|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
PISMOSLIKAR - 2. dio
6.4. Nastavni predmet: RAČUNALSTVO
Razred 1.
Cilj programa:
Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije, te ga osposobiti
za: samostalno pisanje i
obradu teksta, crtanje na računalu i korištenje Interneta.
Zadaci programa:
Upoznati učenika o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i
primjeni u struci. Naučiti učenike
da se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, tablica, crtanja na
računalu i korištenju Interneta.
Znanje stečeno u ovom predmetu učenici će primjenjivati pri izradi
praktičnih zadataka u sklopu drugih
predmeta, posebno u predmetima struke.
Razred: PRVI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji
POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA I UPOTREBA RAČUNALA
Znati nabrojiti generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja
u kojima se računala primjenjuju.
1. generacije računala
2. područja primjene računala
GRAĐA RAČUNALA
Usvojiti pojmove hardware i software. Znati nabrojiti osnovne dijelove
računala, njihovu funkciju i vrste.
1. hardware i software
2. osnovni dijelovi računala
OPERACIJSKI SUSTAV WINDOWS
Znati ulogu operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program
i osnovne operacije s
prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati datoteku, te naći neku
datoteku na disku.
1. radno područje Windows
2. prozor
3. Windows Explorer
PROGRAM ZA OBRADU TEKSTA WORD
Znati upisati zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova,
spremiti i otvoriti željeni tekst te ga
ispisati na papir. Na postojećem tekstu znati ispraviti pogreške i
promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti
neki objekt u tekst. Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke.
1. prozor u Wordu
2. traka s izbornicima
3. standardna traka s alatima
4. traka s alatima za oblikovanje
PROGRAM ZA CRTANJE CORELDRAW
Usvojiti osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za
crtanje i ispune objekata
bojom. Svladati rukovanje s objektima. Naučiti osnovne naredbe i efekte za
rad s tekstom.
1. radno područje CorelDrawa
2. traka s alatima
3. traka s izbornicima
INTERNET
Znati naći željeni sadržaj na Internetu s pomoću pretraživača. Znati poslati
i pročitati elektroničku poštu.
1. osnove rada s WWW
2. osnove rada s e-mailom
Metodičke napomene:
Predviđene sadržaje treba izvoditi do 30% sati u teoretskom obliku (osnovne
upute za rad na računalima
i primjeni programa korištenih u realizaciji nastave), a ostatak u obliku
vježbi s pola odjela u
specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim
računalima na kojima je instaliran
potreban softver i omogućen pristup Internetu.
Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa
stavi naglasak na konkretne
primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa,
predračuna, izračunavanje PDV-a
na cijenu usluge i sl.).
Obveze učenika:
Od učenika treba zahtijevati temeljitu pripravu prigodom rješavanja zadaće,
da bi se vrijeme raspoloživo
za neposredan rad na računalu koristilo efikasno i ekonomično. Pisanje
teksta programa moguće je tek
nakon potpunog razumijevanja postupka rješavanja postavljene zadaće. Učenici
trebaju redovito pohađati
nastavu, savjesno koristiti računalnu opremu tijekom vježbi.
LITERATURA:
Nenad Miljaš: P. C. Škola – CorelDraw, izdavač: Pro Mil
Rajić Krešimir: Računalstvo 1
Vodič kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš
6. 5. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI
Razred: 1. , 2. , 3.
Cilj programa:
Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje
potrebno za
razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za
primjenu znanja iz života i u
praktičnoj primjeni u struci.
Zadaci programa:
- da učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i
zakonitosti u raznim pojavama
u prirodi, društvu i praktičnom životu
- da učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i
praćenje
tehnološkog razvoja struke
- da učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno
rasuđivanje i
zaključivanje, te sposobnost preciznog formuliranja pojmova
- da se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te
urednost, upornost i
sistematičnost u radu
- da učenici stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih
rezultata
- da učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema zadanim uputama.
Razred: PRVI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje
najvećeg zajedničkog djelitelja i
najmanjeg zajedničkog višekratnika
Skup N, svojstva
Računske operacije i svojstva
Pojam djeljivosti
Najveći zajednički djelitelj
Najmanji zajednički višekratnik
2. Cijeli brojevi
Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama
Skup Z, svojstva
Računske operacije i svojstva
Računanje sa zagradama
3. Racionalni brojevi
Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima
Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz
uporabu kalkulatora
Skup Q, svojstva
Računske operacije i svojstva
Decimalni zapis racionalnog broja
Računanje s decimalnim brojevima
Smještanje racionalnih brojeva na pravac
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe
Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe
Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom
Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom
Problem s jednom nepoznanicom
Linearni sustavi s dvije nepoznanice
5. Planimetrija
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika
koristeći formule za opseg i
površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika
Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu
Trokut, vrste trokuta
Površina i opseg trokuta
Krug i kružnica
Četverokut
Opseg i površina četverokuta
6. Potencije i polinomi
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent
Naučiti računske operacije s potencijama
Usvojiti pojam polinoma
Naučiti računske operacije s polinomima
Naučiti kvadrirati zbroj i razliku
Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata
Usvojiti pojam algebarskog razlomka
Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima
Pojam potencije s cijelim eksponentom
Operacije s potencijama
Pojam polinoma
Računske operacije s polinomima
Kvadrat binoma
Razlika kvadrata
Rastavljanje na faktore
Algebarski razlomci
7. Realni brojevi
Shvatiti pojam iracionalnog broja i ukupnost realnih brojeva
Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac
Svladati računske operacije s drugim korijenom
Znati zaokružiti decimalni broj na željeni broj decimala
Snalaziti se u koordinatnom sustavu na pravcu i u ravnini
Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine
Drugi korijen
Pojam iracionalnih brojeva
Skup R
Koordinatni sustav na pravcu
Računske operacije s drugim korijenom
Racionalizacija nazivnika
Koordinatni sustav u ravnini
Udaljenost točaka u ravnini
Polovište dužine
8. Graf linearne funkcije
Znati nacrtati graf linearne funkcije
Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije
Graf linearne funkcije
Rastuće i padajuće linearne funkcije
Nul točke
Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi
Razred: DRUGI
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Skup kompleksnih brojeva
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R
Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja
Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima
Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja
Kvadratna jednadžba x = -1
Skup C, svojstva
Računske operacije
Apsolutna vrijednost kompleksnog broja
2. Kvadratna jednadžba
Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe
Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti
Nepotpuna kvadratna jednadžba
Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=0
Diskriminanta kvadratne jednadžbe
3. Mjerne jedinice
Znati računati s pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja
Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i s pomoću tablica
pretvarati, razumijeti i koristiti mjerne
jedinice koje nisu često u upotrebi
Potencije baze 10
Eksponencijalni zapis realnog broja
Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)
Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)
Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu
Mjere za vrijeme
4. Poliedri i rotacijska tijela
Razlikovati geometrijska tijela
Razumjeti pojam oplošja i volumena
Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama
Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke
(računanje potrebnog
materijala, obujma itd.)
Kocka
Kvadar
Prizme
Piramide
Valjak
Stožac
Kugla
Razred: TREĆI
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Proporcionalnost i primjene
Znati izračunati nepoznati član razmjera
S pomoću pravila trojnog znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna
lista, potreban broj sati ili radnika
za određeni posao itd.)
S pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr.
očekivani promet na temelju
proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih
razdoblja itd.)
Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podjelu određenih sredstava
ili vremena prema
unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova
Omjeri i razmjeri
S pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili
željeno svojstvo smjese
Upravo i obrnuto razmjerne veličine
Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina
Aritmetička sredina
Pravilo trojno - jednostavno i složeno
Račun diobe - jednostavan i složeni
Račun smjese - jednostavan i složeni
2. Postotni, promilni i kamatni račun
Razumjeti pojam postotka
Znati izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu
vrijednost
Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100
Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a
Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun
Pojam postotka
Osnovni postotni račun
Postotni račun više 100
Postotni račun niže 100
Primjena na obračun PDV-a
Promilni račun
Jednostavni kamatni račun
3. Izračunavanje plaće
Znati razliku između bruto i netto plaće
S pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće
S pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez,
prirez)
Doprinosi iz plaće i na plaću
Neoporezivi dio plaće
Porezna osnovica
Porezne stope
Tablica prireza po gradovima
Neto plaća
4. Kalkulacija cijene
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije
Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama
kalkulacije
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV,
prodajna cijena)
Porez, povrat poreza
Izrada kalkulacije
LITERATURA:
Za prvi razred:
Boško Jagodić, Milivoj Miliša, Udžbenik za prvi razred industrijskih i
obrtničkih škola,
Birotehnika, Zagreb
Sanja Varošanec, Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih
strukovnih
škola, Element, Zagreb
Za drugi razred:
Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred
industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i 8.1)
Za treći razred:
Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:
Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole,
Element, Zagreb
Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće
je koristiti dijelove i
nekih drugih udžbenika matematike, te članke i tablice računovodstvenih
časopisa npr. RRIF ili RIF.
Obveze učenika:
U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi
trebali samostalno
izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu napraviti troškovnik
uređenja poslovnog prostora ako
su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama te
cijena rada po jedinici
vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički, itd.
U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s
različitim bruto
plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama,
obračun PDV-a za određeno
vremensko razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada
kalkulacije na temelju nabavnih cijena i
zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne
cijene i zadane nabavne cijene
itd.
C - IZBORNI DIO PROGRAMA
6. 6. Nastavni predmet: TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA (izborna nastava)
Razred 1., 2. i 3.
CILJ:
Razvijanje zdravstvene kulture učenika radi čuvanja i unapređivanja
vlastitog zdravlja i zdravlja
okoline; podmirenje biopsihosocijalnih potreba za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja čovjekovih
potreba kojima se povećavaju stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima
života i rada.
ZADACI:
Nastaviti s utjecajem vježbanja na razvoj morgološkog statusa učenica, a
posebno na proporcionalan
razvoj mišićnog i potkožnog masnog tkiva, utjecati na jakost i gibljivost
karličnog pojasa i na snagu leđnih
mišića, razvijati aerobne sposobnosti učenica (grudi i dijafragmalno
disanje), privikavati učenice na
adekvatno vježbanje i za vrijeme mjesečnih ciklusa, upoznati učenike sa
zakonitostima rasta i razvoja,
utjecati na razvoj mišićnih skupina relevantnih za biološku funkciju žene,
utjecati na sadržajnije korištenje
slobodnog vremena učenika, prihvatiti vježbanje kao prevenciju protiv pojave
adipoznosti (celulita)…
Razred: PRVI
Sadržaj programa / Nastavna cjelina / Nastavni sadržaji
Upoznati učenike s pravilima ponašanja u dvorani za TZK, pravilnom
terminologijom koju trebaju koristiti
na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Vježbama za zagrijavanje i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma, poboljšati rad
kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase
tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno
tkivo, utjecati na jačanje,
istezanje i labavljenje mišića, na fleksibilnost i povećanje pokretljivosti
zglobova, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage;
pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu
ličnost.
U igraonici igrom: pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila
igre, sportsko priznanje poraza i
radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobik
- Igre
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opće i radne sposobnosti organizma, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog tkiva: smanjiti
potkožno, masno tkivo i povećati
mišićno, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava,
pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 8 min.
- Tehnika visokog starta
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića,
razvoj eksplozivne snage,
koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok uvis prekoračnom tehnikom (škare)
Bacanja
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja bacanja, stjecanje znanja iz atletike,
razvoj koordinacije i skladnosti
pokreta.
- Bacanje (kugle) O´Brienovom leđnom tehnikom
Preskoci
Usvojiti pravilnu tehniku izvođenja elementa, steći znanja, vještine i
sposobnosti, jačati skeletnu
muskulaturu, razvijati eksplozivnu snagu (odraz s daske), koordinaciju rada
ruku i nogu, veznu spretnost;
pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha
- Naskok zgrčno na šved. sanduk, saskok uvinućem
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i
ustrajnosti učenika, pobuđivanje
zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno
pomaganje (asistiranje),
izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed do upora klečećeg zanožno
- Kolut nazad do upora sjedećeg raznožno
- Stav na rukama
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance
- Tri povezana premeta strance
- Vježba na parteru
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
- Dječji poskoci prema naprijed i nazad
- Škarice naprijed - nazad
- Mačji skok
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje
negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu)
- Polka
- Kolo Staro sito i korito
- Kolo Kruške, jabuke, šljive
- Dvokorak
Borilačke strukture
Usvojiti znanja, vještine i sposobnosti branjenja od napadača, usvajanje
pravilne tehnike obaranja i
njezinu praktičnu primjenu, razvoj motivacije za borilačke sportove,
pobuđivanje zadovoljstva i veselja,
hrabrosti.
- Samoobrana od čupanja za kosu
- Samoobrana od gušenja objema rukama
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati / Nastavni sadržaji
Stimulirati rast i razvoj, jačanje
(s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne muskulature,
te mišića nogu; razvoj
preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha,
podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja i umijeća) / Nastavni
sadržaji
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti
na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma za ostale dijelove
sata, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava,
utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno
tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje
pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova,
jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije,
pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja
na cjelokupnu ličnost.
Na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha,
poštovanje pravila, sportsko
priznanje poraza i radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobik
- Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika Podići opću i radnu sposobnost organizma, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva:
smanjiti potkožno masno, a
povećati mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad
kardiovaskularnog, respiratornog i
živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, razvoj statične i
eksplozivne snage pri niskom
startu.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 10 min.
- Tehnika niskog starta
Skokovi Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skokova, stjecanje znanja,
vještina i sposobnosti iz područja
atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa.
- Skok udalj s mjesta
- Skok uvis opkoračnom tehnikom (stradle)
Preskoci Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja,
vještine i sposobnosti, jačanje
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje
ravnoteže, u fazi leta preko
sanduka, razvoj spretnosti; pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Odbočka
Upori, visovi, ravnotežni položaji Razvijanje smisla za lijepo, skladno i
pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti
koordinaciju, fleksibilnost, spretnost
i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi), regetitivne i
statične snage (zgibovi i izdržaji),
razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti);
razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti
učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje,
prijateljstva, međusobno pomaganje
(asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed bez oslonca
- Dva povezana koluta nazad
- Stav na glavi
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Vježbe na gredi
- Tri povezana premeta strance
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje
elemenata gimnastike, razvoj
gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
- Daleko – visoki skok
- Poskok s prednoženjem i zanoženjem
Plesne strukture Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta,
pobuđivanje veselja, prijateljstva,
suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu),
zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivost, depresija, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu).
- Kolo Kalendare
- Bečki valcer u parovima (valcer korak)
Borilačke strukture Usvojiti vještine i sposobnosti zvanja, usvojiti znanje
iz područja gušenja odnosno
praktičnu primjenu u iznenadnoj situaciji u životu, razvoj motivacije za
borilačke sportove, pobuđivanje
zadovoljstva i veselja, hrabrosti.
- Elementarni oblici hrvanje ukoštac
- Gušenje: sjedeći na trupu
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati / Nastavni sadržaji
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
Razred: TREĆI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja i umijeća) / Nastavni
sadržaji
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti na
nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma za ostale dijelove
sata, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog
masnog tkiva. Smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno tkivo, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava;
utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje
pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati
skeletnu muskulaturu, utjecaj na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage,
pozitivan utjecaj vježbanja na
cjelokupnu ličnost.
U igrama i na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje
natjecateljskog duha, poštovanje pravila
igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobik
- Igre
- Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
radost, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opću i radnu sposobnost, jačati skeletnu muskulaturu,
utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno,
masno tkivo, a povećati
mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog
sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, u štafeti: razviti
spretnost i preciznost, usklađenost para,
koordinaciju pokreta ruku i nogu.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 12 min.
- Tehnika primopredaje štafetne palice
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića,
razvoj eksplozivne snage (posebno
snage nogu!), razvoj koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i
pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok udalj sa zaletom
- Skok uvis fosbery – flop tehnikom
Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i
sposobnosti, jačanje skeletne
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje
ravnoteže u fazi lijeta, razvoj
spretnosti, pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Zgrčka
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), razviti repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi, premeti, kolutovi); razvoj discipline,
upornosti i ustrajnosti učenika,
pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje,
prijateljstva, međusobno pomaganje
(asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed bez oslonca na rukama i kolut nazad
- Stav na rukama i kolut naprijed, kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance nečujno i udesno
Premet naprijed
- Most zaklonom
- Vježba na parteru i gredi
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
- Jelenji skok
- Kadet
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje, zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresije,
pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na
podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz
glazbu).
- Bečki valcer u parovima
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
METODIČKE NAPOMENE:
Nastavne metode:
- metoda usmenog izlaganja
- metoda demonstracije
- metoda postavljanja i rješavanja
- metodičkih zadataka.
Metoda učenja i vježbanja
(Oblici rada: Križni, frontalni, grupni, paralelno-odjeljenski,
izmjenično-odjeljenski i rad u parovima).
OBVEZE UČENIKA:
Poštovati i pridržavati se pravila ponašanja u dvorani TZK, čuvati školsku
imovinu, primjenjivati higijenske
navike, redovito vježbati i njegovati korektne odnose prema nastavnicima i
drugim učenicima.
LITERATURA:
S. Ben i N. Špehar: Fit form
J. Pulja: Yoga
Šnajder, Milanović: Atletika
Ivančević: Ritmičko sportska gimnastika
Findak: Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnoj školi
Videokaseta: Aerobik Cindy Crawford (br. 1 i br. 2)
6. 7. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI (izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Osposobiti učenike za primjenu matematičkih znanja u životu i radu.
Zadaci programa:
Razviti sposobnost matematičkog mišljenja, izražavanja, smisao za rad,
preciznost, preglednost i
točnost u radu te radnu upornost.
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
Nastavno područje / Očekivani rezultati (znanja i umijeća) / Nastavni
sadržaji
1. Geometrijske konstrukcije
Naučiti osnovne geometrijske konstrukcije i njihovu primjenu u struci
Simetrala dužine i simetrala kuta
Konstrukcije nekih kutova
Konstrukcije trokuta, kvadrata, pravokutnika, upisane i opisane kružnice
Konstrukcije pravilnih mnogokuta
2. Projiciranje
Razviti sposobnost prostornog predočavanja i primjenu projekcija u struci
Projiciranje točke i pravca na jednu ravninu
Projiciranje točke i pravca na dvije ravnine
Projiciranje dužine i prava veličina dužine
Razred: TREĆI
Sadržaj programa:
Nastavno područje / Očekivani rezultati (znanja i umijeća) / Nastavni
sadržaji
1. Projiciranje
Naučiti projekciju geometrijskih likova i tijela na tri ravnine
Projiciranje geometrijskih likova na dvije ravnine
Projiciranje geometrijskih tijela na dvije ravnine
Projiciranje na tri ili više ravnina
2. Mreže tijela
Naučiti razvijati geometrijska tijela odnosno nacrtati njihovu mrežu
Mreže pravilnih geometrijskih tijela
Mreže složenijih tijela
Metodičke napomene:
Da bi se neki problem geometrije prostora mogao riješiti, potrebno je
prostor preslikati na ravninu
u kojoj se tada problem rješava konstruktivno-geometrijskim metodama.
Nastavnici trebaju posvetiti
posebnu pozornost ostvarivanju načela zrelosti te načela povezivanja nastave
sa životom i radom učenika.
Obveze učenika:
Redovito pohađanje nastave, pisanje školskih i domaćih uradaka, nošenje
pribora neophodnog za rad.
6. 8. Nastavni predmet: POVIJEST STILOVA I DIZAJNA (izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Upoznati se s osnovnim stilskim razdobljima u povijesti umjetnosti i
dizajna, s njihovim osnovnim
karakteristikama i vezom s pismoslikarskim tehnikama i pismoslikarstvom na
razini umjetničkog i produkt
dizajna.
Zadaci programa:
Steći uvid u povijest i bitna djela umjetnosti čovječanstva. Izrađivati
replike na raznim podlogama ručno,
osobito izrađivati replike skeniranjem na računalu te pridodavati natpise u
nove kompozicije i redizajnirati
uzorak promjenom boja i oblika djelomično ili potpunom stilizacijom i
rekompozicijom.
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) /
Nastavni sadržaj
1. PRETPOVIJEST
Upoznavanje sa špiljskim slikarstvom.
Freskoslikarstvo starih Krećana i Etrušćana - pokušati u nekom obliku
imitirati ili uzeti kao izvor
nadahnuća
A) ŠPILJSKO SLIKARSTVO PALEOLITIKA
Predavanje: Vježbe izvođenja replike u nekoj crtaćoj ili slikarskoj tehnici
na papiru
B) FRESKOSLIKARSTVO KRETE I ETRURIJE
Vježbe izvođenja replika (na papiru ili zidu) – manjih dimenzija
2. STARI VIJEK
Upoznavanje s freskoslikarstvom i reljefima starih Egipćana
Mezopotamske zidne dekoracije, grčko slikarstvo vaza i rimsko fresko
slikarstvo u Pompejima
A) STAROEGIPATSKO FRESKOSLIKARSTVO GROBNICA
Vježbe izvođenja replika po izboru ili redizajn umjetničkog predloška uz
dodavanje natpisa
B) SLIKARSTVO MEZOPOTAMIJE, GRČKE I RIMA
Vježbe izvođenja replika po izboru ili redizajn umjetničkog predloška uz
dodavanje natpisa.
3. KASNA ANTIKA I RANO KRŠĆANSTVO, BIZANT
Upoznavanje s freskama u ranokršćanskim katakombama i s ikonografijom
ranokršćanskih simbola
Upoznavanje s tehnikom mozaika i izrade bizantskih ikona
A) RANOKRŠĆANSKE FRESKE KATAKOMBA; RANOKRŠĆANSKI SIMBOLI
Vježbe izrade jedne replike po izboru na zidu ili papiru.
B) MOZAICI U RAVENNI I CARIGRADU, BIZANTSKE IKONE
Vježbe izrade replike u bilo kojoj pismoslikarskoj tehnici.
4. SREDNJI VIJEK
Proučavanje i upoznavanje s materijama, tehnikama i postupcima pri
ukrašavanju crkvi od 8. do 14.
stoljeća
Proučavanje minijatura, ilustracija i starih rukopisa.
Upoznavanje s islamskom srednjovjekovnom kaligrafijom
A) PREDROMANIKA I ROMANIKA
Slike i reljefi, upoznavanje sa stilom i stilizacijom. Izvođenje vježbi,
replika u nekoj od pismoslikarskih
tehnika (npr. sitotisak). Uzimanje uzoraka za izradu modernog logotipa.
B) GOTIKA
Vježbe upoznavanja s tehnikom vitraža i fresaka iz 13. i 14. stoljeća –
izrada zidne replike po izboru ili
slično.
C) SREDNJO-VJEKOVNI KRŠĆANSKI I ISLAMSKI RUKOPISI I ILUMINACIJE
Vježbe izvođenja replika kaligrafskim perima i bojama na papiru. Proučavanje
arabeski.
Posjet muzejima, gliptoteka HAZU, muzej MIMARA.
Razred: TREĆI
Sadržaj programa:
5. RENESANSA
Proučavanje slika najpoznatijih renesansnih slikara 15. i 16. stoljeću
Upoznavanje s renesansnim realizmom pri izvedbi perspektivnog i
trodimenzionalnog prikaza prostora i
volumena
A) RENESANSNO SLIKARSTVO (OSOBITO FRESKOSLIKARSTVO)
Pokušavati nacrtati na zidu renesansnu mrežu kao crtaće pomoćno sredstvo i
renesansnu perspektivnu
mrežu i djelomično obojiti na klasični način u fresko tehnici.
Vježba realiziranja uz pomoć replika i dodavanja natpisa radom na računalu.
6. BAROK
Proučavanje osnovnih stilskih karakteristika baroka i najbitnijih djela
A) SLIKARSTVO BAROKA
Vježbe precrtavanja i preslikavanja, vježbe redizajna.
7. KLASICIZAM, ROMANTIZAM I SECESIJA
Upoznavanje s karakteristikama tih razdoblja, a osobito s djelima majstora
secesije
A) SLIKARSTVO 19. ST.
Vježbe izrade zidnih replika po uzoru na nekog secesijskog majstora.
Vježbe redizajna i dizajna.
8. NOVO DOBA (MODERNA)
Upoznavanje s osnovnim stil. razdobljima 20. st. i s karakteristikama
stilova
A) STILOVI U UMJETNOSTI 20. ST.
B) Vježbe iz izvođenja replika i redizajna po izboru. Posjet aktualnim
izložbama.
Metodičke napomene:
Nastavu može predavati povjesničar umjetnosti ili akademski slikar s dobrim
uvidom u povijest likovnih
umjetnosti. Nastava je teorijsko – praktičnog karaktera. Nastava izbornih
predmeta usklađuje se s
obveznim propisanim normativom sati za izbornu nastavu u pojedinoj godini i
s kadrovskim i drugim
mogućnostima škole te odabirom učenika, tako da unutar četiri izborna
predmeta (2 stručna) postoje
alternative u usklađivanju broja sati.
Nastavne metode:
Predavanja, razgovori, demonstracije, posjeti muzejima i izložbama,
praktične vježbe i domaći zadaci.
Obaveze učenika:
Ako su učenici u određenoj godini odabrali ovaj izborni predmet, dužni su
biti na nastavi predmeta i
izvoditi sve zadatke u skladu s programom.
Literatura:
R. Ivančević: Stilovi razdoblja, život I.,
R. Ivančević: Stilovi razdoblja, život II.,
Monografije, enciklopedije i stručna literatura iz područja povijesti
likovne umjetnosti.
6. 9. Nastavni predmet: OBLIKOVANJE NA RAČUNALU (izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Objasniti osnovne postupke u radu na računalu pri pripremi za pismoslikarske
radove i savladati 1-2
grafička programa na računalu.
Zadaci programa:
Izvoditi dokumentaciju s pomoću računala. Pripreme za rad (razne skice,
dizajn), naučiti koristiti se
Internetom u profesionalne svrhe.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) /
Nastavni sadržaji
1. DOKUMENTACIJA IZVEDENA S POMOĆU RAČUNALA
Naučiti ispuniti ugovor
Voditi skladišnu knjigu
Napraviti predračun / troškovnik
A) Ugovor
B) Skladišna knjiga
C) Predračun / troškovnik
2. PRIPREMA ZA PISMOSLIKARSKE RADOVE
Naučiti osnove rada s ukrasnim tekstom, naučiti birati već gotove fontove
Upoznati postupke izrade natpisa s ilustracijom i bez nje u grafičkom
programu COREL, ADOBE
PHOTOSHOP ili u ILUSTRATOR
Naučiti izraditi stranicu i više stranica
A) Rad s različitim fontom, izbor gotovih fontova, preoblikovanje, rad s
tekstom
B) Logotip, piktogram, ideogram, ilustracije, dekoracija, natpis, reklama i
redizajn
C) Izrada stranica i više stranica
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) /
Nastavni sadržaji
1. PRIPREMA ZA PISMOSLIKARSKE RADOVE
Koristiti se grafičkim programima u dizajnu natpisa
Naučiti uvećati tekst za određeni postotak i sačuvati ga ili ispisati na
pisaču ili ploteru
Naučiti samostalno dizajnirati grafička riješenja za vizitke, plakete,
naslovnice, natpise i reklame u nekom
od grafičkih programa
Naučiti izraditi stranicu i više stranica
Prijelom (jednostrane publikacije)
Naučiti uvećati tekst za određeni postotak i sačuvati ga ili ispisati na
pisaču ili plotu
A) Izrada skica
B) Vlastiti dizajn na računalu u grafičkom programu
C) Izrada stranica i više stranica
D) Osnove prijeloma
E) Ispis i plotanje teksta i natpisa
2. OGLAŠAVANJE I INFORMIRANJE
Naučiti koristiti se Internetom u profesionalne svrhe.
Naučiti osnove profesionalnog komuniciranja e-mailom te izradu jednostavne
web stranice
Naučiti osnove prezentiranja e-mailom
Svladati osnove engleskog jezika, osobito stručne terminologije potrebne za
rad na računalu
F) Korištenje Interneta
G) Izrada web stranice
H) Izrada prezentacije
I) Svladavanje potrebnog znanja iz engleskog jezika (osobito stručne
terminologije) za rad na računalu
Metodičke napomene:
Predmet mora teći u korelaciji s nastavom računalstva ili ga mora predavati
informatičar upućen u dizajn i
struku odnosno, još bolje, stručnjak dizajner, slikar koji vlada
pismoslikarskom strukom i radom na
računalu.
Nastavne metode: vježbe, predavanja, domaći zadaci.
Obveze učenika:
Ako su učenici u određenoj godini odabrali ovaj izborni predmet, dužni su
biti na nastavi predmeta i
izvoditi sve zadatke u skladu s programom.
Literatura:
Literatura koja objašnjava određeni grafički program na računalu:
Illustrator 7, priručnici za Word, Corel i
Internet; Office 2000 (PowerPoint i Excel), literatura iz područja
suvremenog dizajna.
|