Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE


 [ 1. dio ]



6.7. Nastavni predmet: Tehničko crtanje


Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred 1,5 sati (53 sata)
2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju:
instalater grijanja i klimatizacije.


Zadaci:

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.

Znati i moći izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje se školuje.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.


Provjera postignuća rada učenika

Grafički radovi prve godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Standardi u tehničkom crtanju

2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji

3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela

4 - Izrada radioničkog crteža

Grafički radovi druge godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Konstrukcija krivulje

2 – Konstrukcija presjeka valjka i crtanje mreže

3 – Konstrukcija elementa stroja (vijak, zupčanik...)

4 - Izrada radioničkog crteža iz sklopnog crteža u toleranciji i kvaliteti obrade.


Literatura za učenike i nastavnike:

1. Koludrović Ć., Koludrović-Harbić I., Koludrović R.: Tehničko crtanje u slici s kompjutorskim aplikacijama, - priručnik

2. Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb - udžbenik



Tehničko crtanje

2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja - 1. godina

1.
Vrste crteža i standardi u tehničkom crtanju

Upoznati učenike s vrstama crteža i standardima i propisima izrade tehničke dokumentacije.

Vrste crteža.

Standardi u tehničkom crtanju:

- crte

- formati crteža

- mjerila

- zaglavlja i sastavnice.

2.
Prostorno prikazivanje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama .

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.

Pojam prostornog prikazivanja.

Prikazivanje predmeta u izometriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u dimetriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u kosoj projekciji i kotiranje.

3.
Pravokutno projiciranje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati skicirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Osnovni pojmovi iz nacrtne geometrije: oktanti, ravnine, projekcije.

Nacrt, tlocrt, bokocrt.

Skiciranje ortogonalnih projekcija.

4.
Presjeci

Znati nacrtati presjeke jednostavnih dijelova.

Puni presjeci.

Predočavanje presjeka šrafurom.

5.
Tolerancije, znakovi kvalitete obrade

Upoznati važnost tolerancija i znakova kvalitete obrade na tehničkim crtežima.

Znati izabrati tolerancije iz tablica.

Proračunati tolerancije provrta i osovine.

Prepoznati znakove kvalitete obrade na tehničkom crtežu.

Dužinske tolerancije.

ISO sustav tolerancija.

Dosjedi.

Postupci obrade i označavanje hrapavosti.

Stupnjevi i razredi površinske hrapavosti.

6.
Pojednostavljeno crtanje i kotiranje

Znati pojednostavljeno nacrtati i kotirati standardne dijelove.

Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju provrta, upuštenja i navoja.

Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju standardnih dijelova.

7.
Izrada radioničkog crteža

Znati i umjeti nacrtati i čitati prave radioničke crteže jednostavnih strojnih dijelova.

Vježba: Izrada radioničkog crteža






2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja

Tehničko crtanje (2. godina = 35 sati)


1.
Građevinski nacrti

Znati nacrtati osnovne geometrijske konstrukcije.

Znati nacrtati osnovne krivulje koje imaju primjenu na strojnim elementima.

Projektni (idejni, glavni, situacijski, instalacijski)

Izvedbeni (palirski, detaljni, konstrukcijski, obračunski)

Oprema nacrta (format, okvir, natpis)

Sadržaj nacrta (tlocrt, presjek, pogled) – raspored nacrta

Kotiranje (jedinica, mjera, visinska kota)

Skraćenice i grafičke oznake za pod, stijene, materijal, sanitarije, namještaj, opremu, instalacije

Prikaz stuba, vrata, prozora

Prikaz dimnjaka i ventilacijskih kanala

Građevinske podloge za projektiranje instalacija

2.
Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva

Znati nacrtati presjeke osnovnih geometrijskih tijela.

Znati razviti plašteve presjeka osnovnih geometrijskih tijela.

Presjek valjka i razvijanje plašta.

Presjek stošca i razvijanje plašta.

Presjek kugle i razvijanje plašta.

Presjek prizme i razvijanje plašta.

Presjek piramide i razvijanje plašta.

Pravokutni presjek – koljeno, etaža, redukcija, račva

Okrugli presjek - koljeno, etaža, redukcija, račva

Kombinirani presjeci

3.
Crtanje osnovnih elemenata strojeva

Znati dimenzionirati i nacrtati vijak i maticu.

Vijak i matica: vrste prema navoju, konstrukciji, izvedbi – izbor i označavanje prema tablicama.

Cijevi i fazonski komadi za spajanje cijevi – rastavno.








6.8. Nastavni predmet: Osnove tehničke mehanike


Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred 1 sat (35 sati)
2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj:

Stjecanje znanja iz osnova tehničke mehanike koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju:
instalater grijanja i klimatizacije.


Zadaci:

Upoznati zadatke i zakone tehničke mehanike.

Ovladati osnovnim pojmovima statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Špiranec V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb

2. Kruz V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb

3. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška




2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja

Osnove tehničke mehanike (1. godina = 35 sati)


1.
Uvod u mehaniku

Usvojiti pojmove veličina i jedinica u mehanici.

Naučiti pojam, zadatke i podjelu mehanike.

Naučiti osnovne zakone mehanike.

Veličine i jedinice u mehanici.

Pojam, zadaci i podjela mehanike.

Osnovni zakoni mehanike.

2.
Statika krutog tijela

Usvojiti opće pojmove statike.

Upoznati osnovne elemente jednostavnih statičkih konstrukcija.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Opći pojmovi

Podjela statike.

Zakoni statike.

Sila kao vektor.

Veze i njihove reakcije.

Statički sustavi sila

Statički momenti sila.

Sustavi sila u ravnini

Sile djeluju na jednu točku:

- sastavljanje sila metodom plana sila

- rastavljanje sile u dvije komponente

- ravnoteža sila

- metoda projekcija

- analitički uvjeti ravnoteže

- statički određeni zadaci.

Sile djeluju na krutu ploču:

- statički moment sile

- Varignonov teorem

- spreg sila

Grafostatika:

- metoda plana sila

- metoda Verižnog poligona

- sastavljanje sila raznog pravca

- grafički uvjeti ravnoteže.

Analitičko i grafičko razmatranje ravnoteže sila u ravnini:

- rješavanje jednostavnijih zadataka sila reakcija (analitički i grafički).

Ravnoteža ravnih punih nosača

Pojam, vrste, statički određeni i neodređeni nosači.

Određivanje momenata savijanja

– grafički i analitički.

Određivanje poprečnih i uzdužnih sila

– grafički i analitički.

Rješavanje zadataka na:

- nosačima s dva oslonca

- konzoli

- kontinuirano opterećenim nosačima.

3.
Trenje

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Pojam, vrste i uloga trenja u praksi.

Trenje klizanja.

Trenje valjanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).




2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja

Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)


1.
Osnove čvrstoće

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.

Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.

3.
Osnove dinamike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.








6.9. Nastavni predmet: Elementi cijevnih instalacija i protoka


Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred; 2 sata (70 sati)


Cilj:

Stjecanje znanja o elementima cijevnih instalacija i protoka omogućit će obavljanje poslova u zanimanju:
instalater grijanja i klimatizacije.


Zadaci:

Upoznati vrste elemenata strojeva.

Upoznati vrste materijala za izradu elemenata, postupcima izrade, ugradnje u podsklopove i sklopove i
održavanje u radu.

Znati i moći dimenzionirati osnovne elemente strojeva i protoka.

Znati i moći služiti se standardima i stručnom literaturom koja obrađuje elemente strojeva i protoka.

Razviti osjećaj za točnost, urednost, sustavnost u području izrade, ugradnje i održavanja elemenata
strojeva i protoka.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Šivak M.: Centralno grijanje, ventilacija i klimatizacija, Nakladnička djelatnost M. Šivak, Zagreb, 1998.



2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja

Elementi cijevnih instalacija i protoka (2. godina = 70 sati)


1.
Osnovne fizikalne veličine

Upoznati osnovne veličine i jedinice SI sustava.

Osnovne veličine i jedinice SI sustava.

2.
Izvedene fizikalne veličine

Upoznati izvedene veličine i jedinice SI sustava.

Površina.

Volumen.

Brzina.

Ubrzanje.

Protok.

Sila.

Tlak.

Energija.

Snaga.

3.
Mediji u instalacijama

Upoznati i usvojiti važnost strujanja u struci.

Stanja medija u ovisnosti o tlaku i temperaturi.

Strujanje i pojave pri strujanju.

4.
Propisi i nadležnosti vezane uz korištenje instalacija

Upoznati propise i nadležnosti.

Proizvođač - Distributer - Korisnik.

5.
Materijali, poluproizvodi i proizvodi u cjevovodu

Znati i moći izabrati i dimenzionirati poluproizvode i proizvode u cjevovodu.

