Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE TOKAR - 2. dio             [ 1. dio ]



6.4. Nastavni predmet: Tehnologija tokarenja


Razred: Treći/ tokar

Tjedni (ukupni) fond sati: 4 sata (128 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: tokar.



Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove
okoline.

Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke izrade određenog zadatka.

Znati i moći staviti stroj u pogon, kao i utvrditi i otkloniti pogrešku i smetnju u radu
stroja (tokarilice).

Znati i moći izraditi dijelove alata i naprava u zanimanju tokar.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.

Upoznati osnove automatizacije u montaži.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine; primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje alatom i pravilno
izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.


Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Osnove teorije rezanja

Usvojiti važnost određivanja pravilnih kutova reznih alata pri tokarenju.

Znati i moći pravilno odrediti režime rada pri tokarenju.

Usvojiti pojmove i važnost sila rezanja i snage pri tokarenju.

Geometrija oštrice tokarskog noža.

Režimi rada; brzina rezanja i broj okreta, posmak, dubina rezanja.

Sile rezanja i snaga



2.
Alati za tokarenje

Upoznati vrste tokarskih noževa za pojedinu operaciju tokarenja.

Znati izabrati potrebne tokarske noževe i druge alate za tokarenje.

Tokarski noževi prema standardnim oznakama.

Svrdla

Razvrtala

Ureznice i nareznice

Ostali alati u tokarskim operacijama

3.
Alati, naprave i pribor za stezanje

Upoznati vrste alata i naprava za stezanje alata i predmeta obrade pri tokarenju.

Znati izabrati potrebne alate i naprave za stezanje alata i predmeta obrade pri tokarenju.

Alati za stezanje tokarskih noževa; nosači noževa.

Pribor i naprave za stezanje predmeta obrade;

stezne glave, planske ploče, stezne čahure i trnovi, šiljci, linete.

Ostali alati, naprave i pribor za stezanje.

4.
Operacije tokarenja

Upoznati operacije tokarenja.

Znati odrediti operacije tokarenja prema tehničkom crtežu i tehnološkom postupku izrade.

Znati izabrati tokarske noževe i druge alate za pojedinu vrstu tokarenja.

Znati izabrati alate i naprave za stezanje za pojedine operacije tokarenja.

Znati odrediti režime rada za pojedine operacije tokarenja.

Uzdužno tokarenje.

Poprečno tokarenje.

Odrezivanje.

Tokarenje profila.

Tokarenje navoja.

Tokarenje konusa.

Tokarenje kugle.

Kopirno tokarenje.

NC – tokarenje oblika.

Bušenje, razvrtavanje.

Urezivanje i narezivanje navoja.

Ostale operacije tokarenja.


5.
Tokarilice

Upoznati vrste, glavne sklopove i dijelove pojedinih vrsta tokarilica.

Univerzalne tokarilice.

Čeone tokarilice.

Vertikalne (karuselne) tokarilice.

Revolverske tokarilice.

Višerezne tokarilice.

Kopirne tokarilice.

Automatske tokarilice.

CNC tokarilice.

CNC obradni centri.

6.
Elektrotehnika i električni strojevi

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.

Osnovni pojmovi iz elektrotehnike

- električni strujni krug

- Ohmov zakon

- vrste i spajanje djelatnih otpora

Toplinsko djelovanje električne struje

Magnetsko djelovanje

Kemijsko djelovanje

Električne zaštitne mjere

Osnovna znanja o električnim strojevima

7.
Projekt


Tehnološki postupci izrade dijela
Samostalno izraditi zadatak



Razraditi tehnološki postupak izrade uz uporabu skica, tablica, dijagrama,
standarda, propisa i drugih dostupnih podataka



Tehnološki postupak izrade dijela mehaničkog sklopa

Sastavni i radionički crtež.

Izbor broja i redoslijeda operacija.

Izbor alata.

Izbor stroja.

Određivanje režima rada.

Određivanje vremena izrade.

Analiza ekonomičnosti izrade.

Određivanje vremena izrade.

Tehnološka lista.

Operacijska lista.

Karta alata i naprava.

Zaštita na radu.



6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci

Razred: Prvi

Drugi

Treći

Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred 2 sata (70 sati)

2. razred 1 sat (35 sati)

3. razred 1 sat (32 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u struci i zanimanju.

Zadaci:

Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranja i korjenovanja.

Usvojiti znanja o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.

Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama, kao i njihovim
pretvorbama.

Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena, oplošja i
masa likova i tijela.

Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o kvadratnoj jednadžbi i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i moći
izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati jednostavne zadatke s
primjenom u praksi.

Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.

Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju strojobravar.

Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o. Nova Gradiška




Matematika u struci

Pregled nastavnih područja


1. Osnovne matematičke operacije

2. Potenciranje

3. Korjenovanje

4. Jednadžbe prvog stupnja

5. Veličine i jedinice

6. Proračuni dužine i kutova

7. Proračuni površine, volumena i mase

8. Algebarske operacije

9. Kvadratna jednadžba

10. Osnove trigonometrije

11. Pravilo trojno

12. Postotni i kamatni račun

13. Proračuni u zanimanju

14. Osnovni proračuni troškova

15. Izrada kalkulacija u zanimanju







6.6. Nastavni predmet: Računalstvo


Razred: Prvi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)

Cilj: Osposobiti učenika za samostalno korištenje računala kao osnovnog alata u
poslovanju



Zadaci:

Naučiti učenika da se koristi mišem i tipkovnicom.

Upoznati učenika s principima korištenja tekst procesora i tabličnih kalkulatora.

Upoznati učenika s korištenjem baza podataka i Interneta.

Upoznati učenika s osnovnim pomagalima u programima za crtanje.



Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Upoznavanje s računalom

Osnove korištenja Windowsa, služenje mišem

Crtanje (MS Paint), igranje Solitaire

2.
Služenje tastaturom

Služenje tastaturom

Prepisivanje teksta

3.
Oblikovanje teksta

Služenje alatima za oblikovanje teksta

Izrada dopisa

4.
Tablični kalkulator

Izrada tabličnog proračuna

Izrada kalkulacije materijala i rada

5.
Tablični kalkulator kao baza podataka

Korištenje sredstava za unošenje i analizu podataka

Izrada baze podataka u tekst procesoru

6.
Tekst procesor kao baza podataka

Povezivanje tekst procesora i baze podataka

Izrada cirkularnih pisama

7.
Baze podataka

Unošenje, pretraživanje i ispis podataka

Rad s nekom bazom podataka

8.
Služenje pomoćnim sredstvima za crtanje

Korištenje pomoćnih sredstava za crtanje (grid, object snap, layers, blokovi)

Crtanje (MS Draw)

9.
Internet i e-mail

Korištenje Interneta

Programi za Internet i e-mail



Metodičke napomene:

Svu nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.

Obveze učenika: Izraditi predviđene vježbe u sklopu nastave.






6.7. Nastavni predmet: Tehničko crtanje


Tjedni (ukupni) fond sati:
1. razred 1,5 sati (53 sata)

2. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanju: tokar.

Zadaci:

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili
proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.

Znati i moći izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje se
školuje.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

Grafički radovi prve godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Standardi u tehničkom crtanju

2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji

3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela

4 - Izrada radioničkog crteža

Grafički radovi druge godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Konstrukcija krivulje

2 – Konstrukcija presjeka valjka i crtanje mreže

3 – Konstrukcija elementa stroja (vijak, zupčanik...)

4 - Izrada radioničkog crteža iz sklopnog crteža u toleranciji i kvaliteti obrade.

Literatura za učenike i nastavnike:

1. Koludrović Ć., Koludrović-Harbić I., Koludrović R.: Tehničko crtanje u slici s
kompjutorskim aplikacijama, Ćiril Koludrović, Rijeka – priručnik

2. Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb - udžbenik



Tehničko crtanje (1. godina = 53 sata)


1.
Vrste crteža i standardi u tehničkom crtanju

Upoznati učenike s vrstama crteža i standardima i propisima izrade tehničke
dokumentacije.

Vrste crteža.

Standardi u tehničkom crtanju:

- crte

- formati crteža

- mjerila

- zaglavlja i sastavnice.

2.
Prostorno prikazivanje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.

Pojam prostornog prikazivanja.

Prikazivanje predmeta u izometriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u dimetriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u kosoj projekciji i kotiranje.

3.
Pravokutno projiciranje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati skicirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Osnovni pojmovi iz nacrtne geometrije: oktanti, ravnine, projekcije.

Nacrt, tlocrt, bokocrt.

Skiciranje ortogonalnih projekcija.

4.
Presjeci
Znati nacrtati presjeke jednostavnih dijelova.
Puni presjeci.
Predočavanje presjeka šrafurom.

5.
Tolerancije, znakovi kvalitete obrade

Upoznati važnost tolerancija i znakova kvalitete obrade na tehničkim crtežima.

Znati izabrati tolerancije iz tablica.

Proračunati tolerancije provrta i osovine.

Prepoznati znakove kvalitete obrade na tehničkom crtežu.
Dužinske tolerancije.

ISO sustav tolerancija.

Dosjedi.

Postupci obrade i označavanje hrapavosti.

Stupnjevi i razredi površinske hrapavosti.

6.
Pojednostavljeno crtanje i kotiranje

Znati pojednostavljeno nacrtati i kotirati standardne dijelove.

Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju provrta, upuštenja i navoja.

Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju standardnih dijelova.


7.
Izrada radioničkog crteža
Znati i umjeti nacrtati i čitati prave radioničke crteže jednostavnih strojnih dijelova.


Vježba: izrada radioničkog crteža.


2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Osnovne geometrijske konstrukcije i konstrukcije krivulja
Znati nacrtati osnovne geometrijske konstrukcije.

Znati nacrtati osnovne krivulje koje imaju primjenu na strojnim elementima.

Osnovne geometrijske konstrukcije.

Konstrukcije kružnih prijelaza.

Konstrukcija elipsa.

Konstrukcija hiperbola.

Konstrukcija parabola.

Konstrukcija Arhimedove spirale.

Konstrukcija cikloide.

Konstrukcija evolvente.

2.
Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva

Znati nacrtati presjeke osnovnih geometrijskih tijela.

Znati razviti plašteve presjeka osnovnih geometrijskih tijela.

Presjek valjka i razvijanje plašta.

Presjek stožca i razvijanje plašta.

Presjek kugle i razvijanje plašta.

Presjek prizme i razvijanje plašta.

Presjek piramide i razvijanje plašta.

3.
Crtanje detalja na temelju sklopnog crteža
Znati i umjeti iz sastavnog crteža nacrtati radionički crtež pojedine pozicije.

Izrada radioničkog crteža na temelju sastavnog crteža:

- ortogonalne projekcije

- kotiranje

- presjeci

- tolerancije

- znakovi obrade.






6.8. Nastavni predmet: Osnove tehničke mehanike


Tjedni (ukupni) fond sati:
1. razred 1 sat (35 sati)

2. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Stjecanje znanja iz osnova tehničke mehanike koja će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanju: tokar.

Zadaci:

Upoznati zadatke i zakone tehničke mehanike.

Ovladati osnovnim pojmovima statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih
nosača.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno na
elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja..

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.

Literatura za učenike i nastavnike:

Špiranec V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
Kruz V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
3. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o.
Nova Gradiška



Osnove tehničke mehanike


1.
Uvod u mehaniku

Usvojiti pojmove veličina i jedinica u mehanici.

Naučiti pojam, zadatke i podjelu mehanike.

Naučiti osnovne zakone mehanike.

Veličine i jedinice u mehanici.

Pojam, zadaci i podjela mehanike.

Osnovni zakoni mehanike.

2.
Statika krutog tijela

Usvojiti opće pojmove statike.

Upoznati osnovne elemente jednostavnih statičkih konstrukcija.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih
nosača.


Opći pojmovi

Podjela statike.

Zakoni statike.

Sila kao vektor.

Veze i njihove reakcije.

Statički sustavi sila

Statički momenti sila.

Sustavi sila u ravnini

Sile djeluju na jednu točku:

- sastavljanje sila metodom plana sila

- rastavljanje sile u dvije komponente

- ravnoteža sila

- metoda projekcija

- analitički uvjeti ravnoteže

- statički određeni zadaci.

Sile djeluju na krutu ploču:

- statički moment sile

- Varignonov teorem

- spreg sila

Grafostatika:

- metoda plana sila

- metoda Verižnog poligona

- sastavljanje sila raznog pravca

- grafički uvjeti ravnoteže.

Analitičko i grafičko razmatranje ravnoteže sila u ravnini:

- rješavanje jednostavnijih zadataka sila reakcija (analitički i grafički).

Ravnoteža ravnih punih nosača

Pojam, vrste, statički određeni i neodređeni nosači.

Određivanje momenata savijanja

– grafički i analitički.

Određivanje poprečnih i uzdužnih sila

– grafički i analitički.

Rješavanje zadataka na:

- nosačima s dva oslonca

- konzoli

- kontinuirano opterećenim nosačima.

3.
Trenje

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Pojam, vrste i uloga trenja u praksi.

Trenje klizanja.

Trenje valjanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).






2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Osnove čvrstoće

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno na
elementima strojeva.

Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja.

Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.

3.
Osnove dinamike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja.

Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.






6.9. Nastavni predmet: Elementi strojeva


Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred; 2 sata (70 sati)

Cilj: Stjecanje znanja iz elemenata strojeva koja će omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju: tokar.



Zadaci:

Upoznati vrste elemenata strojeva.

Upoznati vrste materijala za izradu elemenata, postupke izrade, ugradnju u
podsklopove i sklopove i održavanje u radu.

Znati i moći dimenzionirati osnovne elemente strojeva.

Znati i moći služiti se standardima i stručnom literaturom koja obrađuje elemente
strojeva.

Razviti osjećaj za točnost, urednost, sustavnost u području izrade, ugradnje i
održavanja elemenata strojeva.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

E. Hercigonja: Elementi strojeva, ŠK, Zagreb
Grupa autora: Elementi finomehanike, ŠK, Zagreb
Strojarski priručnici, Katalozi, CD




Elementi strojeva


1. Uvod u elemente strojeva

2. Tolerancije i dosjedi strojnih dijelova

3. Elementi za nerastavljivo spajanje

4. Elementi za rastavljivo spajanje

5. Elementi za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage

6. Elementi i uređaji za podmazivanje

7. Elementi za brtvljenje

8. Elementi za protok i regulaciju

9. Finomehanički elementi

10. Osnove mehanizama



2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Uvod u elemente strojeva

Upoznati vrste, zadatak i važnost elemenata strojeva.

Podjela elemenata strojeva.

Standardizacija elemenata strojeva.

2.
Tolerancije i dosjedi strojnih dijelova

Upoznati važnost tolerancija u strojogradnji.

Znati se služiti standardnim tolerancijama iz tablica. Znati izračunati osnovne
elemente tolerancija.

Pojam i značenje tolerancija.

Tolerancije dužina.

ISO sustav tolerancija.

Pojam i vrste dosjeda.

Tolerancije oblika.

Označavanje tolerancija na crtežu.

3.
Elementi za nerastavljivo spajanje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Zakovice i zakovični spojevi.

Lemovi i lemljeni spojevi.

Zavari i zavareni spojevi.

Lijepljeni spojevi.

Utisnuti spojevi.

Porubljeni spojevi.

Preklopljeni spojevi.

4.
Elementi za rastavljivo spajanje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Vijci, matice, osiguranje protiv odvijanja.

Zatici i svornjaci.

Opruge i gibnjevi.

Klinovi i pera.

Spojke.

Stezni spojevi.

Spojevi s glavinama.

5.
Elementi za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Osovine i vratila.

Ležaji.

Tarni prijenos, tarenice.

Remeni prijenos, remeni i remenice.

Zupčani prijenos, zupčanici.

Lančani prijenos, lančanici i lanci.

Užetni prijenos.

6.
Elementi i uređaji za podmazivanje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati standardni element.

Zadatak podmazivanja.

Načini podmazivanja.

Elementi za podmazivanje.

7.
Elementi za brtvljenje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Zadatak brtvljenja.

Vrste brtvi.

Način ugradnje brtvi.

8.
Elementi za protok i regulaciju

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati dimenzionirati standardni element.

Cijevi i cijevni elementi.

Ventili.

Slavine.

Pipe.

Zasuni.

9.
Finomehanički elementi

Upoznati osnove finomehaničkih elemenata: vrste, važnost, materijal, izvedbu,
područje primjene.

Vijčani, polužni i krivuljni elementi.

Otpornici.

Uklopnici, prekidači, zapinjače, uskočnice.

Regulatori.

Logički sklopovi

10.
Osnove mehanizama

Upoznati osnove mehanizama.

Načelo rada mehanizma.

Dijelovi jednostavnog mehanizma.








6.10. Nastavni predmet: Praktikum novih tehnologija: CAD - CNC - CAM
tehnologija


Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (64 sata)

32 sata - CAD
32 sata - CAM

Cilj:

CAD: Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području
strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima
i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s pomoću tehničkog crteža.

CAM: Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na
numerički upravljanim alatnim strojevima.

Zadaci:

CAD:

- upoznati i usvojiti osnove 2D-crtanja s pomoću računala

- razvijati preciznost, točnost, urednost u izradbi crteža

- shvatiti važnost komuniciranja s pomoću crteža, vrijednost crteža, odgovornost
osobe koja

izrađuje crtež i odgovornost osobe koja izrađuje predmet prema tehničkom
crtežu

CAM:

- upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva

- moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim
strojevima.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom za
tehničko crtanje

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



2. Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
CAD

Crtanje s pomoću računala u dvije dimenzije
Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj.
za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za
prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s pomoću tehničkog crteža u CAD
programu.
Osnove CAD programa

Otvaranje i spremanje crteža

Uporaba naredbi

Organiziranje crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta crta

Zadavanje koordinata

Postavljanje parametara crteža

Pregledavanje crteža

Uređivanje crteža s pomoću osnovnih alata

Crtanje jednostavnih crta i likova

Crtanje krivulja točkastih objekata

Uređivanje crteža s pomoću naprednih alata

Dobivanje informacija o crtežu i iz crteža

Kreiranje teksta

Crtanje kota

Kreiranje stilova kota i tolerancija

Iscrtavanje i ispis crteža

2.
CNC - CAM

Osnove numeričkog upravljanja alatnim strojevima:

CNC tokarilica

Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički
upravljanim alatnim strojevima.

Sastavni dijelovi i ustroj CNC tokarilica

Mjerni sustavi

Koordinatni sustav

Nulte i referentne točke

Vrste upravljanja

Alatni sustavi i korekcija alata

Program i programiranje

Izrada predmeta na numerički upravljanoj tokarilici.








6.11. Nastavni predmet: Praktikum:

Osnove automatizacije - Upravljanje i automatizacija



Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (64 sata)

32 sata – Pneumatski i elektropneumatski sustavi

16 sati – Hidraulički sustavi

16 sati - Osnove robotike

Cilj:

Osposobiti učenika za izradu i održavanje jednostavnih pneumatskih,
elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.



Zadaci:

Upoznati elemente pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke
sustave.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Upoznati osnove robotike.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i elementima pneumatskih i
hidrauličkih sustava.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.


Literatura za učenike i nastavnike:

Nikolić G.: Pneumatika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.

Nikolić G., Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Pneumatika i lektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex, Zagreb
1998.

Nikolić G.:Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika, Školske
novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.

Šurina T., Crneković M.: Industrijski roboti, Školska knjiga, Zagreb 1990.





Praktikum: Osnove automatizacije – Upravljanje i automatizacija


Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Pneumatski i elektropneumatski sustavi
Znati i moći ugraditi jednostavne pneumatske i elektropneumatske sustave.
Vježbe:

V1; Izravno upravljanje

V2; Posredno upravljanje

V3; Upravljanje I – funkcijom

V4; Upravljanje ILI - funkcijom

V5; Memorijsko upravljanje cilindrom

V6; Ugradnja jednosmjernoprigušnog i brzoispusnog ventila

V7; Upravljanje ovisno o tlaku

V8; Upravljanje ovisno o vremenu

V9; Upravljanje elektromagnetskim ventilima

2.
Hidraulički sustavi

Znati i moći ugraditi jednostavne hidrauličke i elektrohidrauličke sustave.

V1; Hidraulička preša

V2; Posmak suporta

V3; Vježba iz prakse

3.
Osnove robotike

Upoznati građu, osnovni princip i primjenu robota.

Građa robota.

Princip rada.

Primjena robota.








Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničkih materijala



Razred: Prvi (sva zanimanja u strojarstvu)

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima koja će omogućiti
obavljajanje poslova u strojarskim zanimanjima.

Zadaci:

Upoznati vrste, osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih
materijala.

Osposobiti i izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema
standardima i trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka
o području tehničkih materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i
pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.


Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi
razred strojarske struke

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji




Izborna nastava - Osnove tehničkih materijala



Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Uvod

Upoznati najvažnije tehničke materijale u praksi.

Usvojiti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.

Usvojiti osnovna znanja o metalografiji.

Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih materijala.

Osnove metalografije:

- osnovni pojmovi

- kristalografija i kristalizacija

- dijagrami stanja

2.
Sirovo željezo

- dobivanje

Usvojiti osnovna znanja o sirovom željezu.

Dobivanje sirovog željeza:

- željezne rude, talionički dodaci i koks

- visoka peć i procesi u visokoj peći

- proizvodi visoke peći

3.
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo

Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u lijevano željezo.

Prerada sirovog željeza:

- sivi lijev; lijevano željezo s lamelarnim grafitom

- žilavi (nodularni) lijev

- tvrdi lijev

- kovkasti (temper) lijev

- čelični lijev

4.
Prerada sirovog željeza u čelik.

Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u čelik.

Postupci dobivanja čelika:

Bessemerov i Thomasov postupak – konvertori.

Siemens Martenov postupak.

Postupak dobivanja čelika s upuhivanjem kisika.

Elektro postupak dobivanja čelika.

5.
Vrste, konstrukcijskog čelika ili vrste alatnog čelika

Osposobiti i izabrati određeni materijal materijal prema zahtjevu tehničkog crteža,
prema standardima i trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz
područja o tehničkim materijalima.

Podjela čelika.

Konstrukcijski čelik.

Alatni čelik.

Označavanje čelika prema standardima.

Označavanje lijevanog željeza prema standardima.

6.
Obojeni metali i njihove legure.

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih obojenih metala i
njihovih legura.

Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema
standardima i trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz
područja tehničkim materijalima.

Vrste obojenih metala i njihovih legura.

Teški obojeni metali.

Legure teških obojenih metala.

Laki metali.

Legure lakih metala.

7.
Sinterirani materijali

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, postupku izrade, svojstvima i primjeni najvažnijih
sinteriranih materijala.

Postupak izrade.

Sinterirani željezni materijali.

Sinterirani obojeni metali.

Tvrdi metali.

Oksidno keramički rezni materijali.

8.
Nemetali

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih nemetala.

Vrste nemetala.

Plastične mase.

Drvo, guma, koža, tekstil.

Staklo, porculan, azbest.

9.
Goriva i maziva
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih goriva i maziva.

Goriva.

Maziva.






Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike


Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Utvrđivanje znanja o osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljajanje poslova u struci i zanimanju.

Zadaci:

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka o osnovama statike krutih tijela.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja osnovnih proračuna sila i
njihovih momenata.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja trenja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.


Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o.
Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje

Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.


Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike - Prva godina

1.
Statika krutog tijela

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih
nosača.

Osnovni proračuni sila:

- sastavljanje u istom pravcu

- paralelogram sila

- rastavljanje sile u dvije

komponente.

Proračuni momenata sila:

- poluga

- sila reakcija u osloncima

- kosina

- klin

- vijak

- kolotura

2.
Trenje

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Sile trenje klizanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).






Nastavni predmet: Izborna nastava – Ispitivanje tehničkih materijala


Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o ispitivanjima tehničkih materijala koja će
omogućiti obavljajanje poslova u zanimanjima u strojarstvu.



Zadaci:

Upoznati vrste i osnovne postupke ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti učenika za pripremu određenog materijala za ispitivanje.

Osposobiti učenike za razumijevanje rezultata ispitivanja prema zahtjevima crteža ili
drugih podataka.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka
o području tehničkih materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilnim rukovanjem alatom i
pravilnim izvođenjem određenih operacija.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke,

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike,

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji.





Izborna nastava: Ispitivanje tehničkih materijala – Druga godina


Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Uvod

Ponoviti i utvrditi znanje o najvažnijim tehničkim materijalima u praksi.

Ponoviti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.

Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih materijala.

Osnovne postupci ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala

2.
Radionička ispitivanja

Usvojiti osnovna znanja o postupcima radioničkih ispitivanja.

Moći samostalno radionički ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.

Vrste radioničkih ispitivanja.

Utvrđivanje materijala prema površini.

Ispitivanje materijala iskrenjem.

Ispitivanje materijala prijelomom.

3.
Mehaničko – tehnološka ispitivanja

Usvojiti osnovna znanja o postupcima mehaničko - tehnoloških ispitivanja.

Moći samostalno ili u grupi ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.

Ispitivanje vlačne čvrstoće.

Ispitivanje tlačne čvrstoće.

Ispitivanje čvrstoće na savijanje.

Ispitivanje žilavosti i umora.

Ispitivanje tvrdoće.

Ispitivanje limova.



4.
Ispitivanje materijala bez razaranja.

Usvojiti osnovna znanja o postupcima ispitivanja materijala bez razaranja.

Magnetsko fluidna defektoskopija.

Elektromagnetska defektoskopija.

Ispitivanje ultrazvukom.

Ispitivanje rendgenskim zrakama.

5.
Ostali postupci ispitivanja materijala

Usvojiti osnovna znanja o ostalim postupcima ispitivanja materijala.

Metalografska ispitivanja.

Kemijska ispitivanja.

Spektralna analiza.








Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematika u struci


Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, pravilu trojnom, postotnom i
kamatnom računu primjenjujući ih u struci i zanimanju.



Zadaci:

Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun jednostavnih
zadataka primjenjujući ih u praksi.

Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu te
moći izračunati jednostavne zadatke.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova
Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisnički program.





Izborna nastava: Matematika u struci - Druga godina


Cilj i zadaci nastavnih područja:


1.
Trigonometrijske funkcije. Jedinična kružnica.
Trigonometrijske funkcije.

Primjena trigonometrije.
Pravokutni i kosokutni trokut.

Mjerenje kuta.

2.
Pravilo trojno

3.
Postotni i kamatni račun






Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike


Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Utvrđivanje znanja osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljajanje poslova u struci i zanimanju.



Zadaci:

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće primjenjujući ih na
elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike primjenjujući ih na
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primjenjujući ih na
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti se za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o.
Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje



Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
- klasičnim računanjem,
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.







Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike – Druga godina



Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Osnove čvrstoće

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, primjenjujući ih na
elementima strojeva.

Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, primjenjujući ih u
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.

3.
Osnove dinamike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, primjenjujući ih u elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja.


Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.






Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematia u struci


Razred: Treći

Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sati)

Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata strojeva s
primjenom u struci i zanimanju.



Zadaci:

Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju.

Utvrditi osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o.
Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje



Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.


Izborna nastava: Matematika u struci - treća godina



Cilj i zadaci nastavnih područja:


1.
Proračuni u struci.

2.
Izračun troškova, poznavanje norme, cijene.

3.
Kalkulacija. Obračun posla i zarade. Izrada predračuna.





Nastavni predmet: Izborna nastava

Osnovni standardi strojarstva


Razred: Treća

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (32 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o primjeni kompjutorskih korisničkih
programa u nastavi stručnih predmeta



Zadaci:

Upoznati se s korisničkim programima u struci i zanimanju.

Osposobiti učenika za primjenu kompjutorskih korisničkih programa.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka
o području tehničkih materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.



Provjera postignuća rada učenika:

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje alatom te
pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Područja korisničkih programa izborne nastave:

- tehničko komuniciranje i standardi
- proizvodna tehnika
- upravljanje i regulacija




7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI / POMOĆNIČKI ISPIT), OPĆE UPUTE



Cilj završnog / pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao vještine i
stručno teorijska znanja utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za
obavljanje poslova u zanimanju.

Stručni dio završnog / pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i
stručno-teorijskog dijela kojima se provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća
potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio ispita utemeljen je na
praktičnom dijelu programa (praktična nastava i laboratorijske / praktične vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim katalogom
navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju,
način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera znanja i
umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik
može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.



Praktični dio završnoga / pomoćničkog ispita



Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu
završnog/pomoćničkog dijela ispita provodi se:

1. izradom ispitnoga uratka

Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na
radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom
izrade praktične zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se
svaki postupak boduje.



Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:

Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10

Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20

Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20

Kvaliteta i točnost izrade
0-20

Estetski izgled uratka
0-10

Primjena mjera za rad na siguran način
0-15

Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10

Racionalna uporaba energije
0-10

Racionalna uporaba materijala
0-10

Točnost mjernih rezultata
0-15

Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10

Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10




Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno
mjerenje temeljem bodovne ljestvice:


92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )

81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )

67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )

50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )

0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )




Stručno-teorijski dio ispita


Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se pismeno,
odnosno usmeno. Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je
stručno teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60%
mogućih bodova ima pravo polagati usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na
usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz stručno-teorijskog dijela ispita u
idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao manje od
30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.

Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje
praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za
stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine
znanja i sposobnosti:

- osnovne pojmove i definicije

- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje

- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta

- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.

Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od ukupnog
broja bodova.

Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj
mjeri biti objektivnoga tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati
podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu grešku na shemi, izvesti zaključke iz
zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba izbjegavati
pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za
opisivanjem nekog posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja
pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se sugerira nabrajanje po stavkama:
materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može postići na
taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku
olakšava da bolje pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i
objektivnost ocjenjivanja.

Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i crteže
na kojima učenik treba pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije
su dobrodošli i onda kada se od učenika traži da opiše građu nekog uređaja ili
nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije brojevima ili
slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i
ocjenjivača. Od učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i
skica. Ako treba provjeriti znanje spajanja, shema ili skica može biti djelomično
nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže učeniku da organizira
prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.

Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu
dopuštenoga pribora za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih
pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja prema ovoj ljestvici:


90 – 100
odličan (5)

80 – 89
vrlo dobar (4)

70 – 79
dobar (3)

61 – 69
dovoljan (2)

30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita

0 – 29
nedovoljan (1)




Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih
naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu
ispita treba što više koristiti sheme, crteže i fotografije, primjere projekata, tablice i
kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele različitih uređaja i
sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.





7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)


7.1. Nastavni predmet:


Ispitni cilj:

Provjera znanja i vještina potrebnih za zanimanje.

Način provjere znanja i umijeća:

- pismeno

- praktični uradak ili radne probe

Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:

Sadržaj

Znanja i vještine

Nastavna i radna sredstva

Tehnologija zanimanja

Tehničko crtanje

Elementi strojeva

Tehnička mehanika

Znanja: standardizirani TEST

Testovi

Priručnik

Praktični dio

Vještine: Standardizirane

- radne probe

- praktični uradak

Dokumentacija

Predmet obrade

Alati, uređaji i strojevi




1. Stručno- teorijski dio završnog ispita:

Pismeni ispit se sastoji od sadržaja programa stručno- teorijskih predmeta:

1.1.Tehnologija 120 minuta

Zaštita na radu.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije.

Planiranje i priprema rada.

Mjerenje i kontrola.

Ručna obrada.

Obrada spajanjem.

Strojna obrada.

Toplinska obrada.

Izrada dijelova mehaničkih sklopova.

Montaža elemenata u pneumatske i hidrauličke sustave.

Izrada jednostavnih programa za CNC tokarilice.

Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja.


1.2.Tehničko crtanje i elementi strojeva 60 minuta

Prostorno prikazivanje i kotiranje

Pravokutno projiciranje i kotiranje

Izrada i analiza radioničkog crteža elementa stroja.

Analiza sastavnih crteža.


1.3.Tehnička mehanika 60 minuta

Zadaci:

Proračuni osnove statike krutih tijela.

Proračuni ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Proračuni trenja.

Proračuni čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.

Proračuni kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Proračuni dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.


Pitanja za pismeni ispit stručno- teorijskog dijela su standardizirana i nalaze se u
Katalogu znanja koji je pripremila Hrvatska obrtnička komora.



2. Praktični dio završnog ispita:


Praktični dio završnog ispita može trajati do 18 sati, a izvodi se u dva oblika:

- radne probe

- praktični uradak.


Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja i
vještina iz područja koja pripadaju tehnologijama zanimanja, a izvode se kod
obrtnika ili u praktikumima obrtničkih škola ili tehnološkim centrima.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr. područja:

- sastavljanje pneumatskog sustava (na npr. FESTO - didaktičkim pločama)

- sastavljanje hidrauličkog sustava (na npr. FESTO - didaktičkim pločama).



Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru znanja i
vještina iz

područja bitnih za zanimanja, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je učenik
bio na naukovanju, u školskim radionicama obrtničkih škola ili na drugom
propisanom mjestu.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr. područja:

- izrada dijelova elementa sklopa alata i naprave tokarenjem

- izrada dijela na CNC upravljanim alatnim strojevima

- mjerenje i kontrola dijelova i sklopova alata i naprava

- stavljanje strojeva (tokarilica) u rad.





8. Prijelazne i završne odredbe


Program obrazovanja za zanimanje tokar koji se ostvaruje na osnovi ovog
nastavnog plana i programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske
godine te će postupno zamijeniti dosadašnje obrtničke programe (u klasičnom i
dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno zanimanje.

Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku godinu
u program za zanimanje tokar obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i
programom.

Učenici koji su se upisali u program za zanimanje tokar ranijih godina,
nastavljaju školovanje po programu koji su upisali.

Ovaj nastavni plan i program za zanimanje tokar primjenjuje se od 1. rujna 2003. godine.





 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum