|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
UGOVORI
Informacije
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
|
|
SKLAPANJE UGOVORA PUTEM INTERNETA
Ugovor je dvostrani pravni posao koji nastaje
suglasnim očitovanjem volje najmanje dviju strana.
Ugovorom o prodaji obvezuje se prodavalac da stvar koju prodaje preda kupcu,
tako da kupac stekne pravo raspolaganja odnosno pravo vlasništva, a kupac se
obvezuje da prodavaocu plati cijenu.
Elektroničko trgovanje putem Interneta nudi velike šanse i izazove za razvoj
trgovine zbog velikog napretka moderne tehnologije.
Internet kao novi elektronički mediji nudi velike mogućnosti pridobivanja
novih kupaca i razvoj
poslovnih odnosa. Pored informacija, Internet nudi potrošačima i velike
mogućnosti za brzo stjecanje robe i usluga u svako vrijeme, što predstavlja
znatno olakšavanje svakodnevnog života. |
|
Vrste ugovora sklopljenih putem Interneta
Ugovori sklopljeni putem Interneta ne predstavljaju neki novi tip ugovora i
mogu biti sklopljeni u
svako vrijeme uz ispunjenje istih pravnih uvjeta kao i kod sklapanja ugovora
na uobičajeni način.
S obzirom na svoj sadržaj razlikuju se tri grupe ugovora sklopljenih putem
Interneta:
-Ugovori za stjecanje tjelesnih dobara (knjige, CD-romovi, odjeća ili hrana
i sl.). Kod njih je samo
sklapanje ugovora putem Interneta, a dostava slijedi uvijek klasičnim
načinima zbog svojstava same robe.
-Ugovori za stjecanje licenci za korištenje digitalnih proizvoda ili
informacija, (software, fotografije, glazba
i sl.). Ovdje je u pravilu i narudžba i dostava putem Interneta.
-Ugovori o ispunjenju neke Internet usluge (pristup sadržajima na Internetu,
traženje ili širenje informacija, internet bankarstvo i sl.)
Očitovanje volje
Zahtjevi za sklapanje ugovora putem Interneta ne razlikuju se bitno od
uvjeta za sklapanje ugovora na klasičan način. I kod ugovora sklopljenih
putem Interneta ugovorne strane se moraju sporazumjeti o bitnim sastojcima
ugovora. Posebnost postoji jedino u tome što se koristi Internet i računalo.
Očitovanje volje može biti iskazano i na klasičan način, i onda od
izjavitelja takva izjava biti poslana elektroničkim putem primatelju. Kada
kupac ispuni narudžbenicu putem Interneta, to se bitno ne razlikuje od
ispunjavanja rukom pisane narudžbenice. Kod automatizirane izjave volje
putem računala se dopunjavaju specifični podatki iz ručno sastavljene baze
podataka u neki zadani formular pomoću računalnog programa, što se u pravilu
pojavljuje kod tipskih ugovora. Prednost takvih prethodno sastavljenih općih
ugovora (formulara) je ušteda vremena. I kod ovakve automatizirane izjave
volje sadržaj izjave i primatelji izjave određeni su voljom zainteresirane
stranke. Računalna izjava je također automatizirana izjava, koja nastaje
automatski prema nekom računalnom programu i dalje se šalje bez ljudskog
međudjelovanja.
Današnji računalni programi ne mogu samostalno pravno i obvezujuće
odlučivati. Zato su prema
vladajućoj praksi odgovorni poslužitelji kao pravne ili fizičke osobe za
izjave volje koje su u njihovo ime posredstvom računala poslane. U računalni
program mogu biti zadani uvjeti, da se pod određenim uvjetima ne dopušta
automatsko sklapanje ugovora (npr. ako je osoba maloljetna, što računalni
proram izvodi iz npr. upisa datuma i godine rođenja) no opet se ne može
smatrati da računalni program u pravnom smislu donosi odluku o prihvatu ili
odbijanju ponude, već se smatra da je time očitovana volja pravne ili
fizičke osobe u vidu poslužitelja računala.