Gubitak tlaka i dimenzioniranje prema protoku i brzini.

Cijevi.

Fazonski komadi.

Armature.

Materijal za izolaciju.

6.
Uređaji za stvaranje i regulaciju protoka

Znati i moći izabrati i dimenzionirati uređaje za stvaranje i regulaciju protoka.

Crpke.

Posude.

Regulatori tlaka.

7.
Uređaji za mjerenje

Znati i moći primijeniti uređaje za mjerenje u struci i zanimanju.

Mjerenje temperature.

Mjerenje tlaka.

Mjerenje protoka

Mjerenje energije.

8.
Kompletni prikaz instalacije i trošila

Biti osposobljen čitati dijelove instalacije s nacrta i samostalno prikazati jednostavnu instalaciju s trošilima.

Kompletni prikaz instalacije i trošila s hidrauličkog i toplinskog stajališta
(protok, energija, izbor trošila, izbor pumpi, sigurnosnih organa, cjevovoda i mjerila potrošnje medija).










6.10. Nastavni predmet: Praktikum novih tehnologija: CAD + Projekt


Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (64 sata) = 32 sata - CAD + 32 sata - Projekt


Cilj:

CAD: Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje
dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s
pomoću tehničkog crteža.

Osposobiti učenika da može izraditi jednostavan projekt prikaza instalacija i trošila.


Zadaci:

- upoznati i usvojiti osnove 2D-crtanja s pomoću računala

- razvijati preciznost, točnost, urednost u izradi crteža

- shvatiti važnost komuniciranja s pomoću crteža, vrijednost crteža, odgovornost osobe koja izrađuje crtež
i odgovornost osobe koja izrađuje predmet prema tehničkom crtežu

- moći samostalno izraditi jednostavni prikaz instalacija i trošila.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom za tehničko crtanje.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Šivak M.: Centralno grijanje, ventilacija i klimatizacija, Nakladnička djelatnost M. Šivak, Zagreb, 1998.




2. Cilj i zadaci nastavnih područja; CAD + Projekt


1.
CAD

Crtanje s pomoću računala u dvije dimenzije

Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje
dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s
pomoću tehničkog crteža u CAD programu.

Osnove CAD programa

Otvaranje i spremanje crteža

Uporaba naredbi

Organiziranje crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta crta

Zadavanje koordinata

Postavljanje parametara crteža

Pregledavanje crteža

Uređivanje crteža s pomoću osnovnih alata

Crtanje jednostavnih crta i likova

Crtanje krivulja točkastih objekata

Uređivanje crteža s pomoću naprednih alata

Dobivanje informacija o crtežu i iz crteža

Kreiranje teksta

Crtanje kota

Kreiranje stilova kota i tolerancija

Iscrtavanje i ispis crteža

2.
Projekt.

Osposobiti učenika da može samostalno izraditi jednostavni prikaz instalacija i trošila.

Prikaz instalacije i trošila s hidrauličkog i toplinskog stajališta.
(protok, energija, izbor trošila, izbor pumpi, sigurnosnih organa, cjevovoda i mjerila potrošnje medija).







6.11. Nastavni predmet: Praktikum: Upravljanje i automatizacija


Razred: Treći/ vodoinstalateri, plinoinstalateri, instalateri grijanja i klimatizacije


Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (ukupno 64 sata);

10 sati – Električne instalacije i zaštita od dodira
18 sati – Automatska regulacija
20 sati - Mjerenje i mjerni pretvornici
16 sati - Upravljanje


Cilj:

Osposobiti učenika za siguran rad s električnom strujom te za dijagnosticiranje i popravak regulacijskih i
upravljačkih elemenata.


Zadaci:

Naučiti raditi na siguran način s električnim uređajima

Upoznati principe automatske regulacije i rad različitih tipova regulatora.

Razumjeti rad uređaja.

Moći mjerenjem električnih veličina odrediti pokvareni element i zamijeniti ga.

Upoznati principe upravljanja.

Moći programirati upravljačke programatore.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja praktičnim radom uz korištenje literature.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.



2. Cilj i zadaci nastavnih područja; Praktikum: Upravljanje i automatizacija


1.
Električne instalacije i zaštita od dodira

Naučiti učenika raditi s električnim uređajima na siguran način.

Vježbe:

V1; Napon i struja

V2; Ohmov zakon

V3; Strujni krug izmjenične struje

V4; Nadstrujna zaštita

V5; Zaštita od dodira

Izvođenje kućne instalacije

2.
Automatska regulacija

Upoznati principe automatske regulacije i rad raznih tipova regulatora.

Elementi regulacijskog kruga

Regulacijska staza

Binarna regulacija

P-regulator

PI-regulator

PID-regulator

3.
Mjerenje i mjerni pretvornici

Upoznati mjerne davače i obradu signala.

Naučiti učenika dijagnosticirati kvar mjerenjem osnovnih električnih veličina.

V6; Mjerenje struje i napona

V7; Mjerenje otpora

Davači temperature

Davači pritiska

Davači protoka

Elektromagnetski ventili

Elektromotori

V8; Mjerenje struje i napona na uređaju

4.
Upravljanje

Upoznati učenika s principima upravljanja.

Osposobiti učenika za programiranje upravljačkih sklopova.

Vrste upravljanja

Upravljački i energetski krug

Princip rada mikroračunala

V9; Programiranje upravljačke jedinice uređaja za centralno grijanje.







Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničkih materijala


Razred: Prvi (sva zanimanja u strojarstvu)

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima koja će omogućiti obavljajanje poslova u strojarskim
zanimanjima.


Zadaci:

Upoznati vrste, osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti i izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i trgovačkim
oznakama.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih
materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih
operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji





Izborna nastava - Osnove tehničkih materijala


Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Uvod

Upoznati najvažnije tehničke materijale u praksi.

Usvojiti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.

Usvojiti osnovna znanja o metalografiji.

Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih materijala.

Osnove metalografije:

- osnovni pojmovi

- kristalografija i kristalizacija

- dijagrami stanja

2.
Sirovo željezo

Usvojiti osnovna znanja o sirovom željezu.

Dobivanje sirovog željeza:

- željezne rude, talionički dodaci i koks

- visoka peć i procesi u visokoj peći

- proizvodi visoke peći

3.
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo

Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u lijevano željezo.

Prerada sirovog željeza:

- sivi lijev; lijevano željezo s lamelarnim grafitom

- žilavi (nodularni) lijev

- tvrdi lijev

- kovkasti (temper) lijev

- čelični lijev

4.
Prerada sirovog željeza u čelik.

Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u čelik.

Postupci dobivanja čelika: Bessemerov i Thomasov postupak – konvertori.

Siemens Martenov postupak.

Postupak dobivanja čelika s upuhivanjem kisika.

Elektro postupak dobivanja čelika.

5.
Vrste, konstrukcijskog čelika ili vrste alatnog čelika

Osposobiti i izabrati određeni materijal materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i
trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz područja o tehničkim
materijalima.

Podjela čelika.

Konstrukcijski čelik.

Alatni čelik.

Označavanje čelika prema standardima.

Označavanje lijevanog željeza prema standardima.

6.
Obojeni metali i njihove legure.

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih obojenih metala i njihovih legura.

Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i trgovačkim
oznakama.

Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz područja tehničkim
materijalima.

Vrste obojenih metala i njihovih legura.

Teški obojeni metali.

Legure teških obojenih metala.

Laki metali.

Legure lakih metala.

7.
Sinterirani materijali

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, postupku izrade, svojstvima i primjeni najvažnijih sinteriranih materijala.

Postupak izrade.

Sinterirani željezni materijali.

Sinterirani obojeni metali.

Tvrdi metali.

Oksidno keramički rezni materijali.

8.
Nemetali

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih nemetala.

Vrste nemetala.

Plastične mase.

Drvo, guma, koža, tekstil.

Staklo, porculan, azbest.

9.
Goriva i maziva

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih goriva i maziva.

Goriva.

Maziva.







Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike


Razred: Prvi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1 sat (35 sati)


Cilj:

Utvrđivanje znanja o osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti obavljajanje poslova u struci i
zanimanju.

Zadaci:

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka o osnovama statike krutih tijela.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja osnovnih proračuna sila i njihovih momenata.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja trenja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška
2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.




Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike - Prva godina


Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Statika krutog tijela

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Osnovni proračuni sila:

- sastavljanje u istom pravcu

- paralelogram sila

- rastavljanje sile u dvije

komponente.

Proračuni momenata sila:

- poluga

- sila reakcija u osloncima

- kosina

- klin

- vijak

- kolotura

2.
Trenje

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Sile trenje klizanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).








Nastavni predmet: Izborna nastava – Ispitivanje tehničkih materijala


Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja i vještina o ispitivanjima tehničkih materijala koja će omogućiti obavljajanje
poslova u zanimanjima u strojarstvu.


Zadaci:

Upoznati vrste i osnovne postupke ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti učenika za pripremu određenog materijala za ispitivanje.

Osposobiti učenike za razumijevanje rezultata ispitivanja prema zahtjevima crteža ili drugih podataka.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih
materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilnim rukovanjem alatom i pravilnim izvođenjem
određenih operacija.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke,

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike,

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji.







Izborna nastava: Ispitivanje tehničkih materijala – Druga godina


Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Uvod

Ponoviti i utvrditi znanje o najvažnijim tehničkim materijalima u praksi.

Ponoviti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.

Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih materijala.

Osnovne postupci ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala

2.
Radionička ispitivanja

Usvojiti osnovna znanja o postupcima radioničkih ispitivanja.

Moći samostalno radionički ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.

Vrste radioničkih ispitivanja.

Utvrđivanje materijala prema površini.

Ispitivanje materijala iskrenjem.

Ispitivanje materijala prijelomom.

3.
Mehaničko – tehnološka ispitivanja

Usvojiti osnovna znanja o postupcima mehaničko - tehnoloških ispitivanja.

Moći samostalno ili u grupi ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.

Ispitivanje vlačne čvrstoće.

Ispitivanje tlačne čvrstoće.

Ispitivanje čvrstoće na savijanje.

Ispitivanje žilavosti i umora.

Ispitivanje tvrdoće.

Ispitivanje limova.

4.
Ispitivanje materijala bez razaranja.

Usvojiti osnovna znanja o postupcima ispitivanja materijala bez razaranja.

Magnetsko fluidna defektoskopija.

Elektromagnetska defektoskopija.

Ispitivanje ultrazvukom.

Ispitivanje rendgenskim zrakama.

5.
Ostali postupci ispitivanja materijala

Usvojiti osnovna znanja o ostalim postupcima ispitivanja materijala.

Metalografska ispitivanja.

Kemijska ispitivanja.

Spektralna analiza.







Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematika u struci


Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj:

Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu primjenjujući
ih u struci i zanimanju.


Zadaci:

Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun jednostavnih zadataka primjenjujući ih
u praksi.

Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu te moći izračunati
jednostavne zadatke.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim
ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisnički program.





Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike

Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj:

Utvrđivanje znanja osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti obavljajanje poslova u struci i
zanimanju.


Zadaci:

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće primjenjujući ih na elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike primjenjujući ih na elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primjenjujući ih na elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti se za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem,
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.






Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike – Druga godina


Cilj i zadaci nastavnih područja

Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)


1.
Osnove čvrstoće

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, primjenjujući ih na elementima strojeva.

Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, primjenjujući ih u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.

3.
Osnove dinamike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, primjenjujući ih u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.







Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematia u struci


Razred: Treći

Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sati)


Cilj:

Utvrđivanje osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata strojeva s primjenom u struci i
zanimanju.


Zadaci:

Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju.

Utvrditi osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o., Nova Gradiška
2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.








Nastavni predmet: Izborna nastava - Osnovni standardi strojarstva


Razred: Treća

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (32 sati)

Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja i vještina o primjeni kompjutorskih korisničkih programa u nastavi stručnih
predmeta


Zadaci:

Upoznati se s korisničkim programima u struci i zanimanju.

Osposobiti učenika za primjenu kompjutorskih korisničkih programa.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih
materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.



Provjera postignuća rada učenika:

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje alatom te pravilno izvođenje pojedinih
operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Područja korisničkih programa izborne nastave:

- tehničko komuniciranje i standardi
- proizvodna tehnika
- upravljanje i regulacija







7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT), OPĆE UPUTE



Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao vještine i stručno teorijska znanja
utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u zanimanju.

Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela kojima se
provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio
ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i laboratorijske/praktične vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima
osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz
kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima
se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.

Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita

Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu završnog/pomoćničkog dijela ispita
provodi se:

1. izradom ispitnoga uratka

Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša
te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom izrade praktične
zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki postupak boduje.


Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:

Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10

Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20

Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20

Kvaliteta i točnost izrade
0-20

Estetski izgled uratka
0-10

Primjena mjera za rad na siguran način
0-15

Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10

Racionalna uporaba energije
0-10

Racionalna uporaba materijala
0-10

Točnost mjernih rezultata
0-15

Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10

Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10



Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno mjerenje temeljem bodovne
ljestvice:

92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )

81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )

67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )

50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )

0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )




Stručno-teorijski dio ispita

Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se pismeno, odnosno usmeno.
Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno teorijski dio
završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati
usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz
stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao
manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.

Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i
zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:

- osnovne pojmove i definicije

- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje

- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta

- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.

Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od ukupnog broja bodova.

Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj mjeri biti objektivnoga
tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu
grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba
izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog
posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se
sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može
postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje
pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.

Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i crteže na kojima učenik treba
pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži
da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od
učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica. Ako treba provjeriti znanje
spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže
učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.

Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu dopuštenoga pribora
za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja
prema ovoj ljestvici:

90 – 100
odličan (5)

80 – 89
vrlo dobar (4)

70 – 79
dobar (3)

61 – 69
dovoljan (2)

30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita

0 – 29
nedovoljan (1)


Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što više koristiti sheme, crteže i
fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele
različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.





7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)


7.1. Nastavni predmet:

Ispitni cilj:

Provjera znanja i vještina potrebnih za zanimanje.

Način provjere znanja i umijeća:

- pismeno

- praktični uradak ili radne probe.



Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:

Sadržaj
Znanja i vještine
Nastavna i radna sredstva

Tehnologija zanimanja

Tehničko crtanje

Elementi strojeva i protoka

Tehnička mehanika

Znanja: standardizirani TEST


Praktični dio

Vještine: Standardizirane

- radne probe

- praktični uradak

Dokumentacija

Predmet obrade

Alati, uređaji i strojevi


Stručno- teorijski dio završnog ispita:

Pismeni ispit se sastoji od sadržaja programa stručno- teorijskih predmeta:



1.1. Tehnologija 120 minuta

Zaštita na radu.

Sigurnost na radu.

Zaštita okoliša i racionalno korištenje energije.

Planiranje i priprema rada.

Mjerenje i kontrola.

Ručna obrada.

Obrada spajanjem.

Montaža elemenata u sklopove.

Ispitivanje sklopova.



1.2. Tehničko crtanje i elementi strojeva 60 minuta

Prostorno prikazivanje i kotiranje

Pravokutno projiciranje i kotiranje

Izrada i analiza crteža elementa i sklopa.

Analiza sastavnih crteža.



1.3. Tehnička mehanika 60 minuta

Zadaci:

Proračuni osnove statike krutih tijela.

Proračuni ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Proračuni trenja.

Proračuni čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.

Proračuni kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Proračuni dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.



Pitanja za pismeni ispit stručno - teorijskog dijela su standardizirana i nalaze se u Katalogu znanja koji je
pripremila Hrvatska obrtnička komora.



Praktični dio završnog ispita:

Praktični dio završnog ispita može trajati do 18 sati, a izvodi se u dva oblika:

- radne probe

- praktični uradak


Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja i vještina iz područja koja
pripadaju tehnologijama zanimanja, a izvode se kod obrtnika ili u praktikumima obrtničkih škola ili
tehnološkim centrima.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja, npr.:

- sastavljanje i montaža sustava.


Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru znanja i vještina iz područja bitnih za
zanimanja, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je učenik bio na naukovanju, u školskim
radionicama obrtničkih škola ili na drugom propisanom mjestu.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja, npr.:

- izrada elementa sklopa ručnim i strojnim obradama,

- montaža elemenata u sklopove,

- montaža i demontaža sklopova,

- ispitivanje i kontrola dijelova i sklopova,

- puštanje u probni rad.






8. Prijelazne i završne odredbe


Program obrazovanja za zanimanje instalater grijanja i klimatizacije koji se ostvaruje na osnovi ovog
nastavnog plana i programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će postupno
zamijeniti dosadašnje obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno
zanimanje.

Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku godinu u program za
zanimanje instalater grijanja i klimatizacije obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i programom.

Učenici koji su se upisali u program za zanimanje instalater grijanja i klimatizacije ranijih godina,
nastavljaju školovanje po programu koji su upisali.

Ovaj nastavni plan i program primjenjuje se od 1. rujna 2003. godine.

Dodatne informacije dostupne su na upit, ugovornim korisnicima Poslovnog Foruma.


Upute; Kako postati ugovorni korisnik!


       



 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum