POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
Novo u ponudi za poduzetnike: samostalna izrada web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć našeg CMS-a. Moderni dizajni za Vašu web stranice. Korištenje administracije slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija te ostvarite svoju prvu web stranicu u trenu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica predstavlja prilagođavanje web stranice svim uređajima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve stranice. SEO optimizacija će omogućiti vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama (poput Google-a) za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna podrška za internet marketing...
Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo razloga zašto bi trebali imati web stranice:
Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama u bilo koje vrijeme.
Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.
Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.
Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, mailing lista, chatova, foruma, društvenih mreža...
Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.
Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.
Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoj marketing.
Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.
(1) Ovim se Zakonom uređuje zaštita zdravlja životinja, provedba mjera
veterinarskog javnog zdravstva, unapređivanje reprodukcije životinja,
veterinarska zaštita okoliša, ustroj i provedba zaštite zdravlja životinja,
ustroj veterinarske inspekcije i druga pitanja bitna za veterinarstvo.
(2) Ustroj i provedba zaštite zdravlja životinja te provedba mjera
veterinarskog javnog zdravstva od interesa su za Republiku Hrvatsku.IzmjeneNastavak
Članak 2.
U ovom Zakonu pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. Životinje - kopitari (konji, magarci, mazge i mule), papkari (goveda,
ovce, koze i svinje), perad (kokoši, pure, guske, patke i druga domaća perad
i pernata divljač), ukrasne i egzotične ptice i životinje, psi, mačke,
kunići, pčele, dudov svilac, ribe, rakovi, žabe, puževi, drugi mekušci,
školjke, ježinci, kornjače, pijavice, divljač, zvijeri i laboratorijske
životinje.
2. Životinje za klanje - kopitari, papkari, perad, kunići te divljač iz
uzgajališta, meso kojih je namijenjeno za prehranu ljudi.
3. Životinjski proizvodi - mesni i riblji proizvodi i proizvodi životinjskog
podrijetla namijenjeni prehrani ljudi, hranidbi životinja, za farmaceutsku
uporabu, za industrijsku uporabu, ili uporabu u poljodjelstvu:
a) proizvodi životinjskog podrijetla namijenjeni prehrani ljudi jesu
sastavni dijelovi životinjskog tijela u sirovom i prerađenom stanju
namijenjeni za prehranu ljudi, mlijeko, jaja i proizvodi od mlijeka i jaja i
med (namirnice životinjskog podrijetla),
b) meso je bilo koji jestivi dio trupa životinje za klanje i jestivi
nusproizvodi klanja,
c) proizvodi životinjskog podrijetla namijenjeni hranidbi životinja: mesno
brašno, riblje brašno, koštano brašno, jetreno brašno, krvno brašno, brašno
od perja i drugi životinjski proizvodi kao i hrana za životinje koja u svom
sastavu sadrži životinjske proizvode,
d) proizvodi životinjskog podrijetla namijenjeni industrijskoj uporabi:
sirova koža, krzno, vuna, dlaka, čekinje, perje, papci, kosti, rogovi, krv,
crijeva i drugi proizvodi životinjskog podrijetla kada su namijenjeni
industrijskoj uporabi,
e) proizvodi životinjskog podrijetla namijenjeni farmaceutskoj uporabi:
organi, žlijezde, životinjsko tkivo i tjelesne tekućine, koji se koriste u
pripremi farmaceutskih proizvoda.
4. Konfiskat - životinjski proizvod koji je veterinarsko-zdravstvenim
pregledom ocijenjen zdravstveno neispravnim.
5. Životinjski proizvod namijenjen utilizaciji - konfiskat, određeni
nejestivi nusproizvodi klanja, te valionički otpaci.
6. Otpadna životinjska tvar - tekući i kruti gnoj i stajnjak.
7. Uvjetno grlo - životinja ili skupina istovrsnih životinja težine 500
kilograma.
8. Klaonica - objekt koji se rabi za klanje životinja u skladu s odredbama
ovoga Zakona.
9. Rezidua - ostatak tvari s farmakološkim djelovanjem, ostatak njihovih
metabolita i drugih tvari koje se prenose na životinjske proizvode i mogu
biti škodljive za ljudsko zdravlje.
10. Službeni uzorak - uzorak uzet prema propisanom postupku tijekom
inspekcije životinja i životinjskih proizvoda, te provedbe mjera radi
zaštite zdravlja životinja, mjera za otkrivanje, sprečavanje, suzbijanje i
iskorjenjivanje zaraznih bolesti.
11. Epizootiološko područje - Epizootiološka jedinica. Epizootiološko
područje je područje županije odnosno Grada Zagreba, a epizootiološka
jedinica je područje općine, odnosno grada.
12. Posjednik životinje - svaka pravna ili fizička osoba koja je kao
vlasnik, korisnik ili čuvar, izravno odgovorna za zdravlje i dobrobit
životinje.
13. Zaštita zdravlja životinja - zaštita od zaraznih i nametničkih bolesti
utvrđenih ovim Zakonom, suzbijanje bolesti zajedničkih ljudima i životinjama
(u daljnjem tekstu: zoonoze), i zaštita od drugih zaraznih, nametničkih i
organskih bolesti.
14. Veterinarski ured - područna jedinica Ministarstva poljoprivrede i
šumarstva osnovana za obavljanje određenih upravnih, inspekcijskih i drugih
stručnih poslova iz područja veterinarstva u županijama, odnosno Gradu
Zagrebu.
15. Ministarstvo, odnosno ministar - Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva,
odnosno ministar poljoprivrede i šumarstva.
16. Utilizacija - dozvoljeni postupak neškodljivog iskorištenja lešina,
konfiskata, određenih nejestivih nusproizvoda klanja, rasijecanja, obrade i
prerade mesa, ribe, divljači, mlijeka, jaja, meda, preradom u proizvode
namijenjene hranidbi životinja ili industrijskoj uporabi koja se obavlja u
odobrenim objektima za utilizaciju.
17. Neškodljivo uklanjanje - propisani postupak neškodljivog uklanjanja
lešina, konfiskata, određenih nejestivih nusproizvoda klanja, rasijecanja,
obrade i prerade mesa, ribe, divljači, mlijeka, jaja, meda i životinjskih
proizvoda namijenjenih hranidbi životinja ili industrijskoj upotrebi, kada
se iz veterinarsko-zdravstvenih razloga i zaštite zdravlja ljudi, ne smiju
ili se ne mogu iskoristiti daljom preradom, a koji se obavlja u odobrenim
objektima za neškodljivo uklanjanje, zakapanjem u stočnim grobljima, jamama
grobnicama ili spaljivanjem.
18. Uprava - Uprava za veterinarstvo u sastavu Ministarstva.
19. Ravnatelj - ravnatelj Uprave.
20. Monitoring - sustavno praćenje: zaraznih bolesti životinja; onečišćivača
u stočnoj hrani, izlučevinama i tjelesnim tekućinama životinja, njihovim
tkivima i organima te u proizvodima životinjskog podrijetla namijenjenim
prehrani ljudi; korištenjem utvrđenih načina odabira uzoraka i
dijagnostičkih i analitičkih postupaka.
21. Veterinarsko javno zdravstvo - obuhvaća poslove iz djelokruga inspekcije
životinja i životinjskih proizvoda te veterinarske zaštite okoliša, a koji
su izravno ili neizravno u ulozi zaštite zdravlja ljudi od zoonoza, od
bolesti i škodljivih rezidua, koje se namirnicama životinjskog podrijetla
mogu prenijeti na ljude (alimentarne infekcije i intoksikacije) te drugih
bolesti koje mogu ugroziti zdravlje ljudi.
22. Veterinarska zaštita okoliša - postupci, uvjeti i mjere koje je
potrebito poduzimati tijekom uzgoja, držanja, rukovanja i zaštite zdravlja
životinja; tijekom obrade, prerade, pohrane i prometa životinjskih proizvoda
i utilizacije lešina, konfiskata, nejestivih nusproizvoda klanja te otpadnih
životinjskih tvari; čija je svrha sprečavanje onečišćenja okoliša.
Članak 3.
(1) Veterinarstvo, u smislu ovoga Zakona, je zaštita zdravlja životinja,
suzbijanje zoonoza, osiguravanje zdravstveno ispravnih i neškodljivih
proizvoda životinjskoga podrijetla te drugi poslovi veterinarskog javnog
zdravstva, promicanje reprodukcije životinja i veterinarska zaštita okoliša
(u daljnjem tekstu: veterinarska djelatnost).
(2) Djelatnost iz stavka 1. ovoga članka mogu obavljati fizičke i pravne
osobe pod uvjetima i na način propisanim ovim Zakonom.
(3) Pojedine poslove iz stavka 1. ovoga članka, mogu obavljati samo pravne
osobe, koje ispunjavaju posebne uvjete, na temelju ovlasti Uprave (u
daljnjem tekstu: ovlaštene veterinarske organizacije).
Članak 4.
(1) Inspekcija životinja i životinjskih proizvoda, u smislu ovoga Zakona, je
veterinarsko-zdravstveni pregled, kontrola i nadzor, koji se provode nad
životinjama, životinjskim proizvodima, životinjskim sjemenom i oplođenim
jajnim stanicama, objektima, opremom i sredstvima, radi zaštite zdravlja
ljudi i životinja, veterinarske zaštite dobrobiti životinja, odnosno radi
utvrđivanja zdravstvenog stanja životinja i zdravstvene ispravnosti
životinjskih proizvoda, koji mogu biti prijenosnici zaraznih bolesti ljudi i
životinja ili na drugi način ugroziti njihovo zdravlje.
(2) Inspekcija iz stavka 1. ovoga članka, odnosi se na sredstva i uvjete
prijevoza, utvrđivanje identiteta i mjesta podrijetla životinja, uzimanje
službenih uzoraka te na laboratorijske pretrage.
(3) Inspekcija iz stavka 1. i 2. ovoga članka provodi se u skladu s
odredbama ovoga Zakona te pravilima struke i znanosti.
Članak 5.
(1) Fizičke i pravne osobe koje obavljaju djelatnost iz članka 3. stavka 1.
ovoga Zakona, dužne su na zahtjev posjednika životinje pružiti odgovarajuću
veterinarsku uslugu.
(2) Posjednici životinja obvezni su provoditi mjere za otkrivanje,
sprečavanje, suzbijanje i iskorjenjivanje zaraznih bolesti na način i u
rokovima utvrđenim ovim Zakonom te skrbiti o zdravlju i dobrobiti životinja.
II. Zaštita zdravlja životinja
1. Mjere zaštite zdravlja životinja
Članak 6.
Zaštita zdravlja životinja provodi se radi osiguranja uzgoja i proizvodnje
zdravih životinja, higijenski i zdravstveno ispravnih životinjskih
proizvoda, zaštite ljudi od zoonoza, te osiguranja dobrobiti životinja i
veterinarske zaštite okoliša.
Članak 7.
Mjere zaštite zdravlja životinja, u smislu ovoga Zakona, jesu:
1. provedba mjera za otkrivanje, sprečavanje pojave, suzbijanje i
iskorjenjivanje zaraznih i nametničkih bolesti,
2. suzbijanje zoonoza,
3. zaštita životinja od drugih zaraznih i nezaraznih bolesti,
4. sprečavanje i otkrivanje onečišćenja životinja i životinjskih proizvoda
onečišćivačima biološkog i kemijskog podrijetla,
5. liječenje oboljelih životinja, obavljanje kirurških zahvata na
životinjama i drugih poslova vezanih uz zdravstvenu zaštitu životinja,
6. osiguravanje pravilnog razmnožavanja životinja, sprečavanje poremećaja
plodnosti, liječenje neplodnosti životinja, sprečavanje i liječenje uzgojnih
bolesti te bolesti podmlatka životinja,
7. provedba mjera zdravstvene zaštite pri dobijanju i pripremi sjemena za
umjetno osjemenjivanje, dobijanju i presađivanju oplođenih jajnih stanica i
embrija, pohrani i raspodjeli sjemena za umjetno osjemenjivanje i oplođenih
jajnih stanica i embrija te umjetno osjemenjivanje životinja, sprečavanje i
otkrivanje nasljednih bolesti životinja.
8. osiguravanje zoohigijenskih i drugih veterinarsko-zdravstvenih uvjeta
uzgoja i korištenja životinja i očuvanje zdravlja i pravilne hranidbe
životinja,
9. veterinarska zaštita dobrobiti životinja,
10. opskrba veterinarskim lijekovima i pomoćnim ljekovitim sredstvima pri
izravnom pružanju usluga zaštite zdravlja životinja,
11. obavljanje trgovine veterinarskim lijekovima na malo,
12. dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija te radiološka dekontaminacija
životinja, i životinjskih proizvoda, zemljišta, objekata, opreme i drugih
predmeta,
13. veterinarska zaštita okoliša u svezi sa: zaštitom zdravlja životinja u
primjeni veterinarskih farmakoloških sredstava; uzgojem i držanjem životinja
i mogućih negativnih utjecaja na okoliš; obradbom, preradbom, pohranom i
prometom životinjskih proizvoda te utilizacijom lešina, konfiskata,
nejestivih nusproizvoda klanja i otpadnih životinjskih tvari,
14. veterinarsko-stočarsko prosvjećivanje.
2. Zaštita životinja od zaraznih bolesti
a) Zarazne bolesti
Članak 8.
Zarazne bolesti životinja, čije je sprečavanje i suzbijanje od interesa za
Republiku Hrvatsku, u smislu ovoga Zakona jesu:
A. OSOBITO OPASNE ZARAZNE BOLESTI
1. afrička svinjska kuga Pestis africana suum
2. bolest kvrgave kože Lumpy skin disease
3. bolest plavog jezika Bluetongue
4. goveđa kuga Pestis bovina (Rinderpest)
5. groznica riftske doline Rift Valley fever
6. klasična svinjska kuga Pestis suum
7. konjska kuga Pestis equorum
8. kuga malih preživača Peste des petitis ruminants
9. kuga peradi Pestis avium
10. newcastleska bolest Morbus Newcastle
(Newcastle disease)
11. ovčje boginje i kozje boginje Variola ovina et variola
caprina
12. slinavka i šap Aphthae epizooticae
13. vezikularna bolest svinja Morbus vesicularis
(enterovirus) suum
U slučaju pojave koje druge zarazne bolesti, odnosno bolesti čiji uzrok još
nije utvrđen, a koja se brzo širi i može ugroziti zdravlje životinja u
Republici Hrvatskoj, ravnatelj može odrediti da se za zaštitu od takve
bolesti primjenjuje sve ili pojedine mjere propisane ovim Zakonom.
Članak 10.
(1) Epizootija, u smislu ovoga Zakona, je pojava oboljenja ili uginuća većeg
broja životinja od neke zarazne bolesti, koja je neuobičajena po broju
slučajeva, vremenu i mjestu pojavljivanja ili zahvaćenoj vrsti životinja,
kao i povećana učestalost oboljenja ili uginuća čiji je uzrok privremeno
neutvrđen.
(2) Zaraženo područje, u smislu ovoga Zakona, je područje na kojem postoji
jedan ili više izvora zaraze. Zaraženo područje određuje se u promjeru od
najmanje 20 kilometara oko žarišta zaraze, ovisno o konfiguraciji terena,
biološkim čimbenicima i načinu uzgoja životinja.
(3) Ugroženo područje, u smislu ovoga Zakona, je područje na koje se može
prenijeti zarazna bolest iz zaraženog područja i na kojem postoje uvjeti za
širenje zarazne bolesti.
b) Mjere za otkrivanje i sprečavanje pojave zarazne bolesti
Članak 11.
(1) Radi otkrivanja i sprečavanja pojave zaraznih bolesti, ovisno o njenoj
naravi i razini opasnosti ministar može narediti jednu ili više od sljedećih
mjera:
1. zaštitna cijepljenja,
2. dijagnostičke i druge pretrage,
3. utvrđivanje uzroka oboljenja i uginuća,
4. eutanaziju u dijagnostičke svrhe,
5. laboratorijsku pretragu sirovih koža na bedrenicu,
6. laboratorijsku pretragu vode,
7. laboratorijsku pretragu životinjske hrane u proizvodnji,
8. dezinfekciju, dezinsekciju i deratizaciju,
9. provedbu zoohigijenskih, zootehničkih i izolacijskih mjera,
10. inspekciju životinja i životinjskih proizvoda u proizvodnji i prometu,
11. inspekciju životinja na sajmovima, tržnicama, dogonima, izložbama,
aukcijama, burzama i športskim natjecanjima,
12. inspekciju objekata za uzgoj i smještaj životinja,
13. inspekciju sredstava i uvjeta za prijevoz životinja i životinjskih
proizvoda,
14. inspekciju objekata za klanje životinja, obradu, preradu, pohranu i
promet životinjskih proizvoda,
15. sakupljanje i neškodljivo uklanjanje lešina, konfiskata i nusproizvoda
klanja,
16. inspekciju proizvodnje, prometa, uporabe i pohrane sjemena za umjetno
osjemenjivanje i oplođenih jajnih stanica,
17. posebno označivanje životinja,
18. posebne uvjete, ograničenje ili zabranu uvoza i provoza životinja i
životinjskih proizvoda,
19. ograničenje ili zabranu kretanja životinja i ljudi,
20. inspekciju zdravstvene ispravnosti životinjske hrane u proizvodnji,
prometu i uporabi,
21. podučavanje posjednika životinja.
(2) U slučaju potrebe, osim mjera iz stavka 1. ovoga članka, ministar može
odrediti i druge odgovarajuće mjere te uvjete i način provođenja.
Članak 12.
(1) Mjere za otkrivanje i sprečavanje zaraznih bolesti životinja utvrđenih
ovim Zakonom, u skladu s epizootiološkim stanjem i razinom ugroženosti,
krajem svake tekuće godine za sljedeću godinu, naređuje ministar.
(2) Naredbom iz stavka 1. ovoga članka određuju se rokovi i način osiguranja
sredstava i plaćanja troškova u provedbi naređenih mjera.
(3) Posjednik životinje snosi troškove zaštitnih cijepljenja i
dijagnostičkih pretraga te sve druge troškove u svezi s provođenjem
naređenih mjera iz stavka 1. ovoga članka, ako se ti troškovi ne podmiruju
iz državnog proračuna ili drugih izvora.
Članak 13.
(1) Dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija obavlja se na svim objektima,
prostorima, prijevoznim sredstvima, na opremi i predmetima koji podliježu
nadzoru veterinarske inspekcije, te objektima, pašnjačkim i drugim
površinama gdje životinje povremeno ili stalno borave ili se kreću.
(2) Dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija obavlja se radi sprečavanja i
suzbijanja zaraznih bolesti životinja i zoonoza, zaštite zdravstvene
ispravnosti životinjskih proizvoda i životinjske hrane, te veterinarske
zaštite okoliša od onečišćenja patogenim mikroorganizmima i parazitima.
(3) Sredstva za dezinfekciju, dezinsekciju i deratizaciju moraju se
koristiti na način da ne onečišćuju okoliš.
(4) Dezinfekciju, dezinsekciju i deratizaciju iz stavka 1. i 2. ovoga
članka, u slučaju kada je obvezna na temelju ovoga Zakona ili naređena od
strane veterinarskog inspektora, obavljaju ovlaštene veterinarske
organizacije, pod uvjetima i na način koje propisuje ministar.
(5) Dezinfekciju, dezinsekciju i deratizaciju mogu obavljati i druge pravne
i fizičke osobe, osim u slučajevima iz stavka 4. ovoga članka pod uvjetima
koje propisuje ministar.
(6) Ravnatelj utvrđuje rješenjem da li su ispunjeni propisani uvjeti iz
stavka 4. i 5. ovoga članka.
(7) Popis osoba iz stavka 4. i 5. ovoga članka objavljuje se u "Narodnim
novinama".
Članak 14.
(1) Vrste i količine cjepiva koje je potrebito osigurati za sprečavanje
pojedinih osobito opasnih zaraznih bolesti, kao i veterinarske organizacije
koje su dužne nabaviti, uskladištiti i kontrolirati njegovu imunogenost,
određuje ravnatelj.
(2) Sredstva za nabavku, uskladištenje i kontrolu imunogenosti cjepiva iz
stavka 1. ovoga članka osiguravaju se u državnom proračunu.
Članak 15.
(1) Uprava prati pojave i kretanja zaraznih bolesti životinja na teritoriju
Republike Hrvatske i u drugim državama, o čemu daje redovita izvješća.
(2) Radi sprečavanja unošenja zaraznih bolesti iz susjednih država ministar
može narediti, da se određeno granično područje stavi pod pojačani
veterinarsko-zdravstveni nadzor te da se provedu sve ili pojedine mjere iz
članka 11. ovoga Zakona.
(3) Način praćenja i izvješćivanja o pojavi zaraznih bolesti propisuje
ministar.
Članak 16.
(1) Goveda, ovce, koze, svinje i konji podliježu obveznom označivanju koje
provode ovlaštene veterinarske stanice i ambulante i vode o tome evidenciju.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, označivanje uzgojno valjanih
životinja provodi selekcijska služba.
(3) Troškove označivanja životinja iz stavka 1. ovoga članka snosi njihov
posjednik.
(4) U slučaju potrebe otkrivanja, sprečavanja i suzbijanja zaraznih i
nametničkih bolesti i kontrole prometa životinja, ravnatelj može narediti
obvezno označivanje i drugih vrsta domaćih životinja.
(5) Oblik i sadržaj obvezne oznake za označivanje životinja, način i
postupak označivanja, način vođenja evidencije i oblik obrazaca, propisuje
ministar.
(6) Pravnu osobu za vođenje podataka sa cijelog područja Republike Hrvatske,
određuje ministar.
Članak 17.
(1) Upisivanje pasa u upisnik je obvezno za sve posjednike pasa.
(2) Pas mora biti označen na propisani način a posjednik mora imati
propisanu ispravu o upisu i cijepljenju protiv bjesnoće.
(3) Cijepljenje pasa, vođenje upisnika pasa te izdavanje službene isprave o
tome, obveza je ovlaštene pravne osobe, ako ovim Zakonom nije drukčije
određeno.
(4) Za troškove upisa pasa, obveznog označivanja pasa i izdavanja službenih
isprava plaća se naknada u skladu s ovim Zakonom.
(5) Posjednik psa dužan je prijaviti nabavljenog, odnosno uginulog ili
otuđenog psa u roku od 15 dana od dana nabavke, uginuća ili otuđenja,
pravnoj ili fizičkoj osobi ovlaštenoj da vodi upisnik pasa.
(6) Psi nad kojima nisu provedene propisane mjere iz stavka 3. ovoga članka
eutanaziraju se na trošak posjednika.
(7) Sadržaj i oblik upisnika pasa te isprave o obveznom upisu i provedenim
mjerama, kao i oblik obvezne oznake za pse, propisuje ministar.
(8) Uvjete i način držanja pasa, divljih životinja i zvijeri te način
postupanja s neupisanim psima, psima i mačkama lutalicama, kao i drugim
opasnim i zloćudnim životinjama, propisuje predstavničko tijelo općine ili
grada.
Članak 18.
(1) Farme kopitara i papkara veće od 20 uvjetnih grla; peradi i kunića veće
od 10 uvjetnih grla; valionice; farme za uzgoj divljači i krznaša;
uzgajališta puževa; ribnjaci i drugi objekti akvakulture te zoološki vrtovi,
moraju udovoljavati propisanim veterinarsko-zdravstvenim i zoohigijenskim
uvjetima.