Ponuda
Ponuda postoji kad je sadržaj ugovora dovoljno određen i kada postoji jasna
volja ponuditelja da se pravno obveže. Web stranice nekog ponuditelja stoga
još nisu obvezujuća ponuda ugovora, zbog nedostatka konačne volje, nego
odgovara nekom izlogu ili slanju cijena ili kataloga u kojem su sadržane
informacije o ponuđenim proizvodima ili uslugama. Kao i kod stvarnih
prezentacija robe i usluga i na Internetu su preuzeta odgovarajuća zakonska
određenja cijena u katalozima robe. To se posebno odnosi na dužnost
ponuditelja na točnost svojih podataka. Za oblik cijena važi da one moraju
biti navedene ili neposredno kod opisa proizvoda ili mora stajati na
raspolaganju posebni pregled cijena (cjenik).
Pravno se može govoriti o ponudi tek tada, kad osoba koja je pristupila web
stranicama preda
odgovarajuću izjavu vlasniku web stranica sa izloženim proizvodima ili
uslugama. To može biti u formi ispunjenog formulara na web stranicama ili
putem slanjem e-maila.
Također, ponuda može uslijediti i preko telefona,
faxa ili klasičnom poštom.
Kod direktnog downloada software-a ili informacija, kupac već trenutkom
downloada (preuzimanjem sa Interneta) prihvaća "dostavu proizvoda", odnosno
on prima ponudu istovremeno s "dostavom". |
|
Ponuda robe i usluga na Internetu ( web stranicama) može se usporediti sa
slanjem kataloga i zbog toga se može shvatiti kao poziv Internet korisniku
(surferu) na stavljanje ponude određenoj fizičkoj ili pravnoj osobi koja je
izložila proizvode ili usluge na web stranicama. Ispunjavanjem formulara na
web stranicama, slanjem e-maila, telefonom, faxom, pismom i sl., kupac
izražava svoju volju da žeki pristupiti sklapanju ugovora.
Prihvaćanje ponude
Ponuda je prihvaćena kad ponudilac primi izjavu ponuđenog da prihvaća
ponudu.
Za prosuđivanje trenutka pristupa postoji razlika između izjava među
prisutnima i među odsutnima.
Prema Zakonu o obveznim odnosima, ponuda učinjena telefonom, teleprinterom
ili neposrednom
radio-vezom smatra se kao ponuda prisutnoj osobi. Dakle takva izjava može
biti samo odmah prihvaćena ili odbijena.
Izjava preko e-maila ili web obrasca smatra se pak kao izjava među odsutnima
budući da pošiljatelj i primatelj ne sjede istovremeno za računalom jedno
nasuprot drugoga. Takve izjave pravno obvezuju tek kad su dospjele u doseg
primatelja tj. kad primatelj može njihov sadržaj primiti na znanje, a to je
trenutak dospijeća izjave u računalo primatelja, što znači da pristupanje
ugovoru postoji kada je primatelj u mogućnosti poruku pročitati. Kod e-maila
će to biti onda kada je potpuno pohranjen kod primatelja i kad ga on na
monitoru može vidjeti odnosno kad ga može pročitati. Kod izjave putem
e-maila i web obrasca na web stranicama, trenutak pristupa, odgovara
trenutku kad se izjava nalazi na serveru (poslužitelju) primatelja odnosno
kad je kod ovlaštene treće osobe potpuno pohranjena. Poštanski pretinac na
serveru primatelja možemo usporediti s poštanskim sandučićem ili poštanskim
pretincom u poštanskom uredu, jer jednom poslana poruka ne može više biti
vraćena i stoji na raspolaganju primatelju da ju pročita kad sam to zaželi.
Međutim, ovdje se ne traži stvarno poznavanje sadržaja poruke, jer bi u tom
slučaju trenutak pristupa ovisio o samovolji primatelja.
Ako se polazi od pretpostavke da je Mailbox poduzeća pravno izjednačen s
poštanskim sandučićem ili poštanskim pretincem, poduzeće bi bilo obvezno
najmanje jednom dnevno, za vrijeme uobičajenog radnog vremena, isprazniti
svoj Mailbox. Izvan radnog vremena (noću i vikendom) pristup se
pretpostavlja početkom idućeg radnog dana.
Po istoj teoriji, kod privatnih osoba koje svoju e-mail adresu koriste
isključivo za privatne svrhe i koje ne očekuju ulaz izjava volja u svoj
Mailbox, trenutak pristupa bio bi određen kao trenutak u kojem je osoba
stvarno primila na znanje sadržaj izjave.
