|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI ROGRAM ZA ZANIMANJE PEDIKER
6.9. Nastavni predmet: OSNOVE MASAŽE TIJELA
Razred: 3.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 ( 32 )
Cilj i zadaci:
- osposobljavanje učenika za stjecanje osnovnih znanja o pojedinim vrstama i
tehnikama provođenja
masaže tijela
- spoznavanje uloge i značaja masaže u poboljšanju zdravlja i psihofizičkog
stanja čovjeka
- razvijanje osjećaja odgovornosti u radu
Sadržaj: 1. RAZRED
Nastavna cjelina:
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Masaža
Poznavati važnost masaže kroz povijest. Naučiti definiciju masaže. Naučiti
razlikovati sredstva i pribor za
masažu.
Znati svrhu masaže i objasniti vrijednost masaže i djelovanje masaže na
organizam.
Kratak povijesni razvoj masaže.
Uvjeti za izvođenje masaže.
Sredstva i pribor za masažu
Svrha masaže.
2. Klasična ručna masaža
Naučiti građu i funkciju mišića.
Znati da se klasičnom ručnom masažom izravno djeluje na mišićni sustav.
Naučiti tehnike i redoslijed
izvođenja masažnih pokreta.
Djelovanje klasične ručne masaže.
Mišić i mišićno tkivo.
Tehnike i pokreti koji se koriste u masaži tijela.
Indikacije i kontraindikacije.
Vrijeme trajanja masaže.
3. Limfna drenaža
Spoznati važnost limfnog sustava u organizmu i steći opća znanja o limfnoj
tekućini. Znati indikacije i
kontraindikacije za izvođenje ručne limfne drenaže.
Naučiti redoslijed, smjer i pokrete izvođenja ručne limfne drenaže.
Limfa: nastajanje i funkcija
Ručna limfna drenaža po Voderu
Djelovanje ručne limfne drenaže.
Tehnike i pokreti ručne limfne drenaže. Aparativna limfna drenaža.
Indikacije i kontraindikacije.
Vrijeme trajanja masaže.
4. Masaža refleksnih zona (vezivno – tkivna masaža)
Poznavati refleksne zone na koži tijela. Naučiti građu i funkciju vezivnog
tkiva.
Naučiti djelovanje i primjenu vezivno - tkivne masaže.
Povijest vezivno-tkivne masaže.
Vezivno tkivo.
Djelovanje vezivno-tkivne masaže.
Primjena vezivno-tkivne masaže.
5. Akupresurna masaža
Naučiti razliku između pojedinih meridijana i točki. Znati indikacije i
kontraindikacije za izvođenje
akupresurne masaže. Naučiti redoslijed i pokrete izvođenja akupresurne
masaže.
Kretanje energije u tijelu.
Meridijani i točke
Indikacije i kontraindikacije
Tehnika izvođenja akupresurne masaže
Vrijeme trajanja tretmana.
Metodička napomena:
Nastava se treba održavati u učionici koja sadrži uz standardnu opremu i
didaktička pomagala.
(TV, video,grafoskop, kompjutor). Učionica bi trebala, po mogućnosti, biti
povezana s pedikerskim
praktikumom.
Obveze učenika:
- redovito pohađanje nastave
- u sklopu predmeta učenici bi trebali u svakom polugodištu samostalno
izraditi seminarski rad
vezan uz nastavni sadržaj
Literatura:
Temelji medicinske masaže - mr. sc. Gordana Grozdek i suradnici, Zagreb
1998.
Masaža-Clare Maxwell-Hudson, Ljubljana-Zagreb 1990.
IZBORNI PROGRAMI
6.9.1. NASTAVNI PREDMET: EKOLOGIJA
RAZRED: 1.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
CILJ I ZADACI:
Usvajanje znanja iz područja ekologije, u cilju razvijanja odgovornog odnosa
prema prirodi i vlastitom
životu,
Razvijati sposobnost promatranja, uočavanja, povezivanja i zaključivanja,
Poticati logičko, analitičko-sintetičko te kritičko mišljenje i prosuđivanje
Poticati uvjerenje o potrebi odgovornog odnosa za prirodu i živi svijet
Proširivati svoje znanje i povezivati sa srodnim znanstvenim disciplinama
Razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja u praksi
SADRŽAJ:
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
1. PREDMET ISTRAŽIVANJA EKOLOGIJE
- spoznati važnost ekologije kao znanosti
- uočiti ovisnosti živih bića i prirode i organizacija živih bića u prirodi
- organizam i okoliš, ekološki činitelji
2. TEMELJNA SVOJSTVA ŽIVOTNIH ZAJEDNICA
- upoznati temeljna svojstva životnih zajednica i važnost prehrambenih
lanaca
- populacija biocenoza
- organska proizvodnja i kruženje tvari u eko-sustavu
3. ŽIVOTNA PODRUČJA NA ZEMLJI
- znati osnovne značajke životnih područja na zemlji i razvijanje ekološke
svijesti
- vodeno područje života, kopneno područje i atmosfera sa svojim osnovnim
značajkama
4. ČOVJEKOV UTJECAJ NA PRIRODU
- spoznati uzroke onečišćenja okoliša
- razlikovati poremećaje u ekosustavima
- razvijanje svijesti o mogućnostima djelovanja u smjeru zaštite i
unapređivanja okoliša
- promjene u prirodi uvjetovane čovjekovom fizičkom djelatnošću
onečišćivanje i zagađivanje prirode
5. ZAŠTITA PRIRODE
-poštovati zakonitosti održivog razvoja
- poznavati međunarodne sporazume o zaštiti okoliša
- poznavati biološke osobitosti Hrvatske
- imati stajalište o potrebi zaštite okoliša i biološke raznolikosti
- zaštita životnih područja na zemlji
- zaštita organizama
- zaštita prirode u Hrvatskoj
- nacionalni parkovi
METODIČKE NAPOMENE:
Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke nastavne metode
Primijeniti grupni i individualni način rada.
OBVEZE UČENIKA: Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala,
predavanja, obrazovni TV
program, specijalizirani časopisi npr. priroda
LITERATURA:
Ljubica Vrček: Biologija svezak C
Čovjek i okoliš udžbenik za strukovne škole
Klepac: Osnove ekologije
O. Springer
D. Papeš: Biologija 4 udžbenik
M. Karafatić
I. Bralić: Nacionalni parkovi Hrvatske
6.9.2. NASTAVNI PREDMET: NAUKA O ČOVJEKU
RAZRED: 1 ili 2.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
CILJ:
- uvesti učenike u znanje iz područja građe i životnih procesa ljudskog
organizma
ZADACI:
- poticati uvjerenje o potrebi očuvanja zdravlja
- upoznati štetno djelovanje psihoaktivnih tvari, izbjegavati ih i poticati
druge osobe na zdrav način života
- razviti osjećaj i sposobnost za primjenu teorijskih znanja u praksi
SADRŽAJ:
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
1.TJELESNE TEKUĆINE
- usvojiti osnovna znanja iz podr. tj. tekućine
- transfuzija i Rh
- građa i funkcije tjelesnih tekućina krvne grupe Rh sustav
2. OBRANA TIJELA OD INFEKCIJE
- usvojiti znanja iz područja imuologije, alergije, transpl.
- imunitet transpl. reakcije
- bolesti imunolog. sustava, AIDS
3. SRCE, KRVNOŽILNI I DIŠNI SUSTAV
- upoznati krvožilni i dišni sustav
- najčešće bolesti i sprječavanje
- građa i funkcije krvnožilnog i dišnog sustava
- bolesti, očuvanje zdravlja
4. IZVORI ENERGIJE U ORGANIZMU
- naučiti o zdravoj prehrani
- vitamini, minerali i dr.
- građa i uloga probavila
- zdrava prehrana
- bolesti prob. sustava
5. IZLUČIVANJE ŠTETNIH TVARI
- spoznati važnost funkcije mokračnog sustava i sprječavanje bolesti
- građa, funkcija, bolesti mokraćnog sustava
6. ŽIVČANI I OSJETILNI SUSTAV
- upoznati procese živčanog sustava
- organizacija živčanog sustava
- središnji i vegetativni živčani sustav
7. ŽLIJEZDE S UNUTARNJIM LUČENJEM
- hormoni, djelovanje hormona
- poremećaj endokr. sustava
- žlijezde, funkcija i bolesti
8. SPOLNI I REPRODUKTIVNI SUSTAV
- usvojiti građu i funkciju reproduktivnog sustava te planiranje obitelji
- građa i funkcija spolnih organa
- planiranje obitelji
- higijena spolnog sustava
9. SAČUVAJMO ZDRAVLJE
- zdrava prehrana
- fizička aktivnost
- psihičko zdravlje
- psihoaktivne tvari
- štetni čimbenici za zdravlje čovjeka
METODIČKE NAPOMENE:
Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke nastavne metode
Primijeniti grupni i individualni način usvajanja znanja
OBVEZE UČENIKA:
Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala, znanstvena
predavanja, obrazovni TV program,
specijalizirani časopisi npr. PRIRODA
LITERATURA:
Dr. O. Springer : Biologija svezak B
M. Slijepčević, Čovjek i zdravlje udžbenik za strukovne škole
M. Boranić, N. Matekalo-Draganović: Čovjek, zdravlje, okoliš, udžbenik
Juraj Bukša: Anatomski atlas
6.9.3 MATEMATIKA U STRUCI - IZBORNA
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Nastava matematike u srednjim strukovnim školama omogućuje da učenici usvoje
osnovno matematičko
znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te
ih osposobljava za primjenu
znanja u praktičnom životu i posebno u struci.
Zadaci programa:
- da učenici dobiju dodatna znanja iz matematike nužna za sudjelovanje u
daljnjem razvoju struke
- da zainteresirani učenici steknu veću samostalnost u rješavanju zadataka
- da učenici potpuno usvoje računanje prema danim uputama, uključujući i
samostalno tumačenje
uputa.
Razred 2.
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Sukladnost i sličnost
Razlikovati i razumjeti pojam sukladnosti i sličnosti likova
Sukladnost trokuta i primjene
Sličnost trokuta i primjene
2,. Kružnica i krug. Pravilni poligoni
Znati primijeniti formule za izračunavanje opsega i površine
Opseg i površina kruga
Duljina kružnog luka i površina kružnog isječka
Obodni i središnji kut
Talesov poučak
Tetivni i tangencijalni četverokuti
Pravilni mnogokuti
Opseg i površina pravilnih poligona
3. Kvadratne funkcije
Potpuno ovladati pojmom grafa funkcije
Znati nacrtati graf bilo koje kvadratne funkcije i analizirati njezin tijek
Znati odrediti nul-točke kvadratne funkcije i odrediti njihovo postojanje
Graf kvadratne funkcije f(X)= ax2
Graf kvadratne funkcije
f(x)=ax2+c
Graf kvadratne funkcije
f(x)=a(x-x0)2
Graf kvadratne funkcije
f(x)=a(x-x0)2+c
Graf kvadratne funkcije
f(x)=ax2+bx+c
4. Poliedri i rotacijska tijela (dodatak tj. proširenje obavezne nastave iz
matematike)
Znati odrediti oplošje i volumen pravilne uspravne prizme i piramide ako je
osnovica poligon s više od 4
stranice
Znati odrediti oplošje i volumen krnje piramide i krnjeg stošca
Znati primijeniti formule za sferu
Prizme
Piramide
Krnja piramida
Krnji stožac
Sfera
Razred 3.
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Aritmetička i geometrijska sredina
Znati izračunati aritmetičku i geometrijsku sredinu
Aritmetička sredina
Geometrijska sredina
2. Nizovi
Razumijeti pojam niza
Razlikovati aritmetički od geometrijskog niza i shvatiti podrijetlo imena
Znati odrediti traženi član niza
Intuitivno shvatiti pojam limesa niza i znati izračunati jednostavnije
limese
Razumijeti pojam geometrijskog reda
Znati izračunati sumu konvergentnog geometrijskog reda
Pojam niza
Grafičko predočavanje niza
Aritmetički niz
Geometrijski niz
Limes niza
Teoremi o limesima
Limes monotonih nizova
Geometrijski red
3. Složeni kamatni račun
Znati ispravno koristiti formule za složeni kamatni račun
Kamatni faktor
Složene kamate
4. Periodični i godišnji obračun PDV-a
Razumijeti obaveze plaćanja PDV-a
Obračun PDV-a na plaćenu robu
Obračun PDV-a iz prodane robe (usluge)
5. Godišnji obračun poreza na dohodak i ispunjavanje porezne prijave
Znati protumačiti upute o ispunjavanju porezne prijave
Znati izračunati vlastite obaveze
Porezne olakšice
Porezna kartica
Porezna prijava
6.9.4. NASTAVNI PREDMET: LJEKOVITO BILJE
RAZRED: 2. zanimanje frizer
tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
CILJ I ZADACI:
- usvajanje znanja iz osnova botanike
- upoznavanje sa svojstvima ljekovitog bilja
- primjena ljekovitog bilja u struci
- proširivanje znanja iz područja struke i povezivane sa srodnim znanstv.
disciplinama
- primjena teorijskih znanja u praksi.
SADRŽAJ:
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
1. OSNOVE GRAĐE I ŽIVOTNIH PROCESA KOD BILJAKA
- znati osnovne značajke biljnog svijeta
- osnove citologije
- histologija
- dioba stanica
- organografija (korijen, stabljika, list, cvijet, plod)
- biokemijski procesi
2. SVRSTAVANJE BILJAKA PREMA MORFOLOŠKOM (KRITERIJU) I RAZVOJNOM KRITERIJU
- usvojiti osnove sistematike bilja
- prepoznati ljekovite biljke koje se primj. u struci
- sistematika bilja
- sistematika ljekovitog bilja
3. UPOZNAVANJE LJEKOVITIH SIROVINA BILJNOG PODRIJETLA
- znati ljekovitost biljaka koje se koriste u praksi
- skupljanje
- priprema
- sušenje i čuvanje ljekovitog bilja
4. PRIMJENA LJEKOVITOG BILJA U STRUCI
- usvojiti primjenu ljekovitog bilja u friz. salonima u svrhu liječenja
blažih patoloških promjena na kosi i
vlasištu, uljepšavanje i njege kose kože, noktiju
- ljekovite biljke, djelovanjem na kosu, kožu (vlasište) nokte i dr.
dijelove tijela
METODIČKE NAPOMENE:
Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke i dr. nastavne metode.
Primijeniti grupni i individualni način rada specijalizirane učionice.
OBVEZE UČENIKA:
Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala, specijalizirane
časopise npr. Priroda
LITERATURA:
R. Domac: Botanika
O. Springer i B. Pavalek-Kozlina: Fiziologija čovjeka i fiziologija bilja
T. Bačić, i R. Erben: Sistematika bilja
T. Bačić: Praktikum botanike
R. Domac: Flora Hrvatske
T. Nikolić: Herbarijski priručnik
Gelenčir: Ljekovito bilje
6.9.5. Nastavni predmet: Dekorativna kozmetika – izborni predmet
Razred: treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1(32)
Cilj i zadaci: Posebno motiviranim učenicima omogućiti da nauče pružiti
cjelovitu uslugu njege i uljepšanja
kose i lica. Steći znanje i vještine primjene dekorativne kozmetike.
