|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
PISMOSLIKAR - 3. dio
6. 10. Nastavni predmet: OSNOVE RESTAURIRANJA (izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Cilj programa:
Objasniti osnovne postupke u restauriranju dekorativnih radova.
Zadaci programa:
Naučiti izvesti rekonstrukciju uništenih dijelova dekoracije.
Naučiti obnoviti uništenu šablonu.
Usvojiti znanja o metodama obnove oštećenih štukatura.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) /
Nastavni sadržaji
KRATKI PREGLED POVIJESNIH STILOVA
Upoznati učenika s povijesnim stilovima i materijalnim ostacima kulture
Kompjutorsko pretraživanje slikovnih materijala
REKONSTRUIRANJE ŠABLONE
Naučiti, prepoznati i rekonstruirati oštećene stilizirane oblike i ukrase
CD-ROM i slični slikovni prikazi
Vježba se izvodi po metodi izbora elemenata koji su stilski slični uščuvanim
dijelovima
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) /
Nastavni sadržaji
KRATKI PREGLED POVIJESNIH STILOVA
Upoznati učenika s povijesnim stilovima i materijalnim ostacima kulture
Kompjutorsko pretraživanje slikovnih materijala
REKONSTRUIRANJE ŠABLONE
Naučiti, prepoznati i rekonstruirati oštećene stilizirane oblike i ukrase
CD-ROM i slični slikovni prikazi
Vježba se izvodi po metodi izbora elemenata koji su stilski slični uščuvanim
dijelovima
POPRAVAK, REKOSTRUKCIJA I IZRADA ŠTUKATURA
Prepoznati i rekonstruirati jednostavnije plastične elemente i ukrase
Vježbe uzimanja otiska sačuvanog uzorka, odlijevanje i izrada kalupa
Nadogradnja postojećeg plastičnog elementa
POZLAĆIVANJE ŠTUKATURA
Naučiti metodu polaganja zlatnih listića na trodimenzionalne plastične
oblike.
Vježbe pripreme podloge za nanošenje ukrasnih listića. Polaganje zlatnih
listića na podlogu s mikstionom.
Metodičke napomene:
Nakon uvoda u nastavnu cjelinu praćenog vizualnim materijalom izvodi se
demonstracija radnih postupaka
po etapama. Nakon toga učenik ponavlja iste radnje dok ne uvježba i savlada
cjelinu određenih radnji.
Obveze učenika:
Učenik mora imati odgovarajući materijal i alat te odgovarajuću radnu
odjeću.
Prema potrebi učenik može dobiti zadatke koje obavlja kod kuće.
PRAKTIČNA NASTAVA
6. 11. Nastavni predmet: TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Razred 1., 2. i 3.
Cilj programa:
Steći osnovna znanja o zaštiti na radu, o vrstama i uporabi pismoslikarskih
i ličilačkih pribora i alata,
znanja o osnovnim klasičnim i suvremenim pismoslikarskim tehnikama, te
izvesti jednostavniji natpis ili
reklamu u materijalu i steći osnove u tehničkom i tehnološkom izvođenju
sitotiska.
Zadaci programa:
Svladati znanja o zaštiti na radu, pismoslikarskom priboru i alatu te
osnovnim klasičnim i suvremenim
pismoslikarskim tehnikama, znanja o izboru i rukovanju, čuvanju i održavanju
pribora, alata i uređaja;
svladati vještinu i znanje pripreme raznih vrsta podloga za natpis, o izboru
gotovih podloga od suvremenih
materijala i izvesti jednostavniji natpis ili reklamu prema prethodno
načinjenoj skici (skicu treba znati
izraditi ručno, ali imati i početnički uvid u izradu skice na računalu),
svladati bar dva jednostavnija tipa
pisma i zakonitosti u pisanju te steći prve osnove znanja u izvođenju
tehnike sitotiska.
Sadržaj: Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
/ Nastavni sadržaj
1. Zaštita na radu
– učenik treba znati uzroke nesreća tipičnih za zanimanje
– učenik mora znati navesti opasnosti od električne struje te kako
spriječiti nesreću, znati navesti
bitne propise o zaštiti od vatre, plinova i lako zapaljivih materijala
– opisati načine ponašanja pri nesreći i mjere zaštite za pružanje prve
pomoći
– steći osnove znanja o zaštiti okoline
A) ZAŠTITA NA RADU Stjecanje teoretskog i praktičkog znanja.
B) SPRJEČAVANJE NESREĆA NA RADU I PRUŽANJE PRVE POMOĆI
C) EKOLOŠKI ZAHTJEVI Stjecanje teoretskog i praktičnog znanja.
2. Sredstva za izradu pismoslikarskih radova - pribori, alati i uređaji
– upoznati učenike sa svim pismoslikarskim alatom i priborom, načinom
rukovanja i održavanja (npr.
pravilno rukovati pismoslikarskom palicom, izraditi procrtnicu, služiti se
šablonama, izraditi pismoslikarsku
palicu, procrtnicu i šablonu, znati rukovati nožićem (skalpelom) računarskom
rezačicom (ploterom),
pravilno se služiti patroniranim nastavcima, četkama i kistovima, bojom u
kompresorima i sprejevima i
povezati te vještine s uporabom ličilačkog pribora, alata i materijala
– učenici trebaju biti spretni, snalažljivi, brzi i ekonomični u korištenju,
izradi i nabavi pribora i alata
A) OSNOVNI PISMOSLIKARSKI ALATI I UREĐAJI
Demonstracije, teoretska predavanja i praktične vježbe – pismoslikarska
palica, vrste kistova i četaka,
stalci, ljestve, skele, valjci za ličenje, šablone, nožići, procrtnica,
uređaj i pribor za sitotisak; suvremena
pomagala – računalo, ploter, printer
B) RUKOVANJE PISMOSLIKARSKIM PRIBOROM I ALATOM
Vježbe pravilnog rukovanja, opreza pri radu, radne brzine, urednosti i
ekonomičnosti.
3. Pojam natpisa i reklame
Učenik treba biti upoznat s osnovnim likovnim i tehničkim zakonitostima
natpisa i reklame. Treba
razlikovati različite kvalitete natpisa i reklama, samostalno izraditi prve
skice različitih kompozicija za
jednostavnije natpise (npr. u blok pismu, reklamnom bloku, rimskoj
kapitali), pazeći na margine i
zakonitosti u razmacima među slovima. Treba izvesti skicu u 1-3 boje u
tehnici tempere ili kolaža.
Potrebno je izvježbati što točnije uvećati već gotov predložak za natpis uz
pomoć mreže.
Učenik mora steći znanja o funkciji natpisa, o različitosti, o pravilnom
odabiru fonta slova i boja natpisa te
ili ilustracije ili znaka uz tekst, razviti kreativnost u pronalaženju
originalnih kompozicijskih rasporeda (u
korelaciji s računalstvom), te steći istančan osjećaj za čitkost,
preglednost, informativnost natpisa i
reklame i njegova psihološkog učinka na promatrače.
Učenik treba znati (u korelaciji s nastavom iz tehnologije i prakse)
pripremiti drvenu, metalnu i mineralnu
podlogu na kojoj će izvesti natpis prema prethodno učinjenoj skici na jedan
od sljedećih načina:
– izrada natpisa uz pomoć procrtnice; izvedba procrtnice
– izvesti natpis na zidu uz pomoć mreže ili grafo-projekcijom
– izvođenje natpisa uz pomoć šablone.
Učenik mora svladati bar 2 tipa slova, npr. blok pismo, reklamni blok i
nekoliko slova rimske kapitale (u
korelaciji s nastavnom praksom) i to konstrukciju slova, pisanje metalnim
perom, “crtanjem” slova na
temelju promatranja, uvećanjem uz pomoć mreže i uključujući zakonitosti o
ljepoti i proporcijama slova, o
razmacima između slova, riječi i redova.
A) LIKOVNE I TEHNIČKE ZAKONITOSTI NATPISA I REKLAMA
Vježbe zakonitosti, kompozicija i margina. Vježbe demonstracije,
fotografiranje, gradskih reklama i
natpisa (obilaženja) i uspoređivanja različitih likovnih i tehničkih
rješenja.
B) IZRADA SKICA ZA JEDNOSTAVIJE NATPISE
Vježbe svladavanja 1-2 standardna tipa slova, npr. blok-pismo, reklamni blok
ili rimska kapitala sa svim
zakonitostima o konstruiranju slova i pisanju teksta. Vježbe uvećavanja ili
smanjivanja već gotovih
predložaka za natpis uz pomoć mreže, uz dodatno obojenje. Vježbe samostalnog
izvođenja jednostavnih
skica za natpise u tehnici tempere ili kolaža.
4. Klasične dekorativne pismoslikarske tehnike i suvremene pismoslikarske
tehnike
Upoznati klasične dekorativne pismoslikarske tehnike: slikanje natpisa i
reklama uz pomoć pismoslikarske
palice na unutrašnjim i vanjskim zidovima, naučiti izvlačiti napete ravne i
zakrivljene konture, dosljedno
obojiti plohe odnosno jednolično te uredno započeti i dovršiti uradak, biti
vješt i siguran u radu na skeli ili
ljestvama. Svladati tehniku izrade procrtnice, izraditi tufer, iscrtati
mrežu na zidu.
Znati izraditi šablonu i nastavke za šablonu (ručnim izrezivanjem papira,
folije ili tankih limova ili
izrezivanjem uz pomoć plotera), uredno i dosljedno šablonirati natpis u
jednoj, dvije ili više boja na zid
druge podloge (sprejevima u boji, kistovima, četkama, kompresorima).
Izraditi jednostavan dizajn za natpis ili reklamu i uz pomoć računala
ispisom ili plotanjem načiniti slova,
šablone i gotove natpise.
A) KLASIČNA IZVEDBA JEDNOSTAVNIJEG NATPISA U MATERIJALIMA
Vježbe samostalnog pripremanja podloge za natpis ili samostalne nabavke
gotove podloge za natpis i
izvedba natpisa prema vlastito urađenoj skici u sljedećim tehnikama:
- slikanje na zidu kistom i pismoslikarskom palicom
- slikanje na drvenoj podlozi uz prethodan crtež
- šabloniranje na metalnoj ili drvenoj podlozi, na tkanini i papiru
- izvedbe jednostavnog natpisa u tehnici sitotiska na tkanini, drvetu,
metalu, staklu, plastici, papiru itd.
- izvedba natpisa na metalnoj ili umjetnoj podlozi lijepljenjem prethodno
izrezanih slova od samoljepljive
folije
B) IZVEDBA JEDNOSTAVNOG NATPISA UZ POMOĆ RAČUNALA
Vježbe ispisa i plotanja
5. Sitotisak
Svladati osnovna znanja o vrstama i građi pribora i alata te uređaja za
sitotisak, upoznati se s osnovnim
fazama rada.
Navući na sito fotosintezibilnu emulziju i snimati je preko filma, upoznati
se s osnovnim vrstama boja i
kemikalijama za pranje sita (razrjeđivači, sode)
A) OSNOVE TEHNIKE I TEHNOLOGIJE SITOTISKA
Teoretsko predavanje o osnovama tehnike i tehnologije sitotiska. Jednostavne
vježbe izrade filma za
sitotisak i izrade sitografske šablone, te tiskanja u jednoj boji; pranje
sita.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)
Cilj:
Podizanje učenikove pismenosti na viši stupanj estetske i umjetničke
kategorije te školovanje za
samostalno oblikovanje teksta s visokim stilskim karakteristikama.
Zadaci:
Upoznati učenike s povijesnim razvojem pisama, karakteristikama pojedinih
vrstava pisama i slova, te
vrstama pisaćeg pribora i podloga da bi se bolje razumjela današnja sredstva
vizualne komunikacije.
Konstruiranje slova rimske kapitale, pisanje natpisanog teksta rimskom
kapitalom. Konstrukcija blok pisma
i pisanje blok pisma redis perom u tušu, primjena blok pisma u izradi raznih
vrsta natpisa. Izvođenje
složenijih natpisa i slikovnih prikaza na mineralnim podlogama kistom i
pismoslikarskom palicom,
svladavanje pismoslikarskih vještina u tonu, nijansiranju, podslikavanju,
slikanju čistih ploha. Kreativno
izraditi složenije natpise uz pomoć samoljepljive folije na metalnoj ploči,
ploči od drveta, umjetnog
materijala ili u kombinaciji materijala. Demonstracija i svladavanje
složenijih vrsta šabloniranja (npr. na
prijevoznom sredstvu) u jednoj ili više boja. Stjecanje teoretskih i
praktičnih znanja u pripremama različitih
vrsta podloga za natpise, u mjerenju, rezanju, čišćenju, impregriranju i
stavljanju završnog naliča,
stjecanje iskustva u odabiru adekvatnih gotovih i suvremenih materijala za
podloge u rezanju, termičkom
oblikovanju, brušenju i instaliranju. Izrada natpisa na tkanini i sintetskim
materijalima, papiru i
plastificiranim vodootpornim materijalima u tehnici šabloniranja, sitotiska
i printanja uz pomoć računala.
Teoretsko upoznavanje s raznim povijesnim oblicima sitotiska, s vrstama
okvira, svile, šablona i uređaja za
napinjanje. Izrada šablone za sitotisak: ručne šablone, crtaće šablone,
šablone za pokrivanje, šablone za
ispiranje i šablona za rezanje, upoznavanje s postupkom ručnog tiska,
strojnog tiska, jednobojnog i
višebojnog tiska. Učenik mora samostalno kreirati kompozicije složenijeg
natpisa u prostoručnoj skici ili na
računalu.
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) /
Nastavni sadržaj
1. POVIJESNI RAZVOJ PISMA I IZRADA SKICA ZA REKLAME I NATPISE (DIZAJN)
Upoznati učenike s osnovama paleografije, razvitkom pisma, osobito
piktografijom i ideografijom,
kapitalnim tipom slova, vrstama pisaćih pribora i podloga kako bi se bolje
razumjelo genezu do današnjih
kodova vizualne komunikacije i dizajna suvremenih fontova slova.
Učenici moraju znati samostalno konstruirati i uvećavati te ispisivati tekst
slovima rimske kapitale.
Osvijestiti važnost i univerzalnost i važnost blok pisma i vježbati
konstrukciju i pisanje. Blok pismo treba
pokušati pisati i uz pomoć redispera i tuša.
U korelaciji s predmetom računalstvo treba se koristiti raznim suvremenim
fontovima u kombinaciji s
jednostavnijim ilustracijama, znakovima i logotipovima. Uz korekturu
nastavnika, učenik mora biti
sposoban dizajnirati natpis ili reklamu sa svim potrebnim informacijama,
zakonitostima o čitkosti i
preglednosti, estetici, poštovanju tehnike izvedbe i psihološkog učinka
kompletne kompozicije (osobito
učinka boja).
A) OSNOVE PALEOGRAFIJE
Teoretsko predavanje i vježbe na temu izrade piktograma i ideograma
B) KONSTRUKCIJA I ISPIS RIMSKE KAPITALE
Vježbe konstrukcije svakog pojedinog slova i vježbe ispisa teksta natpisa
C) KONSTRUKCIJA I ISPIS BLOK PISMA
Vježbe konstrukcije pisanja slova redis perom i tušem te pisanja teksta
natpisa blok pismom
D) IZRADA SKICA ZA SLOŽENIJE NATPISE
Vježbe organiziranja teksta, akcentiranje pojedinih dijelova teksta
(drukčijim fontom, veličinom, debljinom,
tamnoćom i bojom), vježbe odabira i smještaja ilustracije ili znaka uz tekst
u tri ili više boja u tehnici
tempere i na računalu (u grafičkim programima poput ILUSTRATORA i Photoshopa
Adobe)
2. IZRADA NATPISA NA MINERALNIM PODLOGAMA
Učenici trebaju znati izraditi natpis i slikovni prikaz na različitim
podlogama i u različitim tehnikama.
Mineralne podloge - crtanjem slikanjem kvalitetnim kistovima uz pomoć
pismoslikarske palice. Također,
učenici trebaju znati kvalitetno nacrtati i naslikati repliku poznatog
dizajnera, slikara ili grafičara (uz
prethodno uvećanje grafoprojekcijom ili procrtnicom) i služeći se adekvatnim
bojama, ovisno o tome želi li
pokriveni ili transparentni natpis slika i ovisno o tome je li natpis na
zidu interijera ili eksterijera zgrade. U
korelaciji sa znanjima iz tehnoloških vježbi boje moraju biti kompatibilne u
miješanju i u skladu s tonskom
skicom. Učenik treba sam znati prirediti ličilačke podlogu i uradak izvesti
uredno, dosljedno i čisto u
konturama, plohama i površinama. Treba znati razlikovati primjenu disperznih
boja, fasadnih boja, uljanih
boja i lakova. Skica i natpis plošnog karaktera mogu se na zidu izraditi
šabloniranjem.
Učenik mora biti sposoban za rad na ljestvama ili skeli i dovršavati svoj
uradak u korelaciji sa strukovnim
crtanjem i praksom u školi.
A) IZRADA NATPISA NA MINERALNIM PODLOGAMA
Vježbe slikanja na vanjskim i unutarnjim zidovima, vježbe rada na ljestvama
i skeli.
– Vježbe miješanja različitih vrsta boja, vježbe pridržavanja zadanog uzorka
te preciznog i urednog
izvođenja natpisa i slike.
3. ŠABLONIRANJE
Učenici trebaju svladati izradu manjih i većih šablona za razne vrste
podloga – šabloniranje na vozilu.
Učenik treba biti obaviješten i spretan u odabiru materijala za izradu
šablone (samoljepiva folija, lim). U
vještinu ulazi patroniranje nastavka šablone, šabloniranje u više boja,
tonova i nijansi, rukovanje priborom,
uređajima i bojama za šabloniranje. Uratke učenici dovršavaju na praksi.
Naučiti šablonirati natpis na
transparent ili ceradu. Učenik treba odabrati adekvatne boje i način
nanošenja boje - sprejevima ili
kompresorom. Šablona može biti izrađena od samoljepive folije.
Šablonu treba znati ručno ili ploterom izraditi od papira, samoljepive
folije ili tanjeg lima. Svaka boja i oblik
ima svoju šablonu. Boje se nanose sprejevima, kompresorom ili četkom i
kistovima.
A) ŠABLONIRANJE NA VOZILU
Vježbe šabloniranja u jednoj, više boja, tonova i nijansi. Vježbe na vagonu,
autobusu, automobilu. Bitna je
urednost uratka. Upotreba kompresora s bojom, sprejem u boji, četki itd.
B) ŠABLONIRANJE TRANSPARENATA I CERADA
Vježbe šabloniranja u jednoj ili više boja. Bitan je odabir adekvatnih boja
i urednost uratka.
C) ŠABLONIRANJE NA VEĆIM NATPISNIM PLOČAMA
U vježbi šabloniranja ulazi izvođenje natpisnog teksta raznih fontova i
boja, a također i ilustracija uz tekst.
4. IZRADA NATPISA OBOJENJEM I LIJEPLJENJEM SAMOLJEPIVE FOLIJE NA RAZLIČITE
PODLOGE
Učenici trebaju biti informirani o izradi onih vrsta natpisa koje još nisu
izrađivali – npr. izrada natpisa na
staklu ili pleksi staklu i metalu pokrivnim i transparentnim obojenjima.
Natpis mora biti izrađen u skladu sa
zakonitostima kompozicije, margina i razmaka među slovima, riječima i
redovima. Slova treba uredno
izrezati i zalijepiti na podlogu.
Ispisati uz pomoć računala gotove natpise s ilustracijom (u više boja,
tonova i nijansi) na samoljepljivu
foliju i zalijepiti na određenu podlogu npr. neonsku reklamu
A) IZRADA NATPISA NA STAKLU I PLEKSI STAKLU
Vježbe izrade natpisa pokrivnim i transparentnim bojama, lijepljenjem slova
i ilustracija od samoljepljive
folije.
B) IZRADA NATPISA LIJEPLJENJEM GOTOVIH RAČUNALSKIH ISPISA
Demonstracije i vježbe skeniranja fotografija, reprodukcija i slika. Izrada
dizajna natpisa na računalu i
konačni ispis na samoljepivim i vodootpornim materijalima. Lijepljenje na
različite podloge.
5. SITOTISAK
Teoretski se upoznati s oblicima sitotiska, vrstama okvira, svile i šablona,
s uređajima za napinjanje i svim
pripremnim radovima. Učenik treba biti upoznat s vrstama tiskovnog postupka:
ručni tisak, strojni tisak,
jednobojni ili višebojni tisak, metode sušenja. Treba osvijestiti važnost
sitotiska kao tehnike s prednošću
multiplikacije otisaka u velikom tiražu i na različitim vrstama podloga.
U korelaciji s nastavom računarstva treba znati separirati boje za film te
film svake posebne boje ispisati
na laserskom pisaču ili ga ručno izraditi.
Naučiti faze rada po redoslijedu. Svladati marginiranje i preciznost pri
tiskanju.
Uočiti važnost poznavanja povezanosti tehnike i tehnologije u izvođenju
sitotiska – međuzavisnost pribora,
alata i uređaja s bojama, emulzijama i kemikalijama.
A) OBLICI SITOTISKA
- vrste okvira, svile, sintetske svile, uređaji za napinjanje
- vrste šablona – ručna, crtača, pokrivna, šablona za rezanje i šablona za
ispiranje
B) PRIPREMNI RADOVI
Vježbe ručne pripreme filma za snimanje i pripreme na računalu: u jednoj ili
više boja – crnim tušem na
paus papiru ili ispisom na laserskom pisaču u crnoj boji (na paus papiru ili
termo foliji)
C) VRSTE I FAZE TISKOVNOG POSTUPKA
Vježbe margiranja, preciznosti i tiskanja preko različitih šablona i
različitim bojama (jednokomponetnim,
dvokomponentnim).
D) VEZA TEHNIKE I TEHNOLOGIJE
Vježbe upotrebe pribora i alata, upoznavanja rezolucije lampi reflektora i
vježbe osvjetljavanja, vježbe
ispiranja emulzija.
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (96)
Cilj:
Uzdizanje učenikove pismenosti na viši stupanj estetske i umjetničke
kategorije te usavršavanje na
području samostalnog oblikovanja teksta s visokim stilskim karakteristikama,
usvajanje svih zakonitosti
kompozicije s uravnoteženim odnosima ploha, površina i boja zadanom formatu
natpisa i svladavanje
modernih pismoslikarskih tehnika i psihologije reklame.
Zadaci:
Svladati ljepotu pisanja kaligrafskih pisama metalnim perom, preraditi stare
tipove pisma u samostalno
dizajnirani font, korištenje verificiranih suvremenih fontova uz pomoć
računala, svladavanje kompozicije
natpisa s uravnoteženim odnosima ploha i površina i samostalnim odabirom
fonta sukladno funkciji
natpisa i reklame, usavršavanje svih pismoslikarskih tehnika u vezi s
tehnologijom.
Sadržaji programa:
Nastavna cjelina / Očekivani rezultati (znanje, vještine, umijeće) /
Nastavni sadržaj
1. POVIJESNI TIPOVI PISAMA
Svladati ljepotu pisanja povijesnih tipova pisama metalnim kaligrafskim
perom (svladati oblik, proporciju,
napetost linije).
Učenik treba samostalno dizajnirati novi tip slova po uzoru na neki
povijesni tip slova.
Treba se znati funkcionalno služiti gotovim suvremenim fontovima uz pomoć
računala.
Učenik mora osvijestiti psihološki učinak tipa (oblika), boje, debljine i
veličine slova u odnosu na karakter i
format natpisa ili reklame.
A) PISANJE RAZNIH TIPOVA POVIJESNIH PISAMA KALIGRAFSKIM PEROM
Vježbe pisanja
B) IZRADA (DIZAJN) VLASTITOG FONTA
Vježbe dizajniranja s uzorkom nekog povijesnog tipa pisma
C) IZBOR RAZLIČITIH TIPOVA PISAMA NA RAČUNALU
Vježbe funkcionalnog odabira fonta sukladno karakteru natpisa ili reklame
D) VEZA TIPA (I BOJE) SLOVA S FUNKCIJOM I KARAKTEROM NATPISA
Teoretsko predavanje, demonstracije i razgovor o simboličkom i psihološkom
učinku oblika, veličine i boja
slova
2. DIZAJN PROSTORUČNE SKICE ZA NATPIS I DIZAJN NA RAČUNALU
Učenik treba znati napraviti skicu za natpis ili reklamu u olovci, temperi
ili tehnici kolaža s uravnoteženim
odnosima ploha površine i boja, te znati odabrati font slova u skladu s
funkcijom natpisa, a tako i
ilustraciju uz tekst.
To isto treba znati izvesti na nekom od grafičkih programa na računalu (npr.
AdoePhotoshop, Illustrator,
PaintShop Pro, Corel itd.). Treba voditi računa o čitkosti, aktualnosti,
originalnosti, svrsishodnosti i
likovnoj kvaliteti natpisa.
A) IZRADA SKICE ZA NATPIS PROSTORUČNO
Vježbe izrade skice u olovci, kolažu i temperi. Treba obratiti pažnju na
odabir boja.
B) IZRADA SKICE ZA NATPIS NA RAČUNALU
Vježbe rada na računalu u nekom od grafičkog programa.
Ispis gotovih rješenja.
3. IZRADA NATPISA U MJERILU 1:1
(NATPISI U POZLATI)
Na temelju dosadašnjih znanja o pismoslikarskim tehnikama učenik treba znati
odabrati medij u koji će
prenijeti svoju skicu ili prilagoditi svoju skicu narudžbi.
U tehnici natpisa pozlatom treba znati prirediti podlogu i koristiti se
listićima metala, odnosno alatima u tu
svrhu. Treba isprobati pozlatu, odnosno posrebrivanje na emajliranim
površinama, staklu, umjetnim
materijalima i papiru. Također, probati raditi s bojama metalnog efekta i s
broncama.
A) SAMOSTALNO ODABIRANJE PISMOSLIKARSKOG MEDIJA (TEHNIKE) U KOJU ĆE SE
PRENIJETI
SKICA
Vježbe kreativnosti vlastitog odabira tehnike, kombiniranja različitih
tehnika, sugestija naručiocu i
prilagodba narudžbi.
B) SVLADAVANJE NESVLADANIH TEHNIKA
Vježbe izvedbe natpisa pozlatom.
4. POJAM SVJETLEĆE REKLAME I REKLAMNA ELEKTRONIKA
Teoretski poznati izvedbene planove priključaka za najrazličitija svjetla,
priključke na žarulje, svjetiljke,
osnovu sklopa, razne vrste sklopki (s visokim i niskim naponom, sklopku za
žmiganje, polipol, sklopku za
složeni tekst). Treba poznavati pojam elektronskog mijenjanja boja i
elektronskog, programskog
uključivanja.
Nastavu većim dijelom treba praktično završiti i provesti na praktičnoj
nastavi u školi ili radnom procesu. U
izradu neonske reklame još spadaju radovi na umjetnim materijalima i s
umjetnim materijalima (oblikovanje
reljefnog slova od pleksi stakla, termička svojstva i plasticitet umjetnih
materijala, integriranje elektronike u
slova ili reklamnu kutiju). U izradi natpisa za svjetleću reklamu treba
razmišljati o čitavom sklopu i o efektu
svjetla.
A) REKLAMNA ELEKTRONIKA
Vježbe na izvedbenim planovima priključka za različite vrste svjetala koja
se primjenjuju u reklamnoj
elektronici
B) NATPISI I NATPISNA SLOVA ZA NEONSKU REKLAMU
Radovi na umjetnim materijalima i s umjetnim materijalima (termičko
oblikovanje i spajanje plastičnih
trodimenzionalnih slova, izrada plošnih pleksi natpisa za neonsku reklamu) i
radovi na konstrukcijskom
sklopu i montaži reklame. Vježba prilagođavanja karaktera reklame vrsti
neonskog osvjetljenja.
C) ZAŠTITA NA RADU
Teorijska predavanja u korelaciji s praktičnim znanjima stečenim na
praktičnoj nastavi.
5. SITOTISAK
Učenik treba biti upoznat sa svim fazama rada, vrstama i
tehničko-tehnološkim osnovama sitotiska. Treba
znati samostalno izraditi natpis ili reklamu u tehnici sitotiska na bilo
kojoj vrsti podloge, u više boja i u
kombinaciji s još nekom tehnikom.
A) OBLICI SITOTISKA
- vrste okvira, svile, sintetske svile, uređaji za napinjanje
- vrste šablona – ručna, crtača, pokrivna, šablona za osvjetljavanje
Metodičke napomene:
Korelacija tehnoloških vježbi i prakse u školi ili radnom procesu trebao bi
biti najosnovniji dio metodike u
nastavnom radu s pismoslikarima. Ta korelacija nužna je zbog dva razloga:
1.) Jer se na nastavi tehnoloških vježbi (kao ni na nastavi strukovnog
crtanja i tehnologije struke s kojima
je također nužna korelacija) ne stigne praktično, već samo teoretski
demonstracijama i dijelom praktično
(osobito u domaćim radovima) obraditi sve nastavne sadržaje (zadatke).
2.) Jer je za izvedbu vježbi pismoslikarskih tehnika (medija) potreban
timski rad više stručnjaka –
profesora likovne kulture ili akademskog slikara, dizajnera, voditelja
stručne prakse u školi, profesora
računalstva, matematike, majstora ličioca, majstora pismoslikara u tehnici
sitotiska ili svjetleće reklame ili
bilo koje suvremene pismoslikarske tehnike (kao vanjskog suradnika u nastavi
ili poslodavca praktične
nastave u radnom procesu). Ovaj predmet bi se trebao na razini teorije i na
razini prakse timski i
sistematski nadopunjavati, osobito u praktičnoj nastavi, ostalim stručnim
predmetima i izbornoj nastavi.
Dogovori među različitim profesorima i stručnjacima su nužni zbog relativno
širokog dijapazona različitih
tehnika i vještina koje učenik mora svladati u svojoj struci. Korelacija sa
strukovnim crtanjem je važna jer je
ovaj strukovni profili u uskoj vezi s likovnom umjetnošću i dizajnom. Iz
navedenih razloga proizlazi još
jedan prijedlog: da učenik u 2. i 3. godini promijeni ukupno 4-5 poslodavaca
koji se bave posve različitim
strukovnim profilima i da određen broj sati praktične nastave zaista odradi
u školi. Tako bi učenik naučio
više i mogao bi bolje odabrati vlastito područje afiniteta. U sklopu tog
prijedloga je i prijedlog i zahtjev da
poslodavci imaju licenciju od Obrtničke komore kao zaista kompetentni
stručnjaci i pedagoški sposobne
osobe u obavljanju poslova praktične naobrazbe učenika praktikanata.
Koordinacija prakse u radnom
procesu koju provodi profesor – mentor i škola nije dovoljna ni dovoljno
učinkovita. Majstori bi trebali biti
barem simbolično financijski stimulirani za prenošenje svojih zanatskih
znanja, ali također i kontrolirani u
svom radu s učenicima. Posljedice rada kod jednog ili najviše dva
poslodavca, pokatkad upitne stručne ili
pedagoške kompetencije vidljive su kao dosta negativne na više područja: na
području nemogućnosti da
se 'pokrpaju' rupe u znanju koje zahtijeva nastavni program jer učenik
potroši jako puno vremena na
jedan profil (tehniku) rada, a ponekad i samo na poneku fazu rada, zatim na
području učenikove
nemotiviranosti i nesigurnosti u vizijama svog budućeg zanimanja. Samo na
navedene načine i stručni
predmeti u školi, osobito strukovne vježbe, imali bi puni i pravi učinak i
svrhu posebno u pedagoškom,
psihološkom i sociološkom oblikovanju mladog čovjeka i njegova dostojanstva
u sklopu ove lijepe i
perspektivne struke. Učenike treba pravovremeno i objektivno provjeravati,
omogućiti im da nadoknade
opravdane ili čak neopravdane izostanke, te provoditi u nastavi sve
propisane pedagoške mjere – od
nagrađivanja do opomena.
Obveze učenika:
U sve 3 godine obveze učenika s obzirom na predmet tehnološke vježbe su:
- dosljedno pratiti nastavu i provesti na vježbama u školi, kod kuće i na
praksi sve strukovne tehnike
(profile), barem probno i u skladu s vlastitim sposobnostima i afinitetima
- uredno raditi na svim školskim i domaćim zadacima i završiti vježbe u
zadanim rokovima
- svladati teoretska znanja i biti na provjerama teoretskih znanja
- imati pojam o važnosti korelacije ovog predmeta s ostalim strukovnim
predmetima i nastavom prakse
- redovito biti na nastavi i nadoknaditi izostanke.
Literatura:
Dragutin Šela, Crtanje, pismo, boje i djelovanje boja, priručnici s opisima
tehnika i tehnologija
Oštrek, Tehnologija ličilačke struke, priručnici iz područja suvremenih
pismoslikarskih tehnika.
6.12. Nastavni predmet: PRAKTIČNA NASTAVA
D2 - U ŠKOLI D3 - U RADNOM PROCESU
Razred 1., 2. i 3.
Cilj programa:
Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon
završetka obrazovanja, uz
minimalno vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i radne zadatke iz
djelokruga svog zanimanja.
Zadaci programa:
Osposobiti učenike za zaštitu na radu; naučiti izabrati, rukovati i
skladištiti te održavati sav potreban
pismoslikarski i ličilački alat, pribor, radne sprave i uređaje; naučiti
pripremati razne vrste podloga za
natpis – metalne podloge, drvene podloge, od umjetnih materijala, priprema
tkanine i papira za natpisne
podloge, uvid u suvremene tehnike pismoslikarstva, dizajn natpisa na
računalu, steći osnove praktične
izvedbe sitotiska. Učenici trebaju svladati sve klasične dekorativne
pismoslikarske tehnike i suvremene
tehnike izrade natpisa i reklama u raznim medijima, osposobiti učenike za
rad u tehnici sitotiska, a
osobito za izradu natpisa i reklama na računalu – od dizajna do završne
izvedbe.
Razred: PRVI
Ukupni fond sati: 325 (D2) + 540 (D3) = 865
Sadržaj programa:
Zaštita na radu; rukovanje, uskladištenje i održavanje alata, pribora,
radnih sprava i uređaja; priprema
raznih vrsta podloga za natpis, dizajn natpisa na računalu, osnove
sitotiska, suvremene metode izrade
natpisa i reklama (npr. reljefna slova ).
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaj
1. ZAŠTITA PRI RADU
(D2 I D3)
Spoznati opasnosti na radnom mjestu. Stjecanje znanja u osobnim mjerama
zaštite i preventivnim
mjerama pri pružanju prve pomoći.
Upoznati se s izvorima opasnosti za okoliš otrovnim i štetnim tvarima,
plinovima i zapaljivim materijalima.
A) ZAŠTITA NA RADU
Izvođenje vježbi iz prve pomoći. Masaža srca i umjetno disanje. Pokazne
vježbe kod prijeloma i
unutrašnjih ozljeda i udara električne struje. Prematanje rana i saniranje
ozljeda.
Ekološke vježbe zaštite čovjeka i njegove okoline
2. IZBOR, PRIPREMANJE, RUKOVANJE I USKLADIŠTENJE PISMOSLIKARSKIH I
LIČILAČKIH
MATERIJALA I STROJEVA (D2 I D3)
Pravilno znati izabrati i pripremiti ličilačke i pismoslikarske materijale i
alate u radionici. Pri kupovini
navedenog orijentirati se s obzirom na kvalitetu, funkciju i ekonomsku
pogodnost.
Znati označavati otrovne materijale i čitati upute na ambalaži. Pravilno
skladištiti pokvarljive i hlapljive
materijale.
Evidentirati ulaz i izlaz materijala u skladište.
Služiti se osnovnim pomoćnim priborom i alatima, radnim spravama - ljestvama
i skelama, te strojevima i
uređajima i držati ih u ispravnom stanju.
A) ODABIR I PRIPREMA PRIBORA I MATERIJALA
Vježbe odabira i pripreme.
Vježbe orijentacije u kupovini s obzirom na kvalitetu, kvantitetu, funkciju
i ekonomičnost.
B) USKLADIŠTENJE PRIBORA I MATERIJALA
Vježbe propisnog uskladištenja i evidentiranja uskladištenog pribora i
materijala.
C) RUKOVANJE PISMOSLIKARSKIM PRIBOROM I MATERIJALIMA
Vježbe rukovanja.
3. PRIPREMA MINERALNIH PODLOGA ZA NATPISE (D2)
Shvatiti važnost predradnji za uspješno izvođenje obojenja. Uočiti važnost
zaštite podova i namještaja
folijom.
Uvježbati osnovne radnje u odstranjenju čestica starog naliča mehaničkim i
kemijskim putem. Kratke
vježbe motoričkih sposobnosti u sigurnom baratanju alatom. Spoznati važnost
zaštite okoline od prašine i
nečistoće, upoznati osnovne vrste brusnih papira i drugih brusnih sredstava.
Isprobati ručno i strojno
brušenje.
Naučiti pravilno upotrebljavati ličilačku četku ili valjak za nanošenje
materijala za impregnaciju. Upoznati
vrste i način upotrebe materijala.
Isprobati tehniku zaglađivanja i popunjavanja rupa glet masama i kitovima uz
pomoć lopatice.
Svladati tehniku jednoličnog nanošenja boje na podlogu s pomoću kista i
različitih valjaka.
A) ČIŠĆENJE MINERALNIH PODLOGA
Vježbe četkanja i pranja podloge. Izvođenje vježbi u ličilačkim radionicama.
B) SKIDANJE STARIH NALIČA MOČENJEM I STRUGANJEM, ZAPUNJAVANJE OŠTEĆENJA
Vježbe zapunjavanja pukotine živim gipsom.
C) IMPREGNIRANJE MINERALNE PODLOGE
Izvođenje vježbi s pomoću ličilačke četke i materijala za impregniranje.
D) ZAGLAĐIVANJE MINERALNE PODLOGE
Vježbe zaglađivanja mineralne podloge s pomoću različitih masa za
zaglađivanje.
E) ZAVRŠNO OBOJENJE
Vježbe obojenja mineralne podloge.
4. PRIPREMA METALNIH PODLOGA ZA NATPISE (D2)
Obraditi metalne podloge čišćenjem, kitanjem i temeljenjem. Shvatiti važnost
predradnji za uspješno
izvođenje obojenja.
Obraditi metalne podloge klasičnim principom mjerenja, označavanja, rezanja,
bušenja i spajanja (uz
pomoć drugih majstora) brušenja površine brusnim papirom.
Pravilno nanošenje završnog preliča suvremenih boja za metal. Komparirati
klasičnu tehniku u odnosu na
vremensku ekonomičnost u odabiru već gotovih, pripremljenih metalnih podloga
za natpise.
A) METALNE PODLOGE – PRIPREME, ČIŠĆENJE, KITANJE I TEMELJENJE
Odmašćivanje, brušenje metalne podloge za natpis. Temeljenje i kitanje kovne
ploče, klasično miniziranje
podloge olovnim minijem ili drugim temeljnim antikorozivnim kitovima i
smjesama.
B) NANOŠENJE ZAVRŠNOG PRELIČA
Upotreba već gotovih metalnih podloga i najsuvremenijih temeljnih i završnih
preliča za metal
(demonstracija putem kataloga i proizvoda). Različiti efekti suvremenih
završnih preliča za metalne
podloge.
5. PRIPREMA DRVENIH PODLOGA ZA NATPISE (D2)
Znati obraditi drvene podloge mjerenjem, označavanjem, piljenjem, bušenjem,
kitanjem, učvršćivanjem
(uz pomoć majstora stolara), temeljenjem, zaglađivanjem i završnim premazom
za drvo te razlikovati
nekoliko vrsta tvrdog i mekog drva. Spoznati mogućnosti i ekonomičnost
kupovine već gotovih drvenih i
drvno prerađenih podloga i atraktivnost materijala za neke vrste natpisa.
A) DRVENE PODLOGE – PRIPREMA
Mjerenje, rezanje, brušenje (strojno i ručno) raznim vrstama brusnog papira,
kitanje, temeljenje lanenim
uljem i firnisom, kitanje, završni prelič.
B) GOTOVE DRVENE PODLOGE
Demonstracije i vježbe s uzorcima već gotovih kupljenih pripremljenih
drvenih komada za izradu natpisa (i
putem kataloga). Razmišljanje o svojstvima rada u drvetu, estetici,
iznimnosti i atraktivnosti raznih vrsta
drveta u natpisnoj umjetnosti.
6. PRIPREMA PLOŠNIH PODLOGA OD UMJETNIH MATERIJALA ZA NATPISE (D2 I D3)
Znati obraditi umjetne materijale mjerenjem, označavanjem, izrezivanjem,
brušenjem, poliranjem,
plastificiranjem itd. za izvedbu plošnog natpisa (npr. pleksi staklo,
samoljepiva folija).
A) PODLOGE OD UMJETNIH MATERIJALA
Vježbe s pleksi staklom i samoljepivom folijom.
7. PRIPREMA PODLOGA OD TKANINA I PAPIRA ZA NATPISE (D2 I D3)
Znati obraditi pojedinu vrstu papira i tkanine na klasičan način
impregniranja i kaširanja, uz prethodno
točno mjerenje, krojenje, izrezivanje, napinjanje i učvršćivanje za natpis.
Steći uvid u plastificiranje papira i tkanina i nabavku već pripremljenih
tkanina i papira. Primjenjivost
organskih materijala u računalskoj tehnologiji izrade natpisa ispisom ili
plotanjem.
A) PODLOGE OD TKANINA I PAPIRA
Klasične vježbe pripreme podloge.
B) VJEŽBE PLASTIFICIRANJA I NABAVKE GOTOVIH PROIZVODA
Vježbe plastificiranja, demonstracije gotovih i pripremljenih proizvoda
8. DIZAJN NATPISA I RUČNA IZVEDBA U MATERIJALU D2 I D3
Ovladati principima izbora tipa pisma s obzirom na psihologiju reklame i
natpisa.
Oblikovanje pisma s obzirom na proporcije slova, s obzirom na zakonitosti o
razmacima između slova,
riječi i redova. Služiti se na razne načine s dva najjednostavnija tipa
pisma – blok i reklamni blok (i neka
slova rimske kapitale).
Slova i tekst treba izraditi prostoručno i konstrukcijom.
Svladati kompoziciju kadra, natpisa i pravila o marginama.
Izraditi natpis klasičnim postupkom ručnog rezanja slova nožićem iz
samoljepive folije i uredno lijepiti na
razne pripremljene podloge.
Izrada iste vrste natpisa uz pomoć rezanja slova na ploteru. Paziti na
pravila o razmacima.
Izraditi jednostavniji natpis na zidu crtanjem u nekoj od tehnika uvećanja
te svladavanjem tehnike slikanja
na zidu (uz korištenje pismoslikarske palice).
Izraditi jednostavnu šablonu ručno i na ploteru i izvesti šabloniranje na
zidu ili drugoj vrsti podloge.
A) PRINCIP IZBORA PISMA S OBZIROM NA FUNKCIJU NATPISA
Vježbe i demonstracije terenskom nastavom, fotografiranjem, katalogom,
portofolijem itd. – psihologija
reklame ili natpisa u vezi s tipom slova.
B) OBLIKOVANJE NAJJEDNOSTAVNIJIH TIPOVA PISAMA – BLOK PISMA I REKLAMNOG
BLOKA
Vježbe konstruiranja slova i pisanje redisperom te crtanja i uvećavanja
slova blok pisma i reklamnog bloka
te konstruiranja nekoliko slova rimske kapitale prema utvrđenim pravilima.
C) KOMPOZICIJA NATPISA I REKLAME
Vježbe različitih vrsta kompozicija jednostavnih natpisa i vježbe pravila o
marginama, čitljivosti teksta i
akcentiranju važnijih dijelova teksta.
D) IZRADA NATPISA IZREZIVANJEM SLOVA IZ SAMOLJEPIVE FOLIJE
Vježbe stjecanja urednosti i točnosti, ljepote slova pri izrezivanju i
ljepoti teksta u lijepljenju slova na
podlogu (bez obzira na način izrezivanja)
E) CRTANJE I SLIKANJE NATPISA NA ZIDU
Vježba izrade jednostavnog natpisa s ilustracijom na zidu. Crtanje izvesti
uvećanjem uz pomoć mreže,
grafoprojekcijom ili tehnikom procrtnice. Obojenje izvesti prema skici
akrilnim bojama uz pomoć kistova i
pismoslikarske palice
F) IZRADA NATPISA UZ POMOĆ ŠABLONE
Vježbe urednog izrezivanja samoljepive folije, patroniranja nastavka šablone
i urednog obojenja.
9. OSNOVE IZVOĐENJA TEHNIKE SITOTISKA
Upoznati umjetničku i komercijalnu vrijednost grafičke tehnike sitotiska.
Upoznati se s vrstama sita, okvira i funkcijom fotosenzibilne emulzije te
postupkom izrade šablone.
Naučiti čistiti i održavati alate, uređaje i boje za sitotisak.
Naučiti izraditi film za izradu šablone fotoosvjetljavanjem.
Svladati jednostavne vježbe tiskanja.
A) POVIJEST SITOTISKA, OSNOVE RADA U TEHNICI SITOTISKA
Teoretsko i praktično upoznavanje s poviješću tehnike i osnovnim fazama rada
te značajem tehnike u
suvremenoj pismoslikarskoj struci.
B) UPORABA PRIBORA, ALATA, UREĐAJA I MATERIJALA - ČIŠĆENJE I ODRŽAVANJE
Praktične vježbe. Ručna izrada filma u jednoj boji na paus papiru.
C) PRIPREMA FILMA, FOTOŠABLONE I TISKANJE
Vježbe preciznog i pravilnog tiskanja u jednoj boji na papiru ili tkanini.
Razred: DRUGI
Ukupni fond sati: 165 (D2) + 630 (D3) = 795
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. KLASIČNA RUČNA IZRADA NATPISA NA FASADAMA I UNUTRAŠNJIM ZIDOVIMA (D2)
Upoznati svojstva i primjenu različitih fasadnih boja, disperznih boja,
svojstva uljanih boja i lakova.
Svladati prijenos skice uvećanjem. Izvesti natpis na fasadi klasičnim
slikanjem uz pomoć kvalitetnih kistova
i pismoslikarske palice. Poznavati osnove fresko slikarstva i poznavati
najtraženije adekvatne suvremene
boje i proizvođače. Osposobiti se za rad na skeli.
Izvesti uredan natpis na vanjskom ili unutrašnjem zidu u tehnici
šabloniranja.
A) KLASIČNA IZRADA NATPISA NA FASADAMA I UNUTRAŠNJIM ZIDOVIMA
Vježbe uvećanja crteža na fasadnom zidu i to na različitim visinama. Vježbe
slikanja uz pomoć
pismoslikarske palice. Pridržavanje tonske skice i osposobljavanje za timski
rad. Vježbe određivanja
količine, vrste i kompatibilnosti boja te uskladištenja zbog rada u nekoliko
faza. Probe s raznim vrstama
boja, ovisno o vrsti zidne plohe.
B) ŠABLONIRANJE NATPISA NA FASADI ILI UNUTRAŠNJEM ZIDU
Vježba izrade šablone. Šabloniranje kistovima i četkom patrinirkom ili
prskanjem (kompresorom).
Upotreba adekvatnih boja.
2. IZRADA NATPISA NA METALNIM PLOČAMA I IZRADA RELJEFNIH REKLAMNIH SLOVA OD
METALA (D3)
Izabrati metale koji su najtraženiji na suvremenom tržištu – mesing,
rostfraj, aluminij, željezo - bronca.
Izraditi plošni natpis ili reklamu na metalnoj ploči u tehnici šabloniranja,
sitotiska ili lijepljenja samoljepivih
folija. Ploču treba znati dimenzionirati, izrezati, obraditi, impregnirati i
na kraju učvrstiti, instalirati na
određeno mjesto.
Pri izradi reljefnih slova treba naučiti (uz pomoć bravara) dva načina
izrezivanja:
1.) računalskom rezačicom za metal
2.) ručno – škarama, pilama, ubodnom pilom.
Spajati treba naučiti lemljenjem sa stražnje strane slova. Savijanje se
postiže let-lampom. Slova ponekad
valja zaštititi bezbojnim lakom. Treba upoznati najadekvatnije metale za
izradu takvih slova – mesing,
rostfraj, aluminij. Pismoslikar mora sam znati dizajnirati kutni ili više
zaobljeni tip slova i vezati ga uz svrhu
reklame, a tako i vrstu metala. Natpisna slova mogu se učvrstiti na razne
podloge (metalne, zrcala,
direktno na zid itd.). Osvijestiti modernost i atraktivnost određenih vrsta
reklama i natpisa. Važan je oprez
pri radu.
A) IZRADA NATPISA NA METALNIM PLOČAMA
Vježbe izrezivanja i pripremanja metalnih ploča. Vježbe urednog šabloniranja
uz pomoć šablone od
samoljepivih folija ili tankog lima (sprejevima, kompresorom, zračnim
kistom, četkama i kistovima) i
adekvatnim bojama za metal. Izrada sitotiska na metalu bojama za metal.
Izrada natpisa lijepljenjem slova
na samoljepive folije.
B) IZRADA RELJEFNIH (TRODIMENZIONALNIH) REKLAMNIH SLOVA OD METALA
Vježbe rezanja na dva načina, upoznavanje s alatom i uređajima za rezanje;
vježbe spajanja i savijanja.
Upoznavanje s najadekvatnijim vrstama metala za izradu reljefnih slova s
njihovim svojstvima i efektima tih
metala. Instalirati natpis ili reklamu od reljefnih metalnih slova.
3. IZRADA NATPISA OD UMJETNIH MATERIJALA (PLEKSI STAKLA) DVODIMENZIONAL-NIH
PODLOGA I TRODIMENZIONA-LNIH (NEONSKIH) SLOVA I REKLAMA (D3)
Treba osvijestiti traženost, modernost i kreativne mogućnosti ovakvog tipa
reklama i natpisa. Učenici
trebaju ovladati bar nekim fazama rada u izvođenju plošnih i
trodimenzionalnih slova. Važan je oprez pri
radu.
Natpisna slova trodimenzionalnog tipa uključuju poznavanje tehnologije
obrade i oblikovanja te spajanja
trodimenzionalnih slova od umjetnih materijala i poznavanje ugradnje
reklamnog elektronskog sklopa tj.
neonskih lampi različite širine, duljine, boje i funkcioniranja.
A) IZRADA DVODIMENZIONALNIH NATPISA I SLOVA OD PLEKSI STAKLA
Vježbe oblikovanja, dimenzioniranja, izrezivanja i apliciranja. Na ploče se
natpisi izvode šabloniranjem,
sitotiskom ili lijepljenjem samoljepivih folija.
B) IZRADA RELJEFNIH (NEONSKIH) SLOVA OD PLEKSI STAKLA
Izrada slova na 2 načina:
1.) rjeđi način: lijevanjem rastopljene plastike u drvene kalupe za slova –
najviše za izradu konkavnih i
konveksnih reklama
2.) učestaliji način: oblikovanje i izrezivanje te lijepljenje
trodimenzionalnih slova od pleksi stakla. Vježbe
rezanja računalskom rezačicom nakon dizajniranja, vježbe spajanja dijelova
slova specijalnim ljepilima na
naličju slova. Vježbe savijanja na kutovima uz pomoć užarenih žica.
Vježbe ugradnje neonskih cijevi i lampi različitih dimenzija, boja i vrsta
osvjetljenja u gotova slova. Vježbe
kreativnosti u dizajniranju podloge za natpisna slova – od boje, preko
oblika do materijala. Kutne
(kutijaste) i konkavne ili konveksne neonske reklame zahtijevaju vježbe
apliciranja slova od samoljepive
folije na pleksi staklo ili apliciranja transparentnih ispisa i višebojnih
reprodukcija.
4. IZRADA NATPISA NA RAZNIM VRSTAMA TEKSTILA I PAPIRA (D2 I D3)
Svladati izradu natpisa većih dimenzija i osvijestiti potrebu za timskom
suradnjom u radu. Osvijestiti i
svladati važnost dizajna (osobito na računalu) natpisa i urednosti i
dosljednosti u izvedbi. Znati odabrati
pripremljene podloge ili samostalno impregnirati tkaninu.
Osvijestiti mogućnosti sitotiska pri izradi otisaka u većoj tiraži. Prema
mogućnosti, okušati se u tehnici
plastificiranja.
A) IZRADA NATPISA NA TKANINAMA I SINTETSKIM DERIVATIMA U TEHNICI
ŠABLONIRANJA
Vježbe odabira prirodnih ili umjetnih tkanina (ili plastificiranih). Vježbe
izrade natpisa šabloniranjem u
jednostavnijim i složenijim oblicima, dimenzijama i bojama. Vježbe izrade
transparenata, napisa na
ceradama itd. Vježbe izrezivanja, učvršćivanja, lijepljenja i napinjanja.
B) IZRADA NATPISA NA TKANINAMA I PAPIRU U TEHNICI SITOTISKA
Vježbe odabira adekvatnih tkanina i vrsta papira u odnosu na zadatke. Vježbe
tiskanja u više boja, vježbe
tiskanja u većem broju otisaka (npr. odjevni predmeti, čestitke itd.)
5. KOMPJUTORSKA IZRADA NATPISA I REKLAME
Osvijestiti da ova suvremena tehnika izrade natpisa i reklame zauzima
posebno mjesto zato što pruža
najšire mogućnosti, najbrža je i najekonomičnija.
Izraditi natpise rezanjem i ispom s pomoću računala.
A) IZRADA NATPISA PLOTANJEM
Vježbe dizajniranja natpisa ili fonta slova, plotanja i urednog lijepljenja
slova na određenu površinu.
B) IZRADA NATPISA ISPISOM UZ POMOĆ RAČUNALA
Vježbe dizajniranja i obrade uzorka natpisa ili reklame u nekom od grafičkih
programa na računalu (npr.
– ADOBE PHOTOSHOP, COREL). Odabir papira, tkanine ili nekog sintetskog,
plastificiranog materijala
za ispis natpisa ili reklame sa slikom u željenom formatu (ovisno o formatu
printera).
6. SITOTISAK
Upoznati se s pojedinim dijelovima uređaja za sitotisak – vrste i rezolucije
lampi reflektornog uređaja,
uređaj za sušenje, dijelovi i funkcije tiskarskog stola.
Znati pravilno se služiti sa svim priborom i alatom te ga dobro održavati.
Naučiti sve faze rada te steći radnu brzinu, kreativnost, snalažljivost.
Znati na računalu izvršiti separacije boja ako je riječ o izradi filmova za
veći broj boja u slici predlošku
(otisku).
Uvježbati uredno i precizno tiskati u više boja i u većoj tiraži otisaka.
A) POJEDINI DIJELOVI UREĐAJA ZA SITOTISAK
Dijelovi reflektornog osvjetljivača i dijelovi funkcije tiskarskog stola i
sušila – demonstracije i vježbe.
B) IZRADA I FUNKCIJA PRIBORA ZA SITOTISAK, ODRŽAVANJE
Vježbe rada s različitim vrstama rakla, s navlakačem, posudicama za boje
itd.
C) SAMOSTALNO SVLADAVANJE SVIH FAZA RADA
Vježbe brzine, točnosti i kreativnosti u radu.
D) SAMOSTALNA PRIPREMA FILMOVA ZA VIŠE ŠABLONA (BOJA)
Vježbe rada na računalu – separacija boja i ispis svake pojedine laserskim
printerom u crnoj boji na
termofoliju ili paus papiru.
E) VJEŽBE TISKANJA U VEĆOJ TIRAŽI
Vježbe strpljivosti i stjecanja radnih navika, na ustrajnosti i dosljednosti
te radne koncentracije.
Razred: TREĆI
Ukupni fond sati: 64 (D2) + 640 (D3) =704
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeće)
Nastavni sadržaji
1. RUČNA IZRADA KLASIČNIH DEKORATIVNIH I MODERNIH PISMOSLIKARSKIH TEHNIKA
(PREMA
VLASTITOM AFINITETU)
Samostalno i timski izraditi složeniju zidnu dekoraciju ili natpis većih
dimenzija ručno, u više boja, tonova
i nijansi.
Samostalan odabir medija za izvedbu plošnog natpisa ili reklame na nekoj
podlozi. Kreativnost i cjelovito
znanje u zakonitostima dizajniranja reklame ili natpisa (rad na računalu,
npr. u grafičkom programu kao
što je Ilustrator ili Corel).
Samostalno dizajnirati i izvesti reklamu od trodimenzionalnih neonskih
plastičnih slova ili metalnih slova.
Steći znanja o listićima metala i alatima za izradu natpisa, znati
pripremiti podlogu za pozlatu ili nabaviti
već gotovu adekvatnu podlogu.
Steći znanja o mat pozlati i posrebrivanju i o sjajnoj pozlati i
posrebrivanju na staklu i umjetnim
materijalima. Znati raditi s metalnim efektima i broncom.
A) IZRADA SLOŽENE ZIDNE SLIKE (REPLIKE) POZNATOG SLIKARA, GRAFIČARA ILI
DIZAJNERA
Vježbe samostalnog ili timskog rada na većoj zidnoj plohi. Vježbe
dosljednosti i inzistiranja na umjetničkoj
kvaliteti.
B) IZRADA SLOŽENIH NATPISA S PUNO TEKSTA (SA ILI BEZ ILUSTRACIJE) NA PLOČAMA
OD
RAZNIH VRSTA MATERIJALA
Vježbe dizajniranja i izvedbe složenijih natpisa akcentiranjem važnih
dijelova teksta (bojom, veličinom,
oblikom). Samostalan odabir tehnike, materijala ili kombinacije tehnika.
C) USAVRŠAVANJE IZRADE NATPISA I REKLAMA OD RELJEFNIH SLOVA
Vježbe izrade natpisa od trodimenzionalnih plastičnih ili metalnih slova.
Inzistiranje na što kvalitetnijem
dizajnu i većoj samostalnosti, originalnosti i sigurnosti pri izvedbi.
D) IZRADA NATPISA POZLATOM
Vježbe pripreme podloge za pozlatu. Vježbe stavljanja listića metala. Vježbe
mat pozlate i posrebrivanja
emajliranim površinama, raznim vrstama metala, stakla, umjetnim materijalima
i na papiru. Vježbe
stjecanja teoretskog i praktičnog znanja o sjajnoj pozlati i posrebrivanju
na staklu i umjetnim materijalima.
Vježbe izrade natpisa s metalnim efektima i broncom.
2. REKLAMNA ELEKTRONIKA
Upoznati priključke za žarulje, svjetiljke, osnovu sklopa, tandem sklopa i
dno sklopa, upoznati svjetiljku s
niskim naponom, sklopku za žmiganje, polipom sklopku, sklopku za složeni
tekst, elektronsko mijenjanje
boja, elektronsko programirano uključivanje. Upoznati vrste pogrešaka pri
naponu i struje i pravila
sigurnosti na radu s električnom strujom. Upoznati VDE 0100, zaštitne mjere
bez zaštitnih vodiča, izolator,
zaštitni mali napon, zaštitno odvajanje, zaštitne mjere sa zaštitnim
vodičima, funkciju nultog vodiča u
trofaznoj struji, nula-uzemljenje. Upoznati VDE 0128, ograničenje napona,
struje i učinka, vrste kablova.
A) REKLAMNA ELEKTRONIKA I DIZAJN NEONSKE REKLAME
Vježbe sastavljanja metalne konstrukcije za neonsku reklamu. Vježbe
demonstracija i upoznavanja svih
vrsta priključaka, žarulje, svjetiljke, tandem sklopa i vrste sklopki s
različitim efektima, osvjetljenja i boja
osvjetljenja. Upoznavanje pogrešaka pri radu s naponom i pravila zaštite na
radu. Upoznati funkciju vodiča
u trofaznoj struji, ograničenje napona i struje, vrste kablova itd.
Samostalno dizajnirati i izraditi vanjski oblik i izgled reklame od
transparentnog pleksi stakla u bojama ili
uz dodatnu pomoć lijepljenja samoljepive folije (slova ili ispisanih slika)
te šabloniranja natpisa.
3. SITOTISAK
Steći znanja u izradama raznih vrsta šablona, osobito fotošablona. Steći
znanja o funkciji senzibilizatora
u fotosenzibilnoj emulziji i vrstama fotosenzibilne emulzije. Steći vještinu
preciznog otiskivanja detaljnih
otisaka u više boja i miješanje boja za otiskivanje u željene tonove i
nijanse. Upoznati se s izradom
dijapozitiva – negativa, uređajem za fotoslog. Vršiti probe osvjetljavanja
određeni broj minuta s obzirom na
faktor gustoće sita, rezolucije lampi i vrste fotosenzibilne emulzije.
Naučiti temeljito očistiti svilu i sintetsku
svilu i održavati sita, te steći teoretska znanja o napinjanju svile na
sito.
A) SITOTISAK – SLOŽENIJE VJEŽBE
Minuciozne vježbe izrade različitih vrsta šablona, preciznijeg miješanja
boja, tonova i nijansi te preciznijeg
otiskivanja. Vježbe samostalnog osvjetljavanja fotosenzibilne emulzije kroz
zaštitni film – probe. Vježbe
temeljitijeg poznavanja tehnologije, osobito čišćenja svile. Tiskanje na
uporabne predmete.
4. DIZAJN I KOMPJUTORSKA IZRADA NATPISA I REKLAME
Upoznati učenike s poviješću dizajna i osnovnim stilovima. Napraviti repliku
nekog poznatog dizajnerskog
rješenja – uvećanjem crteža uz pomoć mreže, vjerodostojnim imitiranjem
obojenja u tonu i nijansama.
Svladati vježbu redizajna zadanog uzorka ručno ili na računalu.
Osvijestiti povezanost suvremene pismoslikarske struke s grafičkom
umjetnošću i računalstvom i to na
čvrstim temeljima znanja iz tehnologije i zanatstva. Samostalno stilizirati
vegetabilne, zoomorfne,
antropomorfne oblike. Samostalno dizajnirati ilustraciju ili apstraktni
znak. Naučiti služiti se fotografskim
aparatom i računalom, osobito vladati bar jednim grafičkim programom.
Osvijestiti važnost posjećivanja
izložaba i praćenja događaja na sceni suvremenog dizajna (preko časopisa,
publikacija, Interneta itd.)
Osvijestiti da računalska izrada natpisa i reklama pruža najšire mogućnosti.
Ispis omogućava reprodukciju
skeniranih fotografija, slika i gotovih dizajnerskih rješenja u različitim
dimenzijama i na različitim
materijalima (ovisno o mogućnosti i dimenzijama printera).
Spoznati da je izrezivanje slova ploterom brže i ekonomičnije, ali da ne
isključuje manualni i intelektualni
osjećaj za likovnost.
A) KLASIČNO (RUČNO) DIZAJNIRANJE
Skicama, crtežima, slikanjem, kolažiranjem, komponiranjem i rekomponiranjem
reprodukcija, fragmenata,
kopija, fotografija itd.
B) DIZAJN NA RAČUNALU
Vježbe odabira fonta slova, vježbe preoblikovanja fonta na računalu, vježbe
dizajniranja i redizajniranja
već gotovih logotipa i znakova, piktograma i ideograma. Komponiranje
ilustracije uz tekst. Vježbe
stilizacije. Komponiranje cjeline i marginiranje kadra. Vježbe odabira boja
s obzirom na međusobne
odnose te simbolički i psihološki učinak boja.
Priprema za izvođenje idejnog projekta za završni stručni rad.
C) ISPIS
Vježbe dizajniranja na računalu u nekom od grafičkih programa. Ispis gotovih
natpisa i reklama na razne
vrste papira, tkanina i vodootpornih materijala.
D) PLOTANJE
Vježbe dizajniranja slova i odabira već gotovih fontova. Uvećanje ispisa na
željenu veličinu i plotanje.
Apliciranje izrezanih slova na podlogu.
METODIČKE NAPOMENE:
U nastavi prakse u školi i radnom procesu učenici trebaju povezati sva
područja specifične struke –
zanatstvo, tehnologiju, zakonitosti likovne umjetnosti i dizajna te rad na
računalu. Važno je da učenici
dovrše sve započete vježbe na tehnološkim vježbama i tehnologiji zanimanja,
a u međusobnom dogovoru
profesora i učenika. Nastavne metode: vježbe, predavanja, demonstracije,
terenska nastava, ocjenjivanje
vježbi i provjera znanja.
OBAVEZE UČENIKA:
Učenici su dužni odraditi određeni broj sati praktične nastave u školi i kod
poslodavaca, a izostanke
opravdati i nadoknaditi. Također, učenik treba voditi dnevnik rada i
odgovorno se odnositi prema struci,
profesorima i poslodavcima.
LITERATURA:
Stručni priručnici iz pojedinih pismoslikarskih područja, publikacije i
časopisi s primjerima suvremenog
dizajna i reklamne umjetnosti.
7. ISPITNI KATALOG POMOĆNIČKOG ILI ZAVRŠNOG ISPITA
Cilj završnog / pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao
vještine i stručno teorijska znanja
utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u
zanimanju.
Stručni dio završnog / pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i
stručno-teorijskog dijela kojima se
provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje
poslova zanimanja. Praktični dio
ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i
laboratorijske / praktične vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim
katalogom navode se po predmetima
osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te
daje tablični pregled sadržaja iz
kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava kojima
se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnoga / pomoćničkog ispita
Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu
završnog/pomoćničkog dijela ispita
provodi se:
1. izradom ispitnoga uratka
Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera
zaštite na radu i zaštite okoliša
te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka
tijekom izrade praktične
zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki
postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20
Kvaliteta i točnost izrade
0-20
Estetski izgled uratka
0-10
Primjena mjera za rad na siguran način
0-15
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10
Racionalna uporaba energije
0-10
Racionalna uporaba materijala
0-10
Točnost mjernih rezultata
0-15
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno
mjerenje temeljem bodovne
ljestvice:
92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )
81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )
67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )
50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )
0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )
Stručno-teorijski dio ispita
Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se
pismeno, odnosno usmeno.
Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno
teorijski dio
završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih
bodova ima pravo polagati
usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na
popravni ispit iz
stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je
na pismenom dijelu ispita postigao
manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za
obavljanje praktičnih radnji u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za
stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i
zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:
- osnovne pojmove i definicije
- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje
- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od
ukupnog broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u
najvećoj mjeri biti objektivnoga
tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme
ili tablice, pronaći određenu
grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti
sastavne dijelove i drugo. Treba
izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji
potreba za opisivanjem nekog
posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u
pitanje objektivnog tipa tako da se
sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija,
potrebnog alata i pribora. To se može
postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time
se učeniku olakšava da bolje
pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost
ocjenjivanja.
Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i
crteže na kojima učenik treba
pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su
dobrodošli i onda kada se od učenika traži
da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na
ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava
komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od
učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica.
Ako treba provjeriti znanje
spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba
dodati učenik. Time se pomaže
učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se
bitno, tj. znanje spajanja.
Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz
uporabu dopuštenoga pribora
za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih
materijala. Ocjenjivanje se obavlja
prema ovoj ljestvici:
90 – 100
odličan (5)
80 – 89
vrlo dobar (4)
70 – 79
dobar (3)
61 – 69
dovoljan (2)
30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita
0 – 29
nedovoljan (1)
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih
naučnik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što
više koristiti sheme, crteže i
fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te
materijalne primjere i modele
različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno
da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.
7. 1. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Ispitni cilj: Na ispitu se provjerava učenikovo poznavanje ekoloških
zaštitnih mjera te mjera osobne zaštite,
okoline i sigurnosti pri radu. Provjerava se sposobnost iščitavanja tehničke
dokumentacije, izračun
materijala i obavljenih radova. Osim toga, učenik mora poznavati razne vrste
alata, strojeva i materijala
kao i podloga za uspješno izvođenje posla. Potrebno je poznavati i
tehnološke postupke za pripremu i
završno obojenje te posjedovati stručna teoretska znanja za izvođenje
klasičnih dekorativnih
pismoslikarskih radova, a osobito znanja iz tehnologije izvođenja suvremenih
natpisa i reklama kao što su
natpisi ispisani na računalu, suvremena reljefna reklamna slova itd. Također
treba pokazati znanja
potrebna za osuvremenjavanje svih klasičnih pismoslikarskih tehnika uz pomoć
suvremenih materijala i
rada na računalu te veze sa suvremenim dizajnom (likovnom umjetnošću) i
elektronikom. Učenik treba
znati izraditi svjetleću reklamu i pano te imati osnovna znanja o
tehnologiji i tehnici sitotiska.
Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva
1. OSNOVE ZAŠTITE PRI RADU I OPASNOSTI NA RADNOM MJESTU
Učenik mora znati objasniti koje su to osnovne mjere zaštite te na koje
opasnosti nailazi pri radu. Mora
poznavati različite vrste opasnosti pri radu u pismoslikarskoj struci kao
što su npr. opasnosti od
isparavanja otrovnih tvari, opasnosti od udisanja prašine, opasnosti od
zapaljivih tvari, opasnosti od rada
na visini itd. Treba biti upoznat s nužnošću korištenja zaštitne odjeće,
zaštitnih rukavica i zaštitnih maski u
pojedinim vrstama poslova te s načinima postupanja prilikom nesreće na radu
– pružanje prve pomoći.
Dijapozitivi, priručnici, sheme s prikazima.
2. ORGANIZACIJA RADILIŠTA
Treba znati objasniti ustroj i organizaciju radilišta. Poznavati način
distribucije i podjele posla te biti
upoznat s dužnostima i pravima djelatnika u radnom procesu.
Priručnici, sheme i tablice normativa.
3. IZRAČUN VRIJEDNOSTI OBAVLJENOG POSLA I MATERIJALA
Učenik mora na praktičnom primjeru napraviti kalkulaciju o obavljenom poslu
i potrošenom materijalu.
Mora znati stručne vrijednosti specifičnih koeficijenata pri izračunu (npr.
izračun postupnog računa,
izračun kamatnog računa itd.). Treba biti informiran o različitim cijenama
potrošnog materijala na
suvremenom tržištu.
Tablice normativa, kalkulator, slike i katalozi.
4. ODNOSI SA STRANKAMA
Učenik treba opisati način komuniciranja i odnos prema strankama i
naručiteljima posla u svim bitnim
etičkim i moralnim aspektima.
Katalozi i sheme.
5. ZNANJA O ALATIMA, POMOĆNIM ALATIMA, RADNIM SPRAVAMA I STROJEVIMA
Učenik treba poznavati sve potrebne alate i strojeve u pismoslikarskoj
struci. Mora znati podjelu na
osnovne alate, pomoćne alate te strojeve u struci. Treba opisati svrhu
pojedinih alata i strojeva, njihovu
građu i način rukovanja te održavanja u ispravnom stanju.
Sheme, CD ROM, alati i strojevi, katalozi.
6. POZNAVANJE PODLOGA
Učenik treba znati sve o vrstama podloga na kojima se radi. Treba
razlikovati osnovnu podjelu na
anorganske i organske pismoslikarske podloge, mora znati opisati sastav,
svojstva, obradu i funkciju,
primjenjivost određene vrste podloge za natpis npr. mineralne podloge,
metalne podloge, drvene podloge,
podloge od umjetnih materijala, staklo, papir, tkanine, kožu, kamen itd.
Slike i tablice, CD ROM
7. POZNAVANJE MATERIJALA
Učenik treba poznavati vrstu i podrijetlo te upotrebnu vrijednost osnovnih
vezivnih i pomoćnih ličilačkih
materijala, a osobito specijalne vrste boja za razne pismoslikarske tehnike.
Mora poznavati različite vrste
pigmenata, veziva, kitova i masa za zaglađivanje kao i posebne materijale za
oslojavanje i obradu podloge
– njihov sastav, funkciju i primjenu. Treba biti upoznat sa suvremenim
materijalima u pismoslikarskoj i
soboslikarskoj struci, osobito onima koji su ekološki podobni. Također treba
biti upoznat s materijalima
primjenjivim za ispis i izrezivanje uz pomoć računala npr. razne vrste
samoljepivih folija, vodootpornih
materijala itd. Treba uočiti vezu materijala podloge i materijala s kojim se
izvodi natpis na podlozi.
Priručnici, katalozi
8. TEHNOLOGIJA IZVOĐENJA RADOVA
Učenik mora ponajprije poznavati osnovne mjere zaštite prostora rada. Treba
znati prepoznati vrste i
fizikalno stanje podloga i opisati potrebne predradnje za uspješno izvođenje
radova na različitim vrstama
podloga. Mora poznavati osnove elektronskih sklopova – izvedbene planove
priključaka za razne vrste
svjetala, priključke za žarulje, svjetiljke, osnovu sklopa i razne vrste
sklopki. Treba poznavati pojam
elektronskog mijenjanja boja i elektronskog programskog uključivanja.
Nadalje, učenik mora imati osnovna
znanja o tehnologiji izvođenja trodimenzionalnih neonskih slova ili kutija
od umjetnih materijala te o
ugradnji neonskih svjetiljki u takve sklopove. Treba poznavati osnove
tehnologije izvođenja
trodimenzionalnih reklamnih slova (rezanje, spajanje, lijevanje rastopljene
plastike u kalupe, instaliranje) od
raznih vrsta metala (rezanje, spajanje, instaliranje). Bitno je poznavanje
elemenata kompjutorske pripreme
na nekom od grafičkih programa osobito u Corelu i eventualno u nekom od
grafičkih programa kao što su
Adobe Photoshop ili Adobe Illustrator radi dizajna skice natpisa, te
korištenje računala za ispis natpisa i
natpisnih slika ili izrezivanje natpisnih slova i šablona od raznih vrsta
materijala. Učenik mora biti vješt u
prostoručnoj izvedbi klasičnih tehnika i poznavati tehnološki postupak
izvedbe slikane zidne dekoracije i
natpisa, ručnog izrezivanja šablona i reklamnih slova itd. Treba znati
objasniti vezu skice za natpis i
tehnološke izvedbe uratka. U sklopu toga treba pokazati znanja o osnovnim
likovnim elementima kao što
su boja, crta, kompozicija itd., te znati objasniti vezu suvremenog dizajna
s pismoslikarskom tehnologijom.
Shematski prikazi, CD ROM, projekcije, priručnik i katalozi materijala,
literatura iz područja likovne
umjetnosti i dizajna
7. 2. PRAKTIČNI RAD
Praktični dio završnog ispita može trajati do 35 sati, a izvodi se u dva
oblika:
- radne probe
- praktični uradak.
Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja
i vještina iz područja koja
pripadaju tehnologiji zanimanja, a izvode se kod obrtnika ili u praktikumima
obrtničkih škola ili tehnološkim
centrima.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja:
- probe priprema zidnih površina interijera i eksterijera za izvedbu natpisa
te provjera ispravnosti
potrebnog alata, pribora i strojeva za izradu naliča na mineralnoj podlozi i
provjera adekvatnih boja
(količine za izvedbu natpisa u skladu s tonskom skicom)
- probe priprema metalnih drvenih, umjetnih i raznih vrsta organskih podloga
za izvođenje natpisa i
provjera ispravnosti potrebnog pribora, alata, strojeva i materijala
- probne vježbe ručnog ili računalnog izrezivanja slova i šablona u
određenom materijalu
- probe šabloniranja različitim vrstama šablona i različitim vrstama boja i
uređaja za šabloniranje
- tehnološke probe u sitotisku, probe s raznim vrstama boja, probe otisaka
više boja i na raznim
vrstama podloga.
Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru
znanja i vještina s područja bitnih za
zanimanje, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je učenik bio na
naukovanju, u školskim
radionicama obrtničkih škola ili na drugom propisanom mjestu.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja:
- priprema mineralne podloge za izvedbu natpisa i izvedba natpisa na
mineralnoj podlozi ručnim
slikanjem
- priprema metalne podloge za izvedbu natpisa
- priprema drvene podloge za izvedbu natpisa
- priprema ostalih organskih, anorganskih i umjetnih vrsta podloga za
natpise
- izvedba natpisa šabloniranjem
- izvedba natpisa lijepljenjem slova od samoljepive folije na razne vrste
podloga
- izvedba natpisa izradom trodimenzionalnih metalnih slova
- izrada natpisa izradom trodimenzionalnih pleksi natpisnih slova s
ugrađenim neonskim svjetlima
- izvedba svjetleće reklame i panoa raznih vrsta
- izvedba natpisa u tehnici sitotiska
- izvedba natpisa i reklamne slike ispisom uz pomoć računala ili
izrezivanjem reklamnih slova uz
pomoć računala.
Ispitni cilj:
Utvrditi učenikova praktična znanja i vještine u realnim okolnostima pri
izradi završnog rada – reklame,
natpisa ili svjetlećeg panoa. Provjeriti njegovo poznavanje tehnoloških
zahvata u praktičnoj primjeni i
likovnih zakonitosti u dizajnu uratka.
Način provjere znanja i umijeća:
Učenik u zadanom roku od najmanje 35 sati treba izraditi reklamu,
dekorativni natpis ili svjetleću reklamu
sa svim potrebnim predradnjama. Pri tome treba potrošiti optimalnu količinu
materijala, a pri radu se mora
pridržavati svih ekoloških mjera pri zbrinjavanju otpada te osobnih mjera
zaštite pri radu.
Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva
1. OSNOVNE MJERE ZAŠTITE
Učenik mora znati zaštititi radnu okolinu u kojoj radi, pridržavati se
osobnih sigurnosnih mjera zaštite i
koristiti potrebna zaštitna odijela, rukavice i prema potrebi zaštitne
maske.
Zaštitne folije, radno odijelo, rukavice, naočale i priručna maska.
2. PRIPREMA PODLOGE
Učenik treba temeljito pripremiti mineralne, drvene, metalne ili umjetne
podloge u svim fazama od
čišćenja, mjerenja, rezanja, impregniranja ili stavljanja završnog naliča
adekvatnim bojama provjerene
kvalitete, kompatibilnosti i s točnim proračunom potrebne količine
materijala.
Ljestve, lopatice, strugači, rezači, ravnala.
3. PRIPREMNI RADOVI
Učenik mora izraditi idejnu i tonsku skicu za izvedbu natpisa ili reklame,
isprobati kvalitetu, adekvatnost i
kompatibilnost materijala, podloge i natpisa, međusobne reakcije tih
materijala i proračunati potrebnu
količinu svih potrebnih materijala. Kod idejne skice bitno je komponiranje
teksta i ilustracije u zadani
format te odabir i usklađivanje boja. U pripremne radove još spada odabir
svih potrebnih pribora, alata i
strojeva za izvođenje radova te provjera njihove ispravnosti i probe
pravilnog korištenja.
Kistovi, crtaći pribor, slikarski pribor, pribor za mjerenje, crtaći stol,
računalo.
4. IZVOĐENJE RADA
Učenik mora prema odabranom predlošku ili samostalno dizajniranoj skici i
tonskoj skici izvesti natpis ili
reklamu u određenom mediju i u određenom vremenu, a prema zahtjevima
reklamnog zadatka. Mora se
pridržavati osnovnih likovnih i dizajnerskih zakonitosti u izvedbi uratka u
skladu sa skicom. Rad mora biti
temeljito izveden, uredan i dosljedan od pripremnih faza do finalnog
proizvoda.
Kistovi, četke, pismoslikarska palica, ličilačka ravnala, disperzne i dr.
vrste boja, lakovi, ljepila, lemilice,
metalne konstrukcije, pribor, uređaji i materijal za sitotisak, samoljepive
folije, dijelovi elektronskog sklopa,
materijali za šablone i šabloniranje itd.
Metodičke napomene:
Teoretska znanja iz predmeta Tehnologije zanimanja trebalo bi provjeriti
pismenim i usmenim putem.
Pri izvedbi praktičnog rada nužne su radne probe radi isprobavanja
materijala, alata i prostorno -
vremenskih i materijalnih uvjeta za izvođenje uratka. Praktičan rad učenik
bi trebao kratko pismeno
elaborirati.
8. Prijelazne i završne odredbe
Program obrazovanja za zanimanje pismoslikar koji se ostvaruje na osnovi
ovog nastavnog plana i
programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će
postupno zamijeniti dosadašnje
obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno
zanimanje.
Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku
godinu u program za
zanimanje pismoslikar obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i
programom.
Učenici koji su se upisali u program za zanimanje pismoslikar ranijih
godina, nastavljaju školovanje po
programu koji su upisali.
Ovaj nastavni plan i program za zanimanje pismoslikar primjenjuje se od 1.
rujna 2003. godine.
|