Ipak, zakonska osnova ili sudska praksa po kojoj bi se smatralo da je
primatelj upoznat sa sadržajem izjave ili obavijesti, time što je na njegovu
elektroničku adresu pristigao e-mail sa određenom izjavom ili obavijesti, za
sada ne postoji.
Da bi ugovor proizvodio pravne učinke ponuđeni mora prihvatiti ponudu
ponuditelja. Ako rok za prihvat nije dogovoren, ponuda se tretira kao ponuda
među odsutnima, koja mora biti prihvaćena u prikladnom roku. Taj rok
odgovara vremenu koje je potrebno da poruka stigne adresatu, da ju obradi i
o njoj razmisli i potrebnom vremenu da prihvat stigne ponuditelju. Kod
ponuda putem Interneta vrijeme slanja je zanemarivo zbog tehničkih
pogodnosti Interneta, jer se tu radi samo o nekoliko sekundi. Zbog toga se
rok uglavnom ograničava na prikladno vrijeme potrebno za obradu ponude i
razmišljanje, a ono u pravilu iznosi do nekoliko dana.
Kod potrošačkih ugovora je dogovor o obveznom djelovanju izjave volje
ograničen utoliko što ponuđeni ne može odrediti neprimjeren ili neograničen
rok za prihvat odnosno odbijanje ponude. Takva klauzula bila bi ništava i
ugovor bi se primjenjivao kao da klauzula nije ni dogovorena.
Prihvat može uslijediti potvrdom u obliku automatskog odgovora ili dostavom
robe u obliku prešutnog prihvata. To se također može odvijati elektroničkim
(npr. slanje software-a) ili tradicionalnim putem (npr. dostava knjige).
Drugačije je kod Online informacija koje se moraju platiti ili kod
software-a koji su dostavljeni direktnim downloadom na vlastito računalo. U
tim slučajevima ugovor je sklopljen samim korištenjem informacija ili
downloadom.
Šutnja ponuđenog
Šutnja ponuđenog na ponudu preko Interneta nema značenje pristanka (qui
tacet non consentire videtur) jer šutnja nema vrijednost izjave volje i
šutnjom ugovor nije nastao.
Izuzetak od ovog pravila je, kao i kod ugovora
sklopljenih na uobičajeni način, šutnja ponuđenog ako je u stalnoj poslovnoj
vezi s ponuditeljem u pogledu određene robe i ako ponuđeni ponudu nije odmah
ili u ostavljenom roku odbio. Tada će se smatrati da je ponuda prihvaćena i
ugovor sklopljen.
Prihvaćanje ponude s prijedlogom da se izmijeni
Ako ponuđeni izjavi da prihvaća ponudu i istovremeno predloži da se ona a
nečemu izmijeni ili dopuni, smatra se da je ponudu odbio i da je sa svoje
strane učinio drugu ponudu svome prijašnjem ponudiocu.
Oblik (forma) ugovora
Prema našem Zakonu o obveznim odnosima i mnogim sličnim zakonima drugih
zemalja vrijedi opće pravilo da ugovor može biti sklopljen bez obzira na
formu, to znači usmeno ili pismeno, izričito ili prešutno. U iznimnim
slučajevima Zakon propisuje određeni oblik kao uvjet za valjanost ugovora
(npr. najčešće se traži pismeni oblik za ugovore o prijenosu vlasništva ili
prava korištenja na zemljištu ili zgradi ili se traži da je ugovor sklopljen
pred svjedocima kao npr. pisana oporuka pred svjedocima). Ugovorne stranke
također mogu predvidjeti određeni oblik kao uvjet za valjanost ugovora.
Ponekad se traži i javni oblik ugovora što znači da je ugovor valjan ako je
sklopljen pred nadležnim tijelom (npr. oporuka nepismenih osoba) ili ako je
sklopljen u obliku javnobilježničkog akta (npr. ugovori o uređenju
imovinskih odnosa među osobama u bračnoj ili izvanbračnoj zajednici).
Na tim osnovnim principima temelji se i Zakon o elektroničkom potpisu koji
se primjenjuje od 1. travnja 2002. godine, a donesen je po uzoru na takve
zakone država članica Europske unije.
On uređuje pretpostavke za primjenu elektroničkog potpisa na internetu i na
drugim mrežama i sadrži pravne okvire za davanje usluga certificiranja. Na
temelju tog Zakona pokušavaju se osigurati napredni elektronički potpisi.
Napredni elektronički potpis ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni
potpis.
Elektronički potpis
Prema (članak 4.), "napredan elektronički
potpis" je, elektronički potpis koji je povezan isključivo s potpisnikom,
nedvojbeno identificira potpisnika, nastaje korištenjem sredstava kojima
potpisnik može samostalno upravljati i koja su isključivo pod nadzorom
potpisnika, te sadržava izravnu povezanost s podacima na koje se odnosi i to
na način koji nedvojbeno omogućava uvid u bilo koju izmjenu izvornih
podataka.
Napredan elektronički potpis ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni
potpis, odnosno vlastoručni potpis i otisak pečata ako je izrađen u skladu s
odredbama Zakona o elektroničkom potpisu, te ako su ispunjeni ostali uvjeti
propisani Zakonom o elektroničkom potpisu i propisima koji su donijeti na
temelju tog Zakona.
Elektronički potpis izrađuje se sredstvima za izradu elektroničkog potpisa.
Napredan elektronički potpis izrađuje se sredstvima za izradu naprednoga
elektroničkog potpisa.
Sredstvo za izradu naprednoga elektroničkog potpisa mora osigurati:
1. da se podaci za izradu naprednoga elektroničkog potpisa mogu pojaviti
samo jednom te da je ostvarena njihova sigurnost,
2. da se podaci za izradu naprednoga elektroničkog potpisa ne mogu ponoviti
te da je potpis zaštićen od krivotvorenja pri korištenju postojeće
raspoložive tehnologije,
3. da podatke za izradu naprednoga elektroničkog potpisa potpisnik može
pouzdano zaštititi protiv korištenja od strane drugih.
Sredstvo za izradu naprednoga elektroničkog potpisa ne smije prilikom izrade
naprednoga elektroničkog potpisa promijeniti podatke koji se potpisuju ili
onemogućiti potpisniku uvid u te podatke prije procesa izrade naprednoga
elektroničkog potpisa.
Certifikati
Zakon o elektroničkom potpiu određuje da je certifikat svaka elektronička
potvrda kojom se potvrđuje identitet potpisnika u postupcima razmjene
elektroničkih zapisa.
Kvalificirani certifikat je, u smislu Zakona o elektroničkom potpisu, svaka
elektronička potvrda kojom davatelj usluga izdavanja kvalificiranih
certifikata potvrđuje napredni elektronički potpis.
Kvalificirani certifikat mora sadržavati:
1. oznaku o tome da se radi o kvalificiranom certifikatu,
2. identifikacijski skup podataka o osobi koja izdaje certifikat (osobno
ime; ime oca ili majke; nadimak, ako ga osoba ima; datum rođenja;
prebivalište, odnosno boravište; naziv pravne osobe i sjedište, ako
certifikat izdaje pravna osoba),
3. identifikacijski skup podataka o potpisniku (osobno ime, ime oca ili
majke, nadimak, ako ga osoba ima, datum rođenja, prebivalište, odnosno
boravište).
4. podatke za verificiranje elektroničkog potpisa koji odgovaraju podacima
za izradu elektroničkog potpisa koji su pod kontrolom potpisnika,
5. podatke o početku i kraju važenja certifikata,
6. identifikacijsku oznaku izdanog certifikata (brojčanu ili drugu oznaku,
te datum izdavanja),
7. napredni elektronički potpis davatelja usluge izdavanja kvalificiranih
certifikata,
8. ograničenja vezana za uporabu certifikata, ako ih ima,
9. ograničenja na vrijednost poslovnih događaja za koje se daje certifikat,
ako ih ima.
Davatelj usluga izdavanja kvalificiranih certifikata dužan je osigurati
rizik od odgovornosti za štete koje nastanu obavljanjem usluga
certificiranja (obvezno osiguranje).
Iz navedenog je vidljivo da se može i putem Interneta očitovati volja i mogu
biti sklopljeni pisani ugovori, ako se pisani oblik posebno zahtijeva.
Općenito mogu se poslovnom prometu putem Interneta ugovori sklopati sa ili
bez elektroničkih potpisa.
Ako se u konkretnom slučaju za posebno određenu vrstu ugovora zahtijeva
pisani oblik, zahtjev je ispunjen samo ako se primjeni napredni elektronički
potpis, koji se temelji na kvalificiranom certifikatu.
Postoje i izuzeci kada se može odbiti prihvaćanje dokumenta samo zbog toga
što je sačinjen i izdan u elektroničkom obliku s elektroničkim potpisom ili
naprednim elektroničkim potpisom.
Elektronički potpisi se ne mogu ni u kom slučaju koristiti kod: pravnih
poslova kojima se vrši prijenos vlasništva ili se uspostavljaju druga
stvarna prava na nekretninama, oporučnih poslova, imovinskih predbračnih i
bračnih ugovora, opterećenja i otuđenja imovine za koje je potrebno
odobrenje centra za socijalnu skrb, ugovora o predaji i raspolaganju s
imovinom za vrijeme života, ugovora o doživotnom uzdržavanju i sporazuma u
vezi s nasljeđivanjem, darovnih ugovora, drugih pravnih poslova za koje je
posebnim zakonom propisano da se sastavljaju u obliku javnobilježničkog akta
odnosno isprave i kod drugih pravnih poslova ili radnji za koje je posebnim
zakonom ili na temelju zakona donesenim propisom izričito određena uporaba
vlastoručnog potpisa u dokumentima na papiru ili ovjera vlastoručnog
potpisa.
U područje primjene Zakona o elektroničkom potpisu ne spadaju pitanja
dopuštenosti primjene modernih informacijskih i komunikacijskih tehnologija
kao takvih, ocjenjivanje trenutka sklapanja ugovora, probleme jamstva i
pristupa. To se prosuđuje prema općim ugovorno-pravnim pravilima. U tom
smislu je na europskoj razini uređeno sklapanje elektronskih ugovora, koje
ne smije biti spriječeno nacionalnim zakonodavstvima.
Opoziv očitovanja volje
Prema općim pravilima očitovanje volje ne može više biti jednostrano
opozvanao nakon uspješnog
pristupa adresatu. Za pravovremenost opoziva potrebno je, dakle, da opoziv
ponude ili prihvata stigne osobi kojoj je upućen, najkasnije zajedno s izjavom volje. Kod prosuđivanja
pravovremenosti opoziva ne igra ulogu
trenutak u kojem je primatelj opoziv stvarno primio na znanje.
Zbog toga je opoziv izjave putem Interneta do trenutka pristupa teoretski
moguć, ali praktički je on zbog
enormne brzine prenošenja informacija, zapravo u većini slučajeva isključen.
U obzir
dolazi, teoretski, telefonski poziv
prije nego Mailbox poduzeća bude ispražnjen. Ukoliko Mail stigne nakon
proteka uobičajenog radnog
vremena , izjava je pristupila tek početkom idućeg radnog dana. Ako je do
tada stigao i opoziv, može se
smatrati da je on pravovaljan. Ako bi, pak, pohranjivanjem poziva izjavu
primio server treće osobe, opoziv
bi morao samostalno uslijediti u trenutku između pristizanja izjave
ponuditelju usluge i pristupa, što je
također nezamislivo. Zanimljivo je da u slučaju postojanja pružanja usluga
"od 0 do 24" opoziv uopće ne bi
bio moguć, budući da su tada izjave dostupne u svako doba.
Međutim, same stranke mogu to pitanje i drugačije urediti, no takve odredbe
o opozivu moraju biti unaprijed
objavljene na npr. web stranicama. Ukoliko ne postoji takvo reguliranje,
smatra se da vrijedi naprijed
navedeno.
Nakon pristupa elektroničkog očitovanja volje opoziv je u pravilu isključen.
Prema Zakonu o obveznim
odnosima, ugovor je pobojan kad ga je sklopila strana ograničeno poslovno
sposobna, kad je pri njegovu
sklapanju bilo mana u pogledu volje strana te kad je to zakonom ili posebnim
propisom određeno.
Ugovorna strana u čijem je interesu pobojnost ustanovljena može tražiti da
se ugovor poništi.
U slučaju poništenja ugovora zbog ograničene poslovne sposobnosti jednog
ugovaratelja, suugovaratelj
takve osobe može zahtijevati vraćanje samo onog dijela ispunjenja koji se
nalazi u imovini ograničeno
poslovno sposobne osobe ili je upotrijebljen u njezinu korist, a i onog što
je namjerno uništeno ili otuđeno.
Po pitanju odgovornost za poništenje ugovora, ugovaratelj na čijoj je strani
uzrok pobojnosti odgovoran je
svom suugovaratelju za štetu koju trpi zbog poništenja ugovora ako ovaj nije
znao ni morao znati za
postojanje uzroka pobojnosti ugovora.
Rizik
Rizik gubitka prenesene izjave, kao i rizik odugovlačenja prenošenja snosi
pošiljatelj do trenutka kad je
izjava postala dostupna primatelju.
Greške i zablude
Greška nastala pri upotrebi pogrešne tipke može se izjednačiti sa zabunom
pri pisanju pisanog očitovanja volje. Takva greška unošenja daje ovlaštenje samom unositelju podataka u
računalo tražiti pobijanje izjave zbog zablude. Realno bi bilo za očekivati u takvom slučaju da osoba koja je
počinila grešku unošenja podataka u kompjuter razjasni nesporazum s poduzećem. U praksi je problem
pobijanja takve greške problematičan zbog nedostatka dokaza.
Ako se radi o zabludi zbog primjene pogrešnih podataka ili o greški
software-a izjavitelja , radi se o zabludi u motivu (error in motivo). Takva zabluda u pravilu ne izaziva
njegovu nevaljanost, jer su razlozi
koji stranku motiviraju na određeno očitovanje irelevantni za pravnoposlovnu
volju. Samo iznimno, zabluda
u motivu, može biti razlogom pobojnosti pravnog posla, i to ako je posao
besplatan, a zabluda bitna.
Zabluda o pobudi je bitna ako je bila odlučna za preuzimanje obveze.
Osim zbog navedenih grešaka, izjava volje bi se mogla pobijati i zbog drugih
mana volje (prijetnje, prijevare ili prisile) prema općim pravilima
građanskog prava, a teret dokazivanja je na osobi koja osporava ugovor.
Poslovna sposobnost
Problem poslovne sposobnosti, koji u tradicionalnom načinu trgovanja ima
malo praktično značenje,
dobiva u trgovanju putem Interneta na značenju. Tako se kao kupac može
pojaviti i maloljetna osoba ili osoba koja je inače lišena poslovne
sposobnosti, koji mogu nepromišljeno pristupiti sklapanju ugovora. Prodavač
preko interneta ne vidi svoje kupce zbog nedostatka osobnog kontakta. Zbog
toga je prisutna opasnost, da se nedostatak poslovne sposobnosti ne
primjeti.
Ako ugovor putem Interneta sklopi maloljetna osoba, on je ništav, osim ako
njegov zakonski zastupnik (npr. roditelj) taj ugovor naknadno odobri. U tom
slučaju ugovor se smatra od samog početka pravovaljanim.
Isto kao i kod ugovora sklopljenih na uobičajeni način, rizik
neučinkovitosti ugovora snosi prodavatelj, ako
dođe do ugovora s ograničeno poslovno sposobnim osobama.
Dokazivanje sadržaja
Dođe li pri ispunjenju ugovora do problema ili sporova, mora svatko, tko se
na neki ugovor poziva, ili ga želi pobijati, dokazati sadržaj ugovora,
odnosno dokazati razloge pobijanja. Stoga se postavlja pitanje, na koji
način u okviru sudskog
postupka mogu biti dokazani ugovori koji se temelje na elektroničkom
očitovanju volje. Polazna točka za
pitanje dokazne vrijednosti elektronskog očitovanja volje je stanje stalne
mogućnosti mijenjanja web stranica. Zbog toga ona u elektroničkom obliku –
bez osiguranja
elektroničkim potpisom - ne može služiti kao dokazno sredstvo pred sudom,
odnosno ugovor skloljen putem Interneta ne
može pred sudom biti dokazan. Zato je potrebno primijeniti druga prikladnija
dokazna sredstva za
očitovanja volje putem Interneta. Printanjem ili pohranjivanjem na disketu
prikazano je stanje samo u određenom trenutku,
što također predstavlja manjkav dokaz. Protokol o poslanim i primljenim
e-mail-ovima je također
nedostatan, jer su tehničke manipulacije relativno lako provedive. Zbog toga
izjave preko e-maila za sada
imaju samo ograničenu dokaznu snagu, one podliježu slobodnoj ocjeni dokaza,
što znači da sudac prema
osobnom nahođenju (pravo diskercijske oscjene) odlučuje o njihovoj dokaznoj vrijednosti.
U praksi se iz
tog razloga često događa, da
mnogi ponuditelji potvrđuju svoje Internet narudžbe uobičajenim putem,
posebno onda kad se radi o velikim
iznosima ili kad se naručuju vrijedni proizvodi. Takva primjena uobičajene
pošte kao rješenje ove dokazne
problematike u proturječju je sa ulogom elektroničkog poslovanja, no ne mora
biti zapreka daljnjem razvitku elektroničkog poslovanja kroz nove
tehnologije.
Uostalom, cijeli niz kupoprodajnih odnosa, odvija se svakodnevno bez
sklapanja pisanih ugovora. I kada kupujete novine na kiosku, vi ste
pristupili sklapanju ugovora o prodaji. Pravno, ne postoje nikakve razlike
između sklapanja ugovora o prodaji kilograma jabuka ili sklapanja ugovora o
prodaji televizora.
Opći uvjeti poslovanja
Opći uvjeti poslovanja služe u poslovnim odnosima radi poboljšanja i
transparentnosti međusobnih obvezno pravnih odnosa. Oni se koriste za
pojednostavljenje i standardizaciju poslovnih radnji, reguliranje
uvjeta plaćanja i dostave, mogućnosti poništavanja ugovora, pitanja jamstva
i zaštite, odgovornosti i sl.
Opće uvjete poslovanja potrebno posebno ugovoriti, da bi oni postali dio
pisanog
ugovora. Stoga ugovornim strankama mora biti data mogućnost, upoznati se s
njihovim
sadržajem. To će u pravilu biti tako, da prodavatelj ili pružatelj usluga
posebno uputi kupca na svoje opće uvjete poslovanja i da onda kupac ili
korinik usluga ima mogućnost s njima se upoznati.
S obzirom da za sklapanje svih ugovora nije obvezna pisana forma, te da je
pisana forma više izuzetak a ne pravilo, jer Zakon o obveznim odnosima samo
za pojedine točno pobrojene slučajeve propisuje obvezu sklapanja pisanog
ugovora, te da ponuđač robe ili usluga izlaže na svojim web stranicama svoju
ponudu, objavljivanjem općih uvjeta poslovanja na web stranicama smatra se
da je kupac ili korisnik upoznat sa opim uvjetima poslovanja.
Nezainteresiranost ili površnost kupca ili korisnika usluga, koji nije želio
pročitati opće uvjete poslovanja, ne može ići na štetu prodavatelja, odnosno
pružatelja usluga.
Pri trgovanju putem Interneta korištenje općih uvjeta poslovanja je potpuno
uobičajeno.
Opći uvjeti poslovanja mogu se istaknuti na samom web stranicama ili
narudžbenici.
Ako prodavatelj ili pružatelj usluga dodatno želi biti siguran
da će
opći uvjeti poslovanja biti uočeni, može ih tako oblikovati da izjava kupca
ili korisnika usluga ne može biti tehnički poslana, bez potvrde da su uvjeti
pročitani. To se obično postiže time da se mora kliknuti ili staviti kvačicu
u određeno polje.
Budučnost je u elektroničkom poslovanju
Zaključno, možemo navesti da se ugovori putem Interneta sklapaju uz
ispunjenje istih pravnih pretpostavaki kao i kod sklapanja ugovora na
uobičajen način (klasičan, do pojave Interneta), uz uzimanje u obzir nekih
posebnosti virtualne komunikacije. I dalje vrijede odredbe Zakona o obveznim
odnosima i drugih zakona koji reguliraju sklapanje ugovora i trgovačke
poslove, s tim daje potrebno obratiti pažnju, koja strana daje ponudu, te
kako se očituje volja za sklapanjem ugovora i slično, što je navedeno
naprijed. Prezentacija robe na nekoj
web stranici još ne predstavlja obvezujuću ponudu, nego poziv na stavljanje
ponude. Ponudu stavlja
kupac u obliku narudžbe putem e-maila ili slanjem elektroničkog narudžbenog
formulara.
Ugovor se ostvaruje prihvatom ponude putem potvrđujućeg e-maila ili dostavom
robe. Kod downloada softwarea ugovor ispunjava samim preuzimanjem
(downloadom) softwarea.
Elektroničko poslovanje i trgovina nije daleka budućnost, već sadašnjost!
Više informacija
|
|
PRIMJERI UGOVORA
|