(2) Prethodnu veterinarsko-zdravstvenu suglasnost za izgradnju i
rekonstrukciju objekata iz stavka 1. i 5. ovoga članka, u skladu s
propisanim uvjetima, daje Veterinarski ured.
(3) Rješenje, da li izgrađeni ili rekonstruirani objekti iz stavka 1. ovoga
članka, udovoljavaju propisanim veterinarsko-zdravstvenim uvjetima, donosi
ravnatelj na prijedlog stručnog povjerenstva, koje on osniva i određuje
veterinarski kontrolni broj odobrenog objekta.
(4) Objekti iz stavka 3. ovoga članka upisuju se u upisnik odobrenih
objekata što ga vodi Uprava.
(5) Odredbe stavka 3. i 4. ovoga članka ne primjenjuju se na ostale objekte
namijenjene proizvodnji, rasplodu i uzgoju životinja.
(6) Veterinarsko-zdravstvene uvjete kojima moraju udovoljavati objekti iz
stavka 1. ovoga članka te sadržaj, oblik i način vođenja upisnika iz stavka
4. ovoga članka, propisuje ministar.
Članak 19.
(1) Objekti za: klanje životinja iz članka 2. točke 2. ovoga Zakona;
rasijecanje i obradu mesa, mesa divljači, ribe, rakova, školjaka, puževa i
žaba koji su namijenjeni javnoj potrošnji; preradu mesa, mesa divljači,
ribe, mlijeka, jaja, meda, i ostalih proizvoda životinjskoga podrijetla
namijenjenih prehrani ljudi putem javne potrošnje; hlađenje, zamrzavanje
i/ili uskladištenje navedenih proizvoda te prodaju odnosno promet tih
proizvoda; moraju udovoljavati propisanim veterinarsko-zdravstvenim
uvjetima.
(2) Klaonice i ostali objekti odobreni za izvoz životinjskih proizvoda, uz
uvjete iz stavka 1. ovoga članka, moraju udovoljavati i
veterinarsko-zdravstvenim uvjetima države uvoznice, a klaonice za klanje
životinja podrijetlom iz uvoza i posebnim veterinarsko zdravstvenim
uvjetima, koje propisuje ministar.
Članak 20.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za izdavanje lokacijske dozvole ne može
izdati lokacijsku dozvolu za izgradnju objekata iz članka 19. stavka 1.
ovoga Zakona bez prethodno pribavljanog rješenja o usklađenosti s propisanim
veterinarsko-zdravstvenim uvjetima glede lokacije objekta, od nadležnog
veterinarskog ureda.
(2) Gradnja odnosno rekonstrukcija objekata iz članka 19. stavka 1. ovoga
Zakona dopuštena je samo na temelju glavnog projekta za koji je izdano
rješenje ravnatelja o usklađenosti s propisanim veterinarsko-zdravstvenim
uvjetima.
(3) Rješenje iz stavka 2. ovoga članka donosi ravnatelj na prijedlog
stručnog povjerenstva koje on osniva.
Članak 21.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za izdavanje uporabne dozvole ne može
izdati uporabnu dozvolu za uporabu objekata iz članka 19. ovoga Zakona bez
prethodno pribavljanog rješenja o udovoljavanju propisanim
veterinarsko-zdravstvenim uvjetima.
(2) Rješenjem iz stavka 1. ovoga članka određuje se i veterinarski kontrolni
broj objekta, određuju države u koje je izvoz odobren u slučaju objekata iz
članka 19. stavka 2. ovoga Zakona i upisivanje u upisnik odobrenih objekata.
(3) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka donosi ravnatelj na prijedlog
stručnog povjerenstva koje on osniva.
(4) Rješenje o udovoljavanju propisanim uvjetima iz stavka 1. ovoga članka
vrijedi dvije godine računajući od dana kada je rješenje postalo pravomoćno.
(5) Prije istjeka roka iz stavka 4. ovoga članka, ravnatelj, na prijedlog
stručnog povjerenstva kojeg on osniva, donosi po službenoj dužnosti,
rješenje o daljnjem udovoljavanju ili neudovoljavanju propisanim
veterinarsko-zdravstvenim uvjetima objekata iz članka 19. ovoga Zakona.
(6) Za objekte iz stavka 19. ovoga Zakona, za koje se tijekom inspekcijskog
nadzora utvrdi da ne udovoljavaju propisanim veterinarsko-zdravstvenim
uvjetima, ravnatelj, na prijedlog veterinarskog inspektora, može i prije
isteka roka iz stavka 4. ovoga članka, donijeti rješenje o zabrani rada,
uporabi veterinarskog kontrolnog broja i brisanju objekta iz upisnika
odobrenih objekata.
(7) Upisnik odobrenih objekata iz članka 19. stavka 1. i 2. ovoga Zakona
vodi Uprava, a popis odobrenih objekata objavljuje se u "Narodnim novinama".
(8) Sadržaj, oblik i način vođenja upisnika iz stavka 7. ovoga članka
propisuje ministar.
Članak 22.
Veterinarsko-zdravstvene uvjete glede lokacije za građenje, gradnje odnosno
rekonstrukcije, projektne dokumentacije, tehničkog uređenja, opreme, načina
rada, stručnih djelatnika, higijene i veterinarske zaštite okoliša za
objekte iz članka 19. propisuje ministar.
Članak 23.
Voda za napajanje životinja i proizvodnju životinjskih proizvoda mora u
pogledu zdravstvene ispravnosti udovoljavati uvjetima iz propisa o
zdravstvenoj ispravnosti vode za piće, a u pogledu mikrobioloških svojstava
i uvjetima koje propisuje ministar.
Članak 24.
(1) Inspekcija zdravstvene ispravnosti životinjske hrane obuhvaća:
životinjsku hranu, životinjske proizvode namijenjene hranidbi životinja,
sirovine i aditive koji služe za proizvodnju životinjske hrane, promet i
uporabu životinjske hrane te objekte u kojima se proizvodi životinjska
hrana.
(2) Zabranjena je proizvodnja, promet i uporaba životinjske hrane,
životinjskih proizvoda namijenjenih hranidbi životinja i sirovina koje služe
za njihovu proizvodnju, ako u količinama većim od dopuštenih sadrže patogene
bakterije, gljivice i njihove proizvode-metabolite (egzotoksine i
endotoksine), hormone, antibiotike, pesticide, soli teških metala,
radioaktivne tvari i druge tvari štetne za zdravlje životinja i neizravno
štetne za zdravlje ljudi.
(3) Za hranidbu životinja može se staviti u promet samo sol koja je
jodirana.
(4) Dopuštene količine štetnih tvari i sastojaka iz stavka 2. ovoga članka,
u skladu s propisom o kakvoći stočne hrane te način uzimanja uzoraka,
uključujući "monitoring" i obavljanje pregleda, kontrole i nadzora,
propisuje ministar.
Članak 25.
(1) Objekti za proizvodnju životinjske hrane i sirovina, mješaonice i
objekti za uskladištenje moraju udovoljavati propisanim
veterinarsko-zdravstvenim uvjetima i uvjetima veterinarske zaštite okoliša.
(2) Prethodnu veterinarsko-zdravstvenu suglasnost za izdavanje lokacijske
dozvole, izgradnju i rekonstrukciju objekata iz stavka 1. ovoga članka, u
skladu s propisanim uvjetima, izdaje Veterinarski ured.
(3) Rješenje, da li izgrađeni ili rekonstruirani objekti iz stavka 1. ovoga
članka, udovoljavaju propisanim veterinarsko-zdravstvenim uvjetima, donosi
ravnatelj, na prijedlog stručnog povjerenstva koje on osniva te određuje
veterinarski kontrolni broj odobrenog objekta.
(4) Veterinarsko-zdravstvene uvjete iz stavka 1. ovoga članka, propisuje
ministar uz prethodno pribavljeno mišljenje ravnatelja Državne uprave za
zaštitu okoliša.
(5) Objekti iz stavka 1. ovoga članka s pripadajućim veterinarskim
kontrolnim brojem vode se u upisniku odobrenih objekata u Upravi.
Članak 26.
(1) Uzgojno valjana rasplodna grla, sjeme za umjetno osjemenjivanje,
oplođene jajne stanice, muška rasplodna grla i uzgoji kvalitetne rasplodne
stoke, moraju biti slobodni od zaraznih bolesti utvrđenih ovim Zakonom.
(2) Muška rasplodna grla za proizvodnju sjemena za umjetno osjemenjivanje i
grla za prirodni pripust te plotkinje za proizvodnju oplođenih jajnih
stanica, mogu se koristiti samo ako su na temelju izvršenih mjera iz članka
11. i 12. ovoga Zakona slobodni od zaraznih i nametničkih bolesti.
(3) Sjeme za umjetno osjemenjivanje i oplođene jajne stanice, moraju
udovoljavati propisanim uvjetima glede polučivanja, pripreme i
razrjeđivanja, zdravstvene ispravnosti i biološke kakvoće te biti označeni
na propisani način.
(4) Uvjete i način označivanja iz stavka 3. ovoga članka propisuje ministar.
Članak 27.
(1) Objekti za polučivanje, razrjeđivanje i pripremu životinjskog sjemena za
umjetno osjemenjivanje i oplođenih jajnih stanica, moraju udovoljavati
propisanim veterinarsko-zdravstvenim uvjetima.
(2) Prethodnu suglasnost na lokaciju i projektnu dokumentaciju za izgradnju
i rekonstrukciju objekata iz stavka 1. ovoga članka, u skladu s propisanim
uvjetima, daje Veterinarski ured.
(3) Rješenje, da li izgrađeni ili rekonstruirani objekti iz stavka 1. ovoga
članka udovoljavanju propisanim veterinarsko-zdravstvenim uvjetima, donosi
ravnatelj na prijedlog stručnog povjerenstva koje on osniva te određuje
veterinarski kontrolni broj odobrenog objekta.
(4) Objekti iz stavka 1. ovoga članka vode se u upisniku odobrenih objekata
koji vodi Uprava.
(5) Veterinarsko-zdravstvene uvjete kojima moraju udovoljavati objekti iz
stavka 1. ovoga članka, te sadržaj, oblik i način vođenja upisnika iz stavka
4. ovoga članka, propisuje ministar.
Članak 28.
(1) Objekti i mjesta za sajmove, tržnice, mjesta za održavanje dražbi i
druga mjesta za trgovinu životinjama, izložbe i športska natjecanja te javne
smotre, moraju biti pod kontrolom i nadzorom veterinarske inspekcije i
udovoljavati propisanim veterinarsko-zdravstvenim uvjetima.
(2) U objekte i na mjesta iz stavka 1. ovoga članka smiju se dopremati samo
zdrave životinje.
(3) Uvjete kojima moraju udovoljavati objekti i mjesta iz stavka 1. ovoga
članka, propisuje ministar.
Članak 29.
Izložba, športsko natjecanje i druga priredba sa životinjama (putujući
zoološki vrtovi, cirkusi i sl.) te trgovina životinja i životinjskih
proizvoda izvan objekata, prostorija i mjesta utvrđenih ovim Zakonom, može
se održavati samo na temelju prethodne veterinarsko-zdravstvene suglasnosti
Veterinarskog ureda.
Članak 30.
(1) Pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost trgovine,
konzerviranja, obrade, prerade i skladištenja kože i krzna, dužne su sirove
kože kopitara i papkara zaklanih bez veterinarsko-zdravstvenog pregleda ili
sirove kože uginulih kopitara i papkara za koje nije utvrđen uzrok uginuća,
skladištiti u posebnim prostorijama.
(2) Goveđe, ovčje, kozje kože i kože kopitara, osim telećih, janjećih,
jarećih i ždrebećih koža, pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka,
ne mogu staviti u promet prije obavljene laboratorijske pretrage na
bedrenicu.
(3) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka dužne su označiti kože
i krzna te voditi evidenciju o podrijetlu otkupljenih koža i krzna.
(4) Način vođenja evidencije i označivanje iz stavka 3. ovoga članka,
propisuje ministar.
(5) Veterinarsko-zdravstvene uvjete kojima moraju udovoljavati objekti za
sakupljanje, konzerviranje, skladištenje ili preradu sirove kože i krzna,
propisuje ministar, uz prethodno pribavljeno mišljenje ravnatelja Državne
uprave za zaštitu okoliša.
Članak 31.
(1) Prethodnu veterinarsko-zdravstvenu suglasnost za lokaciju, izgradnju i
rekonstrukciju objekata iz članka 30. stavka 1. ovoga Zakona, u skladu s
propisanim uvjetima, izdaje Veterinarski ured.
(2) Rješenje, da li izgrađeni ili rekonstruirani objekti iz stavka 1. ovoga
članka, udovoljavanju propisanim veterinarsko-zdravstvenim uvjetima donosi
ravnatelj, na prijedlog stručnog povjerenstva koje on osniva te određuje
veterinarski kontrolni broj iz članka 30. stavka 5. ovoga Zakona.
(3) Objekti iz stavka 1. ovoga članka s pripadajućim kontrolnim brojem vode
se u upisniku odobrenih objekata koji vodi Uprava, a popis odobrenih
objekata namijenjenih izvozu s pripadajućim veterinarskim kontrolnim brojem
objavljuje se u "Narodnim novinama".
Članak 32.
(1) Lešine, konfiskati i životinjski proizvodi namijenjeni utilizaciji
moraju se učiniti neškodljivima u objektima za utilizaciju.
(2) Lešine i životinjski proizvodi podrijetlom od životinja oboljelih od
zarazne bolesti i valionički otpaci, moraju se učiniti neškodljivima u
objektima za utilizaciju, a u određenim slučajevima neškodljivo ukloniti
uništenjem, zakapanjem ili spaljivanjem u objektima za neškodljivo
uklanjanje.
(3) Objekti za utilizaciju iz stavka 1. ovoga članka su objekti za preradu
lešina, konfiskata, nejestivih nusproizvoda klanja i zdravstveno neispravnih
životinjskih proizvoda, u životinjske proizvode namijenjene hranidbi
životinja ili industrijskoj uporabi.
(4) Objekti za neškodljivo uklanjanje iz stavka 2. ovoga članka su stočna
groblja, jame grobnice i spalionice.
(5) Za utilizaciju i neškodljivo uklanjanje određenih nejestivih
nusproizvoda klanja, konfiskata, i valioničkih otpadaka, plaća se naknada.
(6) Mjesta i način uklanjanja lešina, konfiskata, određenih nejestivih
nusproizvoda i valioničkih otpadaka, određuje općinsko ili gradsko vijeće.
(7) Objekti i mjesta za sakupljanje, neškodljivo uklanjanje i utilizaciju,
te prijevozna sredstva moraju udovoljavati uvjetima koje propisuje ministar.
(8) Nadzor nad objektima, mjestima i sredstvima iz stavka 6. ovoga članka
obavlja veterinarska inspekcija.
Članak 33.
(1) Obavljanje poslova utilizacije i neškodljivog uklanjanja lešina i
životinjskih proizvoda, konfiskata, nejestivih nusproizvoda klanja i
valioničkih otpadaka, dužne su osigurati jedinice lokalne samouprave i
jedinice lokalne uprave i samouprave.
(2) Za obavljanje poslova utilizacije i neškodljivog uklanjanja lešina i
životinjskih proizvoda, konfiskata, nejestivih nusproizvoda klanja i
valioničkih otpadaka, jedinica lokalne uprave i samouprave može osnovati
pravnu osobu, a može obavljanje tih poslova povjeriti drugoj pravnoj osobi
na svom području.
(3) Za obavljanje poslova utilizacije i neškodljivog uklanjanja lešina i
životinjskih proizvoda, konfiskata, nejestivih nusproizvoda klanja i
valioničkih otpadaka, jedinica lokalne samouprave može osnovati pravnu
osobu, a može obavljanje tih poslova povjeriti drugoj pravnoj osobi ili
fizičkoj osobi na svom području.
(4) Dvije ili više jedinica lokalne uprave i samouprave, za obavljanje
poslova utilizacije, mogu osnovati jednu pravnu osobu na temelju prethodne
suglasnosti ministra.
Članak 34.
(1) Na području gdje postoji objekt za utilizaciju, lešine, konfiskati,
valionički otpaci i određeni nejestivi nusproizvodi klanja, moraju se
uklanjati u tim objektima.
(2) Pravne osobe koje obavljaju poslove utilizacije dužne su osigurati
redovito preuzimanje i prijevoz iz objekata i mjesta za sakupljanje lešina,
konfiskata, valioničkih otpadaka i određenih nejestivih nusproizvoda klanja.
(3) Vlasnici farmi kopitara, papkara, peradi, kunića te vlasnici valionica
iz stavka 1. članka 18., kao i vlasnici objekata iz članka 19. ovoga Zakona,
dužni su osigurati sabirališta, a pravnoj osobi iz stavka 2. ovoga članka,
prijaviti i predati lešine, konfiskate, valioničke otpatke i određene
nejestive nusproizvode klanja, radi utilizacije.
(4) Za poslove iz stavka 2. ovoga članka plaća se naknada čiju visinu
propisuje ministar.
Članak 35.
(1) Ako nije osigurano obavljanje poslova utilizacije prema odredbama članka
33. ovoga Zakona, higijeničarska služba jedinice lokalne samouprave preuzima
i prevozi lešine, određene nejestive nusproizvode klanja, konfiskate i
valioničke otpatke, radi neškodljivog uklanjanja na stočnom groblju, jami
grobnici ili spalionici.
(2) Higijeničarska služba mora biti organizirana i opremljena tako da je
osigurano stalno uklanjanje lešina, određenih nejestivih nusproizvoda
klanja, konfiskata i valioničkih otpadaka te da je dostupna posjednicima
životinja i drugim korisnicima.
c) Mjere za suzbijanje i iskorjenjivanje zaraznih bolesti
Članak 36.
(1) Ako se pojavi zarazna bolest ili znaci na temelju kojih se može
posumnjati da je životinja oboljela ili uginula od zarazne bolesti,
posjednik životinje dužan je to odmah prijaviti Veterinarskom uredu,
veterinarskoj organizaciji, veterinarskoj stanici ili veterinarskoj
ambulanti privatne prakse.
(2) Posjednik životinje dužan je odmah ograničiti kretanje životinji za koju
posumnja da je oboljela od zarazne bolesti, ili spriječiti doticaj ljudi i
životinja s lešinom do veterinarskog pregleda i nakon pregleda izvršiti
naređene ili propisane mjere.
Članak 37.
(1) Svaki veterinarski djelatnik po saznanju dužan je Veterinarskom uredu
prijaviti pojavu sumnje na zaraznu bolest životinja.
(2) Veterinarski ured po prijavi ili saznanju o pojavi sumnje na zaraznu
bolest dužan je narediti veterinarskoj organizaciji, veterinarskoj stanici i
veterinarskoj ambulanti privatne prakse da:
1. utvrdi, da li postoji sumnja na zaraznu bolest,
2. odmah provede odgovarajuće veterinarsko-zdravstvene mjere radi
sprečavanja širenja zarazne bolesti, koje je posjednik životinje dužan odmah
obaviti,
3. u slučaju sumnje na zaraznu bolest, uzme odgovarajući dijagnostički
materijal i dostavi ga na pretragu u Hrvatski veterinarski institut, njegovu
najbližu područnu jedinicu ili drugi laboratorij iz članka 40. ovoga Zakona.
(3) Smatra se da postoji sumnja na zaraznu bolest, kada se u stadu, jatu,
dvorištu, drugom mjestu i prostoru gdje životinje privremeno ili stalno
borave, pojave dva i više oboljenja ili uginuća s jednakim ili sličnim
znacima, odnosno kad životinja naglo ugine bez vidljivog uzroka.
Članak 38.
(1) Kada se utvrdi zarazna bolest ili postavi sumnja na osobito opasnu
zaraznu bolest iz članka 8. ovoga Zakona, Veterinarski ured dužan je sumnju,
odnosno utvrđenu zaraznu bolest prijaviti na propisani način Upravi.
(2) Prijava iz stavka 1. ovoga članka u slučaju osobito opasnih zaraznih
bolesti mora se izvršiti žurno, a može i usmeno telefonom ili na drugi
način, uz naknadnu pisanu prijavu.
(3) O pojavi zarazne bolesti ili sumnje iz stavka 1. ovoga članka,
Veterinarski ured dužan je, na svom području, izvijestiti pravne i fizičke
osobe koje obavljaju veterinarsku djelatnost i nadležnu veterinarsku službu
Hrvatske vojske.
(4) U slučaju pojave zoonoze Veterinarski ured je dužan izvijestiti i tijelo
Državne uprave nadležno za poslove zdravstva.
Članak 39.
(1) Veterinarski ured je dužan Upravi odjaviti prestanak zarazne bolesti na
propisani način te o istome izvijestiti veterinarske organizacijske,
veterinarske stanice, veterinarske ambulante privatne prakse i nadležnu
veterinarsku službu Hrvatske vojske.
(2) Smatra se da je zarazna bolest prestala kad nakon liječenja i
ozdravljenja, eutanazije, klanja ili uginuća posljednje oboljele životinje i
kad nakon provedbe završne dezinfekcije, odnosno dezinsekcije i
deratizacije, protekne najduže vrijeme inkubacije za tu zaraznu bolest.
(3) Način, postupak te oblik i sadržaj obrasca za prijavu i odjavu zarazne
bolesti, kao i znakova na osnovi kojih se može smatrati da se zarazna bolest
iz članka 8. ovoga Zakona pojavila, propisuje ministar.
Članak 40.
(1) Laboratorijsku pretragu dijagnostičkog materijala radi utvrđivanja
uzročnika osobito opasne zarazne bolesti iz članka 8. ovoga Zakona, po
propisanim metodama, obavlja Hrvatski veterinarski institut.
(2) Laboratorijsku pretragu dijagnostičkog materijala radi utvrđivanja
uzročnika drugih zaraznih bolesti iz članka 8. ovoga Zakona po propisanim
metodama, obavlja Hrvatski veterinarski institut i drugi laboratoriji koje
za to ovlasti ravnatelj.
(3) Laboratorijske testove, način uzimanja i slanja dijagnostičkog
materijala na pretrage iz stavka 1. i 2. ovoga članka, propisuje ministar.
(4) Popis ovlaštenih pravnih osoba iz stavka 1. ovoga članka vodi Uprava, a
objavljuju se u "Narodnim novinama".
(5) Za poslove iz stavka 1. i 2. ovoga članka isplaćuje se naknada iz
sredstava Fonda za zdravstvenu zaštitu životinja.
Članak 41.
(1) Kad se utvrdi zarazna bolest i dok traje opasnost od zarazne bolesti iz
članka 8. ovoga Zakona, ovisno o razini opasnosti i naravi zarazne bolesti,
nadležni veterinarski inspektor može odrediti jednu ili više od sljedećih
mjera:
1. izdvajanje i odvojeno držanje oboljele od zdravih životinja,
2. zabranu ili ograničenje kretanja životinja,
3. zabranu održavanja stočnih sajmova, izložbi, športskih natjecanja i
drugih javnih smotri, zabranu rada tržnica i dogona,
4. obavljanje trgovine životinjama na drugim mjestima,
5. zabranu ili ograničenje trgovine životinjskih proizvoda, stočne hrane i
drugih predmeta kojima se može prenijeti zarazna bolest,
6. zabranu klanja kopitara, papkara, peradi, kunića i divljači iz uzgoja,
7. zabranu, ograničenje ili povećani odstrel divljači,
8. eutanaziju ili u određenim slučajevima klanje oboljele i na zarazu
sumnjive životinje,
9. popis životinja a prema potrebi njihovo posebno označivanje,
10. zabranu ili ograničenje proizvodnje životinja na određeno vrijeme,
11. liječenje, zaštitno cijepljenje i dijagnostičku pretragu,
12. ograničenje kretanja osoba koje dolaze u doticaj sa zaraženom ili na
zarazu sumnjivom životinjom te životinjskim proizvodima koji potječu od
takove životinje,
13. zaprečivanje ulaska i izlaska ljudi i životinja na području žarišta,
zaraženo ili na zarazu sumnjivo područje,
14. kastraciju oboljele životinje,
15. obvezno umjetno osjemenjivanje i zabranu prirodnog pripusta,
16. kontumaciju i neškodljivo uklanjanje pasa i mačaka lutalica,
17. zabranu selidbe i trgovine pčelinjih društava,
18. dezinfekciju, dezinsekciju i deratizaciju predmeta, opreme, objekata,
prijevoznih sredstava te drugih mjesta, područja i površina na kojima je
boravila zaražena ili na zarazu sumnjiva životinja odnosno bili smješteni
životinjski proizvodi podrijetlom od takovih životinja,
19. zabranu izdavanja svjedodžbi o zdravstvenom stanju i podrijetlu
životinja i potvrda o zdravstvenoj ispravnosti životinjskih proizvoda te
drugih isprava propisanih ovim Zakonom,
21. osiguranje i održavanje higijenskih uvjeta u objektima za uzgoj i
proizvodnju životinja, objektima za proizvodnju, preradu, pohranu i trgovinu
životinjskih proizvoda te prijevoznim sredstvima,
22. obvezno čuvanje životinja na ispaši ili žirenju, odnosno zabranu ispaše
ili žirenja na zaraženom, ugroženom ili na zarazu sumnjivom području.
(2) Mjere iz stavka 1. ovoga članka mogu se odrediti i u slučaju neposredne
opasnosti od zarazne bolesti.
(3) Kod pojave osobito opasnih zaraznih bolesti iz članka 8. ovoga Zakona,
pojedine mjere iz stavka 1. ovoga članka, primjenjuju se na području od
najmanje 20 kilometara oko žarišta zarazne bolesti, ovisno o konfiguraciji
terena, biološkim čimbenicima i načinu uzgoja životinja.
(4) U slučaju pojave osobito opasnih zaraznih bolesti iz članka 8. ovoga
Zakona, može se narediti privremena zabrana rada u objektima u kojima se
proizvode, prerađuju, pohranjuju i stavljaju u promet životinjski proizvodi.
(5) U slučajevima posebnih okolnosti, elementarnih nepogoda ili epizootija
većih razmjera, ministar može odrediti i druge mjere i radnje koje nisu
utvrđene ovim Zakonom, radi suzbijanja i iskorjenjivanja zaraznih bolesti.
Članak 42.
(1) Zaraženo ili od zarazne bolesti ugroženo područje županije ili Grada
Zagreba određuje Veterinarski ured.
(2) Ako Veterinarski ured ne odredi zaraženo ili od zarazne bolesti ugroženo
područje, to područje određuje ravnatelj.
(3) Ravnatelj određuje zaraženo ili od zarazne bolesti ugroženo područje i u
slučaju, kada se zaraženo ili od zarazne bolesti ugroženo područje nalazi na
području dviju ili više županija.
Članak 43.
Kad se pojavi zarazna bolest koja se brzo širi i koja može nanijeti veliku
gospodarsku štetu, kao i u slučajevima ugroženosti od pojave ili pojave
osobito opasne zarazne bolesti iz članka 8. ovoga Zakona, Veterinarski ured
dužan je odrediti skupine veterinara i drugih djelatnika s epizootiološkog
područja, radi provođenja mjera za suzbijanje i iskorjenjivanje zarazne
bolesti, a ovisno o razini ugroženosti može zatražiti i sudjelovanje civilne
zaštite.
Članak 44.
Radi onemogućavanja unošenja, širenja i poduzimanja mjera suzbijanja
pojedinih osobito opasnih zaraznih bolesti iz članka 8. ovoga Zakona,
ministar može, na prijedlog ravnatelja, zatražiti da Vlada Republike
Hrvatske odredi način sudjelovanja postrojbi Hrvatske vojske u provođenju
mjera ograničenja ili zabrane kretanja osoba i životinja za određena
područja, a po potrebi i dijelova granice Republike Hrvatske.
Članak 45.
(1) Kada na zaraženom ili ugroženom području nema dovoljan broj veterinara
za uspješno suzbijanje zarazne bolesti iz članka 43. ovoga Zakona, ravnatelj
može s drugih područja odrediti potrebit broj veterinara i drugih djelatnika
te ih uputiti na zaraženo ili ugroženo područje.
(2) Veterinari i drugi djelatnici dužni su odazvati se pozivu i sudjelovati
u radu skupina u slučajevima iz stavka 1. ovoga članka i članka 43. ovoga
Zakona.
(3) Ukoliko su osobe iz stavka 2. ovoga članka u radnom odnosu imaju pravo
na naknadu plaće za vrijeme odsutnosti s rada.
(4) Osobe iz stavka 2. koje nisu u radnom odnosu imaju pravo na nagradu čiju
visinu određuje ravnatelj.
(5) Sredstva za isplatu naknada iz stavka 3. i 4. ovoga članka osiguravaju
se u Državnom proračunu.
Članak 46.
(1) Mjere eutanazije ili u određenim slučajevima prisilnog klanja zaraženih
ili na zaraznu bolest sumnjivih životinja, kao i uništavanje zaraženih
predmeta naređuje se, kad se zarazna bolest ne može uspješno i bez opasnosti
od njenog širenja suzbiti primjenom drugih mjera određenih ovim Zakonom ili
kad primjena drugih mjera za njezino suzbijanje nema gospodarskog
opravdanja.
(2) Mjere iz stavka 1. ovoga članka naređuje ravnatelj ili veterinarski
inspektor kojeg za to ovlasti ravnatelj.
Članak 47.
(1) Za životinju koja je eutanazirana, zaklana ili uginula zbog provedene
naređene mjere, kao i za oštećene ili uništene predmete zbog provedbe
naređenih mjera iz članka 46. ovoga Zakona, posjednik životinje odnosno
vlasnik predmeta, ima pravo na naknadu u visini tržišne cijene, na dan
izvršenja mjere.
(2) Procjenu vrijednosti životinje i predmeta iz stavka 1. ovoga članka
utvrđuje povjerenstvo koje imenuje ravnatelj, u čijem sastavu mora obvezno
biti nadležni veterinarski inspektor.
(3) Rješenje o pravu na naknadu štete i visini štete donosi ravnatelj na
prijedlog povjerenstva iz stavka 2. ovoga članka, u roku 60 dana od dana
izvršenja mjere iz članka 46. stavka 1. ovoga Zakona.
Članak 48.
Posjednik životinje odnosno vlasnik predmeta nema pravo na naknadu štete iz
članka 47. stavka 1. ovoga Zakona:
1. ako pojavu zarazne bolesti nije odmah prijavio i sa životinjom postupio
na način propisan odredbom članka 36. ovoga Zakona,
2. ako nije poduzeo propisane ili naređene mjere za sprečavanje i suzbijanje
zarazne bolesti propisane ovim Zakonom,
3. ako dopremi životinju iz nezaraženog u zaraženo ili ugroženo područje ili
iz zaraženog i ugroženog u nezaraženo područje,
4. ako promet životinja obavlja suprotno odredbama članka 52., 53., 54. i
55. ovoga Zakona,
5. ako se zarazna bolest životinja pojavila kod uvoza ili za vrijeme
trajanja karantene uvezene životinje,
6. ako se zarazna bolest životinja pojavila za vrijeme pašarenja i žirenja
na zabranjenim površinama, odnosno ako se zarazna bolest pojavila zbog
nepoštivanja naređene mjere obveznog čuvanja životinja na ispaši ili
žirenju,
7. za psa eutanaziranog u tijeku provođenja mjera iz članka 17. stavka 6.
ovoga Zakona,
8. ako je kod pčela oboljelih od pčelinje kuge tijek bolesti stariji od dva
mjeseca.
Članak 49.
Službene osobe nadležne policijske uprave na zaraženom ili ugroženom
području, u granicama svoje ovlasti, pružaju nadležnom Veterinarskom uredu,
na njegov zahtjev, pomoć pri zaprečavanju zaraženih mjesta i područja,
ograničenju prometa životinja, zabrani kretanja životinja i osoba na
zaraženom području, kao i pri provedbi drugih mjera za zaštitu zdravlja
životinja od zaraznih bolesti.
Članak 50.
Veterinarsla služba Hrvatske vojske poduzima mjere za sprečavanje i
suzbijanje zaraznih bolesti kod životinja koje služe potrebama Hrvatske
vojske i o pojavi zarazne bolesti, poduzetim mjerama i prestanku zarazne
bolesti izvješćuje nadležni Veterinarski ured.
Članak 51.
(1) Zaštita zdravlja životinja od drugih bolesti provodi se:
1. poduzimanjem mjera propisanih ovim Zakonom,
2. primjenom znanstveno utvrđenih spoznaja i praktično provjerenih vještina
u ustanovljavanju, liječenju i suzbijanju bolesti.
(2) Pod drugim bolestima životinja, podrazumijevaju se sve ostale zarazne i
nametničke bolesti životinja, te organske bolesti koje ugrožavaju zdravlje
životinja i posredno, preko životinjskih proizvoda i zdravlje ljudi.
III. Veterinarsko-zdravstvena preventiva u prometu i proizvodnji
1. Inspekcija životinja i životinjskih proizvoda u
unutarnjem prometu
Članak 52.
(1) U unutarnjem prometu posjednik životinja dužan je za kopitare, papkare,
perad, kuniće, ribe iz ribnjaka i uzgajališta, pošiljke puževa, pčele,
divljač, pse i mačke imati i na zahtjev ovlaštene osobe pokazati svjedodžbu
o zdravstvenom stanju i mjestu podrijetla životinje (u daljnjem tekstu:
svjedodžba.)
(2) Posjednik životinja iz stavka 1. ovoga članka mora imati svjedodžbu u
svim slučajevima kada se životinje otpremaju izvan epizootiološkog područja,
kao i u slučajevima:
1. za kopitare i papkare:
- ako nema stalno prebivalište,
- ako prodaje ili na drugi način otuđuje životinju,
- ako životinje otprema na sezonsku ispašu, sajam, dogon, tržnicu i druga
prodajna mjesta, izložbu, športska natjecanja i druge javne smotre,
- ako životinju otprema na klanje,
2. za perad, kuniće i divljač:
- ako ih otprema u klaonicu radi klanja,
- ako ih prodaje ili na drugi način otuđuje (osim maloprodaje peradi) ili
otprema na sajam ili tržnicu,
3. za žive ribe iz ribnjaka i uzgajališta:
- ako ih prodaje ili na drugi način otuđuje (osim maloprodaje ribe) ili
otprema na sajam ili tržnicu,
4. za pošiljke puževa ako ih prodaje,
5. za pčele:
- ako ih prodaje ili na drugi način otuđuje,
- ako ih otprema na sezonsku ispašu,
6. za pse i mačke osim u slučaju iz stavka 1. članka 54. ovoga Zakona:
- ako ih prodaje, otprema na sajam, izložbe ili druge javne smotre.
(3) Svjedodžba je javna isprava koja sadrži podatke o posjedniku životinje
te identitetu, (obveznoj oznaci), podrijetlu i zdravstvenom stanju
životinje.
(4) Svjedodžbom se potvrđuje da u mjestu podrijetla ili boravka životinja iz
stavka 1. ovoga članka nije utvrđeno postojanje zaraznih bolesti koje se
mogu prenijeti tim životinjama; da su životinje obuhvaćene provedbom
naređenih mjera na temelju članka 12. ovoga Zakona za otkrivanje i
sprečavanje zaraznih bolesti; da su životinje za klanje obuhvaćene programom
sustavnih pretraga na rezidue, kao i da je kod životinja za klanje koje su
bile liječene ili preventivno obrađivane drugim farmakološkim sredstvima,
istekla propisana karencija.
