|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
UGOVORI
Informacije
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
|
|
ANALIZA TRŽIŠTA I MARKETING
Ukoliko se ne raspolaže sa dovoljnim novčanim sredstvima, za pokretanje
novog posla ili proširenje postojećeg javlja se potreba obraćanja
financijskim institucijama ili drugim subjektima koji pod određenim uvjetima
su spremni uložiti sredstva. Prema Zakonu o obveznim odnosima zajmodavatelj
može biti svaka fizička i pravna osoba, a ne samo banka. Zajmodavatelj
određuje uvjete pod kojima će dati zajam. Jedan o važnih i najčešćih uvjeta,
jest prilaganje poslovnog plana, odnosno Investicijskog projekta.
Investicijski projekt ili poslovni plan, nije samo puka formalnost, već je
temeljna okosnica svakog poduzetničkog pothvata, jer tek detaljnim i
pažljivim planiranjem i analiziranjem svih segmenata budućeg pothvata, može se
uvidjeti da li je opravdano i realno pristupiti realizaciji ideje.
Analiza tržišta i plan marketinga predstavljaju jedan od najvažnijih
dijelova poslovnog plana jer od točne analize tržišta i kvalitetnog
marketinga ovisi i sam uspjeh poslovne zamisli.
|
|
Analiza tržišta
Analiza tržišta jedna je od najvažnijih analiza u sklopu poslovnog plana
(Business plan),
odnosno investicijskog projekta. Rezultati analize tržišta su osnova za
ocjenu mogućnosti uspjeha projekta na tržištu. Ukoliko rezultati analize
tržišta ukažu na uspjeh projekta, tada treba nastaviti danji rad na pripremi
projekta.
Ukoliko analiza tržišta pokaže da projekt ne može uspjeti, tada je manja
šteta odustati od projekta, nego nastaviti u pogrešnom smjeru.
Analiza tržišta minimalno mora obuhvaćati;
-tržište nabave,
-tržište prodaje,
-sažetak analize tržišta, odnosno, procjene ostvarivanja prihoda.
Konkretan sadržaj analize tržišta ovisi o namjeravanoj djelatnosti, a opseg
analize tržišta uvjetovan je spcifičnostima svake djelatnosti, kao i
opsegom, odnosno veličinom investiranja. Jednostavnije analize tržišta, ili
za investicije manjeg opsega, investitor će moći učiniti i sam, no za veće
ili dugoročnije analize tržišta preporučljivo je angažiranje stručnjaka ili
za to specijaliziranih agencija.
Angažman stručnjaka u početku će nešto više financijski stajati, ali za
uzvrat ćete dobiti mnogo više. Nećete imati promašenih investicija.
Analiza tržišta razmatra se kroz slijedeće sjeline;
1.1. Procjena ponude i konkurencije
1.2. Tržište prodaje ili pružanja usluga
1.3. Tržište nabave
1.4. Marketing
Ukoliko se bez pomoći stručnjaka ipak pristupa analizi tržišta, potrebno je
prikupiti niz podataka. Opseg podataka, uvjetovan je namjeravanom
investicijom, no za većinu investicija nužno je;
-analizirati vlastito dosadašnje poslovanje i analizirati cijene vlastitih
proizvoda i usluga
-analizirati kakvoću vlastitih proizvoda i usluga
-analizirati kakvoću proizvoda i usluga i cijene konkurencije
-prikupljanje podataka o relevantnoj gospodarskoj grani
-prikupljanje podataka o konkurenciji
-prikupljanje dostupnih podataka iz Hrvatske gospodarke komore, Hrvatske
obrtničke komore, statističkih publikacija, poslovnih udruga, Interneta,
tiska i drugih dostupnih izvora
-prikupljanje podataka o cijenama sirovina, materijala i energenata
-prikupljanje dostupnih podataka od komunalnih poduzeća, općinskih i
gradskih ureda
-kontaktiranje sa kupcima i proizvođačima i dobavljačima
-provođenje anketa i sl.
Osnovno za tržišni uspjeh je uočavanje potencijalnog kupca, a potom
prilagođavanje njegovim željama i potrebama.
Osnovni princip za probijanje na tržište je:
-jeftiniji proizvod,
-bolji proizvod,
-drugačiji proizvod,
-brža usluga
Tržište je moguće osvojiti ukoliko se ima;
-pravi proizvod,
-koji se prodaje po pravoj cijeni,
-na pravim mjestima i
-promovira na pravi način.
Stoga Vaša analiza tržišta mora dokazati da imate jeftiniji, bolji, i
drugačiji proizvod, te bržu uslugu, te da ćete znati promovirati na pravi
način proizvod i prodavati ga na pravim mjestima.
Da bi rezultati analize tržišta bili uvjerljivi i vjerodostojni, nužno je
prikazati podatke konkurencije i vlastite podatke, kako bi kreditor kojemu
se i dostavlja Investicijski program mogao se uvjeriti u točnost i
vjerodostojnost analize tržišta.
Navodi tipa "ja mislim", "siguran sam", "za očekivati je", a da nisu
argumentirani konkretnim podacima i pokazateljima, neprihvatljivi su.
Većina poduzeća proizvodi proizvode ili usluge koji već postoje. Ako su
proizvodi poduzeća za koji se izrađuje poslovni plan po nečemu jedinstveni,
zadnja riječ tehnike, ili se na neki način razlikuju od konkurencije,
potrebno je to što prije i što bolje iskoristiti. Ovakva je diferencijacija
dragocjena, ali ne traje dugo jer privlači imitatore.
Da bi se proizvodi i usluge nekog poduzeća učinili različitim od
konkurencije, moraju se dobro poznavati. Jedna je od najvažnijih zadaća
svakog poslovodstva dati tržištu razlog da kupuje neki proizvod – a jedan od
najboljih razloga je da on pogađa želje tržišta. Ljudi kupuju ono što žele,
a ne ono što poduzeće misli da im treba.
