|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
SOBOSLIKAR-LIČILAC
6. 8. Nastavni predmet: OSNOVE RESTAURIRANJA
(izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Objasniti osnovne postupke u restauriranju dekorativnih radova.
Zadaci programa:
Naučiti izvesti rekonstrukciju uništenih dijelova dekoracije.
Naučiti obnoviti uništenu šablonu.
Usvojiti znanja o metodama obnove oštećenih štukatura.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
KRATKI PREGLED POVIJESNIH STILOVA
Upoznati učenika s povijesnim stilovima i materijalnim ostacima kulture.
Kompjutorsko pretraživanje slikovnih materijala.
REKONSTRUIRANJE ŠABLONE
Naučiti, prepoznati i rekonstruirati oštećene stilizirane oblike i ukrase.
CD-ROM i slični slikovni prikazi.
Vježba se izvodi po metodi izbora elemenata koji su stilski slični uščuvanim
dijelovima.
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
KRATKI PREGLED POVIJESNIH STILOVA
Upoznati učenika s povijesnim stilovima i materijalnim ostacima kulture.
Kompjutorsko pretraživanje slikovnih materijala.
REKONSTRUIRANJE ŠABLONE
Naučiti, prepoznati i rekonstruirati oštećene stilizirane oblike i ukrase.
CD-ROM i slični slikovni prikazi.
Vježba se izvodi po metodi izbora elemenata koji su stilski slični uščuvanim
dijelovima.
POPRAVAK, REKOSTRUKCIJA I IZRADA ŠTUKATURA
Prepoznati i rekonstruirati jednostavnije plastične elemente i ukrase.
Vježbe uzimanja otiska sačuvanog uzorka, odlijevanje i izrada kalupa.
Nadogradnja postojećeg plastičnog
elementa.
POZLAĆIVANJE ŠTUKATURA
Naučiti metodu polaganja zlatnih listića na trodimenzionalne plastične
oblike.
Vježbe pripreme podloge za nanošenje ukrasnih listića. Polaganje zlatnih
listića na podlogu s
mikstionom.
Metodičke napomene:
Nakon uvoda u nastavnu cjelinu praćenog vizualnim materijalom izvodi se
demonstracija radnih postupaka
po etapama. Nakon toga učenik ponavlja iste radnje dok ne uvježba i svlada
cjelinu određenih radnji.
Obveze učenika:
Učenik mora imati odgovarajući materijal i alat te odgovarajuću radnu
odjeću.
Prema potrebi učenik može dobiti zadatke koje obavlja kod kuće.
Literatura:
Fielden, Bernard M.: Uvod u konzerviranje kulturnog naslijeđa, Zagreb, 1984.
Maroević, Ivo: Sadašnjost baštine, Zagreb, 1986.
Marasović, Tomislav: Aktivni pristup graditeljskom nasljeđu, Split – Zagreb,
1985.
6. 9. Nastavni predmet: STILOVI I RAZDOBLJA
(izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Objasniti osnovnu logiku stilova i njihovu povezanost s tehnološkim
mogućnostima pojedinog
razdoblja.
Zadaci programa:
Učenik upoznaje povijesne stilove u dekorativnim radovima. Učenik upoznaje
značajne građevine
u gradu Zagrebu te na njihovom primjeru značaj dekorativnih radova u
interijeru i fasadnih rješenja u
eksterijeru. Učenik na konkretnim povijesnim primjerima u sklopu svojih
vježbi crtežom i analizom
tehnoloških postupaka upoznaje metode korištene u prijašnjim vremenima.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
STARI SVIJET
Upoznavanje s ličilačkim i zaštitnim tehnikama te ornamentalnim i
dekorativnim postupcima u egipatskoj i
antičkoj umjetnosti.
A / Egipat i antika
B/ Rim
1. Posjet muzeju:
- arheološki muzej
- gliptoteka HAZU
2. Proučavanje pojedinih primjera sa crtanjem
3. Analiza tehnološkog postupka
NARODNA UMJETNOST
Upoznavanje s ličilačkim tehnikama i ornamentalnim oblicima u narodnoj
umjetnosti.
A/ Narodna umjetnost u nas
B/ Afrika i drugi narodi
1. Posjet muzeju:
- etnografski muzej
2. Proučavanje pojedinih primjera s crtanjem
3. Analiza tehnološkog postupka
SREDNJI VIJEK
Proučavanje i upoznavanje s materijalima, tehnikama i postupcima pri
ukrašavanju crkava
(pročelja, portali, unutrašnja dekoracija: slike, oltarne cjeline, freske i
ikone)
Izgraditi spoznaju o potrebi očuvanja i zaštite dekorativnih radova.
A/ Ranokršćanko razdoblje i romanika
B/ Kasni srednji vijek- gotika
1. Posjet muzeju:
-gliptoteka HAZU
- Strossmayerova galerija
2. Proučavanje pojedinih primjera s crtanjem
3. Analiza tehnološkog postupka
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
NOVO DOBA (do 19. stoljeća)
Upoznavanje sa stilovima i tehnološkim postupcima u razdoblju od baroka do
19. stoljeća.
Ispitivanje i rad s materijalima korištenim na dekorativnim radovima iz
baroka i klasicizma.
Naučiti cijeniti ličilačke radove iz prošlosti te razvijanje svijesti o
njihovu očuvanju i zaštiti.
A/ Barok
B/ Klasicizam
1. Posjet muzeju:
- Muzej Mimara
2. Proučavanje pojedinih primjera s crtanjem
3. Analiza tehnološkog postupka
NOVO DOBA (19. stoljeće)
Upoznavanje sa materijalima korištenim u 19. stoljeću.
Naučiti o postupcima zaštite i dekoriranja s početka industrijske ere i
moderne.
Razviti svijest o potrebi zaštite radova iz tog vremena upoznajući njihove
posebne vrijednosti.
B/ Industrijski stilovi
1. Posjet muzeju:
- tehnički muzej
moderna galerija i gradska arhitektura
2. Proučavanje pojedinih primjera s crtanjem
3. Analiza tehnološkog postupka
NOVO DOBA (20. stoljeće)
Naučiti o novim tehnologijama koje se pojavljuju u 20. stoljeću.
Upoznati osnove nove dekorativnosti u funkciji nove arhitekture
Usvojiti znanja o lošim i dobrim stranama u zaštiti i dekoriranju pročelja
interijera.
C/ Moderna i postmoderna
1. Posjet muzeju: moderna galerija i gradska arhitektura
2. Proučavanje pojedinih primjera s crtanjem
3. Analiza tehnološkog postupka
Metodičke napomene:
Upoznavanje sa sadržajima izravnim odlaskom na teren te opisom i
prezentacijom
nedostupnih primjera i materijala. Izvode se vježbe simuliranja starih
ličilačkih materijala i postupaka.
Rade se crteži s motivima dekorativnih rješenja fasada zgrada raznih
povijesnih stilova.
Obveze učenika:
Učenik zapisuje u bilježnicu kratki uvodni sadržaj koji daje potrebne
informacije o određenoj temi.
Učenik izvodi jednostavne vježbe i za to treba imati radno odijelo i
odgovarajući alat. Učenik mora imati
odgovarajući pribor za crtanje.
Literatura:
J. Damjanov: Likovna umjetnost 1 i 2
T. Premerl: Zagreb, grad moderne arhitekture, Zagreb 2003.
Ivo Maroević: Zagreb nije samim – eseji, Zagreb 1999.
Grupe autora: Zagreb – Gornji grad
Kolar, Jovičić: Organizirano obrtništvo u Hrvatskoj: 1852. – 2002. god.,
2002.
6.10. Nastavni predmet: PRIPREMA NA RAČUNALU
(izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Objasniti osnovne postupke u radu na računalu pri pripremi za soboslikarske
i pismoslikarske radove.
Zadaci programa:
Naučiti napraviti ugovor o radu, voditi skladišnu knjigu te napraviti
predračun. Znati izvesti idejnu
skicu obojenja ili dekorativnog oslikavanja. Znati se koristiti Internetom u
poslovanju i praćenju tehnoloških
novosti. Znati napraviti jednostavnu prezentaciju svog obrta.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
DOKUMENTACIJA IZVEDENA S POMOĆU RAČUNALA 1
Naučiti ispuniti ugovor.
Voditi skladišnu knjigu.
A/ Ugovor
B/ Skladišna knjiga
PRIPREMA ZA SOBOSLIKARSKE RADOVE
Naučiti osnove rada s ukrasnim tekstom, naučiti birati već gotove fontove.
A/ Osnove crtanja na računalu
PRIPREMA ZA PISMOSLIKARSKE RADOVE
Naučiti osnove rada s ukrasnim tekstom i crtežom.
A/ Rad s tekstom
B/ Logotip, natpis, dekoracija i ilustracija
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
DOKUMENTACIJA IZVEDENA S POMOĆU RAČUNALA 2
Znati koristiti normativ i podatke proizvođača materijala
Naučiti napraviti predračun/troškovnik koristeći se računalom
A/ Normativ i katalozi
B/ Predračun/Troškovnik
PRIPREMA ZA SOBOSLIKARSKE RADOVE 2
Naučiti izvesti jednostavni nacrt s obojenjem kao i kalkulaciju površina i
materijala
Znati izvesti na računalu neke jednostavne pripremne crteže za dekorativne
radove
A/ Izvedba tlocrta i nacrta i prijedloga obojenja
B/ Obračun površina, materijala, kalkulacija i cijena
C/ Rad na dekorativnim zadacima
PRIPREMA ZA PISMOSLIKARSKE RADOVE 2
Upoznati postupak izrade natpisa i ilustracije s pomoću računala kao i
osnove izrade jednostavne
publikacije
A/ Izrada stranice i više stranica
B/ Osnove prijeloma
OGLAŠAVANJE I INFORMIRANJE
Naučiti koristiti se Internetom u profesionalne svrhe
Naučiti osnove profesionalnog komuniciranja i prezentiranja e-mailom te
jednostavne web stranice
A/ Korištenje Interneta
B/ Izrada web stranice
C/ Izrada prezentacije
Metodičke napomene:
Učenik radeći na računalu na primjerima i zadatcima izvodi zajedno sa
nastavnikom jednostavne vježbe.
Nakon toga osposobljava se za samostalni rad na računalu.
Obveze učenika:
Učenik mora prethodno svladati osnove računalstva te mora usvojiti primjeren
način korištenja računala.
Literatura:
Ilustrator 7, Biblija, Internet explorer, Brzi tečaj; Office 2000
(PowerPoint i Excel).
6. 11. Nastavni predmet: EKOLOGIJA
(izborna nastava)
Razred 1.
Cilj programa:
Upoznati učenike s osnovama ekologije te ih uputiti u nužnost prepoznavanja
i poštovanja
ekoloških načela.
Zadaci programa:
Usvojiti etički kodeks u struci. Naučiti upotrebljavati ekološki
prihvatljive materijale. Razvijati sposobnost
promatranja, uočavanja, povezivanja i zaključivanja. Poticati logičko,
analitičko-sintetičko te kritičko
mišljenje i prosuđivanje. Poticati uvjerenje o potrebi odgovornog odnosa za
prirodu i živi svijet. Proširivati
svoje znanje i povezivati sa srodnim znanstvenim disciplinama. Razvijanje
osjećaja sposobnosti za
primjenu teorijskih znanja u praksi.
Razred: PRVI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
UVODNI DIO
Spoznati važnost ekologije kao znanosti.
Stanje životnog okoliša.
Opasnosti od otpadnih tvari.
ŠTETNE OTROVNE TVARI
Upoznati učenika sa štetnim i otrovnim tvarima.
Naučiti uzroke nastanka opasnih tvari.
Izvođenje pokusa solnom, fosfornom i sumpornom kiselinom na različitim
vrstama podloga.
Ispitivanje kemijskih svojstava različitih vrsta osušenih naliča.
RECIKLIRANJE
Spoznati načine recikliranja opasnih tvari.
Vježbe neutraliziranja različitih vrsta kiselina lužinama.
Filtriranje i pročišćenje otpadnih materijala (ulja, otapala i lakova).
ZBRINJAVANJE ŠTETNOG OTPADA
Upoznati učenike s mogućim načinima zbrinjavanja štetnih i opasnih tvari.
Pretraživanje Internet stranica o načinu zbrinjavanja otpadnih i štetnih
tvari.
Posjet tvornici boja i lakova.
Metodičke napomene:
Učenik na jednostavnim kemijsko-tehnološkim eksperimentima spoznaje
djelovanje različitih materijala iz
struke na okolinu. Osim toga usvaja specifične metode odnosa prema okolini i
radnom prostoru.
Obveze učenika:
Učenik treba poštovati i pridržavati se stečenih znanja te kritički
vrednovati i valorizirati rezultate i
eventualne posljedice svog djelovanja na okolinu.
Literatura:
M. Litvinoff: Atlas zaštite okoliša, 2001.
S. Craall, W. Rankin: Ekologija za početnike, 2001.
V. Glavač: Uvod u globalnu ekologiju, 2001.
D - PRAKTIČNA NASTAVA
6. 12. Nastavni predmet: TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Razred 1., 2. i 3.
Tjedni (ukupni) fond sati:
Cilj programa:
Steći osnovna znanja o zaštiti na radu. Upoznati učenike s osnovnim i
pomoćnim alatima
te usvojiti radne postupke primijenjene na podlozi i u zadatku. Svladati
osnove ukrasnih tehnika od
pripreme do realizacije. Naučiti raditi sa šablonom i izvesti jednostavne
imitacije.
Zadaci programa:
Usvojiti zaštitne mjere potrebne za siguran rad. Naučiti učenika raditi s
alatima te upoznati
načine pripreme na mineralnoj, drvenoj i metalnoj podlozi. Uputiti učenika u
znanja i vještine ukrasnih
tehnika te temelje imitacije i pozlate. Naučiti pripremiti površinu i
pripremiti uzorak. Naučiti vješto izvlačiti
horizontalne i vertikalne linije. Umjeti izraditi jednostavni ornament s
natpisom te procrtnicu. Upoznati
učenika s mogućnostima dekorativnog rada na metalnoj podlozi. Usvojiti
vještinu izrade šablona te
ukrasnog kitanja. Naučiti učenika osnovama imitacije i pozlate.
Razred: PRVI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
ZAŠTITNE MJERE
Upoznati učenike s opasnostima i zaštitnim mjerama na radnom mjestu.
Prikazi vizualno didaktičkih materijala o sigurnosti pri radu.
Demonstracija jednostavnijih vježbi iz prve pomoći.
OSNOVNI I POMOĆNI LIČILAČKI ALATI I RADNE SPRAVE
Upoznati osnovne i pomoćne ličilačke alate i sprave te njihovu građu.
Naučiti pravilno i sigurno rukovati alatima i spravama.
Izvođenje jednostavnijih demonstracijskih vježbi s pomoću lopatica i
strugača.
RAD NA MINERALNOJ PODLOZI
Naučiti tehnologiju izrade mineralne podloge te upoznati sastavne dijelove
žbuka i betona.
Spoznati važnost pripremnih radova na podlozi za izvođenje završnog
obojenja.
Uvježbati motoričke sposobnosti i preciznosti u izvedbi. Uočiti važnost
čistoće i točnosti pri izvedbi
obojenja.
A/ IZRADA I PRIPREMA MINERALNE PODLOGE
Izrada radne površine od žbuke.
Zaravnavanje ožbukane podloge s pomoću gipsa, mrežice i mase za
zaglađivanje.
Brušenje podloge brusnim sredstvima.
Impregniranje podloge.
Izrada betonske podloge. Zaravnavanje betonske podloge cementnim i akrilnim
kitovima.
Brušenje različitim brusnim sredstvima.
Impregnacija betonske podloge.
Kompjutorsko pretraživanje informacija o dostupnim materijalima.
B/ IZVOĐENJE JEDNOSTAVNIJEG NALIČA NA MINERALNOJ PODLOZI
Obrubljivanje plohe plosnatim kistom.
Izvlačenje dekorativnih ploha odsjecanjem i obrubljivanjem različito
obojenih površina.
RAD NA DRVENOJ PODLOZI
Uočiti važnost pripremnih radnji na drvenoj podlozi. Naučiti redoslijed
radnih operacija i postupaka.
Upoznati sredstva za zaravnavanje i temeljenje drvene podloge.
Upoznati jednostavnije strojeve za brušenje i vrstu brusnih papira.
Uočiti karakteristike različitih materijala za obojenje drveta. Uvježbati
tehniku obojenja drvene podloge.
Naučiti važnost bajceva i lazurnih premaza.
C/ PRIPREME DRVENE PODLOGE
Brušenje podloge različitim brusnim sredstvima. Strojno brušenje.
Kitanje uljnim brusnim kitom. Brušenje brusnim papirima fine granulacije.
Temeljenje podloge temeljnom bojom.
D/ IZVOĐENJE JEDNOSTAVNIJEG VODENOG I LAZURNOG OBOJENJA NA DRVENOJ PODLOZI
Dekoriranje drveta različitim vodenim močilima. Premazivanje drvene podloge
lazurnim premazima.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)
Sadržaj programa:
UKRASNE TEHNIKE
Naučiti mjeriti zadane površine, trasirati ih i uočiti njihove odnose.
Upoznati potrebne sprave i alat za promjeravanje.
Naučiti pravilno upotrebljavati kist i soboslikarsko ravnalo. Usvojiti
motoričke vještine potrebne za
izvlačenje linija. Upoznati materijal potreban za rad.
Uočiti mogućnost izrade kompleksnijih dekorativnih sklopova s pomoću
jednostavnijih likovnih elemenata.
Uvježbati rad palicom i finijim vrstama kistova. Upoznati složenije
ličilačke materijale i boje.
Naučiti izraditi adekvatni alat za prenošenje željenog uzorka na stropne i
zidne površine.
A/ ODMJERAVANJE I TRASIRANJE VELIČINA
Mjerenje poteznim metrom i određivanje vertikala viskom.
Trasiranje trasirkom izmjerene veličine za izvođenje obojenja i dekoracije.
B/ LINIRANJE HORIZONTALNIM LINIJAMA
Izrada dekoracije horizontalno izvlačenim linijama na mineralnoj i drvenoj
podlozi.
C/ MREŽA HORIZONTALNIH, VERTIKALNIH I KOSIH LINIJA
Vježbe dekoriranja izmjerene plohe horizontalnim, vertikalnim i kosim
linijama.
D/ NATPIS S ORNAMENTOM
Izrada natpisa s ornamentalnim uzorkom.
Završno lakiranje dekorativnog uzorka na drvenoj podlozi. Strojno i ručno
lakiranje.
E/ PROCRTNICA
Izrada matrice za prenošenje određenog uzorka na željenu plohu.
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (96)
Sadržaj programa:
UKRASNE TEHNIKE
Uočiti važnost pripremnih radnji na metalnoj podlozi.
Naučiti osobine temeljnih premaza i kitova za metal. Spoznati karakteristike
brusnih sredstava za metalne
podloge te usvojiti metodologiju strojnog i ručnog brušenja.
Upoznati različite vrste zaštitnih i završnih premaza za metal.
Shvatiti mogućnost kompjutorskog odabira i pretraživanja informacija.
Naučiti metodologiju izrade potrebnih pomagala i alata za prenošenje
dekorativnih uzoraka.
Naučiti uskladiti boje otiska s bojom podloge.
Ispitati različite mogućnosti i kombinacije u suodnosu dvije ili više boja.
Naučiti upotrebu svjetlosnih i kontrastnih efekata boje. Uočiti mogućnost
ukrašavanja podloge raznobojnim
kitovima i masama.
A/ DEKORATIVNO BOJENJE METALNIH PODLOGA
Fosfatiranje metalne podloge. Kitanje poliester-kitom i brušenje.
Nanošenje temeljnog premaza ili dvokomponentnog primjera. Završno lakiranje
strojno i ručno. Izvođenje
dekorativnog uzorka palicom i kistom.
Izrada uzorka airbrusom (zračnim kistom).
Završno lakiranje bezbojnim i emajl lakovima.
B/ ŠABLONA
Kompjutorski odabir uzorka za šablonu.
Precrtavanje, prenošenje na plastičnu foliju, usklađivanje i rezanje
šablone. Usklađivanje boja.
Otisak izrezanog uzorka na unaprijed pripremljenu mineralnu podlogu.
C/ TEHNIKE UKRASNOG KITANJA I RAD TUFEROM
Dekoriranje podloge tuferima i raznobojnim kitanjem.
IMITACIJE I POZLATA
Uvježbati načine imitacije različitih struktura iz prirode likovnim
sredstvima.
Naučiti dekorativne tehnike lijepljenja i polaganja zlatnih i srebrnih
listića.
D/ IMITACIJA DRVETA
Vježbe imitacije drvenih podloga: hrastovine, mahagonija i oraha. Izrada po
zadanom uzorku.
E/ MRAMORIZACIJA
Vježbe imitacije različitih struktura kamena.
F/ POZLATA
Vježbe polaganja listića na dvodimenzionalnoj plohi.
Izrada slova i logotipa.
Metodičke napomene:
Prije svake vježbe nastavnik ukratko objasni sadržaj vježbe i demonstrira
postupak u
primjeni materijala i alata. Učenik tada oponaša viđeni postupak i nastoji
postići što bolje rezultate. U
početku učenik radi pod kontrolom nastavnika koji ispravlja pogreške i daje
poticaj da bi u daljnjoj fazi
učenik bio spreman samostalno obaviti zadatak.
Obveze učenika:
Učenik mora imati odgovarajući alat te radno odijelo.
Literatura:
Grupa autora: Zaštita na radu, Otvoreno učilište, 1997.
N. Kacijan: Upute za siguran rad soboslikara i ličilaca, IPROZ, 1996.
M. Lawrence: Dekoriranje i uređenje doma, 1997.
Ivo Fressl: Slikarska tehnologija, Zagreb, 1966.
6.13. Nastavni predmet: PRAKTIČNA NASTAVA
D2 - U ŠKOLI
D3 - U RADNOM PROCESU
Razred 1., 2. i 3.
Cilj programa:
Učenika upoznati s opasnostima na radnom mjestu i uvježbati tehnike pomoći i
samopomoći.
Naučiti i uvježbati učenika da samostalno izvodi radne postupke u kompletnoj
obradi kako standarne tako i
posebne zaštite pojedinih podloga od predradnji do završnog obojenja.
Zadaci programa:
Osposobiti učenika prepoznati opasnosti koje su moguće na radnom mjestu,
njihovo uklanjanje te
stjecanje znanja o načinima pomoći. Upoznavanje s vrstama podloge i njihovim
karakteristikama.
Usvajanje znanja i vještina o metodama saniranja i pripremama podloge.
Naučiti izvesti sve potrebne predradnje na podlogama uz pridržavanje svih
ekoloških i zaštitnih mjera.
Naučiti koristiti glavne ličilačke alate kao i znati upotrebiti odgovarajuće
materijale. Spoznati u radnim
postupcima zaštitne i estetske funkcije naliča. Uvježbati ispravno izvoditi
završne naliče.
Naučiti samostalno raditi i donositi odluke o adekvatnim postupcima kod
određenih vrsta zaštitnog naliča.
Upoznati više vrsta završnog naliča i njihove posebnosti. Naučiti raditi s
tapetama. Znati primijeniti
adekvatne postupke i materijale kod vanjskog naliča.
Razred: PRVI
Ukupni fond sati: 325 (D2) + 540 (D3) = 865
Sadržaj programa:
ZAŠTITA PRI RADU
Spoznati opasnosti na radnom mjestu.
Usvojiti osobne mjere zaštite i naučiti preventivne mjere pri pružanju prve
pomoći i samopomoći pri
ozljeđivanju.
Naučiti razlikovati otrovne i štetne tvari.
Polaganje ispita iz Zaštite pri radu na kraju odslušanih predavanja
Izvođenje vježbi iz prve pomoći. Masaža srca i umjetno disanje. Pokazne
vježbe pri prijelomu i
unutrašnjim ozljedama i udaru elek. struje.
Podvezivanje rana i ozljeda.
RADOVI NA MINERALNOJ PODLOZI
Shvatiti važnost ovih predradnji za uspješno izvođenje obojenja. Uočiti
važnost pravilnog zbrinjavanja
otpadnih tvari.
Uočiti važnost zaštite podova i namještaja folijom.
Spoznati važnost i svrhu odstranjivanja starih i labavih čestica boje.
Vježbanje motoričkih sposobnosti i sigurno baratanje alatom. Usvojiti
ekološku važnost pri zbrinjavanju
otpadnog materijala.
Uvježbati motoriku rada lopaticama.
Naučiti pripremiti potrebni materijal i ne rasipati ga.
Spoznati važnost zaštite okoline od prašine i nečistoće.
Naučiti upotrebljavati zaštitnu masku, naočale i zaštitne rukavice.
Naučiti vrste brusnih papira i drugih brusnih sredstava.
Usvojiti motoriku ručnog i strojnog brušenja.
Učenik mora spoznati važnost sigurnog zbrinjavanja otpadnog materijala.
Shvatiti važnost ovog postupka. Naučiti pravilno upotrebljavati ličilačke
četku ili valjak za nanošenje
materijala za impregnaciju. Upoznati vrstu i način upotrebe materijala.
Učenik treba svladati složenu tehniku zaglađivanja, pri čemu mora biti
svjestan ove dionice rada. Treba
naučiti pripremu materijala i koristiti se gladilicom i lopaticom u fazi
zaglađivanja.
Učenik treba svladati tehniku nanošenja boje na podlogu s pomoću kista i
različitih valjaka, a da pri tome
ne prlja okolinu.
A/ ČIŠĆENJE I PRANJE MINERALNIH PODLOGA
Izvođenje vježbi pranja i četkanja podloge.
B/ SKIDANJE STARIH NALIČA S MINERALNE PODLOGE U NASTANJENIM PROSTORIMA
Močenje i struganje starih slojeva naliča mehaničkim načinom.
C/ ZAPUNJAVANJE OŠTEĆENJA I NAPUKLINA NA MINERALNIM PODLOGAMA U NASTANJENOM
PROSTORU
Vježbe ispunjavanja pukotina živim gipsom.
«Otvaranje», močenje i zapunjavanje pukotina.
D/ BRUŠENJE MINERALNE PODLOGE U NASTANJENOM PROSTORU
Vježbe pravilnog ručnog i strojnog brušenja zapunjenih oštećenja.
E/ IMPREGNIRANJE MINERALNE PODLOGE
Izvođenje vježbe s pomoću ličilačke četke i materijala za impregniranje.
F/ ZAGLAĐIVANJE MINERALNE PODLOGE
Vježbe zaglađivanja mineralne podloge s pomoću različitih masa za
zaglađivanje.
G/ ZAVRŠNO OBOJENJE
Vježbe obojenja mineralne podloge.
RADOVI NA DRVENOJ PODLOZI
Usvojiti mjere osobne zaštite i zaštite okoliša pri radu i uočiti važnost
skidanja starih i dotrajalih naliča.
Naučiti sigurno rukovati elek. fenom i plinskom plamenjačom. Naučiti
sigurnosne mjere pri rukovanju
kemikalijama i lužinama.
Naučiti upotrebljavati osobna i druga zaštitna sredstva pri radu. Zaštititi
okoliš od nečistoće i prašine.
Spoznati važnost pravilnog zbrinjavanja otpadnih materijala.
Naučiti sve o potrebnom materijalu za uspješno obavljanje posla.
Uvježbati upotrebljavati kistove za nanošenje sredstava za impregniranje.
Naučiti kojim materijalnima se treba koristiti pri zapunjavanju većih
oštećenja.
Naučiti vrste materijala potrebnih za zaglađivanje drvene podloge.
A/ SKIDANJE STARIH NALIČA NA DIJELOVIMA DRVENE GRAĐE I NAMJEŠTAJA U
NASTANJENIM
PROSTORIMA
Vježbe mehaničkog struganja drvene podloge.
Skidanje starog sloja naliča paljenjem i luženjem.
Čišćenje i pranje prostora od nečistoće i prašine.
B/ ČIŠĆENJE NEČISTOĆA BRUŠENJEM GRAĐEVNE STOLARIJE U NASTANJENOM PROSTORU
Brušenje drvene podloge različitim vrstama brusnih papira ručno i strojno.
Čišćenje prostora.
C/ IMPREGNIRANJE STAROG I NOVOG DRVETA NA GRAĐEVINSKOJ STOLARIJI
Izvođenje vježbi impregniranja pripremljene drvene podloge kistovima i
lanenim uljem i firnisom.
D/ ZAPUNJAVANJE VEĆIH OŠTEĆENJA NA DIJELOVIMA GRAĐEVNE STOLARIJE
Vježbe zapunjavanja piljevinom, građevnim ljepilom i poliester kitom.
E/ ZAGLAĐIVANJE DRVENIH PODLOGA KITOVIMA ZA DRVO
Vježbe zaglađivanja različitim vrstama lopatice.
RADOVI NA METALNOJ PODLOZI
Naučiti metode skidanja starih premaza s kovne podloge mehanički i s pomoću
kemijskih sredstava.
Primjenjivati potrebne zaštitne mjere.
Primijeniti mjere osobne zaštite i zaštita prostora.
Naučiti kojim se brusnim sredstvima i sredstvima za odmašćivanje treba
koristiti.
Spoznati važnost nanošenja temeljnog premaza.
Učenik treba upoznati potrebne materijale i alate za uspješno izvođenje
posla.
A/ SKIDANJE STARIH NALIČA S METALNE PODLOGE
Vježbe mehaničkog, ručnog i strojnog brušenja i luženja kovne podloge.
Paljenje starog naliča električnom ili plinskom plamenjačom.
B/ ČIŠĆENJE, ODMAŠĆIVANJE I BRUŠENJE METALNE PODLOGE
Vježbe pranja i odmašćivanje kovne podloge.
C/ TEMELJENJE METALNE PODLOGE
Miniziranje podloge olovnim minijem i drugim temeljnim antikorozivnim
kitovima i smjesama.
D/ KITANJE VEĆIH OŠTEĆENJA NA KOVNIM PODLOGAMA
Vježbe kitanja poliester kitom ili sličnim antikorozivnim kitovima i
smjesama.
Razred: DRUGI
Ukupni fond sati: 165 (D2) + 630 (D3) = 795
Sadržaj programa:
RADOVI NA MINERALNOJ PODLOZI
Učenik treba pod nadzorom, ali samostalno izvesti sve potrebne pripremne
radnje i pritom se pridržavati
svih zaštitnih i ekoloških mjera.
Primijeniti sve zaštitne mjere (osobne i zaštita prostora). Naučiti pravilno
koristiti osnovne ličilačke alate te
spoznati karakteristike pojedinih materijala.
Učenik treba naučiti koristiti kombinirane i složenije ličilačke materijale.
A/ PREDRADNJE NA MINERALNIM PODLOGAMA U NASTANJENOM PROSTORU
Izvođenje vježbi skidanja starog naliča, zapunjavanja oštećenja gipsom,
brušenja, finog zaglađivanja i
impregniranja podloge.
B/ NANOŠENJE GOTOVE BOJE NA MINERALNU PODLOGU
Vježbe nanošenja disperzne boje na podlogu.
C/ IZVOĐENJE KOMBINIRANOG OBOJENJA DISPERZNOM BOJOM I ULJANIM LAKOM U
NASTANJENOM PROSTORU
Izrada zaštitnog «cokla» u javnim prostorima.
RADOVI NA DRVENOJ PODLOZI
Učenik treba uz nadzor, samostalno izvesti sve pripremne radnje na građevnoj
stolariji.
Učenik mora uočiti mogućnost premazivanja lazurnim premazima te spoznati
njihovu zaštitnu i estetsku
funkciju.
Spoznati važnost temeljnih premaza na drvenariji i naučiti kojim se
materijalima koristiti.
Naučiti pravilno koristiti kistove za nanošenje boja.
Učenik treba primijeniti sve osobne i druge zaštitne mjere. Treba usvojiti
motorička znanja i vještine
potrebne za nanošenje završnog premaza.
A/ PREDRADNJE NA DRVENIM PODLOGAMA
Vježbe brušenja, skidanja starog naliča, kitanja i impregniranja drvene
podloge.
B/ NANOŠENJE LAZURNIH PREMAZA NA DRVENU PODLOGU
Premazivanje podloga od ukočenog drva lazurama.
C/ TEMELJENJE DRVENE PODLOGE U NASTANJENOM PROSTORU
Izvođenje temeljnog premaza na građevnoj stolariji kistom i ventilirajućom
temeljnom bojom.
D/ ZAVRŠNI PREMAZI EMAJL-LAKOM NA GRAĐEVNOJ STOLARIJI
Vježbe kistom za lakiranje emajl-lakom.
Rastjerivanje laka i skidanje zacuraka.
RADOVI NA METALNOJ PODLOZI
Spoznati potrebu pripremnih radnji na metalnoj podlozi. Naučiti pravilno i
sigurno koristiti potrebni alat.
Uočiti važnost temeljenja kovne podloge.
Naučiti strojnim prskanjem nanositi boju.
Naučiti pravilno nanositi lak, te uvježbati rad kistom za lakiranje.
A/ PREDRADNJE NA METALNIM PODLOGAMA
Izvođenje vježbi pranja, odmašćivanje i brušenja kovne podloge. Kitanje
poliester kitom.
B/ TEMELJNI ANTIKOROZIVNI I WASHPRIMER PREMAZI NA METALNIM PODLOGAMA
Prskanje komadnih dijelova kovnih podloga.
Nanošenje temeljnog premaza kistom.
C/ ZAVRŠNI PREMAZI EMAJL LAKOM NA KOVNIM PODLOGAMA
Lakiranje jednostavnijih kovnih elemenata i konstrukcija.
Razred: TREĆI
Ukupni fond sati: 64 (D2) + 640 (D3) =704
Sadržaj programa:
RADOVI NA MINERALNOJ PODLOZI
Učenik mora samostalno izvesti sve potrebne predradnje uz primjenu svih
zaštitnih i ekoloških mjera.
Učenik samostalno i pravilno valjkom nanosi završnu disperzivnu boju na
podlogu.
A/ FINO ZAGLAĐIVANJE, BRUŠENJE I IMPREGNIRANJE MINERALNE PODLOGE
Izvođenje zaglađivanja adekvatnim masama za zaglađivanje.
Pravilno ručno brušenje prijelaza i neravnina na nanesenoj masi. Nanošenje
sredstva za impregnaciju
četkom ili valjkom.
B/ ZAVRŠNO OBOJENJE MINERALNE PODLOGE U NASTANJENOM PROSTORU
Odabir, priprema i nanošenje boje. Čišćenje i pranje prostora od ostataka
boje.
RADOVI NA DRVENOJ PODLOZI
Samostalno pripremanje drvene podloge za daljnju obradu uz sve potrebne
mjere osobne zaštite, zaštite
okoliša i ekološke mjere.
Samostalno lakiranje kistom. Naučiti lakirati s pomoću kompresijske
prskalice.
Naučiti tehniku završnog lakiranja drvene podloge.
Naučiti pravilno upotrebljavati posebnu vrstu kista za lakiranje.
A/ FINO ZAGLAĐIVANJE, BRUŠENJE I TEMELJENJE GRAĐEVNE STOLARIJE U NASTANJENOM
PROSTORU
Mehaničke radnje kitanja različitim vrstama kitova, brušenje, oprašivanje i
nanošenje temeljne boje.
B/ ZAVRŠNO LAKIRANJE DRVENE PODLOGE
EMAJL-LAKOM
Odabir, priprema i lakiranje građevne stolarije.
Lakiranje jednostavnijih drvenih komadnih dijelova prskanjem.
C/ ZAVRŠNO LAKIRANJE DRVENE PODLOGE BEZBOJNIM LAKOM
Izvođenje vježbe nanošenja vodenih i smolnih bezbojnih lakova na drvenu
podlogu.
RADOVI NA METALNOJ PODLOZI
Naučiti vrste i način upotrebe kiselina za nagrizanje hrđe i same podloge a
radi boljeg prianjanja
temeljnih premaza. Primjenjivati potrebne mjere zaštite pri radu s
kiselinama.
Samostalno nanošenje jednokomponentnih i dvokomponentnih temeljnih premaza
kistom.
Samostalno lakiranje emajl-lakom s pomoću kista.
Naučiti metodu prskanja emajl-lakova prskalicom.
Naučiti metodom elektrostatskog prskanja nanositi emajl-lak.
ZAVRŠNO LAKIRANJE METALNIH PODLOGA EMAJL-LAKOM
a/ Vježbe čišćenja i odmašćivanje kovnih konstrukcija. Premazivanje metalnih
podloga premazima za
nagrizanje.
b/ Pranje kovnih podloga i priprema za nanošenje temeljnih premaza.
c/ Vježbe temeljenja različitim antikorozivnim temeljnim premazima.
Odabir adekvatnih lakova i lakiranje kistom.
d/ Vježbe elektrostatskog prskanja jednostavnijih kovnih elemenata.
RAD S TAPETAMA
Upoznati vrste i način polaganja tapeta i različitih obloga na stijene,
stropove i podove.
TAPETIRANJE STIJENA
Izvođenje vježbe polaganja i lijepljenja tapete na zidnu podlogu. Polaganje
plastičnih obloga na stropu.
Polaganje podnih obloga lijepljenjem.
POSEBNA ZAŠTITNA LIČENJA I OBOJENJE FASADE
Upoznati materijale namijenjene za specijalne vrste ličenja. Naučiti ih
upotrebljavati na tijelima koja
isijavaju toplinu, na elementima izloženim kemikalijama i sl.
Upoznati materijale i primijeniti ih na odgovarajućoj podlozi.
A/ POSEBNA ZAŠTITNA LIČENJA
Odabir i primjena boja namijenjenih za izvođenje specijalnih naliča.
B/ OBOJENJE PROČELJA FASADNIM BOJAMA
Izvođenje obojenja u eksterijerima izloženim atmosferilijama i UV zrakama
METODIČKE NAPOMENE:
Učeniku se metodom demonstracije i opisivanja izlaže radni postupak u
primjeni materijala i
ispravnom korištenju alata. Učenik oponaša ovaj postupak i pod nadzorom
nastavnika/instruktora uviđa i
ispravlja svoje pogreške te nastoji u daljnjoj etapi radnju izvesti sa što
manje pogrešaka i samostalno.
Metodom ponavljanja učenik treba steći vještinu i rutinu u obavljanju
poslova kao i potrebna znanja
prepoznavanja problema i njihova rješavanja.
OBAVEZE UČENIKA:
Učenik mora imati radno odijelo te odgovarajući alat. Učenik mora odraditi
potreban broj radnih
sati na vježbama kako u školi tako i kod obrtnika.
LITERATURA:
Grupa autora: Zaštita na radu, Otvoreno sveučilište, 1997.
N. Kacijan: Uputa za siguran rad soboslikara i ličioca, IPROZ, 1996.
Katalozi proizvođača / Chromos, Karbon itd. /
7. ISPITNI KATALOG POMOĆNIČKOG ILI ZAVRŠNOG ISPITA
Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao
vještine i stručno teorijska znanja
utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u
zanimanju.
Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i
stručno-teorijskog dijela kojima se
provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje
poslova zanimanja. Praktični dio
ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i
laboratorijske/praktične vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim
katalogom navode se po predmetima
osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te
daje tablični pregled sadržaja iz
kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava kojima
se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita
Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu
završnog/pomoćničkog dijela ispita
provodi se:
1. izradom ispitnoga uratka
Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera
zaštite na radu i zaštite okoliša
te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka
tijekom izrade praktične
zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki
postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20
Kvaliteta i točnost izrade
0-20
Estetski izgled uratka
0-10
Primjena mjera za rad na siguran način
0-15
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10
Racionalna uporaba energije
0-10
Racionalna uporaba materijala
0-10
Točnost mjernih rezultata
0-15
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno
mjerenje temeljem bodovne
ljestvice:
92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )
81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )
67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )
50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )
0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )
Stručno-teorijski dio ispita
Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se
pismeno, odnosno usmeno.
Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno
teorijski dio
završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih
bodova ima pravo polagati
usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na
popravni ispit iz
stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je
na pismenom dijelu ispita postigao
manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za
obavljanje praktičnih radnji u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za
stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i
zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:
- osnovne pojmove i definicije
- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje
- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od
ukupnog broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u
najvećoj mjeri biti objektivnoga
tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme
ili tablice, pronaći određenu
grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti
sastavne dijelove i drugo. Treba
izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji
potreba za opisivanjem nekog
posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u
pitanje objektivnog tipa tako da se
sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija,
potrebnog alata i pribora. To se može
postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time
se učeniku olakšava da bolje
pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost
ocjenjivanja.
Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i
crteže na kojima učenik treba
pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su
dobrodošli i onda kada se od učenika traži
da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na
ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava
komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od
učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica.
Ako treba provjeriti znanje
spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba
dodati učenik. Time se pomaže
učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se
bitno, tj. znanje spajanja.
Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz
uporabu dopuštenoga pribora
za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih
materijala. Ocjenjivanje se obavlja
prema ovoj ljestvici:
90 – 100
odličan (5)
80 – 89
vrlo dobar (4)
70 – 79
dobar (3)
61 – 69
dovoljan (2)
30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita
0 – 29
nedovoljan (1)
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih
naučnik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što
više koristiti sheme, crteže i
fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te
materijalne primjere i modele
različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno
da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.
7.1. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Ispitni cilj:
Na ispitu se provjerava učenikovo poznavanje ekoloških zaštitih mjera, te
mjera osobne zaštite, zaštite
okoline i sigurnosti pri radu. Provjerava se sposobnost iščitavanja tehničke
dokumentacije, izračun
materijala i obavljenih radova. Osim toga, učenik mora poznavati razne vrste
alata, strojeva i materijala
kao i podloga za uspješno izvođenje posla. Potrebno je poznavati i
tehnološke postupke za pripremu i
završno obojenje te posjedovati stručno-teoretska znanja za izvođenje
posebnih dekorativnih i specijalnih
zaštitnih obojenja.
Znanja:
Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva
OSNOVE ZAŠTITE PRI RADU I OPASNOSTI NA RADNOM MJESTU
Učenik mora znati objasniti koje su to osnovne mjere zaštite te na koje
opasnosti nailazi pri radu.
Znanje o načinu postupanja u slučajevima ozljeda i nesreća na radnom mjestu.
Poznavanje zaštitnih mjera u radu s otrovnim hlapljivim materijalima.
Dijapozitivi, priručnici, sheme s prikazima.
ORGANIZACIJA RADILIŠTA
Treba znati objasniti ustroj i organizaciju radilišta. Poznavati način
distribucije i podjele posla.
Poznavanje rada skladišta i manipuliranja materijalom i sredstvima.
Priručnici, sheme i tablice normativa.
IZRAČUN VRIJEDNOSTI OBAVLJENOG POSLA 1 MATERIJALA
Učenik mora na praktičnom primjeru napraviti kalkulaciju o obavljenom poslu
i potrošenom materijalu.
Mora znati stručne vrijednosti specifičnih koeficijenata pri izračunu.
Znanje rada sa službenim normama, te korištenja obrazaca za kalkulaciju i
ponudu.
Tablice normativa, kalkulator, slike i katalozi.
ODNOSI SA STRANKAMA
Treba opisati način komuniciranja i odnos prema strankama i naručiteljima
posla.
Znanje i uvjerenje o potrebi uljuđenog odnošenja kao i korektnog izvršavanja
svojih obveza.
Katalozi i sheme.
ZNANJA O ALATIMA, POMOĆNIM ALATIMA, RADNIM SPRAVAMA I STROJEVIMA
Učenik mora poznavati sve potrebne alate i strojeve u struci. Točno ih mora
opisati i objasniti njihovu
funkciju i princip rada.
Znanje o funkciji pomoćnog alata i radnih sprava te o njihovoj pravilnoj
primjeni.
Poznavanje modernih strojeva za nanošenje naliča, njihovih prednosti i
nedostataka.
Znanje o ulozi posebnih alata za izvođenje dekorativnih obojenja i posebnih
efekata.
Sheme, CD ROM, alati i strojevi, katalozi.
POZNAVANJE PODLOGA
Treba znati sve o vrstama podloga na kojima se izvode radovi.
Poznavanje površinskih i dubinskih svojstava podloge te o njihovom utjecaju
na zaštitni nalič i samu
podlogu.
Znanje o posebnim karakteristikama drvene i mineralne podloge.
Poznavanje specifičnosti najčešćih metalnih podloga.
Slike i tabelice, CD ROM.
POZNAVANJE MATERIJALA
Učenik treba poznavati vrstu i podrijetlo i upotrebnu vrijednost osnovnih,
vezivnih i pomoćnih ličilačkih
materijala.
Znanje o vrstama i osobinama vodenih te uljenih i lakovnih materijala za
zaštitu.
Znanje o vrstama pigmenta te njihovim karakteristikama i primjeni.
Mora poznavati i različite vrste kitova i masa za zaglađivanje kao i posebne
materijale za oslojavanje i
obradu podloga.
Znanje o materijalima za zaštitu podloga izloženih posebnim uvjetima i
štetnim utjecajima.
Poznavanje materijala za saniranje, izolaciju i neutralizaciju oštećenih
podloga.
Znanje o materijalima za zaštitu fasada.
Priručnik, katalozi.
TEHNOLOGIJA IZVOĐENJA RADOVA
Učenik mora poznavati osnovne mjere zaštite i zaštite prostora. Treba znati
prepoznati vrste i fizikalno
stanje podloga kao i opisati potrebne mehaničke i kemijske predradnje za
uspješno izvođenje radova.
Znanje o posebnostima radova na staroj podlozi za razliku od rada na novoj
podlozi.
Poznavanje svih etapa postupka pri izvođenju radova na drvenoj i mineralnoj
podlozi s predradnjama
čišćenja i impregniranja.
Znanje o posebnostima radova na metalnoj podlozi.
Poznavanje vrste materijala koji se treba upotrijebiti u određenim radovima
s obzirom na vrstu podloge,
njezino stanje, izloženost štetnim utjecajima te funkciju i željeni estetski
učinak.
Shematski prikazi, CD ROM, projekcije, priručnik i katalozi materijala.
Metodičke napomene:
Učenik odgovara pismeno na izabrana pitanja u ograničenom vremenu od najviše
četiri sata, a ako
ne zadovolji na pismenom ispitu ima mogućnost izaći na usmeni ispit.
Obveze učenika:
Učenik na ispit donosi potrebni pribor (pisaći pribor, papir i drugo) te
kalkulator.
7.2. PRAKTIČNI RAD
(Praktični dio završnog ispita)
Praktični dio završnog ispita može trajati do 35 sati, a izvodi se u dva
oblika:
- radne probe
- praktični uradak.
Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja
i vještina iz područja koja
pripadaju tehnologijama zanimanja, a izvode se kod obrtnika ili u
praktikumima obrtničkih škola ili
tehnološkim centrima.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja:
- ispitivanje alata
- ispitivanje materijala
- miješanje i isprobavanje tonova po ton karti
- priprema i isprobavanje masa za zaglađivanje.
Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru
znanja i vještina iz područja bitnih za
zanimanja, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je učenik bio na
naukovanju, u školskim
radionicama obrtničkih škola ili na drugom propisanom mjestu.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja:
- kompletno izvođenje zaštitnog naliča na mineralnoj podlozi
- kompletno izvođenje zaštitnog naliča na drvenoj podlozi
- kompletno izvođenje zaštitnog naliča na metalnoj podlozi
- završno čišćenje i adekvatno zbrinjavanje otpadnog materijala čišćenje
alata te povrat preostalog
iskoristivog materijala.
Ispitni cilj:
Na ispitu se provjerava učenikovo poznavanje ekoloških zaštitnih mjera, te
mjera osobne zaštite,
zaštite okoline i sigurnosti pri radu. Provjerava se sposobnost čitanja
tehničke dokumentacije, izračun
materijala i obavljenih radova. Osim toga učenik mora poznavati različite
vrste alata, strojeva i materijala
za uspješno izvođenje posla. Potrebno je poznavati i tehnološke postupke za
pripremu i završno obojenje
te posjedovati stručno-teoretska znanja za izvođenje posebnih dekorativnih i
specijalnih zaštitnih obojenja.
SADRŽAJI
ZNANJA
NASTAVNA I RADNA SREDSTVA
OSNOVNE MJERE ZAŠTITE
Učenik mora znati zaštiti radnu okolinu u kojoj radi te se pridržavati
osobnih i sigurnosnih mjera zaštite.
Poznavanje postupaka u slučaju ozljeđivanja ili trovanja isparavajućim
materijalima.
Zaštitne folije, radno odijelo, rukavice, naočale i priručna maska.
POZNAVANJE ALATA I MATERIJALA
Poznavanje i odabir adekvatnog alata za određene radove.
Praktično znanje o ispravnom korištenju alata, njegovo isprobavanje.
Znanje provjere materijala, njegove ispravnosti te odgovarajuće
pripremljenosti.
Radne probe.
Alat, materijal, tonske karte, demo podloge za isprobavanje.
STRUGANJE MINERALNE PODLOGE U NASTANJENOM PROSTORU
Potrebno je znati skinuti stare slojeve boje mehanički, kemijski i
paljenjem, te znati odlučiti o primjeni
odgovarajuće metode.
Ljestve, lopatice, strugači.
PRIPREMNI RADOVI NA MINERALNOJ PODLOZI U NASTANJENOM PROSTORU
Treba poduzeti sve potrebne mjere i znanja da se u pripremnim fazama rada
podloga pripremi za
obojenje.
Znati pripremiti mineralne podloge s obzirom na specifičnosti sastava za
ostale faze u zaštiti: vapnena
žbuka, vapneno-cementna žbuka, cementna žbuka itd.
Učenik treba znati pravilno zbrinuti otpadne materijale poslije završene
pripremne faze.
Brusni papiri, kistovi za oprašivanje, posude za gips.
FINO ZAGLAĐIVANJE I IMPREGNIRANJE MINERALNE PODLOGE U NASTANJENOM PROSTORU.
Mora zagladiti i impregnirati podlogu, pravilno upotrebljavajući materijal i
alat.
Poznavanje i umijeće korištenja masa za zaglađivanje, njezino ujednačeno
nanošenje i zaglađivanje
brusnim papirom.
Gladilica, četka za nano impregnacije, lopatice.
ZAVRŠNO OBOJENJE DISPERZNOM BOJOM
Potrebno je pokazati znanje pri odabiru i primjeni kvalitetnog materijala.
Znanje i vještina kvalitetnog izvođenja obojenja s korekcijama.
Treba izvesti radne probe.
Na kraju posla očistiti alat, odstraniti otpadni materijal te zbrinuti
preostali iskoristivi materijal.
Kistovi za obrubljivanje, mali i veliki teleskopski valjci, ljestve i suđe
za materijal. Četke i sredstva za
čišćenje i pranje.
BRUŠENJE, KITANJE I TEMELJENJE GRAĐ. STOLARIJE U NASTANJENOM PROSTORU
Učenik treba pravilno izvesti sve potrebne predradnje uz optimainu potrošnju
materijala.
Znanje i umjeće upotrebe odgovarajućeg brusnog sredstva.
Znanje i vještina u primjeni odgovarajućeg načina impregniranja.
Znanje o primjeni kitova i zglađivanja drvene podloge.
Zaštitna folija, trake za lijepljenje, brusni papir lopatice za nanos kita i
kistovi za temeljenje podloga.
LAKIRANJE GRAĐEVINSKE STOLARIJE EMAJL-LAKOM
Treba korektno izvesti završno lakiranje uz pravilan odabir i optimalni
način upotrebe materijala.
Znanje i vještina ujednačenog i pravilnog nanošenja završnih slojeva laka.
Prethodno znati izvesti radne probe.
Na kraju posla očistiti alat, odstraniti otpadni materijal te zbrinuti
preostali iskoristivi materijal.
Kist za lakiranje, suđe za boju.
BRUŠENJE, KITANJE I TEMELJENJE KOVNE PODLOGE
Potrebno je na pravilan način izvesti brušenje, temeljenje i kitanje manje
metalne podloge.
Umjeti adekvatno izbrusiti i očistiti metalnu podlogu.
Znanje i vještina pravilnog temeljenja nekoliko najčešćih vrsta metalnih
podloga.
Prethodno znati izvesti radne probe.
Zaštitna folija i radna odjeća. Brusni strojevi, lopatice za kitanje,
kistovi za nanošenje temeljnog premaza.
ZAVRŠNO LAKIRANJE KOVNE PODLOGE
Treba uz tehnološki opravdan izbor završnog premaza korektno lakirati kovnu
podlogu.
Znati koristiti kist za nanošenje kao i prskalicu pri završnom obojenju. Na
kraju posla očistiti alat, odstraniti
otpadni materijal te zbrinuti preostali iskoristivi materijal.
Kist za fino nanošenje i rastjerivanje završnog laka, prskalica s
kompresorom.
Metodičke napomene:
Učenik dobiva zadatak koji mora samostalno izvršiti u roku od 35 radnih sati
i to u svim dijelovima pravilno
postupajući i koristeći primjerene materijale. Učenik također odgovara na
nekoliko pitanja vezanih uz
konkretnu podlogu, materijal i postupak izvedbe.
Obveze učenika:
Učenik na ispit donosi radno odijelo i potreban alat, kao i zaštitna
sredstva.
8. Prijelazne i završne odredbe
Program obrazovanja za zanimanje soboslikar koji se ostvaruje na osnovi ovog
nastavnog plana i
programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će
postupno zamijeniti dosadašnje
obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno
zanimanje.
Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku
godinu u program za
zanimanje soboslikar obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i
programom.
Učenici koji su se upisali u program za zanimanje soboslikar ranijih godina,
nastavljaju školovanje po
programu koji su upisali.
Ovaj nastavni plan i program primjenjuje se od 1. rujna 2003. godine.
|