Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE PISMOSLIKAR - 3. dio       [ 1 ]     [ 2 ]



6. 10. Nastavni predmet: OSNOVE RESTAURIRANJA (izborna nastava)

Razred 2. i 3.


Cilj programa:

Objasniti osnovne postupke u restauriranju dekorativnih radova.


Zadaci programa:

Naučiti izvesti rekonstrukciju uništenih dijelova dekoracije.

Naučiti obnoviti uništenu šablonu.

Usvojiti znanja o metodama obnove oštećenih štukatura.



Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)


Sadržaj programa:

Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) / Nastavni sadržaji



KRATKI PREGLED POVIJESNIH STILOVA

Upoznati učenika s povijesnim stilovima i materijalnim ostacima kulture

Kompjutorsko pretraživanje slikovnih materijala

REKONSTRUIRANJE ŠABLONE

Naučiti, prepoznati i rekonstruirati oštećene stilizirane oblike i ukrase

CD-ROM i slični slikovni prikazi

Vježba se izvodi po metodi izbora elemenata koji su stilski slični uščuvanim dijelovima




Razred: TREĆI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)


Sadržaj programa:

Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) / Nastavni sadržaji




KRATKI PREGLED POVIJESNIH STILOVA

Upoznati učenika s povijesnim stilovima i materijalnim ostacima kulture

Kompjutorsko pretraživanje slikovnih materijala

REKONSTRUIRANJE ŠABLONE

Naučiti, prepoznati i rekonstruirati oštećene stilizirane oblike i ukrase

CD-ROM i slični slikovni prikazi

Vježba se izvodi po metodi izbora elemenata koji su stilski slični uščuvanim dijelovima

POPRAVAK, REKOSTRUKCIJA I IZRADA ŠTUKATURA

Prepoznati i rekonstruirati jednostavnije plastične elemente i ukrase

Vježbe uzimanja otiska sačuvanog uzorka, odlijevanje i izrada kalupa

Nadogradnja postojećeg plastičnog elementa




POZLAĆIVANJE ŠTUKATURA

Naučiti metodu polaganja zlatnih listića na trodimenzionalne plastične oblike.

Vježbe pripreme podloge za nanošenje ukrasnih listića. Polaganje zlatnih listića na podlogu s mikstionom.



Metodičke napomene:

Nakon uvoda u nastavnu cjelinu praćenog vizualnim materijalom izvodi se demonstracija radnih postupaka
po etapama. Nakon toga učenik ponavlja iste radnje dok ne uvježba i savlada cjelinu određenih radnji.



Obveze učenika:

Učenik mora imati odgovarajući materijal i alat te odgovarajuću radnu odjeću.

Prema potrebi učenik može dobiti zadatke koje obavlja kod kuće.







PRAKTIČNA NASTAVA



6. 11. Nastavni predmet: TEHNOLOŠKE VJEŽBE

Razred 1., 2. i 3.

Cilj programa:

Steći osnovna znanja o zaštiti na radu, o vrstama i uporabi pismoslikarskih i ličilačkih pribora i alata,
znanja o osnovnim klasičnim i suvremenim pismoslikarskim tehnikama, te izvesti jednostavniji natpis ili
reklamu u materijalu i steći osnove u tehničkom i tehnološkom izvođenju sitotiska.


Zadaci programa:

Svladati znanja o zaštiti na radu, pismoslikarskom priboru i alatu te osnovnim klasičnim i suvremenim
pismoslikarskim tehnikama, znanja o izboru i rukovanju, čuvanju i održavanju pribora, alata i uređaja;
svladati vještinu i znanje pripreme raznih vrsta podloga za natpis, o izboru gotovih podloga od suvremenih
materijala i izvesti jednostavniji natpis ili reklamu prema prethodno načinjenoj skici (skicu treba znati
izraditi ručno, ali imati i početnički uvid u izradu skice na računalu), svladati bar dva jednostavnija tipa
pisma i zakonitosti u pisanju te steći prve osnove znanja u izvođenju tehnike sitotiska.

Sadržaj: Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) / Nastavni sadržaj

1. Zaštita na radu
– učenik treba znati uzroke nesreća tipičnih za zanimanje

– učenik mora znati navesti opasnosti od električne struje te kako spriječiti nesreću, znati navesti
bitne propise o zaštiti od vatre, plinova i lako zapaljivih materijala

– opisati načine ponašanja pri nesreći i mjere zaštite za pružanje prve pomoći

– steći osnove znanja o zaštiti okoline

A) ZAŠTITA NA RADU Stjecanje teoretskog i praktičkog znanja.

B) SPRJEČAVANJE NESREĆA NA RADU I PRUŽANJE PRVE POMOĆI

C) EKOLOŠKI ZAHTJEVI Stjecanje teoretskog i praktičnog znanja.


2. Sredstva za izradu pismo­slikarskih radova - pribori, alati i uređaji
– upoznati učenike sa svim pismoslikarskim alatom i priborom, načinom rukovanja i održavanja (npr.
pravilno rukovati pismoslikarskom palicom, izraditi procrtnicu, služiti se šablonama, izraditi pismoslikarsku
palicu, procrtnicu i šablonu, znati rukovati nožićem (skalpelom) računarskom rezačicom (ploterom),
pravilno se služiti patroniranim nastavcima, četkama i kistovima, bojom u kompresorima i sprejevima i
povezati te vještine s uporabom ličilačkog pribora, alata i materijala

– učenici trebaju biti spretni, snalažljivi, brzi i ekonomični u korištenju, izradi i nabavi pribora i alata


A) OSNOVNI PISMOSLIKARSKI ALATI I UREĐAJI

Demonstracije, teoretska predavanja i praktične vježbe – pismoslikarska palica, vrste kistova i četaka,
stalci, ljestve, skele, valjci za ličenje, šablone, nožići, procrtnica, uređaj i pribor za sitotisak; suvremena
pomagala – računalo, ploter, printer

B) RUKOVANJE PISMOSLIKARSKIM PRIBOROM I ALATOM

Vježbe pravilnog rukovanja, opreza pri radu, radne brzine, urednosti i ekonomičnosti.


3. Pojam natpisa i reklame

Učenik treba biti upoznat s osnovnim likovnim i tehničkim zakonitostima natpisa i reklame. Treba
razlikovati različite kvalitete natpisa i reklama, samostalno izraditi prve skice različitih kompozicija za
jednostavnije natpise (npr. u blok pismu, reklamnom bloku, rimskoj kapitali), pazeći na margine i
zakonitosti u razmacima među slovima. Treba izvesti skicu u 1-3 boje u tehnici tempere ili kolaža.
Potrebno je izvježbati što točnije uvećati već gotov predložak za natpis uz pomoć mreže.

Učenik mora steći znanja o funkciji natpisa, o različitosti, o pravilnom odabiru fonta slova i boja natpisa te
ili ilustracije ili znaka uz tekst, razviti kreativnost u pronalaženju originalnih kompozicijskih rasporeda (u
korelaciji s računalstvom), te steći istančan osjećaj za čitkost, preglednost, informativnost natpisa i
reklame i njegova psihološkog učinka na promatrače.

Učenik treba znati (u korelaciji s nastavom iz tehnologije i prakse) pripremiti drvenu, metalnu i mineralnu
podlogu na kojoj će izvesti natpis prema prethodno učinjenoj skici na jedan od sljedećih načina:

– izrada natpisa uz pomoć procrtnice; izvedba procrtnice

– izvesti natpis na zidu uz pomoć mreže ili grafo-projekcijom

– izvođenje natpisa uz pomoć šablone.

Učenik mora svladati bar 2 tipa slova, npr. blok pismo, reklamni blok i nekoliko slova rimske kapitale (u
korelaciji s nastavnom praksom) i to konstrukciju slova, pisanje metalnim perom, “crtanjem” slova na
temelju promatranja, uvećanjem uz pomoć mreže i uključujući zakonitosti o ljepoti i proporcijama slova, o
razmacima između slova, riječi i redova.


A) LIKOVNE I TEHNIČKE ZAKONITOSTI NATPISA I REKLAMA

Vježbe zakonitosti, kompozicija i margina. Vježbe demonstracije, fotografiranje, gradskih reklama i
natpisa (obilaženja) i uspoređivanja različitih likovnih i tehničkih rješenja.


B) IZRADA SKICA ZA JEDNOSTAVIJE NATPISE

Vježbe svladavanja 1-2 standardna tipa slova, npr. blok-pismo, reklamni blok ili rimska kapitala sa svim
zakonitostima o konstruiranju slova i pisanju teksta. Vježbe uvećavanja ili smanjivanja već gotovih
predložaka za natpis uz pomoć mreže, uz dodatno obojenje. Vježbe samostalnog izvođenja jednostavnih
skica za natpise u tehnici tempere ili kolaža.

4. Klasične dekorativne pismoslikarske tehnike i suvremene pismoslikarske tehnike
Upoznati klasične dekorativne pismoslikarske tehnike: slikanje natpisa i reklama uz pomoć pismoslikarske
palice na unutrašnjim i vanjskim zidovima, naučiti izvlačiti napete ravne i zakrivljene konture, dosljedno
obojiti plohe odnosno jednolično te uredno započeti i dovršiti uradak, biti vješt i siguran u radu na skeli ili
ljestvama. Svladati tehniku izrade procrtnice, izraditi tufer, iscrtati mrežu na zidu.

Znati izraditi šablonu i nastavke za šablonu (ručnim izrezivanjem papira, folije ili tankih limova ili
izrezivanjem uz pomoć plotera), uredno i dosljedno šablonirati natpis u jednoj, dvije ili više boja na zid
druge podloge (sprejevima u boji, kistovima, četkama, kompresorima).

Izraditi jednostavan dizajn za natpis ili reklamu i uz pomoć računala ispisom ili plotanjem načiniti slova,
šablone i gotove natpise.