Potrebno je odgovoriti i na još nekoliko pitanje, što će pomoći da i time
jasnije odredimo naš položaj u odnosu na konkurenciju i u čemu su posebnosti
i prednosti.
1. Što se prodaje?
2. Kakve su koristi od onoga što se prodaje?
3. U čemu se proizvodi i/ili usluge razlikuju od konkurentskih? Kupci kupuju
koristi. Osobine čine te koristi mogućima.
4. Ako je proizvod nov, zadnja riječ tehnike ili na bilo koji način
jedinstven, što je to što ga čini različitim od drugih i poželjnim za
kupnju? Navikavanje tržišta na novi proizvod puno je opasnosti i neočekivano
visokih troškova.
5. Ako proizvodi/usluge nisu ni po čemu posebni, zašto poduzeće smatra da će
ljudi kupovati kod njega? Da li zbog lokacije poduzeća, velikog izbora,
dobrog poznavanja načina upotrebe proizvoda koji se prodaje?
Do poslovnog uspjeha dolazi se zadovoljavanjem potreba i želja tržišta. Tek
u malom broju slučajeva poslovni uspjeh je rezultat vrhunskog proizvoda ili
visoke tehnologije. Većina poduzeća iste djelatnosti – pogotovo kada se radi
o veleprodaji, maloprodaji ili uslugama – međusobno je slična.
Poduzeće se ne smije olako pouzdati u “vrhunski” proizvod ili uslugu.
Potrebno je usredotočiti se na zadovoljavanje potreba svog tržišta. Prvi
korak prema tom cilju je taj da poduzeće zna sve o svojim proizvodima i
uslugama. Koje su njihove osobine, kakve koristi može imati kupac od njih,
te kako svoje znanje o proizvodu ili usluzi poduzeće može upotrijebiti da bi
se razlikovalo od konkurencije?
1.1. Procjena ponude i konkurencije
U opisu konkurencije poslovni plan treba odgovoriti na slijedeća pitanja:
1. Tko su najbliži, a potom i ostali konkurenti?
2. Kakvo je njihovo poslovanje – stabilno, u porastu ili padu?
3. U kojoj je mjeri njihovo poslovanje slično i/ili različito od poslovanja
poduzeća?
4. Što se može naučiti promatrajući njihov način rada? Što im ide u prilog,
a što ne?
5. Kako će poduzeće postići da njegovo poslovanje bude bolje od
konkurencije?
Cilj ovog dijela poslovnog plana je taj da poduzeće dobije odgovor kako da
preuzme dobre poteze svojih konkurenata, a izbjegne njihove pogreške.
Uobičajena je pogreška početi posao na tržištu koje je već zasićeno sličnim
ponudama. Pažljiva analiza konkurencije može dovesti poduzeće do toga da
mora izmijeniti svoju osnovnu koncepciju ili samo neke postojeće poslovne
aktivnosti kako bi postalo konkurentnije. To dapače, mora biti svakodnevna
praksa, jer se tržišta stalno mijenjaju, a uspjeh privlači konkurenciju.
Poduzeće se ne može boriti s konkurencijom na svim područjima. Treba
izabrati područje u kojem je poduzeće u prednosti (ljudi, proizvodi i usluge
su tri najvažnije prednosti). Svoje prednosti je potrebno postaviti sučelice
slabim stranama konkurencije. Uvjet je, naravno, da se obje strane vrlo
dobro poznaju.
Broj konkurenata koji će se analizirati ovisi o prosudbi svakog poduzeća,
ali i o specifičnostima namjeravane djelatnosti. Neka poduzeća nemaju
direktnu konkurenciju, ali zato imaju značajnu indirektnu konkurenciju. S
konkurencijom se treba stalno uspoređivati. Svugdje je ima toliko da pažnja
ne smije nikada popustiti.
Prikupiti relevantne podatke u zavisnosti od namjeravane djelatnosti.
Prikupljeni podaci se analiziraju, te po izvršenoj analizi, daje se
procjena.
Neki od mogučih izvora informacija, s tim da je potrebno usporediti podatke
iz najmanje dva ili više izvora;
-Hrvatska gospodarska komora
-Hrvatska obrtnička komora
-statistički podaci
-podaci općinskih, gradskih, županijskih i državnih tjela
-Internet
-poslovne udruge
-baze podataka
-tisak, televizija, časopisi, stručna literatura
-istraživanja specijaliziranih agencija
-banke
-fakulteti
-savjetodavne službe,
-vlastita istraživanja i sl.
Nužno je navođenje izvora, kako bi se prezentirani podaci mogli provjeriti,
te kako bi i sama procjena bila provjerljiva i argumentirana.
Da bi se promjene u okolini pratile i kontrolirale, nužno je istraživanje i
analiziranje. Istraživanje ponude i konkurencije je proces prikupljanja
informacija o dinamici i intezitetu promjena, kao i proces ocjene i
interpretacije informacija dobijenih istraživanjem postojećih pnuda na
tržištu i konkurencije.
Analizom se vreduju informacije, s obzirom na točnost i valjanost pojedinih
saznanja. Putem analize a potom i procjene opisuju se aktuelne promjene i
prognoziraju daljni tijekovi događanja u budučnosti. Svrha analize promjena
je identifikacija i procjena povoljnih šansi, odnosno, opasnosti vezanih za
određena kolebanja.
U odnosu na događaje u okolini, mogu se primjeniti dva pristupa:
-prihvatiti promjene koje se ne mogu kontrolirati ili na njih utjecati, ili
-pokušati promjene iskoristiti u vlastitu korist, poduzimanjem određenih
aktivnosti.
Pogrešna procjena ponude i konkurencije, vodi u neuspjeh i propast
investicije.
1.2. Tržište prodaje ili pružanja usluga
Po osnovu izvršene procjene ponude i konkurencije, koja se nadopunjuje sa
rezultatima istraživanja potreba korisnika usluga (ankete i sl.) pristupa se
definiranju plana tržišta prodaje ili pružanja usluga.
Plan prodaje, odnosno pružanja usluga mora biti realan, te mora voditi
računa i o mogučnostima vlastitih kapaciteta, i prihodima koji će se
ostvariti.
Potrebno je procjeniti obim usluga za cijeli period korištenja kredita.
Potrebno je odrediti i opisati profil i vrstu budućih kupaca ili korisnika
usluge prema slijedećom kriterijima;
-starost
-spol
-školska sprema
-prihodi
-interesi
-zemljopisna lokacija i sl.
Ukoliko su ciljano tržište prvenstveno tvrtke, potrebno je uzeti u obzir;
-potrebe tvrtke
-prihod tvrtke
-broj zaposlenih
-djelatnost tvrtke
-tehnologija koju koristi tvrtka i sl.
Potrebno je odrediti da li će se nastupati na lokalnom tržištu, županijskom,
državnom ili inozemstvu.
Sa naročitom pozornošću potrebno je pristupiti analizi tržišta ukoliko se
planira povećanje postojeće proizvodnje ili usluga za 10 ili više posto,
zatim ukoliko se mijenja postojeća asortimanska struktura, te kod onih
projekata koji pokreću novu proizvodnju ili uslugu.
Potrošači su osobe koje kupuju određene proizvode radi zadovoljavnja
individualnih i društvenih potreba. Različiti spektar proizvoda upotpunjuje
i različite potrebe pojedinaca i mora se imati u vidu različito ponašanje
potrošača u pogledu izbora proizvoda. Poznavanje potreba potrošača kao i
istraživanje i analiza tržišta je od presude važnosti za uspjeh projekta.
Potrebe su podložne raznim promjenama što predstavlja posljedicu društvenog
i tehničkog napretka. Na stvaranje, održavanje i razvoj potreba utiće veliki
broj faktora koji podrazumjevaju motivaciju, stavove i ograničavajuće
varijable. Svaki poslovni subjekt mora se prilagođavati potrebama potrošača
kroz kreiranje proizvodnje takvih proizvoda koje će na što bolji naćin
zadovoljiti potrošačke potrebe, a sa druge strane i omogućiti poslovnom
subjektu da realizira svoje ciljeve i ostvari profit.
Bitno je voditi računa i o tome da postoji sklonost potrošača prema
određenim proizvodima ili uslugama zbog vlastite identifikacije o imiđu
proizvoda. Na osnovu toga marketing je tu da bi omogućio i podsticao
motivaciju potrošača za odrđenim proizvodima tj. da predstavi i izreklamira
proizvod na sto bolji način i predstavi kvalitetu poslovnog subjekta.
Istraživanja motiva ponašanja potrošača fokusira uzroke načina ponašanja
potrošača. U ovom kontekstu postoji međusobna zavisnost ciljeva, potreba,
želja i motiva potrošača. Ciljevi potrošača predstavljaju promenljiva stanja
individua kojima oni stalno teže i na osnovu toga potrebno je neprekidno
prilagođavati se promjenama koje zahvataju trzišta i asortimani proizvoda.
Potrebno je kod potrošača probuditi stimulans reakciju kako bi on reagirao
na promocijske aktivnosti poslovnog subjekta.
Zavisno od okolnosti tržišta i
uvjeta koji upotpunjuju promociju proizvoda na tržištu potrebno je da
poslovni subjekt odabere suvremeniji vid analize tržišta kao i reklamiranja,
te određeni blik marketinga koji usmjerava njegov proizvod do pravog kupca.
Analiza tržišta se ne radi zbog ispunjavanja "neke forme" koju je propisala
banka, već zbog samog investitora. Ukoliko investitor zanemari analizu
tržišta, propast posla je neminovna.
Ukoliko je investitor stvarno izvršio analizu tržišta, tada će imati i što
prikazati u Investicijskom programu. Ukoliko sami ne poznajete stanje na
tržištu, angažirajte konzultanta, a i ukoliko mislite da poznajete stanje na
tržištu, ipak angažirajte konzultanta te usporedite analize, procjene i
prognoze.
Ne zanosite se olako datim obečanjima "poslovnih partnera" ili
nekritičkom podrškom prijatelja.
Vrijeme masovne proizvodnje, masovnih medija i masovnog marketinga je
ustupilo mjesto proizvodnji po mjeri kupca, individualno određenim medijima
i Internet marketingu. Internet marketing strategije zasnivaju se na želji
da se zadovolje instant potrebe potencijalnih kupaca (usluga brza, točna i
jeftina). Međutim, često se deševa da se, uprkos nastojanjima, potencijalni
kupci ne odrede precizno, zato što su brojni ili prostorno disperzirani ili
heterogeni u svojim zahtjevima.
Segmentacija tržišta omogučava da se odredi ciljno tržište i na pravi način
zadovolje zahtjevi tržišta. Konkretno, segmentacija tržišta predstavlja
postupak podjele tržišta u različite grupe kupaca (korisnika) koji bi mogli
zahtjevati posebne proizvode ili usluge. Poduzetnik sa svojim stručnim timom
mora identificirati različite načine segmentacije tržišta, razvijati profile
rezultirajućih tržišnih segmenata i procjenjivati privlačnost pojedinog
segmenta. Nakon toga, pristupa se izboru ciljnog tržišta (procjena i izbor
jednog ili više trzišnih segmenata) i određivanju pozicije proizvoda i
usluga u odnosu na konkurenciju.
Potrebno je odabrati onaj segment tržišta na kome će se moći postići željeni
uspjeh na ciljnom tržištu.
Postoji nekoliko strategija segmentacije koje se najčesće koriste kako bi se
definiralo ciljno tržište;
-Zemljopisna (prostorna) segmentacija predstavlja alokaciju korisnika
odnosno kupaca, po razlicitim zemljopisnim (prostornim) područjima, kao što
su općine, gradovi, županije, države. Tvrtka se može odlučiti da djeluje na
jednom ili više prostornih područja ili na svim, s tim što se mora obratiti
pozornost na razlike između segmenata i područja.
-Demografska segmentacija se sastoji u podijeli kupaca ili korisnika na
osnovu demografskih varijabli: spol, godine starosti, obrazovanje,
zanimanje, materijalni status i slično. Podaci se dobivaju kombiniranjem
primarnih i sekundarnih izvora, istraživanjem domačinstava ili pojedinaca.
Demografske varijable predstavljaju najjednostavnije kriterije za
razlikovanje grupa korisnika, iz više razloga:
Navike, želje i preferencije korisnika su u uskoj vezi sa demografskim
varijablama.
Demografske varijable lakše je mjeriti od večine drugih vrsta varijabli, čak
i kada se određeno ciljno tržište opisuje nedemografskim izrazima (npr.
psihološka slika korisnika).
-Prema psihografskoj segmentaciji korisnici se dijele prema karakteristikama
životnog stila korisnika: na osnovu pripadnosti određenom društvenom sloju,
načinu života ili osobnim karakteristikama. Korisnici iz jednog istog
demografskog segmenta mogu imati vrlo različite psihografske profile.
-U biheviorističkoj segmentciji korisnici se dijele u četiri grupe na osnovu
njihovih znanja, stava, upotrebe ili reakcije prema ponudi. Mnogi stručnjaci
smatraju da su bioheviorističke varijable najbolje polazište za oblikovanje
tržišnih segmenata.
-Segmentacija prema statusu korisnika, odnosno kupaca određenih proizvoda
(usluga) dijeli korisnike na tri kategorije: stalni korisnici (kupci),
potencijalni kupci i bivši kupci. Staro je marketinško pravilo da je pet
puta skuplje osvojiti novog klijenta nego zadržati postojećeg, te iz toga
proizlazi da je posebnu pozornost potrebno uložiti na pretvaranje
potencijalnih u stalne korisnike.
-Geodemografska segmentacija se zasniva na hipotezi da ljudi dijele
demografske karakteristike, ukuse, sisteme vrijednosti, kupovne navike i sl.
sa svojim najbližim susjedima. Kao rezultat se dobijaju relativno homogeni
skupovi domačinstava koji mogu biti indirektno locirani grupiranjem
pojedinaca (koje zahtjeva podatke koji su večinom nedostupni), vec
grupiranjem susjedstva. Rezultat segmentacije sadrži demografske informacije
sumirane po prostornim jedinicama; naselje, grad, općina, županija, regija i
sl.
-Segmentacija prema korisnosti - pogodnosti pri kupovini koje određeni
korisnici žele: dodatne usluge, posebne usluge, posebna cijena, rok isporuke
i sl.
-Segmentacija poslovnih tržišta (B2B - Business To Business) se može obaviti pomoću istih varijabli
koje se upotrebljavaju u segmentaciji tržišta krajnjih potrošača (B2C).
Uobičajeni načini segmentacije B2B tržišta polazi od krajnjih korisnika.
U praksi, ne postoji jedinstven način za segmentaciju tržišta primjenljiv za
sve poslovne subjekte. Najbolji rezultati dobivaju se pravilnim
kombiniranjem više strategija segmentacije.
2.3. Tržište nabave
Prikaz tržišta nabave obuhvaća;
-prikaz nabave dugotrajne imovine (zemljište, zgrade, strojevi, alati,
oprema, vozila i sl.) koja će dugoročno ostati u vlasništvu trgovačkog
društva ili obrta, a koja traje više od godinu dana i vrijedi više od
1000,00 kuna
-prikaz nabave kratkoročne imovine (sirovine i materijal)
-prikaz potrebnih obrtnih sredstava (gotov novac) za početak poslovanja
(plaće, najam, plačanje dobavljača, struje i drugih energenata, osiguranje i
sl.)
U slopu prikaza imovine, potrebno je izraditi detaljni pregled u kojemu će
biti naznačeno;
-što se nabavlja
-opis (specifikacija)
-nabavna cijena
-vijek trajanja
-naznaka proizvođača / dobavljača / isporučitelja
-rokovi isporuke
-način plačanja
-troškovi nabave (prijevoz, osiguranje, carina i sl.)
Kao što je već više puta navedeno, u Investicjskom programu sve mora biti
argumentirano. Stoga je potrebno i učiniti razvidim iz kojih razloga su
odabarni pojedini proizvođači, dobavljači ili isporučitelji.
Nužan je i prikaz alternativnih rješenja, ukoliko neki od proizvođača,
dobavljača ili isporučitelja ne bude u stanju isporučiti potrebne sirovine,
materijal i sl.
Predračuni za opremu i strojeve ili druge imovine koja se nabavlja čine
prilog poslovnog plana.
2.4. Marketing
Marketing predstavlja obavljanje poslovnih aktivnosti koje usmjeravaju tok
roba i usluga od proizvođača do potrošača ili korisnika.
Marketing također predstavlja poslovni koncept ekonomskog procesa reguliran
poslovnim funkcijama i ciljevima sto podrazumijeva i njihovu realizaciju.
Marketing pronalazi svoje mjesto u gospodarstvu kao koordinirajuća funkcija
u formuliranju politike, kao i smisao realizacije ekonomskih procesa i
konstituiranja struktura institucija u okviru procesa razmjenjivanja
vlasništva proizvoda i njihovih transfera. U cjelini marketing se može
sagledati sa ekonomskog aspekta marketinga kao poslovne funkcije, poslovnog
koncepta kao i znanstvene discipline. Pojava marketinga u okviru
gospodarskih djelatnosti predstavlja neku novu disciplinu za poslovne
subjekte. Na osnovu takvog razmišljanja proizilazi zaključak da se ranije
razmišljalo što da se proizvede i kome da se proda određeni proizvod. Sada
se polazi od tržišta odnosno od strane kupaca sagledavanjem ukupnih potreba,
pa se tek onda upućuje na proizvodni proces.
Marketinški sistem upućuje na
niz tokova povezivanja poslovnih subjekata sa tržistem. U okviru
makrosistema marketinga spadaju ustanove i poslovni subjekti nevezano za
djelatnosti kojima se bave koji moraju biti povezani u jednu cjelinu.
Makroekonomski sistem marketinga obuhvaća sve proizvodne, pomoćne, uslužne i
regulativno-kontrolne subjekte. Mikroekonomski sistem marketinga obuhvaća
proizvod, cijenu, promociju i distribuciju. Dobro sastavljena konbinacija
ovih elemenata u potpunosti zavisi od sposobnosti i funkcioniranja
menagmenta poslovnog subjekta. Na osnovu ovih konbinacija u svim tvrtakama
efekat poslovanja je od velikog značaja u smislu ostvarivanja dobre osnove
za uspješno poslovanje ukupnog sistema marketinga.
Posjedovanjem dobrih mogućnosti za realizaciju kvalitetnog proizvoda,
prihvatljivu cijenu od strane kupaca, informirano tržište i povoljnu
distribuciju mi smo osigurali dobar marketing sistem.
Istraživanje marketinga obuhvaća analizu problema i pojava za upravljanje
marketing aktivnostima poslovnog subjekta i ciljevima koji se postižu
konbiniranjem marketing instrumenata poslovnih subjekata koji obuvačaju
proizvod, cijenu, načine promocije i prodaje. Na osnovu toga, pristupa se
istraživanju kupaca i potrošača proizvoda u sklopu njihovih potreba,
istrazivanje proizvoda i usluga poslovnih subjekata, istraživanje tržišta i
njegovih segmenata i konkurencije na tržištu i istraživanje komunikacije i
njihovih testiranja kroz analizu oglašavanja putem medija i merenje tih
performansi. Metodi istraživanja marketinga se svode na interno i eksterno
istraživanje poslovnih subjekata. Interno istraživanje koristi se za
realizaciju i rješavanje operativnih marketing problema unutar poslovnih
subjekata u cilju upravljanja djelatnostima poslovnog subjekta.
Da bi se osiguralo efikasno interno istraživanje marketinga potrebno je
sagledati precizno kvalitetu informacija i marketing odluka u okviru
poslovnog subjekta kao i probleme koji se tiću kvaliteta proizvoda, rokova
isporuke i plasiranja proizvoda na tržište, reklamacije kupaca i sl.
Poslovni subjekt, odnosno poduzetnik, koji je prihvatio marketing koncepciju
treba na osnovu svojih odluka internog karaktera usmjeravati podatke u što
boljim tokovima unutarnje efikasnosti. Time se olakšava proces marketing
istraživanja van samog poslovnog subjekta tako i da njihova dimenzija zadire
u okruženje marketing sredine poslovnog subjekta i kad rezultati internog
istraživanja nisu dovoljni za potpuno sagledavanje marketing problema.
Eksterna marketing istraživanja su složenija i zahtevaju primjenu složenih
metoda i postupaka, više kreativnosti i vremena da bi se završila u
prihvatljivim rokovima. Istraživanje marketinga stavlja akcenat na
istraživanje proizvoda i usluga tj. prihvačanje proizvoda od potrošača,
komparativne studije u odnosu na konkurentski proizvod u sklopu ocjene
konkurencije na tržištu, određivanje sadašnjih korisnika naših proizvoda,
ispitivanje tržišta i tržišnih aktivnosti.
U ovom dijelu poslovnog plana iznosi se plan marketinga – plan unutar plana.
Posao poduzeća će uspjeti ili propasti ovisno o tome da li poduzeće
prepoznaje i zadovoljava očekivanja i želje tržišta. To znači da ništa nije
važnije nego znati tko su kupci, zašto kupuju od poduzeća ili od nekog
drugog i što treba učiniti da ih ima više.
U ovom dijelu poslovnog plana treba imati na umu dvije stvari:
• Mogućnost nezadovoljstva kupaca mora biti minimalna
• Marketinški ratovi se nikada ne dobivaju, oni se uvijek samo gube
Potrebno je dobro poznavati tržište, ljude koji kupuju ili će kupovati
proizvode, usluge ili robu.
Četiri su osnovna marketinška postupka:
1. Prodavati stare proizvode starim kupcima - najmanje riskantno
2. Prodavati nove proizvode starim kupcima
3. Prodavati stare proizvode novim kupcima
4. Prodavati nove proizvode novim kupcima – najriskantnije
Dijelovi plana marketinga
Plan marketinga sastoji se od najmanje osam dijelova. Oni su u praksi tako
isprepleteni da se ne mogu međusobno odijeliti. Primjer ove isprepletenosti
je formiranje prodajne cijene koja ovisi o tome kako tržište doživljava
koristi koje mu pruža proizvod poduzeća. A na doživljaj utječu reklama, koja
opet ovisi o tome što radi konkurencija.
1. Kupci
U žarištu svakog plana marketinga je kupac. Pitanja na koja se moraju naći
odgovori su:
a) Koja su tržišta poduzeća?
b) Koja od njih trenutno kupuju u poduzeću?
c) Koje proizvode/usluge kupuju?
d) Tko su ljudi koji kupuju od poduzeća?
e) Kako bi se pobliže moglo opisati, segmentirati tržište poduzeća?
2. Koristi od proizvoda
Kao što je već spomenuto, kupci ne kupuju proizvode ili usluge, oni kupuju
koristi od njih. Ako poduzeće svoje proizvode i usluge prezentira kupcima
tako da su njihove želje i potrebe zadovoljene na najbolji, najbrži i
najekonomičniji način, kupci će kupovati od poduzeća.
3. Prodaja i distribucija
Veliko je umijeće isporučiti robu i usluge kupcima na ekonomičan način. Na
to djelomično utječe i lokacija. Dobra lokacija omogućava kupcima da pronađu
poduzeće i proizvode poduzeća. Osim lokacije važna je i vještina prodavanja
kojom treba budućeg kupca uvjeriti da mu upravo treba taj proizvod. Potrebno
je držati se devize – učiniti kupovanje pristupačnim i jednostavnim.
4. Konkurencija
Poduzeća koja prodaju slične proizvode i usluge i ciljaju na iste kupce
predstavljaju konkurenciju poduzeća. Od konkurencije se može mnogo naučiti.
Što rade bolje, što rade lošije, kako ugađaju svojim kupcima, kakva je
njihova politika prodajnih cijena, gdje se i kako reklamiraju i da li to
rade dobro?
Informacija o konkurenciji je vrlo dragocjena. Mnogi vlasnici malih poduzeća
ne skupljaju s dovoljno pažnje informacije o konkurenciji. Nema ništa loše u
izviđanju konkurencije, već naprotiv to je obveza i donosi prednost u odnosu
na konkurenciju.
5. Pozicioniranje, publicitet i promocija
Smatra se da je pozicioniranje vrlo važno za svako poduzeće. Pozicioniranje
je marketinška metoda kojom se određuje tržišna niša koju poduzeće treba
zauzeti i time odrediti način promicanja svojih proizvoda i usluga u odnosu
na konkurenciju i ostale troškove.
Pozicioniranje je značajno za svako poduzeće, a posebno za mala koja nemaju
dovoljno snage da prebrode veće marketinške pogreške. Potrebno je odabrati
dovoljno veliko tržište koje će omogućiti razvijanje posla, a dovoljno malo
da se obrani od konkurencije.
Ciljana promocija na ciljano tržište su najsigurniji put do dobiti i
osvajanje udjela na tržištu. Potrebno je odlučiti kakav imidž želi poduzeće
stvoriti i kakvu poruku poslati, tj. što poduzeće želi da o njemu misle
sadašnji i budući kupci prilikom kupovine proizvoda.
Pri ciljanoj promociji treba izbjegavati tri pogrešna mišljenja:
a) Prvo pogrešno mišljenje je to da se poduzeće može pouzdati u usmenu
reklamu. To je uglavnom opravdanje za neulaganje u reklamu.
b) Drugo pogrešno mišljenje je to da je samo visokokreativna i visokoučena
reklama učinkovita. No, često jednostavna reklama također djeluje, ali svaka
je reklama samo pomoćni, a ne i odlučujući argument za kupca.
c) Treće pogrešno mišljenje je to da se može uštedjeti novac ako reklamu
poduzeće radi samo. Ovo je skupa pogreška koju čine mnogi početnici, jer je
amaterska reklama skupa. Profesionalno rađena reklama, ona koja djeluje
pošteno, točno i efikasno informira tržište, vrijedi svoju cijenu.
6. Određivanje prodajne cijene
Određivanje prodajne cijene često je krivo shvaćeno strateško oruđe.
Nedostatak hrabrosti u određivanju cijene najveća je pojedinačna marketinška
pogreška koju čine vlasnici malih poduzeća. Opće je mišljenje da cijena
upravlja svim odlukama prilikom kupovine. Poduzeća obično, da bi osvojila
neki novi dio tržišta, spuštaju cijene ispod konkurentskih, što je potpuno
pogrešna strategija.
Cijene i očekivane vrijednosti su povezane. Cijena je važna ali nije glavni
razlog zbog kojeg se kupuje neka roba. Istraživanja su pokazala da kupci
uspoređuju proizvode po pouzdanosti, trajanju i garanciji, a tek potom po
cijeni.
Određivanje prodajne cijene jedna je od glavnih marketinških tema, odnosno
to je strateški posao za koji je potrebno jasno postaviti sve marketinške
ciljeve. Ne postoji jedinstvena formula za određivanje prodajne cijene, no
postoji nekoliko ustaljenih smjernica koje pomažu u određivanju raspona
cijena.
7. Poslovni ciljevi i proračun
U drugom poglavlju poslovnog plana utvrđuje se proračun koji uključuje i
stavku izdvajanja za marketing. Stavka proračuna za reklamu (dio stavke za
marketing) ovisi o poslovnim ciljevima poduzeća. Poduzeće koje je na početku
poslovanja mora izdvojiti za reklamu više od dobro uhodanog poduzeća.
Ulaganje u reklamu je ulaganje u buduću prodaju, a ne trošak kojeg treba
smanjiti na najmanji znak pada prodaje.
Vrlo je bitno povezati proračun marketinga s ukupnim poslovnim ciljevima i
planovima poduzeća. Najsigurniji je put imati plan prihoda iz prodaje i plan
dobiti, te suprotnim smjerom doći do marketinškog proračuna potrebnog za
ostvarenje tih planiranih veličina.
Marketing strategija je osnovni pristup koji ce poslovni subjekti koristiti
da bi ostvarili svoje ciljeve i sproveli odluke o ciljnim tržištima o
marketing pozicioniranju i marketing miksu. Planovi i akcije koje ce
poslovni subjekt koristiti upotpunjuju pojam strategije ili akcije koje će
poslovni subjekt koristiti u cilju postizanja efikasnog poslovanja. Svaki
poslovni subjekt mora odabrati odgovarajuću strategiju i na pravilan način
je realizirati u zavisnosti od djelatnosti kojom se bavi. Osnovne glavne
strategije koje bi svaki poslovni subjekt trebao ostvariti u okviru svog
poslovanja su;
-strategije iskorištavanja tržišta u intenzivnom i ekstenzivnom pogledu,
-strategije diverzifikacije proizvoda,
-strategije segmentacije tržišta,
-strategije diferenciranog marketinga i
-strategije koncentriranog marketinga.
Osnovni principi marketinga za svaki poslovni subjekt se svode na internu i
eksternu stranu sprovođenja ciljeva i njihovu realizaciju u zavisnosti od
sposobnosti i djelovanja poslovnog subjekta i njegove djelatnosti i
ostvarivanja pozitivnih efekata u okviru poslovanja i stjecanja profita na
osnovu prethodnih ostvarenih rezultata uz zauzimanje povoljnog prethodnog
istraženog tržišta i sagledavanje položaja u odnosu na konkurenciju.
Smatra
se bitnim da poslovni subjekt ostvari pozitivno tržišno komuniciranje i
odnose sa javnošću. U okviru pojma tržišnog komuniciranja podrazumijeva se
promocija kao proces odnosa poslovnog subjekta i potrošača sa ciljem da se
stvori pozitivan stav o proizvodima i uslugama koji vodi prema njihovom
favoriziranju u procesu kupovine na tržištu. Osnovni instrumenti promocije
su ekonomska propaganda, unapređenje prodaje, publicitet i osobna prodaja.
Ekonomska propaganda kao honorirani vid propagiranja proizvoda zahtjeva
posebno da se u razvijenim trzišnim privredama troše velika sredstva. U
okviru ekonomske propagande bitno je definirati misiju što podrazumijeva
koji su to ciljevi ekonomske propagande koji doprinose razvoju; novac i na
koji način ga investirati; poruku koju je potrebno putem plasiranog
proizvoda uputiti kupcima i privući njihovu pozornost; mediji i kako i na
koji način ih iskoristiti i koji su to mediji koji mogu na što bolji način
predstaviti proizvod; mjerenje tj. ocjena rezultata rada. Ekonomska
propaganda podrazumijeva sredstva koja nose poruke i informacije dok su sami
mediji prenosioci tih sredstava. Za poslovni subjekt je bitno da uspostavi
efikasnost sistema publiciteta što ostvaruje kroz proizvod gdje istiće
pozitivne strane kako bi se kod potrošača izazvao bolji dojam o proizvodu.
Oblik komuniciranja poslovnog subjekta sa potrošačima može se uspješno
obaviti i putem raznih savjetovanja, promocija i sl.
INTERNET I MARKETING
Uvođenje i razvoj suvremene tehnologije i njene primjene zahtjeva i
modernizaciju razvoja marketinga i reklamiranja. U okviru takvog načina
gospodarskog prilagođavanja tehnoloških suvremenih promjena uvjetuje se
razvoj i napredak računalne tehnologije i sve veći krug njenog prihvaćanja.
Na taj način se obuhvća suvremeniji vid komuniciranja u gospodarstvu i
razmjena informacija između poslovnih subjekata i potošaća što uvjetuje
upotrebu i razvoj interneta kao najsuvremenijeg vida tog komuniciranja
između poslovnih subjekata i eksternog karaktera u smislu povezivanja i
razmjenu informacija sa inozemstvom i inozemnim poslovnim subjektima,
potrošačima i saradnicima .
Ovakav oblik suvremenog tržišnog komuniciranja
putem Interneta otvara nove vidove sa uspješniju unutarnju i vanjsku
saradnju poslovnim subjektima i otvara im neograničene oblike i načine
napredovanja ne samo na lokalnom području već i na inozemnom tržištu.
Putem Interneta poslovni subjekt može doći do svih bitnih informacija koje
su od velikog značaja za njegov razvoj i na taj način poslovni subjekt može
uočiti svoj položaj u odnosu na konkurenciju i na koji način da stekne
vodeću konkurentsku prednost na tržištu svojim uslugama ili plasmanom
proizvoda. Razvoj Interneta je u velikoj mjeri utjecao i na sam marketing
kao suvremeniji oblik reklamiranja proizvoda i usluga i njihovog
predstavljanja kako domačim kupcima i suradnicima tako i inozemnim.
Dosadašnji vid klasičnog marketinga polako se potiskuje u prošlost i vezuje
se za razvoj Interneta. Svakom poslovnom subjektu je u interesu da se
izreklamira na što bolji način, kao i da plasira proizvode na dobro
istraženo tržište i da pri tom zauzme bolji položaj u odnosu na svoju
konkurenciju. To su osnovni razlozi za prihvačanje najsuvremenijeg vida
reklamiranja proizvoda i usluga putem Interneta. Klasični vid marketinga
podrazumjevao je reklamiranje proizvoda uz nedovoljnu informisanost i
istraženost tržišta gdje su reklame nosile za sobom veće finansijske
izdatke, a nisu pružale dovoljno koliko se očekivalo.
Upravo zbog toga se
sve više pristupa razvoju i korištenju Internet marketinga koji otvara
kupcima i potrošačima detaljniji, jasniji, precizniji vid reklame uz
maksimalnu informisanost. Takav način reklamiranja i pružanja informacija
bolje se prihvaća od strane potrošača, te izaziva veću stimulativnu reakciju
za kupovinom ili posjedovanjem proizvoda. Uvođenjem Internet marketinga
većini poslovnih subjekata je omogučilo da velikom brzinom i ažurnošću dođu
do efikasnih poslovnih rezultata i poslovne suradnje. Primjena Internet
marketinga u tradicionalnim gosopdarskim djelatnostima je unijela novu
živost i potaknula intratipnu konkurenciju.
Korištenjem Interneta poslovni subjekt ima otvorene puteve za učestvovanje u
okviru suvremenog vida reklamiranja i da pri tome omogući sebi suvremeni vid
razmjene informacija koje mogu biti dostupne. Također, u interaktivnoj
komunikaciji putem Interneta moguće je i obavljati prodaju što je svakako
cilj svakog poduzetnika. Novije strategije se zasnivaju upravo na
definiranju ciljnog segmenta i fokusiranju na odabrane segmente. Upotreba
posebnih programa pomaže da se utvrdi ne samo odakle dolaze potencijalni
kupci, već i tko su najbolji kupci.
Osmišljavanje marketinga
Na samom početku osmišljavanja marketinga potrebno je odrediti: ciljeve,
taktiku, resurse, vrijeme potrebno za realizaciju plana i evaluaciju plana.
Ciljevi
Prvenstveno je potrebno odrediti ciljnu grupu korisnika. U zavisnosti od
izbora moguće je primjeniti jednu od strategija:
-osvajanje novih kupaca,
-prodaja novih proizvoda/usluga postojećim kupcima,
-osiguranje servisa i prodajne podrške kupcima,
-podrška klasičnim marketing aktivnostima.
Taktika
Postoji niz marketinških taktika koje se koriste na Internetu. Slijedi
nekoliko primjera kako mogu biti primjenjene određene taktike.
Komunikacija (interna i eksterna): Večina korisnika Interneta služi se barem
elektronskom poštom. Sve više se daje prednost ovom obliku komunikacije u
odnosu na telefon i faks.
Istrazivanje marketinga: ispitivanje stavova putem dijaloga sa različitim
tržišnim akterima omogučava istraživanje tržišta. Tu su i razne vrste
mjerenja, kao što je broj posjetitelja, njihovo zadržavanje, kretanje po
stranicama, koja omogučavaju da se sagleda kako, kada i zašto ljudi koriste
Internet.
Marketing planiranje u podršci prodaje: kupovina OnLine zahtjeva brzu
isporuku.
Informacije o proizvodu: svaki proizvod moguće je detaljno opisati i
predstaviti, što u tisku ili drugim medijima, u okviru plaćene reklame,
najčešće nije moguće
B2B aktivnosti: procjenjuje se da se čak 85% poslovnih aktivnosti odvijalo
business-to-business.
Servisne usluge i podrška kupcima: kontakt je moguć 24 sata dnevno.
Pridobijanje kupaca, izgradnja lojalnosti kupaca: (Affinitly marketing -
grupiranje kupaca sa sličnim interesima). Osnovna pretpostavka na kojoj se
ova aktivnost zasniva je, da se na osnovu ponašanja u prošlosti može u
određenim granicama predvidjeti buduće ponašanje. Na taj način se omogučuje
relacionalni pristup marketingu, radi postizanja maksimalnih rezultata.
Globalizacija: zahvaljujući Internetu i male tvrtke ili obrtnici mogu
učestvovati na globalnom tržištu bez granica.
Istraživanje konkurencije: vrlo lako i brzo, moguće je pronači tražene
informacije, te ih analizirati.
Ušteda: najveće uštede postižu se u primjerice, zamjeni klasičnih
marketinških materijala (hard copy publikacija kataloga) njihovim OnLine
izdanjima, kao i telefonskim troškovima.
Partnerstvo: Povezivanje može uključiti kompanijski intranet, ekstranet ili
eksterno partnerstvo sa drugim kompanijama. Povezivanje mora omogučiti brzu
razmjenu podataka u formi dokumenata i datoteka, što je na klasičan način
teško postići.
Stručna pomoć: laka dostupnost do konzultanata, stručnjaka koji pokrivaju
različite oblasti.
Resursi: pod resursima se podrazumijevaju: kadrovi koji su neophodni za
realizaciju marketing plana, informacije neophodne za sprovođenje plana i
vanjski resursi poput Internet providera, Web dizajnera, itd.
Vrijeme potrebno za realizaciju plana
Za potrebe vremenskog planiranja
preporučuje se izrada gantograma koji treba sadržavati redosljed i vrijeme
izvršavanja određenih aktivnosti na izradi projekta.
Evaluacija plana
Evaluacija rezultata Internet marketinga bazira se na
pračenju iskazanih interesa korisnika tokom vremena, kao i na interaktivnim
istraživanjima. Smatra se da je internet marketing uspio ako se povratak
uloženog novca izvrši za 6 do 24 mjeseca, a za izgradnju informativnog
centra dvije do tri godine.
Za večinu poduzetnika veliki problem u efikasnom korištenju moderne
interaktivne tehnologije predstavlja tradicionalna podjela odgovornosti i
djelokruga izmedju marketinga i informatike.
Sa jedne strane su direktori
marketinga koji ne poznaju mogučnosti i prednosti tehnologije, a sa druge
voditelji informatičke službe koji ne znaju koje informacije treba ponuditi
tržištu. Marketing se nužno mora spojiti sa informatikom jer samo takvim
spojem može ispitati i iskoristiti sve mogučnosti koje interaktivni
marketing donosi.
Za razliku od reklama na televiziji ili radiju ili tiskanih oglasa Internet
je interaktivan, dvosmjerni komunikacijski sustav, i način prezentiranja
informacija mora biti prilagođen interaktivnom internet marketingu. Za
razliku od telefona, koji je također interaktivan, Internet omogučava
prikupljanje, spremanje i pretraživanje informacija širom svijeta bez obzira
na vremenske zone, granice i ostala ograničenja lokalnog karaktera.
Saznajte više:
Business plan Biznis plan Investicijski plan plan ulaganja plan investiranja biznis plan interna stopa rentabilnosti
|