Sadržaj:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
Pripreme za šminkanje, odabir sredstava i metoda rada
Usklađivanje šminke s oblikom lica
Usklađivanje šminke s kožom i kosom i modelom u cjelini
4. Cjelovito šminkanje zadanog modela i modela po izboru
Spoznati važnost skladnog estetskog izgleda osobe u cjelini
Znati odabrati i primijeniti odgovarajuću opremu i pribor za šminkanje
Znati utvrditi tip kože (normalna, suha, masna, mješovita)
Znati pravila primjene šminke: Usklađenost boja, odabir boja, namjena
šminke, priprema lica za šminku
čišćenjem lica i odstranjivanjem šminke uz primjenu mjera zaštite na radu
Znati utvrditi oblik lica promatranjem s prednje strane i s profila
Znati našminkati ovalno, okruglo, izduženo, trokutasto, četvrtasto, srcoliko
lice prema važećim stručnim i
estetskim kriterijima.
Znati našminkati detalje lica (oči, usne, nos).
Znati obojiti obrve i trepavice i korigirati im oblik.
Spoznati važnost isticanja ˝lijepo˝ u kombinacijama detalja
Znati našminkati lice s kombinacijama kože i kose:
hladna koža (boja) – svijetla kosa
topla koža – svijetla kosa
hladna koža – tamna kosa
topla koža – tamna kosa
hladna koža – crvena kosa
topla koža – crvena kosa
maslinasta koža – tamna kosa
blijeda tamna koža – crna kosa
zagasito tamna koža – crna kosa
Znati našminkati modela za različite namjene: za dan, za večer,
Znati šminkom istaknuti različite izraze: mladenački, klasičan, svečani i
dr.
Znati našminkati zadanog modela po izboru poštujući sve strukovne zahtjeve
Šminka kao sredstvo isticanja osobnosti i komunikacije.
Dekorativna kozmetika kroz povijest, kodeksi ljepote i njihove promjene.
Oprema i pribor za šminkanje, pravila primjene šminke, utvrđivanje tipova
kože, odabir preparata, mjere
zaštite na radu, masaža lica vrata i dekoltea
Utvrđivanje oblika lica, šminkanje ovalnog, okruglog, izduženog,
trokutastog, četvrtastog, srcolikog lica.
Šminkanje očiju i usana. Korekcija i bojenje obrva i trepavica, korekcija
detalja lica šminkom.
Metodičke napomene:
Razredni odjel podijeliti u skupine (12-16 učenika). Primijeniti grupni rad
u parovima i pojedinačni oblik
rada, te verbalne, vizualne i prakseološke nastavne metode.
Obveze učenika:
Učenici trebaju imati radnu odjeću u skladu s higijensko-sanitarnim
propisima, modela i osnovni pribor.
Literatura:
Jasenka Raos: Udžbenik za frizere 3, Varaždin, JR
Sally Norton i suradnici: Sve o ljepoti, Leo Commerce, Rijeka
6.9.6. NASTAVNI PREDMET: AROMATERAPIJA – izborni predmet
RAZRED: 3. PEDIKERI
TJEDNI (UKUPNI) FOND SATI: 1 (32)
CILJ I ZADACI:
- usvajanje znanja iz područja aromaterapije
- upoznavanje sa svojstvima biljnih esencija
- primjena eteričnih ulja uz stručni nadzor u struci
- usvojiti osnove aromaterapeutike
- proširivati znanje iz područja struke i povezivati sa srodnim znanstv.
disciplinama
- primjena teorijskih znanja u praksi
SADRŽAJ:
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI
NASTAVNI SADRŽAJI
1.KRATKA POVIJEST UMIJEĆA KORIŠTENJA ETERIČNIH ULJA
- usvojiti osnove povijesti aromaterapije
- stari Egipćani, Grci i Rimljani, istočne civilizacije, 20. stoljeće
2. BIT AROMATERAPIJE
- spoznati važnost aromaterapije
- priroda biljnih esencija
- značajke eteričnih ulja
- načini apsorpcije
3. MJERE OPREZA PRI UPORABI ETERIČNIH ULJA
- spoznati i naučiti važnost mjera opreza pri radu sa eteričnim uljima
- alergije
- test na koži, osjetljivost sluznica
- trudnice, dojilje, djeca
4. AROMATERAPEUTIKA
- primijeniti stečeno znanje u terapeutske svrhe u struci
– pedikerskom salonu
- osposobiti za terapeutsko djelovanje aromaterapijom uz stručni nadzor
- odabir terapeutskih aromatičnih ulja
- čuvanje ulja
- načini uporabe
- eterična ulja za masažu
- terapija kod kožnih poremećaja
- učinci masaže na tijelo
- aromatični recepti i postupci
5. ESTETSKA AROMATERAPIJA
- primijeniti stečeno znanje u struci
- osposobiti učenike za tretmane održavanja ljepote
- usvojiti važnost suradnje s profesionalnim aromaterapeutom i liječnicima
- aromatični tretmani za održavanje ljepote
- njega kože
- aromatični recepti i postupci
METODIČKE NAPOMENE:
Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke nastavne metode
Primijeniti grupni i individualni način rada, koristiti specijalizirane
učionice
OBVEZE UČENIKA:
Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala, znanstv. predavanja,
specijaliziranih časopisa
LITERATURA:
C. Wildwood: Aromaterapija
T. Nikolić: Herbarijski priručnik
R. Domac: Flora Hrvatske
T. Bačić: Praktikum botanike
6.10. Nastavni predmet (izborni): Tjelesna i zdravstvena kultura
Razred 1., 2. i 3.
CILJ:
Razvijanje zdravstvene kulture učenika radi čuvanja i unapređivanja
vlastitog zdravlja i zdravlja okoline;
podmirenje biopsihosocijalnih potreba za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanje čovjekovih potreba kojima
se povećavaju stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.
ZADACI:
Nastaviti s utjecajem vježbanja na razvoj morgološkog statusa učenica, a
posebno na proporcionalan
razvoj mišićnog i potkožnog masnog tkiva, utjecati na jakost i gibljivost
karličnog pojasa i na snagu leđnih
mišića, razvijati aerobne sposobnosti učenica (grudi i dijafragmalno
disanje), privikavati učenice na
adekvatno vježbanje i za vrijeme mjesečnih ciklusa, upoznati učenike sa
zakonitostima rasta i razvoja,
utjecati na razvoj mišićnih skupina relevantnih za biološku funkciju žene,
utjecati na sadržajnije korištenje
slobodnog vremena učenika, prihvatiti vježbanje kao prevenciju protiv pojave
adipoznosti (celulita)…
1. RAZRED
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
Upoznati učenike s pravilima ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti
na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Vježbama za zagrijavanje i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma, poboljšati rad
kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase
tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno
tkivo, utjecati na jačanje,
istezanje i labavljenje mišića, na fleksibilnost i povećanje pokretljivosti
zglobova, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage;
pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu
ličnost u igarama: pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila
igre, sportsko priznanje poraza i
radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobika
- Igre
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opće i radne sposobnosti organizma, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog tkiva: smanjiti
potkožno, masno tkivo i povećati
mišićno, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava,
pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost
- Ciklično kretanje različitim tempom do 8 min.
- Tehnika visokog starta
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića,
razvoj eksplozivne snage,
koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela
- Skok uvis prekoračnom tehnikom (škare)
Bacanja
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja bacanja, stjecanje znanja iz atletike,
razvoj koordinacije i skladnosti
pokreta
- Bacanje (kugle) O´Brienovom leđnom tehnikom
Preskoci
Usvojiti pravilnu tehniku izvođenja elementa, steći znanja, vještine i
sposobnosti, jačati skeletnu
muskulaturu, razvijati eksplozivnu snagu (odraz s daske), koordinaciju rada
ruku i nogu, veznu spretnost;
pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha
- Naskok zgrčno na šved. sanduk, saskok uvinućem
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i
ustrajnosti učenika, pobuđivanje
zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno
pomaganje (asistiranje),
izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed do upora klečećeg zanožno
- Kolut nazad do upora sjedećeg raznožno
- Stav na rukama
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance
- Tri povezana premeta strance
- Vježba na parteru
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam
- Dječji poskoci prema naprijed i nazad
- Škarice naprijed - nazad
- Mačji skok
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje
negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu)
- Polka
- Kolo Staro sito i korito
- Kolo Kruške, jabuke, šljive
- Dvokorak
Borilačke strukture
Usvojiti znanja, vještine i sposobnosti branjenja od napadača, usvajanje
pravilne tehnike obaranja i
njezinu praktičnu primjenu, razvoj motivacije za borilačke sportove,
pobuđivanje zadovoljstva i veselja
hrabrost.
- Samoobrana od čupanja za kosu
- Samoobrana od gušenja objema rukama
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
2. RAZRED
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti
na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma za ostale dijelove
sata, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava,
utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno
tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje
pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova,
jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije,
pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja
na cjelokupnu ličnost.
Na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha,
poštovanje pravila, sportsko
priznanje poraza i radovanje pobjedi.
Uvodni sat, terminologija u TZK
Opće pripremne vježbe
Aerobika
Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivosti, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
Inicijalno i finalno provjeravanje
Zaključivanje ocjena
Atletika
Podići opću i radnu sposobnost organizma, jačati skeletnu muskulaturu,
utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno
tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava,
pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, razvoj statične i eksplozivne snage
pri niskom startu.
Ciklično kretanje različitim tempom do 10 min.
Tehnika niskog starta
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skokova, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa.
Skok udalj s mjesta
Skok uvis opkoračnom tehnikom (stradle)
Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i
sposobnosti, jačanje
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje
ravnoteže u fazi leta preko
sanduka, razvoj spretnosti; pobuđivanje hrabrosti i , razbijanje straha.
Odbočka
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razvijanje smisla za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanje
znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), regetitivne i statične snage (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i
ustrajnosti učenika, pobuđivanje
zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno
pomaganje (asistiranje),
izgrađivanje međuljudskih odnosa.
Kolut naprijed bez oslonca
Stav na glavi
Stav na rukama i kolut naprijed
Kolut nazad do stava na rukama
Vježbe na gredi
Tri povezana premeta strance
Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
Daleko – visoki skok
Poskok s prednoženjem i zanoženjem
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje
negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu.)
Kolo Kalendare
Bečki valcer u parovima (valcer korak)
Borilačke strukture Usvojiti vještine, sposobnosti i znanja, usvojiti znanje
iz područja gušenja odnosno
njenu praktičnu primjenu u iznenadnoj situaciji u životu, razvoj motivacije
za borilačke sportove,
pobuđivanje zadovoljstva i veselja, odvažnosti i hrabrosti.
Elementarni oblici hrvanja ukoštac
Gušenje: sjedeći na trupu
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
3. RAZRED
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti na
nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma za ostale dijelove
sata, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog
masnog tkiva, smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno tkivo, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava;
utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje
pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati
skeletnu muskulaturu, utjecaj na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage,
pozitivan utjecaj vježbanja na
cjelokupnu ličnost.
U igrama na poligonima razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje
natjecateljskog duha, poštovanje pravila
igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
Uvodni sat, terminologija u TZK
Opće pripremne vježbe
Aerobika
Igre
Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
radost, zatomiti negativne
emocije (svadljivosti, pesimizma), izgrađivati međuljudskih humanih odnosa.
Inicijalno i finalno provjeravanje
Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opću i radnu sposobnost, jačati skeletnu muskulaturu,
utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno,
masno tkivo, a povećati
mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog
sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, u štafeti: razviti
spretnost i preciznost, usklađenost para,
koordinaciju pokreta ruku i nogu.
Ciklično kretanje različitim tempom do 12 min.
Tehnika primopredaje štafetne palice
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića,
razvoj eksplozivne snage (posebno
snage nogu!), razvoj koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i
pokretljivosti, ravnoteže tijela.
Skok udalj sa zaletom
Skok uvis fosbery – flop tehnikom
Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i
sposobnosti, jačanje skeletne
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje
ravnoteže u fazi lijeta, razvoj
spretnosti, pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
Zgrčka
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), razviti repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi, premeti, kolutovi); razvoj discipline,
upornosti i ustrajnosti učenika,
pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje,
prijateljstva, međusobno pomaganje
(asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
Kolut naprijed bez oslonca rukama i kolut nazad
Stav na rukama i kolut naprijed, kolut nazad do stava na rukama
Premet strance nečujno i udesno
Premet naprijed
Most zaklonom
Vježba na parteru i gredi
Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam
- Jelenji skok
- Kadet
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje, zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresije,
pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na
podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz
glazbu).
- Bečki valcer u parovima
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
METODIČKE NAPOMENE:
Nastavne metode:
metoda usmenog izlaganja
metoda demonstracije
metoda postavljanja i rješavanja
metodičkih zadataka
Metoda učenja i vježbanja
(Oblici rada: križni, frontalni, grupni, paralelno-odjeljenski, izmjenično
odjeljenski i rad u parovima).
OBAVEZE UČENIKA:
Poštovati i pridržavati se pravila ponašanja u dvorani za TZK, čuvati
školsku imovinu, primjenjivati
higijenske navike, redovito vježbati i njegovati korektne odnose prema
nastavnicima i drugim učenicima.
LITERATURA:
S. Ben i N. Špehar: Fit form
J. Pulja: Yoga
Šnajder, Milanović: Atletika
Ivančević: Ritmičko sportska gimnastika
Findak: Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnoj školi
Videokaseta: Aerobik Cindy Crawford (br. 1 i br. 2)
PRAKTIČNI DIO PROGRAMA
C1 Nastavni predmet: TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Razred: 1., 2. i 3.
Cilj i zadaci:
- razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja u praksi
- stjecanje znanja i vještina potrebnih za samostalni rad u pedikerskom
salonu
- razvijanje osjećaja odgovornosti, čistoće, spretnosti u radu
- stjecanje profesionalnog odnosa prema radu, budućem zvanju i prema
korisnicima usluge
- osposobljavanje za permanentno usavršavanje u vezi s novim dostignućima na
području
pedikerske struke.
Sadržaj :
1. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Zaštita na radu i prva pomoć
Usvojiti osnovne propise o zaštiti na radu.
Poznavati zaštitna sredstva za korisnika usluga i pedikera.
Znati vrste opasnosti i uzroke nezgoda tipičnih za pedikersko zanimanje.
Upoznati osnovna sredstvima zaštite na radu i naučiti kako ih upotrijebiti
da bi spriječili opasnosti i rizike
vezane uz posao.
Znati pružiti prvu pomoć u slučaju nezgode u salonu.
Poznavati sadržaj ormarića ili kutije prve pomoći.
Uloga i značaj zaštite na radu.
Normativno reguliranje zaštite na radu.
Vrste opasnosti i njihovo otklanjanje
Tjelesni napori i neprirodan položaj tijela.
Opasnosti od električnog udara.
Opasnosti od štetnih otrovnih tvari.
Opasnosti od buke i vibracije.
Opasnosti od štetnih zračenja.
Opasnosti od nepovoljnih mikroklimatskih uvjeta.
Opasnosti od požara i eksplozija.
Osobna zaštitna sredstva.
Pružanje prve pomoći.Radni i životni čovjekov okoliš.
2. Pedikerski praktikum
Poznavati organizaciju rada u pedikerskom praktikumu.Znati rukovati s
plinskim i električnim aparatima u
salonu
Pravilno održavati plinske, električne i vodovodne instalacije.
Usvojiti postupak rada s otpadnim kemikalijama i drugim vrstama otpada.
Spoznati važnost nabave ekoloških pripravaka u pedikerstvu.
Organizacija rada u pedikerskom praktikumu.
Rukovanje plinskim i električnim aparatima u salonu.
Održavanje vodovodnih, plinskih i električnih instalacija u salonu.
Postupak s otpadnim kemikalijama i važnost ekološkog činitelja.
Otpadne kemikalije i druge vrste otpada.
Važnost nabave ekoloških pripravaka u frizerskoj praksi.
3. Higijena
Usvajanje navika koje pridonose zaštiti radne sredine.
Znati održavati osobnu higijenu i higijenu svog radnog mjesta.
Naučiti i svladati dezinfekciju i sterilizaciju radnog prostora, pribora i
alata.
Razlikovati dezinfekcijska sredstva i preparate prema namjeni.
Naučiti kako preparatima sanirati i dezinficirati nečistu kožu i pobuditi
interes za svladavanje postupka.
Higijenske odredbe u pedikerskom salonu.
Osobna higijena.
Higijena rada.
Higijena okoliša.
Dezinfekcija i sterilizacija
Preparati za sanaciju i dezinfekciju nečiste kože
Čišćenje i dezinfekcija radnog prostora i sterilizacija pedikerskog alata.
Način uporabe dezinfekcijskih sredstava. Sanitarni nadzor.
4. Pedikerski alat, pribor i aparati
Naučiti rukovati pedikerskim priborom i alatom. Uvježbati pravilan odabir
pribora i alata za određene
radne operacije.
Naučiti rukovati aparatima koji se koriste u pedikerskom praktikumu (masažna
kadica, mikromotor,
sterilizator,lampa za polimerizaciju).
Naučiti spremati, čistiti i održavati pedikerski pribor i alat.
Upoznavanje pedikerskog pribora,alata i aparata.
Vrste i zadaće pedikerskog pribora, alata i aparata.
Pravilno korištenje, rukovanje i odabir pedikerskog pribora, alata i
aparata.
Čišćenje i održavanje pribora i alata
Dezinfekcija i sterilizacija
Vrste i postupak dezinfekcije i sterilizacije.
5. Kartoteka Naučiti voditi kartoteku korisnika usluge i unositi podatke
koje kartoteka mora sadržavati.
Spoznati važnost njezinog točnog i redovitog vođenja.
Znati da je dobro vođena kartoteka instrument analize osobnih slabih točaka
pedikera.
Vođenje kartoteke korisnika usluge.
Relevantni podaci.
Pravilna priprema kartoteke
Svrha i razlog vođenja kartoteke korisnika usluge.
2. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaj
1.Obrada zadebljane kože stopala (aparativna obrada)
Naučiti aparativno pravilno odstraniti zadebljanu kožu tabana (natisak)
Znati upravljati i rukovati mikromotorom i naučiti odabrati pravilan
nastavak za obradu.
Shvatiti da se uporabom mikromotora tretman pedikure skraćuje i postaje
efikasniji.
Priprema radnog mjesta
Priprema kupke
Odstranjivanje zadebljane kože prstiju, tabana i pete
Dezinfekcija kože stopala
Završno uređivanje kože stopala.
Prva pomoć u slučaju povrede
2. Obrada mjehura (aparativna obrada)
Naučiti aparativno pravilno odstraniti mjehur.
Znati upravljati i rukovati mikromotorom i naučiti odabrati pravilan
nastavak za obradu.
Shvatiti da se uporabom mikromotora tretman pedikure skraćuje i postaje
efikasniji.
Priprema radnog mjesta
Priprema tretirane kože.
Nastanak i vrste mjehura.
Obrada i sanacija mjehura.
Prva pomoć u slučaju povrede.
3.Obrada kurjeg oka (aparativna obrada)
Naučiti aparativno pravilno odstraniti kurje oko.
Znati upravljati i rukovati mikromotorom i naučiti odabrati pravilan
nastavak za obradu.
Shvatiti da se uporabom mikromotora tretman pedikure skraćuje i postaje
efikasniji.
Uzrok nastanka i vrste kurjeg oka.
Priprema radnog mjesta.
Odstranjivanje kurjih očiju na prstima, tabanu i peti. Načini
odstranjivanja.
Sanacija i završni radovi.
Prva pomoć u slučaju povrede.
4.Obrada žuljeva (aparativna obrada)
Naučiti aparativno pravilno odstraniti žulj.
Znati upravljati i rukovati mikromotorom i naučiti odabrati pravilan
nastavak za obradu.
Shvatiti da se uporabom mikromotora tretman pedikure skraćuje i postaje
efikasniji.
Priprema i odabir pribora i alata
Obrada i sanacija žuljeva
Prva pomoć
5.Uređivanje noktiju (aparativna obrada )
Naučiti aparativno urediti nokte.
Znati upravljati i rukovati mikromotorom i naučiti odabrati pravilan
nastavak za obradu.
Shvatiti da se uporabom mikromotora tretman pedikure skraćuje i postaje
efikasniji.
Skraćivanje noktiju
Priprema kupke
Omekšavanje i uklanjanje pokožice
Vađenje zanoktice
Dezinfekcija
Turpijanje, brušenje, lakiranje
3.RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Plantomasaža
Znati pojam akupresure.
Naučiti uvježbati i svladati masažu refleksnih zona stopala.
Samostalno izvoditi akupresuru stopala.
Znati pravilno odabrati i primijeniti sredstva za masažu
Definicija akupresure
Meridijani Yin organa, meridijani Yang organa i neparni meridijani
Akupresurne točke (refleksne zone na lijevom i desnom stopalu)
Priprema radnog mjesta i korisnika usluge.
Tehnika i postupak izvođenja masaže
Sredstva za masažu
Funkcije i učinci masaže
2. Depilacija (kemijska)
Uočiti ev. kontraindikacije
Znati pravilno odabrati i primijeniti preparate za depilaciju
Priprema radnog mjesta
Pregled kože. Odabir preparata i pribora za depilaciju. Načini izvođenja
depilacije
3. Korekcija uraslih noktiju
Znati odabrati potreban pribor i alat za obradu, sanaciju i korekciju
uraslog nokta.
Savladati tehnike obrade i tehnike korekcije uraslih noktiju.
Obrada i sanacija uraslih noktiju i granulacija.
Vrste tehnika :
- korekcija pomoću BS špange
- korekcija postavljanjem kopča ( proteza)
- korekcija gel tehnikom
4. Korekcija oblika nokta
Zapamtiti da samo zdravi nokti mogu biti tretirani.
Znati odabrati prema stanju, kvaliteti, veličini i obliku nokta tehniku
korekcije.
Znati pripremiti nokat za korekciju tehnikom špica i odabrati oblik špice i
tip ljepila koje jamči dobro širenje
ispod špice i trajnost.
Znati upravljati UV-lampama i naučiti pojam polimerizacije
Naučiti odabrati boju pudera za modeliranje i pripremiti ga za uporabu.
Procjena nokta i odabir alata i pribora.
Korekcija oblika nokta tehnikom špica i tehnikom forme nokta.
Procjena nokta.
Odabir tehnike
Priprema nokta
UV-lampe (tehnička obilježja i rukovanje)
Polimerizacija
Tehnike svjetlosnog sušenja
Završni radovi
Načini skidanja umjetnih noktiju
Samosušeći sustav smola – akril
Puder za modeliranje
Metodičke napomene:
- tehnološke vježbe se moraju izvoditi u dobro opremljenom pedikerskom
praktikumu, po svim
higijenskim i tehničkim propisima,.
Obveze učenika:
- redoviti pohađanje tehnoloških vježbi
- nošenje zaštitne obuće i odjeće
- izvođenje vježbe uz nadzor nastavnika
Nastavni predmet: PRAKTIČNA NASTAVA U ŠKOLI
Razred: 1., 2. i 3.
Cilj i zadaci :
- upoznati pedikersku radionicu i organizaciju rada u pedikerskoj radionici
- spoznati važnost higijene i steći navike održavanja higijene radnog
prostora
- naučiti rukovati priborom i alatom
- ovladati vještinom zanata i osposobiti za rad na siguran način.
Sadržaj: 1. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1..Nesreća na radu i pružanje prve pomoći
Znati propise za nositelje osiguranja u slučaju nesreće na radu. Naučiti
uzroke i vrste najučestalijih
ozljeda u pedikerskom salonu i znati pružiti prvu pomoć u slučaju ozljeda na
radnom mjestu.
Propisi za nositelje osiguranja u slučaju nesreće.
Zdravstvena preventiva
Načini,uzroci i vrste ozljeda pri radu.
Pružanje prve pomoći u slučaju ozljeda.
2.Uvažavanje ekoloških zahtjeva
Izbjegavati kemikalije i sredstva koja zagađuju čovjekov okoliš.Znati
odlagati otpadne tvari i druge vrste
otpada.
Postupak s otpadnim tvarima i važnost ekološkog činitelja.
Otpadne tvari i druge vrste otpada.
3. Komunikacija u salonu
Spoznati važnost i svrhu komuniciranja u salonu . Uvježbati neverbalnu i
verbalnu komunikaciju
postavljanjem otvorenih i zatvorenih pitanja.
Naučiti da se dobrim ophođenjem stječe korisnikovo povjerenje.
Vrste komunikacije (verbalna i neverbalna).
Prostor za primanje korisnika usluge.
Narudžba i naplata usluga.
Samostalne konzultacije pri radu s korisnicima.
4.Red i čistoća na radnom mjestu
Naučiti higijenske odredbe u pedikerskom obrtu. Spoznati higijensku važnost
i steći navike održavanja
osobne higijene i higijene radnog mjesta i radnog prostora.
Higijenske odredbe u pedikerskom obrtu. Samostalno održavanje čistoće i reda
radnog prostora.
Čišćenje i dezinfekcija radnog prostora i sanitarnog čvora.
Važnost osobne higijene pedikera.
5.Radni prostor
Upoznati prostorno,funkcionalno, materijalno i estetsko uređenje pedikerskog
salona (radionice).
Pridržavati se sanitetsko – tehničkih propisa u salonu.
Prostorno, funkcionalno, materijalno i estetsko uređenje radnog prostora
Snalaženje u radnom prostoru i njegovo optimalno korištenje.
Sanitetsko - tehnički propisi.
6. Priprema za obavljanje pedikerske djelatnosti
Pravilno organizirati proces rada.
Izabrati pedikerski pribor i alat prema namjeni.
Znati dezinficirati prbor i alat.
Naučiti pripremati kupku.
Priprema radnog mjesta.
Priprema alata.
Priprema pribora.
Priprema kupke.
Priprema radnog mjesta.
7. Manikiranje
Praktično primijeniti stečena znanja o čišćenju, oblikovanju, njezi i
uljepšavanju noktiju na rukama.
Stjeći vještinu rukovanja alatima, preciznost i pravilnu primjenu preparata
za njegu.
Priprema alata i pribora.
Skraćivanje i oblikovanje noktiju.
Omekšavanje i odstranjivanje pokožice
Masaža šake
Poliranje i lakiranje noktiju.
Njega ruku i noktiju.
8. Uređivanje noktiju na nogama (ručna obrada)
Uvježbati skraćivanje noktiju uporabom velikih kliješta i vađenje zanoktica
dlijetom.Znati razlikovati i
rukovati turpijama s obzirom na namjenu.
Rezanje noktiju.
Uklanjanje pokožice.
Vađenje zanoktica
Turpijanje, brušenje, lakiranje.
Sadržaj : 2. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Zaštita na radu
Znati primijeniti zaštitna sredstva prije pedikiranja. Spoznati važnost
pedikerove zaštite pri pedikiranju
posebice kod obrade mikotičnih noktiju.
Primjena zakonskih propisa i zaštitnih mjera.
Zaštitna obuća i odjeća za pedikere.
Zaštitna sredstva za korisnika usluge.
2. Nesreća na radu i pružanje prve pomoći
Znati uzroke nezgoda tipičnih za pedikersko zanimanje . Znati pružiti prvu
pomoć korisnicima koji boluju
od epilepsije, dijabetesa...
Propisi za nositelje osiguranja u slučaju nesreća na radu.
Zdravstvena preventiva.
Pružanje prve pomoći u slučaju nezgoda.
3. Komunikacija u salonu
Naučiti da je dobra komunikacija i dobro ophođenje prema korisnicima bitan
elemenat uspješnosti rada
pedikera. Verbalna i neverbalna komunikacija.
Smetnje u komunikaciji.
Narudžba i naplata usluga.
Konzultacije pri radu s korisnicima.
4. Higijena
Znati samostalno održavati čistoću i red u salonu.
Poznavati dezinfekcijska sredstva i znati ih pravilno primijeniti.
Higijenske odredbe u pedikerskom salonu.
Samostalno održavanje čistoće radnog prostora.
Čišćenje i dezinfekcija radnog prostora i i sanitarnog čvora.
5. Pedikerski alat, pribor i aparati
Znati razlikovati kakvoću pedikerskog pribora i alata.
Naučiti samostalno primijeniti različite vrste prikladnog alata, pribora i
aparata. Znati održavati čistoću
alata i pribora.
Vrste i zadaća pedikerskog alata, pribora i aparata.Pravilno korištenje,
rukovanje i održavanje alata i
pribora.
Rukovanje skalpelom i strugačem (vježba na svijeći).
Održavanje pribora i alata.
6. Manikiranje
Poznavati sredstva i postupke za njegu kože ruku i noktiju.
Naučiti pripremiti kupku.
Svladati tehniku manikiranja.
Znati izabrati prema obliku nokta i veličini šake boju laka i svladati
tehnike lakiranja.
Priprema radnog mjesta.
Analiza kože šake i noktiju (kvaliteta i stanje kože i noktiju)
Skraćivanje i oblikovanje noktiju.
Omekšavanje i odstranjivanje pokožice.
Masaža ruku.
Poliranje i lakiranje noktiju.
Njega ruku i noktiju.
7. Hiperkeratoze (ručna obrada)
Znati razlikovati pojedine hiperkeratoze (mjehur, žulj, kurje oko, natisak).
Znati odabrati i pripremiti pribor i alat za njihovu obradu. Savladati
tehnike obrade.
Priprema radnog mjesta
Analiza kože i noktiju
Priprema kupke
Obrada i sanacija hiperkeratoza
Prva pomoć u slučaju povrede
8. Bradavice
Prepoznati bradavicu i uvidjeti razliku između nje i kurjeg oka.
Znati objasniti korisniku zašto obrada bradavica ne spada u djelokrug rada
pedikera nego dermatologa
Izvježbati prvu pomoć u slučaju ozljede bradavica.
Vrste bradavica
Sanacija
Prva pomoć u slučaju povrede
Sadržaj: 3. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Masaža
Izvježbati i svladati osnovne pokrete klasične ručne masaže stopala i šake.
Znati izabrati sredstva i pomagala za masažu.
Uočiti kontraindikacije. Stjecanje sigurnosti u svome radu.
Masaža stopala i šake
Sredstva i pomagala za masažu
Priprema korisnika usluge.
Kontraindikacije.
2. Pedikiranje
Praktično primijeniti stečena znanja o čišćenju, oblikovanju, njezi i
uljepšavanju noktiju i o njezi i
masaži stopala. Naučiti redoslijed radnih operacija.
Detaljno upoznati alate i uređaje koje koristimo pri pedikiranju, njihova
tehnička obilježja i tehnološke
mogućnosti.
Priprema radnog mjesta
Odabir alata i pribora
Priprema kupke
Obrada hiperkeratoza stopala
Obrada noktiju
Masaža stopala
3. Urasli nokti
Znati izabrati potreban pribor i alat
za obradu uraslog nokta.
Svladati radne operacije i njihov redoslijed.
Naučiti načine i postupke kontrole izvršenog rada.
Odabir pribora i alata
Obrada i sanacija uraslih noktiju i granulacija
Dezinfekcija
Prva pomoć
4. Depilacija (mehanička)
Znati pripremiti radno mjesto i korisnika usluge.
Uočiti kontraindikacije
Uvježbati i savladati tehniku depilacije toplim i hladnim voskom.
Priprema radnog mjesta
Priprema korisnika usluge
Postupak depilacije hladnim voskom
Postupak depilacije toplim voskom
Njega kože nakon depilacije
5. Estetsko uljepšavanje noktiju (prirodnih i umjetnih)
Znati pripremiti radno mjesto i nokat korisnika usluge.
Razvijati maštu i kreativnost. Spoznati važnost skladnog estetskog izgleda
osobe u cjelini.
Pribor i alat za oslikavanje.
Nail art
Francuska manikura
Piersing noktiju
6. Kozmetički preparati za njegu kože i noktiju
Praktična primjena stečenih znanja o vrstama kozmetičkih preparata i
sredstava za njegu i dezinfekciju
kože i noktiju.
Preparati za omekšavanje kože i reaktiviranje cirkulacije.
Preparati s osvježavajućim i dezinficirajućim svojstvima.
Hranjivi preparati za kožu i nokte.
Preparati za brušenje kože
Metodičke napomene:
- nastava se treba održavati u pedikerskom praktikumu
- razredni odjel podijeliti u grupe
- primijeniti frontalni, grupni i pojedinačni oblik rada
- primijeniti verbalne,vizualne i prakseološke nastavne metode
- voditelj praktične nastave dužan je voditi brigu da učenik u tijeku svoga
školovanja prođe sve
nastavne sadržaje praktične nastave
Obveze učenika:
- redovito pohađanje praktične nastave u školi
- nošenje zaštitne odjeće i obuće
- nošenje pedikerskog alata
- prije svake vježbe izraditi pripremu za izvođenje vježbe u kojoj će se
navesti što će se raditi, čime i
zašto.
PRAKTIČNA NASTAVA U RADNOM PROCESU
Razred : 1., 2. i 3.
Cilj i zadaci:
- upoznati pedikerski salon i organizaciju rada u radnom procesu
- privikavati učenike na radnu i tehnološku disciplinu na radnom mjestu
- održavati sredstva za rad
- osposobiti za uporabu radne dokumentacije
- učiti kako se radi na siguran način i kontinuirano provjeravati njihovo
znanje iz zaštite na radu
- osposobiti za samostalno obavljanje radnih operacija, radnih zadataka i
poslova koji su
programirani nastavnim planom i programom za zanimanje pediker
- razvijati pozitivan odnos prema radu i prema zaštiti čovjekova okoliša
Sadržaj: 1. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Uvod u pedikersku struku
Stručno osposobiti i upoznati pravila i načine za rad na siguran način.
Osnovni principi rada u uslužnom zanatstvu. Društveno-ekonomska potreba za
uslužnom djelatnošću.
Zdravstvena opravdanost i potreba pedikerskog zanata.
2. Radni prostor
Naučiti da radni prostor mora biti kvalitetno osvijetljen, opremljen
sanitarnim uređajima za osobnu
higijenu, čist i klimatiziran te zaštićen od prevelike buke,
vibracije,opasnih tvari i zračenja.
Izgled i funkcionalno uređenje pedikerskog salona.
Sanitarni propisi, higijensko-tehnička zaštita i propisi.
Održavanje higijene.
3. Ophođenje prema korisnicima usluga
Usvojiti osnove komuniciranja s korisnicima i značenje pojmova narudžba,
naplata usluga i konzultacije s
korisnicima.
Prijem i konverzacija s korisnicima usluga. Odnos prema korisniku tijekom i
poslije rada.
4. Upoznavanje funkcije pedikerskog alata i pribora
Naučiti da sredstva za rad moraju biti ispravna,dobro održavana i uvijek
pripravna za korištenje.
Pedikerski alat i pribor,namjena,izbor i rukovanje.
Održavanje pedikerskog alata i pribora
Dezinfekcija i sterilizacija
5. Priprema za rad
Znati pripremiti kupelj i izabrati alat i pribor. Naučiti mjere sigurnosti
pri radu.
Priprema kupelji. Priprema alata i pribora. Izbor alata i pribora
Mjere sigurnosti pri radu
6.Uređivanje noktiju
Uvježbati pravilno rezanje noktiju, vađenje zanoktica i načine završnog
uređivanja noktiju.
Rezanje noktiju.
Vađenje zanoktica
Završno uređivanje noktiju
Sadržaj: 2. RAZRED
1. Manikiranje
Uvježbati sve radne operacije u manikiranju i njihov redoslijed izvođenja.
Naučiti načine i postupke kontrole izvršenog rada .
Skraćivanje i oblikovanje noktiju.
Omekšavanje i odstranjivanje pokožice.
Poliranje i lakiranje noktne ploče
Masaža šake.
2. Uređivanje deformiranih noktiju
Znati pripremiti alat, pribor i materijal. Naučiti pregled stopala i noktiju
radi utvrđivanja vrste deformiteta.
Izvježbati rezanje i obradu deformiranih noktiju.
Vrste deformacija i nastanak.
Rezanje i obrađivanje deformiranih noktiju ručno i aparativno.
Završno uređivanja deformiranih noktiju.
Prva pomoć.
3. Odstranjivanje zadebljane kože stopala
Znati postupak rada i točan redoslijed izvođenja radnih operacija kod
odstranjivanja zadebljane kože
stopala.
Naučiti sredstva kojima se te radne operacije izvode i znati načine vlastite
kontrole točnosti izvedbe
obavljenog rada.
Odstranjivanje zadebljane kože prstiju, tabana i pete.
Završno uređivanje kože stopala.
Prva pomoć.
4. Obrada žuljeva
Znati postupak rada i točan redoslijed izvođenja radnih operacija pri obradi
žuljeva.
Naučiti sredstva kojima se te radne operacije izvode i znati načine vlastite
kontrole točnosti izvedbe
obavljenog rada.
Nastanak i vrste žuljeva.
Sanacija i obrada žuljeva.
Prva pomoć
5.Odstranjivanje kurjih očiju
Znati postupak rada i točan redoslijed izvođenja radnih operacija pri
odstranjivanju kurjih očiju. Naučiti
sredstva kojima se te radne operacije izvode i znati načine vlastite
kontrole točnosti izvedbe obavljenog
rada.
Odstranjivanje kurjih očiju na prstima, tabanima i peti.
Načini odstranjivanja
Sanacija i završni radovi
Prva pomoć
Sadržaj: 3. RAZRED
1.Masaža stopala
Svladati tehnike masaže i razlikovati osvježavajuću i umirujuću masažu.
Poznavati različite vrste aparata i pomoćnih sredstava za masažu, znati ih
odabrati i njima rukovati.
Učinci masaže. Način masaže.
Ručna masaža
Postupak rada
Aparativna masaža.
Postupak rada.
Pomoćna sredstva za masažu.
2.Depilacija
Znati postupak rada i točan redoslijed izvođenja radnih operacija pri
depilacije.
Naučiti sredstva kojima se te radne operacije izvode i znati načine vlastite
kontrole točnosti izvedbe
obavljenog rada.
Načini depiliranja.
Priprema radnog mjesta i korisnika usluga.
Mehanička depilacija i sredstva.
Postupak rada
Kemijska depilacija i sredstva.
Postupak rada.
3.Prva pomoć pri povredi na radu
Znati uzroke nezgoda tipičnih za pedikersko zanimanje.
Znati pružiti prvu pomoć u slučaju nezgode u salonu.
Poznavati sadržaj ormarića ili kutije za prvu pomoć.
Uzroci i vrste ozljeda.
Sanacija ozljeda
Utjecaji ljudskog čimbenika u izazivanju nezgoda pri radu.
Opasnosti od električne struje i ostalih izvora opasnosti.
4. Urasli nokat
Znati postupak rada i točan redoslijed izvođenja radnih operacija pri
odstranjivanju uraslog nokta.
Naučiti sredstva kojima se te radne operacije izvode i znati načine vlastite
kontrole točnosti izvedbe
obavljenog rada.
Odstranjivanje uraslog nokta.
Načini odstranjivanja.
Postupak rada
Sanacija i završni radovi
Prva pomoć
5. Pedikiranje
Uvježbati sve radne operacije u pedikiranju i njihov redoslijed.
Naučiti načine i postupke kontrole izvršenog rada.
Pripremni radovi
Kompletno pedikiranje (ručno i aparativno)
Završni radovi
Metodička napomena:
Nastava se mora održavati u dobro opremljenom i suvremenom pedikerskom
salonu u kojem se poštuju
sanitarni propisi i propisi higijensko-tehničke zaštite.
Obveze učenika:
- sklopiti pravovaljani ugovor s poslodavcem o obavljanju praktične nastave
u radnom procesu
- redovito pohađati praktičnu nastavu u radnom procesu
- u mapi za praktičnu nastavu redovito izrađivati pripremu za svaku vježbu
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT)
Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao
vještine i stručno teorijska znanja
utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u
zanimanju.
Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i
stručno-teorijskog dijela kojima se
provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje
poslova zanimanja. Praktični dio
ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i
laboratorijske/praktične vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim
katalogom navode se po predmetima
osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te
daje tablični pregled sadržaja iz
kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava kojima
se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita
Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu
završnog/pomoćničkog dijela ispita
provodi se:
1. izradom ispitnoga uratka
Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera
zaštite na radu i zaštite okoliša
te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka
tijekom izrade praktične
zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki
postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20
Kvaliteta i točnost izrade
0-20
Estetski izgled uratka
0-10
Primjena mjera za rad na siguran način
0-15
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10
Racionalna uporaba energije
0-10
Racionalna uporaba materijala
0-10
Točnost mjernih rezultata
0-15
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno
mjerenje temeljem bodovne
ljestvice:
92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )
81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )
67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )
50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )
0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )
Stručno-teorijski dio ispita
Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se
pismeno, odnosno usmeno.
Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno
teorijski dio
završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih
bodova ima pravo polagati
usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na
popravni ispit iz
stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je
na pismenom dijelu ispita postigao
manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za
obavljanje praktičnih radnji u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za
stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i
zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:
- osnovne pojmove i definicije
- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje
- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od
ukupnog broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u
najvećoj mjeri biti objektivnoga
tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme
ili tablice, pronaći određenu
grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti
sastavne dijelove i drugo. Treba
izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji
potreba za opisivanjem nekog
posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u
pitanje objektivnog tipa tako da se
sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija,
potrebnog alata i pribora. To se može
postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time
se učeniku olakšava da bolje
pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost
ocjenjivanja.
Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i
crteže na kojima učenik treba
pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su
dobrodošli i onda kada se od učenika traži
da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na
ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava
komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od
učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica.
Ako treba provjeriti znanje
spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba
dodati učenik. Time se pomaže
učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se
bitno, tj. znanje spajanja.
Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz
uporabu dopuštenoga pribora
za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih
materijala. Ocjenjivanje se obavlja
prema ovoj ljestvici:
90 – 100
odličan (5)
80 – 89
vrlo dobar (4)
70 – 79
dobar (3)
61 – 69
dovoljan (2)
30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita
0 – 29
nedovoljan (1)
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih
naučnik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što
više koristiti sheme, crteže i
fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te
materijalne primjere i modele
različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno
da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.
7.1. PRAKTIČNI DIO
Okvirni sadržaji praktičnog uratka razinom moraju odgovarati zadacima i
ciljevima obrazovnog
programa za pedikere, a utemeljeni su na praktičnoj nastavi u školi i
praktičnoj nastavi u radnom procesu.
Obvezan praktični uradak za sve učenike je pedikiranje i manikiranje,
vrijeme trajanja ispitnog uratka je
najviše četiri sata.
Zbog ujednačenosti kriterija polaganja završnog ispita učenici i članovi
komisije moraju se upoznati s
pravilima polaganja, kako bi se izbjegle eventualne nejasnoće.
Ocjenjivanje praktičnog uratka
Kod praktičnog uratka ocjenjuje se:
- higijena radnog prostora i radnog mjesta
- osobna higijena učenika
- higijenske mjere zaštite na radu
- priprema pribora i alata
- tehnika rada
- preciznost rada
- urednost rada
Učenik je pložio praktični dio pomoćničkog ispita ako je dobio pozitivne
ocjene iz praktičnog uratka.
Cjelokupno trajanje praktičnog dijela završnog ispita ne može biti dulje od
četiri sata. Ako učenik u tom
vremenu ne izradi praktični uradak, nije položio praktični dio ispita.
Teme ispitnog uratka:
Sadržaj – teme ispitnog uratka
Pedikura
Pripremni radovi
Obrada zadebljale kože
Kraćenje i oblikovanje noktiju
Vađenje zanoktica
Obrada kurjeg oka
Obrada žulja
Masaža stopala
Lakiranje noktiju
Prva pomoć u slučaju povrede pri radu
Znanje i vještine;
- znati pripremiti i odabrati pribor i alat
- dobro odabrati tehniku rada i znati rukovati alatom
-znati skratiti i oblikovati noktnu ploču
- ispravno obraditi zadebljalu kožu, kurje oko i žulj
- poznavati pokrete masaže
- dobro odabrati lak prema obliku noktne ploče
- znati pružiti prvu pomoću u slučaju povrede pri radu
Nastavna i radna sredstva;
alat i pribor za pedikiranje
zaštitna sredstva
preparati za omekšavanje i njegu kože i noktiju
Manikura
Pripremni radovi
Kraćenje i oblikovanje vrška nokta
Omekšavanje i odstranjivanje pokožice
Masaža šake
Poliranje i lakiranje notne ploče
Njega šake
Prva pomoć u slučaju povrede pri radu
- znati pripremiti i odabrati pribor i alat
- dobro odabrati tehniku rada i znati rukovati alatom
- znati skratiti i oblikovati notnu ploču
- poznavati pokrete masaže
- dobro odabrati lak prema obliku noktne ploče
- zanati pružiti prvu pomoć u slučaju povrede pri radu
alat i pribor za manikiranje
zaštitna sredstva
preparati za omekšavanje i njegu kože i noktiju
PISMENA PROVJERA STRUČNO-TEORIJSKIH ZNANJA
Sadržaji stručno-teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja
tehnologije pedikerstva, poznavanja
materijala, drmatologije i matematike u struci.
Ispitna pitanja iz tenologije pedikerstva mogu biti:
- obrada i liječenje uraslog nokta
- hiperkeratoze stopala
- deformacije stopala itd.
Ispitna pitanja iz poznavanja materijala mogu biti:
- kupke za noge
- voskovi
- pripravci za piliranje itd.
Ispitna pitanja iz dermatologije mogu biti:
- građa i funkcije kože
- dematomikoze stopala
- plantarne bradavice itd.
Ispitna pitanja iz matematike u struci:
- izračun troškova poslovanja
- izračun plaća
- kalkulacija cijena itd.
8. Prijelazne i završne odredbe
Program obrazovanja za zanimanje pediker koji se ostvaruje na osnovi ovog
nastavnog plana i
programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će
postupno zamijeniti dosadašnje
obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno
zanimanje.
Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku
godinu u program za
zanimanje pediker obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i programom.
Učenici koji su se upisali u program za zanimanje pediker ranijih godina,
nastavljaju školovanje po
programu koji su upisali.
Ovaj nastavni plan i program za zanimanje pediker primjenjuje se od 1. rujna
2003. godine.
|