A) KLASIČNA IZVEDBA JEDNOSTAVNIJEG NATPISA U MATERIJALIMA

Vježbe samostalnog pripremanja podloge za natpis ili samostalne nabavke gotove podloge za natpis i
izvedba natpisa prema vlastito urađenoj skici u sljedećim tehnikama:

- slikanje na zidu kistom i pismoslikarskom palicom

- slikanje na drvenoj podlozi uz prethodan crtež

- šabloniranje na metalnoj ili drvenoj podlozi, na tkanini i papiru

- izvedbe jednostavnog natpisa u tehnici sitotiska na tkanini, drvetu, metalu, staklu, plastici, papiru itd.

- izvedba natpisa na metalnoj ili umjetnoj podlozi lijepljenjem prethodno izrezanih slova od samoljepljive folije


B) IZVEDBA JEDNOSTAVNOG NATPISA UZ POMOĆ RAČUNALA

Vježbe ispisa i plotanja

5. Sitotisak

Svladati osnovna znanja o vrstama i građi pribora i alata te uređaja za sitotisak, upoznati se s osnovnim
fazama rada.

Navući na sito fotosintezibilnu emulziju i snimati je preko filma, upoznati se s osnovnim vrstama boja i
kemikalijama za pranje sita (razrjeđivači, sode)

A) OSNOVE TEHNIKE I TEHNOLOGIJE SITOTISKA

Teoretsko predavanje o osnovama tehnike i tehnologije sitotiska. Jednostavne vježbe izrade filma za
sitotisak i izrade sitografske šablone, te tiskanja u jednoj boji; pranje sita.



Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)


Cilj:

Podizanje učenikove pismenosti na viši stupanj estetske i umjetničke kategorije te školovanje za
samostalno oblikovanje teksta s visokim stilskim karakteristikama.


Zadaci:

Upoznati učenike s povijesnim razvojem pisama, karakteristikama pojedinih vrstava pisama i slova, te
vrstama pisaćeg pribora i podloga da bi se bolje razumjela današnja sredstva vizualne komunikacije.
Konstruiranje slova rimske kapitale, pisanje natpisanog teksta rimskom kapitalom. Konstrukcija blok pisma
i pisanje blok pisma redis perom u tušu, primjena blok pisma u izradi raznih vrsta natpisa. Izvođenje
složenijih natpisa i slikovnih prikaza na mineralnim podlogama kistom i pismoslikarskom palicom,
svladavanje pismoslikarskih vještina u tonu, nijansiranju, podslikavanju, slikanju čistih ploha. Kreativno
izraditi složenije natpise uz pomoć samoljepljive folije na metalnoj ploči, ploči od drveta, umjetnog
materijala ili u kombinaciji materijala. Demonstracija i svladavanje složenijih vrsta šabloniranja (npr. na
prijevoznom sredstvu) u jednoj ili više boja. Stjecanje teoretskih i praktičnih znanja u pripremama različitih
vrsta podloga za natpise, u mjerenju, rezanju, čišćenju, impregriranju i stavljanju završnog naliča,
stjecanje iskustva u odabiru adekvatnih gotovih i suvremenih materijala za podloge u rezanju, termičkom
oblikovanju, brušenju i instaliranju. Izrada natpisa na tkanini i sintetskim materijalima, papiru i
plastificiranim vodootpornim materijalima u tehnici šabloniranja, sitotiska i printanja uz pomoć računala.
Teoretsko upoznavanje s raznim povijesnim oblicima sitotiska, s vrstama okvira, svile, šablona i uređaja za
napinjanje. Izrada šablone za sitotisak: ručne šablone, crtaće šablone, šablone za pokrivanje, šablone za
ispiranje i šablona za rezanje, upoznavanje s postupkom ručnog tiska, strojnog tiska, jednobojnog i
višebojnog tiska. Učenik mora samostalno kreirati kompozicije složenijeg natpisa u prostoručnoj skici ili na
računalu.



Sadržaj programa:

Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) / Nastavni sadržaj

1. POVIJESNI RAZVOJ PISMA I IZRADA SKICA ZA REKLAME I NATPISE (DIZAJN)

Upoznati učenike s osnovama paleografije, razvitkom pisma, osobito piktografijom i ideografijom,
kapitalnim tipom slova, vrstama pisaćih pribora i podloga kako bi se bolje razumjelo genezu do današnjih
kodova vizualne komunikacije i dizajna suvremenih fontova slova.

Učenici moraju znati samostalno konstruirati i uvećavati te ispisivati tekst slovima rimske kapitale.

Osvijestiti važnost i univerzalnost i važnost blok pisma i vježbati konstrukciju i pisanje. Blok pismo treba
pokušati pisati i uz pomoć redispera i tuša.

U korelaciji s predmetom računalstvo treba se koristiti raznim suvremenim fontovima u kombinaciji s
jednostavnijim ilustracijama, znakovima i logotipovima. Uz korekturu nastavnika, učenik mora biti
sposoban dizajnirati natpis ili reklamu sa svim potrebnim informacijama, zakonitostima o čitkosti i
preglednosti, estetici, poštovanju tehnike izvedbe i psihološkog učinka kompletne kompozicije (osobito
učinka boja).

A) OSNOVE PALEOGRAFIJE

Teoretsko predavanje i vježbe na temu izrade piktograma i ideograma

B) KONSTRUKCIJA I ISPIS RIMSKE KAPITALE

Vježbe konstrukcije svakog pojedinog slova i vježbe ispisa teksta natpisa

C) KONSTRUKCIJA I ISPIS BLOK PISMA

Vježbe konstrukcije pisanja slova redis perom i tušem te pisanja teksta natpisa blok pismom

D) IZRADA SKICA ZA SLOŽENIJE NATPISE

Vježbe organiziranja teksta, akcentiranje pojedinih dijelova teksta (drukčijim fontom, veličinom, debljinom,
tamnoćom i bojom), vježbe odabira i smještaja ilustracije ili znaka uz tekst u tri ili više boja u tehnici
tempere i na računalu (u grafičkim programima poput ILUSTRATORA i Photoshopa Adobe)


2. IZRADA NATPISA NA MINERALNIM PODLOGAMA

Učenici trebaju znati izraditi natpis i slikovni prikaz na različitim podlogama i u različitim tehnikama.

Mineralne podloge - crtanjem slikanjem kvalitetnim kistovima uz pomoć pismoslikarske palice. Također,
učenici trebaju znati kvalitetno nacrtati i naslikati repliku poznatog dizajnera, slikara ili grafičara (uz
prethodno uvećanje grafoprojekcijom ili procrtnicom) i služeći se adekvatnim bojama, ovisno o tome želi li
pokriveni ili transparentni natpis slika i ovisno o tome je li natpis na zidu interijera ili eksterijera zgrade. U
korelaciji sa znanjima iz tehnoloških vježbi boje moraju biti kompatibilne u miješanju i u skladu s tonskom
skicom. Učenik treba sam znati prirediti ličilačke podlogu i uradak izvesti uredno, dosljedno i čisto u
konturama, plohama i površinama. Treba znati razlikovati primjenu disperznih boja, fasadnih boja, uljanih
boja i lakova. Skica i natpis plošnog karaktera mogu se na zidu izraditi šabloniranjem.
Učenik mora biti sposoban za rad na ljestvama ili skeli i dovršavati svoj uradak u korelaciji sa strukovnim
crtanjem i praksom u školi.

A) IZRADA NATPISA NA MINERALNIM PODLOGAMA

Vježbe slikanja na vanjskim i unutarnjim zidovima, vježbe rada na ljestvama i skeli.

– Vježbe miješanja različitih vrsta boja, vježbe pridržavanja zadanog uzorka te preciznog i urednog
izvođenja natpisa i slike.


3. ŠABLONIRANJE

Učenici trebaju svladati izradu manjih i većih šablona za razne vrste podloga – šabloniranje na vozilu.
Učenik treba biti obaviješten i spretan u odabiru materijala za izradu šablone (samoljepiva folija, lim). U
vještinu ulazi patroniranje nastavka šablone, šabloniranje u više boja, tonova i nijansi, rukovanje priborom,
uređajima i bojama za šabloniranje. Uratke učenici dovršavaju na praksi. Naučiti šablonirati natpis na
transparent ili ceradu. Učenik treba odabrati adekvatne boje i način nanošenja boje - sprejevima ili
kompresorom. Šablona može biti izrađena od samoljepive folije.

Šablonu treba znati ručno ili ploterom izraditi od papira, samoljepive folije ili tanjeg lima. Svaka boja i oblik
ima svoju šablonu. Boje se nanose sprejevima, kompresorom ili četkom i kistovima.

A) ŠABLONIRANJE NA VOZILU

Vježbe šabloniranja u jednoj, više boja, tonova i nijansi. Vježbe na vagonu, autobusu, automobilu. Bitna je
urednost uratka. Upotreba kompresora s bojom, sprejem u boji, četki itd.

B) ŠABLONIRANJE TRANSPARENATA I CERADA

Vježbe šabloniranja u jednoj ili više boja. Bitan je odabir adekvatnih boja i urednost uratka.

C) ŠABLONIRANJE NA VEĆIM NATPISNIM PLOČAMA

U vježbi šabloniranja ulazi izvođenje natpisnog teksta raznih fontova i boja, a također i ilustracija uz tekst.

4. IZRADA NATPISA OBOJENJEM I LIJEPLJENJEM SAMOLJEPIVE FOLIJE NA RAZLIČITE PODLOGE

Učenici trebaju biti informirani o izradi onih vrsta natpisa koje još nisu izrađivali – npr. izrada natpisa na
staklu ili pleksi staklu i metalu pokrivnim i transparentnim obojenjima. Natpis mora biti izrađen u skladu sa
zakonitostima kompozicije, margina i razmaka među slovima, riječima i redovima. Slova treba uredno
izrezati i zalijepiti na podlogu.

Ispisati uz pomoć računala gotove natpise s ilustracijom (u više boja, tonova i nijansi) na samoljepljivu
foliju i zalijepiti na određenu podlogu npr. neonsku reklamu


A) IZRADA NATPISA NA STAKLU I PLEKSI STAKLU

Vježbe izrade natpisa pokrivnim i transparentnim bojama, lijepljenjem slova i ilustracija od samoljepljive
folije.

B) IZRADA NATPISA LIJEPLJENJEM GOTOVIH RAČUNALSKIH ISPISA

Demonstracije i vježbe skeniranja fotografija, reprodukcija i slika. Izrada dizajna natpisa na računalu i
konačni ispis na samoljepivim i vodootpornim materijalima. Lijepljenje na različite podloge.


5. SITOTISAK

Teoretski se upoznati s oblicima sitotiska, vrstama okvira, svile i šablona, s uređajima za napinjanje i svim
pripremnim radovima. Učenik treba biti upoznat s vrstama tiskovnog postupka: ručni tisak, strojni tisak,
jednobojni ili višebojni tisak, metode sušenja. Treba osvijestiti važnost sitotiska kao tehnike s prednošću
multiplikacije otisaka u velikom tiražu i na različitim vrstama podloga.

U korelaciji s nastavom računarstva treba znati separirati boje za film te film svake posebne boje ispisati
na laserskom pisaču ili ga ručno izraditi.

Naučiti faze rada po redoslijedu. Svladati marginiranje i preciznost pri tiskanju.

Uočiti važnost poznavanja povezanosti tehnike i tehnologije u izvođenju sitotiska – međuzavisnost pribora,
alata i uređaja s bojama, emulzijama i kemikalijama.

A) OBLICI SITOTISKA

- vrste okvira, svile, sintetske svile, uređaji za napinjanje

- vrste šablona – ručna, crtača, pokrivna, šablona za rezanje i šablona za ispiranje

B) PRIPREMNI RADOVI

Vježbe ručne pripreme filma za snimanje i pripreme na računalu: u jednoj ili više boja – crnim tušem na
paus papiru ili ispisom na laserskom pisaču u crnoj boji (na paus papiru ili termo foliji)

C) VRSTE I FAZE TISKOVNOG POSTUPKA

Vježbe margiranja, preciznosti i tiskanja preko različitih šablona i različitim bojama (jednokomponetnim,
dvokomponentnim).

D) VEZA TEHNIKE I TEHNOLOGIJE

Vježbe upotrebe pribora i alata, upoznavanja rezolucije lampi reflektora i vježbe osvjetljavanja, vježbe
ispiranja emulzija.




Razred: TREĆI

Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (96)


Cilj:

Uzdizanje učenikove pismenosti na viši stupanj estetske i umjetničke kategorije te usavršavanje na
području samostalnog oblikovanja teksta s visokim stilskim karakteristikama, usvajanje svih zakonitosti
kompozicije s uravnoteženim odnosima ploha, površina i boja zadanom formatu natpisa i svladavanje
modernih pismoslikarskih tehnika i psihologije reklame.


Zadaci:

Svladati ljepotu pisanja kaligrafskih pisama metalnim perom, preraditi stare tipove pisma u samostalno
dizajnirani font, korištenje verificiranih suvremenih fontova uz pomoć računala, svladavanje kompozicije
natpisa s uravnoteženim odnosima ploha i površina i samostalnim odabirom fonta sukladno funkciji
natpisa i reklame, usavršavanje svih pismoslikarskih tehnika u vezi s tehnologijom.


Sadržaji programa:

Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanje, vještine, umijeće) / Nastavni sadržaj

1. POVIJESNI TIPOVI PISAMA

Svladati ljepotu pisanja povijesnih tipova pisama metalnim kaligrafskim perom (svladati oblik, proporciju,
napetost linije).

Učenik treba samostalno dizajnirati novi tip slova po uzoru na neki povijesni tip slova.

Treba se znati funkcionalno služiti gotovim suvremenim fontovima uz pomoć računala.

Učenik mora osvijestiti psihološki učinak tipa (oblika), boje, debljine i veličine slova u odnosu na karakter i
format natpisa ili reklame.

A) PISANJE RAZNIH TIPOVA POVIJESNIH PISAMA KALIGRAFSKIM PEROM

Vježbe pisanja

B) IZRADA (DIZAJN) VLASTITOG FONTA

Vježbe dizajniranja s uzorkom nekog povijesnog tipa pisma

C) IZBOR RAZLIČITIH TIPOVA PISAMA NA RAČUNALU

Vježbe funkcionalnog odabira fonta sukladno karakteru natpisa ili reklame

D) VEZA TIPA (I BOJE) SLOVA S FUNKCIJOM I KARAKTEROM NATPISA

Teoretsko predavanje, demonstracije i razgovor o simboličkom i psihološkom učinku oblika, veličine i boja
slova

2. DIZAJN PROSTORUČNE SKICE ZA NATPIS I DIZAJN NA RAČUNALU

Učenik treba znati napraviti skicu za natpis ili reklamu u olovci, temperi ili tehnici kolaža s uravnoteženim
odnosima ploha površine i boja, te znati odabrati font slova u skladu s funkcijom natpisa, a tako i
ilustraciju uz tekst.

To isto treba znati izvesti na nekom od grafičkih programa na računalu (npr. AdoePhotoshop, Illustrator,
PaintShop Pro, Corel itd.). Treba voditi računa o čitkosti, aktualnosti, originalnosti, svrsishodnosti i
likovnoj kvaliteti natpisa.

A) IZRADA SKICE ZA NATPIS PROSTORUČNO

Vježbe izrade skice u olovci, kolažu i temperi. Treba obratiti pažnju na odabir boja.

B) IZRADA SKICE ZA NATPIS NA RAČUNALU

Vježbe rada na računalu u nekom od grafičkog programa.

Ispis gotovih rješenja.

3. IZRADA NATPISA U MJERILU 1:1

(NATPISI U POZLATI)

Na temelju dosadašnjih znanja o pismoslikarskim tehnikama učenik treba znati odabrati medij u koji će
prenijeti svoju skicu ili prilagoditi svoju skicu narudžbi.

U tehnici natpisa pozlatom treba znati prirediti podlogu i koristiti se listićima metala, odnosno alatima u tu
svrhu. Treba isprobati pozlatu, odnosno posrebrivanje na emajliranim površinama, staklu, umjetnim
materijalima i papiru. Također, probati raditi s bojama metalnog efekta i s broncama.

A) SAMOSTALNO ODABIRANJE PISMOSLIKARSKOG MEDIJA (TEHNIKE) U KOJU ĆE SE PRENIJETI SKICA

Vježbe kreativnosti vlastitog odabira tehnike, kombiniranja različitih tehnika, sugestija naručiocu i
prilagodba narudžbi.

B) SVLADAVANJE NESVLADANIH TEHNIKA

Vježbe izvedbe natpisa pozlatom.



4. POJAM SVJETLEĆE REKLAME I REKLAMNA ELEKTRONIKA

Teoretski poznati izvedbene planove priključaka za najrazličitija svjetla, priključke na žarulje, svjetiljke,
osnovu sklopa, razne vrste sklopki (s visokim i niskim naponom, sklopku za žmiganje, polipol, sklopku za
složeni tekst). Treba poznavati pojam elektronskog mijenjanja boja i elektronskog, programskog
uključivanja.

Nastavu većim dijelom treba praktično završiti i provesti na praktičnoj nastavi u školi ili radnom procesu. U
izradu neonske reklame još spadaju radovi na umjetnim materijalima i s umjetnim materijalima (oblikovanje
reljefnog slova od pleksi stakla, termička svojstva i plasticitet umjetnih materijala, integriranje elektronike u
slova ili reklamnu kutiju). U izradi natpisa za svjetleću reklamu treba razmišljati o čitavom sklopu i o efektu
svjetla.

A) REKLAMNA ELEKTRONIKA

Vježbe na izvedbenim planovima priključka za različite vrste svjetala koja se primjenjuju u reklamnoj
elektronici

B) NATPISI I NATPISNA SLOVA ZA NEONSKU REKLAMU

Radovi na umjetnim materijalima i s umjetnim materijalima (termičko oblikovanje i spajanje plastičnih
trodimenzionalnih slova, izrada plošnih pleksi natpisa za neonsku reklamu) i radovi na konstrukcijskom
sklopu i montaži reklame. Vježba prilagođavanja karaktera reklame vrsti neonskog osvjetljenja.

C) ZAŠTITA NA RADU

Teorijska predavanja u korelaciji s praktičnim znanjima stečenim na praktičnoj nastavi.

5. SITOTISAK

Učenik treba biti upoznat sa svim fazama rada, vrstama i tehničko-tehnološkim osnovama sitotiska. Treba
znati samostalno izraditi natpis ili reklamu u tehnici sitotiska na bilo kojoj vrsti podloge, u više boja i u
kombinaciji s još nekom tehnikom.

A) OBLICI SITOTISKA

- vrste okvira, svile, sintetske svile, uređaji za napinjanje

- vrste šablona – ručna, crtača, pokrivna, šablona za osvjetljavanje





Metodičke napomene:

Korelacija tehnoloških vježbi i prakse u školi ili radnom procesu trebao bi biti najosnovniji dio metodike u
nastavnom radu s pismoslikarima. Ta korelacija nužna je zbog dva razloga:

1.) Jer se na nastavi tehnoloških vježbi (kao ni na nastavi strukovnog crtanja i tehnologije struke s kojima
je također nužna korelacija) ne stigne praktično, već samo teoretski demonstracijama i dijelom praktično
(osobito u domaćim radovima) obraditi sve nastavne sadržaje (zadatke).

2.) Jer je za izvedbu vježbi pismoslikarskih tehnika (medija) potreban timski rad više stručnjaka –
profesora likovne kulture ili akademskog slikara, dizajnera, voditelja stručne prakse u školi, profesora
računalstva, matematike, majstora ličioca, majstora pismoslikara u tehnici sitotiska ili svjetleće reklame ili
bilo koje suvremene pismoslikarske tehnike (kao vanjskog suradnika u nastavi ili poslodavca praktične
nastave u radnom procesu). Ovaj predmet bi se trebao na razini teorije i na razini prakse timski i
sistematski nadopunjavati, osobito u praktičnoj nastavi, ostalim stručnim predmetima i izbornoj nastavi.
Dogovori među različitim profesorima i stručnjacima su nužni zbog relativno širokog dijapazona različitih
tehnika i vještina koje učenik mora svladati u svojoj struci. Korelacija sa strukovnim crtanjem je važna jer je
ovaj strukovni profili u uskoj vezi s likovnom umjetnošću i dizajnom. Iz navedenih razloga proizlazi još
jedan prijedlog: da učenik u 2. i 3. godini promijeni ukupno 4-5 poslodavaca koji se bave posve različitim
strukovnim profilima i da određen broj sati praktične nastave zaista odradi u školi. Tako bi učenik naučio
više i mogao bi bolje odabrati vlastito područje afiniteta. U sklopu tog prijedloga je i prijedlog i zahtjev da
poslodavci imaju licenciju od Obrtničke komore kao zaista kompetentni stručnjaci i pedagoški sposobne
osobe u obavljanju poslova praktične naobrazbe učenika praktikanata. Koordinacija prakse u radnom
procesu koju provodi profesor – mentor i škola nije dovoljna ni dovoljno učinkovita. Majstori bi trebali biti
barem simbolično financijski stimulirani za prenošenje svojih zanatskih znanja, ali također i kontrolirani u
svom radu s učenicima. Posljedice rada kod jednog ili najviše dva poslodavca, pokatkad upitne stručne ili
pedagoške kompetencije vidljive su kao dosta negativne na više područja: na području nemogućnosti da
se 'pokrpaju' rupe u znanju koje zahtijeva nastavni program jer učenik potroši jako puno vremena na
jedan profil (tehniku) rada, a ponekad i samo na poneku fazu rada, zatim na području učenikove
nemotiviranosti i nesigurnosti u vizijama svog budućeg zanimanja. Samo na navedene načine i stručni
predmeti u školi, osobito strukovne vježbe, imali bi puni i pravi učinak i svrhu posebno u pedagoškom,
psihološkom i sociološkom oblikovanju mladog čovjeka i njegova dostojanstva u sklopu ove lijepe i
perspektivne struke. Učenike treba pravovremeno i objektivno provjeravati, omogućiti im da nadoknade
opravdane ili čak neopravdane izostanke, te provoditi u nastavi sve propisane pedagoške mjere – od
nagrađivanja do opomena.



Obveze učenika:

U sve 3 godine obveze učenika s obzirom na predmet tehnološke vježbe su:

- dosljedno pratiti nastavu i provesti na vježbama u školi, kod kuće i na praksi sve strukovne tehnike
(profile), barem probno i u skladu s vlastitim sposobnostima i afinitetima

- uredno raditi na svim školskim i domaćim zadacima i završiti vježbe u zadanim rokovima

- svladati teoretska znanja i biti na provjerama teoretskih znanja

- imati pojam o važnosti korelacije ovog predmeta s ostalim strukovnim predmetima i nastavom prakse

- redovito biti na nastavi i nadoknaditi izostanke.



Literatura:

Dragutin Šela, Crtanje, pismo, boje i djelovanje boja, priručnici s opisima tehnika i tehnologija

Oštrek, Tehnologija ličilačke struke, priručnici iz područja suvremenih pismoslikarskih tehnika.






6.12. Nastavni predmet: PRAKTIČNA NASTAVA

D2 - U ŠKOLI D3 - U RADNOM PROCESU

Razred 1., 2. i 3.


Cilj programa:

Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja, uz
minimalno vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i radne zadatke iz djelokruga svog zanimanja.


Zadaci programa:

Osposobiti učenike za zaštitu na radu; naučiti izabrati, rukovati i skladištiti te održavati sav potreban
pismoslikarski i ličilački alat, pribor, radne sprave i uređaje; naučiti pripremati razne vrste podloga za
natpis – metalne podloge, drvene podloge, od umjetnih materijala, priprema tkanine i papira za natpisne
podloge, uvid u suvremene tehnike pismoslikarstva, dizajn natpisa na računalu, steći osnove praktične
izvedbe sitotiska. Učenici trebaju svladati sve klasične dekorativne pismoslikarske tehnike i suvremene
tehnike izrade natpisa i reklama u raznim medijima, osposobiti učenike za rad u tehnici sitotiska, a
osobito za izradu natpisa i reklama na računalu – od dizajna do završne izvedbe.




Razred: PRVI

Ukupni fond sati: 325 (D2) + 540 (D3) = 865


Sadržaj programa:

Zaštita na radu; rukovanje, uskladištenje i održavanje alata, pribora, radnih sprava i uređaja; priprema
raznih vrsta podloga za natpis, dizajn natpisa na računalu, osnove sitotiska, suvremene metode izrade
natpisa i reklama (npr. reljefna slova ).


Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaj

1. ZAŠTITA PRI RADU

(D2 I D3)
Spoznati opasnosti na radnom mjestu. Stjecanje znanja u osobnim mjerama zaštite i preventivnim
mjerama pri pružanju prve pomoći.

Upoznati se s izvorima opasnosti za okoliš otrovnim i štetnim tvarima, plinovima i zapaljivim materijalima.

A) ZAŠTITA NA RADU

Izvođenje vježbi iz prve pomoći. Masaža srca i umjetno disanje. Pokazne vježbe kod prijeloma i
unutrašnjih ozljeda i udara električne struje. Prematanje rana i saniranje ozljeda.

Ekološke vježbe zaštite čovjeka i njegove okoline

2. IZBOR, PRIPREMANJE, RUKOVANJE I USKLADIŠTENJE PISMOSLIKARSKIH I LIČILAČKIH
MATERIJALA I STROJEVA (D2 I D3)

Pravilno znati izabrati i pripremiti ličilačke i pismoslikarske materijale i alate u radionici. Pri kupovini
navedenog orijentirati se s obzirom na kvalitetu, funkciju i ekonomsku pogodnost.

Znati označavati otrovne materijale i čitati upute na ambalaži. Pravilno skladištiti pokvarljive i hlapljive
materijale.

Evidentirati ulaz i izlaz materijala u skladište.

Služiti se osnovnim pomoćnim priborom i alatima, radnim spravama - ljestvama i skelama, te strojevima i
uređajima i držati ih u ispravnom stanju.



A) ODABIR I PRIPREMA PRIBORA I MATERIJALA

Vježbe odabira i pripreme.

Vježbe orijentacije u kupovini s obzirom na kvalitetu, kvantitetu, funkciju i ekonomičnost.

B) USKLADIŠTENJE PRIBORA I MATERIJALA

Vježbe propisnog uskladištenja i evidentiranja uskladištenog pribora i materijala.

C) RUKOVANJE PISMOSLIKARSKIM PRIBOROM I MATERIJALIMA

Vježbe rukovanja.

3. PRIPREMA MINERALNIH PODLOGA ZA NATPISE (D2)

Shvatiti važnost predradnji za uspješno izvođenje obojenja. Uočiti važnost zaštite podova i namještaja folijom.

Uvježbati osnovne radnje u odstranjenju čestica starog naliča mehaničkim i kemijskim putem. Kratke
vježbe motoričkih sposobnosti u sigurnom baratanju alatom. Spoznati važnost zaštite okoline od prašine i
nečistoće, upoznati osnovne vrste brusnih papira i drugih brusnih sredstava. Isprobati ručno i strojno brušenje.

Naučiti pravilno upotrebljavati ličilačku četku ili valjak za nanošenje materijala za impregnaciju. Upoznati
vrste i način upotrebe materijala.

Isprobati tehniku zaglađivanja i popunjavanja rupa glet masama i kitovima uz pomoć lopatice.

Svladati tehniku jednoličnog nanošenja boje na podlogu s pomoću kista i različitih valjaka.

A) ČIŠĆENJE MINERALNIH PODLOGA

Vježbe četkanja i pranja podloge. Izvođenje vježbi u ličilačkim radionicama.

B) SKIDANJE STARIH NALIČA MOČENJEM I STRUGANJEM, ZAPUNJAVANJE OŠTEĆENJA

Vježbe zapunjavanja pukotine živim gipsom.

C) IMPREGNIRANJE MINERALNE PODLOGE

Izvođenje vježbi s pomoću ličilačke četke i materijala za impregniranje.

D) ZAGLAĐIVANJE MINERALNE PODLOGE

Vježbe zaglađivanja mineralne podloge s pomoću različitih masa za zaglađivanje.

E) ZAVRŠNO OBOJENJE

Vježbe obojenja mineralne podloge.


4. PRIPREMA METALNIH PODLOGA ZA NATPISE (D2)

Obraditi metalne podloge čišćenjem, kitanjem i temeljenjem. Shvatiti važnost predradnji za uspješno
izvođenje obojenja.

Obraditi metalne podloge klasičnim principom mjerenja, označavanja, rezanja, bušenja i spajanja (uz
pomoć drugih majstora) brušenja površine brusnim papirom.

Pravilno nanošenje završnog preliča suvremenih boja za metal. Komparirati klasičnu tehniku u odnosu na
vremensku ekonomičnost u odabiru već gotovih, pripremljenih metalnih podloga za natpise.

A) METALNE PODLOGE – PRIPREME, ČIŠĆENJE, KITANJE I TEMELJENJE

Odmašćivanje, brušenje metalne podloge za natpis. Temeljenje i kitanje kovne ploče, klasično miniziranje
podloge olovnim minijem ili drugim temeljnim antikorozivnim kitovima i smjesama.

B) NANOŠENJE ZAVRŠNOG PRELIČA

Upotreba već gotovih metalnih podloga i najsuvremenijih temeljnih i završnih preliča za metal
(demonstracija putem kataloga i proizvoda). Različiti efekti suvremenih završnih preliča za metalne podloge.


5. PRIPREMA DRVENIH PODLOGA ZA NATPISE (D2)
Znati obraditi drvene podloge mjerenjem, označavanjem, piljenjem, bušenjem, kitanjem, učvršćivanjem
(uz pomoć majstora stolara), temeljenjem, zaglađivanjem i završnim premazom za drvo te razlikovati
nekoliko vrsta tvrdog i mekog drva. Spoznati mogućnosti i ekonomičnost kupovine već gotovih drvenih i
drvno prerađenih podloga i atraktivnost materijala za neke vrste natpisa.

A) DRVENE PODLOGE – PRIPREMA

Mjerenje, rezanje, brušenje (strojno i ručno) raznim vrstama brusnog papira, kitanje, temeljenje lanenim
uljem i firnisom, kitanje, završni prelič.

B) GOTOVE DRVENE PODLOGE

Demonstracije i vježbe s uzorcima već gotovih kupljenih pripremljenih drvenih komada za izradu natpisa (i
putem kataloga). Razmišljanje o svojstvima rada u drvetu, estetici, iznimnosti i atraktivnosti raznih vrsta
drveta u natpisnoj umjetnosti.


6. PRIPREMA PLOŠNIH PODLOGA OD UMJETNIH MATERIJALA ZA NATPISE (D2 I D3)

Znati obraditi umjetne materijale mjerenjem, označavanjem, izrezivanjem, brušenjem, poliranjem,
plastificiranjem itd. za izvedbu plošnog natpisa (npr. pleksi staklo, samoljepiva folija).

A) PODLOGE OD UMJETNIH MATERIJALA

Vježbe s pleksi staklom i samoljepivom folijom.

7. PRIPREMA PODLOGA OD TKANINA I PAPIRA ZA NATPISE (D2 I D3)
Znati obraditi pojedinu vrstu papira i tkanine na klasičan način impregniranja i kaširanja, uz prethodno
točno mjerenje, krojenje, izrezivanje, napinjanje i učvršćivanje za natpis.

Steći uvid u plastificiranje papira i tkanina i nabavku već pripremljenih tkanina i papira. Primjenjivost
organskih materijala u računalskoj tehnologiji izrade natpisa ispisom ili plotanjem.

A) PODLOGE OD TKANINA I PAPIRA

Klasične vježbe pripreme podloge.

B) VJEŽBE PLASTIFICIRANJA I NABAVKE GOTOVIH PROIZVODA

Vježbe plastificiranja, demonstracije gotovih i pripremljenih proizvoda

8. DIZAJN NATPISA I RUČNA IZVEDBA U MATERIJALU D2 I D3
Ovladati principima izbora tipa pisma s obzirom na psihologiju reklame i natpisa.

Oblikovanje pisma s obzirom na proporcije slova, s obzirom na zakonitosti o razmacima između slova,
riječi i redova. Služiti se na razne načine s dva najjednostavnija tipa pisma – blok i reklamni blok (i neka
slova rimske kapitale).

Slova i tekst treba izraditi prostoručno i konstrukcijom.

Svladati kompoziciju kadra, natpisa i pravila o marginama.

Izraditi natpis klasičnim postupkom ručnog rezanja slova nožićem iz samoljepive folije i uredno lijepiti na
razne pripremljene podloge.

Izrada iste vrste natpisa uz pomoć rezanja slova na ploteru. Paziti na pravila o razmacima.

Izraditi jednostavniji natpis na zidu crtanjem u nekoj od tehnika uvećanja te svladavanjem tehnike slikanja
na zidu (uz korištenje pismoslikarske palice).

Izraditi jednostavnu šablonu ručno i na ploteru i izvesti šabloniranje na zidu ili drugoj vrsti podloge.

A) PRINCIP IZBORA PISMA S OBZIROM NA FUNKCIJU NATPISA

Vježbe i demonstracije terenskom nastavom, fotografiranjem, katalogom, portofolijem itd. – psihologija
reklame ili natpisa u vezi s tipom slova.

B) OBLIKOVANJE NAJJEDNOSTAVNIJIH TIPOVA PISAMA – BLOK PISMA I REKLAMNOG BLOKA

Vježbe konstruiranja slova i pisanje redisperom te crtanja i uvećavanja slova blok pisma i reklamnog bloka
te konstruiranja nekoliko slova rimske kapitale prema utvrđenim pravilima.

C) KOMPOZICIJA NATPISA I REKLAME

Vježbe različitih vrsta kompozicija jednostavnih natpisa i vježbe pravila o marginama, čitljivosti teksta i
akcentiranju važnijih dijelova teksta.

D) IZRADA NATPISA IZREZIVANJEM SLOVA IZ SAMOLJEPIVE FOLIJE

Vježbe stjecanja urednosti i točnosti, ljepote slova pri izrezivanju i ljepoti teksta u lijepljenju slova na
podlogu (bez obzira na način izrezivanja)

E) CRTANJE I SLIKANJE NATPISA NA ZIDU

Vježba izrade jednostavnog natpisa s ilustracijom na zidu. Crtanje izvesti uvećanjem uz pomoć mreže,
grafoprojekcijom ili tehnikom procrtnice. Obojenje izvesti prema skici akrilnim bojama uz pomoć kistova i
pismoslikarske palice

F) IZRADA NATPISA UZ POMOĆ ŠABLONE

Vježbe urednog izrezivanja samoljepive folije, patroniranja nastavka šablone i urednog obojenja.


9. OSNOVE IZVOĐENJA TEHNIKE SITOTISKA

Upoznati umjetničku i komercijalnu vrijednost grafičke tehnike sitotiska.

Upoznati se s vrstama sita, okvira i funkcijom fotosenzibilne emulzije te postupkom izrade šablone.

Naučiti čistiti i održavati alate, uređaje i boje za sitotisak.

Naučiti izraditi film za izradu šablone fotoosvjetljavanjem.

Svladati jednostavne vježbe tiskanja.

A) POVIJEST SITOTISKA, OSNOVE RADA U TEHNICI SITOTISKA

Teoretsko i praktično upoznavanje s poviješću tehnike i osnovnim fazama rada te značajem tehnike u
suvremenoj pismoslikarskoj struci.

B) UPORABA PRIBORA, ALATA, UREĐAJA I MATERIJALA - ČIŠĆENJE I ODRŽAVANJE

Praktične vježbe. Ručna izrada filma u jednoj boji na paus papiru.

C) PRIPREMA FILMA, FOTOŠABLONE I TISKANJE

Vježbe preciznog i pravilnog tiskanja u jednoj boji na papiru ili tkanini.





Razred: DRUGI

Ukupni fond sati: 165 (D2) + 630 (D3) = 795


Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. KLASIČNA RUČNA IZRADA NATPISA NA FASADAMA I UNUTRAŠNJIM ZIDOVIMA (D2)

Upoznati svojstva i primjenu različitih fasadnih boja, disperznih boja, svojstva uljanih boja i lakova.

Svladati prijenos skice uvećanjem. Izvesti natpis na fasadi klasičnim slikanjem uz pomoć kvalitetnih kistova
i pismoslikarske palice. Poznavati osnove fresko slikarstva i poznavati najtraženije adekvatne suvremene
boje i proizvođače. Osposobiti se za rad na skeli.

Izvesti uredan natpis na vanjskom ili unutrašnjem zidu u tehnici šabloniranja.

A) KLASIČNA IZRADA NATPISA NA FASADAMA I UNUTRAŠNJIM ZIDOVIMA

Vježbe uvećanja crteža na fasadnom zidu i to na različitim visinama. Vježbe slikanja uz pomoć
pismoslikarske palice. Pridržavanje tonske skice i osposobljavanje za timski rad. Vježbe određivanja
količine, vrste i kompatibilnosti boja te uskladištenja zbog rada u nekoliko faza. Probe s raznim vrstama
boja, ovisno o vrsti zidne plohe.

B) ŠABLONIRANJE NATPISA NA FASADI ILI UNUTRAŠNJEM ZIDU

Vježba izrade šablone. Šabloniranje kistovima i četkom patrinirkom ili prskanjem (kompresorom).
Upotreba adekvatnih boja.

2. IZRADA NATPISA NA METALNIM PLOČAMA I IZRADA RELJEFNIH REKLAMNIH SLOVA OD
METALA (D3)

Izabrati metale koji su najtraženiji na suvremenom tržištu – mesing, rostfraj, aluminij, željezo - bronca.

Izraditi plošni natpis ili reklamu na metalnoj ploči u tehnici šabloniranja, sitotiska ili lijepljenja samoljepivih
folija. Ploču treba znati dimenzionirati, izrezati, obraditi, impregnirati i na kraju učvrstiti, instalirati na
određeno mjesto.

Pri izradi reljefnih slova treba naučiti (uz pomoć bravara) dva načina izrezivanja:

1.) računalskom rezačicom za metal

2.) ručno – škarama, pilama, ubodnom pilom.

Spajati treba naučiti lemljenjem sa stražnje strane slova. Savijanje se postiže let-lampom. Slova ponekad
valja zaštititi bezbojnim lakom. Treba upoznati najadekvatnije metale za izradu takvih slova – mesing,
rostfraj, aluminij. Pismoslikar mora sam znati dizajnirati kutni ili više zaobljeni tip slova i vezati ga uz svrhu
reklame, a tako i vrstu metala. Natpisna slova mogu se učvrstiti na razne podloge (metalne, zrcala,
direktno na zid itd.). Osvijestiti modernost i atraktivnost određenih vrsta reklama i natpisa. Važan je oprez
pri radu.

A) IZRADA NATPISA NA METALNIM PLOČAMA

Vježbe izrezivanja i pripremanja metalnih ploča. Vježbe urednog šabloniranja uz pomoć šablone od
samoljepivih folija ili tankog lima (sprejevima, kompresorom, zračnim kistom, četkama i kistovima) i
adekvatnim bojama za metal. Izrada sitotiska na metalu bojama za metal. Izrada natpisa lijepljenjem slova
na samoljepive folije.

B) IZRADA RELJEFNIH (TRODIMENZIONALNIH) REKLAMNIH SLOVA OD METALA

Vježbe rezanja na dva načina, upoznavanje s alatom i uređajima za rezanje; vježbe spajanja i savijanja.
Upoznavanje s najadekvatnijim vrstama metala za izradu reljefnih slova s njihovim svojstvima i efektima tih
metala. Instalirati natpis ili reklamu od reljefnih metalnih slova.


3. IZRADA NATPISA OD UMJETNIH MATERIJALA (PLEKSI STAKLA) DVODIMENZIONAL-NIH
PODLOGA I TRODIMENZIONA-LNIH (NEONSKIH) SLOVA I REKLAMA (D3)

Treba osvijestiti traženost, modernost i kreativne mogućnosti ovakvog tipa reklama i natpisa. Učenici
trebaju ovladati bar nekim fazama rada u izvođenju plošnih i trodimenzionalnih slova. Važan je oprez pri
radu.

Natpisna slova trodimenzionalnog tipa uključuju poznavanje tehnologije obrade i oblikovanja te spajanja
trodimenzionalnih slova od umjetnih materijala i poznavanje ugradnje reklamnog elektronskog sklopa tj.
neonskih lampi različite širine, duljine, boje i funkcioniranja.

A) IZRADA DVODIMENZIONALNIH NATPISA I SLOVA OD PLEKSI STAKLA

Vježbe oblikovanja, dimenzioniranja, izrezivanja i apliciranja. Na ploče se natpisi izvode šabloniranjem,
sitotiskom ili lijepljenjem samoljepivih folija.

B) IZRADA RELJEFNIH (NEONSKIH) SLOVA OD PLEKSI STAKLA

Izrada slova na 2 načina:

1.) rjeđi način: lijevanjem rastopljene plastike u drvene kalupe za slova – najviše za izradu konkavnih i
konveksnih reklama

2.) učestaliji način: oblikovanje i izrezivanje te lijepljenje trodimenzionalnih slova od pleksi stakla. Vježbe
rezanja računalskom rezačicom nakon dizajniranja, vježbe spajanja dijelova slova specijalnim ljepilima na
naličju slova. Vježbe savijanja na kutovima uz pomoć užarenih žica.

Vježbe ugradnje neonskih cijevi i lampi različitih dimenzija, boja i vrsta osvjetljenja u gotova slova. Vježbe
kreativnosti u dizajniranju podloge za natpisna slova – od boje, preko oblika do materijala. Kutne
(kutijaste) i konkavne ili konveksne neonske reklame zahtijevaju vježbe apliciranja slova od samoljepive
folije na pleksi staklo ili apliciranja transparentnih ispisa i višebojnih reprodukcija.


4. IZRADA NATPISA NA RAZNIM VRSTAMA TEKSTILA I PAPIRA (D2 I D3)

Svladati izradu natpisa većih dimenzija i osvijestiti potrebu za timskom suradnjom u radu. Osvijestiti i
svladati važnost dizajna (osobito na računalu) natpisa i urednosti i dosljednosti u izvedbi. Znati odabrati
pripremljene podloge ili samostalno impregnirati tkaninu.

Osvijestiti mogućnosti sitotiska pri izradi otisaka u većoj tiraži. Prema mogućnosti, okušati se u tehnici
plastificiranja.

A) IZRADA NATPISA NA TKANINAMA I SINTETSKIM DERIVATIMA U TEHNICI ŠABLONIRANJA

Vježbe odabira prirodnih ili umjetnih tkanina (ili plastificiranih). Vježbe izrade natpisa šabloniranjem u
jednostavnijim i složenijim oblicima, dimenzijama i bojama. Vježbe izrade transparenata, napisa na
ceradama itd. Vježbe izrezivanja, učvršćivanja, lijepljenja i napinjanja.

B) IZRADA NATPISA NA TKANINAMA I PAPIRU U TEHNICI SITOTISKA

Vježbe odabira adekvatnih tkanina i vrsta papira u odnosu na zadatke. Vježbe tiskanja u više boja, vježbe
tiskanja u većem broju otisaka (npr. odjevni predmeti, čestitke itd.)


5. KOMPJUTORSKA IZRADA NATPISA I REKLAME

Osvijestiti da ova suvremena tehnika izrade natpisa i reklame zauzima posebno mjesto zato što pruža
najšire mogućnosti, najbrža je i najekonomičnija.

Izraditi natpise rezanjem i ispom s pomoću računala.

A) IZRADA NATPISA PLOTANJEM

Vježbe dizajniranja natpisa ili fonta slova, plotanja i urednog lijepljenja slova na određenu površinu.

B) IZRADA NATPISA ISPISOM UZ POMOĆ RAČUNALA

Vježbe dizajniranja i obrade uzorka natpisa ili reklame u nekom od grafičkih programa na računalu (npr.
– ADOBE PHOTOSHOP, COREL). Odabir papira, tkanine ili nekog sintetskog, plastificiranog materijala
za ispis natpisa ili reklame sa slikom u željenom formatu (ovisno o formatu printera).

6. SITOTISAK

Upoznati se s pojedinim dijelovima uređaja za sitotisak – vrste i rezolucije lampi reflektornog uređaja,
uređaj za sušenje, dijelovi i funkcije tiskarskog stola.

Znati pravilno se služiti sa svim priborom i alatom te ga dobro održavati.

Naučiti sve faze rada te steći radnu brzinu, kreativnost, snalažljivost.

Znati na računalu izvršiti separacije boja ako je riječ o izradi filmova za veći broj boja u slici predlošku
(otisku).

Uvježbati uredno i precizno tiskati u više boja i u većoj tiraži otisaka.

A) POJEDINI DIJELOVI UREĐAJA ZA SITOTISAK

Dijelovi reflektornog osvjetljivača i dijelovi funkcije tiskarskog stola i sušila – demonstracije i vježbe.

B) IZRADA I FUNKCIJA PRIBORA ZA SITOTISAK, ODRŽAVANJE

Vježbe rada s različitim vrstama rakla, s navlakačem, posudicama za boje itd.

C) SAMOSTALNO SVLADAVANJE SVIH FAZA RADA

Vježbe brzine, točnosti i kreativnosti u radu.

D) SAMOSTALNA PRIPREMA FILMOVA ZA VIŠE ŠABLONA (BOJA)

Vježbe rada na računalu – separacija boja i ispis svake pojedine laserskim printerom u crnoj boji na
termofoliju ili paus papiru.

E) VJEŽBE TISKANJA U VEĆOJ TIRAŽI

Vježbe strpljivosti i stjecanja radnih navika, na ustrajnosti i dosljednosti te radne koncentracije.




Razred: TREĆI

Ukupni fond sati: 64 (D2) + 640 (D3) =704


Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeće)
Nastavni sadržaji

1. RUČNA IZRADA KLASIČNIH DEKORATIVNIH I MODERNIH PISMOSLIKARSKIH TEHNIKA (PREMA
VLASTITOM AFINITETU)

Samostalno i timski izraditi složeniju zidnu dekoraciju ili natpis većih dimenzija ručno, u više boja, tonova
i nijansi.

Samostalan odabir medija za izvedbu plošnog natpisa ili reklame na nekoj podlozi. Kreativnost i cjelovito
znanje u zakonitostima dizajniranja reklame ili natpisa (rad na računalu, npr. u grafičkom programu kao
što je Ilustrator ili Corel).

Samostalno dizajnirati i izvesti reklamu od trodimenzionalnih neonskih plastičnih slova ili metalnih slova.

Steći znanja o listićima metala i alatima za izradu natpisa, znati pripremiti podlogu za pozlatu ili nabaviti
već gotovu adekvatnu podlogu.

Steći znanja o mat pozlati i posrebrivanju i o sjajnoj pozlati i posrebrivanju na staklu i umjetnim
materijalima. Znati raditi s metalnim efektima i broncom.

A) IZRADA SLOŽENE ZIDNE SLIKE (REPLIKE) POZNATOG SLIKARA, GRAFIČARA ILI DIZAJNERA

Vježbe samostalnog ili timskog rada na većoj zidnoj plohi. Vježbe dosljednosti i inzistiranja na umjetničkoj
kvaliteti.

B) IZRADA SLOŽENIH NATPISA S PUNO TEKSTA (SA ILI BEZ ILUSTRACIJE) NA PLOČAMA OD
RAZNIH VRSTA MATERIJALA

Vježbe dizajniranja i izvedbe složenijih natpisa akcentiranjem važnih dijelova teksta (bojom, veličinom,
oblikom). Samostalan odabir tehnike, materijala ili kombinacije tehnika.

C) USAVRŠAVANJE IZRADE NATPISA I REKLAMA OD RELJEFNIH SLOVA

Vježbe izrade natpisa od trodimenzionalnih plastičnih ili metalnih slova. Inzistiranje na što kvalitetnijem
dizajnu i većoj samostalnosti, originalnosti i sigurnosti pri izvedbi.

D) IZRADA NATPISA POZLATOM

Vježbe pripreme podloge za pozlatu. Vježbe stavljanja listića metala. Vježbe mat pozlate i posrebrivanja
emajliranim površinama, raznim vrstama metala, stakla, umjetnim materijalima i na papiru. Vježbe
stjecanja teoretskog i praktičnog znanja o sjajnoj pozlati i posrebrivanju na staklu i umjetnim materijalima.
Vježbe izrade natpisa s metalnim efektima i broncom.

2. REKLAMNA ELEKTRONIKA

Upoznati priključke za žarulje, svjetiljke, osnovu sklopa, tandem sklopa i dno sklopa, upoznati svjetiljku s
niskim naponom, sklopku za žmiganje, polipom sklopku, sklopku za složeni tekst, elektronsko mijenjanje
boja, elektronsko programirano uključivanje. Upoznati vrste pogrešaka pri naponu i struje i pravila
sigurnosti na radu s električnom strujom. Upoznati VDE 0100, zaštitne mjere bez zaštitnih vodiča, izolator,
zaštitni mali napon, zaštitno odvajanje, zaštitne mjere sa zaštitnim vodičima, funkciju nultog vodiča u
trofaznoj struji, nula-uzemljenje. Upoznati VDE 0128, ograničenje napona, struje i učinka, vrste kablova.

A) REKLAMNA ELEKTRONIKA I DIZAJN NEONSKE REKLAME

Vježbe sastavljanja metalne konstrukcije za neonsku reklamu. Vježbe demonstracija i upoznavanja svih
vrsta priključaka, žarulje, svjetiljke, tandem sklopa i vrste sklopki s različitim efektima, osvjetljenja i boja
osvjetljenja. Upoznavanje pogrešaka pri radu s naponom i pravila zaštite na radu. Upoznati funkciju vodiča
u trofaznoj struji, ograničenje napona i struje, vrste kablova itd.

Samostalno dizajnirati i izraditi vanjski oblik i izgled reklame od transparentnog pleksi stakla u bojama ili
uz dodatnu pomoć lijepljenja samoljepive folije (slova ili ispisanih slika) te šabloniranja natpisa.

3. SITOTISAK

Steći znanja u izradama raznih vrsta šablona, osobito fotošablona. Steći znanja o funkciji senzibilizatora
u fotosenzibilnoj emulziji i vrstama fotosenzibilne emulzije. Steći vještinu preciznog otiskivanja detaljnih
otisaka u više boja i miješanje boja za otiskivanje u željene tonove i nijanse. Upoznati se s izradom
dijapozitiva – negativa, uređajem za fotoslog. Vršiti probe osvjetljavanja određeni broj minuta s obzirom na
faktor gustoće sita, rezolucije lampi i vrste fotosenzibilne emulzije. Naučiti temeljito očistiti svilu i sintetsku
svilu i održavati sita, te steći teoretska znanja o napinjanju svile na sito.

A) SITOTISAK – SLOŽENIJE VJEŽBE

Minuciozne vježbe izrade različitih vrsta šablona, preciznijeg miješanja boja, tonova i nijansi te preciznijeg
otiskivanja. Vježbe samostalnog osvjetljavanja fotosenzibilne emulzije kroz zaštitni film – probe. Vježbe
temeljitijeg poznavanja tehnologije, osobito čišćenja svile. Tiskanje na uporabne predmete.

4. DIZAJN I KOMPJUTORSKA IZRADA NATPISA I REKLAME
Upoznati učenike s poviješću dizajna i osnovnim stilovima. Napraviti repliku nekog poznatog dizajnerskog
rješenja – uvećanjem crteža uz pomoć mreže, vjerodostojnim imitiranjem obojenja u tonu i nijansama.
Svladati vježbu redizajna zadanog uzorka ručno ili na računalu.

Osvijestiti povezanost suvremene pismoslikarske struke s grafičkom umjetnošću i računalstvom i to na
čvrstim temeljima znanja iz tehnologije i zanatstva. Samostalno stilizirati vegetabilne, zoomorfne,
antropomorfne oblike. Samostalno dizajnirati ilustraciju ili apstraktni znak. Naučiti služiti se fotografskim
aparatom i računalom, osobito vladati bar jednim grafičkim programom. Osvijestiti važnost posjećivanja
izložaba i praćenja događaja na sceni suvremenog dizajna (preko časopisa, publikacija, Interneta itd.)

Osvijestiti da računalska izrada natpisa i reklama pruža najšire mogućnosti. Ispis omogućava reprodukciju
skeniranih fotografija, slika i gotovih dizajnerskih rješenja u različitim dimenzijama i na različitim
materijalima (ovisno o mogućnosti i dimenzijama printera).

Spoznati da je izrezivanje slova ploterom brže i ekonomičnije, ali da ne isključuje manualni i intelektualni
osjećaj za likovnost.

A) KLASIČNO (RUČNO) DIZAJNIRANJE

Skicama, crtežima, slikanjem, kolažiranjem, komponiranjem i rekomponiranjem reprodukcija, fragmenata,
kopija, fotografija itd.

B) DIZAJN NA RAČUNALU

Vježbe odabira fonta slova, vježbe preoblikovanja fonta na računalu, vježbe dizajniranja i redizajniranja
već gotovih logotipa i znakova, piktograma i ideograma. Komponiranje ilustracije uz tekst. Vježbe
stilizacije. Komponiranje cjeline i marginiranje kadra. Vježbe odabira boja s obzirom na međusobne
odnose te simbolički i psihološki učinak boja.
Priprema za izvođenje idejnog projekta za završni stručni rad.

C) ISPIS

Vježbe dizajniranja na računalu u nekom od grafičkih programa. Ispis gotovih natpisa i reklama na razne
vrste papira, tkanina i vodootpornih materijala.

D) PLOTANJE

Vježbe dizajniranja slova i odabira već gotovih fontova. Uvećanje ispisa na željenu veličinu i plotanje.
Apliciranje izrezanih slova na podlogu.



METODIČKE NAPOMENE:

U nastavi prakse u školi i radnom procesu učenici trebaju povezati sva područja specifične struke –
zanatstvo, tehnologiju, zakonitosti likovne umjetnosti i dizajna te rad na računalu. Važno je da učenici
dovrše sve započete vježbe na tehnološkim vježbama i tehnologiji zanimanja, a u međusobnom dogovoru
profesora i učenika. Nastavne metode: vježbe, predavanja, demonstracije, terenska nastava, ocjenjivanje
vježbi i provjera znanja.


OBAVEZE UČENIKA:

Učenici su dužni odraditi određeni broj sati praktične nastave u školi i kod poslodavaca, a izostanke
opravdati i nadoknaditi. Također, učenik treba voditi dnevnik rada i odgovorno se odnositi prema struci,
profesorima i poslodavcima.


LITERATURA:

Stručni priručnici iz pojedinih pismoslikarskih područja, publikacije i časopisi s primjerima suvremenog
dizajna i reklamne umjetnosti.





7. ISPITNI KATALOG POMOĆNIČKOG ILI ZAVRŠNOG ISPITA


Cilj završnog / pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao vještine i stručno teorijska znanja
utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u zanimanju.

Stručni dio završnog / pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela kojima se
provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio
ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i laboratorijske / praktične vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima
osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz
kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima
se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.



Praktični dio završnoga / pomoćničkog ispita

Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu završnog/pomoćničkog dijela ispita
provodi se:

1. izradom ispitnoga uratka

Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša
te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom izrade praktične
zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki postupak boduje.

Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:

Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10

Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20

Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20

Kvaliteta i točnost izrade
0-20

Estetski izgled uratka
0-10

Primjena mjera za rad na siguran način
0-15

Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10

Racionalna uporaba energije
0-10

Racionalna uporaba materijala
0-10

Točnost mjernih rezultata
0-15

Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10

Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10



Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno mjerenje temeljem bodovne
ljestvice:

92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )

81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )

67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )

50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )

0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )




Stručno-teorijski dio ispita

Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se pismeno, odnosno usmeno.
Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno teorijski dio
završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati
usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz
stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao
manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.

Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i
zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:

- osnovne pojmove i definicije

- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje

- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta

- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.

Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od ukupnog broja bodova.

Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj mjeri biti objektivnoga
tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu
grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba
izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog
posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se
sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može
postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje
pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.

Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i crteže na kojima učenik treba
pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži
da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od
učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica. Ako treba provjeriti znanje
spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže
učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.

Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu dopuštenoga pribora
za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja
prema ovoj ljestvici:


90 – 100
odličan (5)

80 – 89
vrlo dobar (4)

70 – 79
dobar (3)

61 – 69
dovoljan (2)

30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita

0 – 29
nedovoljan (1)


Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što više koristiti sheme, crteže i
fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele
različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.





7. 1. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA

Ispitni cilj: Na ispitu se provjerava učenikovo poznavanje ekoloških zaštitnih mjera te mjera osobne zaštite,
okoline i sigurnosti pri radu. Provjerava se sposobnost iščitavanja tehničke dokumentacije, izračun
materijala i obavljenih radova. Osim toga, učenik mora poznavati razne vrste alata, strojeva i materijala
kao i podloga za uspješno izvođenje posla. Potrebno je poznavati i tehnološke postupke za pripremu i
završno obojenje te posjedovati stručna teoretska znanja za izvođenje klasičnih dekorativnih
pismoslikarskih radova, a osobito znanja iz tehnologije izvođenja suvremenih natpisa i reklama kao što su
natpisi ispisani na računalu, suvremena reljefna reklamna slova itd. Također treba pokazati znanja
potrebna za osuvremenjavanje svih klasičnih pismoslikarskih tehnika uz pomoć suvremenih materijala i
rada na računalu te veze sa suvremenim dizajnom (likovnom umjetnošću) i elektronikom. Učenik treba
znati izraditi svjetleću reklamu i pano te imati osnovna znanja o tehnologiji i tehnici sitotiska.


Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva

1. OSNOVE ZAŠTITE PRI RADU I OPASNOSTI NA RADNOM MJESTU
Učenik mora znati objasniti koje su to osnovne mjere zaštite te na koje opasnosti nailazi pri radu. Mora
poznavati različite vrste opasnosti pri radu u pismoslikarskoj struci kao što su npr. opasnosti od
isparavanja otrovnih tvari, opasnosti od udisanja prašine, opasnosti od zapaljivih tvari, opasnosti od rada
na visini itd. Treba biti upoznat s nužnošću korištenja zaštitne odjeće, zaštitnih rukavica i zaštitnih maski u
pojedinim vrstama poslova te s načinima postupanja prilikom nesreće na radu – pružanje prve pomoći.
Dijapozitivi, priručnici, sheme s prikazima.

2. ORGANIZACIJA RADILIŠTA
Treba znati objasniti ustroj i organizaciju radilišta. Poznavati način distribucije i podjele posla te biti
upoznat s dužnostima i pravima djelatnika u radnom procesu.
Priručnici, sheme i tablice normativa.

3. IZRAČUN VRIJEDNOSTI OBAVLJENOG POSLA I MATERIJALA
Učenik mora na praktičnom primjeru napraviti kalkulaciju o obavljenom poslu i potrošenom materijalu.
Mora znati stručne vrijednosti specifičnih koeficijenata pri izračunu (npr. izračun postupnog računa,
izračun kamatnog računa itd.). Treba biti informiran o različitim cijenama potrošnog materijala na
suvremenom tržištu.
Tablice normativa, kalkulator, slike i katalozi.

4. ODNOSI SA STRANKAMA
Učenik treba opisati način komuniciranja i odnos prema strankama i naručiteljima posla u svim bitnim
etičkim i moralnim aspektima.
Katalozi i sheme.

5. ZNANJA O ALATIMA, POMOĆNIM ALATIMA, RADNIM SPRAVAMA I STROJEVIMA
Učenik treba poznavati sve potrebne alate i strojeve u pismoslikarskoj struci. Mora znati podjelu na
osnovne alate, pomoćne alate te strojeve u struci. Treba opisati svrhu pojedinih alata i strojeva, njihovu
građu i način rukovanja te održavanja u ispravnom stanju.
Sheme, CD ROM, alati i strojevi, katalozi.

6. POZNAVANJE PODLOGA
Učenik treba znati sve o vrstama podloga na kojima se radi. Treba razlikovati osnovnu podjelu na
anorganske i organske pismoslikarske podloge, mora znati opisati sastav, svojstva, obradu i funkciju,
primjenjivost određene vrste podloge za natpis npr. mineralne podloge, metalne podloge, drvene podloge,
podloge od umjetnih materijala, staklo, papir, tkanine, kožu, kamen itd.
Slike i tablice, CD ROM

7. POZNAVANJE MATERIJALA
Učenik treba poznavati vrstu i podrijetlo te upotrebnu vrijednost osnovnih vezivnih i pomoćnih ličilačkih
materijala, a osobito specijalne vrste boja za razne pismoslikarske tehnike. Mora poznavati različite vrste
pigmenata, veziva, kitova i masa za zaglađivanje kao i posebne materijale za oslojavanje i obradu podloge
– njihov sastav, funkciju i primjenu. Treba biti upoznat sa suvremenim materijalima u pismoslikarskoj i
soboslikarskoj struci, osobito onima koji su ekološki podobni. Također treba biti upoznat s materijalima
primjenjivim za ispis i izrezivanje uz pomoć računala npr. razne vrste samoljepivih folija, vodootpornih
materijala itd. Treba uočiti vezu materijala podloge i materijala s kojim se izvodi natpis na podlozi.
Priručnici, katalozi

8. TEHNOLOGIJA IZVOĐENJA RADOVA
Učenik mora ponajprije poznavati osnovne mjere zaštite prostora rada. Treba znati prepoznati vrste i
fizikalno stanje podloga i opisati potrebne predradnje za uspješno izvođenje radova na različitim vrstama
podloga. Mora poznavati osnove elektronskih sklopova – izvedbene planove priključaka za razne vrste
svjetala, priključke za žarulje, svjetiljke, osnovu sklopa i razne vrste sklopki. Treba poznavati pojam
elektronskog mijenjanja boja i elektronskog programskog uključivanja. Nadalje, učenik mora imati osnovna
znanja o tehnologiji izvođenja trodimenzionalnih neonskih slova ili kutija od umjetnih materijala te o
ugradnji neonskih svjetiljki u takve sklopove. Treba poznavati osnove tehnologije izvođenja
trodimenzionalnih reklamnih slova (rezanje, spajanje, lijevanje rastopljene plastike u kalupe, instaliranje) od
raznih vrsta metala (rezanje, spajanje, instaliranje). Bitno je poznavanje elemenata kompjutorske pripreme
na nekom od grafičkih programa osobito u Corelu i eventualno u nekom od grafičkih programa kao što su
Adobe Photoshop ili Adobe Illustrator radi dizajna skice natpisa, te korištenje računala za ispis natpisa i
natpisnih slika ili izrezivanje natpisnih slova i šablona od raznih vrsta materijala. Učenik mora biti vješt u
prostoručnoj izvedbi klasičnih tehnika i poznavati tehnološki postupak izvedbe slikane zidne dekoracije i
natpisa, ručnog izrezivanja šablona i reklamnih slova itd. Treba znati objasniti vezu skice za natpis i
tehnološke izvedbe uratka. U sklopu toga treba pokazati znanja o osnovnim likovnim elementima kao što
su boja, crta, kompozicija itd., te znati objasniti vezu suvremenog dizajna s pismoslikarskom tehnologijom.
Shematski prikazi, CD ROM, projekcije, priručnik i katalozi materijala, literatura iz područja likovne
umjetnosti i dizajna




7. 2. PRAKTIČNI RAD


Praktični dio završnog ispita može trajati do 35 sati, a izvodi se u dva oblika:

- radne probe

- praktični uradak.


Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja i vještina iz područja koja
pripadaju tehnologiji zanimanja, a izvode se kod obrtnika ili u praktikumima obrtničkih škola ili tehnološkim
centrima.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja:

- probe priprema zidnih površina interijera i eksterijera za izvedbu natpisa te provjera ispravnosti
potrebnog alata, pribora i strojeva za izradu naliča na mineralnoj podlozi i provjera adekvatnih boja
(količine za izvedbu natpisa u skladu s tonskom skicom)

- probe priprema metalnih drvenih, umjetnih i raznih vrsta organskih podloga za izvođenje natpisa i
provjera ispravnosti potrebnog pribora, alata, strojeva i materijala

- probne vježbe ručnog ili računalnog izrezivanja slova i šablona u određenom materijalu

- probe šabloniranja različitim vrstama šablona i različitim vrstama boja i uređaja za šabloniranje

- tehnološke probe u sitotisku, probe s raznim vrstama boja, probe otisaka više boja i na raznim
vrstama podloga.


Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru znanja i vještina s područja bitnih za
zanimanje, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je učenik bio na naukovanju, u školskim
radionicama obrtničkih škola ili na drugom propisanom mjestu.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja:

- priprema mineralne podloge za izvedbu natpisa i izvedba natpisa na mineralnoj podlozi ručnim
slikanjem

- priprema metalne podloge za izvedbu natpisa

- priprema drvene podloge za izvedbu natpisa

- priprema ostalih organskih, anorganskih i umjetnih vrsta podloga za natpise

- izvedba natpisa šabloniranjem

- izvedba natpisa lijepljenjem slova od samoljepive folije na razne vrste podloga

- izvedba natpisa izradom trodimenzionalnih metalnih slova

- izrada natpisa izradom trodimenzionalnih pleksi natpisnih slova s ugrađenim neonskim svjetlima

- izvedba svjetleće reklame i panoa raznih vrsta

- izvedba natpisa u tehnici sitotiska

- izvedba natpisa i reklamne slike ispisom uz pomoć računala ili izrezivanjem reklamnih slova uz
pomoć računala.



Ispitni cilj:

Utvrditi učenikova praktična znanja i vještine u realnim okolnostima pri izradi završnog rada – reklame,
natpisa ili svjetlećeg panoa. Provjeriti njegovo poznavanje tehnoloških zahvata u praktičnoj primjeni i
likovnih zakonitosti u dizajnu uratka.



Način provjere znanja i umijeća:

Učenik u zadanom roku od najmanje 35 sati treba izraditi reklamu, dekorativni natpis ili svjetleću reklamu
sa svim potrebnim predradnjama. Pri tome treba potrošiti optimalnu količinu materijala, a pri radu se mora
pridržavati svih ekoloških mjera pri zbrinjavanju otpada te osobnih mjera zaštite pri radu.

Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva

1. OSNOVNE MJERE ZAŠTITE
Učenik mora znati zaštititi radnu okolinu u kojoj radi, pridržavati se osobnih sigurnosnih mjera zaštite i
koristiti potrebna zaštitna odijela, rukavice i prema potrebi zaštitne maske.
Zaštitne folije, radno odijelo, rukavice, naočale i priručna maska.

2. PRIPREMA PODLOGE
Učenik treba temeljito pripremiti mineralne, drvene, metalne ili umjetne podloge u svim fazama od
čišćenja, mjerenja, rezanja, impregniranja ili stavljanja završnog naliča adekvatnim bojama provjerene
kvalitete, kompatibilnosti i s točnim proračunom potrebne količine materijala.
Ljestve, lopatice, strugači, rezači, ravnala.

3. PRIPREMNI RADOVI
Učenik mora izraditi idejnu i tonsku skicu za izvedbu natpisa ili reklame, isprobati kvalitetu, adekvatnost i
kompatibilnost materijala, podloge i natpisa, međusobne reakcije tih materijala i proračunati potrebnu
količinu svih potrebnih materijala. Kod idejne skice bitno je komponiranje teksta i ilustracije u zadani
format te odabir i usklađivanje boja. U pripremne radove još spada odabir svih potrebnih pribora, alata i
strojeva za izvođenje radova te provjera njihove ispravnosti i probe pravilnog korištenja.
Kistovi, crtaći pribor, slikarski pribor, pribor za mjerenje, crtaći stol, računalo.

4. IZVOĐENJE RADA
Učenik mora prema odabranom predlošku ili samostalno dizajniranoj skici i tonskoj skici izvesti natpis ili
reklamu u određenom mediju i u određenom vremenu, a prema zahtjevima reklamnog zadatka. Mora se
pridržavati osnovnih likovnih i dizajnerskih zakonitosti u izvedbi uratka u skladu sa skicom. Rad mora biti
temeljito izveden, uredan i dosljedan od pripremnih faza do finalnog proizvoda.
Kistovi, četke, pismoslikarska palica, ličilačka ravnala, disperzne i dr. vrste boja, lakovi, ljepila, lemilice,
metalne konstrukcije, pribor, uređaji i materijal za sitotisak, samoljepive folije, dijelovi elektronskog sklopa,
materijali za šablone i šabloniranje itd.




Metodičke napomene:

Teoretska znanja iz predmeta Tehnologije zanimanja trebalo bi provjeriti pismenim i usmenim putem.
Pri izvedbi praktičnog rada nužne su radne probe radi isprobavanja materijala, alata i prostorno -
vremenskih i materijalnih uvjeta za izvođenje uratka. Praktičan rad učenik bi trebao kratko pismeno
elaborirati.





8. Prijelazne i završne odredbe

Program obrazovanja za zanimanje pismoslikar koji se ostvaruje na osnovi ovog nastavnog plana i
programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će postupno zamijeniti dosadašnje
obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno zanimanje.

Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku godinu u program za
zanimanje pismoslikar obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i programom.

Učenici koji su se upisali u program za zanimanje pismoslikar ranijih godina, nastavljaju školovanje po
programu koji su upisali.

Ovaj nastavni plan i program za zanimanje pismoslikar primjenjuje se od 1. rujna 2003. godine.








 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum