|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA
ZANIMANJE
ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR - 3. dio
6.10. Izborni dio
U izbornom dijelu programa učenici mogu birati između nastave tjelesne i
zdravstvene kulture, matematike
i strukovnih predmeta. U 3. razredu obvezno je predvidjeti najmanje jedan
sat izborne nastave iz
stručno-teorijskog dijela i jedan sat iz praktičnih/laboratorijskih vježbi
iz strukovnoga područja.
Sadržaji izbornog dijela programa u strukovnom području u 1. i 2. razredu
mogu biti sadržaji
obveznog zajedničkog dijela programa s povećanim fondom sati. U 3. razredu
za izbornu nastavu mogu
škole odabrati dio iz ponuđenih sadržaja ili predložiti sadržaje po
vlastitom izboru koji su u funkciji
zanimanja za koje se učenik obrazuje.
Za izborne sadržaje iz matematike mogu se koristiti sadržaji iz Okvirnih
nastavnih programa
općeobrazovnih predmeta u srednjim školama
(Glasnik Ministarstva prosvjete i
športa, posebno izdanje,
broj 11, Zagreb, 1997.).
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se
učenicima ponuditi
jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom
aktivnosti i športova u
izbornoj nastavi učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti
stečena u osnovnom programu i
usvojiti nove spoznaje.
Primjena računala u tehničkom crtanju
Razred: 1. ili 2.
Cilj
Omogućiti učeniku da stekne osnovna znanja i vještine uporabe računala za
tehničko crtanje i
dokumentiranje na primjeru nekog od računalnih programa za tehničko crtanje.
Zadaci
- upoznati osnovne značajke računalnog programa za tehničko crtanje
- instalirati program i podesiti parametre
- s pomoću računala nacrtati jednostavne predmete u ortogonalnoj projekciji
- s pomoću računala nacrtati jednostavnije predmete u izometrijskoj i kosoj
projekciji.
Sadržaj
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Osobine računalnog programa
Navesti osnovne značajke računalnog programa za tehničko crtanje.
Instalirati program.
Podesiti parametre programa
Rad sa slojevima
Pohraniti i brisati crtež
Izraditi sastavnice.
Upisati tekst.
Osnovne značajke odabranoga programa za tehničko crtanje.
Instaliranje programa u računalo.
2. Pravokutna projekcija
Nacrtati jednostavne predmete u pravokutnoj (ortogonalnoj) projekciji
S pomoću programa i računala izvesti crtanje predmeta, kotiranje,
zrcaljenje. crtanje konture.
Nacrtati elipsu.
Kotiranje.
Pomoćne crte, oktanti i projciranje točke u tri ravnine.
Crtanje presjecištem, crtanje,
Projekcija.
Zrcaljenje, crtanje konture
3. Prostorni prikaz
Nacrtati jednostavnije predmete u izometrijskoj projekciji.
Nacrtati jednostavnije predmete u i kosoj projekciji.
Izometrija.
Perspektiva.
4. Presjeci
Nacrtati presjek prema modelu.
Izvesti kotiranje
Crtanje presjeka.
Kotiranje i presjeci.
5. Simboli i tehnička dkomumentacija
Znati uporabu gotovih simbola.
Kreirati simbole.
Navesti i primijeniti simbole u elektrotehnici pri izradi elektrotehničke
dokumentacije.
Gotovi simboli i njihova uporaba.
Stvaranje simbola.
Crtanje strujne sheme.
Metodičke napomene
Nastava ovog predmeta izvodi se u specijaliziranoj učionici opremljenoj
računalima i opremom za predmet
tehničko crtanje i dokumentiranje. Preporuča se da se sva nastava izvodi sa
skupinama ne većim od 15
učenika.
Nastava ovoga predmeta neposredno je povezana s praktičnom nastavom, posebno
onim dijelom koji se
provodi u školi. Teorijske spoznaje na nastavi ovoga predmeta uvježbavaju se
i primjenjuju na praktičnoj
nastavi u školskoj i obrtničkoj radionici. U nastavi se može koristiti bilo
koji računalni program za tehničko
crtanje (preporuča se uporaba programa CADdy v. 17.0 BP+ET1 ili viši).
U sklopu ukupnog broja sati treba predvidjeti vrijeme za provjeru znanja
samostalnim radom. Prilikom
provjere znanja predvidjeti različite metode s naglaskom na pisanoj provjeri
odgovarajućim programskim
zadatkom. Nakon obrade nekoliko cjelina učenicima treba zadati zadatak u
obliku “programa”, za svako
polugodište po jedan. Sadržaj programskih zadataka treba biti izrada
radioničkih i sklopnih crteža i
ortogonalne projekcije.
Pri ispitivanju znanja učenika prednost treba imati praktičan rad kojim
učenik treba pokazati ostvarenost
postavljenih zadaća nastave tehničkog crtanja i dokumentiranja. Konačnu
ocjenu čine ocjene dobivene
ispitivanjem i iz programskih zadataka.
Obveze učenika
Pribor i oprema
Svaki učenik dužan je za nastavu imati sljedeći pribor i opremu: propisani
udžbenik/priručnik za uporabu
računalnoga programa, bilježnicu (format po izboru) za vođenje bilješki na
nastavi.
Provjeravanje i ocjenjivanje postignuća
Uz redovit dolazak na nastavu, provjere usvojenosti znanja:
- cjelosatnu provjeru znanja izradom zadatka s pomoću računala
- programski zadatak (u svakom polugodištu po jedan).
Obrada zvuka
Razred: 2. ili 3.
Cilj
Stjecanje znanja i praktičnih postupaka u analizi, obradi i pohrani zvuka uz
pomoć digitalnih tehnologija
(računalo, CD pisač, RDAT, minidisk, DVD, DAB).
Zadaci
- objasniti princip pohrane audioinformacije u različitim formatima uz pomoć
računala
- poznavati i primijeniti aplikacijske programe za analizu i obradu zvuka
- poznavati i primijeniti postupke obrade i pohrane zvuka za različite
aplikacije
- upoznati i primijeniti osnovna mjerenja uz pomoć računala u audiopodručju.
Sadržaj
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati
Nastavni sadržaji
1. Zvuk
Poznavati formate za pohranu zvuka.
Primijeniti snimanje zapisa iz različitih izvora.
Analogni i digitalni formati.
CD kvaliteta.
Podešavanje Windowsa za rad zvukom.
Pohrana zvuka.
2. Programi za obradu zvuka
Naučiti instalaciju i podešavanje programa za obradu zvuka.
Koristiti metode za obradu zvuka, normalizaciju i čišćenje,
Primijeniti postupke za poboljšanje snimaka.
Poznavati i primijeniti postupke kompresije
Poznavati postupke ubacivanja različitih zvučnih efekata.
Uvod u programe za obradu zvuka
Podešavanje računala.
Izbor zvučne kartice.
Instalacija programa za obradu zvuka.
Snimanje u prikazu Edit.
Generiranje novih signala.
Efekti.
Prikaz Waveform.
Miješalo.
Stvaranje novog snimka i snimanje CD.
3. Spectra lab
Upoznati se s osnovnim karakteristikama aplikacijskog softvera u primjeni.
Osnovna mjerenja u akustici.
Mjerenja s pomoću računala.
Karakteristika pojačala.
Akustički odziv prostorije.
Ostala mjerenja.
4. Winamp
Poznavanje aplikacijskog softvera na razini primjene.
Podešavanje i rukovanje aplikacijskim programom
Metodičke napomene
Nastava iz ovog predmeta izvodi se u odgovarajućim namjenskim učionicama.
Učeniku mora biti dostupno
radno mjesto na računalu s odgovarajućim dodacima (audio i videokartica), CD
reproduktor i
odgovarajuća radio prijamna tehnika.
Nastava se izvodi isključivo na računalima na praktičnim primjerima.
Primjere je potrebno prilagoditi
mogućnostima i potrebama učenika. Na nastavi se koristi odgovarajući softver
za obradu zvuka (npr. Cool
edit).
Učenik je dužan u tijeku nastave izraditi odgovarajuće snimljene
materijale prema točno određenom
zadatku.
Izborna nastava prema ovom programu može se izvoditi u 2. ili 3. razredu.
Projektiranje shema tiskanih vodova računalom
Razred: 2. ili 3.
Cilj
Cilj nastave ovog predmeta je naučiti učenike koristiti računalo u izradi
električnih shema i shema tiskanih
vodova.
Zadaci
- spoznati mogućnosti suvremene informatičke opreme pri crtanju električnih
shema i projektiranju shema
tiskanih vodova
- razviti naviku uporabe suvremene informatičke opreme pri crtanju
električnih shema i projektiranju
shema tiskanih vodova
- povezati usvojeno znanje s ostalim stručno-teoretskim predmetima i s
primjerima u praksi.
Sadržaj
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Instalacija programa.
Znati instalirati potrebne programe.
Upoznati se sa strukturom, modulima, osnovnim izbornicima i mogućnostima
programa.
Snalaziti se u okruženju programskog paketa.
Postaviti potrebne parametre programskog paketa.
Instalacija programa na računalo.
Značajke programskog okruženja.
Glavni program.
Programski moduli.
Osnovni izbornici.
Mogućnosti programa.
Parametri programskog okruženja (prilagodba ekrana, podešavanje rastera,
učitavanje biblioteka).
2. Crtanje električnih shema
Nacrtati električnu shemu.
Provjeriti električnu povezanost elemenata.
Napraviti promjene na nacrtanoj električnoj shemi.
Nadograditi postojeću biblioteku elementa.
Kreirati listu komponenti i sklopova.
Ispisati električnu shemu.
Ispisati listu komponenti i sklopova.
Osnovni elementi električne sheme.
Postavljanje elemenata.
Editiranje elemenata.
Dodavanje elementa u biblioteku.
Pomicanje elemenata.
Brisanje elemenata.
Povezivanje elemenata.
Predefiniranje karakteristika vodiča.
Provjera električne povezanosti.
Generiranje potrebnih datoteka.
Ispis električnih shema.
3. Projektiranje shema tiskanih vodova
Nacrtati jednoslojnu i dvoslojnu shemu tiskanih vodova na osnovi električne
sheme.
Primijeniti mogućnosti automatskog postavljanja i povezivanja elemenata.
Provjeriti ispravnost povezivanja elemenata.
Promijeniti pozicije elemenata, vodova, lemnih točaka i provrta.
Ispisati shemu tiskanih vodova.
Rad spojevima.
Ručno postavljanje elemenata.
Povezivanje elemenata
Postavljanje vodova.
Postavljanje lemnih točaka i provrta za montažu pločice.
Uređivanje elemenata, vodova, lemnih točaka i provrta.
Pomicanje elemenata, vodova, lemnih točaka i provrta.
Automatsko postavljanje elemenata na osnovu električne sheme.
Automatsko povezivanje elemenata.
Provjera ispravnosti povezivanja elemenata.
Ispis sheme tiskanih vodova.
Metodičke napomene
Nastava ovog predmeta izvodi se u odgovarajućim namjenskim učionicama.
Svakom učeniku mora biti
dostupno radno mjesto s računalom. Nastava se izvodi isključivo na
računalima na praktičnim primjerima i
zadacima. Primjere i zadatke potrebno je prilagoditi mogućnostima i
potrebama učenika. Na nastavi se
koristi odgovarajući softver (Tango, Eagle, Protel ili drugi).
Izborna nastava prema ovom programu može se izvoditi u 2. ili 3. razredu.
Izvedbeni program ovog
predmeta treba uskladiti s izvedbenim programom predmeta elektronički
sklopovi, digitalni sklopovi i
upravljanje i praktičnom nastavom, posebno u 2. razredu u kojem učenici
stječu osnovna znanja iz
analognih i digitalnih sklopova.
Ocjenjivanje učenika treba temeljiti prije svega na praktičnom radu i
postupcima.
Videotehnika
Razred: 3.
Cilj
Stjecanje novih i proširenih znanja iz područja uporabe i održavanja
videoopreme.
Zadaci
- upoznati videoformate
- poznati uporabu kamkordera i druge opreme
- primijeniti tehnike snimanja i reprodukcije
- poznavati postupke čuvanja i održavanja video uređaja
- poznavati i primijeniti mogućnosti uporabe računala u videotehnici.
Sadržaj
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Postupci pohrane video informacija i formati
Poznavati postupke pohrane videoinformacija.
Poznavati osnovne formate u pohrani informacija
Transverzalno snimanje.
Helikoidalno snimanje.
Blok shema pohrane i reprodukcije.
VHS, VHS kompakt i super VHS.
Video 8 i High band 8 mm.
2. Kamkorder
Upoznati osnovne tipove kamkordera
Objasniti dijelove kamkordera i njihove funkcije.
Ovladati postupcima uporabe kamkordera.
Vrste kamkordera, karakteristike.
VHS, video 8, super VHS.
Komande kamkordera
Karakteristike.
Optički dio kamkorderar
Pribor.
Karakteristike videovrpca.
3. Postupci snimanja kamkoderom
Upoznati i primijeniti postupke za pripremu snimanja.
Izrada planova snimanja.
Snimanje.
Svjetlost (dnevna umjetna).
Boja.
Blenda i ekspozicija.
Filtri.
Mikrofoni.
Planovi snimanja.
Kretanje kamkordera.
Kompozicija.
Snimanje (postupci).
4. Obrada i montaža
Poznavati postupke obrade i montaže snimljenog materijala.
Nasnimiti zvuk.
Obrada i montaža snimljenoga materijala.
Nasnimavanje zvuka.
Dodatni uređaji za montažu.
5. Kamkorder i računalo
Poznavati i primijeniti postupke povezivanja kamere i računala.
Video i računalo.
Videokartice.
Obrada videa na računalu.
Pohrana na CD (DVD).
6. Čuvanje i održavanje video uređaja
Poznavati i primijeniti osnovne postupke čuvanja i održavanja videoopreme.
Kamere.
Videorekorderi i kamkorderi.
Metodičke napomene
Nastava iz ovog predmeta izvodi se u specijaliziranim učionicama. Radno
mjesto mora biti opremljeno
videoopremom (kamkorder, videokamera, videorekorder) i računalima s
odgovarajućim priključcima.
Nastava se izvodi teorijski i praktično u laboratoriju.
Ocjenjivanje učenika treba temeljiti na praktičnim radnjama i postupcima.
Učenik je dužan u tijeku
nastave izraditi određen videomaterijal prema zadatku od strane nastavnika
(postupak pripreme,
snimanja, obrade, tj. montaže te pohrane na magnetski ili optički medij).
Primjena mikroupravljača
Razred: 3.
Cilj
Stjecanje novih i proširenje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja iz
područja upravljanja s pomoću
mikroupravljača te povezivanje i primjena ovih znanja sa znanjem iz područja
elektronike i računalstva.
Zadaci
- spoznati u kojim područjima se može upotrijebiti mikroupravljače, a u
kojima ne
- naučiti kako se na mikroupravljače mogu spojiti jednostavni i složeniji
elementi
- upoznati kroz složenije primjere praktično spajanje elemenata na
mikroupravljač
- naučiti složenija programiranja shema upravljanja i znati analizirati, te
promijeniti dio programa za
traženu promjenu djelovanja
- na osnovi analize djelovanja znati prepoznati i ukloniti pogrešku pri
programiranju i spajanju
mikroupravljača i jednostavnih trošila
- naučiti preciznost, sustavnost, samoinicijativnost i razvijati kreativnost
- usvojeno znanje povezati s ostalim stručno-teoretskim predmetima i s
primjerima u praksi.
Sadržaj
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Programiranje mikroupravljača
Snalaziti se u okruženju programskog alata.
Usvojiti osnovne elemente programskog jezika i znati ih primijeniti.
Poznavati strukture za upravljanje programom.
Znati napisati jednostavni program.
Upisati program u memoriju mikroupravljača.
Znati uključiti trošilo spojeno na U/I priključak i ispisati poruku na
LCD-u.
Tipovi podataka, deklaracije.
Konstante, varijable i operatori.
Složenija provjera uvjeta (IF-ELSE.)
Ugniježđena IF provjera.
Bezuvjetni skok.
Realizacija i upotreba potprograma.
Programska petlja s izlazom na vrhu (WHILE).
Programska petlja s izlazom na dnu (DO).
Programska petlja za određeni broj ponavljanja (FOR).
Prijevremeni kraj petlje (EXIT).
Ugniježđene programske petlje.
Naredbe za rad s U/I priključcima.
Naredbe za ispis na LCD-u.
2. Rad sa složenijim programskim elementima
Upoznati smisao programskoga grananja.
Znati, koja je razlika između pojedinih vrsta tablica.
Definirati veličinu i sadržaj tablice u programu za jednostavne primjene.
Shvatiti potrebu za pretvaranjem podataka i naučiti osnovne naredbe za
pretvorbe.
Višestruki odabir (SELECT, CASE).
Tablice u radnoj memoriji.
Tablice u fiksnoj memoriji (programskoj).
Naredbe za pretvorbu podataka.
Nizovi znakova i manipulacija njima.
Mikroupravljač u štedljivom načinu rada (Idle, Powerdown).
3. Prekidi i tajmeri/brojači
Objasniti pojam prekida i njegovu namjenu.
Upoznati osnovne vrste izvora prekida i reagiranja na njih.
Znati čemu služi tajmer i kako ga se može upotrijebiti za generiranje kraćih
intervala.
Biti sposoban brojiti uporabom brojača.
Osnovni pojmovi i područja primjene prekida.
Prekid izazvan vanjskim događajem.
Prekid znakom po serijskom kanalu.
Dobivanje vremenskog kašnjenja.
Rad s brojačima.
Upotreba vremenskog sklopa.
4. Komunikacijski protokoli mikroupravljača
Upoznati osnovne osobine pojedinog protokola.
Znati izabrati protokol za određenu komponentu ili primjenu.
Upoznati i biti sposoban koristiti naredbe za komunikaciju po određenom
protokolu.
Serijska komunikacija po RS 232C protokolu.
Serijska komunikacija po I2C protokolu.
1-wire serijska komunikacija.
Naredbe za komunikaciju po RS 232C protokolu.
Naredbe za I2C komunikaciju.
Naredbe za 1-wire komunikaciju.
5. Senzori s digitalnim izlazom vezani na mikroupravljač
Poznavati svojstva suvremenih senzora s digitalnim izlaznim signalom.
Razlikovati svojstva i pogodnost primjene senzora s određenom vrstom
digitalnog izlaznog signala.
Upoznati vrste fizikalnih neelektričnih veličina koje se mogu mjeriti
senzorima s digitalnim izlaznim
signalom.
Senzor za mjerenje temperature po I2C protokolu.
Senzor za mjerenje temperature po 1-wire protokolu.
Mjerenje vlažnosti zraka (I2C protokol).
Temperaturni i tlačni senzori s impulsno-širinskom modulacijom na izlazu.
Senzori za mjerenje ostalih neelektričnih veličina (svjetlosti,
koncentracija plinova, protok).
6. Složeni periferijski sklopovi spojeni na mikroupravljač
Upoznati vrste i osnovne osobine složenih digitalnih sklopova koji se mogu
vezati na mikroupravljač.
Primijeniti postupak i naredbe za komunikaciju s navedenim komponentama
(posebno s E2PROM i
digitalnim potenciometrom).
A/D pretvarač s priključkom na mikroupravljač.
D/A pretvarač vezan na mikroupravljač.
E2PROM kao pomoćna memorija
RTC (real-time clock) i mikroupravljač.
Digitalni potenciometri s priključkom na mikroupravljač.
Metodičke napomene
Nastava ovog predmeta izvodi se predavanjem i laboratorijskim vježbama. Ta
dva oblika nastave se
upotpunjuju i samo u jedinstvenoj cjelini mogu dati očekivani rezultat u
usvajanju potrebnih znanja i
sposobnosti. To zahtijeva da nastavu u laboratoriju izvodi isti nastavnik
koji izvodi i ostale oblike nastave
ovog predmeta. Širina planiranih i obrađenih sadržaja prilagođava se
specifičnim potrebama razrednog
odjela. Ocjenjivanje učenika temelji se na praktičnim radnjama i postupcima.
Izvedbenim programom treba, od ukupno 2 sata tjedno ovog predmeta,
predvidjeti za samostalni rad u
laboratoriju najmanje 1 sat tjedno.
Za laboratorij je potrebna minimalna oprema:
- radni stolovi učenika opremljeni s priključcima: mrežni napon, izvori
stabiliziranih istosmjernih napona
- za svako radno mjesto treba predvidjeti: univerzalni instrument,
osciloskop, funkcijski generator, panele
s komponentama i sklopovima (tranzistorske sklopke, releji, 7-segmentni LED
displeji, LCD-i, EEPROM-i,
senzori A/D i D/A pretvarači, digitalni potenciometri i ostale komponente),
računalo, testne pločice,
programator za mikroupravljače, mikroupravljači.
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT)
Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao
vještine i stručno teorijska znanja
utvrđena nastavnim planom i programom za zanimanje elektroničar-mehaničar
neophodna za obavljanje
poslova u tom zanimanju.
Stručni dio završnog ispita, odnosno pomoćnički ispit sastoji se od
praktičnog i stručno-teorijskog
dijela kojima se provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna
za obavljanje poslova
zanimanja. Praktični dio ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa
(praktična nastava i
laboratorijske/praktične vježbe). Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz
predmeta električni sklopovi,
digitalni sklopovi i upravljanje i audio i video tehnika. Ispitnim katalogom
navode se po predmetima
osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te se
daje tablični pregled sadržaja
iz kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava
kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita
Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu
završnog/pomoćničkog dijela ispita
provodi se:
1. izradom ispitnoga uratka (izrada ili instaliranje i ispitivanje prema
dokumentaciji jednog finkcionalnog
dijela audio, video, mjerno regulacijske ili računalne opreme, otklanjanje
kvarova na uređajima audio,
video, mjerno-regulacijske i računalne opreme)
2. izvođenjem ispitnoga mjerenja (mjerni postupci za ispitivanje sklopova
audio, video, mjerno
regulacijske ili računalne opreme mjerenjem karakterističnih električnih
veličina s izradom ispitne
dokumentacije i zaključaka s obzirom na izmjerene vrijednosti uz posebnu
pozornost na propise o
sigurnosti i mjere zaštite).
Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera
zaštite na radu i zaštite okoliša
te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka
tijekom izrade praktične
zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki
postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20
Kvaliteta i točnost izrade
0-20
Estetski izgled uratka
0-10
Točnost mjernih rezultata
0-15
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10
Primjena mjera za rad na siguran način
0-15
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10
Racionalna uporaba energije
0-10
Racionalna uporaba materijala
0-10
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno
mjerenje temeljem bodovne
ljestvice:
92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )
81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )
67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )
50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )
0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )
Stručno-teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita
Stručno-teorijski dio završnog/pomoćničkoga ispita polaže se pismeno,
odnosno usmeno. Ispitanik, koji je
postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno teorijski dio
pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je
postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati usmeni ispit. Ako
ispitanik ne zadovolji na usmenom
ispitu upućuje se na popravni ispit iz stručno-teorijskog dijela naukovanja
u idućem ispitnom roku.
Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao manje od 30% mogućih
bodova upućuje se na popravni
ispit.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za
obavljanje praktičnih radnji u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za
stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i
zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:
- osnovne pojmove i definicije
- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje
- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od
ukupnog broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u
najvećoj mjeri biti objektivnoga
tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme
ili tablice, pronaći određenu
grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti
sastavne dijelove, navesti boje,
oznake, mjere, udaljenosti, razmake, jačinu struje ili otpora. Treba
izbjegavati pitanja esejskog tipa poput
opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog posla ili
uređaja ili sustava, onda je
najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se
sugerira nabrajanje po stavkama:
materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može
postići na taj način da se prostor
za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje
pokaže stvarno znanje, postiže se
veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.
Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i
crteže na kojima učenik treba
pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su
dobrodošli i onda kada se od učenika traži
da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na
ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava
komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od
učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica.
Ako treba provjeriti znanje
spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba
dodati učenik. Time se pomaže
učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se
bitno, tj. znanje spajanja.
Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz
uporabu dopuštenoga pribora
za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih
materijala. Ocjenjivanje se obavlja
prema ovoj ljestvici:
90 – 100
odličan (5)
80 – 89
vrlo dobar (4)
70 – 79
dobar (3)
61 – 69
dovoljan (2)
30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita
0 – 29
nedovoljan (1)
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih
naučnik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što
više koristiti sheme, crteže i
fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te
materijalne primjere i modele
različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno
da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.
7.1. Nastavni predmet: elektronički sklopovi
Ispitni cilj
Pokazati stečena stručno-teorijska znanja iz područja elektronike i
upravljanja potrebna za obavljanje
poslova u zanimanju elektroničar-mehaničar:
- svojstava i primjene elektroničkih komponenata i sklopova
- izračunavanje karakterističnih vrijednosti parametara komponenata i
sklopova
- postupci zaštite elektroničkih komponenata u elektroničkim sklopovima
- uporaba tvorničkih podataka elektroničkih komponenata..
Način provjere znanja i umijeća
- pismeno
- usmeno
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom/pomoćničkom
ispitu
Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva
Sklopovi s diodama
Navesti i objasniti značenje najvažnijih dopuštenih vrijednosti parametara
dioda te iz kataloga
proizvođača pronaći vrijednosti za zadani primjer.
Nacrtati oblike izlaznih napona poluvalnog i punovalnog spoja ispravljača.
Znati funkciju kondenzatora za glađenje ispravljenoga napona i ovisnost
oblika izlaznog napona o
kapacitetu kondenzatora.
Grafički prikazati oblike izlaznoga napona ograničavača uz različite pobude.
Znati ovisnost izlaznoga napona o izboru tipa Zenerove diode.
Sklopovi s bipolarnim i unipolarnim tranzistorima
Navesti i objasniti značenje najvažnijih dopuštenih vrijednosti parametara
bipolarnih i unipolarnih
tranzistora te iz kataloga proizvođača pronaći vrijednosti za zadani
primjer.
Znati funkciju elemenata pojačala za svaki osnovni spoj pojačala s
bipolarnim i unipolarnim tranzistorima.
Objasniti utjecaj vrijednosti elemenata pojačala na iznos pojačanja.
Izračunati vrijednosti napona i struja tranzistora u statičkoj radnoj točki.
Usporediti međusobno svojstva (pojačanje, ulazni i izlazni otpor) osnovnih
spojeva pojačala.
Prikazati odnos ulaznoga i izlaznoga signala pojačala s obzirom na amplitudu
i fazni pomak.
Znati djelovanje tranzistora kao sklopke (vrijednosti ulaznih napona za
djelovanje tranzistora kao uključene,
odnosno isključene sklopke i prikaz izlaznoga napona uz sinusoidnu i
pravokutnu pobudu).
Izračunati izlazni napon tranzistorske sklopke uz otporno opterećenje.
Prikazati utjecaj kapacitivnoga i induktivnoga opterećenja tranzistorske
sklopke i načine zaštite
tranzistora.
Objasniti djelovanje tranzistora u funkciji sklopke.
Objasniti djelovanje multivibratora i njihovu primjenu.
Izračunati trajanje kvazistabilnih stanja monostabila i astabila te
frekvencije astabila.
Pokazati utjecaj opterećenja na djelovanje multivibratora.
Pojačala i oscilatori
Nacrtati shemu operacijskoga pojačala s naznačenim izvorima napajanja za
spoj invertirajućeg i
neinvertirajućeg pojačala.
Znati ovisnost pojačanja o vrijednostima otpora otpornika dodanih
operacijskom pojačalu.
Znati utjecaj vrijednosti elemenata R i C na frekvenciju izlaznog napona
generatora impulsa izvedenoga s
operacijskim pojačalom.
Stabilizacija napona i regulacija struje
Na shemi serijskog tranzistorskog stabilizatora znati koji elementi određuju
vrijednost izlaznoga napona.
Objasniti djelovanje elemenata za zaštitu stabilizatora od preopterećenja.
Izračunati vrijednost otpora u spoju za zaštitu stabilizatora od
preopterećenja.Objasniti princip regulacije
struje tiristorima.
Sklopovi s optoelektro-ničkim elementima
Navesti i objasniti značenje najvažnijih dopuštenih vrijednosti parametara
optoelektroničkih elemenata te
iz kataloga proizvođača pronaći vrijednosti za zadani primjer.
Objasniti djelovanje optoelektroničkih elemenata u jednostavnim izvedbama
upravljačkih sklopova.
7.2. Nastavni predmet: digitalni sklopovi i upravljanje
Ispitni cilj
Pokazati stečena stručno-teorijska znanja iz područja elektronike i
upravljanja potrebna za obavljanje
poslova u zanimanju elektromehaničar
- svojstva i primjene digitalnih komponenata i sklopova
- postupci zaštite digitalnih komponenata u uređajima
- načela izvedbe i primjene programirljivih logičkih komponenata
- osnovna teorijska znanja o senzorima i mjerenjima neelektričnih veličina
- uloga i vrste regulatora u krugovima automatskog upravljanja
- djelovanje mikroupravljača i programirljivih logičkih upravljača.
Način provjere znanja i umijeća
- pismeno
- usmeno
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom / pomoćničkom
ispitu
Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva
Digitalni elektronički sklopovi
Uspostaviti vezu između simbola i tablica stanja osnovnih logičkih sklopova.
Nacrtati odziv osnovnih logičkih sklopova na jednostavne impulsne pobude.
Iz oznaka integriranih digitalnih sklopova uz pomoć tvorničkih podataka
navesti funkciju sklopa.
Znati osnovna svojstva bistabila (djelovanje pobude na ulazu impuls ritma uz
odgovarajuća stanja na
ostalim ulazima), dijeljenje frekvencije s pomoću bistabila.
Navesti osnovne značajke TTL i CMOS izvedbi integriranih sklopova.
Prikazati grafički djelovanje monostabila (odnos pobude i izlaznoga napona i
utjecaj vrijednosti dodanih
elemenata izvana).
Poznavati djelovanje jednostavnih izvedbi brojila (dijeljenje frekvencije u
ovisnosti o broju spojenih
bistabila).
Pokazati poznavanje djelovanja kodera, dekodera, multipleksora i
demultipleksora određivanjem stanja
izlaza uz zadano stanje na ulazu.
Pokazati poznavanje pojma kapaciteta memorije i ovisnosti o broju ulaza za
adresiranje i bitove podatka.
Navesti funkcije AD i DA pretvarača.
Mjerenje neelektričnih veličina
Objasniti namjenu, vrste i princip rada mjernih pretvarača.
Objasniti djelovanje temperaturnih pretvarača.
Izbrati odgovarajući senzor za određeno temperaturno područje.
Objasniti principe mjerenja puta i mjerenja brzine.
Izabrati odgovarajući beskontaktni prekidač uz pomoć kataloga.
Upravljanje i regulacije
Nacrtati blok shemu upravljačkog sustava, nabrojiti vrste upravljanja i
objasniti područja uporabe.
Nacrtati simbol i vremenski dijagram regulatora (P, I, D, PI, PD, PID).
Nacrtati blok shemu regulacijskog kruga.
Na primjeru objasniti razliku između upravljanja i reguliranja.
Nabrojiti vrste električnih regulacija i navesti njihova svojstva.
Prepoznati prema karakteristikama regulatore s različitim djelovanjem.
Objasniti ponašanje regulatora prema statičkim i dinamičkim
karakteristikama.
Mikroupravljači, programirljivi logički upravljači i programirljive logičke
komponente
Na blok shemi mikroupravljača prepoznati osnovne dijelove i navesti njihove
funkcije.
Navesti osnovna svojstva mikroupravljač.
Objasniti način programiranja EPROM-a.
Prema blok shemi programirljivog logičkog upravljača navesti osnovne
sklopove i njihove funkcije.
Opisati načine programiranja i napisati program za jednostavne logične
funkcije.
Objasniti značaj ulazno-izlaznih jedinica.
Objasniti načela izvedbe i uporabe programirljivih logičkih komponenata
(PAL, GAL).
Objasniti postupak programiranja programirljivih logičkih komponenata.
Osobna računala
Nabrojiti osnovne komponente osobnog računala i njihove karakteristične
veličine.
Opisati zadaću operativnog sustava.
Nabrojiti operativne sustave.
Opisati načine međusobnog povezivanja osobnih računala.
7.3. Nastavni predmet: audio i videotehnika
Ispitni cilj
Provjeriti znanja učenika iz sljedećih područja:
- sustavi za prijenos i obradu audio i videoinformacija
- postupci održavanja i ispitivanja audio i televizijske opreme
- poznavanje mjera zaštite na radu i zaštite okoline.
Način provjere znanja i umijeća
- pismeno
- usmeno
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom/pomoćničkom
ispitu
Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva
Antene
Objasniti karakteristike antene.
Nacrtati poluvalni dipol i izvršiti proračun dipola.
Izračunati gušenje voda.
Nacrtati i objasniti Yagi antenu.
Objasniti zajednički antenski sustav.
Navesti mjere zaštite na radu i zaštite okoline.
Radioprijamnik
Objasniti i nacrtati blok shemu superhetrodinskog prijamnika.
Objasni postupke demodulacije AM, FM.
Objasniti postupak demodulacije stereo signala.
Elektroakustika
Navesti karakteristike zvuka.
Nacrtati blok shemu sustava za pohranu zvuka.
Objasniti postupke pohrane zvuka na CD.
Objasniti vrste i karakteristike zvučnika i mikrofona.
Pohrana video informacija
Objasniti norme u analizi slike.
Nacrtati VPS signal.
Objasniti BVPS i navesti norme u prijenosu BVPS.
Objasniti PAL sustav.
Nacrtati i objasniti blok shemu prijamnika po sustavu PAL.
Nacrtati i objasniti blok shemu sustava za pohranu. BVPS na magnetski medij.
Primjena računala
Objasniti način rada audiokartice.
Objasniti način pohrane zvuka na računalo (PCM).
Objasniti postupke pripreme zvuka.
7.4. Nastavni predmet: praktična nastava
Ispitni cilj
Dokazati stečena praktična znanja i vještine za obavljanje poslova u
zanimanju elektroničar-mehaničar:
- primjena pravila i sredstava za rada na siguran način
- racionalna uporaba materijala i energije i primjena postupaka za zaštitu
čovjekove okoline
- uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
- postupci izrade tiskanih pločica i elektroničkih sklopova
- postupci ispitivanja i podešavanja audio i videouređaja
- postupci održavanja i otklanjanja kvarova na audio i videouređajima
- montiranje i održavanje mjerno-regulacijske opreme
- instaliranje i održavanje računalne opreme.
Način provjere znanja i umijeća
- izrada ispitnoga uratka
- izvođenje ispitnoga mjerenja
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom/pomoćničkom
ispitu
Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva
Zaštita pri radu i zaštita okoliša
Primijeniti pravila rada na siguran način, zaštitna sredstva i uređaje
Racionalno upotrebljavati materijal i energiju i primjenjivati postupke za
zaštitu čovjekove okoline
Primijeniti crteže i tehničko-tehnološku dokumentaciju
Primijeniti postupke za izradu tehničko- tehnološke dokumentacije (upute,
montažne i električne sheme)
Grafički prikazati podatke.
Izrada elektroničkih sklopova
Projektirati ploču s tiskanim vodovima prema električnoj shemi (poredak
elemenata i vodova, lista
sastavnih dijelova) uporabom specijaliziranih računalnih programa.
Izraditi ploču s tiskanim vodovima (fotopostupak), pripremiti je za
lemljenje, pozicionirati elemente,
zalemiti, utvrditi funkcioniranja sklopa, otkloniti eventualne kvarove.
Izraditi prateću dokumentaciju.
Računalo s odgovarajućim programima
Pribor za bušenje i lemljenje, univerzalni instrument, osciloskop.
Montaža uređaja i sustava
Montirati antenski sustav zemaljskog i satelitskog prijenosa signala.
Ugraditi audiosustav u automobil.
Ugraditi sustav za televizijski nadzor.
Montirati audio i video opremu.
Ugraditi opremu signalno-dojavnih uređaja.
Održavanje i popravci radioprijamnika
Obaviti osnovna mjerenja na radioprijamniku i podešavanje radioprijamnika
Ustanoviti i otkloniti kvarove na radioprijamnicima (prijamnik ne radi na
baterije, nema tona, loš prijam
MW područja).
Tehnička dokumentacija, univerzalni instrument, signal generator, vobler,
osciloskop
Podešavanje, održavanje i popravci audio opreme
Primijeniti postupke podešavanja audiopojačala.
Primijeniti postupke podešavanja uređaja za pohranu audio informacija.
Primijeniti postupke održavanja i mjerenja prema tehničkoj dokumentaciji
(mjerenje vučne sile magnetske
vrpce, čišćenje magnetskih glava i mehaničkih dijelova)
Ustanoviti i otkloniti kvarove na kasetofonima:
- slab ton (jačina) s kasetofona
- ne radi premotavanje unatrag, ostalo ispravno
- u toku reprodukcije izobličen ton (usporen)
- reprodukcija ranije snimljenih kaseta zadovoljava, ali snimanje te
reprodukcija snimljenog jako loša - ton
slab
Televizijski prijamnici
Primijeniti postupke podešavanja s osnovnim mjerenjima na televizijskom
prijamniku (uz pomoć bar
generatora) prema tehničkoj dokumentaciji.
Primijeniti postupke za sustavno otklanjanje osnovnih kvarova na
televizijskim prijamnicima.
Ustanoviti i otkloniti simulirane kvarove (prijamnik ne radi, izobličena
slika, nepravilne boje, neispravna
sinkronizacija, pogreške u otklonskom sustavu, VHF područje ne radi, UHF
ispravno).
Videooprema
Primijeniti postupke podešavanja i održavanja videoopreme prema tehničkoj
dokumentaciji.
Primijeniti postupke za otklanjanje osnovnih kvarova.
Ustanoviti otkloniti simulirane kvarove (loša reprodukcija, nepravilna
slika, zamjena remena).
Reguliranje i upravljanje
Prepoznati elemente regulacijskog sustava.
Povezati elemente jednostavnijeg regulacijskog sustava.
Razlikovati regulatore s obzirom na prelaznu funkciju.
Obaviti radove na ispitivanju i podešavanju sklopova mjerno-regulacijskih,
sigurnosnih i alarmnih sustava.
Mikroupravljači, programirljivi logički upravljači i programirljive logičke
komponente
Povezati mikroupravljač s okolinom.
Izmijeniti parametre jednostavnijeg programa za mikroupravljač.
Upisati program u mikroupravljač
Napisati program programirljivog logičkog upravljača za jednostavnije
upravljačke funkcije i povezati ga s
okolinom.
Napisati jednostavan program programirljive logičke komponente (GAL) i
povezati komponentu s ostalim
komponentama.
Programator za mikroupravljač, programirljive logičke upravljače i
programirljive logičke komponente,
računalo sa odgovarajućim programima, testna pločica za odgovarajući
mikroupravljače i ostale
programirljive komponente.
Osobno računalo
Sastaviti osobno računalo iz osnovnih komponenti.
Instalirati potrebnu programsku potporu.
Promijeniti osnovne parametre operativnog sustava.
Slijediti procedure za instalaciju operativnog sustava.
Nadograditi osobno računalo (proširenje memorije, zamjena tvrdog diska i
disketne jedinice, ugradnja
CD/DVD-pisača i modema).
8. Prijelazne i završne odredbe
Program obrazovanja za zanimanje elektroničar-mehaničar koji se ostvaruje na
osnovi ovog nastavnog
plana i programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine
čime će postupno zamijeniti
dosadašnje obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za
navedeno zanimanje.
Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku
godinu u program za zanimanje
elektroničar-mehaničar obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i
programom.
Učenici koji su se upisali u program za zanimanje elektroničar-mehaničar
ranijih godina odnosno do
donošenja ovog nastavnog plana i programa, nastavljaju školovanje po
programu koji su upisali.
Srednja škola - elektroničar - mehaničar - strukovne
zanatske srednje šk
Dodatne informacije dostupne su na upit, ugovornim
korisnicima Poslovnog Foruma.
|