|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
FRIZER - 2. dio
B1) 6.6. Nastavni predmet (obavezni): RAČUNALSTVO
Razred 1.
Cilj programa:
Osposobiti učenika za primjenu informatičkih znanja u svakodnevnom životu s
osobitim naglaskom na primjenu stečenih znanja u struci, tj. u frizerskom
zanimanju.
Zadaci programa:
Usvojiti znanje o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i
primjeni u struci. Naučiti učenike da se samostalno služe računalom u izradi
dokumenata, izračunskih tablica, jednostavnih baza podataka, pretraživanju
Interneta s ciljem primjene stečenih znanja u područjima frizerskog
zanimanja.
Sadržaj programa:
1. POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA
pojam digitalnih računala, znati osnovne vrste brojevnih sustava, pregled
razvoja računala, digitalna računala i brojevni sustavi i način zapisivanja
podataka
2. RAČUNALO I NJEGOVI UREĐAJI
znati osnovne dijelove računala i njihovu funkciju
poznavati vrste memorije i načine ostvarivanja zapisa
znati jedinice za veličinu memorije
osnovni dijelovi računala (PC-a) i njihova funkcija (matična ploča,
procesor, tipkovnica, miš, grafički adapter, LAN kartica)
vrste memorija (RAM, ROM, čvrsti diskovi, CD mediji, memorijske kartice..)
3. OPERATIVNI SUSTAVI
znati vrste operativnih sustava i njihovu ulogu u radu računala
znati podesiti radnu površinu
znati napraviti mapu, kopirati datoteku u računalo i s računala na drugi
medij, preimenovati mapu i datoteku
znati osnovne vrste datotečnih zapisa prema ekstenzijama
uloga operativnog sustava u računalu
vrste operativnih sustava i njihov razvoj
osnovno sučelje OS Windows
organizacija podataka
mape, datoteke
windows explorer
4. RAČUNALNE MREŽE
znati pojam računalne mreže
znati koristiti podatke s drugih računala vezanih u mrežu
prijenos podataka na umreženim računalima
5. RAČUNALNE KOMUNIKACIJE (Internet)
znati što podrazumijeva pojam Internet
znati podesiti postavke korisničkog računa i E-pošte
slanje primanje datoteka E-poštom
konfiguracija korisničkog računa i E-pošte,
pretraživanje na internetu
upravljanje i slanje E- pošte (privitak, grupe..)
6. OBRADA TEKSTA (MS Word)
izrada jednostavnih dokumenata i podešavanje postavki
kreiranje predložaka i njihova upotreba u svakodnevnom komuniciranju
(faksovi, predračuni…)
izbornici i naredbe
pisanje teksta
pohrana i otvaranje dokumenata
ispravak teksta i naknadno uređivanje
kopiranje i premještanje teksta
pripreme za ispis i ispis
tablice
skupno pismo
umetanje objekata (tekstnih okvira, simbola, slika, hiperveze, veza s drugim
programima…)
7. TABLIČNI KALKULATORI (MS Excel)
izraditi jednostavnu tablicu te umetnuti formule za jednostavne izračune
(dodati ili umanjiti PDV na cijenu, dodati porez i prirez na uslugu,
zbrojiti ukupnu vrijednost)
gotovu tablicu umetnuti u WORD-ov dokument i izraditi ponudu, cjenik…
organizacija podataka
izrada jednostavne tablice
unos podataka
formatiranje polja
označavanje polja
sortiranje i pretraživanje
zaglavlje i podnožje
formule
funkcije
nizovi
prikaz podataka pomoću dijagrama, izvještaji…
8. BAZE PODATAKA (MS Access)
znati načiniti jednostavnu bazu podataka
izraditi i izmijeniti masku, izvještaj
povezati bazu s Excelom Wordom
pojam baze podataka
kreiranje jednostavnih tablica
izrada jednostavne forme
izrada izvještaja
9. Izrada WEB stranice
Izraditi jednostavnu WEB stranicu koristeći se programima instaliranim na
računalima s ciljem predstavljanja i promicanja djelatnosti vezane uz
konkretno zanimanje
izrada jednostavne WEB stranice (Word ili Frontpage)
organizacija podataka
umetanje objekata
hiperveze
FTP explorer
programi za pripremu fotografije (fotoshop)
uvoz fotografija sa skenera i digitalnog aparata
ispis fotografija
Metodičke napomene:
Predviđene sadržaje treba izvoditi do 30% sati u teoretskom obliku (osnovne
upute za rad na računalima i primjeni programa korištenih u realizaciji
nastave), a ostatak u obliku vježbi s pola odjela u specijaliziranoj
informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim računalima na kojima je
instaliran potreban softver i omogućen pristup Internetu.
Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa
stavi naglasak na konkretne primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje
(npr. pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a na cijenu usluge i
sl.).
Obveze učenika:
Redovito pohađanje nastave. Savjesno korištenje računalne opreme tijekom
vježbi.
B1) 6.7. Nastavni predmet (obvezni): Zdravstveni odgoj
Razred 2. Tjedni i ukupni fond sati: 1 (35)
CILJ I ZADACI
- predmet uvodi učenike u osnovna znanja iz područja zdravstvenog odgoja
- upoznavanje učenika s građom i raznolikošću životnih procesa vlastitog
tijela
- upoznavanje učenika s osobnom higijenom, higijenom radnog prostora
- potiče uvjerenje o potrebi očuvanja zdravlja i odgovornom odnosu prema
okolišu
- razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja u praksi
SADRŽAJ:
1. ZDRAVE ŽIVOTNE NAVIKE
Spoznati značaj zdravog načina života
Steći znanja, umijeća i navike zdrave prehrane i ostalih uvjeta očuvanja
zdravlja
Spoznati značaj zdravlja, održavanja higijene i sprječavanja bolesti
Spoznati značaj higijene u frizerskom salonu
Očuvanje zdravlja
Osobna higijena
Higijena radnog prostora
Zdrava prehrana, stanovanje, odijevanje
Fizička aktivnost
Psihičko zdravlje čovjeka
Osnovna obilježja zaraznih
bolesti i njihovo sprječavanje
Uzročnici zaraznih bolesti
Osnovna obilježja zaraznih bolesti
Sprječavanje i liječenje nekih bolesti
2. PSIHOAKTIVNE TVARI I ZDRAVLJE ČOVJEKA
Steći znanje o djelovanju i štetnosti psihoakt. tvari
Upućivati na zdrave načine života
Usvojiti znanja o opasnostima od konzumiranja sredstava ovisnosti
Steći pravilan stav prema tom problemu, zanati se oduprijeti izazovima
(znati reći "NE")
Podrijetlo droga i njihova ilegalna trgovina
Psihologija osobnosti narkomana
Vrste i učinci psihoakt. tvari
Poremećaji vezani uz uporabu droge
Razvoj ovisnosti
Preventivne mjere
Upućivanje na zdrave načine života
3. REPRODUKTIVNO ZDRAVLJE
Usvojiti znanja iz područja reproduktivnog zdravlja i planiranja obitelji
Znati fiziologiju spolnog sustava i načina sprječavanja spolnih bolesti
Razviti odgovoran odnos prema sebi i drugima
Građa i funkcija spolnog sustava
Spolne bolesti
Planiranje trudnoće i odgovorno roditeljstvo
METODIČKE NAPOMENE: Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke nastavne
metode
Primijeniti grupni i individualni način usvajanja znanja
OBVEZE UČENIKA: Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala,
znanstvena predavanja, obrazovni program TV, specijalizirani časopisi i dr.
LITERATURA:
Dr. sc. O. Springer: Higijena, udžbenik za strukovne škole
Dr. sc. O. Springer: Biologija svezak B
M. Slijepčević, J. Matekalo-Draganović: Čovjek, zdravlje, okoliš, udžbenik
B1) 6.8. Nastavni predmet (obvezni): Psihologija komunikacije
Razred 1. i 2.
Cilj programa:
Stjecanje znanja iz opće psihologije radi upoznavanja samoga sebe i
razumijevanja ponašanja drugih te iz psihologije rada, međuljudskih odnosa i
komuniciranja zbog razvijanja svijesti o potrebi primijenjene psihologije u
svakodnevnom životu i radnoj sredini.
Zadaci programa:
Upoznavanje s primjenom psihologije u djelatnosti frizera. Upoznavanje s
potrebnim sadržajima iz psihologije rada. Upoznavanje osnova komuniciranja,
te djelotvorno komuniciranje s korisnicima usluga. Učenici, budući frizeri,
moraju spoznati osnove psihologije rada i bit komuniciranja te prepoznati
kako pozitivne tako i negativne elemente u svom komuniciranju (i svojih
kolega) i biti spremni trenirati – pripremati se za svoj posao.
1. razred
Sadržaj programa:
1. Opća psihologija
Znati predmet, zadaće i vrste psihologije. Naučiti povezanost psihologije s
drugim znanostima. Usvojiti značaj psihologije za djelatnost frizera.
Pojam psihologije; zadaće, metode i vrste psihologije. Psihologija i druge
znanosti. Značaj psihologije za djelatnost frizera.
2. Opažanje vanjskog svijeta
Naučiti definiciju, vrste i karakteristike osjeta. Spoznati važnost i pojam
percepcije. Znati uvjete percepcije. Naučiti pojam, značajke i vrste
predodžbe. Razlikovati mišljenje i predodžbu. Spoznati važnost mašte.
Usvojiti pojam pažnje; spontane i hotimične. Poznavati pojmove distribucije
i ometanja pažnje. Upoznati logično mišljenje. Znati pojmove: misao, sud
generalizacija i apstrakcija. Naučiti definirati govor, riječ i pismo.
Usvojiti pojam i rječnik komuniciranja. Znati pojam učenja te pojam i vrste
pamćenja. Poznavati metode učenja. Naučiti zakonitosti i organizaciju učenja
i pamćenja.
Osjeti; definicija, vrste i karakteristike. Važnost i pojam percepcije.
Uvjeti percepcije - fizički, fiziološki i psihički. Predodžba; pojam i
značajke. Mišljenje i predodžba.Vrste predodžbe. Važnost mašte. Pojam
pažnje. Aktivnosti i naše percipiranje okoline. Spontana i hotimična pažnja.
Selektivnost u doživljaju, pokretljivost - distribucija pažnje.Ometanje
pažnje. Mišljenje u psihologiji. Logičko mišljenje. Misao i vrste misli.
Pojam, sud, generalizacija i apstrakcija. Govor; ljudski govor. Simbolika
govora. Riječ i pismo. Komuniciranje, rječnik komuniciranja i učenje govora.
Pojam učenja. Pojam i vrste pamćenja. Metode učenja. Zakonitosti i
organizacija učenja i pamćenja.
3. Emocije i motivacija
Znati pojam, djelovanje i podjelu emocija. Poznavati pojam emocionalne
situacije; straha, srdžbe, radosti i žalosti. Usvojiti složene emocije i
raspoloženja. Znati utjecaje emocija na aktivnosti. Naučiti kontrolu
emocija. Poznavati prisutnost emocija u radu frizera. Usvojiti pojam
motivacije, sustav i vrste potreba. Razlikovati ekstrinzičnu i intrinzičnu
motivaciju. Povezati motive i rad.
Pojam emocija. Emocionalne situacije. Djelovanje i podjela emocija.
Karakteristike pojedine emocionalne situacije - strah, srdžba, radost i
žalost. Složene emocije. Raspoloženja. Utjecaj emocija na aktivnosti.
Kontrola emocija. Prisutnost emocija u radu frizera. Pojam motivacije.
Sustav i vrste potreba. Ekstrinzična i intrinzična motivacija. Motivi i rad.
4. Ličnost
Poznavati pojam i oblikovanje ličnosti. Znati socijalizaciju i tipologiju
ličnosti. Usvojiti pojam temperamenta. Naučiti karakteristike temperamentne
situacije, ponašanja. Poznavati crte temperamenta u ponašanju frizera.
Usvojiti pojam i crte karaktera. Znati poželjne osobine karaktera u
ponašanju frizera.
Pojam i oblikovanje ličnosti. Socijalizacija i tipologija ličnosti. Pojam
temperamenta. Karakteristike temperamentne situacije, ponašanja. Crte
temperamenta u ponašanju frizera. Pojam i crte karaktera. Poželjne osobine
karaktera u ponašanju frizera.
2. razred
Sadržaj programa:
1. Psihologija rada
Upoznati osobine čovjeka koje utječu na rad: sposobnosti, znanja, vještine i
motivaciju. Znati vrste sposobnosti: fizičke, psihomotoričke, senzorne i
intelektualne. Poznavati opće činitelje rada, umor i nesreće na radu,
izostanke s posla.
Sposobnosti; pojam i uloga sposobnosti. Vrste sposobnosti. Inteligencija,
znanja, vještine i motivacija za rad. Opći činitelji rada (osvjetljenje,
mikroklima, buka, zračenja, zagađenja, vibracije). Umor i nesreće na radu.
Izostanci s posla.
2. Međuljudski odnosi na radu
Znati pojam grupe. Poznavati odnose u grupama i grupnu dinamiku. Usvojiti
pojam rukovođenja grupom i karakteristike vođe.
Grupa; pojam i vrste. Odnosi u grupi i grupna dinamika. Rukovođenje grupom.
Vođa grupe i njegove karakteristike.
3. Komuniciranje
Usvojiti pojam i vrste komuniciranja. Spoznati važnost komuniciranja u
grupi. Znati djelotvorno komunicirati s korisnicima usluga.
Pojam i vrste komuniciranja. Osnovni model komuniciranja.Važnost
komuniciranja u grupi kao uvjet uspješnosti rada. Djelotvorno komuniciranje
s korisnicima usluga.
4. Faze komuniciranja
Poznavati faze djelotvornog komuniciranja s korisnicima usluga: pripremu za
rad, utvrđivanje želja korisnika, prezentacija vlastite ponude, prigovor i
reklamacije, kraj kontakta.
Priprema za rad. Prvi kontakt. Utvrđivanje želja korisnika usluga.
Prezentacija vlastite ponude. Prigovor i reklamacije. Završetak i kraj
kontakta.
Literatura:
Udžbenik ne postoji.
Prijedlog (izbor):
1. Šverko, B. i suradnici: Psihologija, Š.K. Zagreb, 1992.
2. Fürst, M.: Psihologija , Š. K. , Zagreb, 1994.
3.
Zvonarević, M.: Socijalna psihologija, Š.K., Zagreb
4. Petz, B.: Psihofiziologija rada
5. Šulak, F. Petz,: Psihologija u prodaji, Š.K. Zagreb
6. Šulak, F., Petz, B.: Poslovna psihologija, Š.K., Zagreb, 1995.
7. Šulak, F.: Promotivne aktivnosti, Š.K. Zagreb
8. Psihologijski rječnik, Prosvjeta, Zagreb 1992.
9. Uvod u psihologiju, GZH 1991.
10. Daniel Goleman: Emocionalna inteligencija, Mozaik 1997.
11. Daniel Goleman: Emocionalna inteligencija u poslu, Mozaik, 2000.
Metodičke napomene:
Način rada:
Predavanja, vježbe i ilustrativni testovi (u obradi novih sadržaja),
razgovori, analize primjera iz prakse, po potrebi seminar i slično, vježba
za ocjenu (po jedna u svakom polugodištu), pismeni rad učenika
(po jedan u svakom polugodištu) i usmena provjera znanja.
Uvjeti nastave:
Nastava u razredu, videozapisi, grafofolije, ploča/kreda, katalozi,
propagandni materijali, zapisi učenika, novine, časopisi i videozapisi.
B1) 6.9. Nastavni predmet (obvezni): Estetika i umjetnost
Razred 3..
Cilj programa:
Razvijanje osjećaja za lijepo, skladno i harmonično te primjena estetskih
kriterija u struci uz poticanje otkrivanja i kreiranja novih.
Zadaci programa:
Nadogradnja na stečeno znanje iz predmeta frizerstvo i stečene prakse.
Proširivanje opće kulture i znanja uvidom u glavne stilske odrednice
pojedinih razdoblja. Prepoznavanje poznatih elemenata i uvođenje i
otkrivanje novih u vremenu u kojem nastali. Usporedba njihove interpretacije
nekada i danas u kontekstu vremena. Otvaranje opažaja te prepoznavanje
različitih estetskih vrijednosti. Razvijanje osjećaja za skladno, lijepo i
harmonično te sposobnosti primjene poznatih estetskih vrijednosti kao i
poticanje otkrivanja i kreiranja novih.
3. razred
Sadržaj programa:
1. Uvod u predmet.
Osnovni pojmovi.
Usvajanje i razumijevanje pojmova te u kojem se kontekstu oni danas koriste.
Objašnjenje riječi estetika, stilsko razdoblje, umjetnost, moda, stil.
2. Vremenska dimenzija, vrijednost i ukus.
Prepoznavanje promjena ukusa kroz pojedina stilska razdoblja.
Vredovanje lijepog u raznim stilskim razdobljima. Oblici pojavnosti lijepog.
Određivanje kriterija ljepote. Određivanje prosječnog ukusa.
3. Moda.
Usvajanje elemenata koji su određivali i koji danas određuju modu.
Elementi mode: odjeća, frizura, glazba itd.
4. Osnovni pojmovi umjetnosti (kako gledamo umjetnička djela): slikarstvo.
Skulptura, arhitektura i urbanizam.
Usmjeravanje pažnje na ono što je vrijedno.
Likovne tehnike. Likovni elementi forme (linija, boja, ploha, tekstura,
volumen, površina i materijali). Teme.
5. Kompozicija. Načela građenja kompozicije.
Nakon elemenata forme, uočavanje sklopova u građenju kompozicije.
Kontrast. Ravnoteža. Proporcija. Ritam. Akcent.
6. Stilska razdoblja.
Usvajanje karakteristike pojedinih stilskih razdoblja.
Stilska razdoblja relevantna za struku: egipatska, grčka i rimska umjetnost,
renesansa, barok, 19. stoljeće, 20. stoljeće.
7. Stilovi u frizurama
Primjena usvojenih pojmova na frizurama (npr. klasično, barokno itd.)
Predstavljanje različitih motiva na frizurama (npr. stari Egipat, barok
itd.) na reprodukcijama.
8. Stil, moda i retro stilovi
Primjena i prepoznavanje prošlih stilova u današnjem kontekstu.
Diskusija (ponavljanje i novi primjeri). Razlika između stila i mode. Retro
stilovi danas.
9. Nacionalna umjetnost
Prepoznavanje europskih stilskih razdoblja na nekim značajnim primjerima u
Hrvatskoj. Specifičnosti hrvatske umjetnosti.
Značajni primjeri hrvatske umjetnosti.
10. Neverbalna komunikacija
Koliko nam osobni stil govori o čovjeku?
Elementi neverbalne komunikacije. Bonton odijevanja. Društvo i predrasude.
Trendovi.
11. Kontrasti
Ponavljanje na temelju suprotnih pojmova.
Lijepo–ružno. Skladno–neskladno. Ukusno-neukusno. Klasično-avangardno.
Jednostavno-kičasto.
Metodičke napomene:
Za nastavu je obvezan dijaprojektor te kolekcija dijapozitiva po odabiru
nastavnika.
Obveze učenika: Nastava se temelji na stalnoj suradnji učenici – nastavnik i
učenik – učenik te diskusiji. Očekuje se stalna aktivnost učenika na satu te
odlasci u muzeje i galerije tijekom školske godine.
Literatura:
1. Jadranka Damjanov: Likovna umjetnost (1. i 2. dio)
2. Loara Blažević, Sanja Pribić: Estetika odijevanja
B2) 6.10. Nastavni predmet (izborni): Nauka o čovjeku
Razred 1.
Cilj programa:
Uuvesti učenike u znanje iz područja građe i životnih procesa ljudskog
organizma i uvjerenja o potrebi očuvanja zdravlja.
Zadaci programa:
Štetno djelovanje psihoaktivnih tvari; izbjegavati ih i poticati druge osobe
na zdrav način života. Razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu
teorijskih znanja u praksi.
Sadržaj:
1.TJELESNE TEKUĆINE
- usvojiti osnovna znanja iz podr. tj. tekućine
- transfuzija i RH
-
građa i funkcije tjelesnih tekućina krvne grupe Rh sustav
2. OBRANA TIJELA OD INFEKCIJE
- usvojiti znanja iz područja inuologije, alergije, trauspl.
-
imunitet transpl. Reakcije
-
bolesti imunolog. sustava, AIDS
3. SRCE, KRVNOŽILNI I DIŠNI SUSTAV
- upoznati krvožilni i dišni sustav
- najčešće bolesti i sprječavanje
-
građa i funkcije krvnožilnog i dišnog sustava
-
bolesti, očuvanje zdravlja
4. IZVORI ENERGIJE U ORGANIZMU
- naučiti o zdravoj prehrani
- vitamini, minerali i dr.
-
građa i uloga probavila
-
zdrava prehrana
- bolesti probavnog sustava
5. IZLUČIVANJE ŠTETNIH TVARI
- spoznati važnost funkcije mokr. sust. i sprječavanje bolesti
-
građa, funkcija, bolesti mokraćnog sustava
6. ŽIVČANI I OSJETILNI SUSTAV
- upoznati procese živčanog sustava
-
organizacija živčanog sustava
-
središnji i vegetativni živčani sustav
7. ŽLIJEZDE S UNUTARNJIM LUČENJEM
- djelovanje hormona, hormoni
- poremeć. endokr. sustava
-
žlijezde, funkcija i bolesti
8. SPOLNI I REPRODUKTIVNI SUSTAV
- usvojiti građu i funk. repr. sustava te planiranje obitelji
-
građa i funkcija sp. organa
-
planiranje obitelji
-
higijena sp. sustava
9. SAČUVAJMO ZDRAVLJE
- zdrava prehrana
- fizička aktivnost
- psihičko zdravlje
- psihoakt. tvari
-
štetni čimbenici za zdravlje čovjeka
Metodičke napomene: Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke nastavne
metode.
Primijeniti grupni i individualni način usvajanja znanja.
OBVEZE UČENIKA: Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala,
znanstvena predavanja, obrazovni program TV, specijalizirani časopisi npr.
PRIRODA.
LITERATURA:
Dr. O. Springer : Biologija, svezak B:
Čovjek i zdravlje udžbenik za strukovne škole
M. Slijepčević,
M. Boranić, N. Matekalo-Draganović: Čovjek, zdravlje, okoliš, udžbenik
Juraj Bukša: Anatomski atlas
B2) 6.11. Nastavni predmet (izborni): Ekologija
Razred 1.
Cilj programa:
Usvajanje znanja iz područja ekologije, u cilju razvijanja odgovornog odnosa
prema prirodi i vlastitom životu.
Zadaci programa:
Razvijati sposobnost promatranja, uočavanja, povezivanja i zaključivanja.
Poticati logičko, analitičko-sintetičko te kritičko mišljenje i
prosuđivanje. Poticati uvjerenje o potrebi odgovornog odnosa prema prirodi i
živom svijetu. Proširivati svoje znanje i povezivati sa srodnim znanstvenim
disciplinama. Razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja
u praksi.
Sadržaj:
1. PREDMET ISTRAŽIVANJA EKOLOGIJE
- spoznati značaj ekologije kao znanosti
- uočiti ovisnosti živih bića i prirode
organizacija živih bića u prirodi
organizam i okoliš, ekološki činitelji
2. TEMELJNA SVOJSTVA ŽIVOTNIH ZAJEDNICA
- upoznati temeljna svojstva životnih zajednica i važnost prehr. lanaca
populacija
biocenoza
organska proizvodnja i kruženje tvari u eko-sustavu
3. ŽIVOTNA PODRUČJA NA ZEMLJI
znati osnovne značajke životnih područja na zemlji i razvijanje ekološke
svijesti
vodeno područje života kopneno područje i atmosfera sa svojim osnovnim
značajkama
4. ČOVJEKOV UTJECAJ NA PRIRODU
- spoznati uzroke onečišćenja okoliša
- razlikovati poremećaje u ekosustavima
- razvijanje svijesti o mogućnostima djelovanja u pravcu zaštite i
unapređivanja okoliša
promjene u prirodi uvjetovane čovjekovom fizičkom djelatnošću onečišćivanje
i zagađivanje prirode
5. ZAŠTITA PRIRODE
- uvažavati zakonitosti održivog razvoja
- poznavati međunarodne sporazume o zaštiti okoliša
- poznavati biološke osobitosti Hrvatske
- imati stajalište o potrebi zaštite okoliša i biološke raznolikosti
-
zaštita životnih područja na zemlji
-
zaštita organizama
-
zaštita prirode u Hrvatskoj
-
nacionalni parkovi
Metodičke napomene:
Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke nastavne metode.
Primijeniti grupni i individualni način rada
OBVEZE UČENIKA: Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala,
predavanja, obrazovni program TV, specijalizirani časopisi npr. PRIRODA
LITERATURA:
Ljubica Vrček: Biologija, svezak C:
Čovjek i okoliš, udžbenik za strukovne škole
Klepac: Osnove ekologije
O. Springer, D. Papeš i M. Karafatić: Biologija 4, udžbenik
I. Bralić: Nacionalni parkovi Hrvatske
B2) 6.12. Nastavni predmet (izborni): Tjelesna i zdravstvena kultura
CILJ:
Razvijanje zdravstvene kulture učenika radi čuvanja i unapređivanja
vlastitog zdravlja i zdravlja okoline; podmirenje biopsihosocijalnih potreba
za kretanjem kao izrazom zadovoljavanje čovjekovih potreba kojima se
povećavaju stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.
ZADACI:
Nastaviti s utjecajem vježbanja na razvoj morgološkog statusa učenica, a
posebno na proporcionalan razvoj mišićnog i potkožnog masnog tkiva, utjecati
na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđnih mišića, razvijati
aerobne sposobnosti učenica (grudi i dijafragmalno disanje), privikavati
učenice na adekvatno vježbanje i za vrijeme mjesečnih ciklusa, upoznati
učenike sa zakonitostima rasta i razvoja, utjecati na razvoj mišićnih
skupina relevantnih za biološku funkciju žene, utjecati na sadržajnije
korištenje slobodnog vremena učenika, prihvatiti vježbanje kao prevenciju
protiv pojave adipoznosti (celulita)…
1. RAZRED
Upoznati učenike s pravilima ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na
čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.
Vježbama za zagrijavanje i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog
sustava, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog
masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, utjecati na
jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na fleksibilnost i povećanje
pokretljivosti zglobova, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj
koordinacije, pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja na
cjelokupnu ličnost.
u igarama: pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila igre,
sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobika
- Igre
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje
međuljudskih humanih odnosa
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opće i radne sposobnosti organizma, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i
potkožnog tkiva: smanjiti potkožno, masno tkivo i povećati mišićno, razvoj
aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i
živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost
- Ciklično kretanje različitim tempom do 8 min.
- Tehnika visokog starta
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog
pojasa, na snagu leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage, koordinacije
pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela
- Skok uvis prekoračnom tehnikom (škare)
Bacanja
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja bacanja, stjecanje znanja iz atletike,
razvoj koordinacije i skladnosti pokreta
- Bacanje (kugle) O´Brienovom leđnom tehnikom
Preskoci
Usvojiti pravilnu tehniku izvođenja elementa, steći znanja, vještine i
sposobnosti, jačati skeletnu muskulaturu, razvijati eksplozivnu snagu (odraz
s daske), koordinaciju rada ruku i nogu, veznu spretnost; pobuđivanje
hrabrosti i razbijanje straha
- Naskok zgrčno na šved. sanduk, saskok uvinućem
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti
koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi,
premeti); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje
zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno
pomaganje (asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed do upora klečećeg zanožno
- Kolut nazad do upora sjedećeg raznožno
- Stav na rukama
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance
- Tri povezana premeta strance
- Vježba na parteru
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam
- Dječji poskoci prema naprijed i nazad
- Škarice naprijed - nazad
- Mačji skok
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u
parovima ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija (svadljivosti,
depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan
utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje
ugodne atmosfere na satu (uz glazbu)
- Polka
- Kolo Staro sito i korito
- Kolo Kruške, jabuke, šljive
- Dvokorak
Borilačke strukture
Usvojiti znanja, vještine i sposobnosti branjenja od napadača, usvajanje
pravilne tehnike obaranja i njezinu praktičnu primjenu, razvoj motivacije za
borilačke sportove, pobuđivanje zadovoljstva i veselja hrabrost.
- Samoobrana od čupanja za kosu
- Samoobrana od gušenja objema rukama
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti
(stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje
natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi
prema mogućnostima škole
2. RAZRED
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na
čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma za ostale dijelove sata, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava, utjecati na proporcionalnu ravnotežu
između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a
povećati mišićno tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića,
na povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage;
pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost.
Na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha,
poštovanje pravila, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
Uvodni sat, terminologija u TZK
Opće pripremne vježbe
Aerobika
Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne emocije (svadljivosti, pesimizma), izgrađivanje
međuljudskih humanih odnosa.
Inicijalno i finalno provjeravanje
Zaključivanje ocjena
Atletika Podići opću i radnu sposobnost organizma, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i
potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo,
razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog
i živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, razvoj statične
i eksplozivne snage pri niskom startu.
Ciklično kretanje različitim tempom do 10 min.
Tehnika niskog starta
Skokovi Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skokova, stjecanje znanja,
vještina i sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost
karličnog pojasa.
Skok udalj s mjesta
Skok uvis opkoračnom tehnikom (stradle)
Preskoci Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja,
vještine i sposobnosti, jačanje muskulature, razvoj eksplozivne snage i
koordinacije pokreta, održavanje ravnoteže u fazi leta preko sanduka, razvoj
spretnosti; pobuđivanje hrabrosti i , razbijanje straha.
Odbočka
Upori, visovi, ravnotežni položaji Razvijanje smisla za lijepo, skladno i
pravilno izvođenje pokreta, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi),
regetitivne i statične snage (zgibovi i izdržaji), razvoj pokretljivosti
tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline,
upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti,
kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje),
izgrađivanje međuljudskih odnosa.
Kolut naprijed bez oslonca
dva povezana koluta nazad
Stav na glavi
Stav na rukama i kolut naprijed
Kolut nazad do stava na rukama
Vježbe na gredi
Tri povezana premeta strance
Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje
elemenata gimnastike, razvoj gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za
ritam.
Daleko – visoki skok
Poskok s prednoženjem i zanoženjem
Plesne strukture Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta,
pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i
pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture
učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu.)
Kolo Kalendare
Bečki valcer u parovima (valcer korak)
Borilačke strukture Usvojiti vještine, sposobnosti i znanja, usvojiti znanje
iz područja gušenja odnosno njenu praktičnu primjenu u iznenadnoj situaciji
u životu, razvoj motivacije za borilačke sportove, pobuđivanje zadovoljstva
i veselja, odvažnosti i hrabrosti.
- Elementarni oblici hrvanja
Gušenje: sjedeći na trupu
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti
(stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje
natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi
prema mogućnostima škole
3. RAZRED
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na
čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma za ostale dijelove sata, utjecati na proporcionalnu ravnotežu
između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a
povećati mišićno tkivo, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i
živčanog sustava; utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na
povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecaj na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage,
pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost.
U igrama na poligonima razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje
natjecateljskog duha, poštovanje pravila igre, sportsko priznanje poraza i
radovanje pobjedi.
Uvodni sat, terminologija u TZK
Opće pripremne vježbe
Aerobika
Igre
Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
radost, zatomiti negativne emocije (svadljivosti, pesimizma), izgrađivati
međuljudskih humanih odnosa.
Inicijalno i finalno provjeravanje
Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opću i radnu sposobnost, jačati skeletnu muskulaturu,
utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog
tkiva: smanjiti potkožno, masno tkivo, a povećati mišićno tkivo, razvoj
aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i
živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, u štafeti:
razviti spretnost i preciznost, usklađenost para, koordinaciju pokreta ruku
i nogu.
Ciklično kretanje različitim tempom do 12 min.
Tehnika primopredaje štafetne palice
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog
pojasa, na snagu leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage (posebno snage
nogu!), razvoj koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti,
ravnoteže tijela.
Skok udalj sa zaletom
Skok uvis fosbery – flop tehnikom
Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i
sposobnosti, jačanje skeletne muskulature, razvoj eksplozivne snage i
koordinacije pokreta, održavanje ravnoteže u fazi lijeta, razvoj spretnosti,
pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
Zgrčka
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti
koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), razviti repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi,
premeti, kolutovi); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika,
pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje,
prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje), izgrađivanje međuljudskih
odnosa.
Kolut naprijed bez oslonca rukama i kolut nazad
Stav na rukama i kolut naprijed, kolut nazad do stava na rukama
Premet strance nečujno i udesno
Premet naprijed
Most zaklonom
Vježba na parteru i gredi
Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam
- Jelenji skok
- Kadet
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje,
zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture
učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu).
- Bečki valcer u parovima
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti
(stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje
natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
METODIČKE NAPOMENE: Nastavne metode: metoda usmenog izlaganja
metoda demonstracije
metoda postavljanja i rješavanja
metodičkih zadataka
Metoda učenja i vježbanja
(Oblici rada: križni, frontalni, grupni, paralelno-odjeljenski,
izmjenično odjeljenski i rad u parovima).
OBAVEZE UČENIKA: Poštovati i pridržavati se pravila ponašanja u dvorani za
TZK, čuvati školsku imovinu, primjenjivati higijenske navike, redovito
vježbati i njegovati korektne odnose prema nastavnicima i dr. učenicima.
LITERATURA: S. Ben i N. Špehar: Fit form
J. Pulja: Yoga
Šnajder, Milanović: Atletika
Ivančević: Ritmičko sportska gimnastika
Findak: Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnoj školi
Videokaseta: Aerobik Cindy Crawford (br. 1 i br. 2)
B2) 6.13. Nastavni predmet (izborni): Manikiranje
Razred 2.
Cilj programa:
Stjecanje osnovnih znanja i vještina o manikiranju. Razumijevanje problema na
noktima zbog lakše orijentacije u praksi i savjetovanja korisnika usluga.
Zadaci programa:
Naučiti o građi, oštećenju i oboljenju noktiju te alat, pribor i preparate za
manikiranje. Usvajanje osnovnih znanja o problemima i korekciji oblika
noktiju. Vježbe masaže ruku, uljepšavanja i njege noktiju.
Sadržaj programa:
1. Osnove manikiranja
Znati definiciju manikiranja. Naučiti razlikovati oblike i kožu šake. Upoznati
anatomiju šake.
Manikiranje.Važnost ekstremiteta. Oblik i koža šake. Anatomija šake.
2. Nokti
Poznavati anatomsku građu, rast i izgled noktiju. Znati razlikovati promjene,
oštećenja i oboljenja na noktima.
Anatomska građa, rast i izgled noktiju. Promjene, oštećenja i oboljenja
nokata.
3. Postupak manikiranja
Poznavati alat i pribor za manikiranje. Usvojiti tehniku manikiranja te
upoznati neke vrste manikure (npr. francuske).
Alat i pribor za manikiranje. Faze manikiranja. Vrste manikura; francuska
manikura i sl.
4. Korekcije oblika i izgleda noktiju
Poznavati načine korekcije oblika i izgleda noktiju (nadogradnja noktiju i
lijepljenje umjetnih nokata). Svladati tehniku ljepljenja umjetnih noktiju.
Korekcija oblika i izgleda noktiju. Umjetni nokti. Postupak lijepljenja
umjetnih noktiju. Nadogradnja noktiju (razne proteze za nokte).
5. Uljepšavanje i njega noktiju
Poznavati preparate za njegu i uljepšavanje noktiju. Upoznati vrste
odstranjivača laka s noktiju. Naučiti sastav kupke za nokte. Svladati tehniku
masaže ruku. Poznavati različite ukrase i načine ukrašavanja noktiju.
Preparati za njegu i uljepšavanje noktiju. Odstranjivači laka za nokte. Kupke
za nokte. Masaža ruku. Različiti ukrasi za nokte i raznovrsni načini
oslikavanja i ukrašavanja noktiju.
Literatura: Udžbenik za frizere 1, stručna literatura, katalozi o opremi i
proizvodima.
Metodičke napomene:
Oblici i način rada: individualni i zajednički rad učenika i nastavnika, rad u
paru.
Predavanja, razgovori, praktičan rad učenika, usmena provjera znanja.
Nastavna pomagala i uvjeti nastave: grafofolije. stručna literatura. sheme i
propagandni materijali.
Nastava u razredu i frizerskom praktikumu; demonstracije i praktičan rad
učenika.
B2) 6.14. Nastavni predmet (izborni): Ljekovito bilje
Cilj programa:
Usvajanje znanja iz osnova botanike, upoznavanje sa svojstvima ljekovitog
bilja i primjena ljekovitog bilja u struci.
Zadaci programa:
Proširivati znanje iz područja struke i povezivati ga sa srodnim znanstvenim
disciplinama. Primjena teorijskih znanja u praksi.
Sadržaj:
1. OSNOVE GRAĐE I ŽIVOTNIH PROCESA U BILJAKA
- znati osnovne značajke biljnog svijeta
- osnove citologije
- histologija
- dioba stanica
- organografija (korijen, stabljika, list, cvijet, plod)
- biokemijski procesi
2. SVRSTAVANJE BILJAKA PREMA MORFOLOŠKOM (KRITERIJU) I RAZVOJNOM KRITERIJU
- usvojiti osnove sistematike bilja
- prepoznati ljekovite biljke koje se primj. u struci
- sistematika bilja
- sistematika ljekovitog bilja
3. UPOZNAVANJE LJEKOVITIH SIROVINA BILJNOG PODRIJETLA
- znati ljekovitost biljaka koje se koriste u praksi
- skupljanje
- priprema
- sušenje i čuvanje ljekovitog bilja
4. PRIMJENA LJEKOVITOG BILJA U STRUCI
- usvojiti primjenu ljekovitog bilja u friz. salonima u svrhu liječenja blažih
patoloških promjena na kosi i vlasištu, uljepšavanjA i njege kose, kože,
noktiju
- ljekovite biljke i njihovo djelovanje na kosu, kožu (vlasište), nokte i dr.
dijelove tijela
Metodičke napomene: Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke i dr. nastavne
metode
Primijeniti grupni i individualni način rada specijalizirane učionice
OBVEZE UČENIKA: Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala,
specijaliziranih časopisi pr. PRIRODA
LITERATURA:
R. Domac: Botanika
O. Springer i B. Pavalek-Kozlina: Fiziologija čovjeka i fiziologija bilja
T. Bačić i R. Erben: Sistematika bilja
T. Bačić: Praktikum botanike
R. Domac: Flora Hrvatske
T. Nikolić: Herbarijski priručnik
Gelenčir: Ljekovito bilje
B2) 6.15. Nastavni predmet (izborni): Matematika u struci
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Nastava matematike u srednjim strukovnim školama omogućuje da učenici usvoje
osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u
prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu znanja u praktičnom životu i
posebno u struci.
Zadaci programa:
- da učenici dobiju dodatna znanja iz matematike nužna za sudjelovanje u
daljnjem razvoju struke
- da zainteresirani učenici steknu veću samostalnost u rješavanju zadataka
- da učenici potpuno usvoje računanje prema danim uputama, uključujući i
samostalno tumačenje uputa.
Razred 2.
1. Sukladnost i sličnost
Razlikovati i razumjeti pojam sukladnosti i sličnosti likova
Sukladnost trokuta i primjene
Sličnost trokuta i primjene
2,. Kružnica i krug. Pravilni poligoni
Znati primijeniti formule za izračunavanje opsega i površine
Opseg i površina kruga
Duljina kružnog luka i površina kružnog isječka
Obodni i središnji kut
Talesov poučak
Tetivni i tangencijalni četverokuti
Pravilni mnogokuti
Opseg i površina pravilnih poligona
3. Kvadratne funkcije
Potpuno ovladati pojmom grafa funkcije
Znati nacrtati graf bilo koje kvadratne funkcije i analizirati njezin tijek
Znati odrediti nul-točke kvadratne funkcije i odrediti njihovo postojanje
Graf kvadratne funkcije f(X)= ax2
Graf kvadratne funkcije
f(x)=ax2+c
Graf kvadratne funkcije
f(x)=a(x-x0)2
Graf kvadratne funkcije
f(x)=a(x-x0)2+c
Graf kvadratne funkcije
f(x)=ax2+bx+c
4. Poliedri i rotacijska tijela (dodatak tj. proširenje obavezne nastave iz
matematike)
Znati odrediti oplošje i volumen pravilne uspravne prizme i piramide ako je
osnovica poligon s više od 4 stranice
Znati odrediti oplošje i volumen krnje piramide i krnjeg stošca
Znati primijeniti formule za sferu
Prizme
Piramide
Krnja piramida
Krnji stožac
Sfera
Razred 3.
1. Aritmetička i geometrijska sredina
Znati izračunati aritmetičku i geometrijsku sredinu
Aritmetička sredina
Geometrijska sredina
2. Nizovi
Razumijeti pojam niza
Razlikovati aritmetički od geometrijskog niza i shvatiti podrijetlo imena
Znati odrediti traženi član niza
Intuitivno shvatiti pojam limesa niza i znati izračunati jednostavnije limese
Razumijeti pojam geometrijskog reda
Znati izračunati sumu konvergentnog geometrijskog reda
Pojam niza
Grafičko predočavanje niza
Aritmetički niz
Geometrijski niz
Limes niza
Teoremi o limesima
Limes monotonih nizova
Geometrijski red
3. Složeni kamatni račun
Znati ispravno koristiti formule za složeni kamatni račun
Kamatni faktor
Složene kamate
4. Periodični i godišnji obračun PDV-a
Razumijeti obaveze plaćanja PDV-a
Obračun PDV-a na plaćenu robu
Obračun PDV-a iz prodane robe (usluge)
5. Godišnji obračun poreza na dohodak i ispunjavanje porezne prijave
Znati protumačiti upute o ispunjavanju porezne prijave
Znati izračunati vlastite obaveze
Porezne olakšice
Porezna kartica
Porezna prijava
B2) 6.16. Nastavni predmet (izborni): Vlasuljarstvo
Razred 3.
Cilj programa:
Stjecanje osnovnih znanja o izradi i održavanju vlasuljarskih proizvoda,
primjeni vlasnih umetaka kod oblikovanja složenijih frizura te o primjeni
stečenog znanja i vještina u praksi i svom zvanju.
Zadaci programa:
Upoznavanje s vlasuljarskom opremom i materijalima za izradu raznih vlasnih
nadomjestaka i umetaka, uvezivanjem kose ili vlakana te šišanjem, friziranjem
i kemijskom obradom vlasuljarskih proizvoda od prave kose i umjetnih vlakana.
Upoznavanje primjene vlasnih umetaka pri izradi svečanih, revijskih i
povijesnih frizura.
Povezivanje vlasuljarstva s tehnologijom frizerstva i praktičnom nastavom.
Sadržaj programa:
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i vještine)
Nastavni sadržaji
1. Osnove vlasuljarstva
Poznavati vrste vlas. pribora, alata, pomagala i naprava te znati njihovu
primjenu. Dobro upoznati materijale i vl. sirovine za izradu vlas. proizvoda.
Vlasuljarski pribor, pomagala i alat. Vlasuljarske naprave. Materijali za
izradu osnova vlas. proizvoda. Vlaknaste sirovine za izradu vlas. proizvoda.
2. Uvezivanje kose ili vlakana
Znati način pripreme i obrade sirove kose za uvezivanje. Svladati tehniku
prepletanja kose i znati vrste prepleta. Naučiti uzlati kosu na osnovu i
upoznati spec. tehniku preciznog uzlanja.
Priprema sirove kose za uvezivanje. Obrada sirove kose. Prepletanje kose ili
vlakana preko konca (tresiranje). Uzlanje kose ili vlakana (knipfanje).
Specijalne tehnike preciznog uzlanja (tamburiranje).
3. Izrada vlasuljarskih proizvoda
Upoznati izradu ortopedskih nadomjestaka. Znati razlikovati prirodna i umjetna
vl. Naučiti izradu jednostavnih umetaka od prepleta. Poznavati najvažnije
uzlane umetke.
Izrada vlasnih ortopedskih nadomjestaka. Razlika između prirodnih i umjetnih
vlakana. Izrada vlasnih umetaka od prepleta. Najvažniji uzlani vlasni umeci.
4. Šišanje i friziranje vlasuljarskih proizvoda
Usvojiti pravila u šišanju i friziranju vlas. proizvoda od prave kose i sint.
vlakana. Znati oblikovati razne vlasne umetke. Znati pravilno završno
oblikovati frizuru na vlas. proizvodu.
Šišanje vlasulja i poluvlasulja od prave kose i sintetičkih vlakana.
Oblikovanje frizure na vlasuljama i poluvlasuljama od prave kose i sintetičkih
vlakana. Oblikovanje raznih vrsta umetaka.
5. Kemijski procesi na vlasuljarskim proizvodima
Znati razliku pri bojenju i izbjeljivanju vlas. proizvoda od prave kose i
umjetnih vlakana. Naučiti razlikovati trajno kovrčanje vlasuljarskih proizvoda
od prave kose i umjetnih vlakana (preparaciju sintetičkih vlakana).
Bojenje i izbjeljivanje vlas. proizvoda od prave kose. Korekcija boje na vlas.
proizvodima od sintetičkih vlakana. Preparacija sintetičkih vlakana. HTO na
vlas. proizvodima od prave kose.
6. Primjena vlasnih umetaka u izradi frizura
Upoznati razvoj tehnika i pomagala u oblikovanju frizura s umecima. Znati
razne vlasne umetke i njihovu primjenu kod oblikovanja složenijih frizura.
Razvoj tehnika i pomagala u oblikovanju frizura s umecima. Izrada povijesnih
frizura s vlasnim umetcima. Izrada modernih frizura s vlasnim umetcima.
Literatura: Udžbenik za frizere 4, stručna literatura, katalozi o
vlasuljarskoj opremi i proizvodima.
Metodičke napomene:
Oblici i način rada: individualni i zajednički rad učenika i nastavnika, rad u
paru.
Predavanja, razgovori, praktičan rad učenika, usmena provjera znanja.
Nastavna pomagala i uvjeti nastave: grafofolije, stručna literatura, sheme i
propagandni materijali.
Nastava u razredu i frizersko-vlasuljarskom praktikumu; demonstracije i
praktičan rad učenika.
B2) 6.17. Nastavni predmet (izborni): Dekorativna kozmetika
Razred 3.
Cilj programa:
Posebno motiviranim učenicima omogućiti da nauče pružiti cjelovitu uslugu
njege i uljepšavanja kose i lica. Stečena znanja i vještine primijeniti u
praksi.
Zadaća programa:
Upoznavanje sredstava i metoda rada pri šminkanju, usklađivanje šminke s
oblikom lica, tenom i kosom te dnevni i večernji make-up.
Sadržaj:
Pripreme za šminkanje, odabir sredstava i metoda rada
Usklađivanje šminke s oblikom lica
Usklađivanje šminke s kožom i kosom i modelom u cjelini
4. Cjelovito šminkanje zadanog modela i modela po izboru
Spoznati važnost skladnog estetskog izgleda osobe u cjelini
Znati odabrati i primijeniti odgovarajuću opremu i pribor za šminkanje
Znati utvrditi tip kože (normalna, suha, masna, mješovita)
Znati pravila primjene šminke: usklađenost boja, odabir boja, namjena šminke,
priprema lica za šminku čišćenjem lica i odstranjivanjem šminke uz primjenu
mjera zaštite na radu
Znati utvrditi oblik lica promatranjem s prednje strane i s profila
Znati našminkati ovalno, okruglo, izduženo, trokutasto, četvrtasto, srcoliko
lice prema važećim stručnim i estetskim kriterijima.
Znati našminkati detalje lica (oči, usne, nos)
Znati obojiti obrve i trepavice i korigirati im oblik
Spoznati važnost isticanja ˝lijepo˝ u kombinacijama detalja
Znati našminkati lice s kombinacijama kože i kose:
Hladna koža (boja) – svijetla kosa
Topla koža – svijetla kosa
Hladna koža – tamna kosa
Topla koža – tamna kosa
Hladna koža – crvena kosa
Topla koža – crvena kosa
Maslinasta koža – tamna kosa
Blijeda tamna koža – crna kosa
Zagasito tamna koža – crna kosa
Znati našminkati modela za različite namjene: za dan, za večer.
Znati šminkom istaknuti različite izraze: mladenački, klasičan, svečani i dr.
Znati našminkati zadanog modela po izboru uvažavajući sve strukovne zahtjeve
Šminka kao sredstvo isticanja osobnosti i komunikacije.
Dekorativna kozmetika kroz povijest, kodeksi ljepote i njihove promjene.
Oprema i pribor za šminkanje, pravila primjene šminke, utvrđivanje tipova
kože, odabir preparata, mjere zaštite na radu, masaža lica vrata i dekoltea
Utvrđivanje oblika lica, šminkanje ovalnog, okruglog, izduženog, trokutastog,
četvrtastog, srcolikog lica.
Šminkanje očiju i usana. Korekcija i bojenje obrva i trepavica, korekcija
detalja lica šminkom
Šminkanje lica s različitim kombinacijama kože i kose:
- Hladna ili topla boja kože i svijetle kose
- Hladna ili topla boja kože i tamna kosa
- Hladna ili topla boja kože i crvena kosa
- Maslinasta koža i tamna kosa
- Blijeda tamna koža i crvena kosa
- Zagasito tamna koža i crna kosa
šminka za radni dan, šminka prema godišnjim dobima, šminka za naglašavanje
klasičnog izgleda, večernja šminka, svečana šminka, mladenačka šminka,
šminka za scenski nastup, šminka zadanog modela i modela po izboru
Metodičke napomene: Razredni odjel podijeliti u skupine (12-16 učenika).
Primijeniti grupni rad u parovima i pojedinačni oblik rada, te verbalne,
vizualne i prakseološke nastavne metode.
Obveze učenika: Učenici trebaju imati radnu odjeću u skladu s
higijensko-sanitarnim propisima, modela i osnovni pribor.
Literatura:
Jasenka Raos: Udžbenik za frizere 3, Varaždin, JR
Sally Norton i suradnici: Sve o ljepoti, Leo Commerce, Rijeka
B2) 6.18. Nastavni predmet (izborni): Tradicijske frizure
Cilj programa:
Stjecanje znanja i vještina u oblikovanju tradicijskih frizura.
Zadaća programa:
Posebno motiviranim učenicima omogućiti da upoznaju i nauče raditi neke
frizure koje su dio hrvatskog, europskog i svjetskog kulturnog naslijeđa te da
elemente tih frizura uspješno kombiniraju sa suvremenim frizurama.
Sadržaj:
1.Pripreme za izradu tradicijskih frizura, odabir sredstava i metoda rada
2. Tradicijske frizure u Hrvatskoj
3. Suvremene frizure s elementima tradicijskih frizura
Spoznati važnost poznavanja tradicijskih frizura kao dijela hrvatskog
kulturnog naslijeđa.
Znati odabrati i primijeniti odgovarajuću opremu i pribor za izradu
tradicijskih frizura uz primjenu mjera zaštite na radu.
Spoznati činjenicu da su odjeća i frizure oduvijek bile usklađene.
Prema predlošcima sa slika, fotografija, crteža i reprodukcija umj. djela
odabrati frizure karakteristične za pojedina zemljopisna (regionalna) područja
na pr. za sjeverozapadno i središnje područje Hrvatske moguće je odabrati
frizure iz doba klasicizma, empir, bidermajer i dr. (frizure žena iz obitelji
Jelačić).
Za područje panonske Hrvatske moguće je odabrati frizure iz obitelji Oršić ili
Pejačević ili djevojačke pučke frizure.
Za područje primorske Hrvatske moguće je odabrati frizuru Solinjanke iz 3. st.
rađenu prema iskopini kraj Solina itd.
Pri odabiru frizure trebalo bi poštovti i regionalne posebnosti.
Učenici trebaju znati napraviti odabrane tradicijske frizure.
Učenici trebaju na modelima vježbati i naučiti raditi aktualne natjecateljske
frizure prema zadanim elementima.
Također kreirati frizuru prema izboru koja sadrži elemente odabrane
tradicijske frizure.
Osvrt na povijest frizerstva i vlasuljarstva uopće i posebno u Hrvatskoj,
kodeksi ljepote i njihove promjene.
Oprema i pribor za tradicijske frizure, pravila izrade tradicijskih frizura
prema strukovnim pravilima i u skladu s odijevanjem.
Frizure sjeverozapadne i središnje Hrvatske
Frizure panonske Hrvatske
Frizure dinarske Hrvatske
Frizure primorske Hrvatske s otocima
Frizure Hrvata izvan Hrvatske
Moderne revijske i svečane frizure
Aktualne natjecateljske frizure prema zadanim elementima
Kreacije frizure prema izboru koja sadrži elemente odabrane tradicijske
frizure
Metodičke napomene: Razredni odjel podijeliti u skupine (12-16 učenika).
Primijeniti grupni rad, rad u parovima i pojedinačni oblik rada te verbalne,
vizualne i prakseološke nastavne metode.
Obveze učenika: Učenici trebaju imati radnu odjeću u skladu s
higijensko-sanitarnim propisima, model i pribor za izradu frizura.
Literatura:
Jasenka Raos: Vlasuljarstvo, udžbenik za frizere 4, Varaždin JR
Ivica Ivanković, Vladimir Šimunić: Hrvatske narodne nošnje, Multigraf d.o.o.
Zagreb, 2001.
Muzej za umjetnost i obrt – Bidermajer u Hrvatskoj, Zagreb, 1997.
|