(5) Svjedodžba se ne smije izdati ako je u mjestu podrijetla životinja iz
stavka 1. ovoga članka utvrđeno postojanje zarazne bolesti koja se može
prenijeti tom vrstom životinja.
(6) Za izdavanje svjedodžbe plaća se naknada u skladu s odredbama ovoga
Zakona.
Članak 53.
(1) Svjedodžbu izdaje ovlašteni veterinar određen ovim Zakonom.
(2) O izdanim svjedodžbama vodi se upisnik.
(3) Svjedodžba se izdaje samo na osnovi dokaza o izvršenim naređenim mjerama
te dijagnostičkim i drugim pretragama.
(4) Obrazac svjedodžbe, način postupanja s izdanim svjedodžbama te sadržaj,
oblik i način vođenja upisnika i ostale dokumentacije o izdanim
svjedodžbama, kao i visinu naknada za izdane svjedodžbe, propisuje ministar.
Članak 54.
(1) Za pse i mačke u pratnji posjednika u unutarnjem ili međunarodnom
prometu, ili kod privremene promjene mjesta boravka, posjednik životinje ne
mora imati svjedodžbu iz članka 52. stavka 2. ovoga Zakona već može
raspolagati s ovjerovljenom Internacionalnom svjedodžbom o cijepljenju.
(2) Internacionalnu svjedodžbu o cijepljenju za pse i mačke, mogu izdati
veterinarske organizacije i veterinari privatne prakse, u skladu s odredbama
ovoga Zakona.
(3) Ovjeru i unos podataka za obvezno cijepljenje i registraciju pasa i
mačaka obavljenu na temelju odredbi članka 12. ovoga Zakona, te ovjeru tih
podataka za pse i mačke u pratnji posjednika životinja, u unutarnjem i
međunarodnom prometu, u predviđenom i određenom obrascu međunarodne
svjedodžbe (certifikata) u sastavu Internacionalne svjedodžbe o cijepljenju,
obavlja ovlaštena veterinarska organizacija na osnovi dokaza o izvršenom
obveznom cijepljenju u propisanom roku.
(4) O izdanim Internacionalnim svjedodžbama o cijepljenju iz stavka 2. ovoga
članka vodi se upisnik.
(5) Obrazac Internacionalne svjedodžbe o cijiepljenju za pse i mačke te
oblik i način vođenja upisnika, propisuje ministar.
a) Veterinarsko-sanitarni pregledi i kontrola u
unutarnjem prometu
Članak 55.
(1) Utovar, pretovar i istovar pošiljaka životinja, životinjskih proizvoda,
lešina, životinjskih proizvoda namijenjenih utilizaciji ili neškodljivom
uklanjanju i otpadne životinjske tvari, koje se otpremaju prijevoznim
sredstvom te kopitari i papkari, koji se kreću izvan epizootiološkog
područja određenog ovim Zakonom, podliježu obveznom
veterinarsko-zdravstvenom pregledu.
(2) Pošiljatelj pošiljaka iz stavka 1. ovoga članka, obvezan je prijaviti
utovar ili pretovar pošiljaka nadležnoj ovlaštenoj veterinarskoj
organizaciji najkasnije 24 sata prije utovara odnosno pretovara.
(3) Primatelj pošiljaka iz stavka 1. ovoga članka, obvezan je prijaviti
istovar tih pošiljaka nadležnoj ovlaštenoj veterinarskoj organizaciji
neposredno nakon prispjeća pošiljke.
(4) Nakon veterinarsko-zdravstvenog pregleda, pri utovaru pošiljaka iz
stavka 1. ovoga članka, izdaje se veterinarsko-zdravstvena potvrda o
podrijetlu i zdravstvenom stanju pošiljke.
(5) Za kopitare, papkare, perad, kuniće, ribe iz odobrenih ribnjaka i
uzgajališta, pošiljke puževa, pčele, te za živu divljač, pse i mačke ne
izdaje se veterinarsko-zdravstvena potvrda, već se na svjedodžbi iz stavka
1. članka 52. ovoga Zakona, potvrđuje da je izvršen obvezni
veterinarsko-zdravstveni pregled pri utovaru.
(6) Oblik i sadržaj prijave iz stavka 2. i 3. i potvrde iz stavka 4. i 5.
ovoga članka propisuje ministar.
Članak 56.
1) Zabranit će se utovar ili pretovar pošiljke iz stavka 1. članka 55. ovoga
Zakona, ili otprema kopitara i papkara pješice, ako se pri obveznom
veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli utvrdi: da je pošiljka
zaražena ili se sumnja da je zaražena (nekom zaraznom bolešću) ili da
potječe iz zaraženog područja; da se za kopitare, papkare, perad, kuniće,
ribe iz odobrenih ribnjaka i uzgajališta, pošiljku puževa, pčele, divljač te
pse i mačke, u propisanim slučajevima, ne posjeduje svjedodžbu ili da
prijevozno sredstvo odnosno pošiljka ne udovoljava propisanim
higijensko-tehničkim i veterinarsko-zdravstvenim uvjetima.
(2) Zabranit će se promet i istovar pošiljke iz stavka 1. ovoga članka, ako
se pri obveznom veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli utvrdi: da se
za pošiljku ne raspolaže sa svjedodžbom ili drugom propisanom ispravom, da
svjedodžba ili druga propisana isprava ima nedostatke, da je nepravilno
popunjena i ovjerena, nečitka, ne omogućava identifikaciju životinja ili
životinjskih proizvoda, da je izdana od neovlaštene osobe, da nije izvršena
ili nije ispravno izvršena ovjera utovara za životinje ili da je pošiljka
dopremljena iz područja s nepovoljnom epizootiološkom situacijom.
Članak 57.
(1) Veterinarski inspektor određen ovim Zakonom, kada utvrdi da je u promet
stavljena pošiljka suprotno odredbama članka 52., 53., 54. i 55. ovoga
Zakona, a životinje ne pokazuju sumnju odnosno znakove zarazne bolesti, kao
i da životinje i životinjski proizvodi ne potječu iz zaraženog ili na zarazu
sumnjivog područja, naredit će da se na trošak vlasnika pošiljke:
1. izvrši istovar životinja koje ne pokazuju sumnju ili znakove poremećaja
zdravlja i njihovo stavljanje u karantenu, uz određivanje mjesta i uvjeta
karantene, odnosno mjesta i uvjeta za privremenu pohranu ako se radi o
proizvodima životinjskog podrijetla, te vrstu pregleda i dijagnostičkih
pretraga,
2. da se životinje, ako se ne raspolaže s prikladnim karantenskim objektom
ili je takovo rješenje jeftinije, a ne postoje razlozi za zabranu klanja,
upute u najbližu klaonicu.
(2) Kada veterinarski inspektor određen ovim Zakonom utvrdi, da je u promet
stavljena pošiljka suprotno odredbama članka 56. stavka 1. ovoga Zakona, za
koju se pri obveznom veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli utvrdi da
potječe iz zaraženog područja, da postoji sumnja na zaraznu bolest ili je
zaražena zaraznom bolešću kod koje klanje nije dozvoljeno, naredit će
eutanaziju životinja, utilizaciju ili neškodljivo uklanjanje lešina, odnosno
utilizaciju ili neškodljivo uklanjanje životinjskih proizvoda, konfiskata
ili otpadne životinjske tvari, na trošak vlasnika pošiljke.
Članak 58.
(1) Pri prijevozu željeznicom, brodom, avionom ili sredstvima cestovnog
prijevoza, dopušten je utovar, pretovar ili istovar pošiljke životinja samo
na željezničkim kolodvorima ili pomorskim, riječnim i zrakoplovnim lukama,
ili drugim mjestima za utovar i istovar životinja u cestovnom prijevozu,
koja udovoljavaju propisanim uvjetima.
(2) Način utovara, pretovara i istovara, uvjete kojima mora udovoljavati
prijevozno sredstvo te higijensko-tehničke uvjete kojima moraju udovoljavati
pošiljke iz stavka 1. ovoga članka, propisuje ministar.
(3) Uvjete kojima moraju udovoljavati kolodvori, riječne, pomorske i
zrakoplovne luke te mjesta za utovar i istovar životinja u cestovnom
prijevozu iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar uz prethodno
pribavljeno mišljenje ministra pomorstva, prometa i veza.
Članak 59.
(1) Prijevozna sredstva kojima se otpremaju pošiljke iz članka 55. ovoga
Zakona, fizičke odnosno pravne osobe koje obavljaju prijevoz moraju nakon
istovara očistiti i dezinficirati pod veterinarsko-zdravstvenom kontrolom, a
u slučajevima koje odredi veterinarski inspektor i prije utovara.
(2) O izvršenoj dezinfekciji prijevoznih sredstava iz stavka 1. ovoga članka
ovlašteni veterinar pod čijom je kontrolom dezinfekcija izvršena, izdaje
potvrdu.
(3) Način dezinfekcije prijevoznih sredstava iz stavka 1. te obrazac potvrde
iz stavka 2. ovoga članka, propisuje ministar.
Članak 60.
(1) Posjednici životinja i životinjskih proizvoda te fizičke ili pravne
osobe koje obavljaju prijevoz moraju imati i na zahtjev veterinarskog
inspektora određenog ovim Zakonom predočiti svjedodžbu, potvrdu ili drugu
propisanu ispravu.
(2) Fizičke, odnosno pravne osobe koje obavljaju prijevoz i službene osobe
nadležne policijske uprave, dužne su prijaviti prometnu nezgodu u tijeku
prijevoza životinja i životinjskih proizvoda nadležnom Veterinarskom uredu,
najbližoj veterinarskoj stanici, odnosno veterinarskoj ambulanti ili
ambulanti privatne prakse.
(3) Veterinarska stanica ili veterinarska ambulanta ili ambulanta privatne
prakse, dužni su osigurati veterinarsku pomoć povrijeđenim životinjama, te o
postupku i poduzetim mjerama žurno izvijestiti Veterinarski ured i ovlaštenu
veterinarsku organizaciju na području, koji će narediti mjere za osiguranje
životinjskih proizvoda i organizirati prijevoz povrijeđenih i uginulih
životinja.
(4) Troškove pružanja veterinarskih usluga i provođenja mjera iz stavka 3.
ovoga članka snosi posjednik životinja ili posjednik životinjskih proizvoda.
Članak 61.
(1) Veterinarsko-zdravstvene preglede i kontrolu utovara, istovara i
pretovara pošiljaka životinja i životinjskih proizvoda namijenjenih
Hrvatskoj vojsci obavlja veterinarski inspektor Hrvatske vojske.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, veterinarsko zdravstvene
preglede može, po ovlaštenju Hrvatske vojske, obavljati i ovlašteni
veterinar određen ovim Zakonom.
(3) Ustrojstvo i rad veterinarske inspekcije u Hrvatskoj vojsci te obrazac
iskaznice i izgled znaka vojnog veterinarskog inspektora u Hrvatskoj vojsci,
propisuje ministar obrane uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra.
Članak 62.
(1) Službene osobe policijskih uprava u granicama svojih nadležnosti
kontroliraju da li posjednici životinja i životinjskih proizvoda imaju
svjedodžbu ili potvrdu ili drugu propisanu ispravu za pošiljke koje
otpremaju prijevoznim sredstvom ili za životinje koje se kreću.
(2) Ako se pri kontroli iz stavka 1. ovoga članka utvrdi, da posjednici
životinja i životinjskih proizvoda, nemaju svjedodžbu odnosno potvrdu ili
drugu propisanu ispravu, da životinje nisu označene, ili da životinje i
životinjski proizvodi potječu iz zaraženog ili ugroženog područja, službene
osobe policijske uprave će takve pošiljke zadržati i o tome izvijestiti
nadležni Veterinarski ured ili najbližu ovlaštenu veterinarsku organizaciju.
b) Veterinarsko-zdravstveni pregled i kontrola u prometu preko granice
Republike Hrvatske
Članak 63.
(1) Uvoz, izvoz i provoz pošiljaka, životinja, životinjskih proizvoda i
drugih pošiljaka (roba) koje sadrže sastojke životinjskog podrijetla,
sjemena za umjetno osjemenjivanje i oplođenih jajnih stanica, jaja za nasad,
životinjske hrane uključujući i poljoprivredne prehrambene proizvode i
stelju, sirovina i aditiva što služe za proizvodnju životinjske hrane,
pošiljaka veterinarskih lijekova i drugih predmeta kojima se može prenositi
zarazna bolest ili ugroziti zdravlje ljudi i životinja, dopušteni su samo na
određenim graničnim prijelazima (u daljnjem tekstu: Granični veterinarski
prijelazi).
(2) Veterinarsko-zdravstvene preglede i kontrolu na graničnim veterinarskim
prijelazima, obavlja granični veterinarski inspektor.
(3) Veterinarsko-zdravstveni pregled i kontrola iz stavka 2. ovoga članka
primjenjuju se na životinje i proizvode životinjskoga podrijetla radi
zaštite zdravlja ljudi i životinja te kontrole objekata, robe ili
prijevoznih sredstava, koji mogu biti prijenosnici zaraznih bolesti
životinja.
(4) U veterinarsku kontrolu iz stavka 3. ovoga članka može se uključiti i
kontrola koja se odnosi na kakvoću i kontrolu radi očuvanja ugroženih vrsta
životinja.
(5) Granične prijelaze iz stavka 1. ovoga članka, određuje ministar.
Članak 64.
(1) Kopitari i papkari moraju biti pojedinačno i trajno označeni ovim
Zakonom propisanim oznakama, a kontejneri, palete, paketi i stokinete s
proizvodima, ili spremnici sa živom ribom i ambalaža s utovarenim žabama,
puževima, rakovima, pijavicama i mekušcima, moraju biti označeni, na temelju
ovoga Zakona, propisanom etiketom s otisnutim žigom veterinarske inspekcije
i veterinarskim kontrolnim brojem odobrenog objekta u kojemu su proizvedeni,
pakirani ili iz kojega su otpremljeni.
(2) Pošiljke iz stavka 1. ovoga članka podliježu obveznom
veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli graničnog veterinarskog
inspektora na graničnom prijelazu.
(3) Iznimno, veterinarskoj kontroli ne podliježu proizvodi u prtljazi
putnika ili koji se šalju u paketima, mase manje od jednog kilograma,
namijenjeni osobnoj potrošnji ako su podrijetlom iz zemalja ili područja
zemalja iz kojih nije zabranjen uvoz i provoz.
(4) Kada se radi o pojavi opasne zarazne bolesti u nekoj zemlji,
veterinarskoj kontroli podliježe i prtljaga putnika i prtljaga osoblja
prijevoznog sredstva, koja se unosi iz te zemlje.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka putnici i osoblje prijevoznoga
sredstva dužni su svoju robu prijaviti graničnom veterinarskom inspektoru da
bi se proveo postupak veterinarske kontrole.
Članak 65.
(1) Pravne osobe pomorskog i riječnog prometa, plovidbeni agenti, granični
željeznički kolodvori, prijevoznici ili korisnici robe iz stavka 1. članka
63. ovoga Zakona, moraju graničnom veterinarskom inspektoru podnijeti
zahtjev, na propisanom obrascu, za veterinarsku kontrolu pošiljke, odmah
nakon njenog prispjeća na granični prijelaz.
(2) Pri uvozu, izvozu i provozu pošiljaka iz stavka 1. članka 63. ovoga
Zakona, pošiljke mora pratiti propisana međunarodna svjedodžba o zdravlju
odnosno zdravstvenoj ispravnosti pošiljke (u daljnjem tekstu: međunarodna
svjedodžba (certifikat)), koja sadrži podatke o podrijetlu, identitetu,
odredištu, prijevoznom sredstvu i zdravlju životinja odnosno zdravstvenoj
ispravnosti proizvoda, ako međunarodnim ugovorom nije drukčije određeno.
(3) Međunarodna svjedodžba iz stavka 2. ovoga članka, mora biti izvorna,
sačinjena na dan otpreme pošiljke, za jednu vrstu životinja i proizvoda, za
jednog primatelja i ovjerovljena na propisan način, označena serijskim
brojem, obvezno pisana na hrvatskom jeziku i jeziku zemlje podrijetla,
odnosno jeziku zemlje krajnjeg odredišta pošiljke, a za pošiljke u provozu
može biti pisana i na engleskom i drugim jezicima službeno prihvaćenim u
međunarodnom prometu.
(4) Iznimno od odredbe iz stavka 3. ovoga članka može se koristiti
ovjerovljena i označena preslika izvorne međunarodne svjedodžbe
(certifikata), kada se pošiljka, u cijelosti ili dijelovima, upućuje iz
carinskog ili drugog skladišta, gdje je bila privremeno pohranjena pod
nadzorom graničnog veterinarskog inspektora i carinskim nadzorom.
(5) Obrazac zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar.
Članak 66.
(1) Uvezene pošiljke životinja, životinjskih proizvoda i druge pošiljke roba
koje sadrže sastojke životinjskog podrijetla, pošiljke sjemena za umjetno
osjemenjivanje i oplođenih jajnih stanica, jaja za nasad, životinjske hrane
uključujući i poljoprivredne prehrambene proizvode i stelju, sirovina i
aditiva što služe za proizvodnju životinjske hrane, podliježu pri istovaru i
pretovaru, obveznom veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli.
(2) Obveznom veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli pri utovaru i
pretovaru podliježu pošiljke iz stavka 1. ovoga članka namijenjene izvozu
ili provozu.
(3) Za utovarenu pošiljku iz stavka 2. ovoga članka međunarodnu svjedodžbu
(certifikat) izdaje ovlašteni veterinar određen ovim Zakonom, koji je obavio
pregled.
(4) Odredbe članka 55. i 56. ovoga Zakona primjenjuju se pri izvozu i uvozu
pošiljaka iz stavka 1. i 2. ovoga članka.
(5) Način utovara, pretovara i istovara pošiljaka iz stavka 1. i 2. ovoga
članka i obrazac međunarodne svjedodžbe (certifikata) iz stavka 3. ovoga
članka propisuje ministar.
Članak 67.
(1) Pošiljke iz članka 63. stavka 1. ovoga Zakona namijenjene izvozu, uvozu
i provozu, na graničnim prijelazima u slučaju potrebe, pretovaruju se i
pohranjuju pod veterinarsko-zdravstvenom kontrolom graničnog veterinarskog
inspektora.
(2) Za pošiljke iz stavka 1. ovoga članka, granični veterinarski inspektor
ovjerava međunarodnu svjedodžbu (certifikat) izdanu pri utovaru pošiljke,
navodeći razloge pretovara i pohrane, vrijeme i uvjete pohrane te oznake
prijevoznog sredstva.
(3) Objekti za smještaj životinja i životinjskih proizvoda na graničnim
prijelazima moraju udovoljavati uvjetima koje propisuje ministar.
Članak 68.
(1) Pošiljke životinja, životinjskih proizvoda, i druge pošiljke roba koje
sadrže sastojke životinjskog podrijetla, pošiljke sjemena za umjetno
osjemenjivanje i embrija, jaja za nasad, životinjske hrane, sirovina i
aditiva što služe za proizvodnju životinjske hrane te predmeta kojima se
može prenositi zarazna bolest ili ugroziti zdravlje, mogu se uvoziti i
provoziti na temelju rješenja Uprave, kojim se utvrđuje da ne postoje
veterinarsko-zdravstvene smetnje za uvoz i provoz tih pošiljaka, u skladu s
odredbama ovoga Zakona.
(2) Veterinarski lijekovi se mogu uvoziti na temelju rješenja Uprave kojim
se utvrđuje da je udovoljeno propisanim uvjetima za stavljanje veterinarskog
lijeka u promet na teritoriju Republike Hrvatske.
(3) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, rješenje Uprave nije potrebno
za određene životinjske proizvode koji ne predstavljaju opasnost za prijenos
zaraznih bolesti.
(4) Uvoz i provoz pošiljaka iz stavka 3. ovoga članka odobrava rješenjem
granični veterinarski inspektor ako pošiljka udovoljava propisanim
veterinarsko-zdravstvenim uvjetima.
(5) Neće se dopustiti uvoz i provoz pošiljaka iz stavka 1. ovoga članka ako
u zemlji izvoznici ili zemljama kroz koje se pošiljka provozi, postoji
zarazna bolest, odnosno ako postoji opasnost da se zarazna bolest unese u
Republiku Hrvatsku.
(6) Neće se dopustiti uvoz proizvoda životinjskog podrijetla namijenjenih
ljudskoj prehrani iz stavka 1. i 3. ovoga članka ukoliko nisu proizvedeni u
izvoznim objektima ili objektima koje, uz suglasnost nadležnih tijela države
podrijetla, u posebnom postupku odobrava ministar.
(7) Rješenjem iz stavka 1. i 4. ovoga članka može se obvezati uvoznika da
naknadno podvrgne određenim laboratorijskim i dijagnostičkim ispitivanjima i
drži u karanteni pošiljke životinja, odnosno privremeno pohrani i podvrgne
laboratorijskim ispitivanjima, pošiljke životinjskih proizvoda, druge
pošiljke robe sa sastojcima životinjskog podrijetla, životinjsku hranu,
sirovine i aditive koji služe za proizvodnju životinjske hrane i predmete
kojima se može prenijeti zarazna bolest ili ugroziti zdravlje te narediti i
druge mjere.
(8) Za uvezene pošiljke i pošiljke u provozu iz stavka 1. i 4. ovoga članka
granični veterinarski inspektor izdaje popratnicu na propisanom obrascu i
zahtijeva izvješće o prispjeću pošiljke na odredište ili izlazni granični
prijelaz.
(9) Mjesto privremene pohrane za provedbu karantenskih mjera te vrstu i
način ispitivanja za proizvode iz stavka 6. ovoga članka određuje Uprava.
(10) Pošiljke životinjskih proizvoda iz stavka 3. ovoga članka određuje
ministar.
Članak 69.
(1) Uvezene životinje, uvoznik mora poslije uvoza držati u karanteni
određenoj u rješenju iz članka 68. stavka 1. ovoga Zakona radi obavljanja
dijagnostičkih i laboratorijskih ispitivanja i utvrđivanja zdravstvenog
stanja.
(2) Mjesto i objekt karantene, na temelju potvrde veterinarskog inspektora u
Veterinarskom uredu o udovoljavanju propisanim uvjetima te vrstu i način
dijagnostičkih i laboratorijskih ispitivanja te druge uvjete držanja u
karanteni određuje Uprava.
(3) Za životinje koje se uvoze radi sudjelovanja na športskim natjecanjima,
vježbama, izložbama i sajmovima te pse i mačke koji se privremeno uvoze u
pratnji posjednika na vrijeme od najviše 30 dana, kao i za kopitare,
papkare, perad i kuniće koji se uvoze radi neposrednog privođenja klanju,
može se odrediti da ne moraju biti u karanteni, ako je epizootiološka
situacija u zemlji izvoznici takva da ne prijeti opasnost od unošenja
zaraznih bolesti životinja.
(4) Životinje iz stavka 3. ovoga članka uvezene radi klanja, mora se zaklati
najkasnije tri dana nakon prijelaza granice Republike Hrvatske, a mogu se
klati samo u klaonicama koje udovoljavaju posebnim uvjetima iz članka 19.
stavka 2. ovoga Zakona.
(5) Uvjete kojima moraju udovoljavati karantenski objekti i vrijeme trajanja
karantene propisuje ministar.
Članak 70.
(1) Carinarnica odnosno carinska ispostava ne može obaviti carinski postupak
niti carinjenje pošiljke koja podliježe veterinarsko-zdravstvenom pregledu i
kontroli, dok granični veterinarski inspektor ne utvrdi zdravstveno stanje
odnosno zdravstvenu ispravnost pošiljke i odobri njen uvoz, izvoz ili
provoz.
(2) Prijevoznici koji obavljaju prijevoz željeznicom, brodom, zrakoplovom
ili sredstvima cestovnog prijevoza i granična carinarnica dužni su o svakoj
prispjeloj pošiljci iz članka 68. stavka 1. ovoga Zakona odmah izvijestiti
graničnu veterinarsku inspekciju.
(3) Troškove nastale zbog primjene mjera pri uvozu, izvozu i provozu
pošiljaka iz članka 68. stavka 1. ovoga Zakona, troškove karantene i
produžene karantene kao i troškove nastale primjenom mjera u karanteni te
troškove nastale zadržavanjem, vraćanjem, prenamjenom i uništavanjem
pošiljke, plaća uvoznik, izvoznik, prijevoznik ili korisnik pošiljke.
Članak 71.
(1) Za pošiljke životinjskih proizvoda, drugih roba koje sadrže sastojke
životinjskog podrijetla, za pošiljke životinjske hrane, sirovina i aditiva
što služe za proizvodnju životinjske hrane, veterinarskih lijekova i
predmeta kojima se mogu prenositi zarazne bolesti ili ugroziti zdravlje
ljudi i životinja, koje se uvoze u slobodne zone ili se privremeno skladište
u carinska, konsignacijska i druga skladišta za neocarinjenu robu u
Republici Hrvatskoj, primjenjuju se odredbe ovoga Zakona.
(2) Robe iz stavka 1. ovoga članka nalaze se pod nadzorom graničnog
veterinarskog inspektora.
(3) Proizvodi iz stavka 1. ovoga članka u slobodnim zonama pakiraju se,
prerađuju i dorađuju, pod veterinarsko-zdravstvenom kontrolom i nadzorom
graničnog veterinarskog inspektora.
(4) Troškove izlaska graničnog veterinarskog inspektora radi pregleda
utovara i istovara robe u skladištu i smjestištu iz stavka 1. ovoga članka
izvan mjesta u kojem je sjedište granične veterinarske inspekcije, naplaćuje
se od podnositelja zahtjeva u iznosu koji određuje ministar.
(5) Objekti u slobodnim zonama i konsignacijska skladišta iz stavka 1. ovoga
članka moraju udovoljavati uvjetima propisanim u članku 19. i 25. ovoga
Zakona.
Članak 72.
(1) Službene osobe policijskih uprava i carinarnica, u granicama svojih
nadležnosti, sprečavat će nedopušteni prijelaz životinja i pošiljaka iz
članka 68. stavka 1. ovoga Zakona izvan utvrđenih graničnih veterinarskih
prijelaza.
(2) Pošiljke iz članka 68. stavka 1. ovoga Zakona te kopitare i papkare koji
izvan određenog graničnog veterinarskog prijelaza prijeđu na teritorij
Republike Hrvatske, službene osobe iz stavka 1. ovoga članka odmah će
predati Veterinarskom uredu na čijem su području pošiljke otkrivene ili
uhvaćene.
(3) S pošiljkama i životinjama iz stavka 1. i 2. ovoga članka postupat će se
u skladu s odredbama ovoga Zakona ako međunarodnim ugovorom nije drukčije
određeno.
2. Inspekcija životinja za klanje i proizvoda životinjskog podrijetla
namijenjenih prehrani ljudi
Članak 73.
(1) Životinje za klanje podliježu veterinarsko-zdravstvenom pregledu i
kontroli prije klanja, osim u slučaju klanja iz nužde.
(2) Posjednik klaonice obvezan je prijaviti klanje životinja nadležnoj
ovlaštenoj veterinarskoj organizaciji najkasnije 24 sata prije početka
klanja, osim u slučaju klanja iz nužde koje se obavlja izvan klaonice.
(3) Veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli poslije klanja životinja
iz članka 2. točke 2. ovoga Zakona, a divljači nakon odstrijela, podliježu
njihovi trupovi i dijelovi trupa i meso.
(4) Ovlaštenik prava lova, obvezan je odstrijeljenu divljač prijaviti
nadležnoj ovlaštenoj veterinarskoj organizaciji u roku od 12 sati nakon
odstrijela, radi obavljanja pregleda i kontrole iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Pregled i kontrola iz stavka 3. ovoga članka uključuje i mesne
proizvode, mlijeko, jaja, med, ribe, rakove, školjke, puževe i žabe te
proizvode od mlijeka, jaja, meda, ribe, rakova, školjaka, puževa i žaba u
proizvodnji, pohrani i prometu.
(6) Veterinarsko-zdravstvenim pregledom i kontrolom iz stavka 1., 3. i 4.
ovoga članka utvrđuje se zdravstvena ispravnost proizvoda životinjskoga
podrijetla namijenjenih prehrani ljudi, koji se potom obilježavaju na
propisani način.
(7) Rezultat veterinarsko zdravstvenog pregleda i kontrole iz stavka 1. i 3.
ovoga članka je konačan u upravnom postupku, za njega je odgovoran ovlašteni
veterinar, odnosno ovlašteni veterinari određeni ovim Zakonom, u slučaju
timskog obavljanja pregleda i kontrole.
(8) Pregledu i kontroli iz stavka 3. ovoga članka podliježu i objekti iz
članka 19. stavka 1. ovoga Zakona te sirovine, aditivi, dodatni sastojci,
materijali za pakiranje i ostali pomoćni materijali, koji se koriste u
proizvodnji ili preradi proizvoda životinjskog podrijetla namijenjenih
prehrani ljudi putem javne potrošnje.
(9) Pregled i kontrola iz stavka 1., 3. i 5. ovoga članka uključuje i
laboratorijske pretrage na rezidue te ostale onečišćivače biološkoga i
kemijskoga podrijetla, škodljive za ljudsko zdravlje.
(10) Pregled i kontrola iz stavka 1., 3., 5. i 9. ovoga članka uključuje i
kontrolu koja se odnosi na kakvoću, kao i tehničke normative i druge
propise, ukoliko je to posebnim zakonom propisano.
(11) O pregledu i kontroli iz ovoga članka, ovlaštena veterinarska
organizacija vodi službenu evidenciju.
Članak 74.
(1) Veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli iz članka 73. ovoga Zakona
ne podliježe klanje svinja, ovaca, koza, peradi, kunića i uzgojene divljači,
kada te životinje ne pokazuju znakove poremećenog zdravlja i kada je meso
podrijetlom od navedenih vrsta životinja, kao i mesni proizvodi dobiveni
njegovom obradom i preradom, namijenjeno potrošnji u vlastitom domaćinstvu.
(2) Klanje kopitara i goveda, bez obzira da li pokazuju ili ne pokazuju
znakove poremećenog zdravlja, kada je meso podrijetlom od navedenih vrsta
životinja namijenjeno potrošnji u vlastitom domaćinstvu, podliježe
veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli iz članka 73. ovoga Zakona.
(3) Veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli iz članka 73. ovoga Zakona
ne podliježe obrada mlijeka i proizvodnja mliječnih proizvoda, jaja i meda,
kada su ti proizvodi namijenjeni prehrani ljudi putem potrošnje u vlastitom
domaćinstvu.
(4) Iznimno od odredbe stavka 3. ovoga članka mliječni proizvodi, jaja i med
namijenjeni javnoj potrošnji i prodaji na tržnicama, podliježu
veterinarsko-zdravstvenom pregledu i kontroli iz članka 73. stavka 5. ovoga
Zakona.
Članak 75.
(1) Klanje životinja koje očituju ili se sumnja da pokazuju znakove
poremećaja zdravstvenog stanja podliježe veterinarsko-zdravstvenom pregledu
i kontroli iz članka 73. ovoga Zakona, i u slučaju kada je njihovo meso
namijenjeno potrošnji u vlastitom kućanstvu.
(2) U slučaju klanja iz stavka 1. ovoga članka te u slučaju klanja iz nužde,
posjednik životinje mora imati propisanu veterinarsku uputnicu za njihovu
otpremu u klaonicu.
(3) Posjednik klaonice obvezan je primiti na klanje bolesnu životinju ili na
obradu iz nužde zaklanu životinju, samo uz predočenje uputnice iz stavka 2.
ovoga članka.
(4) Način obavljanja veterinarsko-zdravstvenog pregleda i kontrole životinja
i proizvoda životinjskog podrijetla namijenjenih prehrani ljudi, iz članka
73., 74. i 75. ovoga Zakona, te način vođenja službene evidencije iz članka
73. stavka 1.. i obrasce uputnica iz stavka 2. ovoga članka, propisuje
ministar.
Članak 76.
(1) Klanje životinja iz članka 2. točke 2. ovoga Zakona; rasijecanje i
obrada mesa, ribe, rakova, školjaka, puževa i žaba; preradba mesa, ribe,
mlijeka, jaja, meda i ostalih proizvoda životinjskog podrijetla namijenjenih
prehrani ljudi putem javne potrošnje; hlađenje, zamrzavanje, uskladištenje,
i promet navedenih proizvoda; dopušteno je samo u objektima iz članka 19.
stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, klanje životinja dopušteno je
i izvan klaonice, samo u slučaju klanja iz nužde koje nije moguće obaviti u
klaonici.
(3) Klanje kopitara i papkara oboljelih od bolesti zbog kojih klanje nije
zabranjeno, dopušteno je samo u klaonici, bez obzira da li je njihovo meso
namijenjeno javnoj potrošnji ili potrošnji u vlastitom kućanstvu.
Članak 77.
Životinje, životinjski proizvodi, meso te druge sirovine, aditivi i dodatni
sastojci koji služe u proizvodnji proizvoda životinjskog podrijetla
namijenjenih prehrani ljudi, koji su nakon propisanog
veterinarsko-zdravstvenog pregleda i kontrole, utvrđeni zdravstveno ili
higijenski neispravnim, moraju se na propisani način obilježiti, zaplijeniti
i neškodljivo ukloniti, odnosno podvrći postupku utilizacije.
Članak 78.
(1) Posjednici životinja, veterinarski djelatnici te proizvođači
životinjskih proizvoda, moraju se pridržavati propisanih preventivnih mjera
i određenih rokova karencije, prilikom uporabe lijekova i drugih tvari koje
se mogu prenijeti na životinjske proizvode, kako bi se spriječila pojava
nedopuštenih rezidua.
(2) Proizvodi životinjskoga podrijetla namijenjeni prehrani ljudi, koji
sadrže ili sadrže u količinama većim od dopuštenih, rezidue i druge
onečišćivače škodljive za ljudsko zdravlje ne smiju se stavljati u promet za
javnu potrošnju.
(3) Maksimalno dopuštene količine rezidua i drugih onečišćivača u
izlučevinama i tjelesnim tekućinama živih životinja, organima i tkivima
zaklanih životinja i mesu, te sustav uzimanja uzoraka, laboratorijske metode
i ciljna tkiva za njihovo određivanje, propisuje ministar.
(4) Radi zaštite javnoga zdravlja monitoring program sustavnoga praćenja
rezidua i drugih za ljudsko zdravlje škodljivih onečišćivača, u proizvodima
životinjskoga podrijetla koji su namijenjeni prehrani ljudi, propisuje
ministar.
Članak 79.
U područjima koja su proglašena zaraženima trihinelozom, ravnatelj može
narediti obvezno klanje svinja u klaonici ili obvezan
veterinarsko-zdravstveni pregled svinja i u slučaju kada je njihovo meso i
mesni proizvodi dobiveni njegovom preradom, namijenjeno potrošnji u
vlastitom kućanstvu.