTO-a (informatika, elektrotehnika)

Psihologija komunikacije
profesor ili dipl. psiholog, komunikolog
visokoškolsko obrazovanje iz područja psihologije ili komunikologije

Dermatologija
dr. medicine ili prof. biologije
visokoškolsko obrazovanje iz područja medicine ili biologije

Zdravstveni odgoj
profesor ili dipl. ing. biologije ili dr. medicine, profesor tjelesne i zdravstvene kulture
visokoškolsko obrazovanje iz područja biologije ili medicine,

visokoškolsko obrazovanje iz područja tjelesne i zdrastvene kulture

Estetika i umjetnost
profesor
profesor povijesti umjetnosti ili likovne kulture

Izborna nastava (stručni predmeti)
profesor, stručni učitelj,

suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje, majstor kozmetičar ili majstor frizer s položenim ispitom za vizažista i pedagoško-psihološkim obrazovanjem, frizer, kozmetičar

Tehnološke vježbe
profesor ili dipl. ing. i
stručni učitelj, suradnik u nastavi
visokoškolsko obrazovanje iz područja kemije i majstor frizer ili frizer s majstorskim statusom i položenim pedagoško psihološkim obrazovanjem, frizer, kozmetičar

Praktična nastava u školi
profesor, stručni učitelj, suradnik u nastavi
visoka stručna sprema, majstor frizer ili frizer s priznatim majstorskim statusom i s položenim pedagoško-psihološkom obrazovanjem, frizer, kozmetičar

Praktična nastava u radnom procesu
stručni učitelj
majstor frizer ili frizer s priznatim majstorskim statusom


* stručni učitelj zatečen na radnom mjestu nastavnika tehnologije frizerstva do donošenja ovog nastavnog plana i programa



5. IZVOĐENJE PROGRAMA

Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa



Specijalizirana učionica - praktikum
Kemijski laboratorij s osnovnim priborom i kemikalijama za izvođenje vježbi (min. 8 radnih mjesta).
Laboratorijska vaga, komplet utega, 8 plamenika, 8 stalaka i 15 kompleta pribora i staklenog posuđa (epruvete sa stalkom, čaše od 50, 100 i 250 ml, menzure od 100 0 250 ml, pipete od 10 i 25 ml, tronožac, glineni trokut, azbestnu mrežicu, žlicu, stakleni štapić, kapaljku, okruglu tikvicu, lijevak, satno staklo, porculansku zdjelicu, odmjerne tikvice od 100 i 250 ml, drvenu hvataljku, čepove, pH-papir, filtar-papir, škare i sl.

Osnovne kemikalije: kiseline, lužine, kemikalije za set pokusa, dest. vodu, etanol, metanal, propanon, masne kiseline, octena kiselina, tioglikolna kiselina, voćne kiseline i sl.
Poznavanje materijala

Računalska učionica
16 računala povezana u mrežu s mogućnošću pristupa Internetu, LCD projektor, crnobijeli i kolor-pisač, skener, digitalni foto-aparat, programska oprema za obradu teksta, stručni programi za frizere Računalstvo

Kombinirani frizersko-vlasuljarski praktikum
Opremljena osnovnim frizerskim i vlasuljarskim priborom, alatom i napravama (min. 15 radnih mjesta).
Osnovne naprave i pribor za vlasuljarstvo: 8 naprava za prepletanje kose, 8 kartača, 8 grebena, igle za šivanje i uvezivanje, konac za prepletanje i šivanje, kadice za pranje vlas. proizvoda, stalci i kalupi, pribadače, tekstilni materijali (vrpce i til), kosa i vlakna za uvezivanje. Preparati za pranje i njegu vlas. proizvoda. Tehnologija frizerstva i praktična nastava u školi

Frizerski praktikum
Opremljen s 15 radnih mjesta, 5-6 aparata za pranje kose, 15 fenova, 6 haubi, 5 pokretnih kolica, sterilizatorom, infrazonom i osnovnim priborom i alatom (škarama za šišanje i efiliranje, aparatima za šišanje, aparatima za kovrčanje i glačanje kose, britvama, trimerima, češljevima, četkama, uvijačima za vodenu ondulaciju i HTO, kapama za HTO i pramenove, aplikatorima, iglama za izvlačenje pramenova, ogrtačima, ručnicima, zdjelicama, kistovima, bocama štrcaljkama, folijama za pramenove i sl.).
Osnovni preparati: preparati za pranje i njegu kose i vlasišta, preparati za HTO, boje, izbjeljivači, oksidansi različitih koncentracija i sl.
Kompjutor s programima za frizere, TV, video i kasete sa stručnim demonstracijama.
Modeli lutke za polaganje završnih ispita (min. 15 kom) Tehnologija frizerstva i praktična nastava u školi
Dekorativna kozmetika i tradicijske frizure



Preporuka: Praktičan rad u školi maksimalno provoditi na modelima lutkama.

6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA)





Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.



6.1. Nastavni predmet: tjelesna i zdravstvena kultura


Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.



Zadaci:

· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja športom radi kvalitetne športske rekreacije,

· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,

· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za čuvanje i promicanje zdravlja,

· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,

· razvijanje radnih sposobnosti,

· izgrađivanje humanih međuljudskih,

· njegovanje higijenskih navika

· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog vježbanja kao dijela kulture življenja i to:

- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i pojedine organske sustave,

- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,

- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,

- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se pojačano bavili,

· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških aktivnosti, športskih igara i zabave.



Posebne zadaće za učenike:



Razred : PRVI

utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog sustava, što uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : DRUGI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže, preciznosti, brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući želju za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima između pojedinca i društva


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika, posebice na povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje su u funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja slobodnog vremena.



Posebne zadaće za učenice:


Razred : PRVI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog ciklusa, posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne muskulature, što je uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava


Razred : DRUGI

utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za očuvanje zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave prirodne sredine.



SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH PROGRAMSKIH SADRŽAJA


Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove organizma i organizam u cjelini.

U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.

Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu samom.

Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.

Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.



I. Fizički rad se može podjeliti na:

1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:

a) velika

b) srednja (umjerena)

c) mala.



2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:

a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini

b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).



Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:

1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.

2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja.

3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se pojačano bavili.



II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja pojedinih dijelova živčanog sustava na:

1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta vezana uz opasnost i sl.

2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika i sl.).

3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).



Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi, podijeliti na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet opterećenja.

Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti, ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:



I. skupina

Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).

II. skupina

Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.

III. skupina

Rad na neautomatskim strojevima.

IV. skupina

Rad na automatskim strojevima.

Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.



Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja, opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).



Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).



U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).



U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje, ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).



OSNOVNI PROGRAM

Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja na pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.

Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:

- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika

- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje

- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća

- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu

- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u kojoj škola djeluje.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:



- atletika - košarka

- športska gimnastika - odbojka

- ples - nogomet

- ritmičko-športska gimnastika - rukomet.

- borilački športovi.



Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.



IZBORNI PROGRAM

Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te usvojiti nove spoznaje.

Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom treba obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:

1) - veslanje - stolni tenis - klizanje - plivanje - skijanje - badminton - biciklizam - planinarenje - tenis - orijentacijsko trčanje i dr.

2) - aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti omiljene.



Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga programa



PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA

Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.



METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE

Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji "sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj dobi za stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog odgojno-obrazovnog područja.

Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih škola nije moguće.

U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća postignuća mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni prostori i oprema.

Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je razdobljima razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u obzir.

Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu izvedbenih, ali ne i operativnih programa.

Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom vremenskom mogućnošću ponavljanja.

U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i koliko god je to moguće, želje polaznika.


Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba biti u omjeru 1:1:1.

Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.

Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti, koje će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.



Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i drugo).

Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama, mogu ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.

Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još jednim satom tjedno.

Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju, programiranju i realizaciji programa u funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:

· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.

· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa i mogućnosti.

· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.

· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju, distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.

· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i pomagala.

· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku» Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući napredak.

· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.

· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način organizirati.

· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te između samih učenika.

 



B1) 6.2. Nastavni predmet (obvezni): Tehnologija frizerstva


Cilj programa:

Stjecanje osnovnih teorijskih znanja o frizerskoj struci i razvijanje sposobnosti za njihovu primjenu u praksi.


Zadaci programa:

Upoznavanje s osnovnim znanjima iz područja struke - s građom i vrstama kože i kose, kao objektima rada, pranjem i njegom kose i vlasišta, frizurom, šišanjem, trajnim kovrčanjem, bojenjem i izbjeljivanjem kose te upoznavanje s bitnim znanjima iz područja vlasuljarstva i dekorativne kozmetike.

Razvijanje osjećaja odgovornosti, discipline i spretnosti u radu. Povezivanje stručnih znanja iz tehnologije frizerstva s poznavanjem materijala, tehnološkim vježbama i praktičnom nastavom. Stjecanje profesionalnog odnosa prema radu, budućem zvanju i korisnicima.



1. RAZRED

Sadržaj programa:

Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i vještine)
Nastavni sadržaji

1. Frizerstvo
Naučiti definiciju frizerstva. Poznavati predispozicije za obavljanje frizerskog obrta. Znati područja kozmetike u kojima je zastupljeno frizerstvo.
Frizerstvo kao pojam i struka. Frizerstvo kao dio kozmetike.

2. Koža
Poznavati osnove građe, funkciju, obnovu i fiziologiju kože. Naučiti zadaću žlijezda lojnica i znojnica. Usvojiti osnove o vrstama kože.
Građa i funkcija kože. Obnova, boja i fiziologija kože. Žlijezde lojnice i znojnice. Otpornost i propusnost kože. Vrste ili tipovi kože te osnove njihove njege.

3. Kosa i vlasište
Poznavati građu, rast i ispadanje kose. Znati razlikovati otpornost vlasi na razne vanjske utjecaje. Naučiti svojstva i vrste kose. Znati odrediti kvalitetu kose i stanje vlasišta. Usvojiti osnove o patologiji vlasišta (o alopeciji i peruti). Poznavati pojmove depilacije i epilacije. Znati uočiti ušljivost i načine uklanjanja ušiju. Poznavati uzroke oštećenosti kose i razlikovati stupnjeve poroznosti.
Građa kose (dijelovi i slojevi vlasi). Rast i ispadanje kose. Otpornost vlasi na vanjske utjecaje. Mikroskopiranje kose. Svojstva kose. Boja kose. Analiza kose i vlasišta (određivanje kvalitete kose i stanja vlasišta). Izgled i vrste kose. Osnovne značajke bolesti vlasišta (perut i alopecije). Suvišna dlakavost; depilacija i epilacija. Ušljivost kose. Oštećenost kose i stupnjevi poroznosti vlasi.

4. Pranje i njega kose i vlasišta
Usvojiti zadaću pranja i njege kose te poznavati faze pranja i vrste šampona. Znati pravilno masirati vlasište. Naučiti vrste oštećenja kože i kose. Naučiti primijeniti osnovna sredstva za njegu.
Zadaća pranja; faze i sredstva. Masaža vlasišta; faze i vrste (osvježavajuća i umirujuća masaža). Oštećenja kože i kose te zadaća njege. Sredstva za njegu; vrste, osnovne značajke i primjena.

5. Nokti
Naučiti građu i oblike noktiju. Uočiti promjene na noktima i razlikovati zdravi nokat od oštećenog ili bolesnog.
Građa i oblik noktiju. Oštećenost i promjene na noktima. Najčešće bolesti noktiju.



2. RAZRED


Sadržaj programa:


1. Frizura
Poznavati značajke frizura kroz povijesna razdoblja. Znati načine izrade punđe i upleta. Naučiti elemente frizura; linije i obrise. Poznavati pojmove: modu, stil, estetiku, ukus, simetriju, asimetriju i kontrast. Razlikovati kreativnost od imitacije u oblikovanju frizura. Znati pravila estetskog oblikovanja kose. Naučiti razlikovati vrste frizura.
Frizure kroz povijesna razdoblja; antičke frizure, frizure srednjeg vijeka i novog doba. Punđe i upleti. Elementi frizura; linije i obrisi. Moda u frizerstvu; pojam stila. Estetika i ukus; neukus i kič. Simetrija, asimetrija i kontrast u struci. Kreativnost u oblikovanju frizura. Estetsko oblikov. frizura prema obliku glave te općim kriterijima.Vrste frizura prema obliku, stilu, namjeni i izradi.

2. Šišanje kose
Upoznati pribor, alat i aparate za šišanje. Usvojiti pojmove: rez i parametre šišanja. Naučiti kako se pravilno primjenjuje efiliranje kose pri šišanju.Svladati redoslijed šišanja; pripremu i faze rada. Usvojiti pojam gradacije u šišanju. Poznavati osnove geometrijskog šišanja.
Pribor i alat za šišanje. Aparati za šišanje. Rezanje kose; različite vrste rezova. Prorjeđivanje ili efiliranje kose. Parametri šišanja kose.Tehnika šišanja kose; priprema i faze rada. Gradacija u šišanju. Rezanje ravnih linija; položeno i slojevito šišanje (geometrijsko šišanje kose).

3. Preparati za njegu kose i vlasišta
Razlikovati osnovnu i kurativnu njegu kose i vlasišta. Naučiti pravilno primijeniti razne vrste regeneratora, krema za kosu, briljantina i učvršćivača. Razlikovati vodice za liječenje peruti i stimulaciju vlasišta.
Osnovna i kurativna njega kose. Primjena regeneratora i reg. krema (pakunga). Primjena strukturanata. Provođenje kure s tonicima. Primjena briljantina i krema za kosu. Primjena raznih vrsta učvršćivača prema namjeni.

4. Vlasuljarstvo
Razlikovati vrste i dijelove vlasuljarskih proizvoda te pribor, alat i naprave u vlasuljarstvu. Upoznati materijale za izradu vlas. proizvoda i načine uvezivanja kose. Naučiti razliku između prirodnih i umjetnih vlakana. Usvojiti pravila u pranju, njezi, šišanju i friziranju vlas. proizv.
Vrste i dijelovi vlasuljarskih proizvoda. Pribor, alat i naprave u vlasuljarstvu. Materijali za izradu vlasuljarskih proizvoda. Priprema kose za uvezivanje. Načini uvezivanja kose. Razlike između prirodnih i umjetnih vlakana. Pranje i njega vlasuljarskih proizvoda. Friziranje i šišanje vlasuljarskih proizvoda.



3. RAZRED


Sadržaj programa:


1. Trajno kovrčanje kose
Poznavati povijesni razvoj i načine kovrčanja kose. Znati svrhu, definiciju i vrste HTO. Usvojiti opremu i faze izrade HTO. Naučiti osnovne sheme uvijanja kose za klasičnu HTO. Znati različite tehnike močenja kose. Usvojiti pravila pri izradi moderne HTO. Znati načine izrade parcijalne HTO. Poznavati pogreške u izradi HTO i njihove uzroke.
Povijesni razvoj kovrčanja kose. Različiti načini kovrčanja kose. Hladna trajna ondulacija; definicija i svrha. Vrste hladne trajne ondulacije. Oprema kod izrade HTO. Faze izrade HTO. Izrada klasične HTO. Različite tehnike močenja kose. Izrada moderne HTO na zdravoj i oštećenoj kosi. Izrada parcijalne HTO. Pogreške u izradi HTO i njihovi uzroci.

2. Katalozi ili nijanseri boja
Poznavati dubine i nijanse boja. Znati važnost miks-boja u matiranju i akcentiranju boje kose. Naučiti koristiti boje iz kataloga.
Dubine i nijanse boja u katalozima i njihove oznake. Miks-boje u katalozima i važnost kod matiranja i akcentiranja boje kose. Primjena boja iz kataloga.

3. Oprema i zaštita pri bojenju i izbjeljivanju
Poznavati frizersku opremu i zaštitu korisnika i frizera pri bojenju i izbjeljivanju kose. Znati važnost alergološkog testa prije bojenja kose.
Frizerska oprema i zaštita korisnika i frizera pri bojenju i izbjeljivanju kose. Važnost alergološkog testa prije bojenja kose.

4. Trajno bojenje kose
Poznavati svrhu i faze bojenja kose. Naučiti pravilno mjeriti količinu boje i oksidansa. Znati važnost i način provedbe pramen-testa. Usvojiti točni redoslijed i tehnike nanošenja boje na kosu. Znati završne postupke bojenja kose. Poznavati pogreške pri bojenju kose i njihove korekcije. Usvojiti tehniku bojenja brade i brkova.
Svrha bojenja kose. Pravilno mjerenje količina boje i oksidansa. Priprema i miješanje boje. Važnost i način provedbe pramen- testa pri bojenju kose.Točni redoslijed i tehnike aplikacije boje na kosu. Završni postupci bojenja kose. Bojenje kose kanom. Pogreške pri bojenju kose i njihove korekcije. Postupak bojenja brade i brkova.

5. Izbjeljivanje kose
Razlikovati izbjeljivanje i svijetlo bojenje kose. Poznavati načine svijetljenja prirodne boje kose i posljedice pretjeranog izbjeljivanja. Znati važnost provedbe pramen-testa pri izbjeljivanju. Svladati faze izbjeljivanja kose. Poznavati pogreške pri izbjeljivanju i njihove korekcije.
Svijetlo bojenje i izbjeljivanje kose. Promjena boje kose pri izbjeljivanju te svijetljenje prir. pigmenata. Posljedice pretjeranog izbjeljivanja kose. Pripremni postupci izbjeljivanja kose.Važnost i način provedbe pramen-testa pri izbj. Redoslijed i tehnike nanošenja izbj. Završni postupci izbjeljivanja kose. Pogreške pri izbjeljivanju i korekcije.

6. Parcijalno bojenje ili izbjeljivanje kose
Poznavati svrhu i načine parcijalnog bojenja ili izbjeljivanja kose. Upoznati tehnike parc. bojenja ili izbjeljivanja pomoću kape, folija, češljem i sl.
Svrha i načini parcijalnog bojenja ili izbjeljivanja kose. Tehnike rada; pomoću kape, folija i češljem te drugi načini parcijalnog bojenja i izbjeljivanja kose.

7. Korekcija boje kose
Poznavati korekcije boje kose preljevima, učvršćivačima u boji i kolor-šamp. Znati katalog kolor-šamp.
Naknadne korekcije boje kose uporabom učvršćivača u boji, preljeva i kolor-šampona. Katalog kolor-šampona.

Naučiti važnost pretpigmentacije i vrste dekoloracije boje kose. Naučiti uskladiti izradu HTO i bojenje kose.
Lužnata i kisela dekoloracija boje kose. Važnost i svrha pretpigmentacije. Usklađivanje izrade HTO i bojenja kose.


8. Vlasuljarstvo
Znati razliku pri bojenju i izbjeljivanju vlas. proizvoda od prave kose i umjetnih vlakana. Naučiti reparirati vlasuljarske proizvode. Poznavati razne vlasne umetke i njihovu primjenu pri oblikovanju složenijih frizura. Znati razliku pri trajnom kovrčanju vlasuljarskih proizvoda od prave kose i umjetnih vlakana (preparaciju sintetičkih vl.).
Bojenje i izbjeljivanje vlasuljarskih proizvoda od prave kose te postupci s umjetnom kosom. Reparatura ili poravak vlasuljarskih proizvoda. Primjena vlasnih umetaka pri oblikovanju složenijih frizura (revijskih, povijesnih, svečanih i sl.).Trajno kovrčanje vlasuljarskih proizvoda od prave kose. Kovrčanje vlasuljarskih proizvoda od umjetnih vlakana (preparacija sintetičkih vlakana).

9. Šminka (make-up)
Razlikovati šminku i make-up. Znati pravila u primjeni šminke. Poznavati pribor i tehnike šminkanja. Svladati oblikovanje, bojenje i korekciju obrva i trepavica. Naučiti usklađivati šminku i frizuru s oblikom lica.
Šminka ili make-up. Pravila u primjeni šminke. Šminka prema obliku lica. Pribor za šminkanje. Tehnika šminkanja lica. Oblikovanje, bojenje i korekcija obrva i trepavica. Usklađivanje šminke i frizure s oblikom lica.


Literatura: Udžbenik za frizere 1, 2, 3 i 4; stručna literatura: domaći i strani časopisi, stručne knjige i priručnici.

Metodičke napomene:

Oblici i način rada: individualni, grupni i zajednički rad učenika i nastavnika. Analiza videoprimjera. Pismena provjera znanja, pismenosti i logičkog zaključivanja. Pisana zapažanja učenika.

Predavanja, razgovori, analiza primjera iz prakse, pisani rad učenika, usmena provjera znanja.

Nastavna pomagala i uvjeti za nastavu: grafofolije. katalozi ili nijanseri boja. videokasete i kompjutorski stručni programi. Propagandni materijali. Literatura, sheme, frizerski preparati i frizerska oprema.

Nastava u razredu i frizerskom praktikumu; ploča/kreda; demonstracije.
 



B1) 6.3. Nastavni predmet (obvezni): Poznavanje materijala


Cilj programa:

Stjecanje osnovnih teorijskih znanja o sirovinama za frizerske preparate i kemijskoj građi kose.



Zadaci programa:

Upoznavanje s vrstama i građom tvari, osnovama kemijskog računa, bitnim znanjima iz područja organske kemije i biološki važnih spojeva s posebnim naglaskom na njihovoj primjeni u frizerskim preparatima. Upoznavanjem sa sirovinama za proizvodnju kozmetičkih preparata te preparatima za trajno kovrčanje kose. Proučavanje djelovanja svjetlosti na boju kose i receptura bojila i izbjeljivača. Upoznavanje s bojilima i izbjeljivačima te sredstvima dekorativne kozmetike.

Povezivanje znanja iz poznavanja materijala s tehnološkim vježbama i tehnologijom frizerstva. Razvijanje osjećaja za sustavni rad i disciplinu.



1. RAZRED

Sadržaj programa:

1. Vrste i građa tvari
Razlikovati analizu i sintezu te znati osn. razlike između elementa, spoja i smjese. Poznavati građu periodičkog sustava elemenata. Naučiti razlikovati kovalentnu i ionsku vezu. Znati polarnost molekula i vodikovu vezu.
Kemijska analiza i sinteza. Pojam elementa, spoja i smjese. Veza između strukture atoma elemenata i njihova položaja u periodičkom sustavu. Kovalentna i ionska veza. Polarnost molekula i vodikova veza.

2. Osnove kemijskog računa
Naučiti pojmove molarna masa, mol i maseni udio te ih znati primijeniti u izračunavanju sastava otopine. Znati razlikovati masenu i množinsku koncentraciju te maseni i volumni udio.
Molarna masa, mol i maseni udio. Izračunavanje sastava otopine. Masena i množinska koncentracija. Maseni i volumni udjeli na primjeru vodikova peroksida.

3. Organska kemija
Znati klasificirati organske spojeve i usvojiti pojam izomerije. Razlikovati reakcije supstitucije, polimerizacije i adicije. Znati vrste ugljikovodika i njihova svojstva. Poznavati problem zagađivanja prirode freonima.
Klasifikacija organskih spojeva. Izomerija organskih spojeva. Reakcije supstitucije, adicije i polimerizacije. Svojstva i vrste ugljikovodika te njihova primjena u kozmetici. Problemi zagađivanja prirode freonima.




2. RAZRED


Sadržaj programa:


1. Organska kemija
Usvojiti svojstva i vrste alkohola važnih za frizersku struku. Poznavati osnovne aldehide i ketone te njihovu primjenu u struci. Spoznati važnost organskih kiselina u frizerskim preparatima i naučiti razlikovati tipične predstavnike. Razlikovati reakcije esterifikacije i saponifikacije.
Alkoholi; svojstva, vrste i njihova primjena u frizerskoj struci. Aldehidi i ketoni s posebnim osvrtom na metanal i propanon. Glavne vrste organskih kiselina. Svojstva i primjena etanske i tioglikolne kiseline. Važnost masnih i hidroksi-kiselina u friz. preparatima. Reakcije esterifikacije i saponifikacije.

2. Biološki važni spojevi
Znati osnovne biološke spojeve i njihovu primjenu u struci. Poznavati svojstva masti i ulja, voskova, lecitina i lanolina. Usvojiti svojstva i strukturu bjelančevine keratina i aminokiselina koje ga izgrađuju. Razlikovati reakcije saponifikacije i kondenzacije. Znati primjenu aminokiselina i bjelančevina u frizerskim preparatima.
Karakteristična svojstva masti i ulja, voskova te njihova uloga u kozmetici. Alkalna hidroliza masti i ulja. Važnost lecitina i lanolina u frizerstvu. Svojstva i vrste aminokiselina, osobito cistina i cisteina. Reakcija kondenzacije i vrste proteina s posebnim osvrtom na keratin. Struktura i primjena proteina u kozm. Primjena amino-kiselina u friz. prep.

3. Sirovine za proizvodnju kozmetičkih preparata
Usvojiti navike za zaštitu radne sredine i znati zagađivače vode. Spoznati važnost vode kao otapala u frizerstvu. Poznavati osn. svojstva i metabolizam vode. Razlikovati pojmove hidratacije i dehidracije. Naučiti svojstva i primjenu vodikova peroksida u frizerstvu. Znati zadaću sumpornih spojeva u frizerskim preparatima. Znati razlikovati djelovanje keratolitika i keratoplastika.
Usvajanje navika koje pridonose zaštiti radne sredine; glavni zagađivači vode te njihovo štetno djelovanje na kožu i kosu. Svojstva vode kao osnovnog otapala u frizerskoj struci. Hidratacija i dehidracija s posebnim osvrtom na metabolizam vode. Svojstva vodikova peroksida, dobivanje i primjena u frizerstvu. Zadaća sumpornih spojeva u frizerskim preparatima. Razlika između keratolitika i keratoplastika.




3. RAZRED

Sadržaj programa:


1. Aktivne tvari u frizerskim preparatima
Poznavati vrste vitamina i hormona u frizerskim preparatima. Spoznati važnost enzima kao biokatalizatora. Poznavati svojstva i osnovne vrste biljnih ekstrakata i znati njihovu važnost u frizerskim preparatima.
Djelovanje vitamina i hormona. Važnije vrste vitamina i njihova svojstva u kozm. preparatima. Enzimi kao biokatalizatori i njihova važnost u biokemijskim reakcijama. Važnost biljnih ekstrakata te njihova svojstva i vrste u preparatima.

2. Kemijski sastav kože i kose
Usvojiti osnovna svojstva bjelančevina kože i kose. Znati kem. veze između lanaca keratina za bolje razumijevanje kemijskih procesa na kosi.
Osnovna svojstva bjelančevina kose i kože. Kemijske veze između lanaca keratina (vodikove, disulfidne, ionske i peptidne).

3. Preparati za trajno kovrčanje kose
Usvojiti reakcije redukcije, oksidacije i neutralizacije pri trajnom kovrčanju kose. Naučiti razlikovati sastav i kvalitetu preparata razvijača i fiksira zbog promjena koje uzrokuju na kosi te upoznati njihove vrste na tržištu.
Reakcija redukcije i oksidacije pri trajnom kovrčanju kose. Važnost neutralizacije za trajno kovrčanje kose. Sastav, kvaliteta i vrste razvijača i fiksira; kemijske promjene na kosi uzrokovane njihovim djelovanjem.

4. Boja i svjetlost
Znati definirati boju i naučiti boje spektra. Spoznati važnost utjecaja svjetla na sjaj i boju kose. Poznavati kromatske i akromatske boje te njihovo miješanje. Dobro svladati intenzitet boja i komplementarne boje zbog matiranja i akcentiranja boje kose. Naučiti razlikovati dubinu, nijansu i ton prirodne boje kose.
Definicija boje i rastavljanje svjetlosti. Svjetlost i boje spektra. Utjecaj svjetla na sjaj i boju kose. Kromatske i akromatske boje. Aditivno i suptraktivno miješanje boja. Važnost komplementarnih boja u frizerstvu. Intenzitet boja (matiranje i akcentiranje boje kose). Dubina, nijansa i ton prirodne boje kose (prirodni pigmenti).

5. Bojila i izbjeljivači
Poznavati razvoj bojila i izbjeljivača kroz prošlost. Znati definirati bojila te naučiti njihovu građu, svojstva i vrste prema trajnosti obojenja. Naučiti razlikovati bojila kraćeg djelovanja od trajnih boja te njihovu primjenu. Dobro poznavati sastav oksidacijskih boja i izbjeljivača te važnost njihova miješanja oksidansima tijekom primjene.Upoznati kemijski proces bojenja i izbjeljivanja kose. Znati dekoloraciju i depigmentaciju.
Razvoj bojila i izbjeljivača kroz prošlost. Bojila; njihova građa i svojstva. Vrste bojila prema trajnosti obojenja. Bojila kraćeg djelovanja; sastav, svojstva i primjena u praksi. Trajne boje; svojstva i primjena u praksi. Sastav oksidacijskih boja (baza boje i razvijač). Kemijski proces bojenja kose. Dekoloracija i depigmentacija. Sastav izbjeljivača (bjelilo i oksidacijsko sredstvo). Kemijski proces izbjeljivanja kose.

6. Recepture bojila i izbjeljivača
Poznavati vrste i sastav receptura bojila i izbjeljivača. Naučiti razlikovati razne koncentracije razvijača boje na tržištu i znati ih primijeniti u praksi. Znati preračunavati, razrjeđivati i miješati vodikov peroksid.
Recepture bojila i izbjeljivača; vrste i sastav. Razvijač boje na tržištu. Maseni i volumni udjeli; preračunavanje volumnih u masene i obratno. Razrjeđivanje i miješanje vodikova peroksida prema potrebi.

7. Sredstva dekorativne kozmetike
Poznavati vrste preparata dekorativne kozmetike i njihovu primjenu u praksi. Znati razlikovati boje za obrve i trepavice prema trajnosti obojenja. Upoznati osnovne mirisne preparate i njihovu primjenu. Spoznati važnost kontrole kozm. dekorativnih pripravaka.
Sastav i primjena preparata dekorativne kozmetike (pudera, ruža za usne, sjenila i sl.). Boje za obrve i trepavice. Mirisi u kozm. preparatima; parfemi, kolonjske i toaletne vodice. Kontrola kozmetičkih preparata.



Literatura: Udžbenik za frizere 1, 2 i 3; stručne knjige iz kemije, zbirke zadataka i priručnici.



Metodičke napomene:

Oblici i način rada: individualni i zajednički rad učenika i nastavnika, rad u paru, pismena provjera znanja i logičkog zaključivanja, pismena zapažanja učenika.

Predavanja, razgovori, pismeni rad učenika, usmena provjera znanja.



Nastavna pomagala i uvjeti nastave: grafofolije, katalozi ili nijanseri boja, stručna literatura, tablica periodičnog sustava elemenata. Sheme i propagandni materijali.

Nastava u razredu i specijaliziranoj kemijskoj učionici; ploča/kreda; demonstracije.



B1) 6. 4. Nastavni predmet (obvezni): DERMATOLOGIJA



Cilj programa: Stjecanje osnovnih znanja o morfologiji, biologiji, fiziologiji i patologiji kože i kožnih privjesaka.



Zadaci programa:

- steći znanja o općoj patologiji oboljenja kože i dermatološkoj terapiji

- razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja u praksi

Sadržaj:


1. Koža kao organ
Spoznati važnost kože kao jednog od najvećeg organa ljudskog tijela.
Definirati pojam kože i kožnih adneksa i shvatiti njihov veliki značaj u funkcioniranju cijelog organizma.
Uloga i razvitak kože (ektoderm,mezoderm)
Pregled građe kože (epidermis,dermis,subcutis)
Funkcija kože i kožnih adneksa (zaštita od mehaničkih podražaja, od dehidracije, UV – zraka, patogenih mikroorganizama, termoregulacijska uloga, sekrecijska, osjetilna i imunološka funkcija)

2. Opća patologija kože
Prepoznati promjene i reakcije na koži koje nastaju kao posljedica patoloških događanja.
Bolesna koža, stvaranje upale, sustav eflorescencija na koži

3. Oštećenja kože egzogenog podrijetla
Spoznati kakve se patološke promjene mogu dogoditi na koži i kosi u frizerskom salonu.

Osposobiti na pravilno reagiranje u slučaju takvih oštećenja u frizerskom salonu
Mehanička, kemijska, toplinska oštećenja i fotodermatoze

4. Bakterijske infekcije kože

Usvojiti osnovna znanja o uzroku nastanka kožnih i spolnih bolesti.

Usvojiti osnovna znanja o putevima širenja kožnih i spolnih bolesti.

Prepoznati na osnovi patoloških promjena o kojoj je kožnoj bolesti riječ.

Utvrditi osnovne značajke pojedinih bolesti i donijeti pravu odluku, uslužiti korisnika ili ne.

Razlikovati zarazne bolesti od nezaraznih bolesti.

Usvojiti osnovna znanja o liječenju kožnih i spolnih bolesti.

Usvojiti osnovna znanja o preventivnim mjerama zaštite.

Savjetovati korisnika usluga, ako je potrebno, da se obrati liječniku.
Piodermije (impetigo, folliculitis, furunculus, carbunculus) Erysipelas

5. Bolesti kože uzrokovan gljivama i kvascima
Trihofitija, favus, microsporia, candidiasis

6. Virusne infekcije kože
Verrucae, herpes, AIDS

7. Parazitarne bolesti
Ušljivost, svrab

8. Granulomatozne bolesti kože
Tuberkulosis cutis, Lepra

9. Spolne bolesti
Sifilis, gonoreja, genitalne infekcije uzrokovane HPV

10. Reakcije kože
Kontaktni alergijski dermatitis, kontaktni nealergijski dermatitis, urticaria, neurodermitis, Psoriasis

11. Bolesti kose i vlasišta

Poremećaji stabljike dlake

Poremećaji rasta dlake

Neožiljne i ožiljne alopecije

12. Bolesti kožnih žlijezda seboreja, sebostaza, seborejički dermatitis, acne vulgaris

13. Bolesti noktiju
Promjene svojstava noktiju

Promjene boje nokta

Upalne promjene noktiju

14. Dermatološka onkologija
Ciste, madeži, leukoplakija, maligni melanom


Metodičke napomene:

- nastava se treba održavati u učionici koja sadrži uz standardnu opremu i didaktička pomagala

- (TV, video, grafoskop, kompjutor, jedan mikroskop na 5 učenika)



Obveze učenika:

- redovito pohađanje nastave.



Literatura:

- udžbenik za frizere 3; Jasenka Raos, dipl. ing. kemije

- dermatovenerologija; prof. dr. Jasna Lipozenčić i suradnici






B1) 6.5. Nastavni predmet (obvezni): Matematika u struci



Cilj programa:



Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci.



Zadaci programa:

- da učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu

- da učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i praćenje tehnološkog razvoja struke

- da učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i zaključivanje te sposobnost preciznog formuliranja pojmova

- da se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te urednost, upornost i sistematičnost u radu

- da učenici stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata

- da učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema danim uputama



1. RAZRED



1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika
Skup N, svojstva

Računske operacije i svojstva

Pojam djeljivosti

Najveći zajednički djelitelj

Najmanji zajednički višekratnik

2. Cijeli brojevi
Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama, Skup Z, svojstva

Računske operacije i svojstva

Računanje sa zagradama

3. Racionalni brojevi
Usvojiti pojam skupa Q, računanje sa razlomcima.

Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu kalkulatora
Skup Q, svojstva

Računske operacije i svojstva

Decimalni zapis rac. broja

Računanje s decimalnim brojevima

Smještanje rac. brojeva na pravac

4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe
Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe

Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom

Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom

Problem s jednom nepoznanicom

Linearni sustavi s dvije nepoznanice

5. Planimetrija
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika koristeći formule za opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika

Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu

Trokut, vrste trokuta

Površina i opseg trokuta

Krug i kružnica

Četverokut

Opseg i površina četverokuta

6. Potencije i polinomi
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent

Naučiti računske operacije s potencijama

Usvojiti pojam polinoma

Naučiti računske operacije s polinomima

Naučiti kvadrirati zbroj i razliku

Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata

Usvojiti pojam algebarskog razlomka

Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima
Pojam potencije s cijelim eksponentom

Operacije s potencijama

Pojam polinoma

Računske operacije s polinomima

Kvadrat binoma

Razlika kvadrata

Rastavljanje na faktore

Algebarski razlomci

7. Realni brojevi
Shvatiti pojam irac. broja i ukupnost realnih brojeva

Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac

Svladati računske operacije s drugim korijenom

Znati zaokružiti dec. broj na željeni broj decimala

Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini

Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine
Drugi korijen

Pojam iracionalnih brojeva

Skup R

Koordinatni sustav na pravcu

Računske operacije s drugim korijenom

Racionalizacija nazivnika

Koordinatni sustav u ravnini

Udaljenost točaka u ravnini

Polovište dužine

8. Graf linearne funkcije
Znati nacrtati graf linearne funkcije

Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije

Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti
Graf linearne funkcije

Rastuće i padajuće linearne funkcije

Nul točke

Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi




2. RAZRED



1. Skup kompleksnih brojeva
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R

Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja

Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima

Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja
Kvadratna jednadžba

Skup C, svojstva

Računske operacije

Apsolutna vrijednost kompleksnog broja

2. Kvadratna jednadžba


Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe

Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti
Nepotpuna kvadratna jednadžba

Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o

Diskriminanta kvadratne jednadžbe

3. Mjerne jedinice
Znati računati pomoću kalkulatora i razumijeti eksponencijalan zapis broja

Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i pomoću tablica pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne jedinice koje nisu često u upotrebi
Potencije baze 10

Eksponencijalni zapis realnog broja

Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)

Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)

Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu

Mjere za vrijeme

4. Poliedri i rotacijska tijela
Razlikovati geometrijska tijela

Razumjeti pojam oplošja i volumena

Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama

Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke (računanje potrebnog materijala, zapremnine itd.)
Kocka

Kvadar

Prizme

Piramide

Valjak

Stožac

Kugla




1. Proporcionalnost i primjene
Znati izračunati nepoznati član razmjera

znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna lista , potreban broj sati ili radnika za određeni posao itd.)

pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti ( npr. očekivani promet na temelju proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.)

Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podijelu određenih sredstava ili vremena prema unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova

pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese

Omjeri i razmjeri

Upravo i obrnuto razmjerne veličine

Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina

Aritmetička sredina

Pravilo trojno - jednostavno i složeno

Račun diobe – jednostavan i složeni

Račun smjese - jednostavan i složeni

2. Postotni, promilni i kamatni račun
Razumijeti pojam postotka

Znati izračunati postotak pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu vrijednost

Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100

Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV -a

Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun
Pojam postotka

Osnovni postotni račun

Postotni račun više 100

Postotni račun niže 100

Primjena na obračun

PDV-a

Promilni račun

Jednostavni kamatni račun

3. Izračunavanje plaće
Znati razliku između bruto i netto plaće, pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće, pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez)

Doprinosi iz plaće i na plaću

Neoporezivi dio plaće

Porezna osnovica

Porezne stope

Tablica prireza po gradovima

Neto plaća

4. Kalkulacija cijene
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije

Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena)

Porez, povrat poreza

Izrada kalkulacije



Literatura:

Za prvi razred:

Boško Jagodić, Milivoj Miliša, Udžbenik za prvi razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb

Sanja Varošanec , Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih strukovnih škola, Element, Zagreb

Za drugi razred:

Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i 8.1)

Za treći razred:

Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:

Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa,vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb



Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti dijelove i nekih drugih udžbenika matematike te članke i tablice računovodstvenih časopisa npr, RRIF ili RIF.



Obveze učenika:

U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi trebali samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu napraviti troškovnik uređenja poslovnog prostora ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po jedinici vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički itd.

U trećem razradu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s različitim bruto plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno vremensko razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena i zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i zadane nabavne cijene itd.


    [ Nastavak... ]






 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum