|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE VODOINSTALATER -
2. dio
6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci
Tjedni (ukupni) fond sati:
1. razred 2 sata (70 sati)
2. razred 1 sat (35 sati)
3. razred 1 sat (32 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u
struci i
zanimanju.
Zadaci:
Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranja i korjenovanja.
Usvojiti znanja o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.
Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama, kao i njihovim
pretvorbama.
Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena,
oplošja i
masa likova i tijela.
Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati
jednostavne
zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o kvadratnoj jednadžbi i moći izračunati jednostavne
zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i
moći
izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati jednostavne
zadatke s
primjenom u praksi.
Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu
kalkulaciju.
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju
vodoinstalater.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”
d.o.o.
Nova Gradiška
Matematika u struci
1. Osnovne matematičke operacije
2. Potenciranje
3. Korjenovanje
4. Jednadžbe prvog stupnja
5. Veličine i jedinice
6. Proračuni dužine i kutova
7. Proračuni površine, volumena i mase
8. Algebarske operacije
9. Kvadratna jednadžba
10. Osnove trigonometrije
11. Pravilo trojno
12. Postotni i kamatni račun
13. Proračuni u zanimanju
14. Osnovni proračuni troškova
15. Izrada kalkulacija u zanimanju
Matematika u struci: Prva godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:
1. Osnovne matematičke Ponoviti znanja i uvježbati Vrste brojeva.
operacije vještinu računanja. Zbrajanje i oduzimanje.
Množenje i dijeljenje.
Osnovne računske operacije s razlomcima.
2. Potenciranje Znati i umjeti računati Pojam potencije.
s potencijama. Zbrajanje i oduzimanje potencija.
Množenje i dijeljenje potencija.
Potenciranje potencija.
3. Korjenovanje Znati i umjeti računati Pojam korjenovanja.
s korijenima. Računske operacije.
4. Jednadžbe Znati i umjeti računati Općenito o
jednadžbama.
linearni odnos veličina s linearnim jednadžbama Ekvivalentne
jednadžbe.
S jednom nepoznanicom. Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom.
Upoznati odnose Omjeri i razmjeri među veličinama.
Postotni račun.
Razumjeti sličnost. Sličnost trokuta.
Oodnos stranica u trokutu,
odnos stranica za 30°, 45° i 60°.
Upoznati vektorske veličine. Pojam
vektorske veličine, zbroj vektora, množenje vektora s brojem.
Prikazati linearne zavisnosti.
Koordinatni sustav, jednadžba pravca.
5. Veličine i jedinice Naučiti osnovne veličine. Veličine.
Znati pretvoriti jedinice. Pretvorba jedinica.
6. Proračuni dužina Znati i umjeti proračunati Proračuni podjele dužine.
i kutova podjelu dužine i kutova. Proračuni opsega kruga i njegovih dijelova.
Proračuni razvijene dužine.
Pravokutni trokut -
Pitagorin poučak.
Trigonometrijske funkcije
pravokutnog trokuta.
7. Proračuni površina Znati i umjeti proračunati Proračuni
površina:
volumena, oplošja i mase površinu, volumen, ravni likovi,
oplošje i masu likova i tijela. krug,
dijelovi kruga, elipsa
Proračuni volumena i oplošja tijela:
kocka, kvadar, piramida
valjak, stožac, kugla.
Proračuni mase i težine.
Matematika u struci: Druga godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:
1. Algebarske operacije Upoznati opće brojeve, Kvadrat i
kub binoma i
računanje s njima
rastavljanje na faktore,
algebarski
razlomci
2. Kvadratna jednadžba Znati riješiti korijene, Rješenja
kvadratne
kvadratne jednadžbe. jednadžbe,
graf funkcije,
korijen negativnog broja.
3. Trigonometrijske funkcije Znati primijeniti Jedinična
kružnica.
trigonometrijske funkcije.
Trigonometrijske funkcije.
Primjena
trigonometrije.
Pravokutni i kosokutni
trokut.
Mjerenje
kuta.
4. Pravilo trojno Znati primijeniti
Jednostavno pravilo trojno.
pravilno trojno. Složeno
pravilo trojno.
5. Postotni i kamatni račun Znati primijeniti Pojam
postotnog računa.
postotni i kamatni račun. Pojam
kamatnog računa.
Matematika u struci: Treća godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:
1. Izračun troškova Upoznati troškove i Materijalni
troškovi,
njihovo izračunavanje vrijeme
izrade, ukupni
troškovi
izrade, cijena
proizvoda
ili usluge,
izračun
norme.
2. Kalkulacija Moći obračunati Izrada
predračuna za
kalkulaciju.
jednostavniji posao.
3. Proračuni u struci Praktično primijeniti znanje. Izrada
zadataka iz
i zanimanju Priprema za završni ispit. struke i
zanimanja.
6.6. Nastavni predmet: Računalstvo
Razred: Prvi
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)
Cilj: Osposobiti učenika za samostalno korištenje računala kao osnovnog
alata u
poslovanju.
Zadaci:
Naučiti učenika da se koristi mišem i tipkovnicom.
Upoznati učenika s principima korištenja tekst procesora i tabličnih
kalkulatora.
Upoznati učenika s korištenjem baza podataka i Interneta.
Upoznati učenika s osnovnim pomagalima u programima za crtanje.
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Upoznavanje s računalom
Osnove korištenja Windowsa, služenje mišem
Crtanje (MS Paint), igranje Solitaire
2.
Služenje tastaturom
Služenje tastaturom
Prepisivanje teksta
3.
Oblikovanje teksta
Služenje alatima za oblikovanje teksta
Izrada dopisa
4.
Tablični kalkulator
Izrada tabličnog proračuna
Izrada kalkulacije materijala i rada
5.
Tablični kalkulator kao baza podataka
Korištenje sredstava za unošenje i analizu podataka
Izrada baze podataka u tekst procesoru
6.
Tekst procesor kao baza podataka
Povezivanje tekst procesora i baze podataka
Izrada cirkularnih pisama
7.
Baze podataka
Unošenje, pretraživanje i ispis podataka
Rad s nekom bazom podataka
8.
Služenje pomoćnim sredstvima za crtanje
Korištenje pomoćnih sredstava za crtanje (grid, object snap, layers,
blokovi)
Crtanje (MS Draw)
9.
Internet i e-mail
Korištenje Interneta
Programi za Internet i e-mail
Metodičke napomene:
Svu nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.
Obveze učenika: Izraditi predviđene vježbe u sklopu nastave.
6.7. Nastavni predmet: Tehničko crtanje
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)
2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti
obavljanje
poslova u zanimanju: vodoinstalater.
Zadaci:
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova,
sklopova ili
proizvoda.
Moći izraditi jednostavne tehničke crteže.
Znati i moći izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje
se
školuje.
Znati i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
Grafički radovi prve godine: Izrada i usmena analiza rada
1 – Standardi u tehničkom crtanju
2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji
3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela
4 - Izrada radioničkog crteža
Grafički radovi druge godine: Izrada i usmena analiza rada
1 – Konstrukcija krivulje
2 – Konstrukcija presjeka valjka i crtanje mreže
3 – Konstrukcija elementa stroja (vijak, zupčanik...)
4 - Izrada radioničkog crteža iz sklopnog crteža u toleranciji i kvaliteti
obrade.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Koludrović Ć., Koludrović-Harbić I., Koludrović R.: Tehničko crtanje u
slici s
kompjutorskim aplikacijama, Ćiril Koludrović, Rijeka – priručnik
2. Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb - udžbenik
TEHNIČKO CRTANJE
2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja
Tehničko crtanje (1. godina = 53 sata)
1.
Vrste crteža i standardi u tehničkom crtanju
Upoznati učenike s vrstama crteža i standardima i propisima izrade tehničke
dokumentacije.
Vrste crteža.
Standardi u tehničkom crtanju:
- crte
- formati crteža
- mjerila
- zaglavlja i sastavnice.
2.
Prostorno prikazivanje i kotiranje
Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.
Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.
Pojam prostornog prikazivanja.
Prikazivanje predmeta u izometriji i kotiranje.
Prikazivanje predmeta u dimetriji i kotiranje.
Prikazivanje predmeta u kosoj projekciji i kotiranje.
3.
Pravokutno projiciranje i kotiranje
Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.
Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.
Znati skicirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.
Osnovni pojmovi iz nacrtne geometrije: oktanti, ravnine, projekcije.
Nacrt, tlocrt, bokocrt.
Skiciranje ortogonalnih projekcija.
4.
Presjeci
Znati nacrtati presjeke jednostavnih dijelova.
Puni presjeci.
Predočavanje presjeka šrafurom.
5.
Tolerancije, znakovi kvalitete obrade
Upoznati važnost tolerancija i znakova kvalitete obrade na tehničkim
crtežima.
Znati izabrati tolerancije iz tablica.
Proračunati tolerancije provrta i osovine.
Prepoznati znakove kvalitete obrade na tehničkom crtežu.
Dužinske tolerancije.
ISO sustav tolerancija.
Dosjedi.
Postupci obrade i označavanje hrapavosti.
Stupnjevi i razredi površinske hrapavosti.
6.
Pojednostavljeno crtanje i kotiranje
Znati pojednostavljeno nacrtati i kotirati standardne dijelove.
Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju provrta, upuštenja i navoja.
Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju standardnih dijelova.
7.
Izrada radioničkog crteža
Znati i umjeti nacrtati i čitati prave radioničke crteže jednostavnih
strojnih dijelova.
Vježba: izrada radioničkog crteža
2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Građevinski nacrti
Znati nacrtati osnovne geometrijske konstrukcije.
Znati nacrtati osnovne krivulje koje imaju primjenu na strojnim elementima.
Projektni (idejni, glavni, situacijski, instalacijski)
Izvedbeni (palirski, detaljni, konstrukcijski, obračunski)
Oprema nacrta (format, okvir, natpis)
Sadržaj nacrta (tlocrt, presjek, pogled) – raspored nacrta
Kotiranje (jedinica, mjera, visinska kota)
Skraćenice i grafičke oznake za pod, stijene, materijal, sanitarije,
namještaj,
opremu, instalacije
Prikaz stuba, vrata, prozora
Prikaz dimnjaka i ventilacijskih kanala
Građevinske podloge za projektiranje instalacija
2.
Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva
Znati nacrtati presjeke osnovnih geometrijskih tijela.
Znati razviti plašteve presjeka osnovnih geometrijskih tijela.
Presjek valjka i razvijanje plašta.
Presjek stošca i razvijanje plašta.
Presjek kugle i razvijanje plašta.
Presjek prizme i razvijanje plašta.
Presjek piramide i razvijanje plašta.
Pravokutni presjek – koljeno, etaža, redukcija, račva
Okrugli presjek - koljeno, etaža, redukcija, račva
Kombinirani presjeci
3.
Crtanje osnovnih elemenata strojeva
Znati dimenzionirati i nacrtati vijak i maticu.
Vijak i matica: vrste prema navoju, konstrukciji, izvedbi – izbor i
označavanje
prema tablicama.
Cijevi i fazonski komadi za spajanje cijevi – rastavno.
6.8. Nastavni predmet: Osnove tehničke mehanike
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1 sat (35 sati)
2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj: Stjecanje znanja iz osnova tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljanje
poslova u zanimanju: vodoinstalater.
Zadaci:
Upoznati zadatke i zakone tehničke mehanike
Ovladati osnovnim pojmovima statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih
jednostavnijih
nosača.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a
primijenjeno na
elementima strojeva.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u
elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u
elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja.
Znati i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine; primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Špiranec V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
Kruz V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
3. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju
Osnove tehničke mehanike
(1. godina = 35 sati)
1.
Uvod u mehaniku
Usvojiti pojmove veličina i jedinica u mehanici.
Naučiti pojam, zadatke i podjelu mehanike.
Naučiti osnovne zakone mehanike.
Veličine i jedinice u mehanici.
Pojam, zadaci i podjela mehanike.
Osnovni zakoni mehanike.
2.
Statika krutog tijela
Usvojiti opće pojmove statike.
Upoznati osnovne elemente jednostavnih statičkih konstrukcija.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih
jednostavnijih
nosača.
Opći pojmovi
Podjela statike.
Zakoni statike.
Sila kao vektor.
Veze i njihove reakcije.
Statički sustavi sila.
Statički momenti sila.
Sustavi sila u ravnini
Sile djeluju na jednu točku:
- sastavljanje sila metodom plana
sila
- rastavljanje sile u dvije
komponente
- ravnoteža sila
- metoda projekcija
- analitički uvjeti ravnoteže
- statički određeni zadaci.
Sile djeluju na krutu ploču:
- statički moment sile
- Varignonov teorem
- spreg sila.
Grafostatika:
- metoda plana sila
- metoda Verižnog poligona
- sastavljanje sila raznog pravca
- grafički uvjeti ravnoteže.
Analitičko i grafičko razmatranje ravnoteže sila u ravnini:
- rješavanje jednostavnijih zadataka sila, reakcija (analitički i grafički).
Ravnoteža ravnih punih nosača
Pojam, vrste, statički određeni i neodređeni nosači.
Određivanje momenata savijanja
– grafički i analitički.
Određivanje poprečnih i uzdužnih sila
– grafički i analitički.
Rješavanje zadataka na:
- nosačima s dva oslonca
- konzoli
- kontinuirano opterećenim nosačima.
3.
Trenje
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.
Pojam, vrste i uloga trenja u praksi.
Trenje klizanja.
Trenje valjanja.
Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu,
ležaju).
1.
Osnove čvrstoće
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a
primijenjeno na
elementima strojeva.
Vrste naprezanja i opterećenja.
Naprezanje na vlak.
Naprezanje na tlak.
Naprezanje na savijanje.
Naprezanje na odrez.
Naprezanje na uvijanje.
Naprezanje na izvijanje.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.
2.
Osnove kinematike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno na
elementima strojeva i u tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak kinematike.
Jednoliko pravocrtno gibanje.
Jednoliko kružno gibanje.
Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.
Srednja brzina.
Slobodni pad i hitac uvis.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije
zanimanja.
3.
Osnove dinamike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno na
elementima
strojeva i u tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak dinamike.
Mehanički rad.
Mehanička energija.
Mehanička snaga.
Mehanički stupanj iskoristivosti.
Količina gibanja.
Centrifugalna i centripetalna sila.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije
zanimanja.
6.9. Nastavni predmet: Elementi vodovodnih instalacija i protoka
Razred: Drugi
Cilj: Stjecanje znanja i elemenata strojeva koja će omogućiti obavljanje
poslova u
zanimanju: vodoinstalater.
Zadaci:
Upoznati vrste elemenata strojeva.
Upoznati vrste materijala za izradu elemenata, postupcima izrade, ugradnju u
podsklopove i sklopove i održavanje u radu.
Znati i moći dimenzionirati osnovne elemente strojeva i protoka.
Znati i moći služiti se standardima i stručnom literaturom koja obrađuje
elemente
strojeva i protoka.
Razviti osjećaj za točnost, urednost, sustavnost u području izrade, ugradnje
i
održavanja elemenata strojeva i protoka.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova
- vještine; primjena znanja korištenjem literature
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Energetika - marketing d.o.o.: Osnove tehnike instalacija vode i plina, EM
Zagreb,
2003.
Elementi vodovodnih instalacija i protoka – 2. razred
1.
Osnovne fizikalne veličine
Upoznati osnovne veličine i jedinice SI sustava.
Osnovne veličine i jedinice SI sustava.
2.
Izvedene fizikalne veličine
Upoznati izvedene veličine i jedinice SI sustava.
Površina.
Volumen.
Brzina.
Ubrzanje.
Protok.
Sila.
Tlak.
Energija.
Snaga.
3.
Mediji u instalacijama
Upoznati i usvojiti važnost strujanja u struci.
Stanja medija u ovisnosti o tlaku i temperaturi.
Strujanje i pojave pri strujanju.
4.
Propisi i nadležnosti vezane uz korištenje instalacija
Upoznati propise i nadležnosti.
Proizvođač.
Distributer.
Korisnik.
5.
Materijali, poluproizvodi i proizvodi u cjevovodu
Znati i moći izabrati i dimenzionirati poluproizvode i proizvode u
cjevovodu.
Gubitak tlaka i dimenzioniranje prema protoku i brzini.
Cijevi.
Fazonski komadi.
Armature.
Materijal za izolaciju.
6.
Uređaji za stvaranje i regulaciju protoka
Znati i moći izabrati i dimenzionirati uređaje za stvaranje i regulaciju
protoka.
Crpke.
Posude.
Regulatori tlaka.
7.
Uređaji za mjerenje
Znati i moći primijeniti uređaje za mjerenje u struci i zanimanju.
Mjerenje temperature.
Mjerenje tlaka.
Mjerenje protoka (nadležnost distributera).
Mjerenje energije.
8.
Kompletni prikaz instalacije i trošila
Biti osposobljen čitati dijelove instalacije s nacrta i samostalno prikazati
jednostavnu instalaciju s trošilima.
Kompletni prikaz instalacije i trošila s hidrauličkog i toplinskog
stajališta (protok,
energija, izbor trošila, izbor pumpi, sigurnosnih organa, cjevovoda i
mjerila
potrošnje medija).
6.10. Nastavni predmet: Praktikum novih tehnologija:
CAD + Projekt
Razred: Treći
Cilj:
CAD: Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području
strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani
tehničkim crtežima
i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s pomoću tehničkog crteža.
Osposobiti učenika da može izraditi jednostavan projekt prikaza instalacija
i trošila.
Zadaci:
- upoznati i usvojiti osnove 2D-crtanja s pomoću računala
- razvijati preciznost, točnost, urednost u izradi crteža
- shvatiti važnost komuniciranja s pomoću crteža, vrijednost crteža,
odgovornost
osobe koja
izrađuje crtež i odgovornost osobe koja izrađuje predmet prema tehničkom
crtežu
- moći samostalno izraditi jednostavni prikaz instalacija i trošila.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom za
tehničko crtanje
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Energetika - marketing d.o.o.: Osnove tehnike instalacija vode i plina, EM
Zagreb,
2003.
Praktikum: CAD + Projekt (3. razred)
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
CAD
Crtanje s pomoću računala u dvije dimenzije
Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području
strojarstva, tj.
za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za
prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s pomoću tehničkog crteža u CAD
programu.
Osnove CAD programa
Otvaranje i spremanje crteža
Uporaba naredbi
Organiziranje crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta crta
Zadavanje koordinata
Postavljanje parametara crteža
Pregledavanje crteža
Uređivanje crteža s pomoću osnovnih alata
Crtanje jednostavnih crta i likova
Crtanje krivulja točkastih objekata
Uređivanje crteža s pomoću naprednih alata
Dobivanje informacija o crtežu i iz crteža
Kreiranje teksta
Crtanje kota
Kreiranje stilova kota i tolerancija
Iscrtavanje i ispis crteža
2.
Projekt.
Osposobiti učenika da može samostalno izraditi jednostavni prikaz
instalacija i
trošila
Prikaz instalacije i trošila s hidrauličkog i toplinskog stajališta (protok,
energija,
izbor trošila, izbor pumpi, sigurnosnih organa, cjevovoda i mjerila
potrošnje medija).
6.11. Nastavni predmet: Praktikum:
Upravljanje i automatizacija
Razred: Treći/ vodoinstalateri, plinoinstalateri, instalateri grijanja i
klimatizacije
Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 2 sata (64 sata)
10 sati – Električne instalacije i zaštita od dodira
18 sati – Automatska regulacija
20 sati - Mjerenje i mjerni pretvornici
16 sati - Upravljanje
Cilj:
Osposobiti učenika za siguran rad s električnom strujom te za
dijagnosticiranje i
popravak regulacijskih i upravljačkih elemenata.
Zadaci:
Naučiti raditi na siguran način s električnim uređajima.
Upoznati principe automatske regulacije i rad različitih tipova regulatora.
Razumjeti rad uređaja.
Moći mjerenjem električnih veličina odrediti pokvareni element i zamijeniti
ga.
Upoznati principe upravljanja.
Moći programirati upravljačke programatore.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova
- vještine; primjena znanja praktičnim radom uz korištenje literature
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.
Praktikum: Upravljanje i automatizacija
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Električne instalacije i zaštita od dodira
Naučiti učenika raditi s električnim uređajima na siguran način.
Vježbe:
V1; Napon i struja
V2; Ohmov zakon
V3; Strujni krug izmjenične
struje
V4; Nadstrujna zaštita
V5; Zaštita od dodira
Istosmjerna i izmjenična struja
Izvođenje kućne instalacije
2.
Automatska regulacija
Upoznati principe automatske regulacije i rad raznih tipova regulatora.
Elementi regulacijskog kruga
Regulacijska staza
Binarna regulacija
P- regulator
PI - regulator
PID - regulator
3.
Mjerenje i mjerni pretvornici
Upoznati mjerne davače i obradu signala.
Naučiti učenika dijagnosticirati kvar mjerenjem osnovnih električnih
veličina.
V6; Mjerenje struje i napona
V7; Mjerenje otpora
Davači temperature
Davači pritiska
Davači protoka
Elektromagnetski ventili
Elektromotori
V8; Mjerenje struje i napona na
uređaju
4.
Upravljanje
Upoznati učenika s principima upravljanja.
Osposobiti učenika za programiranje upravljačkih sklopova.
Vrste upravljanja
Upravljački i energetski krug
Princip rada mikroračunala
V9; Programiranje upravljačke
jedinice uređaja za centralno
grijanje.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničkih materijala
Razred: Prvi (sva zanimanja u strojarstvu)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima koja će omogućiti
obavljajanje poslova u strojarskim zanimanjima.
Zadaci:
Upoznati vrste, osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih
materijala.
Osposobiti i izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža,
prema
standardima i trgovačkim oznakama.
Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima
podataka
o području tehničkih materijala.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine: primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom i
pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u
boji
Izborna nastava - Osnove tehničkih materijala
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Uvod
Upoznati najvažnije tehničke materijale u praksi.
Usvojiti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.
Usvojiti osnovna znanja o metalografiji.
Značenje tehničkih materijala.
Podjela tehničkih materijala.
Osnovna svojstva tehničkih materijala.
Osnove metalografije:
- osnovni pojmovi
- kristalografija i kristalizacija
- dijagrami stanja
2.
Sirovo željezo
- dobivanje
Usvojiti osnovna znanja o sirovom željezu.
Dobivanje sirovog željeza:
- željezne rude, talionički dodaci i koks
- visoka peć i procesi u visokoj peći
- proizvodi visoke peći
3.
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo
Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u lijevano željezo.
Prerada sirovog željeza:
- sivi lijev; lijevano željezo s lamelarnim grafitom
- žilavi (nodularni) lijev
- tvrdi lijev
- kovkasti (temper) lijev
- čelični lijev
4.
Prerada sirovog željeza u čelik.
Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u čelik.
Postupci dobivanja čelika:
Bessemerov i Thomasov postupak – konvertori.
Siemens Martenov postupak.
Postupak dobivanja čelika s upuhivanjem kisika.
Elektro postupak dobivanja čelika.
5.
Vrste, konstrukcijskog čelika ili vrste alatnog čelika
Osposobiti i izabrati određeni materijal materijal prema zahtjevu tehničkog
crteža,
prema standardima i trgovačkim oznakama.
Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora
podataka iz
područja o tehničkim materijalima.
Podjela čelika.
Konstrukcijski čelik.
Alatni čelik.
Označavanje čelika prema standardima.
Označavanje lijevanog željeza prema standardima.
6.
Obojeni metali i njihove legure.
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih
obojenih metala i
njihovih legura.
Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža,
prema
standardima i trgovačkim oznakama.
Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora
podataka iz
područja tehničkim materijalima.
Vrste obojenih metala i njihovih legura.
Teški obojeni metali.
Legure teških obojenih metala.
Laki metali.
Legure lakih metala.
7.
Sinterirani materijali
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, postupku izrade, svojstvima i primjeni
najvažnijih
sinteriranih materijala.
Sinterirani željezni materijali.
Sinterirani obojeni metali.
Tvrdi metali.
Oksidno keramički rezni materijali.
8.
Nemetali
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih
nemetala.
Vrste nemetala.
Plastične mase.
Drvo, guma, koža, tekstil.
Staklo, porculan, azbest.
9.
Goriva i maziva
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih goriva
i maziva.
Goriva.
Maziva.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike
Razred: Prvi
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1 sat (35 sati)
Cilj: Utvrđivanje znanja o osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljajanje poslova u struci i zanimanju.
Zadaci:
Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka o osnovama statike krutih tijela.
Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja osnovnih proračuna
sila i
njihovih momenata.
Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja trenja.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju,
“UM”d.o.o.
Nova Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.
Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike - Prva godina
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Statika krutog tijela
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih
jednostavnijih
nosača.
Osnovni proračuni sila:
- sastavljanje u istom pravcu
- paralelogram sila
- rastavljanje sile u dvije komponente.
Proračuni momenata sila:
- poluga
- sila reakcija u osloncima
- kosina
- klin
- vijak
- kolotura
2.
Trenje
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.
Sile trenje klizanja.
Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu,
ležaju).
Nastavni predmet: Izborna nastava – Ispitivanje tehničkih materijala
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o ispitivanjima tehničkih
materijala koja će
omogućiti obavljajanje poslova u zanimanjima u strojarstvu.
Zadaci:
Upoznati vrste i osnovne postupke ispitivanja najvažnijih tehničkih
materijala.
Osposobiti učenika za pripremu određenog materijala za ispitivanje.
Osposobiti učenike za razumijevanje rezultata ispitivanja prema zahtjevima
crteža ili
drugih podataka.
Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima
podataka
o području tehničkih materijala.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilnim rukovanjem
alatom i
pravilnim izvođenjem određenih operacija.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke,
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike,
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u
boji.
Izborna nastava: Ispitivanje tehničkih materijala – Druga godina
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Uvod
Ponoviti i utvrditi znanje o najvažnijim tehničkim materijalima u praksi.
Ponoviti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.
Značenje tehničkih materijala.
Podjela tehničkih materijala.
Osnovna svojstva tehničkih materijala.
Osnovne postupci ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala
2.
Radionička ispitivanja
Usvojiti osnovna znanja o postupcima radioničkih ispitivanja.
Moći samostalno radionički ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.
Vrste radioničkih ispitivanja.
Utvrđivanje materijala prema površini.
Ispitivanje materijala iskrenjem.
Ispitivanje materijala prijelomom.
3.
Mehaničko – tehnološka ispitivanja
Usvojiti osnovna znanja o postupcima mehaničko - tehnoloških ispitivanja.
Moći samostalno ili u grupi ispitati pojedine skupine najvažnijih
materijala.
Ispitivanje vlačne čvrstoće.
Ispitivanje tlačne čvrstoće.
Ispitivanje čvrstoće na savijanje.
Ispitivanje žilavosti i umora.
Ispitivanje tvrdoće.
Ispitivanje limova.
4.
Ispitivanje materijala bez razaranja.
Usvojiti osnovna znanja o postupcima ispitivanja materijala bez razaranja.
Magnetsko fluidna defektoskopija.
Elektromagnetska defektoskopija.
Ispitivanje ultrazvukom.
Ispitivanje rendgenskim zrakama.
5.
Ostali postupci ispitivanja materijala
Usvojiti osnovna znanja o ostalim postupcima ispitivanja materijala.
Metalografska ispitivanja.
Kemijska ispitivanja.
Spektralna analiza.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematika u struci
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, pravilu trojnom,
postotnom i
kamatnom računu primjenjujući ih u struci i zanimanju.
Zadaci:
Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun
jednostavnih
zadataka primjenjujući ih u praksi.
Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu te
moći izračunati jednostavne zadatke.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o.
Nova
Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisnički program.
Izborna nastava: Matematika u struci - Druga godina
Cilj i zadaci nastavnih područja:
1. Trigonometrijske funkcije Utvrditi primjenu Jedinična
kružnica.
trigonometrijske funkcije.
Trigonometrijske funkcije.
Primjena
trigonometrije.
Pravokutni i kosokutni
trokut.
Mjerenje
kuta.
2. Pravilo trojno Utvrditi primjenu Jednostavno
pravilo trojno.
pravila trojnog. Složeno
pravilo trojno.
3. Postotni i kamatni račun Utvrditi primjenu Pojam
postotnog računa.
postotnog i kamatnog računa. Pojam
kamatnog računa.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj: Utvrđivanje znanja osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljajanje poslova u struci i zanimanju.
Zadaci:
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće primjenjujući
ih na
elementima strojeva.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike primjenjujući ih na
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primjenjujući ih na
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti se za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju,
“UM”d.o.o.
Nova Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
- klasičnim računanjem,
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.
Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike – Druga godina
Cilj i zadaci nastavnih područja
Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)
1.
Osnove čvrstoće
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće,
primjenjujući ih na
elementima strojeva.
Vrste naprezanja i opterećenja.
Naprezanje na vlak.
Naprezanje na tlak.
Naprezanje na savijanje.
Naprezanje na odrez.
Naprezanje na uvijanje.
Naprezanje na izvijanje.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.
2.
Osnove kinematike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, primjenjujući ih u
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak kinematike.
Jednoliko pravocrtno gibanje.
Jednoliko kružno gibanje.
Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.
Srednja brzina.
Slobodni pad i hitac uvis.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije
zanimanja.
3.
Osnove dinamike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, primjenjujući ih u
elementima
strojeva i tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak dinamike.
Mehanički rad.
Mehanička energija.
Mehanička snaga.
Mehanički stupanj iskoristivosti.
Količina gibanja.
Centrifugalna i centripetalna sila.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije
zanimanja.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematia u struci
Razred: Treći
Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sati)
Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata
strojeva s primjenom u struci i zanimanju.
Zadaci:
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju.
Utvrditi osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu
kalkulaciju.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju,
“UM”d.o.o.
Nova Gradiška
2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.
Izborna nastava: Matematika u struci - treća godina
Cilj i zadaci nastavnih područja:
1. Proračuni u struci Praktična primjena znanja Izrada
zadataka iz
i zanimanju struke i
zanimanja.
2. Izračun troškova Poznavanje troškova i Materijalni troškovi,
njihovo izračunavanje vrijeme izrade,
ukupni
troškovi
izrade, cijena
proizvoda
ili usluge,
izračun
norme.
3. Kalkulacija Obračun posla i zarade Izrada
predračuna za
jednostavniji posao.
Nastavni predmet: Izborna nastava
Osnovni standardi strojarstva
Razred: Treća godina
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (32 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o primjeni kompjutorskih
korisničkih
programa u nastavi stručnih predmeta
Zadaci:
Upoznati se s korisničkim programima u struci i zanimanju.
Osposobiti učenika za primjenu kompjutorskih korisničkih programa.
Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima
podataka
o području tehničkih materijala.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika:
- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje
alatom te
pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Područja korisničkih programa izborne nastave:
- tehničko komuniciranje i standardi
- proizvodna tehnika
- upravljanje i regulacija
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT), OPĆE UPUTE
Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao
vještine i
stručno teorijska znanja utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za
obavljanje poslova u zanimanju.
Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i
stručno-teorijskog dijela kojima se provjeravaju usvojenost znanja, vještina
i umijeća
potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio ispita utemeljen je
na
praktičnom dijelu programa (praktična nastava i laboratorijske/praktične
vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim
katalogom
navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju,
način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja
provjera znanja i
umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se
učenik
može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita
Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu
završnog/pomoćničkog dijela ispita provodi se:
1. izradom ispitnoga uratka
Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera
zaštite na
radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka
tijekom izrade praktične zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija
na
način da se svaki postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20
Kvaliteta i točnost izrade
0-20
Estetski izgled uratka
0-10
Primjena mjera za rad na siguran način
0-15
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10
Racionalna uporaba energije
0-10
Racionalna uporaba materijala
0-10
Točnost mjernih rezultata
0-15
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno
mjerenje temeljem bodovne ljestvice:
92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )
81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )
67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )
50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )
0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )
Stručno-teorijski dio ispita
Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se
pismeno,
odnosno usmeno. Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova
položio je
stručno teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je
postigao 30-60%
mogućih bodova ima pravo polagati usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji
na
usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz stručno-teorijskog dijela
ispita u
idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao
manje od
30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za
obavljanje
praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom
za
stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i zadaci trebaju obuhvatiti
sljedeće razine
znanja i sposobnosti:
- osnovne pojmove i definicije
- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje
- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od
ukupnog
broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u
najvećoj
mjeri biti objektivnoga tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme,
pročitati
podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu grešku na shemi, izvesti
zaključke iz
zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba
izbjegavati
pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za
opisivanjem nekog posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva
pitanja
pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se sugerira nabrajanje po
stavkama:
materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može
postići na
taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku
olakšava da bolje pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost
odgovora i
objektivnost ocjenjivanja.
Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i
crteže
na kojima učenik treba pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i
fotografije
su dobrodošli i onda kada se od učenika traži da opiše građu nekog uređaja
ili
nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili
slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i
ocjenjivača. Od učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje
shema i
skica. Ako treba provjeriti znanje spajanja, shema ili skica može biti
djelomično
nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže učeniku da
organizira
prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje
spajanja.
Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz
uporabu
dopuštenoga pribora za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika
i ostalih
pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja prema ovoj ljestvici:
90 – 100
odličan (5)
80 – 89
vrlo dobar (4)
70 – 79
dobar (3)
61 – 69
dovoljan (2)
30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita
0 – 29
nedovoljan (1)
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih
naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom
dijelu
ispita treba što više koristiti sheme, crteže i fotografije, primjere
projekata, tablice i
kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele različitih
uređaja i
sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit
održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)
7.1. Nastavni predmet:
Ispitni cilj:
Provjera znanja i vještina potrebnih za zanimanje.
Način provjere znanja i umijeća:
- pismeno
- praktični uradak ili radne probe.
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:
Tehnologija zanimanja
Tehničko crtanje
Elementi strojeva i protoka
Tehnička mehanika
Znanja: standardizirani TEST
Praktični dio
Vještine: standardizirane
- radne probe
- praktični uradak
Dokumentacija
Predmet obrade
Alati, uređaji i strojevi
Stručno-teorijski dio završnog ispita:
Pismeni ispit se sastoji od sadržaja programa stručno- teorijskih predmeta:
1.1.Tehnologija 120 minuta
Zaštita na radu.
Sigurnost na radu,
zaštita okoliša i racionalno korištenje energije.
Planiranje i priprema rada.
Mjerenje i kontrola.
Ručna obrada.
Obrada spajanjem.
Montaža elemenata u sklopove.
Ispitivanje sklopova.
1.2.Tehničko crtanje i elementi strojeva 60 minuta
Prostorno prikazivanje i kotiranje.
Pravokutno projiciranje i kotiranje.
Izrada i analiza crteža elementa i sklopa.
Analiza sastavnih crteža.
1.3.Tehnička mehanika 60 minuta
Zadaci:
Proračuni osnove statike krutih tijela.
Proračuni ravnoteže punih jednostavnijih nosača.
Proračuni trenja.
Proračuni čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.
Proračuni kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.
Proračuni dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.
Pitanja za pismeni ispit stručno-teorijskog dijela su standardizirana i
nalaze se u
Katalogu znanja koji je pripremila Hrvatska obrtnička komora.
Praktični dio završnog ispita:
Praktični dio završnog ispita može trajati do 18 sati, a izvodi se u dva
oblika:
- radne probe
- praktični uradak
Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja
i
vještina iz područja koja pripadaju tehnologijama zanimanja, a izvode kod
obrtnika
ili u praktikumima obrtničkih škola ili tehnološkim centrima.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja, npr.:
- sastavljanje i montaža sustava.
Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru
znanja i
vještina iz
područja bitnih za zanimanja, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je
učenik
bio na naukovanju u školskim radionicama obrtničkih škola ili na drugom
propisanom mjestu.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja, npr.:
- izrada elementa sklopa ručnim i strojnim obradama
- montaža elemenata u sklopove
- montaža i demontaža sklopova
- ispitivanje i kontrola dijelova i sklopova
- puštanje u probni rad.
8. Prijelazne i završne odredbe
Program obrazovanja za zanimanje vodoinstalater koji se ostvaruje na osnovi
ovog
nastavnog plana i programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske
godine te će postupno zamijeniti dosadašnje obrtničke programe (u klasičnom
i
dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno zanimanje.
Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku
godinu u
program za zanimanje vodoinstalater obrazuju se u skladu s ovim nastavnim
planom
i programom.
Učenici koji su se upisali u program za zanimanje vodoinstalater ranijih
godina,
nastavljaju školovanje po programu koji su upisali.
Ovaj nastavni plan i program za zanimanje vodoinstalater primjenjuje se od
1. rujna 2003. godine.
Dodatne informacije dostupne su na upit, ugovornim
korisnicima Poslovnog Foruma.
|